Het wakkere werk van de droom £eidóe Qowumt ZATERDAG 21 FEBRUARI 1987 Waarom een mens droomt, dat meent de projectgroep Slaap en Droom in Amsterdam al ontdekt te hebben. Maar hoe droomt Ne derland? Het antwoord op die vraag zal over twee jaar gegeven worden. Dan is het plaatje compleet. Vervelend voor de onderzoe kers is echter dat ze dromen te kort hebben, met name dromen van mannen. Daarom roepen ze mensen in heel het land op vijf recente dromen in te sturen, vergezeld van hun personalia plus gegevens over de genoten opleiding en hun dagelijkse bezigheden. Opzenden naar: Psychologisch Laboratorium, Universiteit van Amsterdam, vakgroep psychonomie, Weesperplein 8, 1018 XA Amsterdam. Aan de ene kant proberen ze het je zo gemakkelijk mogelijk te maken. Nog geen twintig procent van de Nederlanders steekt ooit de vlag uit, heeft de Federatie van Oranjeverenigingen ontdekt. Vergeten wordt dat de vaderlandse wateren vergeven zijn van de met zwart geld betaalde boten en op al die achterstevens de vlag wappert, plus, wanneer er lekker zwart is verdiend, nog een vlag in top ook. Op het water is het alle dagen koninginnedag, maar goed. Wit wordt er door nog geen twintig procent van de Nederlanders fevlagd en om daar verbetering in te rengen, offeren vrijwilligers van plaatselijke Oranjeverenigingen hun zaterdag op teneinde huis aan huis vlaggen te verkopen. Tegen groothandelsprijs en wanneer er geen houder voor de vlaggestok aan de gevel zit, niks aan de hand, die schroeven de doe-het-zelvers van Oranje er gratis voor u in. ,,Op koninginnedag moeten alle straten weer één fleurige vlaggenzee zijn, net als vroeger", argumenteert vice-voorzitter Graafstal van de Federatie. „Als je waardering hebt voor onze koningin en haar familie - hetgeen bij tachtig procent van ons volk net geval is - steek die dan niet onder stoelen of banken. Hel is toch belangrijk dat zij weten dat wij achter hen staan?". Zeer juist en dus: mits gij een houder schroeft aan de pui, zijn wij voor vlaggen niet te lui. Tot zover het gemakkelijke. Maar tegelijk willen ze het je zo moeilijk mogelijk maken. Want diezelfde Graafstal wil dat iedereen ook laat blijken achter het koningshuis te staan door het Wilhelmus uit het blote hoofd mee te kunnen zingen. Liefst alle vijftien coupletten, zijnde honderdtwintig regels waaronder heel moeilijke als „Lyf, goet en al te samen heb ik u niet verschoontDat zal van Nederland de nodige zelfwerkzaamheid vragen. Een houdertje voor de vlaggestok aan de fevel, alia, maar een onthoudertje voor et Wilhelmus in iemands hoofd schroeven, daar schieten wetenschap en Oranjeliefde voorlopig te kort. Dat wordt wachten op de dag dat de lang verbeide leer- of geheugenpil ontwikkeld en voor de Federatie van Oranjeverenigingen tegen groothandelsprijs verkrijgbaar is. Trouwens: moet dat Wilhelmus nou per se? De vlag, nee, die staat niet ter discussie. Al in de middeleeuwen was de combinatie van rood, wit en blauw in banen als geuzenvlag aan de Hollandse kusten bekend. Het Wilhelmus echter - weinigen weten dit - heeft amper vijftig jaar de status van volkslied. Daarvoor zongen we ruim een eeuw lang Wien Neêrlandsch bloed door d'aadren vloeit", gedicht door Hendrik Tollens en getoonzet door Johan Wilhelm Wilms die er in 1815 de eerste prijs voor een volkslied mee won. Het Wilhelmus, hoewel ouder, heeft zeker niet de oudste rechten. Waarom het in 1932 plotsklaps tot volkslied verheven werd? Het zal ermee te maken hebben gehad dat men toen een grootscheepse herdenking voorbereidde van het feit dat vierhonderd jaar eerder Willem de Zwijger geboren was, de Vader des Vaderlands, de man van „standvastich is gebleven mijn hart in tegenspoed". Nederland ging gebukt onder een crisis zonder weerga. Een