„Zachte" Eastwood
best te genieten
Everett McGill:
j„Make-up bij
leen zaklantaarn"
CcidbcSoimmt
JERZIEN MET „NEDERLANDSE
KOREA-SOLDAAT'
Filmnet
wil op
satelliet
iRl lM-
VRIJDAG 13 FEBRUARI 1987 PAGINA 9
In drie films op een rij:
Heartbreak Ridge",
„Silver bulleten
Field of honor"
ITERDAM - De
Jilange, tanige Everett
ill ziet er in het Am-
lamse Marriott-hotel
wat minder afgeleefd
comrjan tijdens de opnames
°i!?nl ..Field of honor" in
in dri-Korea. Die (Engels-
heeft |e) Nederlandse film
'mermen we nog altijd te
en| in de bioscoop (pre-
e°rui5e 19 maart), inmid-
is McGill te zien te-
,h__jver Clint Eastwood in
jk s film „Heartbreak
f terwijl ook de eer-
opgenomen filmversie
IC Stephen Kings „Silver
gj|fett" binnenkort op
R. Bt is'
ett McGill stond op de no-
;N (tie voor „Heartbreak rid-
en ben regisseur en hoofdrol-
v r Eastwood aarzelde. Pas
uit Nederland een video-
overkwam met de Kore-
opnames van McGill zag
de filmende burgemeester van
Carmel het écht zitten. McGill:
„Ik vond het belangrijk om
met zo'n ervaren filmmaker te
werken. Je eigen naam stijgt
er niet veel hoger door. Het
blijft een Eastwood-film. Maar
je merkt de ervaring van zo'n
man. Hij werkt snel, beslist
snel. Als hij 75 procent van
wat hij wil op dat doek kan
krijgen, zal hij geen extra
moeite en geld verspelen om
te proberen honderd procent
te halen. Hij behandelt je als
een volwaardige collega,
vraagt je „denk je dat die sène
't zal doen?" en is bovendien
bereid naar je mening te luis
teren. Hij heeft consideratie
voor acteurs. Begint zijn opna
mes heel rustig. Hij laat de ca
mera's lopen, en zegt „als jullie
zover zijn, begin dan maar".
Ook al duurt het een minuut
voor het lukt. Op die manier
laad je je ongelooflijk op. Zo'n
aanloop voor een scène, die je
over kan doen terwijl de ca
mera draait, is heel wat min
der vermoeiend dan alsmaar
nieuwe „takes",van complete
scènes maken. Én het is voor
hem goedkoper: hij verschiet
alles bij elkaar toch minder
materiaal".
Schorre Eastwood
Eastwood mikte met zijn rol
op een Oscar-nominatie. Dat
heeft hij niet gered. Everett
McGill: „Eastwood speelt wel
een veel kwetsbaarder figuur
in deze film dan in zijn vorige.
Hij wil duidelijk zijn image
veranderen. In „Heartbreak
ridge" is hij een oorlogsvete
raan van de oude stempel, die
gconfronteerd wordt met - en
die vertegenwoordig ik - jonge
officieren die alles volgens het
boekje en de regels doen. Hij
praat de hele film lang met
een schor geluid. Hij vond dat
zo'n veteraan een speciale ver
wonding moest hebben, en be
dacht een keelwond waardoor
z'n strottenhoofd beschadigd
is. Ik weet niet of dat wel zo'n
goede keus is geweest".
In de komende film „Silver
bullet" is Everett McGill een
priester met „een duistere
kant". Het is een horror-ver
haal van Stephen King. De ti
tel heeft een dubbele beteke
nis: de zilveren kogel is het
enige middel om een weerwolf
te doden; tegelijkertijd is het
de naam voor de gemotoriseer
de rolstoel van het gehandi-
zeer uiteenlopend geweest. Op
de Nederlandse tv was hij
kortgeleden te zien als een van
de „oermensen" in „Quest for
fire", in „Yanks" was hij een
Amerikaanse soldaat in Enge
land tijdens de tweede wereld
oorlog. „Ik wil niet „getype-
cast" worden. Ik doe graag zo
veel mogelijk verschillende
dingen. Maar in de filmindus
trie is dat geen voordeel. Je
moet een herkenbaar type zijn
dat zonder problemen gerecru-
teerd kan worden voor in feite
alsmaar dezelfde rol. De men
sen in de studio's durven geen
beslissingen te nemen, want
daarmee steken ze hun nek
uit. Hoe minder beslissingen,
hoe langer ze op die stoel zit
ten. Dus iemand een volko
men andere rol geven dan hij
Rechts: Everett McGill als sergeant De Ko
ning in „Field of honor".
