Nieuw Museum Overholland
opent vrijdag zijn deuren
Franz Trümper beheerst
kunst van het vervalsen
Opnieuw cursus
Kurt Thomas Stichting
MET EXPOSITIE VAN GERHARD RICHTER
Op manifestatie Museum voor valse kunsten
EOS, het auto-focus-
antwoord van Canon
Ook in de voetbalsport^
kansen voor kunstgra^ü
KUNST
CcidócSotvuMit
DINSDAG 17 FEBRUARI 1987 PAGINA
Jango Edwards: Dit jaar
geen Festival of Fools
HILVERSUM Het Festival of Fools, het jaarlijks
theaterspektakel in Amsterdam, gaat dit jaar niet door.
Jango Edwards, de grote man achter dit festival, ver
klaarde vandaag in KRO's radioprogramma „Schone-
kunsten", dat de overheid dit jaar geen subsidie zal
verlenen. Volgens Edwards vindt noch de overheid,
noch de theaterwereld (die hij met „maffia" ken
schetst) het festival belangrijk genoeg. Bovendien gaat
dit jaar veel van het subsidiegeld naar de manifestatie
„Amsterdam culturele hoofdstad van Europa". Het
Festival of Fools, zo langzamerhand bekend tot over
de landsgrenzen, had dit jaar volgens Edwards een we
reldwijd aanzien kunnen krijgen met namen als Frank
Zappa, John Cleese en Federicio Fellini, die reeds had
den toegezegd. „Het niet toekennen van subsidie is een
streep door de rekening". Jango Edwards gaat nu pro
beren het festival van 1988 op te zetten, maar dan met
particuliere fondsen.
Geen bezwaren tegen
overdracht
van schouwburg Almelo
ALMELO Gedeputeerde Staten van Overijs
sel hebben er in beginsel geen bezwaren tegen
dat de gemeente Almelo schouwburg De Hagen
overdraagt aan het Van der Valk-concern. Het
college gaat ervan uit dat de kosten van het so
ciaal-raamplan niet meer dan 6,5 ton bedragen.
Het gaat hier om een regeling voor het perso
neel dat in dienst van Van der Valk komt. Zo
dra precies bekend is wat de financiële gevol
gen van die regeling zijn, nemen GS hun defin-
tieve besluit over de overdracht van het cultu
reel centrum. Volgens Almelo's wethouder P.
Grondel ziet het er naar uit dat alle elf mede
werkers in vaste dienst en het part-time hore-
ca-personeel akkoord zullen gaan met de trans
fer. Grondel neemt aan dat de overdracht van
De Hagen 1 juli een feit is.
Lid Internationaal Gerechtshof
wint Britannica-prijs
NEW YORK Twee Amerikaanse geleerden, een Brit
se natuurvorser, een Japanse econoom en een lid van
het Internationaal Gerechtshof in Den Haag, de Poolse
diplomaat Manfred Lachs, zijn gisteren onderscheiden
met de Britannica-prijs voor het „verspreiden van we
tenschap". De winnaars werden door Encyclopedia Bri-
tannica meegedeeld op een persconferentie in het Plaza
Hotel van de Verenigde Naties. Aan de jaarlijkse Britan-
nicaprijzen zijn geldbedragen van 15.000 dollar en een
gouden medaille verbonden. Bovendien houden de be
giftigden een reeks voordrachten. De onderscheiden ge
leerden zijn naast Manfred Lachs Sir David Attenbo-
rough, de Britse natuurvorser en voormalige producer
van de BBC, de Japanse econoom Saburo Okita, de
grondlegger van het economisch wonder van Japan en
de Amerikanen Peter Drucker, schepper en ontwikke
laar van het concept van het Professional Management,
en Jeremy Bbrnstein, theoretisch-natuurkundige en we
tenschapspublicist.
DEN HAAG De Kurt Thomas Stichting organiseert van
maandag 6 juli tot en met zaterdag 18 juli haar jaarlijkse cur
sus voor koordirigenten en koorzangers.
