Nieuw katholiek centrum wil hulp
bieden bij ethische vraagstukken
Schoolkeuze en identiteit
geidócSouAOtti
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
kerk
wereld
boekwijzer
Schoolwijzer
weer
CaidaeSouofwit
VRIJDAG 13 FEBRUARI 1987 PAGINI
Bisschoppen roepen op tot hulp aan aids-patiënten
PARIJS De bisschoppenconferenties in de Verenigde Sta
ten, Frankrijk en Schotland hebben gelovigen en geestelijk
heid opgeroepen aids-patiënten hun steun niet onthouden. „Zij
mogen niet in eenzaamheid sterven. Aids is een algemene
menselijke ziekte, die niet alleen bij homoseksuelen voor
komt," aldus de Amerikaanse bisschoppen. De Franse bis
schoppen hebben er verder op gewezen bij de voorlichtings-i
campagnes de ethische aspecten niet te vergeten. Zij noemen
het onjuist dat zogenaamde vrije seksuele verhoudingen indi
rect worden gepropageerd doordat het gebruik van condooms
wordt aanbevolen. Aids is volgens de Schotse bisschoppen gro
tendeels te voorkomen door ethische maatstaven aan te hou
den, die niet samenvallen met de levenswijze van de meeste
Goerees worden vervolgd wegens herhaling
DEN HAAG Mr. S.J.H.A.M. van Gend, hoofdofficier van
justitie in Zwolle heeft besloten het evangelisten-echtpaar Goe-
ree te vervolgen wegens recidive (herhaling). De officier heeft
tientallen klachten uit het land ontvangen naar aanleiding van
recente uitgaven van het Gospelblad Evan. Hierin uiten de
Goerees zich op beledigende wijze jegens joden. De evangelis
ten werden voor hetzelfde feit reeds veroordeeld. De STIBA
(stichting ter bestrijding van het antisemitisme) heeft de offi
cier op de hoogte gebracht van haar inziens „weerzinwekken
de, onrechtmatige en vervolgbare activiteiten" van het echt
paar. De STIBA had verzocht om een nieuwe strafvervolging,
maar de hoofdofficier had er zelf al toe besloten.
Men heeft iemand nog
niet overtuigd
wanneer men hem het
zwijgen heeft
Verbazing in
Vaticaan
over korte
gedingen
(Van onze correspondent Ge
rard Kessels)
ROME Het Vaticaan
hult zich officieel in
strikt stilzwijgen over de
twee kort gedingen te
gen de kardinaal van
Utrecht, mgr. Simonis.
Intern is er echter sprake
van verbazing. ,,Het is
niet gebruikelijk", zo
formuleert een Vaticaan
se prelaat voorzichtig,
„dat een kerkelijk ge
zagsdrager die binnen de
perken van zijn leerop
dracht en bevoegdheden
blijft, voor de burgerlijke
rechter moet verschij
nen."
In Rome wordt erop gewezen
dat wanneer katholieken me
nen dat een priester of bis
schop zijn boekje te buiten is
gegaan, zij niet naar de bur
gerlijke rechter hoeven te
stappen. De klacht kan voor
gelegd worden aan een van
de dicasteriën, een soort mi
nisteries van de Heilige Stoel.
In dit geval zou dat de Con
gregatie voor de Bisschoppen
zijn.
Het is volgens het Vaticaan
wel vaker voorgekomen dat
er in westerse landen proce
dures tegen bisschoppen wer
den aangespannen voor de
burgerlijke rechter. „Maar-
over het algemeen verklaar
de de rechter zich dan niet
bevoegd. Er is immers sprake
van een scheiding tussen
kerk en staat." De officiële
woordvoerder van het Vati
caan, de Spanjaard dr. J. Na-
varro-Valls wil geen enkele
reactie geven op de gedingen
tegen de kardinaal. Hij laat
ook in het midden of het Va
ticaan met een standpunt
komt in het geval dat de kar
dinaal veroordeeld wordt.
Tekst Samen op
Weg-
symposium in druk
- Op 1 november 1986 werd
in Amsterdam een inmiddels
veelbesproken symposium
gehouden rond „samen op
weg", het proces van hereni
ging van hervormden en ge
reformeerden. De teksten
van de toen gehouden toe
spraken zijn nu in druk ver
schenen: „Op weg naar here
niging". De bijdragen zijn
van onder anderen dr. H.