Links: Everett McGill: „Om de dag opge
schrikt door weer een andere patrouille".
in z'n vorige film speelde? Lie
ver niet. Dat is risico".
Iemand die z'n vak benadert
als McGill, is bijna zeker van
een zware strijd om een eigen
plek tussen het toptalent van
de film te bereiken. Een ge
vecht om „naambekendheid".
McGill: „Ik houd van comple
te acteurs, die je overal in kan
neerzetten. Zoals Robert Du-
vall, een van de beste Ameri
kaanse toneelspelers. Maar je
ziet dat Duvall nooit een ster
is geworden. Prachtige rollen,
zeer uiteenlopend, maar hij
heeft geen macht in Holly
wood. Hij zal nooit een Robert
Redford worden. Ik weet niet
hoe mijn carrière gaat lopen,
maar als ik nü moet kiezen,
gaat mijn voorkeur toch uit
naar het type Duvall. Ondanks
de moeilijkheden".
Inmiddels heeft Everett
McGill een - met een zwaar
woord - concessie gedaan aan
het Amerikaanse filmsysteem.
„Ik heb geen naambekend
heid" zegt hij. „Mijn vrienden
suggereerden dat ik iets aan
mijn „visability" moest doen.
M'n gezicht in Hollywood
meer moest laten zien. Dus
heb ik behalve een agent ook
een publiciteitsman in dienst
genomen". In Nederland is
McGill de komende maand
zichtbaar genoeg. Drie films,
waarvan één Nederlandse.
Daarin speelt hij z'n grootste
rol tot nu toe: „Ik wil beschik
baar blijven voor dat soort bui
tenlandse projecten. Waar ik
als Amerikaan de film meer
internationale kansen kan ge
ven. Toen ik indertijd door
producent Henk Bos werd be
naderd, heb ik bijna onmiddel
lijk toegehapt. Ik vond het
script fascinerend".
Bulderende kanonnen
Hij zit er in Amsterdam ont
spannen bij, na een reis langs
diverse Nederlandse provin
ciesteden. In Korea was dat
anders. Daar was McGill een
tanige, sterk geconcentreerde
figuur met een ingevallen ge
zicht, waarvan de toch al ge
prononceerde beenstructuur
nóg meer opviel. „Ja Korea"
zucht McGill. „Al hebben er
tijdens het filmen geen grote
calamiteiten plaatsgevonden,
in feite was het een en al op
winding. Filmen in een land
en met mensen zonder enige
traditie en efficiency in film-
maken. Met direct geluid op
nemen, terwijl je in de verte
de kanonnen hoort bulderen.
Ik heb me toen in m'n eentje
in een hut voorbereid op de
rol van die gewonde sergeant
op het slagveld tussen Noord
en Zuid. In een gebied waar -
toch al allerlei infiltranten uit
Noord-Korea binnenkomen.
Om de dag werd ik opge-
schrikt door steeds weer ande-
re patrouilles. En elke keer
moest ik via m'n Amerikaanse
sigaretten uitleggen dat ik echt
geen kwaad in de zin had. En
dan de technische problemen:
Licht dat uitviel. Generatoren
die het niet deden. Het was de
eerste keer dat ik m'n make-
McGill grijnslacht: „In Korea
had ik een of ander virus op
gelopen. Daarom was ik zo
mager. Regisseurs gebruiken
zoiets onmiddellijk Hans
Scheepmaker was buiten de
opnamen poeslief tegen me
Van: trek nou toch iets war
mers aan. Maar moesten we
opnemen, dan rukte hij zelf
bijna de kleren van m'n lijf.
gooide een plens water over
me heen en zei verlekkerd:
„Hoest nou maar eens mooi
diep voor deze scène."
