"finale Hollywood en de zoete wraak van JEROEN KRABBÉ Hotels en heimwee Circus james bond CcidócSouAant' Geen nederland Koningin van sheba Het zijn niet alleen voetballers aan wie het buitenland en het Grotere Geld sjorren. Ook in de Nederlandse theaterwereld hebben de laatste jaren enkele opmerkelijke „transfers" plaatsgevonden. Een handjevol acteurs speelt inmiddels voornamelijk uitwedstrijden. Rutger Hauer was de eerste in die lichting. Renée Soutendijk volgde. Derek de Lint heeft met zijn rol in Kundera's „The unbearable lightness of being" z'n eerste schot op het verre doel losgelaten. De laatste Nederlander die al een paar keer aardig internationaal scoorde heet Jeroen Krabbé. De befaamde Engelse toneelschrijver Harold Pinter vroeg hem voor een rolletje in „Turtle Diary", op Schiphol roept de Nederlandse douane hem al „Ha, meneer Bond" toe om zijn schurkenrol in het komende 007-spektakel „The living daylights", binnenkort is hij te zien naast Richard Gere en Kim Basinger in „No mercy". Jeroen Krabbé heeft genadeloos toegeslagen voor wie nog steeds niet wilde geloven dat hij het als acteur echt in zich had. Op dit moment is hij in Mexico voor een romantische hoofdrol in een Amerikaanse tv-film met Kate Capshaw, „One for the dancer". Het lijdt geen twijfel: Jeroen Krabbé is hard op weg een Ster te worden. maken. Dan zit je niet met drie, maar met vijftien journalisten per keer. En je maar afvragen in welke stad je nu weer zit: If it is Tuesday this must be Boston. Ik heb de kinderen beloofd dat ze mee mogen naar de première in New York. Timothy Dalton en Maryan d'Abo ko men waarschijnlijk naar Amsterdam voor de première hier, begin juli. Ik heb ze voor een lunch bij me thuis uitgeno digd. Na zo'n Bond-film kan er van alles gebeuren. Karl Maria Brandauer heeft door zijn schurkenrol erin „Out of Afri ca" gekregen. Bond is een paspoort met een gouden randje. Als je ziet wie er in de loop van de tijd in meegespeeld heb ben! Ik besefte dat eerst helemaal niet. Pas door de reacties van m'n kinderen merkte ik dat James Bond echt iets bij zonders is". „Ik kan geen hotel meer zien. Met Bond en „No mercy" heb ik iets te lang in ho tels gezeten. Je wordt er gek van. Het heeft me heel veel hotels en een bende lef gekost om roomservice te bellen voor alleen een glaasje melk. Je denk dat dat niet kan. Je wil altijd meer bestellen. Bij Bond was het Engeland, Wenen, Enge land, daarna vijf weken Marokko, tóen zes weken Londen. Daar heb ik toen maar een huis op Kings Road betrokken ZATERDAG 14 FEBRUARI 1987 maar in z'n rol te kunnen komen. Euro pese acteurs hebben dat niet. Zeker niet als ze toneelervaring hebben. Ik kan het ene moment zitten gieren van 't lachen en daarna zonder enige moeite een zwa re dramatische scène spelen. Het gekke is dat ze toch vaak m'n hulp inriepen. Vroegen hoe ik zo'n scène zou doen. Je komt er als buitenlander natuurlijk prachtig binnen. Je bent gevraagd, er doen de mooiste verhalen over je de ronde. Hoogst interessant zo'n Neder landse acteur. Ze weten natuurlijk hele maal niet dat ik ook maar een gewone boereheikneuter ben. En dat vertel ik ze ook maar niet. Misschien heb ik een an dere instelling ten opzichte van acteren. Ik vind het allemaal heel leuk, maar ik heb er zoveel interesses naast. Ik ga on middellijk de omgeving verkennen. En ik ga schilderen. Tijdens de Bond-film heb ik zo'n twintig aquarellen gemaakt in Marokko. Niet dat acteren op de tweede plaats komt, maar ik kan afstand houden. Het is natuurlijk leuk om de