JACQUES D'ANCONA finale fa. CeidócSomont Tropisch regenwoud tussen de flats „Arrogant? Welnee, ik ben een gevoels mens" Een maand geleden praatte ik nog een keertje met mijn buurvrouw. Dat is iets om in de krant te zetten, want in onze straat in het Engelse Beckenham hebben de buren zelden contact met elkaar. Maar er lag een pak sneeuw en buurvrouws rode autootje zat vast. Ik zette me schrap en duwde het ding een beetje - en hop. ze kon weer verder. Buurvrouw draaide het raampje naar beneden en zei: ..Bedankt hoor. En hoe gaat het met u? Wij hebben elkaar al lang niet meer gezien". Precies twee jaar was het geleden. Maar zo gaat het in onze straat. De mensen die er wonen, hebben geen benen, zij lopen op wielen. Wij ontmoeten elkaar zelden en maken alleen praatjes wanneer het niet anders kan, bijvoorbeeld als er een ongeluk is gebeurd of er ligt zoveel sneeuw dat je er niet makkelijk doorheen komt met de wagen. Een typische straat dus om in te wonen, want de gemiddelde Engelsman haat zijn buren. In Engelse kranten lees je vrijwel elke dag fantastische verhalen over keiharde burenruzies. Er komt vaak een wijze rechter aan te pas die de zaak beslecht met een Salomonsoordeel waarover nog vele maanden wordt nagekaart. Van rechter Geoffrey Baker, die in York een stel ruziënde buren moest oordelen, hoorden wij deze veelzeggende uitspraak: ,,Een Engelsman is gerechtigd zijn buren te haten". Dat doet 'ie dan ook, met volle overgave. Een grote verzekeringsmaatschappij, Legal and ^8 General, heeft dat vorig jaar nog getest, vai Zij kwam tot de vaststelling dat in het Engeland één op de vier personen geen fa woord meer spreekt met zijn naaste :n buren. L Tachtig procent van de Engelsen vindt J~. zijn buren hoogst onattent. Legal and Nu General had dit wel gedacht. In een slo begeleidende nota verklaart zij zich the erover te verbazen dat het niet telkens de honderd procent was. vaj De personen die door Legal and General ondervraagd werden, klaagden steen en J*1* been over burengerucht ..De-buren bel maken ons knettergek", beweerden ze. sch „Ligt er weer poep op de sloepDan vijl komt die zeker van hun hond. En hun vijf katten beschouwen onze tuin als hun geliefde jachtterrein. De zoon van Nit hiernaast parkeert z'n gammele autootje dei altijd voor onze ingang. En de dochter is sch een sletje. Here Jezus, waaraan hebben een wij toch zulke nare buren verdiend?". Ha, Dit soort klachten leidt in Engeland vaak ker tot hoog oplaaiende ruzies en zelfs len handgemeen. Wil je in een conflict met me de buren niet alle tanden kwijt, dan span anc je ze nog het beste een proces aan. Laat var dan de rechter maar zien dat hij een afs< vreedzame regeling treft. En In het sjieke Londense Hampstead tijc daagden Ian en Laura Herman hun ter buurman Simon Maya. wiens gedrag zij j ,N> bepaald hinderlijk vonden, voor de bei rechtbank. De rechter stelde vast, dat „is Maya hen inderdaad onheus had Co behandeld. Zo ging buurman Maya in telkens als zij zijn huis passeerden uit het An raam hangen om daarbij te keffen „als dal een dolle hond". Bovendien zette hij zijn stereo-installatie geregeld lekker hard". Maya verdedigde zich driftig. Hij zei dal hef echtpaar Herman niet goed snik was, als hel ware bezeten van haatgevoelens en volslagen paranoide. Ook het au- pairmeisje van de Hermans leed aan zinsverbijstering. Ze kroop geregeld op de keukentafel om beter naar de buren te kunnen gapen. Maya had het gevoel dat hij doorlopend in de gaten werd gehouden. Ging hij de deur uit, dan ik hoorde hij zijn buren gillen: „Die halve kaï gare van hiernaast gaat alweer op stap!", j Co De rechter vond dat beide partijen er een spc schepje bovenop hadden gedaan. In dai tegenstelling tot de heimelijke dai verwachtingen van Ian en Laura me Herman, stopte hij Simon Maya niet in nei de petoet. De drie boze buren kregen de led raad zich voortaan een beetje koest te ste: houden en vooral niet meer keffend uit ree de ramen te gaan hangen. 