De cursus wordt zoals gebruikelijk gegeven in het cultureel
centrum Schak aan de Raamstraat 28 in Den Haag. Cursus
leider is Jan Eelkema en andere docenten zijn Arie van
Beek, Jaap Hillen, Hans van den Hombergh, Maria Kuster,
Barend Schuurman, Jos van der Sijde, Klaziene van der Vin-
ne en Ger Vos. De cursus is zowel bedoeld voor beginnende
als gevorderde koordirigenten en -zangers. De begeleiding is
in handen van een groot koor, een kamerkoor, een begelei
dingsorkest en een aantal solisten. De kosten bedragen 400
gulden. Belangstellenden dienen zich voor 18 mei aan te mel
den bij het secretariaat, Anth. Duyckstr. 120, 2582 TR in Den
Haag.
AMSTERDAM Het
nieuwe Museum Overhol
land aan het Museum
plein in Amsterdam
opent vrijdag voor het
eerst zijn deuren voor het
publiek met een tentoon
stelling van werk op pa
pier (tekeningen, aquarel
len en olieverf) van de
Westduitse beeldende
kunstenaar Gerhard
Richter (55). In een aantal
ruimten verdeeld over
drie verdiepingen (bega
ne grond en twee etages)
hangen meer dan hon
derd werken van deze-
kunstenaar.
De keuze is op Gerhard Rich
ter gevallen omdat werk op
papier naar verhouding een
achtergebleven gebied is in de
wereld van de beeldende
kunst en voor Richter geldt
dat in het bijzonder, aldus
meent zakenman C. Braun uit
Breukelen, de motor achter
de particuliere stichting Over
holland, die het museum ex
ploiteert. Een andere overwe
ging is dat men in ons land
nooit op deze schaal van het
werk van deze Duitse kunste
naar kennis heeft kunnen ne-
het bekendere deel van zijn land wil zich bovendien voor-
oeuvre, de schilderijen, waar- al gaan richten op werk op
van er eerder enkele in het papier, dat wil zeggen op uni-
Van Abbemuseum in Eindho- ca als aquarellen, tekeningen
ven te zien zijn geweest, aldus en gouaches en niet op litho's
Braun. Het Museum Overhol- en grafisch werk.
Richters tekeningen en aqua
rellen zijn in reeksen ontstaan
en met steeds wisselende the
ma's. Het accent in deze ten
toonstelling ligt op werk ge
maakt in de periode 1983-
1986. Er verschijnt bij deze
expositie ook een catalogus,
waarin werk van de kunste
naar uit die periode is opgeno
men en waarin bovendien
dagboek-notities van Richter,
gemaakt in de periode 1982-
1986, zijn afgedrukt. Hierin
geeft de kunstenaar zijn oor
deel over vragen van kunst
zinnige aard.
Particulier
De openstelling voor het pu
bliek vrijdag wordt vooraf ge
gaan door een officiële ope
ning in aanwezigheid van mi
nister Brinkman van WVC en
burgemeester Van Thijn van
de hoofdstad. De eerste expo
sitie duurt tot 20 april.
Het is voor de eerste keer
sinds vijftig jaar dat een parti
culiere stichting, waarvan het
bestuur overigens nog niet
compleet is, een dergelijk
kunstmuseum opzet. Volgens
Braun kan de stichting reke
nen op de steun van het
bedrijfsleven. Het museum
heeft thans de beschikking
over 800 kunstwerken op pa
pier, in bruikleen afgestaan
door Braun.
Daartussen zitten werken van
bekende kunstenaars als Ben
Akkerman, Frank van den
Broeck, René Daniëls, Marie
ne Dumas, Ger van Elk, Hans
van den Hoek, Rob van Ko-
ningsbruggen, Reinier Lucas-
sen en Jan Schoonhoven.
Maar er is ook werk van bui
tenlandse kunstenaars, onder
meer van de Duitsers Baselitz,
Lupertz en Immendcrf, in de
coliectie opgenomen. De be
langstelling van Braun en de
stichting gaat vooral uit naar
werk van jonge kunstenaars.
Overholland wil zeven tot
acht tentoonstellingen per
jaar opzetten. Behalve het to
nen van de eigen collectie wil
Overholland ook wisselten
toonstellingen houden van
werk op papier van diverse
Nederlandse en buitenlandse
kunstenaars. Het ligt in de be
doeling deze te laten samen
stellen door gastconservatoren
uit binnen- en buitenland.
Misschien zal Overholland er
in de toekomst toe overgaan
zelf een kunsthistoricus in
dienst te nemen.
