„Zachte" Eastwood best te genieten Everett McGill: j„Make-up bij leen zaklantaarn" CcidbcSoimmt JERZIEN MET „NEDERLANDSE KOREA-SOLDAAT' Filmnet wil op satelliet iRl lM- VRIJDAG 13 FEBRUARI 1987 PAGINA 9 In drie films op een rij: Heartbreak Ridge", „Silver bulleten Field of honor" ITERDAM - De Jilange, tanige Everett ill ziet er in het Am- lamse Marriott-hotel wat minder afgeleefd comrjan tijdens de opnames °i!?nl ..Field of honor" in in dri-Korea. Die (Engels- heeft |e) Nederlandse film 'mermen we nog altijd te en| in de bioscoop (pre- e°rui5e 19 maart), inmid- is McGill te zien te- ,h__jver Clint Eastwood in jk s film „Heartbreak f terwijl ook de eer- opgenomen filmversie IC Stephen Kings „Silver gj|fett" binnenkort op R. Bt is' ett McGill stond op de no- ;N (tie voor „Heartbreak rid- en ben regisseur en hoofdrol- v r Eastwood aarzelde. Pas uit Nederland een video- overkwam met de Kore- opnames van McGill zag de filmende burgemeester van Carmel het écht zitten. McGill: „Ik vond het belangrijk om met zo'n ervaren filmmaker te werken. Je eigen naam stijgt er niet veel hoger door. Het blijft een Eastwood-film. Maar je merkt de ervaring van zo'n man. Hij werkt snel, beslist snel. Als hij 75 procent van wat hij wil op dat doek kan krijgen, zal hij geen extra moeite en geld verspelen om te proberen honderd procent te halen. Hij behandelt je als een volwaardige collega, vraagt je „denk je dat die sène 't zal doen?" en is bovendien bereid naar je mening te luis teren. Hij heeft consideratie voor acteurs. Begint zijn opna mes heel rustig. Hij laat de ca mera's lopen, en zegt „als jullie zover zijn, begin dan maar". Ook al duurt het een minuut voor het lukt. Op die manier laad je je ongelooflijk op. Zo'n aanloop voor een scène, die je over kan doen terwijl de ca mera draait, is heel wat min der vermoeiend dan alsmaar nieuwe „takes",van complete scènes maken. Én het is voor hem goedkoper: hij verschiet alles bij elkaar toch minder materiaal". Schorre Eastwood Eastwood mikte met zijn rol op een Oscar-nominatie. Dat heeft hij niet gered. Everett McGill: „Eastwood speelt wel een veel kwetsbaarder figuur in deze film dan in zijn vorige. Hij wil duidelijk zijn image veranderen. In „Heartbreak ridge" is hij een oorlogsvete raan van de oude stempel, die gconfronteerd wordt met - en die vertegenwoordig ik - jonge officieren die alles volgens het boekje en de regels doen. Hij praat de hele film lang met een schor geluid. Hij vond dat zo'n veteraan een speciale ver wonding moest hebben, en be dacht een keelwond waardoor z'n strottenhoofd beschadigd is. Ik weet niet of dat wel zo'n goede keus is geweest". In de komende film „Silver bullet" is Everett McGill een priester met „een duistere kant". Het is een horror-ver haal van Stephen King. De ti tel heeft een dubbele beteke nis: de zilveren kogel is het enige middel om een weerwolf te doden; tegelijkertijd is het de naam voor de gemotoriseer de rolstoel van het gehandi- zeer uiteenlopend geweest. Op de Nederlandse tv was hij kortgeleden te zien als een van de „oermensen" in „Quest for fire", in „Yanks" was hij een Amerikaanse soldaat in Enge land tijdens de tweede wereld oorlog. „Ik wil niet „getype- cast" worden. Ik doe graag zo veel mogelijk verschillende dingen. Maar in de filmindus trie is dat geen voordeel. Je moet een herkenbaar type zijn dat zonder problemen gerecru- teerd kan worden voor in feite alsmaar dezelfde rol. De men sen in de studio's durven geen beslissingen te nemen, want daarmee steken ze hun nek uit. Hoe minder beslissingen, hoe langer ze op die stoel zit ten. Dus iemand een volko men andere rol geven dan hij Rechts: Everett McGill als sergeant De Ko ning in „Field of honor". Links: Everett McGill: „Om de dag opge schrikt door weer een andere patrouille". in z'n vorige film speelde? Lie ver niet. Dat is risico". Iemand die z'n vak benadert als McGill, is bijna zeker van een zware strijd om een eigen plek tussen het toptalent van de film te bereiken. Een ge vecht om „naambekendheid". McGill: „Ik houd van comple te acteurs, die je overal in kan neerzetten. Zoals Robert Du- vall, een