„Religies moeten krachten bundelen om mensheid te helpen £cidócj Vrouwen zetten kardinaal in de bloemen GEESTELIJK LEVEN/OPINIE kerk- wereld DOM HELDER CAMARA: WAT ZEI MGR. SIMONIS LETTERLIJK? brieven lezers OeidócSomant woensdag 18 februari 1987 pagin Aleksander Ogorodnikov zou zijn vrijgelaten MOSKOU-ANDIJK De russisch-orthodoxe gelovige Alek sander Ogorodnikov (36) zou behoren tot de Sovjetburgers die de laatste dagen zijn vrijgelaten. Een Franse organisatie heeft dit vernomen van de Sovjet-ambassade in Parijs. Voor de vrij lating van Ogorodnikov, die sinds 1978 onafgebroken in gevan genschap bevindt, heeft het naar hem genoemde comité in ons land van de stichting Kruistochten en de Christelijke Stichting voor Hulp aan Gewetensvervolgden te Andijk, ruim 100.000 handtekeningen verzameld. Ogorodnikov richtte in 1978 het christelijk jeugdseminarie te Moskou op. In 1979 werd hij we gens anti sovjet-propaganda tot zes jaar werkkamp veroordeeld plus vijf jaar verbanning. Tijdens zijn langdurige hechtenis is hij bijna blind geworden. Pagina 5: Koryagin vrij, Begoen volgt „waarschijnlijk" Moeder van Ali Agca wil paus vergiffenis vragen ROME De moeder van Ali Agca, de Turk die op paus Jo hannes Paulus II schoot en hem ernstig verwondde, wil probe ren de paus te ontmoeten om hem persoonlijk vergiffenis te vragen. Muzeyen Agca is naar Italië was gekomen om Agca op te zoeken. Deze zit levenslange gevangenisstraf uit vanwege de aanslag op de paus in mei 1981 op het Sint-Pietersplein. De paus heeft Agca vergeven tijdens een emotioneel bezoek dat eerstgenoemde drie jaar geleden aan zijn belager bracht in de Rebibbiagevangenis van Rome. Maar Agca's moeder wil de paus ook zien, al was het maar voor een paar minuten, zodat zij uit naam van haar gezin om vergeving zou kunnen vragen. Wederliefde vinden dat is een geluk, waarbij men veel pech hebben kan. Bisschop Gijsen begint evangelisatie actie ROERMOND Bisschop dr. J.B.M. Gijsen van Roermond be gint een evangelisatie-actie in zijn bisdom. Vooral nu meer en meer de hulp van maatschappe lijke structuren ten bate van verbreiding van het evangelie verdwijnt, zullen we in en van uit de kerk zelf wegen moeten zoeken en gaan om de evangeli satie ingang te doen vinden, om ze te vernieuwen en te verdie pen, aldus mgr. Gijsen. Mgr. Gijsen wijst erop dat Chris tus vaak verkeerd wordt ver staan. Dikwijls wordt hij „ge bruikt" om eigen idealen be trouwbaar te doen klinken. „In feite laat men doorgaans meer gelegen liggen aan de wereld waarin men leeft dan aan wat het evangelie zegt, dan aan wat Jezus Christus ons voorhoudt. En het beeld dat de Kerk bij monde van de paus geeft van Jezus Christus en van Zijn bood schap, wordt vaak bij voorbaat opzij geschoven" zo schrijft mgr. Gijsen. Hij kondigt aan dat het bisdom kernen zal vormen van gezin nen, jongeren, catechisten, reli gieuzen en helpers en helpsters in de liturgie en in het welzijns werk. Onder leiding van de priesters en diakens in het bis^ dom zullen zij het evangelie moeten laten horen en zien, zo schrijft hij. „Overal waar het kan. Op pleinen en straten. In' huiskamers, schoollokalen en bedrijfshallen. Zij zullen contac ten moeten leggen met familie leden, buren, kennissen en vrienden. Maar ook met voorbij gangers en vreemden", aldus mgr. Gijsen. Hij meent dat allen die gedoopt en gevormd zijn, aan deze evangelisatie moeten en kunnen meewerken. CORDOBA In de geest van Assisi reist mgr Dom Helder Camara, oud-bis schop van Olinde en Re cife (Brazilië) over de aardbol. In het Spaanse Cordoba nam hij vorige week deel aan een met Arabisch oliegeld gefi nancierd symposium van die godsdiensten die' de aartsvader Abraham als stamvader erkennen. Moslims, christenen en jo den trachtten daar op ini tiatief van de Franse filo soof Roger