nationaal reveil was geboden. Het Huis van Oranje moest worden opgevoerd als „leider van een volk, zich aaneensluitend rond de dynastie" om zo de splijtzwam van politieke verdeeldheid te bestrijden. In dat kader kwam het goed van pas dat er ergens een Wilhelmus op de plank stond. Maar is dat een reden om anno 1987 al die vijftien coupletten in het hoofd te stampen? Andere vraag. Welk lied geniet anno 1987 de grootste bekendheid? Dat is onlangs door het Dr. Gehrels Instituut te Amsterdam bij driehonderd schoolkinderen onderzocht. En niet het Wilhelmus won, maar Vader Jacob, 98 procent bekendheid, nog meer dan Stille Nacht (92 procent). Willen we dus een volkslied dat iedereen uit volle borst en bloot hoofd kan meezingen, dan zou het als volgt kunnen luiden: Vader Jacob, vader Jacob, slaapt gij nog. slaapt gij nog, alle boten vlaggen, alle boten vlaggen, ping, ping, ping". ben $ï:v( conc •md .'Jo 's I ■n di i'fni en jk 'al ung ver <MSTERDAM - „Over twee jaar )pen we, om dat cliché toch maar m' r gebruiken, het plaatje compleet ™nlsi hebben van hoe Nederland •n ;oomt. Daar komt dan een boekje 'cr /er. Het maatschappelijk belang? re verwachten te ontdekken dat lato ene groep binnen de Nederland- samenleving anders droomt dan v andere. Buitenlandse minderhe- ;n anders dan de oorspronkeÜjke ter /twoners. Hetero's anders dan ho- io's. Daaruit zou kunnen worden 3gemaakt welke specifieke proble- iettfcn er bij bepaalde groepen leven. kaa] krijgt meer zicht op conflicten kriji de samenleving". de weetïén ding is inmiddels uit de vijfhon- :rd dromen die we het afgelopen jaar het :bben geanalyseerd, al duidelijk gewor- rainen en dat zullen feministen niet leuk nctnden. Bij feministen heerst de sterke 'reepn&zns het geslachtelijke verschil tussen emaan en vrouw minder belangrijk te ach- tus n dan de gevoelens - meer mannelijk, eer vrouwelijk - waarmee je in het le- n hein staat. Helaas, helaas. Uit ons onder- >eg iek blijkt dat dit niet zo is. Bij alle ca- is elkorieén waarin je dromen kunt onder- et heiden, hebben we gevonden, speelt !t feitelijke geslachtsverschil een grote- \er ti rol dan de mate waarin iemands per- ^//conlijkheid mannelijke of vrouwelijke widfcenschappen vertoont. Mannen heb- heuvtn heel duidelijk agressieve dromen \r heparin ze doelbewust schade berokke- Nett:n aan anderen. Vrouwen dromen veel ish eer dat ze het slachtoffer van agressie ie in, en wanneer ze in hun dromen al v (1 iressief worden, is dat vooral met Dorden, niet met daden, iets watje bij annen aanzienlijk minder aantreft". line, rs. Dé Waterman die deze prikkelende tspraak doet, werkt in wat de Angler s' vvcimse volksmond „de doodskist" heeft in idoopt - het hoge gebouw met de lei- :er een-grijze spiegelgevels dat het Psycho- r gz/gisch Laboratorium van de Universi- iddeil van Amsterdam huisvest. Meer in ?put\t bijzonder is hij verbonden aan de sten tkgroep psychonomie („de tak van we- Dor&nschap die vroeger experimentele psy- an /iiologie heette") en daarbinnen helpt hij eer de projectgroep „Slaap en Droom" ?ls v<j bemannen. Dit studieuze gezelschap erd begin jaren zeventig op aanraden in de vermaarde slaapdeskundige prof. ikte isser in het leven geroepen omdat de ir tcassieke opvattingen over dromen, ///Areistgelegd door de psychiaters Freud en ettenngniet langer het gewenste hout ble- betèn te snijden. „Laten we eens ophou- n geen met dat eeuwige interpreteren van ek /romen", luidde het nieuwe credo. „Dat MA allemaal wel aardig, maar het heeft zin Êinig ondergrond. Laten we liever eens de zeel systematisch gaan onderzoeken r keaar mensen precies over dromen en he/rat de verbanden zijn tussen de inhoud Ah, in de droom en de dagelijkse werke- pas Ikheid". van i w/^rikkels He /aterman was er toen nog