Welluidend
Overholland is het vierde mu
seum rond het Museumplein
in Amsterdam. Het grenst aar.
het Rijksmuseum Vincent
Van Gogh en bevindt zich in
de onmiddellijke nabijheid
van het Rijks- en Stedelijk
Museum, wat Braun een goe-
Gerhard Richter voor één van zijn werken.
de plaats vindt. De naam
Overholland is gekozen „om
dat het welluidend is en in
het gehoor blijft liggen", aldus
Braun, wiens buiten in Breu
kelen aan de Vecht dezelfde
naam heeft.
De gemeente Amsterdam
vindt Overholland een welko
me aanvulling op het bestaan
de museumaanbod en is zeer
ingenomen met het initiatief.
De gemeente heeft medewer
king verleend door aanpas
sing van het straatprofiel.
Ook de vlaggen die nu bij het
museum wapperen heeft de
gemeente verzorgd.
Het pand waarin het museum
gevestigd is, was een schep
ping van architect De Bie
Leuveling, die het in 1925 als
zijn eigen woonhuis bouwde.
De laatste tijd heeft het pand
als kantoor dienst gedaan. Het
is tot museum verbouwd door
de architecten Jan Benthem
en Mels Crouwel.
In Enschede wordt donderdag in de beeldende
kunstacademie AKI een wel zeer bijzondere mani
festatie geopend onder de titel „Museum voor valse
kunsten Het gaat hier om een driedaagse manifes
tatie, met als belangrijkste bestanddeel een exposi
tie van kopieën en vervalsingen van onder meer
oude meesters als Rembrandt, Breughel, Toorop en
Koekoek, maar ook modernen als Duchamp, Appel,
Picasso en Sol Lewitt en Barnett Newman. De orga
nisatoren -leerlingen en docenten, van de AKI-
hebben voor de manifestatie de hand weten te leg
gen op twee werken van meestervervalser Van
Meegeren: een ets en een laatste studie voor de
Vermeer-vervalsing „Het laatste avondmaal". De
manifestatie wordt zaterdag om 16.00 uur afgeslo
ten met een veiling van al dan niet valse kunst.
ENSCHEDE Men kent
hem inmiddels in vrijwel
alle musea. Doorgaans
strenge suppoosten doen
een oogje dicht wanneer
hij met z'n neus boven op
eeuwenoude verflagen,
penseeltechnieken tracht
te reconstrueren. Ensche-
deër Franz Trümper (45)
kopieert oude meesters.
Met verbluffend resultaat,
zoals van donderdag tot
en met zaterdag in de de
pendance van de beelden
de kunst academie AKI
aan de Borneostraat in
Enschede te constateren
valt.Hij heeft vier wer
ken ingezonden voor het
„Museum voor Valse
Kunsten", waaronder een
zelfportret van Rem
brandt en een fluitspeler
van een leerling van
Frans Hals. Zelf vindt
Trümper zonder valse be
scheidenheid dat zijn kop
ieën op het eerste gezicht
gemakkelijk met de orgi-
nelen verward zouden
kunnen worden.„Pas als
je goed kijkt, kun je zien:
hé, dat is een Trümpertje,
niet de grote baas zelf."
Zo'n tien, twaalf jaar gele
den begon Franz Trüm
per, oorspronkelijk af
komstig uit de Duitse
grensplaats Gronau, met
het kopiëren van oude
meester. „Ik verzamelde
antiek en wilde eigenlijk
ook wel een echte oude
meester. Maar die zijn niet
te betalen, dus toen ben ik
ze maar gaan namaken".
Vele uren tuurde Trümper
naar oude doeken teneinde te
achterhalen hoe je bijvoor
beeld de witte stipjes in de
ogen aanbrengt, die de lichtin
val aangeven, of hoe je bro
kaat schildert, of parels, of hoe
je stoffen als wol en katoen
uitdrukt in verf. Naarmate
Trümper meer achterhaalde
over techniek en verfgebruik
van de oude meesters nam z'n
bewondering voor hun werk
toe. ,,'t Klinkt misschien idi
oot, maar van een Rembrandt
krijg ik kouwe rillingen".
.Vakman
Trümper mag dan in de afge
lopen jaren zijn schildertech
niek zodanig hebben verfijnd,
dat hij zijn grote voorbeelden
vaak bedrieglijk dicht bena
dert, hij past er wel voor zich
zelf een kunstenaar te noe
men. „Ik noem mezelf een
vakman. Kunst is iets creëren
wat nog niet eerder is gedaan.