Garaudy een dialoog op gang te bren gen om te voorkomen „dat de twintigste eeuw in een catastrofe eindigt". In april gaat de 78-jarige Camara naar Tokio voor een ontmoeting met lei ders van de grote Aziati sche religies. De 'bisschop van de Derde Wereld' zegt groot belang te hechten aan dergelijke oecu menische manifestaties. „Het is de gedachte van paus Jo hannes XXIII aan het begin van het Tweede Vaticaans Concilie. Hij wilde verder gaan dan een dialoog met onze protestantse broeders. Veel belangrijker dan wat de religies verdeelt is wat ze met elkaar gemeen hebben. De problemen en absurditeit in de wereld eisen dat we nu meer dan ooit onze krachten en zwakheden bundelen om te proberen de mensheid te helpen. De oproep van paus Johannes Paulus II voor de gezamenlijke gebedsdienst in Assisi is van enorm belang ge weest. Allemaal geloven we in een schepper. We moeten samen denken hoe met ons geloof een rechtvaardiger we reld te krijgen, zonder oorlog, geweld en haat." Wanneer ik hem vraag of recht en gelijkwaardigheid desnoods met geweld bevoch ten mogen worden, pakt hij me bij de arm. „Nee, zeker niet. Wij in Zuid-Amerika zijn voor een geweldloos acti- Dom Helder Camara visme. Degenen die zoge naamd voor een heilige oorlog de wapens oppakken zijn niet het volk. Ik ken miin volk. Ik reis veel door Brazilië en help bij de voorbereiding van be langrijke verkiezingen. Ik spreek de taal van de armen. Zij willen een land zonder on derdrukten en onderdruk kers. Iedereen wil dat, waar ook ter wereld. Het gaat om het overleven van de mens heid. Niet alleen atoombom men kunnen de aarde vernie tigen, maar ook de misère. De armoede van het zuiden zal het noorden aantasten als er niets gebeurt. Ik ben tegen elke vorm van geweld. De be vrijdingstheologie heeft daar niets mee te maken en wordt vaak verkeerd uitgelegd." Marshallplan Dom Helder Camara verwijst naar een rapport van de Ne derlandse kardinaal Wille- brands. „Ik vraag me af aan wie de rijke industrielanden straks hun prachtige produk- ten moeten verkopen. Niet aan de ontwikkelingslanden, want die zitten met enorme schulden opgescheept. Aan el kaar kunnen ze het ook niet kwijt, want het noorden heeft een overproduktie. Het is ab surd dat tweederde van de mensheid in beestachtige om standigheden leeft, terwijl een kleine groep alles heeft. Het noorden moet het zuiden te hulp komen met een nieuw Marshall-plan. Echte ontwik kelingshulp en geen zoge naamde door multinationals, die wel werkgelegenheid en techniek aanbieden, maar hun winsten uitvoeren. Een aantal universiteiten van de noordelijke landen heeft dat begrepen en zal het voortref felijke rapport van Wille- brands verder uitwerken. De praktijken van de multinatio nals moeten worden onder zocht in de landen waar ze hun origine hebben. Fiat in Italië, IBM in Amerika, Phi lips in Nederland enzovoort enzovoort. De directeuren van die bedrijven moeten er van worden overtuigd dat de ontwikkeling van het zuiden geen liefdadigheid is, maar dat het gaat om het belang van het noorden zelf. De stu denten van'nu hebben dat be grepen en ik heb vertrouwen in hun onderzoek. Ze zullen accepteren dat je niet alles zo maar kunt veranderen, maar niet dat de grote ondernemin gen niet tenminste een poging doen de situatie te verbete- BOB VAN HUËT Dr. Chad Varah, rector van de kapel in Downingstreet, voor de omstreden altaartafel. Kerkelijke goedkeuring voor altaartafel van Henry Moore LONDEN Een rechtbank van de anglicaanse kerk heeft uitgesproken dat een ronde, massieve steen van de beeld houwer Henry Moore in een kerkgebouw in Downing Street dat wordt gerestau reerd, dienst mag doen als al taartafel. Aan de rechtbank was ge vraagd zich uit te spreken, omdat er een stroming in de kerk was die .het werk als "een reusachtig