BERT JANSMA
MATJE
ïderlandse
era in
ïanciele
blemen
TERDAM De Ne-
indse Opera, die vorig
naar het Muziekthea-
an het Amsterdamse
irlooplein verhuisde,
Dt met financiële te-
ïn. Minister Brink
van WVC heeft de
van dit gezelschap
en bij zich op het
geroepen en ge
ld naar de oorzaken
nvang van de budge-
schrijdingen.
ns de Opera liggen de
ten van de problemen in
arenlange onzekerheid
Ie financjele vooruitzich-
verband met de verhui-
iaar het Muziektheater
ïr het tijdstip waarop dit
r in gebruik genomen
vorden. Ook het jaren
evoren programmeren en
iit dat er geen ervaring
net het nieuwe theater
nadelig gewerkt op de fi
de positie.
ende de Opera een be-
lan in voor 1987-1991
•ij de subsidie werd ge-
I op 36 miljoen gulden
tar. Op dit moment ziet
naar uit dat die subsidie
neer zal bedragen dan
liljoen per jaar. Nog on
besliste de Tweede Ka-
op een moment dat er al
nde afspraken waren ge-
t tot 1989 - het subsidie-
g met 1,5 miljoen te ver-
tren, zegt de woordvoer-
an de opera. Tegen deze
«ing heeft De Nederland-
pera intussen een Arob-
Édure aangespannen.
adviescommissie-Baten-
deed minister Brinkman
tijd de aanbeveling het
jks subsidiebedrag op on
er 35 miljoen gulden te
n in verband met de ho-
kosten die de verhuizing
het Muziektheater met
meebrachten.
niet meer mogelijk de
ironkelijke beleidsplan-
>p basis van de thans be-
e gegevens uit te voeren,
r zullen drastische wijzi-
!n in de programmering
en worden aangebracht
landhaving van de kwali-
tal dit een vermindering
het aantal produkties en
'tellingen betekenen), óf
ibsidie zal worden aange-
ten minste tot het niveau
de commissie-Batenburg
"tijd heeft geadviseerd, zo
'gde de woordvoerder van
Clint Eastwood treedt hard op in „Heartbreak Ridge"
LUXOR: „Heartbreak rid
ge" met Clint Eastwood en
Everett McGill. Regie: Clint
Eastwood.
Al suggereren affiche en ad
vertentie. een beetje dat „He
artbreak ridge" weer een van
die keiharde films is, waar
Clint Eastwood het patent op
heeft, de werkelijkheid ligt
anders: Eastwood speelt een
best kwetsbare ijzervreter, die
het moeilijk heeft met zichzelf
en een veranderend leger. En
er is ruimte voor sentiment.
Niet dat het „Heartbreak rid
ge" een uitstekende film
maakt, maar verademend en
genietbaar is het wel.
Eastwood is een sergeant met
een borst vol eretekens die
Korea meemaakte en zich
tweemaal Vietnam-veteraan
mag noemen. Een harde jon
gen, voor wie leger en mari
niers in de plaats zijn gekomen
voor het werkelijke leven. Er
valt niets meer te vechten, en
hoe ouder hij wordt, hoe meer
'hij uit de boot dreigt te vallen.
Z'n huwelijk is stukgelopen,
hij stort zich af en toe in de
drank en de legerbazen zijn
hem liever kwijt dan rijk.
Wanneer de film begint komt
hij terug bij zijn oude bataljon
verkenners, waar een nieuwe
geest heerst. De jonge mari
niers rotzooien maar wat aan,
Eastwood probeert met weinig
orthodoxe methodes (hij heeft
een „vijandelijk" geweer ach
ter de hand dat hij af en toe
om te wennen op z'n jongens
leegschiet) de „fighting spirit"
er weer in te krijgen, en zijn
majoor is een carrièrejongen
die zich strikt aan het boekje
houdt en wacht op het mo
ment om Clint eruit te gooien.
Het levert aardige spelmomen
ten op in de stijl van de drill-
sergeant in „An officer and a
gentleman" en in aanzet inte
ressante confrontaties tussen
Eastwood en de majoor (Eve
rett McGill). Het scenario buit
die laatste niet uit, het karak
ter van McGill wordt te klein
gehouden waardoor je weet
dat hij nooit tegen Eastwood
op kan. En dan zakt de opge
bouwde spanning compleet
weg.