hele dag als de Koningin van Sheba be handeld te worden, maar het heeft niets met het echte leven te maken". „Wat er rond die Bond-film gebeurde, dat had ik nooit van m'n leven meege maakt. Ten eerste vlieg je alleen eerste klas. Regisseur, acteurs en Cubby Broc coli. De rest is plebs. Een busje brengt je naar de VIP-room op het vliegveld. Daar word je door een dame met zacht luchthavengeluid toegesproken en de champagne staat klaar. Dezelfde fluiste rende dame komt je dan je paspoort brengen, en over de rode loper word je naar de auto gebracht. Douane zie je he lemaal niet. Dan staan de auto's klaar. In Wenen zo'n dertig, veertig mercedes- sen. Ieder een eigen auto met chauffeur. Terwijl je in zo'n wagen toch met het grootste gemak drie man kwijt kunt. In je hotelsuite staat er weer champagne. Dan wordt het draaischema besproken, wanneer de persconferentie is en hoeveel journalisten je nog apart te woord moet staan. Daarna barst het circus los: vier honderdvijftig man schrijvende pers van over de hele wereld, geen Nederlander erbij trouwens, een muur van honderd vijftig fotojournalisten. Een soort Reagan-Gorbatsjov-gebeuren. Zeven tv- stations, van Japan tot Australië. Som mige zonden rechtstreeks uit. Een gewel dige kermis. En dan straks een promo- tietoer van zes maanden over de hele wereld. Hoofdrolspelers Timothy Dalton en Maryan d'Abo zijn contractueel ver plicht mee te gaan. Ik ben gevraagd of ik ook een stukje mee wil doen. Tussen 21 juli en 29 juli. Van Los Angeles naar New York. Alle grote steden van Noord- Amerika in een week. Leuk om mee te „Bij Schiphol, waar de kerosinedampen bij andere mensen het bloed sneller doen kloppen, krijg ik de kriebels. M'n agente heeft gezegd: „Dan moetje maar verhui zen". Maar dat is zinloos. In Los Ange les ben ik alles bij elkaar maar drie da gen geweest. En voor zo'n Bond-film lag Amsterdam zelfs centraal. M'n kinderen en m'n vrouw komen zo veel mogelijk over. Maar toch is dat weg zijn het minst leuke van alles. We hebben er een heel ambivalent gevoel over. Allemaal zijn we verheugd en trots op wat er ge beurt, maar aan de andere kant slaat het 't gezin een beetje uit elkaar. Ik ben net een stuurman op de wilde vaart gewor den. Gelukkig kan m'n vrouw straks mee naar Mexico. Maar ik weet nog niet hoe 't in de toekomst moet. Nederland? Frans Weisz heeft me gevraagd voor zijn film „Bavinck". Ik zou wel willen, maar ik kan niet. M'n agente heeft me bezwo ren niets aan te nemen, me vrij te hou den voor haar. En tot nog toe is ze steeds met iets goeds gekomen. Ik zou hier best nog iets kunnen regisseren. Dat is een korte werkperiode. Maar aan een toernee ben je toch een heel seizoen kwijt. Dat kan niet. Maar goed, ik heb het twintig jaar gedaan, dus dat hoeft dan ook niet meer zo. Het is toch heer lijk als je opeens op je veertigste op nieuw kunt beginnen. Als een onbe schreven blad. Wie krijgt dat in z'n le ven?". BERT JANSMA MSTERDAM - „Een zoete wraak op die mensen in Nederland die me 196(iooit goed hebben gevonden", lacht Je- oen Krabbé. Hij zit ontspannen achter- iver in een voor de gelegenheid gehuur- ïfoode Amsterdamse hotelkamer om zich loor Nederlandse journalisten, die zijn iatste film „No mercy" nèt gezien heb- en, te laten interviewen. „De kritieken lie ik voor die rol heb gekregen zijn echt inwaarschijnlijk goed. Beter dan die van le hoofdrolspelers, Kim Basinger en Ri- •hard Gere. Met die Bond-rol als een in- ■yrternationaal visitekaartje is er een soort \rush" op me begonnen. M'n agente 