brok kaas", onwaardig vond als altaar. De vorig jaar overleden ag nostische beeldhouwer deed vijf jaar over de sculptuur. Dr. Cohen Stuart blijft predikant in Jeruzalem LEIDSCHENDAM De Raad voor de verhouding van Kerk en Israel van de Nederlandse Hervormde Kerk heeft besloten het contract met dr. G.H. Cohen Stuart als theologisch ad viseur van de hervormde kerk in Is raël met een periode van 6 jaar te ver lengen. Het contract loopt op 30 april 1993 af. De Raad besloot vorig jaar het con tract met Cohen Stuart, dat tot 30- april dit jaar liep, niet te verlengen wegens de fundamentele verschillen van inzicht die tussen Cohen Stuart en de Raad waren gerezen. De gene rale commissie voor bezwaren en ge schillen van de hervormde kerk ver nietigde echter dit besluit en droeg beide partijen op opnieuw te overleg gen. Dit overleg heeft ertoe geleid dat Cohen Stuart een nieuw contract is aangeboden. EINDHOVEN „Ik heb drie dagen achter de tele foon gezeten om reacties te aanhoren van mensen die zich achter onze op roep tot het houden van een novene hebben ge steld." Dat zegt mevrouw Rey- naerdts-Dassen uit Eind hoven, de secretaris van de rond vierhonderd le den tellende vereniging Vrouwen in de R.K. Kerk, die begin deze maand opriep tot massale steun aan kardinaal Si- monis in verband met de korte gedingen van mor gen en vrijdag tegen zijn persoon. Behalve vele, tientallen perso nen die bij haar hun hart heb ben gelucht over de korte ge dingen, hebben ook drie orga nisaties hun steun betuigd. Dat zijn de Stichting Getuige nis van Gods Liefde in Eind hoven, de Gebedsactiegroep Limburg en de Stichting R.K. Gemeenschap Schagen/Den Bosch. Deze laatste instantie heeft het initiatief genomen om de kardinaal vrijdag wan neer hij uit Rome terugkeert van zijn overleg over de ge huwde priesterdocenten, in Utrecht royaal in de bloemen te zetten. Bij het Aartsbis schoppelijk paleis aan de Ma liebaan in Utrecht worden trouwens al de nodige bloem stukken bezorgd. Ook over heerst het aantal positieve re acties nu verre het aantal ne gatieve, zo laat een woord voerster weten. Het gaat hier bij om tientallen reacties. Mevrouw Reynaerdts zegt dat nu voor vele rooms-katholie- ken de maat vol is. „Ik heb welgeteld één negatieve reac tie gehad. Dat de kardinaal voor het gerecht wordt ge sleept, is een grote schok voor ons. Het lijkt wel op geloofs vervolging. Moslims en ande re buitenlanders mogen hier hun geloof uitdragen, maar aan de kardinaal wordt het verboden het geloof te ver kondigen." Ze zegt dat de bij val voor de gebedsoproep van haar vereniging niet alleen komt uit Brabant en Limburg, maar ook uit andere delen van het land. Haar organisatie, Vrouwen in de R.K. Kerk, is vier jaar ge leden opgericht uit ongenoe gen over de koers van het Katholiek Vrouwengilde. In het begin omvatte de groep een handvol afgescheidenen, maar dat aantal is uitgegroeid tot een vierhonderd tal leden. Breekpunt met het katholiek Vrouwengilde was dat deze organisatie volgens haar on gehuwde moeders de moge lijkheid van abortus voorscho telde. „Wat zij wilden was niet langer katholiek te noe men", aldus mevrouw Rey naerdts. Maandelijks houdt de vereni ging een bijeenkomst waarop gepraat wordt over geloofs- en ethische onderwerpen. Bis schoppen als mgr. Bar en mgr. Bomers en Rolduc-do- centen als pater Bots en pater Ambaum houden dan inlei dingen. Mevrouw Reynaerdts zegt heel goed te begrijpen waar de kardinaal op doelt als hij zegt dat „de homocultuur de samenleving kan bedreigen". Ze verwijst dan naar de actie van de Roze Driehoek die pornografische lectuur aan bood aan basisschoolkinderen in Eindhoven. „Ik ben blij dat de kardinaal daar iets over gezegd heeft. Mensen worden gedwongen aan die homocul tuur deel te nemen. Onze kin deren werden op het