Berkhof, dr. H.J. Kouwenho-
ven en dr. H.W. de Knijff.
Uitgave Kok, prijs 13,50.
- Johannes ^Jlimacus was het
pseudoniemen waaronder So-
ren Kierkegaard wereldbe
roemde filosofische boeken
schreef, bijvoorbeeld „afslui
tend onwetenschappelijk na
schrift". Onder datzelfde
pseudoniem schreef hij ook:
„Johannes Climacus ofwel:
men moet aan alles twijfe
len". Deze inleiding op Kier-
kegaards wijze van filosofe
ren werd vertaald en inge
leid door drs. Wim Scholtens,
een van de meest vooraan
staande Kierkegaard-kenners
in het Nederlands taalgebied.
Het boekje verscheen bij
Kok-Agora en kost 23,75.
- In de serie Praktische The
ologie van uitgeverij Waan-
ders is een nieuwe aflevering
verschenen „toetsstenen voor
geloven". Onder redaktie
van J. Firet en R. v.d. Hoo-
gen bespreekt een aantal au
teurs zaken rond het thema
van de „nieuwe canoniciteit":
vroeger was er één leer, nu
lijkt iedere gelovige zijn ei
gen voorkeuren te hebben.
De problematiek wordt van
uit verschillende geloofstra
dities bekeken. Prijs 17,50,
uitgeverij Waanders.
- Enige tijd geleden kwamen
de resultaten naar buiten van
een onderzoek naar (onker
kelijkheid van studenten aan
de Vrije Universiteit. Het be
trof een onderzoek van Stof
fels en Dekker van de VU.
Bij uitgeverij Kok verscheen
nu onder de titel: „Geloven
van huis uit?" een uitgebrei
de verslaglegging van het on
derzoek, inclusief een inlei
ding op het thema ontkerke
lijking. Prijs ƒ24,90, uitgave
Kok.
INITIATIEF KATHOLIEKE RAAD VOOR KERK EN SAMENLEVING
NIJMEGEN „Vroeger wer
den kerkstructuren altijd ge
dacht in een hiërarchische
formule: paus, bischoppen,
pastoor, plaatselijke aalmoeze
nier, geestelijk adviseur. De
leken kwamen op de laatste
plaats. Maar het is meer dan
tijd dat leken, voorzover ze
zich christen en katholiek
willen noemen, zelf zorgen
voor hun eigen engagement,
structuren, rechten en plich
ten. Daar is grote behoefte
aan in een samenleving waar
in zoveel ethische vraagstuk
ken op ons afkomen, niet al
leen van abortus en medische
techniek, maar ook rond
kernbewapening. We zijn on
voldoende toegerust om dit
soort vraagstukken aan te
pakken. Daarvoor moet een
nieuw instituut komen."
Zo licht de Nijmeegse profes
sor dr. A. Weiier de plannen
toe om binnenkort over te
gaan tot de oprichting van
een Katholiek Centrum voor
Overleg en Toerusting. Sa
men met de onlangs overle
den mevrouw dr. Marga
Klompé nam Weiier als voor
zitter van de Katholieke Raad
voor Kerk en Samenleving
het initiatief tot het zogeheten
'voorzittersoverleg' van een
aantal katholieke maatschap
pelijke organisaties, variërend
van die van ziekenhuizen, on
derwijs en sport tot die van
boeren en tuinders. In dat
overleg werd geconcludeerd
tot de oprichting van een in
stituut, dat breed en open zou
moeten zijn en dat ten dienste
staat van leken die in groeps-
of individueel verband hun
kerkelijke en hun maatschap
pelijke verantwoordelijkheid
op elkaar willen afstemmen.
De plannen voor dit instituut
verkeren nog in een voorlopi
ge fase. Gedacht wordt ook
aan een .Academie' die men
sen in staat stelt om zélf in
vragen van geloof en samen
leving een eigen oordeel te
vormen, zonder dat hen bij
voorbaat een eenvormige me
ning wordt opgedrongen.