niet bij, laar zijn collega dr. M. A. de Jong her- |nert zich nog hoe het begon. „Aller- Jrst wilden we eens kijken in hoeverre nkkels die je iemand vlak voor het sla- ïn gaan aanbiedt, terugkeren in de room. Daartoe lieten we bijvoorbeeld foepen proefpersonen totaal verschil- ïnde films zien. De ene groep kreeg een eutrale film voorgeschoteld, zeg: een Dcumentaire over een land, en de ande- een kleurenfilm van een open hart- peratie. We wilden weten hoe de Dg nroominhoud en de slaapstemming - de ;e deettige of minder prettige gemoedstoe- bij land waarin de dromer wakker werd - ropeoor dergelijke prikkels beïnvloed zou \me|jn. De uitkomst was heel verrassend, gehtfegenen die de film over de operatie jrlanadden gezien, bleken zich aanmerkelijk laai lezieriger te voelen dan de kijkers naar •nlarê documentaire. Bij die laatsten von- n ODen we ook veel meer agressie en nare »e doestanden in de droom. Op grond daar- nenl&n hebben we toen nog even gedacht: ft kn dat aanvullende karakter van de farctfoom waarmee Jung op de proppen ge- ïwoomen is - de droom als werktuig om rol g contact te treden met de onbewuste gezcüiiegelzijde van je persoonlijkheid; wie En frerdag introvert is, wordt in zijn :holfoom extrovert enzovoort - daar zit meóch wel iets in". vat laar dat is losgelaten. Waterman, die lie det droomonderzoek weer nieuw leven lekkeeft ingeblazen nadat het een tijdje stil rer das komen te liggen: „Alle studies die er eskündsdien gedaan zijn met als uitgangs- geaint de hypothese: hoe je overdag in het ïouóven staat, watje daar meemaakt, weer- piegelt zich in je dromen, al die studies tige richting in te sturen. Mensen die dit kunnen - het zijn er overigens maar weinig - zullen in het dagelijkse leven "bijzonder goed bestand zijn tegen stress; ze zullen zich niet gemakkelijk van de wijs laten brengen. Hetzelfde geldt voor mensen die nooit last hebben van nacht merries. Of een ander voorbeeld. We hebben het afgelopen jaar bij ons onder zoek gevonden dat gevoelige persoon lijkheden - daaronder versta ik mensen die bewust omgaan met onaangename gewaarwordingen - langere droomver halen hebben waarin ook plaats is voor negatieve emoties, zonder dat die emo ties overigens tot angst of paniek leiden. Hun psychische tegenvoeters zijn men sen die onaangename gewaarwordingen juist wegstoppen. Bij deze zogenaamde verdringers hebben we gevonden dat hun dromen veel vlakker en armer zijn". Verwerken De continuïteitshypothese waarover hij het eerder heeft gehad, klopt, wil Water man hiermee gezegd hebben. „Dat komt uit ons onderzoek heel duidelijk naar voren, ja. Het betekent volgens mij dat je de informatie die je overdag opdoet, 's nachts in een diepere zin verwerkt. Waarom? Het begint steeds waarschijn lijker te lijken dat dromen de functie hebben om de herinnering op peil te houden - om de informatie die we over dag binnen krijgen, een mooi geïnte greerd plekje in ons geheugen te bezor gen, om als het ware verbindinkjes te leggen met andere informatie die al in het geheugen zit en de nieuwe informa tie ermee te doen versmelten. Deden we dat niet, dan zou alle informatie in onze hersenen als los zand aan elkaar hangen. Als we wakker zijn, speelt zich dat ver smeltingsproces ook wel af, hoor, maar blijkbaar niet genoeg. Kennelijk biedt de droomslaap waarin we geheel afgesloten zijn van de omgeving, een goede gele genheid om een en ander wat grondiger te verwerken. Of zo'n - je zou bijna zeg gen verstandelijk - proces niet in strijd is met het chaotische karakter van veel dromen? Nou, dat chaotische valt wel mee. De vijfhonderd dromen die we het afgelopen jaar hebben onderzocht, ver toonden over het algemeen een duidelij ke structuur, een begrijpelijk verhaal met een begin, een midden en