Het nabootsen van kunst is
vakmanschap. Ik zeg altijd:
kunst is afgeleid van het
woord kunnen. Vroeger waren
de kunstenaars ook op de eer
ste plaats allemaal vaklieden".
Dat is nu wel eens anders
meent Trümper. „Hou me ten
goede, ik vind 't zonde dat de
BKR verdwijnt, maar ik zie
ook heel vaak om me heen dat
mensen die maar een beetje
met een penseel staan te
zwaaien zich al kunstenaar
noemen. Laat ze eerst maar
eens bewijzen, dat ze iets kun
nen. Mensen als Picasso en
Dali, daar heb ik wel bewon
dering voor. Die hebben eerst
laten zien dat ze konden schil
deren. Bovendien wordt het
werk nu ook nog vaak heel
slordig afgewerkt. En dan be
grijpt men niet dat het publiek
zulk werk niet koopt. Als ik
iets koop, dan moet het er
goed uitzien, want voor het
geld, dat ik er voor betaal, heb
ik hard moeten werken. Neem
nou het werk van Mondriaan,
dct is heel mooi afgewerkt,
prachtig van kleurencomposi-
tie en mooi om te zien. Ik zeg
altijd: als je zorgt voor een ver
zorgd stuk werk, dan heb je
ook klanten".
Trümper mag zijn gekopieerde
oude meesters dan ook graag
voorzien van een zware, ver
gulde lijst, dat imponeert, zo
weet hij. „En dan met zo'n pia
nolampje d'r boven, dat vin
den de mensen prachtig. Daar
worden ze vaak stil van."
Hobby
Veel mensen vinden Trümper
wel degelijk een kunstenaar.
„Maar dat komt omdat ze het
schilderen zelf niet beheer
sen", zegt hij bescheiden. „Ik
zal nooit in de kunstboeken
genoemd worden, omdat ik nu
eenmaal geen Anton Pieck of
Rien Poortvliet ben. Dat vind
ik niet erg, hoor, het schilde
ren is voor mij een hobby, en
dat zal het ook altijd blijven".
Dat neemt niet weg dat Trüm
per wel werk maakt in op
dracht. Kopieën van oude
meesters of een portret van
een familielid aan de hand
van een kleurenfoto. Een echt
schilderij voor een redelijke
prijs, daar is behoorlijk veel
vraag naar. Trümper heeft er
geen moeite mee op bestelling
te leveren.
Heeft Franz Trümper nooit
stiekum de wens gekoesterd
een perfecte kopie als een ver
geten meesterwerk in omloop
te brengen? Hij schudt gedeci
deerd het hoofd. „Men heeft
mij wel benaderd. Er is grof
geld te verdienen met verval
singen, maar ik begin er niet
aan. Dan kom je in de crimi
nele sfeer terecht. Ik wil rustig
kunnen slapen". Eenmaal - en
geheel onbewust - was hij als
vervalser aan het werk. Hem
werd gevraagd op een doek uit
begin 1800 een zo authentiek
mogelijk zeventiende eeuws
werkje te schilderen. Trümper
schuurde het doek mooi glad,
schilderde er een vrouwen
portret op, „verouderde" het
met een speciale vloeistof,
voorzag het van een onbe
stemde handtekening en ver
kocht het aan de cliënt, die be
zwoer het werk zelf te zullen
houden. Later hoorde Trüm
per dat het als een echte ze
ventiende eeuwse meester
verkocht was. „Ik was m'n
handen in onschuld", bena
drukt hij voor alle zekerheid.
Modem
Dat was eens en nooit weer.
En dat geldt ook voor z'n
schilderkunstige escapades op
het moderne vlak, die hij be
gin dit jaar ondernam. Van
verschillende kanten was hem
gevraagd of hij niet eens iets
moderns kon schilderen.
„Rond de jaarwisseling heb ik
toen wat werk in die sfeer ge
maakt. Op een gegeven mo
ment stond ik naar vuurwerk
te kijken en toen heb ik gauw
wat tubes verf genomen, die
op een doek gesmeerd en er
met een penseel wat doorheen
gekrast. Nog wat vage figuur
tjes erbij, die weglopen. Van
angst, zou kunnen. Toen ik
daarmee aan de gang was,
kwamen wel allerlei andere
ideeën bij me op. Ik heb toen
nog ruw wat dingen opgezet
en later uitgewerkt in een se
rie aquarellen. Daarvan heb ik
er ook wel wat van verkocht.