van de beste Ameri kaanse toneelspelers. Maar je ziet dat Duvall nooit een ster is geworden. Prachtige rollen, zeer uiteenlopend, maar hij heeft geen macht in Holly wood. Hij zal nooit een Robert Redford worden. Ik weet niet hoe mijn carrière gaat lopen, maar als ik nü moet kiezen, gaat mijn voorkeur toch uit naar het type Duvall. Ondanks de moeilijkheden". Inmiddels heeft Everett McGill een - met een zwaar woord - concessie gedaan aan het Amerikaanse filmsysteem. „Ik heb geen naambekend heid" zegt hij. „Mijn vrienden suggereerden dat ik iets aan mijn „visability" moest doen. M'n gezicht in Hollywood meer moest laten zien. Dus heb ik behalve een agent ook een publiciteitsman in dienst genomen". In Nederland is McGill de komende maand zichtbaar genoeg. Drie films, waarvan één Nederlandse. Daarin speelt hij z'n grootste rol tot nu toe: „Ik wil beschik baar blijven voor dat soort bui tenlandse projecten. Waar ik als Amerikaan de film meer internationale kansen kan ge ven. Toen ik indertijd door producent Henk Bos werd be naderd, heb ik bijna onmiddel lijk toegehapt. Ik vond het script fascinerend". Bulderende kanonnen Hij zit er in Amsterdam ont spannen bij, na een reis langs diverse Nederlandse provin ciesteden. In Korea was dat anders. Daar was McGill een tanige, sterk geconcentreerde figuur met een ingevallen ge zicht, waarvan de toch al ge prononceerde beenstructuur nóg meer opviel. „Ja Korea" zucht McGill. „Al hebben er tijdens het filmen geen grote calamiteiten plaatsgevonden, in feite was het een en al op winding. Filmen in een land en met mensen zonder enige traditie en efficiency in film- maken. Met direct geluid op nemen, terwijl je in de verte de kanonnen hoort bulderen. Ik heb me toen in m'n eentje in een hut voorbereid op de rol van die gewonde sergeant op het slagveld tussen Noord en Zuid. In een gebied waar - toch al allerlei infiltranten uit Noord-Korea binnenkomen. Om de dag werd ik opge- schrikt door steeds weer ande- re patrouilles. En elke keer moest ik via m'n Amerikaanse sigaretten uitleggen dat ik echt geen kwaad in de zin had. En dan de technische problemen: Licht dat uitviel. Generatoren die het niet deden. Het was de eerste keer dat ik m'n make- McGill grijnslacht: „In Korea had ik een of ander virus op gelopen. Daarom was ik zo mager. Regisseurs gebruiken zoiets onmiddellijk Hans Scheepmaker was buiten de opnamen poeslief tegen me Van: trek nou toch iets war mers aan. Maar moesten we opnemen, dan rukte hij zelf bijna de kleren van m'n lijf. gooide een plens water over me heen en zei verlekkerd: „Hoest nou maar eens mooi diep voor deze scène." BERT JANSMA MATJE ïderlandse era in ïanciele blemen TERDAM De Ne- indse Opera, die vorig naar het Muziekthea- an het Amsterdamse irlooplein verhuisde, Dt met financiële te- ïn. Minister Brink van WVC heeft de van dit gezelschap en bij zich op het geroepen en ge ld naar de oorzaken nvang van de budge- schrijdingen. ns de Opera liggen de ten van de problemen in arenlange onzekerheid Ie financjele vooruitzich- verband met de verhui- iaar het Muziektheater ïr het tijdstip waarop dit r in gebruik genomen vorden. Ook het jaren evoren programmeren en iit dat er geen ervaring net het nieuwe theater nadelig gewerkt op de fi de positie. ende de Opera een be- lan in voor 1987-1991 •ij de subsidie werd ge- I op 36 miljoen gulden tar. Op dit moment ziet naar uit dat die subsidie neer zal bedragen dan liljoen per jaar. Nog on besliste de Tweede Ka- op een moment dat er al nde afspraken waren ge- t tot 1989 - het subsidie- g met 1,5 miljoen te ver- tren, zegt de woordvoer- an de opera. Tegen deze «ing heeft De Nederland- pera intussen een Arob- Édure aangespannen. adviescommissie-Baten- deed minister Brinkman tijd de aanbeveling het jks subsidiebedrag op on er 35 miljoen gulden te n in verband met de ho- kosten die de verhuizing het Muziektheater met meebrachten. niet meer mogelijk de ironkelijke beleidsplan- >p basis van de thans be- e gegevens uit te voeren, r zullen drastische wijzi- !n in de programmering en worden aangebracht landhaving van de kwali- tal dit een