Weiier gebruikt in dit ver
band het beeld van een Groot
Handelscentrum van Katho
lieke Levensbeschouwing,
waarin plaats is voor velen,
maar dat toch meer is dan de
optelsom van de afzonderlijke
katholieke organisaties. Tus
sen die organisaties moeten
dwarsverbanden groeien en
in dat Groot Handelscentrum
moet ook een huis zijn voor
katholieken, die zich niet in
katholieke verbanden hebben
georganiseerd. Helemaal rijp
zijn de ideeën over hoe dat
centrum er uit zou moeten
zien nog niet. Maar binnen
kort komen de voorzitters,
van de katholieke maatschap
pelijke organisaties opnieuw
bijeen om er een meer defini
tief besluit over te nemen.
Professor dr. A. Weiier: „Het barst in de samenleving van vra
gen rond ethische vraagstukken".
„We willen niet terug naar de
oude katholieke zuil", zegt
Weiier met grote stelligheid.
„Dat proces is voorbij, dat past
niet meer in de huidige sa
menleving. Katholieken heb
ben een verschillende politie
ke overtuiging, van links tot
rechts. Daarnaast heb je, ker
kelijk gezien, te maken met
links, rechts en middenvel
ders in het katholicisme. Dat
laat al zien dat er weinig
maatschappelijke samenhang
is. Dat is de realiteit van het
ogenblik. Wil je daarin iets
doen ten behoeve van het
aanwezig stellen van maat
schappelijke humanitaire
christelijke waarden, dan
moet je rekening houden met
deze grote gedifferentieerd
heid."
Het Katholiek Centrum voor
Overleg en Toerusting van le
ken dat de voorzitters voor
ogen staat zou al deze katho
lieken met elkaar in gesprek
moeten brengen, om van el-
kaars standpunten op de
hoogte te zijn en hun visie uit
te wisselen. Prof. Weiier: „De
levensbeschouwelijke polari
satie in katholieke kring in
Nederland is levensgroot. In
de politiek hebben we als ka
tholieken met die polarisatie
ondertussen leren leven, maar
in de katholieke Kerk als ge
lovige gemeenschap nog niet.
Je moet in ieder geval zorgen
dat de mensen met elkaar in
contact tredén zodat ze ten
minste van eikaars opvattin
gen kennis nemen en elkaar
leren respecteren. Dat is niet
gemakkelijk omdat je met
twee verschillende culturen
in de katholieke Kerk te ma
ken hebt. Een cultuur van
hiërarchie die vraagt om
volgzaamheid en gehoorzaam
heid aan de leiding, als de lei
ding gesproken heeft; en een
cultuur van mondigheid, zelf
standigheid, eigen oordeels
vorming, eigen gewetensvor
ming, eigen informatie, die
niet het woord van de Kerk
naast zich neer legt, maar ook
niet zonder meer tot slaafse
gehoorzaamheid bereid is. Dat
moeten we met elkaar leren
harmoniseren. Die processen
lopen lang."
Brugfunctie
Een brugfunctie tussen de po
litieke en levensbeschouwelij
ke polen in katholieke Neder
land dus, maar dat niet alleen.
Prof. A. Weiier: „Het barst in
de samenleving van ethische
vragen, van medische tech
niek tot kernbewapening en
biotechnologie. Ik heb het ge
voel en velen met mij
dat men onvolddende is toe
gerust om dergelijke ethische
vraagstukken aan te pakken.
Er is een enorme behoefte om
daar informatie over te krij
gen. En dat moet je gestroom
lijnd proberen aan te bieden.
Uitgaande van ethische
vraagstellingen, rekening
houdend met ieders normbe
sef, met de katholieke traditie
en een gedegen kennis van de
actyaliteit, moeten we probe
ren een goed vormingsaanbod
te verzorgen." En, zo legt
Weiier uit, het gaat bovendien
om de vorming van hoger op
geleiden, om de mensen die
beleidsbeslissingen nemen en
op sleutelposities zitten in de
katholieke maatschappelijke
organisaties. „Die moeten ook
bijgepraat worden. We heb
ben geconstateerd dat er juist
tussen hen onderling weinig
communicatie en dwarsver
banden zijn. Ook bij hen ont
breekt vaak het zicht op de
complexiteit en de samenhang
van de problemen in de sa
menleving. Vandaaruit drup
pelt de informatie dan vanzelf
naar beneden, naar de leden
van de verschillende organi
saties."