1 Wc Een burenruzie in Yorkshire liep minder goed af. Het boerenechtpaar Brooks had het daar vier jaar lang aan de stok met de Mallinsons, die een andere boerderij bewoonden. Zij vielen elkanders eigendom aan, scholden elkaar de huid vol, gooiden met stenen, ontvoerden ■elkanders huisdieren en veroorzaakten botsingen met landbouwtractoren. Het echtpaar Brooks dat door de rechter wraakgierig werd genoemd, kreeg een voorwaardelijke straf. Het mooie is eigenlijk, dat de rechtbanken van Engeland er niet zijn om alle burgers beschaafdheid af te dwingen. Volgens de Engelse wetgeving kunnen bepaalde gedragingen pas hinderlijk worden genoemd wanneer zij verder gaan dan wat men mag verwachten dat een mens redelijkerwijze' liei kan tolereren. z'n Dit verklaart waarom er voor een collegal of van mij niets anders opzat dan zit' machteloos toe te luisteren terwijl het in nie de flat naast de zijne lot een broederlijke twist kwam over een erfenis. De broer die niets had gekregen, draaide dag en nacht heel luid de plaat „Money is the Root oj all Evil" (geld is de wortel van alle kwaad); de gelukkige erfgenaam nam geregeld revanche met een keihard „Jealousy". Maar als het werkelijk te ver gaat, $laan Engelse rechters toch toe. In Dorset hebben zij een vrouw beboet die constant een roeptoeter gebruikte om naar de buren te brullen: Wij haten die van hiernaast, wij haten aie van hiernaast, WIJ HATEN DIE VAN HIERNAAST!!!". ARNHEM - Schitterende grote en kleine planten omstrengelen elkaar. Daar tussendoor fladderen vrolijk fluitende vogeltjes. Op de oever van een beekje liggen lui en vadsig de kaaimannen. Vissen dartelen rond in een soort moerasje. Van grote bladeren druppelt het water. Het ruikt er vochtig, net zoals het in een tropisch regenwoud moet ruiken. En dan te bedenken, dat die metershoge bomen en struiken, ze reiken wel tot vier, vijf meter hoog, in 1983 zijn aange plant zijn als jonkies van hooguit een halve meter. Alles bij elkaar belooft deze proefhal het nodige voor de enorme tro- eïnhal die momenteel in aanbouw is in urgers Dierenpark te Arnhem. Want dit uitstapje naar de evenaar was slechts een bezoekje aan een grote kas. Daarbui ten razen de auto's en torenen de flatge bouwen hoog boven de bomen uit. Het gaat trouwens wel om een bijzonde re kas. Het heeft een dak zonder steunpi laren. Het hangt als het ware aan zwaar verankerde palen buiten. Het dak lijkt van plastic, maar is van een zeer bijzon der folie gemaakt. Drie lagen op elkaar, in vierkanten aan elkaar gelast en ver volgens in een aluminium Trame gespan nen. Tussen die lagen is lucht geblazen waardoor er twee isolerende kussens zijn ontstaan. Bovendien heeft het folie de eigenschap dat het geen vuil vasthoudt. Mocht er dus weer eens een zanderige windvlaag uit de Sahara komen, dan hoeft er maar een beetje regen te vallen of het dak is weer schoon. Met de bouw van de grote hal, die in middels is begonnen, gaat een vurige wens van Anton van HoofT, directeur van Burgers Dierenpark, in vervulling. Hij liep in 1970 al rond met plannen voor een tropen hal en was op zoek naar een goede dakconstructie. „Er was ge noeg op dit gebied, maar steeds met een dat de bezoekers ondervinden hoe het is om in een tropisch regenwoud te verke ren. Daartoe worden drie wandelroutes aangelegd: een makkelijke, een iets moeilijkere en een Livingstone-route, zoals Van HoofT die lachend noemt. „Daar zullen ze echt een klus aan heb ben, aan die Livingstone-route. Dat woedt een smal paadje met verrassingen. Omgevallen bomen, kapotte bruggetjes over wildstromende beken en meer van dat soort dingen. Om hen heen allerlei dieren die in het woud plegen te leven. De echte gevaarlijke zitten natuurlijk wel in een hok, maar dan wel zo, dat je de indruk hebt dat ze loslopen. De men sen moeten het tropisch regenwoud on dergaan. Ik ben er zelf een paar keer ge weest, maar je kunt aan niemand vertel len hoe het is, dat moet je aan den lijve ondervinden, zo bijzonder is het". Om dat er ook rekening gehouden wordt met minder-validen die het Arnhemse regen