vermindering het aantal produkties en 'tellingen betekenen), óf ibsidie zal worden aange- ten minste tot het niveau de commissie-Batenburg "tijd heeft geadviseerd, zo 'gde de woordvoerder van Clint Eastwood treedt hard op in „Heartbreak Ridge" LUXOR: „Heartbreak rid ge" met Clint Eastwood en Everett McGill. Regie: Clint Eastwood. Al suggereren affiche en ad vertentie. een beetje dat „He artbreak ridge" weer een van die keiharde films is, waar Clint Eastwood het patent op heeft, de werkelijkheid ligt anders: Eastwood speelt een best kwetsbare ijzervreter, die het moeilijk heeft met zichzelf en een veranderend leger. En er is ruimte voor sentiment. Niet dat het „Heartbreak rid ge" een uitstekende film maakt, maar verademend en genietbaar is het wel. Eastwood is een sergeant met een borst vol eretekens die Korea meemaakte en zich tweemaal Vietnam-veteraan mag noemen. Een harde jon gen, voor wie leger en mari niers in de plaats zijn gekomen voor het werkelijke leven. Er valt niets meer te vechten, en hoe ouder hij wordt, hoe meer 'hij uit de boot dreigt te vallen. Z'n huwelijk is stukgelopen, hij stort zich af en toe in de drank en de legerbazen zijn hem liever kwijt dan rijk. Wanneer de film begint komt hij terug bij zijn oude bataljon verkenners, waar een nieuwe geest heerst. De jonge mari niers rotzooien maar wat aan, Eastwood probeert met weinig orthodoxe methodes (hij heeft een „vijandelijk" geweer ach ter de hand dat hij af en toe om te wennen op z'n jongens leegschiet) de „fighting spirit" er weer in te krijgen, en zijn majoor is een carrièrejongen die zich strikt aan het boekje houdt en wacht op het mo ment om Clint eruit te gooien. Het levert aardige spelmomen ten op in de stijl van de drill- sergeant in „An officer and a gentleman" en in aanzet inte ressante confrontaties tussen Eastwood en de majoor (Eve rett McGill). Het scenario buit die laatste niet uit, het karak ter van McGill wordt te klein gehouden waardoor je weet dat hij nooit tegen Eastwood op kan. En dan zakt de opge bouwde spanning compleet weg. De rebellerende troep soldaten wordt uiteindelijk toch tot een eenheid gesmeed die aan het eind van de film echt oorlogje mag spelen in de historische „raid]' op Grenada. Het is een cliché gegeven, maar het werkt wel. Moeilijker zit het met het prG vé-leven van de sergeant waar actrice Marsha Mason als een irritant, inconsequent en onge loofwaardig vrouwmens East wood eerst afbekt, maar hem uiteindelijk toch, zwaaiend met de Amerikaanse vlag, bin nenhaalt. BERT JANSMA AMSTERDAM Filmnet, de abonnee-televisie organisatie, heeft gisteren een eerste ge sprek gevoerd met de PTT over de huur van het aan Ne derland toegewezen satelliet kanaal op de ECS-satelliet. Filmnet wil het kanaal gebrui ken voor het brengen van meer specialistische program ma's zoals sport, nieuws en kinderprogramma's, naast het al bestaande filmkanaal, zo werd gisteren door de organi satie meegedeeld. Als met de PTT overeenstemming kan worden bereikt, wil Filmnet op 1 september met het nieu- we kanaal van start gaan. Ook voor dit programma geldt dat de kijker zich moet abonne ren. Voor de ontvangst kan gebruik worden gemaakt van het dezelfde decoder die ook voor het filmkanaal wordt ge bruikt. Overigens is Filmnet niet de enige gegadigde voor het satellietkanaal. Ook de AVRO en het Duitssprekende satellietstation 3-sat zijn in de markt, alsmede nog zeven or ganisaties, waaronder data communicatie-bedrijven. Filmnet verwacht dat over en kele weken meer duidelijk heid zal ontstaan over de toe wijzing. door Bert Jansma Grienen om „De Aanslag" De nominatie voor een Oscar voor Fons Rademakers' film „De Aanslag" stemt tot tevre denheid. Rademakers zelf zal stiekem op z'n hotelkamer in Miami (wanneer u dit leest is hij net terug in Nederland) zijn Bourgondische lach heb ben laten klinken, want om nu te zeggen dat Nederland z'n laatste film met een staande ovatie begroet heeft, nee. „De stijl van de film is een voorbeeld van een con ventioneel en nogal truttig realisme" schreef filmblad Skoop. „Men viel niet uit z'n stoel van bewondering" be schreef de jaarlijkse