De rebellerende troep soldaten
wordt uiteindelijk toch tot een
eenheid gesmeed die aan het
eind van de film echt oorlogje
mag spelen in de historische
„raid]' op Grenada. Het is een
cliché gegeven, maar het
werkt wel.
Moeilijker zit het met het prG
vé-leven van de sergeant waar
actrice Marsha Mason als een
irritant, inconsequent en onge
loofwaardig vrouwmens East
wood eerst afbekt, maar hem
uiteindelijk toch, zwaaiend
met de Amerikaanse vlag, bin
nenhaalt.
BERT JANSMA
AMSTERDAM Filmnet, de
abonnee-televisie organisatie,
heeft gisteren een eerste ge
sprek gevoerd met de PTT
over de huur van het aan Ne
derland toegewezen satelliet
kanaal op de ECS-satelliet.
Filmnet wil het kanaal gebrui
ken voor het brengen van
meer specialistische program
ma's zoals sport, nieuws en
kinderprogramma's, naast het
al bestaande filmkanaal, zo
werd gisteren door de organi
satie meegedeeld. Als met de
PTT overeenstemming kan
worden bereikt, wil Filmnet
op 1 september met het nieu-
we kanaal van start gaan. Ook
voor dit programma geldt dat
de kijker zich moet abonne
ren. Voor de ontvangst kan
gebruik worden gemaakt van
het dezelfde decoder die ook
voor het filmkanaal wordt ge
bruikt. Overigens is Filmnet
niet de enige gegadigde voor
het satellietkanaal. Ook de
AVRO en het Duitssprekende
satellietstation 3-sat zijn in de
markt, alsmede nog zeven or
ganisaties, waaronder data
communicatie-bedrijven.
Filmnet verwacht dat over en
kele weken meer duidelijk
heid zal ontstaan over de toe
wijzing.
door Bert Jansma
Grienen om
„De Aanslag"
De nominatie voor een Oscar
voor Fons Rademakers' film
„De Aanslag" stemt tot tevre
denheid. Rademakers zelf zal
stiekem op z'n hotelkamer in
Miami (wanneer u dit leest is
hij net terug in Nederland)
zijn Bourgondische lach heb
ben laten klinken, want om
nu te zeggen dat Nederland
z'n laatste film met een
staande ovatie begroet heeft,
nee. „De stijl van de film is
een voorbeeld van een con
ventioneel en nogal truttig
realisme" schreef filmblad
Skoop. „Men viel niet uit z'n
stoel van bewondering" be
schreef de jaarlijkse Film Al
manak de stemming. Er wa
ren maar een aantal mensen
die keihard achter de film
gingen staan. In deze krant
noemde ik de film „de meest
volwassen Nederlandse
speelfilm" en onder de film
makers was Wim Verstappen
een „fan" door dik en dun.
In de Skoop-aflevering van
vorig najaar zette hij zijn Ne
derlandse Film Top Vijf in
slagorde. Na gestart te zijn
met Ivens' „Indonesia cal
ling" noemt Verstappen „De
Aanslag" als andere favoriet
en bewondert vervolgens het
.fbeeld dat diens film van Ne-
aerland geeft om te eindigen
mét „Rademakers zet dat al
lemaal schitterend neer in
zijn filnö-,, die ik trouwens
maar voor^de helft heb'Jfittrn
nen zien, wanV"
helft zat ik te grienen".
Onenigheid
bij keus
Hoe komt dan zo'n film, on
danks de verdeeldheid van
de critici toch op een Oscar
nominatie? Want eerst moet
zo'n buitenlandse film door
het land van produktie wor
den aangeboden. Zoals het
hoort vergadert daarover in.
Nederland een commissie.
Afgevaardigden van het
GNS (Genootschap van Ne
derlandse Speelfilmmakers,
de NBF (Nederlandse Be
roepsvereniging van Filmers
en afgevaardigden van de
Nederlandse speelfilmprodu
centen, zoals die ressorteren
onder de Nederlandse Bio-
coopbond. Alles onder voor
zitterschap van WVC. Het is
allemaal niet zo gemakkelijk
gegaan in die stemming die
een unanieme uitslag hoort te
hebben. „De Aanslag" lag
eerst helemaal niet zo goed.