school plein benaderd met die smeri ge boekjes en met verzoeken om naar bestiale films te kij ken. Toen wij daartegen pro testeerden, kwamen er reac ties van die zijde. Van de agressiviteit daarvan zijn we erg geschrokken.". De officier van justitie van de Bossche rechtoank heeft inmiddels een strafvervolging ingesteld tegen de Roze Driehoek. Mevrouw Reynaerdts voelt er niets voor met haar vereni ging de straat op te gaan. „Daar zijn wij het type niet voor. We hebben ons geloof en ons gebed. We weten zeker dat we voor een goede zaak vech ten." De sleutelpassage over het verhuren van kamers uit het interview met kardinaal Si- monis voor het Humanistisch Verbond waarover zoveel dei ning is ontstaan en waarop het COC morgen in kort ge ding onder meer zijn grieven baseert, luidt als volgt: Vraag: U vindt het te billijken als mensen zoals een huisbaas, iemand die een aantal huizen bezit, een makelaar die flats verhuurt, zeggenIk kan die flat niet aan deze mensen ver huren, want zij zijn homosek sueel, praktiserende homo 's zal ik maar zeggen. Dat, vindt U, met de bijbel in de hand als het ware, is terecht om te doen. Kardinaal: Zo iemand heeft een geweten, en die ziet van uit zijn geweten: dit is geen juiste levenswijze en ik wil daar niet aan meewerken. En die moet ik het recht laten zo te beslissen. Vr: Is dan degene die wel flats aan homo's verhuurt, ge wetenloos? Kardinaal: Dat wil ik hele maal niet zeggen. Maar de vraag is, wanneer is ons ge weten goed gevormd, en wan neer is ons geweten zuiver. Dat is een vraag voor ons al lemaal. Vr: Dan krijg je toch een hele enge maatschappij, als we el kaar dat soort intieme vragen moeten gaan stellen van: bent U homo, oh dan kunt U die flat niet krijgen? Dat is toch een samenleving die we niet willen? Kardinaal: Ik zeg ook niet dat dat moet gebeuren, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zo gewetens vol zijn, dat ze menen dat ze dat moeten vragen, omdat ze zelf kinderen hebben en zeg gen, dat dat invloed zou kun nen hebben op de ontwikke ling van hun kinderen. Vr.: Maar men heeft toch ook een eigen individueel gewe ten geweten. Je kunt toch niet de hele tijd je geweten maar leggen naast een boek dat een paar duizend jaar oud is. Kardinaal: Nou, dat weet ik Vr.: Ik bedoel, ik zou mij kun nen voorstellen, dat er een stuk uit Rome komt, bijvoor beeld zo'n brief en dat U zegt: dit gaat mij te ver, ik heb ho moseksuele vrienden en ik wil ze recht in de ogen blijven kijken, ik vind dit onaan vaardbaar. Is zoiets denkbaar? Kardinaal: Dat is wel denk baar, ja. Dat is wel denkbaar. Maar wat is nu eigen gewe ten? We hebben allemaal een eigen geweten. Wat is gewe ten? Geweten, dat is conscien- tia, in het Latijn. Conscientia, dat betekent samen weten. En er in de loop der geschiedenis een samen weten ontstaan over wat goed en kwaad is. Vr> i Brieven graag kort en duideh|k geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Homoseksualiteit (12) Een Engelse t.v.-documentaire toonde onlangs hoe kinderen van een jaar of tien, elf (de schapen) les kregen over AIDS. Je zag sommigen een beetje vies kijken bij een uit eenzetting over (homo-)seksu- ele „technieken" en hun risi cofactor voor besmetting met het betrokken virus. Het Ne- speelplaats van een Eindho- vense basisschool: een groepje jonge heren van even twintig, die van plan waren de kinde ren te trakteren op een voor lichtingsboekje van eigen ma kelij: „Vies is lekker, deel 2". Nadat zij in september deel l basisscholen en clubs, stak de politie er toen een stokje voor, omdat het kennelijk bedoeld was om relaties tussen jongens te bevorderen. De boekjes be vatten even knullige als grove tekeningetjes en dito bijschrif ten, „stoute en spannende ver halen om stiekem na te doen" zoals het omslag beloofde, tot