BEN SIEMERINK
De doorbraak bij Canon is een feit. Geïnspireerd door Eos, de
griekse godin van de dageraad, heeft Canon's ontwerpstaf vier
jaar gewerkt aan een totaal nieuw camerasysteem. Het is het
antwoord op de Japanse merken die Canon reeds zijn voorge
gaan op autofocusgebied voor de kleinbeeld spiegelreflexcamera.
Het resultaat is een tweetal volledig automatische autofocus-ca-
mera's: de EOS 650 en de medio mei te verwachten EOS 620.
Een veertiental objectieven en twee elektronenflitsers complete
ren voorlopig het geheel.
Onder de nieuwe objectieven bevindt zich nog een absolute we
reldprimeur in de vorm van een vijftig millimeter objectief met
een lichtsterkte van f 1,!
Aan het camerahuis is duidelijk de hand van de Italiaanse ont
werper Colani te herkennen. Kennelijk met de godin Eos voor
ogen ontwierp hij een fraai ogende camera die met zijn vloeien
de welvingen en rondingen uitstekend in de hand ligt.
Evenals de T-90 heeft de EOS 650 een elektronisch instel wiel.
Met de ontspanknop en dit instelwiel is de hele basisbediening
van de camera te regelen. Opvallend weinig toetsen en knoppen
derhalve aan deze camera. Toetsen die minder frequent ge
bruikt worden als de filmtransportkeuzeknop, de batterijcontro-
leknop en dergelijke zijn keurig achter een klepje weggewerkt.
De in het objectief ingebouwde motoren worden vanuit het ca
merahuis door middel van vier microprocessoren elektronisch
gestuurd. Het is een lust voor het oog de snelheid van het
scherpstelmechanisme te zien werken.
De extreem gevoelige sensor die Canon voor het EOS-systeem
ontwikkelde, laat nog geslaagde opnamen toe bij lichtomstandig
heden die vroeger nauwelijks mogelijk waren: het autofocus-sy-
steem werkt nog uitstekend bij lichtwaarde 1 (ISO 100).
De sluitertijdmogelijkheden lopen van 1/2000 tot 30 seconden en
tijdopnamen. De EOS 620 heeft zelfs een kortste sluitertijd van
1/4000 seconde. De ingebouwde motor zorgt voor een filmtran-
sport van drie beeldjes per seconde.
Een volledig nieuwe mogelijkheid van de EOS 650 is scherpte
dieptevoorkeuze. Bij fotograferen van snelle acties kan vooraf
een scherpte-dieptegebied worden ingeprogrammeerd. Bij het
fotograferen houdt de camera dit scherpte-dieptegebied vast en
kiest automatisch de geschikte belichtingstijd. Een uitkomst voor
onder meer sportfotografie.
Het automatische lichtsysteem analyseert het licht op zes ver
schillende plaatsen op het beeldoppervlak en vergelijkt de resul
taten hiervan met duizenden meetpatronen in het micrcompu-
tergeheugen. Door deze wijze van lichtmeting kan het systeem
volgens Canon zelfs moeilijk meetbare tegenlichtopnamen aan.
Deelmeting is echter ook mogelijk.
Eigenzinnige fotografen die van de schitterende automatiek
geen gebruik willen maken en hun creativiteit de vrije loop wil-,
len laten, kunnen de camera eenvoudig met de hand bedienen.
Met de ontwikkeling van dit nieuwe systeem heeft Canon nood
gedwongen af moeten zien van de gebruikersvriendelijke moge
lijkheid van uitwisselbaarheid van objectieven.
HANS SCHNEIDER
De Canon EOS 620 en EOS 650: vloeiende welvingen en rondin
gen.
Miel Cools in
theater Pepijn
DEN HAAG In zijn thea
terprogramma „Met gemengde
gevoelens" laat Miel Cools op
18 februari in Theater Pepijn
zowel het verleden als de toe
komst zien. Daarbij blijft de
vijftig plusser een positieve
zoeker, die de titel van zijn
liedje „Houden van" telkens
nieuwe inhoud geeft. Behalve
Cools' vaste auteurs Bert
Broes, Jaak Dreesen en Louis
Verbeeck heeft Mieke Nieu-
wenhuizen de teksten geschre
ven. De liedjes zijn, zoals ge
bruikelijk, door Cools zelf op
muziek gezet.