Eén argument heeft de door
slag gegeven: Er bestond een
(^el^fte, van producent Can
non £Ut_. jgfc Nederland ..de
'Aarrslag' Hèiï N voren zou
schuiven, Cannon alles zou
doen om Rademakers' film te
ondersteunen in de promotie,
de lobby en wat er ook meer
een rol zou kunnen spelen.
Dat deed een aantal tegen
standers eieren voor hun
geld kiezen. Want het heeft
geen zin een film af te vaar
digen zonder dat je als produ
cent er tonnen en misschien
wel meer tegenaan kunt
gooien om hem überhaupt
onder de ogen van de dames
en heren ter plekke in Holly
wood te krijgen. En welke
Néderlandse producent heeft
op het ogenblik dat geld be
schikbaar? De keus voor „De
Aanslag" was dus, vanuit Ne
derland, een vooral pragma
tische keus.
Tsjechen
grootste
concurrent
Cannon moet inmiddels al
heel veel miljoenen in „De
Aanslag" hebben gestoken.
Eerst werd de film zonder
steun van het Produktiefonds
geheel uit eigen middelen ge
financierd. Cannon had geen
zin öm over de voorwaarden
van dat Fonds te debateren
en hakte de knoop door.
Toen is er een - in Cannes
vertoonde - Engelstalige en
bekorte versie gemaakt. Ra
demakers ging voor het bui
tenland met bekorting ak
koord, voor Nederland hield
hij zijn poot stijf al kon dat
Cannon een stevig stuk in
komsten kosten omdat er nu
maar één avondvoorstelling
in hun theaters gegeven zou
kunnen worden. Radema
kers' film werd voor diverse
festivals uitgenodigd. Het of
ficiële Cannes viel vorig jaar
af, o m. omdat er al drie tot
vier Cannon-films in compe
titie waren. In Seattle won
„De Aanslag" de eerste prijs.
Daar waren de reacties zo
goed, dat de Cannon Group
op aandringen van Radema
kers besloot toch de originele,
ondertitelde en lange versie
van de film ia Amerika uit te
brengen. Ze gingen er daarna
-m de publiciteit tegen aan,
werderv misschien geholpen
door de kèn'rtïs bij een presti
gieuze „incrowd" van de ver
taling van Mulisch' boek, al
les met het inmiddels beken
de resultaat.
Van mij mag Rademakers de
Oscar winnen. Goed voor de
Nederlandse film, fijn voor
Rademakers die toch de grote
constante is in onze filmin
dustrie na de oorlog. Van de
concurrentie lijkt me vooral
de Tsjechische film „My
sweet little village" gevaar
lijk. Want de maker daarvan
is Jiri Menzel, ook al een
oude bekende in Oscarland
Maar hij won 'm al een keer.
In '67. Met „Hou de treinen
in het oog".
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Flodder (al):
18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30.
zo ook 16.00. EUROCINEMA II:
Heartburn (al); 18.45. 21.30. vr. za.
niet 21.30. De Speurneuzen (al);
za. wo. 14.00. zo. 14.00, 16.15.
EUROCINEMA III: Ferris Buel-
ler'e day off (al); 18.45, 21.30. za.
zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15.
EUROCINEMA IV: Labyrinth (al);
18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.45.
zo. ook 16.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Flodder (al); za.
24.00. e EUROCINEMA II: Traahy
lady (18): za. 24.00. EUROCINE
MA III: Down and out in Beverly
Hilla (16); za. 24.00. EUROCINE
MA IV: Dames (18); za. 24.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239); Heartbreak Rid
ge (16); 19.00, 21.15. za. zo. wo.
ook 14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39, tel. 124130): The
Fly (16); 19.00, 21.15. do. vr. ma.
di. ook 14.30. Labyrinth (al); De
Ratelrat (12); Crocodile Dundee
(al); Flodder (al): 14.30. 19.00.
21.15. De speurneuzen (al); za. zo.
wo. 14.30. TRIANON (Breestraat
31. tel. 123875): Emmanuelle IV
(16); 14.30, 19.00. The Mission
(12); 21.15. REX (Haarlemmer
straat 52. tel. 071-125414); Temp
tation (18); 14.30. 19.00, 21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: That lucky stiff (18); za.