seksspelletjes met dieren en seksuele handelingen om toe gelaten te worden tot een „stoute jeugdbende". Een jour nalist zocht contact met deze „flikkeraktiegroep", zoals hun reeds hadden uitgedeeld bij klaarde o.a. het volgende: Va ders en moeders voeden hun kinderen over het algemeen slecht op. Ze begrijpen niet dat kinderen zonder enige seksue le voorkeur op de wereld ko men. Het ligt aan de opvoe ding met wie of wat ze het la ter gaan doen. „Zoals met hon den?" „Nou, in zekere zin wel. Je moet die ongenuanceerde afwijzing van bestialiteiten ter discussie stellen. Ik zie niet in waarom je het met je eigen soort zou moeten doen". De woordvoerder zei tenslotte nog, dat er zes boekjes op sta pel staan, dat hij ze geschikt vindt voor jongens van acht tot twaalf en dat hij hoopt „dat ze er iets mee gaan doen." Desgevraagd toonde een woordvoerder van het COC zich niet bepaald geschokt. Ze zijn van plan zichzelf landelijk aan seksuele voorlichting aan de jeugd te gaan wijden. Hoe dat uit gaat pakken moeten we maar afwachten. Maar één ding lijkt duidelijk: er zijn homo-activisten die zich zor gen maken dat de AIDS-epi- demie kan leiden tot het op drogen van de toestroom van .jonge maatjes". Heeft u toen overigens veel gemerkt van bezorgdheid of landelijk pro test? Welnee, dat bewaarde men voor bisschop Simonis. J. van Riel, DEN HAAG. Gebed Het wapen waarop de meeste zegen rust, is en blijft het ge bed. Laten we in onze chaoti sche tijd, boordevol menings verschillen, voor elkaar en el kander bidden, opdat in alles Gods wil geschiede. Alleen met Gods genade is de juiste oplossing mogelijk, in hopeloze en verwarde situaties. Laat „Samen sterk in gebed" onze leus zijn. H. Englebert, RIJSWIJK. Nieuwe Sovjet-strategie NlEUWE voorstellen voor wapenbeheersing, die vele* der deze week uit de mond van de Russische partij! Gorbatsjov hadden verwacht, heeft Moskou gisteren K diend bij het Geneefse ontwapeningsoverleg. Bij een over een verbod van chemische wapens is de Sovjet-Un] reid op twee punten de VS tegemoet te komen wat trole op de naleving betreft. Op één punt blijven de j punten nog uiteenlopen, maar desondanks hebben Wel diplomaten de voorstellen een „doorbraak" genoemd. GORBATSJOV is onvermoeibaar in zijn diplomatiek sief. Voor maandag had hij een groot aantal prominenl vele landen naar Moskou genodigd om deel te nemej een vredesconferentie. Er waren politici bij, maar ook sen uit de wereld van kunst en show. De bekendste aai ge was de dissidente geleerde Andrei Sacharov, die vanjchtlg neling paradepaard van het Kremlin lijkt te zijn gewc® en Het merkwaardige verschijnsel doet zich trouwens voo( zoju de partijleider de laatste tijd dezelfde uitspraken doet, welke de geleerde zijn verbanning opleverden. deze Rijks inheic GORBATSJOV legde verantwoording af voor het jljksfei van democratisering dat hij in gang heeft gezet. Dat is, |oninï hij duidelijk weten, niet afgedwongen door het Westen,® een proces dat noodzakelijk is voor de toekomst van deLntst jet-Unie. In die democratisering past ook de extra aanleun voor de mensenrechten. Moskou wil meer internat* do contacten over humanitaire zaken teneinde menselijke f®aar waarden te scheppen voor een duurzame vrede en is lrn L volgend jaar in Leningrad als de Russisch orthodoxe^ duizend jaar bestaat een discussie aan te gaan met h/((0nj ticaan over het Godsbegrip. De zin daarvan moet zekeji er worden overschat, maar desondanks betekent het nogin v voor een land dat de burgers oplegt het atheïsme te of® na zen. 6®'®* GORBATSJOV noemde het proces dat nu in de Sovjet gaande is revolutionair en onomkeerbaar. Maar hij schuwde nadrukkelijk dat het moet passen in de Sovj 4 vattingen omtrent socialistische waarden en dat de ui sten worden gemeten met de socialistische