Voor een uitgebreil SI
agenda, ook voor de l( r
mende dagen, raadpl€Lasc
men ,,UIT", de gratis vLma
kelijkse bijlage van da,enj
krant. dn
I dio
bant
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN
ROCINEMA I (Van Boetzelj°fsc
straal 6 tel. 01720-20800): Ft het
der (al); 18.30, 21.15. wo.tyelt
13.30. EUROCINEMA II: ïpem
artburn (al); 18.45, 21.30.
Speurneuzen (al); wo. 14L
EUROCINEMA III: Ferris Bfaao
Ier'* day ofl (al); 18.45, 2llrie
wo. ook 13.45. EUROCINHf fw
IV: Labyrinth (al); 18.30, 21fo.a
wo. ook 13.45. \rika
LEIDEN LUXOR (Stationsr
19. tel. 071-121239); Heartbn.
Ridge (16); 19.00, 21.15. wo.JV
14.30. LIDO en STUT
(Steenstraat 39. tel. 1241|pro
The Fly (16); 19.00, 21.15. TO
di. ook 14.30. Labyrinth (alU.4.4
Ratelrat (12); Crocodile Ouralgt
(al); Flodder (al); 14.30, 19LTiri
21.15. De speurneuzen (al);l>1L
14.30. TRIANON (Breest|eenl
31. tel. 123875): Emmanuelltzijn
(16); 14.30, 19.00. The Misfajeu
(12); 21.15. REX (Haarlemrif 9o
straat 52. tel. 071-1254fIlfd.
Temptation (18); 14.30, 1$ bei
21.15. jeu|
NOORDWIJK LIDO THEAL
(Pr. Bernhardstraat 56. f
01719-12800): The Man
one red shoe (al); ma. di. 19)
Taboe, deel III (18); ma.
21.15.
en
KATWIJK CITY THEATEr Ul
(Badstraat 30. tel. 01718-74» aa
Top Gun (al); wo. 14.45, 19|sloo:
21.15. ma. en di. 19.00. 21idire
e CITY THEATER II: Psycht,nai
(16); tijden zie City I. d
THEATER III: P.O.W., the esq™:1
(12); tijden zie City I. 0"°
THEATER IV: Erotische flatitaligc
rosen (18); tijden zie City l|jn j
halve woensdagmiddag. Avoi/aiif
ren in de wildernis (al); r,
14.45. »ctu'
VOORSCHOTEN GREENVI wol
(tel. 01717-4354): Heartburn j aa
ma. t/m wo. 20.15. h aa
KINDERVOORSTELLING nnrn
Circus op stelten; wo. 15i
Pudding tarzan; wo. 14.00. n0£te
WASSENAAR ASTRA (WSVi
01751-13269): Othello (12); |chtc
t/m wo. 14.00. an(
KINDERVOORSTELLING !al U
The never ending story; T0P
14.00. ZO
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui] V0C
tel. 463500): Crocodile Dunü.
(al); 14.00. 19.00. 21.30. A?*
2: Peggy Sue got married i8err
14.00. 18.45, 21.15. AST*n K
Labyrinth (al); 14.00, 19fcond
21.30. BABYLON 1 (Winyat
centrum Babylon, tel. 471 a"
The fly (16); 14.00. 19.00, 2F
BABYLON 2: Ruthless peq de
(al); 14.00. 19.00. 21.30. tang(
BYLON 3: Top gun (al); 14L da
18.45, 21.15. CINEAC 1 (L. v
tenhof 20. tel. 630637): Hsf'
break ridge (12); 14.00. 1(F";
21.30. CINEAC 2: De rattfndlC
(12); 14.00. 18.45, 21.30. e»ls d
NEAC 3: 52 Pick-up (16); 18j 7,
21.30. ma. di. 00k 14.00. e
ROCINEMA (Leyweg 910, JIlf*
667066): Amadeus (al); Peld
20.00. overige dagen liianii
20.00. METROPOLE 1 (Caterer
gielaan, tel. 456756): Flot
(al); 14.00, 18.45, 21.30.