Voor de inrichting van een
menswaardige samenleving
en het bouwen aan de toe
komst is er volgens de voor
zitter van de Katholieke Raad
voor Kerk en Samenleving
meer nodig dan alleen een
economische, bedrijfskundige
en gecomputeriseerde infra
structuur. Weiier: „Het gaat
nog altijd om een menswaar
dige samenleving. En dan
moet je zorgen dat ook de
geestelijke waarden, weten
schappelijk bewerkt en ge
communiceerd, op de plank
komen te staan. Daar ligt een
geweldig grote taak. Ik denk
dat het te organiseren is, al
zijn we er nog niet."
THEO KRABBE
R.-K. organisaties bundelen krachten tegen apartheid
DEN HAAG Vijf rooms-
katholieke en één oecumeni
sche organisatie hebben een
actieplan ontwikkeld om de
economische druk op Zuid-
Afrika ter afschaffing van
apartheid verder op te voe
ren. Het was de bedoeling
aansluiting te zoeken met de
verwachte standpuntbepaling
van de Nederlandse bisschop
penconferentie op dit punt,
maar deze heeft laten weten
te zullen wachten op een
standpunt van de bisschoppen
uit zuidelijk Afrika. Deze be
sloten afgelopen week pas in
mei met een definitief stand
punt te komen.
„De vredesorganisatie be
treurt de besluiteloosheid van
de Nederlandse bisschoppen
conferentie maar is blij dat
vijf grote rooms-katholieke en
één oecumenische organisatie
zijn gekomen tot een gemeen
schappelijk actieplan", aldus
Pax Christi-secretaris Jan ter
Laak. Die organisaties zijn: de
Nederlandse Missieraad, Cen
traal Missie Commissariaat-
Cebemo, Pauselijke Commis
sie Justitia et Pax, Stichting
Bisschoppelijke Vastenactie
ciëel en daadwerkelijk uit
Zuid-Afrika terug trekken.
De bisschoppen van Zuidelijk
Afrika behandelden op hun
jongste vergadering een rap
port waarin wordt gezegd dat
economische druk op Zuid-
Afrika een „contraproduktie-
ve uitwerking op de beteke
nisvolle hervormingen" heeft
en dat degene die nu lijden
nog meer zullen gaan lijden.
Volgens Jan ter Laak heeft
deze bisschoppenconferentie
dat rapport „van een commis
sie zonder duidelijke status"
alleen maar aangehoord, maar
is zij gebleven bij haar duide
lijke standpuntbepaling van
mei 1986. Bisschop Wilfrid
Napier, de nieuwe voorzitter
van de bisschoppenconferen
tie van zuidelijk Afrika, heeft
namens de conferentie ver
klaard dat de pressie op de re
gering moet worden verhe
vigd, op voorwaarde dat de
economie niet totaal wordt
verwoest en de maatregelen
niet ten koste gaan van dege-
Nederland, Pax Christi en de Kairos. Deze organisaties wil
oecumenische organisatie te- len in de eerste plaats dat ker- nen die al onder het systeem
gen apartheid in Zuid-Afrika, ken en bedrijven zich finan- lijden.
In deze tijd van het jaar
denken veel ouders en
ook veel kinderen na
over het kiezen van een
school. Dat kan soms een
heel moeilijke en inge
wikkelde zaak zijn, waar
men zich niet met een
Jantje van Leiden van
kan afmaken. Een klein
aantal van de vele zaken
die dan aan de orde kun
nen komen wordt hier
nader belicht.
Het is een goede ontwikkeling
dat schoolkeuzen tegenwoor
dig bewuster gebeuren. Men
bezoekt scholen vooraf. Scho
len houden zelf open huis,
presenteren zich op hun voor
deligst. Wat dat betreft is er
veel veranderd en lijkt de
klant meer koning te zijn ge
worden. Het is dan natuurlijk
wel zaak dat scholen hun „re
clame" niet overdrijven, ook
eerlijk blijven bij hun presen
tatie van wat ze wel en niet
kunnen of willen bieden aan
hun toekomstige leerlingen.
Een heel belangrijk punt is de
identiteit van de school die
men uitkiest. Die staat dan
wel op de gevel vermeld, b.v.