meetlat. trouwens even duidelijk weten wat de reden is van d< vormingsbeweging. „Om het land te vervolmaken he j Sovjet-Unie een duurzame vrede en een constructief van'internationale betrekkingen nodig". Dat citaat bevat de verklaring voor de verbazingwek) veranderingen in het bestuurlijk centrum van deze sup gendheid. Toenadering tot de kapitalistische wereld het proces van economische en bestuurlijke democratil en motivatie van de bevolking; dit proces moet leiden t hogere levensstandaard en moet ervoor zorgen dat hel een antwoord heeft op de uitdaging van de zich van i triële naar informatiemaatschappij ontwikkelende Vrede is daarvoor nodig, maar dan wel vrede in de zil het Russische woord „mir", dat meer omvat dan alleen oorlog", maar dat een maatschappijvisie inhoudt voor c aardbol. De Amerikanen liggen in dat streven dwars. Gorlj probeert de wereldopinie te mobiliseren tegen de pi; van de VS een ruimteschild te bouwen. Dat immers Sovjet-Unie dwingen tot miljarden verslindende inve| k gen, wil het de machtsverhoudingen handhaven. De dU met de VS moet leiden tot inperking van de bewapef wedloop en Gorbatsjov is duidelijk bereid tot concessiLj.|^ een paar jaar geleden nog voor onmogelijk werden g den. Het is duidelijk dat de Amerikaanse politiek daarc^AA niet is ingespeeld. js Ie R, de nieuwe Sovjet-strategie is duidelijker gewordei^^j SDI, het Amerikaanse verdedigingsschild in de ruimt» en blijft zijn allerlei akkoorden mogelijk over chemise^ v kernwapens, over het conventionele overwicht van de fcegii Unie, Afghanistan, het altijd halsstarrig geweigerde sjfnoer van inspectie en zelfs over buitenlandse bases. DE westelijke bondgenoten zullen de bedoelingen v^m nieuwe Russische leiding moeten toetsen aan hun waa}raJ™( lange termijn. Over één opmerking zullen de deskundig jr schouders ophalen: de Sovjet-Unie doet vrijwillig ater v van de status van kernmogendheid. Dat is een fictie: zj machtige Rusland zich weerloos willen opstellen tegen b J (China, India, wellicht Pakistan) die het met kernw kunnen bedreigen? Die uitspraak ontneemt Gorbatsjo^jj. toog een deel van zijn geloofwaardigheid. Lichte vorst De Bilt (KNMI) Nog" steeds wordt het weer in ons land be paald door enerzijds een hoge- drukgebied bij Ierland en an derzijds een lagedrukgebied bij Italië. Beide systemen veran deren het komende etmaal weinig van plaats. Wolkenge- bieden, samenhangend met het in het zuiden aanwezige lagedrukgebied trekken via de Alpen in onze richting en kunnen af en toe ook ons land bereiken. In het zuidoosten van het land valt daaruit af en toe nog wat sneeuw. Vooral in het noordwesten kan het van tijd tot tijd opklaren. De noordoosten wind voert de ko mende 24 uur lucht uit zuid- Scandinavië aan. In de nacht van woensdag op donderdag daalt de temperatuur vlak bij zee tot 1 2 graden onder nul, meer landinwaarts tot min 5 graden. Op donderdagmiddag is het in het algemeen niet warmer dan 0 of +1 graad. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen geldig voor donderdag en vrijdag: Zuid-Scandinavië: Droog en perioden met zon. In de nacht matige tot strenge vorst, 's middags lichte vorst. Benelux, Denemarken, noord- Duitsland: Perioden met zon en op de meeste plaatsen droog. In de nacht en ochtend lichte tot matige vorst. Mid- dagtemperatuur om het vries punt. Britse eilanden, Ierland: Droog en vrij zonnig, plaatselijk mist. s Nachts lichte vorst tot tem- Middagtemperatuur vair den in het zuidoosten tfPta het westen. Pun' toeg Zuid-Duitsland-, Veel !^et king en in het uiterste Pees plaatselijk sneeuw. Licl matige vorst. ®°^sr Noord-Alpen, noord-}sc^e rijlc. Perioden met zone' de meeste plaatsen r 's Nachts lichte tot fJJP12 vorst. Middagtempr1^ even boven het vriespu]

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2