een slot. Natuurlijk komen er in dromen ook sur realistische personen, dieren en objecten voor, maar het grootste deel gaat toch over normale mensen die heel reële din gen doen met normale voorwerpen. De sterke wisseling van beelden die de droom een chaotisch karakter geeft, zou je kunnen vergelijken met een scanner. Je werkt in de droom het hele rijtje af waar een bepaalde informatie mee te maken zou kunnen hebben". Er zijn inmiddels experimenten verricht die deze zienswijze bevestigen. „Een aar dige proef', aldus Waterman, „is de vol gende. Je biedt mensen voor het slapen gaan een hele lijst met woorden aan. La ter maak je ze wakker en vraag je ze die lijst op te zeggen. Dan blijkt dat ze dit beter kunnen wanneer je ze wekt tijdens een droom dan wanneer ze wakker wor den tijdens een droomloze periode in de slaap. Ook hebben we gevonden dat mensen die overdag met veel lastige pro blemen geconfronteerd zijn, 's nachts langer en intensiever dromen. Logisch, er valt meer informatie te versmelten. Een leerling die op school voor een exa men zit, heeft een intensievere en lang duriger droomslaap dan na een examen. Dat is allemaal met metingen van de hersenactiviteit en de spierspanning tij dens de slaap bewezen. We weten zelfs dat je in je eerste droom van de nacht de informatie verwerkt die je het kortst voor het slapen gaan binnen hebt gekre gen. Naarmate de nacht vordert, worden je dromen steeds langer en betreffen ze informatie die verder weg ligt in de tijd. Je werkt als het ware een lijstje af en be gint bij het gemakkelijkste. De Zwitserse slaaponderzoekers Lehman en Koukkou beschrijven de slaap zelfs als een proces waarbij onze hersenen periodiek in een toestand kunnen komen die kenmerkend is voor een eerder ontwikkelingsstadi um. Hierdoor zouden we weer toegang kunnen krijgen tot onze vroege ervarin gen. Ze baseren deze mening op de over eenkomsten die gevonden zijn tusen de eeg-patronen - metingen van elektrische activiteit in de hersenen - bij slapende volwassenen en die van kleine kinderen tijdens waaktoestand. Bewezen is het al lemaal nog niet, maar het biedt wel een goede verklaring voor de bonte menge ling van heden en verleden die vaak zo eigen is aan de droom". wijzen op het tegendeel van wat Jung beweerde. Het komt voor, hoor, mensen die in extreem' nare omstandigheden verkeren - denk aan concentratiekam pen - en die, om de psychische -schade te herstellen, prettige dingen dromen. Maar in het algemeen kun je zeggen: wat er overdag in je leven gebeurt en hoe je daar met je persoonlijkheid op reageert, keert terug in de vier of vijf dromen die je per nacht hebt. Met name je persoon lijkheid keert terug in je dromen, dat is door al het onderzoek toch wel in rede lijke mate bevestigd. De introverte mens heeft in zijn dromen minder omgang met andere droompersonages en komt er ook minder personages tegen dan de ex- troverte mens die juist meer bemoeienis met andere personages heeft en meer personages per droom. Er zijn sterke aanwijzingen voor dat de zogenaamde continuïteitshypothese - zoals je over dag bent, zo droom je - het bij het juis te eind heeft". Wensen Daarmee is niet alleen het station Jung gepasseerd, maar vooral dat van zijn leermeester, de grote Freud, met zijn standaardwerk „Traumdeutung" de grondvester van het droomdenken. „In de therapeutische hoek", aldus Water man, „worden zijn opvattingen nog wel gehanteerd, maar wij psychologen gelo ven er niet meer zo in. Bij Freud gaan dromen altijd over de vervulling van een wens. Als je een droom maar genoeg analyseert, kom je gegarandeerd op een wens uit. Bekend is het voorbeeld van een droom die aan Freud werd toever trouwd door een opstandige patiënte. Haar droom, vertelde ze, had zich afge speeld in het