'ordt overspoeld met aanbiedingen", feroen Krabbé heeft het uitgelatene van Jen jonge hond die net z'n eerste rondje ,,eu|n een nieuw stuk bos achter de rug neeft. Dat mag ook wel met de begin- Dladzijden van een sprookjesvariant in je bagage: Onbekende uit kikkerland blijkt prins in Hollywood. Hij vertelt het plet smaak en afstand, het fabeltjesland 4an de film heeft hem luchtig maar goed t ^n z'n kladden. De telefoon rinkelt. -THollywood!", roept hij opgewekt. En Ichatert er om. Een paar citaten uit de kritieken op „No Uercy" uit de Verenigde Staten. „Opval lende keus voor schurkenrol" is een sim pele. „De gangsterrol is verrassend en piet zeer veel élan bezet. Hij wordt ge- ^peeld door de Nederlandse acteur Je- [oen Krabbé - normaal een veel verfijn der type - die er een stijlvolle figuur i'an maakt. Goed, de gangster helpt z'n n gjjlachtoffers uiteindelijk toch om zeep, ^gpjnaar Mr. Krabbé doet dat met een ele- ieeijante houding, draagt een formidabel aa^itziend kostuum en spreekt z'n aan- ,j01[taande slachtoffers koel met „My tiend" aan. Dus de lelijkste rol wordt icspeeld met een onverwachte flair". ~at klinkt beter. Vakblad Variety :hrijft: „De slechterik, gespeeld door "abbé, zou wel eens met de eer kunnen tan strijken, want hij geeft diepte aan :n verder tweedimensionale rol. Krab- van Nederlands bekendste ac- :urs, is een magnetisch type bestemd (jai}oor hoofdrollen, die hier niettemin ped werk doet op het tweede plan naast .ichard Gere". Inderdaad, niet niks. jUuWat me nu overkomt, daar moet je leestelijk heel sterk voor zijn. Het is een ianslag op je persoonljkheid", zegt ,g97|Crabbé serieus. „Ik heb gelukkig twintig Bar lang avond aan avond toneel ge- peeld. Mij kan dus niet meer zoveel ge- )euren. Maar je ziet het aan een actrice g lis Kim Basinger. Die heeft nooit toneel ^jedaan, heeft niets om op terug te val- Maar na een paar films is ze opeens :n wereldster. En iedereen verwacht 'at van je. Iedereen trekt aan je, claimt Die aandacht is heel zwaar. Ik ben lan weer blij als ik hier thuis overhem- len sta te strijken, of als ik over de jgjjbiarkt of bij de Hema binnenloop". /rie agenten 18tc ■abbé heeft inmiddels drie „agenten" lie voor hem werken. De Lance-office New York en Los Angeles en de daar- lee samenwerkende Charlie Conway in onden. Zij bouwen aan zijn nieuwe larrière. Krabbé: „Briljante agenten. Ze 22! lebben de allergrootsten als klant. Liz aylor, Milos Forman, Natassja Kinski, lanna Schygulla, Jeremy Irons. Veel {Europese acteurs. Zelf hoef je ze echt piet te vragen, ze moeten jóu vragen. )at gebeurde bij mij na het succes van •^IDe vierde man" in Amerika. Dat is *[o'n beetje een cultus-film geworden, j Loopt nog steeds, staat hoog op de film- Sjsten en doet het in de grote steden fan- ïstisch. Zo'n agent selecteert al vooraf lit de mogelijkheden. Ik kreeg een aan- lieding voor een Italiaanse film, waar- an ik de titel al absoluut niet meer 'eet. Een intrigerende script, al begreep c er de ballen van. „Dat is een hartstik ke foute keus na James Bond", zei m'n 73|gente. Dan moet je blind vertrouwen iebben in zo'n agency. In Nederland veet ik heel goed wat ik wel en wat ik {■{Ojiiet moet doen. Maar in Amerika en En- eland ligt dat anders. Mijn agente Ma- ion Rosenberg is zelf producent ge- /eest, onder anderen voor Marlon Bran- lo, en weet precies wat er gaande is, velk project kans van slagen heeft. Ik lad eqn aanbieding voor een rol in „The iicilian" van Michael Cimino. We wa rn al rond met het geld. Toen belde i'n