Film Al manak de stemming. Er wa ren maar een aantal mensen die keihard achter de film gingen staan. In deze krant noemde ik de film „de meest volwassen Nederlandse speelfilm" en onder de film makers was Wim Verstappen een „fan" door dik en dun. In de Skoop-aflevering van vorig najaar zette hij zijn Ne derlandse Film Top Vijf in slagorde. Na gestart te zijn met Ivens' „Indonesia cal ling" noemt Verstappen „De Aanslag" als andere favoriet en bewondert vervolgens het .fbeeld dat diens film van Ne- aerland geeft om te eindigen mét „Rademakers zet dat al lemaal schitterend neer in zijn filnö-,, die ik trouwens maar voor^de helft heb'Jfittrn nen zien, wanV" helft zat ik te grienen". Onenigheid bij keus Hoe komt dan zo'n film, on danks de verdeeldheid van de critici toch op een Oscar nominatie? Want eerst moet zo'n buitenlandse film door het land van produktie wor den aangeboden. Zoals het hoort vergadert daarover in. Nederland een commissie. Afgevaardigden van het GNS (Genootschap van Ne derlandse Speelfilmmakers, de NBF (Nederlandse Be roepsvereniging van Filmers en afgevaardigden van de Nederlandse speelfilmprodu centen, zoals die ressorteren onder de Nederlandse Bio- coopbond. Alles onder voor zitterschap van WVC. Het is allemaal niet zo gemakkelijk gegaan in die stemming die een unanieme uitslag hoort te hebben. „De Aanslag" lag eerst helemaal niet zo goed. Eén argument heeft de door slag gegeven: Er bestond een (^el^fte, van producent Can non £Ut_. jgfc Nederland ..de 'Aarrslag' Hèiï N voren zou schuiven, Cannon alles zou doen om Rademakers' film te ondersteunen in de promotie, de lobby en wat er ook meer een rol zou kunnen spelen. Dat deed een aantal tegen standers eieren voor hun geld kiezen. Want het heeft geen zin een film af te vaar digen zonder dat je als produ cent er tonnen en misschien wel meer tegenaan kunt gooien om hem überhaupt onder de ogen van de dames en heren ter plekke in Holly wood te krijgen. En welke Néderlandse producent heeft op het ogenblik dat geld be schikbaar? De keus voor „De Aanslag" was dus, vanuit Ne derland, een vooral pragma tische keus. Tsjechen grootste concurrent Cannon moet inmiddels al heel veel miljoenen in „De Aanslag" hebben gestoken. Eerst werd de film zonder steun van het Produktiefonds geheel uit eigen middelen ge financierd. Cannon had geen zin öm over de voorwaarden van dat Fonds te debateren en hakte de knoop door. Toen is er een - in Cannes vertoonde - Engelstalige en bekorte versie gemaakt. Ra demakers ging voor het bui tenland met bekorting ak koord, voor Nederland hield hij zijn poot stijf al kon dat Cannon een stevig stuk in komsten kosten omdat er nu maar één avondvoorstelling in hun theaters gegeven zou kunnen worden. Radema kers' film werd voor diverse festivals uitgenodigd. Het of ficiële Cannes viel vorig jaar af, o m. omdat er al drie tot vier Cannon-films in compe titie waren. In Seattle won „De Aanslag" de eerste prijs. Daar waren de reacties zo goed, dat de Cannon Group op aandringen van Radema kers besloot toch de originele, ondertitelde en lange versie van de film ia Amerika uit te brengen. Ze gingen er daarna -m de publiciteit tegen aan, werderv misschien geholpen door de kèn'rtïs bij een presti gieuze „incrowd" van de ver taling van Mulisch' boek, al les met het inmiddels beken de resultaat. Van mij mag Rademakers de Oscar winnen. Goed voor de Nederlandse film, fijn voor Rademakers die toch de grote constante is in onze filmin dustrie na de oorlog. Van de concurrentie lijkt me vooral de Tsjechische film „My sweet little village" gevaar lijk. Want de maker daarvan is Jiri Menzel, ook al een oude bekende in Oscarland Maar hij won 'm al een keer. In '67. Met „Hou de treinen in het oog". bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Flodder (al): 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo ook 16.00. EUROCINEMA II: Heartburn (al); 18.45. 