TROPOLE 2: A room witf~~"
view (16); 14.00, 18.45. 2te^
METROPOLE 3: SprinqengP
14.00. 18.45. 21.30. METBgf
POLE 4: Mona Lisa (16); 14H
20.00. METROPOLE 5:
aanslag (al); 20.30. ma. di. b. j
14.00. ODEON 1 (Herengril 1
Niei
Clockwise (al); 13.45,
21.30. ODEON 3: Club pi
dise (al); 13.45. 20.00. ODB 7'°'
4: Out of Africa (al); 13 "J?
20.00. LE PARIS 1 (Ketti Ml*
straat 12b. tel. 656402): Wl JPet
hot (18); v.a. 12.00. LE PA
2: Meisjes op recept (18); i
12.15. PARIS 3: Eaten a
(18); v.a. 12.30. HAAGS Fll min
HUIS (Denneweg 56. mar
459900): Zaal 1: Vroeger ™ar
dood; 15.00, 19.30T Ca»
d'or; 21.45. Zaal 2: The ca "'9'
date; 19.30. Child hood fried se^
21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45.
de sac; ma. Salto nel vuoto
The night porter; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN: £nc
ASTA 3: Labyrinth; 14
e CINEAC 3: De speurneu
za. wo. 14.00. EURO CINE
Aaterix contra Caesar;
14.00. METROPOLE 5: MJ"
speurneuzen; wo. 14.00. JJ*|j
NIJVERDAL-TEN CATE ZIET *3
GROEIMARKT
123.0
r T 2
HENGELO Koninklijke Nijverdal-Ten Cate (NTC) gaat
nadrukkelijker op de kunstgras-markt bewegen. In samenl mae
king met de Nederlandse Sport Federatie is het concern do: geei
met de verdere ontwikkeling van dit produkt. NTC levert I
helft van het kunstgras voor de Nederlandse hockeyve| |n,a
maar in de voetbalsport liggen ook kansen. Volgens NTCj pou
man G.A. Reudink komt er dit jaar nog een protype van via
kunstgras-voetbalveld gereed. j
De nettowinst van Nijverdal-Ten Cate over '86 zal tussen 4 Niei
43 miljoen gulden liggen, verwacht Reudink. In '85 was dat 1 w«
31 miljoen. De technische of kunststofdivisie is verantwoord Kwi
voor ruim de helft van het bedrijfsresultaat van NTC. Reii jjjjar
voorziet dat deze divisie de sterkste groei zal doormakea Mjk(
beleid in de jaren '90 zal dan ook mede gericht zijn op het b üit
den van extra aandacht aan hoogwaardige en specialist! linci
produkten. *223
Nijverdal-Ten Cate wil verder penetreren in de sector ziaj^JJjj
huiskleding en -beddegoed. Onder meer als gevolg van hel Lor(
nemen van deeltijdarbeid en de hogere eisen, die in ARB0 Smi
over arbeidsomstandigheden zijn neergelegd, is er mar
groeiende vraag naar werkkleding en beschermende kleizoo'
Reudink verwacht dat het ministerie van Defensie in de! b®e(
van dit jaar zal besluiten tot het plaatsen van orders vool rica
door NTC ontwikkelde nieuwe gevechtspak voor de landmL
Momenteel worden 600 tot 700 van deze pakken „te veldebp
test. In de sportkleding gaat het overigens minder van ee^T
den dakje. Reudink: „We zijn niet in staat om tegen de A<^™
sen, de Nikes en de Puma's op te boksen". I Nou
Het concern is voorts doende zich terug te trekken uit de d«j r*]
duktie van zeilplanken. Reudink: „We hebben er goud aan, c#
diend, maar nu is de markt zo overvoerd, dat niemand er I Loti
wat aan verdiend". bui'
Het concern was ook betrokken bij de bouw van de Oosters jj?u
dedam. NTC produceerde voor de peilers stabilisatienWP"
waarvoor een speciale fabriek werd gebouwd. „We zijn één yh#
de weinige bedrijven die daar spin-off van heeft. Er zijn in» Bab
santé opdrachten uit Azië, vergelijkbaar met deze toepasS oazi
aldus Reudink.
Geen krant ontvangen Bet tussen 18.00 en 19.00 uur. zaterdags tussen 14.00 en 15 «f j
teleloonnr 071-122248 en uw krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd.