^Verder bezuinigen
onaanvaardbaar"
7ons Rademakers
ereldberoemd in
eel Amerika
ressmer van Pont Mobile interessant debuut
Expositie Toer van Schayk
iraelische leger-band speelt voorbouw revalidatie-centrum
Edna Kalb en
Fred Meijer: cabaret
in de kinderschoenen
NST
ftudóeSomo/ni
ZATERDAG 14 FEBRUARI 1987 PAGINA 17
[kerhuis
Ir
Oude Kerk
5WIJK De orga-
Gerard Akkerhuis
:lt zondagmiddag
ken van onder an-
•n Baeh, Langlais en
op het grote Reich-
tekj orgel in de Oude
Herenstraat. Het
divert begint om 14.00
'idsl De opbrengst is be
id voor het Angli-
n i)»se orgel, dat de
■ijkse gemeente in
anlenwerking met de
depting Toon Aan Ge-
zalp aan de gemeente
wil aanbieden.
Rein de Graaf/
Frits Landesbergen
kwartet in Theater Pepijn
DEN HAAG Het Rein de Graaf/Frits Landesbergen
kwartet treedt morgenmiddag in Theater Pepijn, Nieuwe
Schoolstraat 21-23 op. Het concert gaat uit van de stich
ting Jazz in Den Haag en begint om 15.00 uur. Het kwar
tet bestaat uit Rein de Graaf (piano), Frits Landesbergen
(vibrafoon), Erik Line (drums) en Harry Emer (bas). Vi-
brafonist Frits Landesbergen heeft het Amsterdamse
conservatorium gevolgd, waar hij les kreeg van Jeroen
Goldsteen en David Samuels (spyro Gyra). Daarna speel
de hij in een aantal jazz en popgroepen, maar Landesber
gen geeft de voorkeur aan het be-bop kwartet dat hij sa
men met De Graaf leidt. Verder heeft Landesbergen een
Swing Combo met klarinettist Bernard Berkhout, waarin
muziek van Benny Goodman wordt gespeeld.
Super Channel wil Monthy Python op de buis
AMSTERDAM Super Channel, de nieuwe Engelse satellietzender, is
met de BBC in onderhandeling over het aankopen van de volledige reeks
Monthy Python-uitzendingen.
Aan het eind van de jaren zestig en het begin van de jaren zeventig werd
deze serie met enorm succes door de Britse televisie uitgezonden. Aanvan
kelijk keek men vreemd aan tegen de absurde humor van John Cleese (in
Nederland bekend van de giroblauw-spotjes) en Eric Idle, de twee voor
naamste kopstukken achter Monthy Python. Maar nu worden de uitzen
dingen door velen beschouwd als het beste dat ooit door Britse komieken
is voortgebracht. De latere films van het Monthy Python team (the Life
of Brian bijvoorbeeld en recentelijk de Meaning of Life) trokken dan ook
volle zalen, toen de roem eenmaal was verspreid.
Super Channel is al enige tijd met de BBC aan het praten. „Maar Monthy
Python is erg moeilijk te krijgen', zegt de Amsterdamse woordvoerder,
die het echter beslist niet uitsluit, dat de eerste afleveringen al in de zo
mer via de satelliet te zien zijn. Als Super Channel haar zin krijgt, is dit
jaar bovendien Fawthly Towers op de buis te verwachten, de befaamde
serie rond John Cleese, die een lichtelijk geschifte hotelmanager speelt.
Ton van Eek speelt
Belgische orgelmuziek
DEN HAAG Organist Ton van
Eek speelt tijdens het eerste
lunch-concert in 1987 van het
Haags Orgel Kontakt, dat op 17
februari in De Nieuwe Kerk
wordt gehouden. Het begint om
12.45 uur. Het thema van het
concert is Orgelmuziek van onze
Zuiderburen. Van Eek speelt
composities van onder anderen
Pieter Cornet, een van de belang
rijkste tijdgenoten van Jan Pie
terszoon Sweelinck, Babou (1656-
na 1740) en Jacques Lemmens
(1822-1889), stichter van de kerk-
muziekschool Het Lemmens In
stituut.
JTERDAM De Ne-
etjiandse Museumvereni-
(NMV) is het zat. De
>rval" op het Open-
ïtmuseum in Arnhem,
it. jvoorgenomen verkoop
L| een Mondriaan in
Eiyersum, de inkrimping
te![ 'het aantal personeels-
en bij het centraal la-
ifr^atorium voor onder-
dat van kunst en weten-
id ip in Amsterdam, het
leryolgens de vereniging
""c:;r dan genoeg geweest.
grens van het aan-
aisVdbare is inmiddels
itoji bereikt, zo lieten de
perpn van de NMV giste-
ge] tijdens hun speciaal
of|r deze onderwerpen
^vegde bijeenkomst in
Tropeninstituut we-
jeden van de vereniging,
er wie directeur van het
mluchtmuseum F. van
jenbroek, namen gisteren
een resolutie aan waarin het
„onaanvaardaar" werd uitge
sproken over verdere bezuini
gingsoperaties in de museum
wereld. Doorgaan met bezuini
gen betekent schade aan de
collecties en vernietiging van
het in de musea vertegen
woordigde kapitaal, staat in de
resolutie, die onmiddellijk ter
kennis zou worden gebracht
van minister Brinkman van
WVC.
Het is vooral de minister die
schuldig is aan de precaire si
tuatie waarin de Nederlandse
musea zijn gebracht, vonden
de verschillende sprekers op
de bijeenkomst. Brinkman
maakt zich schuldig aan een
„bezuinigingscultuur", waarin
van beleid, visie en enige be
wogenheid bij het onderwerp
geen sprake is. Volgens NMV-
voorzitter Henk Overduin, te
vens interim-directeur van het
Haags Gemeentemuseum, holt
de minister van het ene inci
dent naar het andere, handelt
hij in strijd met zijn eigen (mu-
seum)nota's en is zijn beleid
een typisch voorbeeld van
„mismanagement". Zo zegt de
minister in zijn museümnota
dat het centraal laboratorium
meer werk moet doen voor
alle musea, om nog geen negen
maanden later te komen met
inkrimpingsvoorstellen voor
hetzelfde laboratorium.
De mi
nister heeft de mond vol over
sponsoring en privatisering,
maar van enig sturen en be
leid op dat gebied is geen spra
ke. „Hij overlegt met pret
parkdirecteuren over de toe
komst van musea zonder ook
maar de directie van die mu
sea op de hoogte te stellen.
Mag een minister zo omsprin
gen met de belangen van de
mensen die schenkingen aan
een museum hebben gedaan?
Dat is mismanagement. Maar
het ergste van alles is nog wel
dat de minister nooit enige vi
sie heeft gehad op de ideëele
taken van de musea. Er is een
gebrek aan culturele bewogen
heid bij onze minister van cul
tuur", aldus NMV-voorzitter
Overduin,
De felle kritiek op jde minister
resulteerde in de belofte van
Overduin dat er binnenkort
een analyse zal verschijnen
van het beleid van de minis
ter. Daarnaast, omdat minister
Brinkman daarbij in gebreke
blijft, zal de vereniging in sa
menwerking met bedrijfskun
digen, juristen en cultureel
deskundigen een onderzoek
instellen naar de mogelijkhe
den van privatisering, sponso
ring en financiering van de
Nederlandse musea, om zo een
beleid op dat gebied af te
dwingen.
Directeur Van Puijenbroek
van het Openluchtmuseum
tenslotte liet tijdens de mani
festatie van museumdirecteu
ren nog even horen waar het
bij het bewaren van cultuur
allemaal om gaat. „Ik heb de
laatste weken aldoor aan de
woorden van Lucebert moeten
denken: „Alles van waarde is
weerloos". Dat is de rechtvaar
diging van onze rechtsstaat,
van hoe orize maatschappij er
uit ziet. De staat heeft de taak
die waarde te zien en te be
schermen".
In de foyer van het Amsterdamse Muziektheater is een tentoon
stelling ingericht over Toer van Schayk als decor- en kostuum
ontwerper. De expositie „Toer van Schayk 30 jaar ontwerper"
laat ook zien, met behulp van foto's, hoe Van Schayk als choreo
graaf 22 balletten voor het Nationale Ballet creëerde. De expos-
tie is te zien tot 29 maart tijdens pauzes en voor de aanvang van
voorstellingen.
f HAAG De showband
het Israëlische leger en de
°plische cabaretier-zanger
e Burstyn treden zondag 1
t op in het Haagse Con-
fgebouw.
De opbrengst is
|el bestemd is voor de
van een Holland-hal in
i Halochem, het revalida-
Intrum van de Israëlische
Ipgsinvaliden. De show-
jp, die bestaat uit zestig mu-
iwaaronder virtuoze solis-
brengen een opvallend
veelzijdig programma, met on
der meer Chassidische, He
breeuwse, folkloristische en
populaire melodieën.
Entertainer Mike Burstyn
treedt op roet het orkest, maar
ook met pianist Ruud Bos, zijn
vaste begeleider als hij naar
Nederland komt. Het orkest,
onder leiding van Zico Grazia-
ni, bestaat uit strijkers, blazers
en slagwerkers.
De uitvoering in de PW A-zaal
van het Congresgebouw is on
derdeel van een grote toernee
door ons land, georganiseerd
door de Stichting Vrienden
van Beth Halochem.
De organisatie voor invalide
militairen in Israel is in 1967
begonnen een plan uit te wer
ken om deze militairen een
kans te geven zich een plaats
te heroveren in de maatschap
pij. Dit plan werd gerealiseerd
door de bouw van Beth Halo
chem in Tel Aviv; de opening
was in 1974.
De filosofie achter het Beth
Halochem-idee was, dat invali
den zich niet graag (op het
strand bijvoorbeeld) laten zien,
medische controle nodig heb
ben om zich te handhaven en
dat een construktie moest wor
den gevonden waarbij de fa
milie betrokken kon worden.
Beth Halochem biedt die mo
gelijkheden. De invaliden krij
gen een medische behandeling
en begeleiding die hem het ge
voel geeft in een recreatieoord
nog een derde in Jeruzalem.
De financiën hiervoor komen
voor de helft, van de Israeli-
ningen zijn getroffen. De ver- sche overheid en v00r de an.
wachtingen van de resultaten dere hel£, ui, lidmaatschaps.
werden overtroffen: 97 pro
cent van de Israëlische oorlog
sinvaliden functioneert nor
maal en volwaardig in de sa
menleving.
Dit medisch-leefcentrum be
staat niet alleen in Tel Aviv;
in 1984 werd een tweede cen
trum geopend in Haifa en als
de plannen doorgaan, komt er
gelden, giften en donaties.
Om Beth Halochem Jeruzalem
mogelijk te maken, heeft de
Nederlandse Stichting Vrien
den van Beth Halochem de
toernee door Nederland geor
ganiseerd. De opbrengsten van
de avonden worden geheel be
steed aan een bij het Jeruza-
lemse Beth Halochem te bou
wen Holland-hal.
fA GOLDEN GLOBE VOOR „DE AANSLAG"
CHIPHOL Op straat
Jordt hij al herkend.
lVildvreemde mensen
jlampen hem aan en
pggen: „Hee, ik ken u.
zag u gisteren op tele-
lisie. You're Fons Rade-
Jiakers". Fons Radema
lers is in Amerika na de
Jan kust tot kust uitge-
jpnden uitreiking van de
Jolden Globe, de op een
belangrijkste filmon-
lerscheiding in de VS,
jen bekendheid aan het
gorden. „The Assault",
faarvoor hij het oerlelij-
maar fel begeerde
Vereldbolletje ontving,
olgt in zijn voetspoor.
Momenteel draait de bij ons
als „De Aanslag" uitgebrach-
te film nog maar in drie of
vier bioscopen, maar binnen
kort gebeurt dat in alle grote
bioscopen in de belangrijkste
steden van het land. De affi
ches worden voorzien van
het opschrift „Winner of the
Golden Globe Award" en
„Academy Award-nominee'
en, naar Rademakers vurig
hoopt, over ruim een maand
van de tekst „Winner of an
Academy Award". „Ik duri
te zeggen dat de kansen
daarop echt heel groot zijn"
aldus Rademakers gisteren
bij terugkomst op Schiphol.
Tot nu toe zijn de reacties ir
Amerika op zijn film „enorm
enhousiast. De kritieken zijn
over het algemeen erg mooi
In New York ging mijn filrr
met nog zes andere films ir
première, waaronder werl
zat van mensen als Arthui
Penn en Bob Rafelson. Vk
het puntensysteem in dt
kranten werd mijn film het
hoogst gewaardeerd van alle
maal. Daar ben ik heel erg
gelukkig mee. De Amerika
nen vinden het duidelijk een
mooie film".
Rademakers vermoedt dat de
film hen zo aanspreekt door
het thema. „De Amerikanen
maken zelf genoeg oorlogs
films, maar hun perspectief is
anders. Met „De Aanslag" re
aliseren ze zich voor het eerst
hoe het is als er vreemden op
je bodem staan, je land over
heersen en je terroriseren.
Dat is iets wat zij niet ken
nen, wat ze nooit hebben
meegemaakt. Dat thema doet
hen iets".
Dat „De Aanslag" vorig jaar
in Nederland niet echt een
doorslaand commercieel suc
ces is geweest kan hem nu
nog nauwelijks deren, al is er
toch iets van teleurstelling.
Rademakers: „De Aanslag"
ging uitstekend van start. Ik
weet nog dat ik in Tuschinski
was toen de film daar een
paar dagen liep en dat het zo
druk was dat de mensen daar
tegen me zeiden: „die loopt
nog wel twintig weken".
Maar ni a een week of negen
hield het plotseling op, zakte
die belangstelling heel erg in.
Dat is ons wel tegengevallen.
Maar toch heeft de film het
alleszins redelijk gedaan. Het
is bekend dat de grootste
prullen het meeste succes
hebben, en dat films die wat
meer bieden daar toch niet
tegenop kunnen. Zo gaat het
nu eenmaal".
Van de films waarmee „De
Aanslag" straks op 30 maart
moet concurreren in de strijd
om de Oscars vreest hij voor-
Fons Radema
kers, na aa-
komst uit
Amerika op
Schiphol,
toont zijn Gol
den Globe,
hem toege
kend voor de
film „De Aan
slag".
al „My sweet little village"
van de Tsjech Jiri Menzel.
„Een hele grappige, warme
en sympathieke film, die ook
een heel goede kans maakt",
aldus Rademakers.
Vooralsnog gaat Rademakers
even ver van het Oscarge-
weld verder met de voorbe
reiding van zijn film „Instant
in the wind", naar het boek
van André Brink. De filmer
wilde alleen kwijt dat de fi
nanciering van deze film in
middels geheel rond is.
KOOS VAN WEES
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
/kunstagenda
Oude Kerk, (Herenstr.) 14.00: Be
nefiet-concert Gerard Akkerhuis
(orgel
/bioscopen
Zaterdag 14 februari
DEN HAAG Koninklijke
Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel.
469450) 20.15: Haagse Comedie:
'De storm' van Shakespeare; regie
Guido de Moor; met o.a. Eric van
Ingen, René van Asten, Lucas Die-
tens. Guusje Eybers, Carl van der
Plas. Patty Pontier, Jules Roy-
aards. Gaston van Erven en Peter
Hoeksema. Paradijs 20.15: Haagse
Comedie: 'Charing Cross Road 84'
van James Roose-Evans; regie
Guido Jonckers; met Anne-Marie
Heyligers. Wim v.d. Heuvel. Victor
Löw, Maria Stiegelis en Agnes Ve
ger.
Theater aan de Haven (Westduin
weg 230. tel. 543202) 20.30: Orsyla
Meinzkk: 'The purple blues' van
Astrid Roemer; regie Rufus Collins
(Vulkano Festival).
Diligentia (Lange Voorhout 5. tel.
651851) 20.15: Martine Bijl mmv
combo olv Henk van der Molen:
Bijl.
Theater de Poort (Paviljoensgracht
18) 20.15: Toneelgr. R'71: 'Voor
het pensioen'; regie Ted Boskamp.
Westeinde Ziekenhuis 21.00: Ger-
da Havertong: 'Madre Eroina' van-
Maricia Boggio; regie Rosamaria
Rinaldi (première Vulkano Festival)
Theater Zeebelt (Willemstraat 7,
20.30: Ibrahim Selman: 'Balling in
Paradijs' (Vulkano Festival).
Koninklijk Conservatorium (Julia
na van Stolberglaan 1. tel. 814251
20.15: Residentie-Ork. olv Sergii
Comissiona mmv Sviatoslav Zagur-
sky (cello); werken van Piston
Henze en Petterson.
Congresgebouw (Churchillplein 1C
tel. 548000) 20.15: BZN.
Kijkhufs (Noordeinde 140) 22.00
Trio Houtkamp/Bennink/Reyseger.
Paard van Troje (Prinsegracht 12
22.30: The Jayhawkers en Fabu
lous Grit and the Two Bit Texas
Rangers.
Theater Pepijn, (Nieuwe School
straat 23, tel.460354) 20.30: Caba
ret Fred Meyer en Edna Kalb: 'Al
leen met z'n tweeën'.
Circustheater (Gevers Deynoot
plein 50 tel. 558800) 20.15: Flest.
Gitana.
Omniversum (Pres. Kennedyl. 5
14.00. 16.00 en 20.00: "Darwin Of
de Galapagos eilanden'; 19.00: 'Dt
Melkweg, een eiland in het heelal';
15.00. 17.00 en 21.00: 'Magic Egg/
Picture Holland'.
VOORBURG Oude Kerk (He
renstr.) 20.15: Everhard Zwart (or
gel).
VOORSCHOTEN British School
(Jan van Hoofl.) 19.30: The British
School: musical 'The King and I',
regie Keith Tong.
Zondag 15 februari
DEN HAAG Koninklijke
Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel.
469450) 14.00: Haagse Comedie:
'De storm' van Shakespeare; regie
Guido de Moor; met o.a. Eric van
Ingen. René van Asten. Lucas Die-
tens. Guusje Eybers, Carl van der
Plas. Patty Pontier. Jules Roy-
aards. Gaston van Erven en Peter
Hoeksema. Paradijs 14.00: Haagse
Comedie; 'Charing Cross Road 84'
van James Roose-Evans; regie
Guido Jonckers; met Anne-Marie
Heyligers. Wim v.d. Heuvel, Victor
Löw. Maria Stiegelis en Agnes Ve-
Theatertje thuis (Riouwstr. 159,
tel. 603185) 20.30: Peter van der
Linden: 'De helden van Sassoun'.
Reserv.: dag. (beh. zo.) 18.00-
20.00: 070-503380.
Congresgebouw (Churchillplein 10
tel. 548000) 14.15: Concert
gebouworkest o.l.v. Charles Dutoit.
m.m.v. Udo Reinemann. bariton.
Werken van Honegger, Frank Mar
tin en Berlioz. Op 15 februari
(14.15 uur).
Diligentia (Lange Voorhout 5, tel.
651851) 11.30: Dufy Kwartet (Schu-
bert-progr).; 14.30: Noel Lee (pia
no). Schubert-progr..
Gemeentemuseum (Stadhouders-
laan 41, tel. 514181) 12.00: Rap
hael Kwartet.
Theater Pepijn, (Nieuwe School
straat 23. tel.460354) 15.00: Frits
Landesbergen/Rein de Graaff
Kwartet.
Omniversum (Pres. Kennedyl. 5)
14.00, 16.00 en 20.00: 'Darwin op
de Galapagos eilanden'; 19.00: 'De
Melkweg, een eiland in het heelal';
15.00, 17.00 en 21.00: 'Magie Egg/
Picture Holland'.
RIJSWIJK Kleine Schouwburg
(Karmozijnstraat 2 tel. 930707)
20.15: Cabaret Dubbel en Dwars:
De Vogelaar.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27. tel.
463500): Crocodile Dundee (al);
14.00. 19.00, 21.30. zo. 13.30,
16.00. 19.00. 21.30. ASTA 2:
Peggy Sue got married (al); 14.00,
18.45. 21.15. zo. 13.30. 16.00.
18.45. 21.15. ASTA 3: Labyrinth
(al); 14.00, 19.00. 21.30. zo. 13.30.
16.00, 19.00. 21.30. BABYLON 1
(Winkelcentrum Babylon. tel.
471656): The fly (16); 14.00. 19.00.
21.30. zo. 13.30. 16.00. 19.00.
21.30. BABYLON 2: Ruthless
people (al); 14.00. 19.00. 21.30. zo.
13.30. 16.00, 19.00. 21.30. BA
BYLON 3: Top gun (al); 14.00,
18.45. 21.15. zo. 13.15. 15.45,
18.45. 21.15. CINEAC 1 (Buiten
hof 20. tel. 630637): Heartbreak
ridge (12); 14.00. 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00. 18.45, 21.30. CINE
AC 2: De ratelrat (12); 14.00.
18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00.
18.45. 21.30. CINEAC 3: 52 Pick
up (16); 18.45. 21.30. do. vr. ma.
di. ook 14.00. EUROCINEMA
(Leyweg 910, tel. 667066): Ama-
deus (al); za. wo. 20.00. zo. 16.00.
20.00. overige dagen 13.30. 20.00.
METROPOLE 1 (Carneglelaan,
tel. 456756): Flodder (al); 14.00.
18.45. 21.30. zo. 13.15.- 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 2: A
room with a view (16); 14.00,
18.45. 21.30. ZO 13.15, 16.00.
18.45. 21.30. METROPOLE 3:
Springen (al); 14.00. 18.45. 21.30.
zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21.30.
METROPOLE 4: Mona Lisa (16);
14.00, 20.00. METROPOLE 5: De
aanslag (al); 20.30. do. vr. ma. di.
ook 14.00. ODEON 1 (Heren
gracht 13. tel. 462400): Flodder
(al); 13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.15,
16.00. 18.45. 21.30. za. 00.15.
ODEON 2: Clockwise (al); 13.45.
18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00.
18.45, 21.30. ODEON 3: Club
paradise (al); 13.45, 20.00. ODE
ON 4: Out of Africa (al); 13.45,
20.00. LE PARIS 1 (Kettingstraat
12b, tel. 656402): White hot (18);
v a. 12.00. zo. v.a. 13.30. LE PA
RIS 2: Meisjes op recept (18); v.a.
12.15. zo. v.a. 13.45. PARIS 3:
Eaten alive (18); v.a. 12.30. zo. v.a.
14.00). HAAGS FILMHUIS (Den-
neweg 56. tel. 459900): Zaal 1:
Vroeger is dood; 15.00. 19.30 (zo.
niet om 15.00). Casque d'or; 21.45.
A place in the sun; zo. 14.00. Sha
ne; zo. 16.15. Zaal 2: The candida
te; 19.30. Child hood friends;
21.45. Zaal 3: 19.30. 21.45. do.
19.30, 22.00. In einem jahr mit 13
monden; do. The servant; vr. And
now for something completely
different; za. A night at the opera;
zo. Cul de sac; ma. Salto nel vuo-
to; di. The night porter; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN:
CINEAC 1: Heartbreak ridge
(16); 00.15. CINEAC 2: Back to
school (16); za. 00.15. CINEAC
3: Murphy's law (16); za. 00.15.
EUROCINEMA: Grillige eroti
sche zaken (18); za. 24.02. ODE
ON 1: Flodder; za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN:
ASTA 3: Labyrinth; 14.00. zo.
13.30. 16.00. CINEAC 3: De
speurneuzen; za. wo. 14.00. zo.
13.15. 16.00. EURO CINEMA:
Astérix contra Caesar; za. zo. wo.
14.00. METROPOLE 5: De
speurneuzen; za. wo. 14.00. zo.
13.15, 16.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239); Heartbreak Rid
ge (16); 19.00. 21.15. za. zo. wo.
ook 14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39, tel. 124130): The
Fly (16); 19.00, 21.15. do. vr. ma.
di. ook 14.30. Labyrinth (al); De
Ratelrat (12); Crocodile Dundee
(al); Flodder (al); 14.30. 19.00,
21.15. De speurneuzen (al); za. zo.
wo. 14.30. TRIANON (Breestraat
31. tel. 123875): Emmanuelle IV
(16); 14.30. 19.00. The Mission
(12); 21.15. REX (Haarlemmer
straat 52. tel. 071-125414); Temp
tation (18); 14.30, 19.00. 21.15-
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: That lucky stiff (18); za.
23.30.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Young blood(al); vr,
za. 19.00. zo. 15.45. 19.00. Heart
burn (al); vr. za. 21.15. ma. t/r
20.15. Tokio-ga (al); do. za. 20.15..
KINDERVOORSTELLING
Circus op stelten; vr. 16.00. za.
wo. 15.45. Pudding tarzan; za. zo.
wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA
01751-13269): Topgun (12); do. t/
m zo. 20.00. Othello (12); ma. t/m
wo. 14.00.
KINDERVOORSTELLING
The never ending story; za. zo.
wo. 14.00.
„Alleen met z'n tweeën", een caba
retprogramma met Edna Kalb en
Fred Meijer. Regie: Guus Kotte. The
ater PePijn, gisteravond. Herhaling:
Vanavond
De akademie voor kleinkunst
in Amsterdam heeft al veel
nieuw talent afgeleverd. Edna
Kalb en Fred Meijer zijn er
beiden een voorbeeld van. Met
hun thetaerprogramma: „Al
leen met z'n tweeën" trekken
zij nu door het land. Een bom
vol PePijn was getuige van
ëen wervelende cabaretvoor
stelling. Edna en Fred hebben
de teksten en de muziek zelf
geschreven. Volkomen inge
speeld op elkaar ontstaat er
een eenheid die ook in de titel
errfl,,n9 Font Mobile: 'Messmer'.
I Liisa Pentti (dans), Terence
(spel), Sicco Heyligers (mime),
derf Lankhuyzen (muziek). Regie:
ran [Kant en Klaus Jürgen Kramer,
ir en kostuums: Paulette Bo-
ig. Gezien in het LAK-theater
februari (première). Daar nog
ze len op 14 februari.
tev Messmer en de ono-
pichtelijke wereld waarin
weven. Dat zijn de uitgangs
punten van de eerste voorstel
ling van de Stichting Pont Mo
bile, 'Messmer'. Gustav Mess-
Toch blijft hij eraan werken:
of het lukt hem, of alle denk
bare mogelijkheden heeft hij
mer is een inmiddels hoogbe- onderzocht. Op een abstracter
Zwitser die na 37 jaren niveau gaat het over een hard-
in een psychiatrische inrich
ting bezeten is van het idee te
vliegen op eigen kracht. Al
twintig jaar ontwerpt en
bouwt hij objecten die er mooi
uitzien, maar waarmee hij zijn
doel nog niet bereikt heeft.
nekkige creatieve drang in
een wereld die steeds onzeker
der wordt en aan creativiteit
maar weinig ruimte lijkt te
bieden.
Die elementen zijn in de voor
stelling, waarin dans, muziek,
mime en spel naast elkaar
functioneren, wel terug te vin
den, maar op veel momenten
is het verband voor een een
voudige toeschouwer niet of
nauwelijks te vinden. Dat is
meestal geen probleem: de
vondsten op het gebied van
beelden, bewegingen en klan
ken zijn ook zonder anekdote
in het algemeen interessant.
Een mooi decor met een sche
ve constructie van zeven bal
ken op een hellend vlak wordt
aan het eind van de voorstel
ling in het klein herhaald in
het brandende interieur van
een aquarium. Het publiek
kijkt van een veel grotere af
stand naar een barre, branden
de wereld in plaats van in die
wereld.
De muziek van Leo Lankhuy
zen, die ook in de jazz-forma-
tie Mobiele Wanden speelt, is
soms een mooi geluidsdecor en
trekt dan weer de aandacht
sterker naar zich toe. De tek
sten kwamen als dramatisch
element het minste tot hun
recht, waarschijnlijk omdat die
vergeleken met de andere ele
menten veel eenduidiger zijn.
Bewegingen hadden hier en
daar met meer spanning en
precisie uitgevoerd kunnen
worden, maar in de patronen
zijn sterke 'aanzetten te zien.
De eersteling van Pont Mobile
had voor mij genoeg kwaliteit
en ideeën om nieuwsgierig te
blijven naar de volgende pro-
duktie.
DICK VAN TEYLINGEN
van het programma wordt be
loofd. In een programma van
ruim twee uur brengt dit
tweetal een komische kijk op
een met'elkaar vergroeid echt
paar. Niet in staat om elk
apart iets te ondernemen, blij
ven zij steeds dicht bij elkaar.
De opzet van het programma
is aardig. Er ontstaan vreemde
situaties zoals bijvoorbeeld een
scène over kontaktlenzen
waar ook weer uit blijkt dat zij
er beiden maar een dragen
van het zelfde paar.
De regie van Guus Kotte geeft
een heel onrustig toneelbeeld.
In een ijltempo (vooral voor de
pauze) moeten Edna en Fred
de teksten verwerken, waarbij
er nauwelijks een rustpunt te
vinden is en dat is heel ver
moeiend. Na de pauze komt
hier verandering in en dat le
vert mooie spelfragmenten op.
Dan blijkt Fred een uitsteken
de creatie te maken van een
burgelijke vrouw die zich op
perbest vermaakt met haar ca
ravan. Edna heeft echter de
neiging om haar rol voortdu
rend te overspelen. Haar mi
miek is zo overdreven uitge
werkt, dat het allemaal heel
onnatuurlijk overkomt. De ge
bruikte muziek op de band
komt ook heel zwak over.
waardoor mooie teksten de
mist in gaan. Als dit duo aan
deze zwakheden gaat werker)
zijn zij zeker in staat om een
boeiend programma te maken.
ROB VAN DER MIJL