woud willen ervaren, komt er ook een gemakkelijke route, met brede paden en zonder obstakels. Hoewel er uit botanische tuinen grote planten zullen komen, wordt er ook het nodige gestekt en gezaaid. Daar zijn heel veel mensen nu mee bezig. „Zelfs uit het buitenland komt het nodige. Op heel veel plaatsen in de wereld zijn mensen voor ons aan het stekken. En zaaien na tuurlijk". Wie wil gaan kijken hoe het de bouw van de hal vordert, kan natuurlijk nu al een kijkje gaan nemen in Arnhem. Er is een kleine tentoonstelling ingericht met tekeningen, maquettes, stukken bouw materiaal en toelichting op papier. Bo vendien kan alvast een beetje van de sfeer worden geproefd in de proefhal. En wie een blik gaat werpen op de bouwput, luistere naar Van HoofT: „Verkijk je niet op de grootte nu, want het lijkt kleiner dan het is. Bouw maar eens een huis. Als je daarvan de bouwput ziet met de fundamenten, dan denk je ook: moet ik daar in wonen?". MARJOLEIN RIETMAN door Roger Simons Burengerucht GRONINGEN - Als er iemand is die veel „over de tong" gaat, dan is het wel Jacques d'Ancona, journa list (theaterrecensentX* bij het Nieuwsblad van het Noorden, maar vooral voorzitter van de jury bij het populaire televisieprogram ma Soundmix-show van Hennie Huisman. Er wordt zeer uiteenlo pend over hem gedacht en gespro ken: de kwalificaties variëren van „arrogant" tot „sympathiek" en van „een enorme kwal" tot „zeer deskundig jurylid". Sympathiek of niet, Jacques d'Ancona is zo lang zamerhand volksbezit geworden. Hij verheelt niet die belangstelling best leuk te vinden. Hij kan echter ook goed relativeren. ,?Nu sta je volop in de belangstelling. Als je straks eventueel niet meer op de beeldbuis verschijnt, ebt het alle maal langzaam maar zeker weer weg". Hoe is hij in dat tv-wereldje verzeild ge raakt? „Vijf jaar geleden trok Henny met zijn playback-show door het land. Hij deed ook de provincie Groningen aan. Ik wilde het mijne ervan weten. Ik zag een zo op het oog lompe, maar tegelij kertijd o zo flexibele kerel, die geweldig met mensen weet om te gaan. Die man is in die jaren nauwelijks iets veranderd. Hij beschikt over een lekkere, volkse spontaniteit. Ik was de eerste, die hem een interview afnam en sindsdien zijn de contacten gebleven. Een en ander re sulteerde in het contract met Joop van den Ende die in opdracht van de KRO de Soundmix-show produceert". Een jurylid dat kritisch is, moet zelf ook vaak kritiek incasseren. Kan d'Ancona daar tegen? „Ja hoor, heel goed zelfs. Ik ben de goedkoopste psychiater van Ne derland. De mensen kunnen alle frustra ties gratis bij me kwijt. Het boe-geroep klinkt mij overigens niet vreemd in de oren. Ik ben jarenlang voetbalscheids rechter geweest. Je kunt gerust stellen dat ik m'n hele leven jurylid ben ge weest. Aldoor maar beslissingen nemen. Op het voetbalveld ben ik drie keer ge molesteerd en onder begeleiding van de politie van het veld gebracht. Ik ben zo eigenwijs te zeggen dat ik de materie be heers. Je moet zeker van je zaak zijn. 't Kan best zijn dat ik desondanks wel eens een verkeerde beslissing heb geno men, maar daar wil ik achteraf best over praten. Ik aanvaard de kritiek die er op mij is. Arrogant? Wel nee. Ik ben een ge voelsmens. Met warmte probeer ik een plaats in deze maatschappij in te nemen. Ik ben - hoewel ik misschien niet zo overkom - bescheiden, ja zelfs verlegen. Ik zal beslist geen bar of café binnen stappen, als ik niet zeker weet daar be kenden te treffen". Aanvaarden „Bij de Soundmix-show is het gebleven bij af en toe wat boe-geroep. Dit seizoen heb ik gemerkt dat de mensen je steeds meer gaan aanvaarden. Opvallend is dat artiesten die door mij zijn afgewezen, op een heel sympathieke manier reageerden en zeiden: „We hebben er toch iets aan gehad". De kritiek op mij is echt niet zo erg als velen denken. Het is ook niet zo dat iedereen mij wat onaangenaams toe wenst. Er zijn mensen, die mij abosluut niet mogen. Nou, daar speel ik op in, want ik wil geen grijze vlek op het scherm