favoriete vakantiegebied van haar schoonmoeder die ze in werke lijkheid intens haatte. Heel gezellig en vreedzaam had ze daar met haar schoonmoeder gewandeld. In werkelijk heid was dit het laatste wat ze ooit zou willen doen. Hoe viel het dan te rijmen met Freuds theorie dat elke droom de vervulling van een wens is? Freud ant woordde zonder enige aarzeling: „Dat u iets dergelijks gedroomd hebt", zei hij, „bevestigt uw weerstand jegens mijn op vattingen; het is uw wens dat ik ongelijk heb en de droom vervult die wens". Bij het huidige droomonderzoek worden dergelijke interpretaties niet meer aan vaard. „Achter een droom kan een wens zitten, maar dat is zeker niet altijd het geval", zegt Waterman. „Met name geldt dit voor seksuele dromen. Volgens Freud was, als je maar diep genoeg door analyseerde, het hoofdmotief van elke droom seksueel van aard. Welnu, de jongste onderzoeksbevindingen, ook die van ons, wijzen uit dat er slechts in twaalf procent van de dromen seks voor komt. De opvattingen van Jung zijn veel moeilijker te ontkrachten. Jung beweert dat zich tijdens de droom een vervolma king van de persoonlijkheid voltrekt. Bij het dromen treedt de slaper in contact met een deel van zijn persoonlijkheid dat met kennis op de proppen komt die niet door de eigen ervaring zijn ingege ven, maar door het collectieve onbewus te van heel de mensheid. Dromen zou den dus heel leerzaam kunnen zijn en ie mand kunnen helpen een beter mens te worden. Moeilijk te ontkrachten, maar geloven doen we er niet meer in. Hoe dat zij, de veronderstelling van Jung dat een introvert persoon in zijn dromen ex trovert zal zijn en omgekeerd, hebben we onderzocht en dat blijkt niet te klop pen. Zo werkt het niet". Voorspellen Kunnen dromen een voorspellend ka rakter hebbtn? Op dit punt toont Water man zich ninder zeker. „Ik denk best wel dat he kan voorkomen, ja. Bij de vijfhonderc dromen die ik het afgelopen jaar verzaneld heb, zaten er een stuk of drie, vier vaarvan ik niet uitsluit dat ze een voorspelling bevatten en dat die voorspellirg later ook is uitgekomen. Het punt is: de voorspellende waarde van dromen valt niet te onderzoeken. Pogingen daartoe, ondernomen door deskundigen op het gebied van het para normale, ïebben tot dusver heel weinig succes gelad. En het vraagstuk heeft na tuurlijk en statistische kant. Ik bedoel: per nach worden er in Nederland ze ventig rriljoen dromen gedroomd. Het zou statiitisch gezien erg raar zijn als er daar niet een paar tussen zaten waarvan de inhoui parallel liep met een werkelij ke gebeulenis. Gave voorbeelden daar van zijnde ondergang van de Titanic en de mood op Kennedy. Meteen ingezon den britven naar de kranten van men sen die de ramp, het drama in een droom ladden zien aankomen. Dank je de koeloek. Een miljard dromen per nacht ii de Verenigde Staten. Het zou buitengrwoon verbazingwekkend zijn als er niet ïnkele bij waren waarin een pas sagierschip verging of een president werd reergeschoten". Wateman blijft, het kenmerk van de ware vetenschapper, liever met beide benen op de grond. Samenhang tussen persocnlijkheid en droom, op dat terrein voelt lij zich veiliger. „Mensen die bij- voorbield overdag het gevoel hebben hun cmgeving te kunnen controleren", zegt hj, „zullen in hun dromen minder aan hin lot worden overgelaten dan on- zekert figuren. Een man als de schrijver Fredeïk van Eden. Van hem is bekend dat hj heldere dromen had; lucide dro men leet dat in ons vakjargon. Het bete kent lat hij het vermogen bezat om nare gebetrtenissen in zijn dromen een pret Drs. Dé Waterman die probeert te ontdekken dat de ene groep binnen de Nederlandse samenleving ander; droomt dan de andere. (Foto: Cees Verkerk).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 23