21.30. vr. za. niet 21.30. De Speurneuzen (al); za. wo. 14.00. zo. 14.00, 16.15. EUROCINEMA III: Ferris Buel- ler'e day off (al); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EUROCINEMA IV: Labyrinth (al); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Flodder (al); za. 24.00. e EUROCINEMA II: Traahy lady (18): za. 24.00. EUROCINE MA III: Down and out in Beverly Hilla (16); za. 24.00. EUROCINE MA IV: Dames (18); za. 24.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239); Heartbreak Rid ge (16); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): The Fly (16); 19.00, 21.15. do. vr. ma. di. ook 14.30. Labyrinth (al); De Ratelrat (12); Crocodile Dundee (al); Flodder (al): 14.30. 19.00. 21.15. De speurneuzen (al); za. zo. wo. 14.30. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Emmanuelle IV (16); 14.30, 19.00. The Mission (12); 21.15. REX (Haarlemmer straat 52. tel. 071-125414); Temp tation (18); 14.30. 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: That lucky stiff (18); za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): The Man with one red shoe (al); ma. di. 19.00. zo. 20.15. Taboe, deel III (18); ma. di. 21.15. KATWIJK e CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Top Gun (al); do. vr. za. zo. wo. 14.45. 19.00, 21.15. ma. en di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Psycho III (16); tijden zie City I. CITY THEATER III: P.O.W., the escape (12); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Erotische flatneurosen (18); tijden zie City I behalve zaterdag- en woensdag middag. Avonturen in de wildernis (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Young blood(al); vr. za. 19.00. zo. 15.45. 19.00. Heart burn (al); vr. za. 21.15. ma. t/m wo. 20.15. Tokio-ga (al); do. za. 20.15. wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Crocodile Dundee (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00. 19.00. 21.30. ASTA 2: Peggy Sue got married (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.30, 16.00, 18.45. 21.15. e ASTA 3: Labyrinth (al); 14.00. 19.00, 21.30. zo. 13.30. 16.00, 19.00. 21.30. e BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon. tel. 471656): The fly (16); 14.00. 19.00. 21.30. zo 13.30, 16.00. 19.00. 21.30 BABYLON 2: Ruthless people (al); 14.00. 19.00. 21.30. zo. 13.30. 16.00, 19.00, 21 30. BA BYLON 3: Top gun (al); 14.00. 18.45, 21.15. zo. 13.15. 15.45, 18.45. 21.15. CJNEAC 1 (Buiten hof 20. tel. 630637): Heartbreak ridge (12); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. e CINE AC 2: De ratelrat (12); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. CINEAC 3 52 Pick up (16); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910. tel. 667066): Ama dous (al); za. wo. 20.00 zo. 16.00. 20 00. overige dagen 13.30, 20.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan. tel. 456756): Flodder (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo 13.15. 16 00, 18.45, 21 30. METROPOLE 2: A room with a view (16); 14 00, 18.45. 21.30. zo 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 3: Springen (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo 13.15, 16.00. 18.45. 21.30 METROPOLE 4: Mona Lisa (16); 14.00, 20.00. METROPOLE 5 De aanslag (al); 20.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (Heren gracht 13. tel. 462400): Flodder (al); 13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. za. 00.15. ODEON 2. Clockwise (al); 13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 1600, 18.45, 21.30. ODEON 3: Club paradise (al); 13.45. 20.00 ODE ON 4 Out of Africa (al); 13.45. 20.00 LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): White hot (18). v a. 12.00. zo. v a. 13.30. LE PA RIS 2: Meisjes op recept (18); v a. 12.15. zo. v a 13.45. PARIS 3: Eaten alive (18): v.a. 12.30. zo. v a. 14.00). e HAAGS FILMHUIS (Den- neweg 56. tel. 459900): Zaal 1: Vroeger is dood; 15.00. 19.30 (zo. niet om 15.00). Casque d'or; 21 45 A place in the sun; zo 14.00 Sha ne; zo 16 15 Zaal 2 The candida te: 19.30. Child hood friends: 21.45. Zaal 3: 19.30. 21.45 do 19.30. 22.00 In einem jahr mil 13 monden, do The servant: vr And now for something completely different; za. A night at the opera, zo. Cul de sac. ma. Salto nel vuo- to; di. The night porter; wo.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 9