Engelse agent. Of ik onmiddellijk laar Londen wilde komen voor een nch met Mr. Cubby Broccoli, de pro- ;tzefucent van James Bond. Hij had mis- -hien een rol. Ik riep meteen: „Maar Links: Actiescène uit „No Mercy" die zich afspeelt in een hotel in New Orleans en waarin Krabbé afrekent met een tegenstander. waar ik tenminste een eigen ijskast had voor dat glaasje melk. Als het even kon vloog ik naar Nederland. Ik denk dat ik zo'n vijfentwintig keer heen en weer ben geweest. „No mercy" was helemaal ver schrikkelijk. Opnames in Chicago en New Orleans waren gepland voor zeven weken, dat werden er dertien. Ik werd er gek van heimwee. Op het laatst belde ik drie keer per dag twintig minuten naar huis. Dat moet een rekening geweest zijn. Steeds weer een week erbij. Prach tig betaald, dat wel. M'n agente zat te juichen achter haar bureau. Maar ik ben naar de producent gegaan en heb ge smeekt: „Hou je centen alsjeblieft en laat me naar huis gaan". M'n geweeklaag heeft indruk gemaakt, want bij de laatste buitenopnames kwamen ze naar me toe met: „Er is iets vreselijks". Nee, nee, als jeblieft, riep ik. Ze moesten nog een paar close-ups van me hebben in een van de slotscènes in een brandend hotel. Ik werd al bleek. Wéér terug. Nieuwe sets bouwen. „Wacht even", riepen ze, „we hebben die kamer al nagebouwd en die wordt op een truck hierheen gereden". Hebben ze uit medelijden die halve ka mer daar ter plekke neergezet, er bran ders tegen aan geplaatst en die opnamen daar in de openlucht gemaakt. Ik wist niet hoe snel ik daarna naar huis moest. Maar het ergste komt nog: De film is in Amerika in voorvertoning gegaan en toen is besloten er nog twee nieuwe scè nes bij te maken. Echt met de grootste tegenzin van de wereld ben ik terugge gaan. Op de set omhelsde Kim Basinger me en fluisterde in m'n oor: „Ik vind 't zó vreselijk, ik kan 't niet, ik kan 't echt niet". Haar advocaat bleek al een ge vecht met de producers verloren te heb- bèn. Kim werd op de set onmiddellijk ziek en we hebben daar nog een week moeten wachten voor we konden begin nen. Artsen kwamen uit Los Angeles overgevlogen om te controleren of ze echt ziek was. Ik vind 'r te aardig om te denken dat ze 't simuleerde". Cimino dan?". „Dat zien we wel", was 't antwoord. Tien minuten na die lunch had ik de rol van schurk in de James- Bondfilm. „En Cimino?", vroeg ik. „Die hadden we al voor je afgezegd", riep m'n agent. En hij had gelijk. Met Cimino kan ik altijd nog werken. Een Bond-film doe je maar één keer. En die wordt over de hele wereld uitgebracht, terwijl zo'n Ci- mino-film kan floppen en dan ziet nie mand je". „Nederland is klein. Je kent er iedereen. Je ziet elkaar zo vaak in rollen dat je niet eens meer kunt zien of iemand goed is. Dan is het fantastisch om na twintig jaar theater opeens allemaal nieuwe mensen te ontmoeten. Ik heb in „Turtle Diary" dan toch maar met acteurs als Glenda Jackson en Ben Kingsley mogen spelen. Heel aardige, gewone mensen trouwens. Acteurs zijn overal hetzelfde. Behalve in Amerika. Misschien generali seer ik, maar Amerikaanse acteurs zijn verwend. Ze worden als godheden be handeld. Dat is natuurlijk best aardig, maar het geeft een vertekend beeld van de werkelijkheid. Ze hebben lang nodig om zich voor te bereiden. Of dat wel of niet goed is weet ik niet. Zelf vind ik 't onzin. Richard Gere werd dan privé net zo humeurig als de scène aangaf. Om Boven: Jeroen Krabbé: onbekende uit kikkerland blijkt prins in Hollywood.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 23