23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): The Man with one red
shoe (al); ma. di. 19.00. zo. 20.15.
Taboe, deel III (18); ma. di. 21.15.
KATWIJK e CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Top Gun (al); do. vr. za. zo. wo.
14.45. 19.00, 21.15. ma. en di.
19.00, 21.15. CITY THEATER II:
Psycho III (16); tijden zie City I.
CITY THEATER III: P.O.W., the
escape (12); tijden zie City I.
CITY THEATER IV: Erotische
flatneurosen (18); tijden zie City I
behalve zaterdag- en woensdag
middag. Avonturen in de wildernis
(al); za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Young blood(al); vr.
za. 19.00. zo. 15.45. 19.00. Heart
burn (al); vr. za. 21.15. ma. t/m wo.
20.15. Tokio-ga (al); do. za. 20.15.
wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): Crocodile Dundee (al);
14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30,
16.00. 19.00. 21.30. ASTA 2:
Peggy Sue got married (al); 14.00,
18.45, 21.15. zo. 13.30, 16.00,
18.45. 21.15. e ASTA 3: Labyrinth
(al); 14.00. 19.00, 21.30. zo. 13.30.
16.00, 19.00. 21.30. e BABYLON 1
(Winkelcentrum Babylon. tel.
471656): The fly (16); 14.00. 19.00.
21.30. zo 13.30, 16.00. 19.00.
21.30 BABYLON 2: Ruthless
people (al); 14.00. 19.00. 21.30. zo.
13.30. 16.00, 19.00, 21 30. BA
BYLON 3: Top gun (al); 14.00.
18.45, 21.15. zo. 13.15. 15.45,
18.45. 21.15. CJNEAC 1 (Buiten
hof 20. tel. 630637): Heartbreak
ridge (12); 14.00. 18.45. 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45. 21.30. e CINE
AC 2: De ratelrat (12); 14.00.
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45. 21.30. CINEAC 3 52 Pick
up (16); 18.45, 21.30. do. vr. ma.
di. ook 14.00. EUROCINEMA
(Leyweg 910. tel. 667066): Ama
dous (al); za. wo. 20.00 zo. 16.00.
20 00. overige dagen 13.30, 20.00.
METROPOLE 1 (Carnegielaan.
tel. 456756): Flodder (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo 13.15. 16 00,
18.45, 21 30. METROPOLE 2: A
room with a view (16); 14 00,
18.45. 21.30. zo 13.15, 16.00.
18.45. 21.30. METROPOLE 3:
Springen (al); 14.00, 18.45, 21.30.
zo 13.15, 16.00. 18.45. 21.30
METROPOLE 4: Mona Lisa (16);
14.00, 20.00. METROPOLE 5 De
aanslag (al); 20.30. do. vr. ma. di.
ook 14.00. ODEON 1 (Heren
gracht 13. tel. 462400): Flodder
(al); 13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.15,
16.00. 18.45. 21.30. za. 00.15.
ODEON 2. Clockwise (al); 13.45.
18.45. 21.30. zo. 13.15. 1600,
18.45, 21.30. ODEON 3: Club
paradise (al); 13.45. 20.00 ODE
ON 4 Out of Africa (al); 13.45.
20.00 LE PARIS 1 (Kettingstraat
12b, tel. 656402): White hot (18).
v a. 12.00. zo. v a. 13.30. LE PA
RIS 2: Meisjes op recept (18); v a.
12.15. zo. v a 13.45. PARIS 3:
Eaten alive (18): v.a. 12.30. zo. v a.
14.00). e HAAGS FILMHUIS (Den-
neweg 56. tel. 459900): Zaal 1:
Vroeger is dood; 15.00. 19.30 (zo.
niet om 15.00). Casque d'or; 21 45
A place in the sun; zo 14.00 Sha
ne; zo 16 15 Zaal 2 The candida
te: 19.30. Child hood friends:
21.45. Zaal 3: 19.30. 21.45 do
19.30. 22.00 In einem jahr mil 13
monden, do The servant: vr And
now for something completely
different; za. A night at the opera,
zo. Cul de sac. ma. Salto nel vuo-
to; di. The night porter; wo.