zijn". Hoe staat het met de deskundigheid van de jury bij de Soundmix-show. Heeft d'Ancona bijvoorbeeld een muzikale achtergrond en hoort een Jan Lenferink een halve finale te jureren, die er blijk van gaf van toeten noch blazen te we ten? „Ik heb geen echte muzikale achter grond", zegt d'Ancona. „Ik ben als jo chie - net als zovelen - achter de piano gejaagd. Was ik toen maar wat oppas- sender, wat braver geweest. Want ik vond pianospelen op zich schitterend. Ik heb me er niet zo in bekwaamd want ik was te eigenwijs om serieus te studeren, waarop mijn ouders zeiden: „Daar ge ven we ons geld niet aan uit; van de pia nolessen af'. Ik houd ontzettend veel van muziek. Dat varieert van populaire tot balletmuziek en van operette en mu sical tot cabaret". Jacques d'Ancona vindt dat het jureren bij de Soundmix- -show niet oppervlakkig mag zijn. „Je moet niet alleen maar roepen „fantas tisch, fantastisch". Daar heeft niemand wat aan. Als er vals gezongen wordt en een jurylid heeft niets dan lof, dan ver wordt een jurering tot een farce. Een ju rylid moet de eigen populariteit even vergeten. Ik heb geprobeerd mijn mede juryleden te stimuleren echt opbouwend kritisch te zijn. Bij Imca Marina en An neke Grönloh is mij dat niet gelukt. Zij bleven volharden in „fantastisch, aardig en mooi", terwijl er op de optredens best iets viel aan te merken. Imca en Anneke zijn best intelligente dames, maar ze hebben de kans laten liggen zich eens op een andere wijze te profileren dan met het zingen van lieve, zoete liedjes. Ver der hebben we bekwame juryleden ge had, zoals Meta de Vries, Hans van Eijk, Pim Jacobs, Rita Reys en Jan Keizer van BZN. Jan Lenferink is een hoofd stuk apart. Kijk, Jan is een presentator die een „normale" praatshow heeft, maar die toch een soort acteursrol is gaan vervullen. En naar mijn mening heeft hij die rol voortgezet in de halve finale van de Soundmix-show. Hij weet echt heel veel van moderne muziek af. Jan is een moderne vent, die vaak naar concerten gaat. Hij is beslist geen dom me jongen. Ik denk dat iedereen dat wel weet. Hij wilde ook in deze halve finale een beetje apart, een beetje bijzonder overkomen". Volksbezit Jacques d'Ancona heeft „een heel erg groot beetje" de indruk dat hij volksbe zit is geworden. „Ik moest daar in het begin wel aan wennen. Dat ik handteke ningen moest uitdelen, vond ik erg moeilijk. Dat was ik immers in mijn vak niet gewend. Ik was altijd degene die in terviews afnam en opeens stond ik aan de andere kant van de streep. Mensen maken een ster van je. Nou dat ben ik nief en dat zal ik ook nooit worden. Maar het zogenoemde „bekende Neder landerschap" word je wel op de jas ge speld. Want je wordt voor allerlei dingen gevraagd en ingeschakeld. Dat kan zijn voor heel prachtige acties, zoals Amnes ty International of het Jeugd Rode Kruis en dan vind ik het een sociale plicht om mee te werken. Maar ik word momen teel ook gevraagd voor radioprogram ma's, voor acties ten behoeve van buurt huizen, het presenteren van program ma's en dergelijke. Het presenteren doe ik graag, of dat nu op marktpleinen is, in kerken of in officiële hallen. Of dat het De plaagstootjes tussen Hennie Huis man en Jacques d'Ancona zijn gespeeld. Desondanks wordt beweerd dat het ach ter de schermen niet zo botert tussen de presentator en de voorzitter van de jury. „Het zijn inderdaad plaagstootjes. Na tuurlijk zijn we goed bevriend met el kaar. ook achter de schermen. Want je denkt toch niet dat Hennie iemand in zijn show zou willen hebben die hij ab soluut niet mag. Dat is dus duidelijk. Al leen weet hij niet wat ik ga zeggen en ik weet niet waarmee hij me om de oren gaat slaan. Huisman „kat" mij inder daad af en toe. Maar waarom doet hij dat? Omdat hij zich geroepen voelt het op te nemen voor de kandidaten. Hij is de beschermheer en ik ben zogenaamd degene die de kandidaten aanvalt. Wat ook weer niet waar is, want ik zeg ook de meest schitterende dingen over men sen". Brilmonturen Een vraag die veel mensen bezighoudt is: hoeveel brilmonturen heeft die Jac ques d'Ancona? „Meer dan tien. Een dure hobby? Nee hoor, ik krijg ze. Ik ben een televisie-artiest geworden en heb een contract afgesloten met een firma in Steenwijk". Komend seizoen weer een Soundmix-show? „Ik verwacht dat het programma doorgaat. Ik denk alleen dat het een kortere serie wordt van vier of vijf programma's, om de zaak lekker fris en spontaan te houden. Maar of ik er dan nog bij bén is de vraag. Ik zou het onverstandig vinden mij niet weer te vragen, zeg ik met de nodige ironie. Sa men met bijvoorbeeld Barry Stevens heb ik aan die Soundmix-shows enige kleur gegeven, die ze in de toekomst niet weg kunnen laten. Maar je weet in Hilver sum nooit. Het zou best kunnen zijn dat ze zeggen: „Nou, we hebben die jongen nu twee jaar gezien en we moeten maar weer eens iemand anders neerzetten als vaste voorzitter en jurylid". Dat weet ik dus niet, daar ben ik heel realistisch in. Alleen zeg ik: ik hoop dat ik er bij ben. Zo niet, dan zal ik het missen. Want te levisie is een soort drugs voor mij ge worden". BEN JONGSMA enorme hoeveelheid ondersteunende pi laren in de hal. En dat wilde ik niet. Ik wilde een tropentuin maken waarin de mensen zich ook werkelijk in de tropen wanen, waar ze niet tegen allerlei bouw constructies aan lopen. Ze moeten het idee krijgen dat er geen einde aan komt". Jaar na jaar ging voorbij en nog steeds was Van Hooff geen geschikt dak tegen gekomen. Tot hij in 1980 het schijnbaar zwevende dak ontdekte. Het was zo nieuw, dat het nog nergens geprobeerd was en daarom besloot Van Hooff een proefhal te bouwen om de technische ei genschappen van het dak te bezien. „Het Leguanen zijn niet de enige exotische dieren te vinden zijn. Ook zijn er bijvoorbeeld kat eerste proefdak werd een mislukking, maar het tweede in 1981 bleek voortref felijk te voldoen. Toen kwamen we op het idee de proefhal ook te gebruiken voor het testen van planten. In 1983 was het zover dat deze proefhal met planten geopend kon worden en we hebben er veel plezier van dat we het gedaan heb ben. Zo doen we ervaring op met de ve getatie en de bestrijding van allerhande ongedierte". Uniek De enorme tropenhal die in maart vol- die er in het tropisch regenwoud in Arnhem \imannen, die los lijken rond te waggelen. gend jaar geopend moet worden, zal uniek zijn in de wereld. „Dit vind je nergens, dit is enig in z'n soort in de hele wereld, dit bestaat nog nergens", roept Van HoofT. De nieuwe hal wordt wat oppervlakte betreft twintig keer gro ter dan de proefhal en zal vier keer zo hoog zijn. Het dak overspant een opper vlakte van 96 bij 152 meter. Zonder één steunpilaar eronder. Voor wie de grote RAI-hal kent: de tropenhal wordt twee keer zo groot. Het is niet de bedoeling dat de bezoekers straks een toer aangeboden wordt langs systematisch gerangschikte plantjes met naambordjes. Het is wel de bedoeling Jacques d'Ancona: „Ik kan heel goed tegen kritiek. Ik ben eigenlijk de goedkoopste psychiater van Nederland: de mensen kunnen al hun frustraties gratis bij me kwijt". bij congressen is of lekkere volkspro gramma's met Jantje Koopmans, Stella en de Zangeres Zonder Naam. Elke dag komen vijf, zes telefoontjes binnen voor bepaalde optredens. Ik heb inmiddels dan ook een bureau dat de zaken voor me opvangt en regelt". sjaak de kater En wie, oh wie was toch die Sjaak de Kater uit de mini-playbackshow? „Dat was een parodie op Jacques d'Ancona. Je begrijpt dat ik geen parodie op mezelf maak. Dus ik was het niet. Het was de persoon die ook voor het stemmetje van Tommy in Sesamstraat zorgt. Ik ben overigens blij dat het met die „Sjaak de Kater" is afgelopen. Tot „slaans aan toe" heb ik mensen er van moeten over tuigen dat ik die kater niet was. Ik werd dan ook nog eens voor leugenaar uitge maakt. Er zijn zelfs weddenschappen op afgesloten en dan werd ik midden in de nacht gebeld, om de uitslag van die wed denschap te geven. En zulke dingen zijn niet echt leuk".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 24