R.-.K. School voor... of Chris
telijke Academie... Maar es-
sentiëel is natuurlijk wel wat
er zich dagelijks achter die
gevel afspeelt. Dat lijkt nu
één van de belangrijkste din
gen, die men ter sprake zou
moeten brengen, als men op
een school naar een aantal za
ken gaat informeren. Eigen
lijk zou daar nog iets aan
vooraf moeten gaan. Ouders
zijn de eerst verantwoordelij
ke voor de opvoeding van zijn
kinderen. En als het goed is
heeft men daarbij een bepaald
opvoedingsideaal. Dat moet
zéker te maken hebben met
de belangrijkste keuzen die
men zelf in z'n leven heeft
gemaakt, en'ook met wat men
als dé uitgangspunten van z'n
levensbeschouwing aanneemt.
Vele christenen hebben bij de
doop van hun kinderen daar
bij een belofte afgelegd. En zo
ontstaat, vanuit het eigen op
voedingsideaal, een bepaalde
vraag naar onderwijs. Het
gaat er nu om een school te
vinden, die het beste bij die
onderwijsvraag kan aanslui
ten, daar het beste op afge
stemd is.
De toelating van een leerlipg
tot een school mag nooit al
leen een formaliteit zijn.
Steeds zal er, naar mijn me
ning, een gesprek moeten zijn
tussen degene die het onder
wijsaanbod representeert (een
lid van de directie of het team
van de school) en de onder
wijsvrager. Daarbij zal de
school onder meer moeten
worden bevraagd op haar
identiteit: u bent een confes
sionele school, wat betekent
dat in praktijk voor? Of: van
uit onze overtuiging verwach
ten wij dit van de school van
onze kinderen: kunt u aan die
verwachtingen voldoen?
Ofwel: bij de toelating moeten
vraag en aanbod zo goed mo
gelijk op elkaar worden afge
stemd.
Invloed ouders
invloed, die zij op het beleid
van de school van hun kinde
ren kunnen uitoefenen. Daar
voor moet men kijken naar de
bestuursvorm van de school.
Dan gaat het er in de eerste
plaats om of een school een
openbare of een bijzondere
school is. Een openbare school
is een school die uitgaat van
de overheid (meestal de ge
meente). Dat betekent ook,
dat die overheid het daar al
tijd voor het zeggen moet heb
ben, als het om belangrijke
beslissingen gaat. Zo staat net
in de wet. Daar kan geen me
dezeggenschapsraad iets aan
veranderen. Dat blijft in feite,
als het er op aankomt, in de
essentiële, zaken zoals benoe
mingen, toch een adviesor
gaan. De gemeenteraad be
slist.
Een bijzondere school word
bestuurd door betrokkenen.
Als dat een vereniging is
waarin ouders die het eens
zijn met de doelstelling van
de school de boventoon voe
ren, dan kan men als ouder
dus lid worden en zo mee be
slissen. Als men die doelstel
ling niet kan onderschrijven,
maar wel wil respecteren, dan
kan men vaak via de mede
zeggenschapsraad meepraten.
Als een school uitgaat van een
stichting is het voor ouders
moeilijker om in een school
bestuur te komen. Wel blijft
de 'mogelijkheid lid te worden
van de medezeggenschaps
raad. Ik prefereer in het alge
meen verenigingen boven
stichtingen. Als men als ouder
kiest voor een bepaald type
school onder meer omdat men
ook graag mee wil beslissen,
dan zou men in principe ook
beschikbaar moeten zijn voor
een zetel in het schoplbestuur.
Beroepskeuze
Het kiezen van een school
heeft uiteraard ook te maken
met de keuze van een beroep.
Daarbij is het, ondanks alle
idealisme, verstandig om de
arbeidsmarkt ook in de gaten
te houden. Informatie op een
arbeidsbureau kan in dezen
soms iemand verder helpen.
doör drs. K. de Jong Ozn.
Op één beroep wil ik dit ver
band eens speciaal attenderen.
Dat is dat van leraar of lera
res op een basisschool. Er is
momenteel, zoals bekend, een
vrij grote werkloosheid onder
onderwijsgevenden. Omdat
dit al een tijdje aan de gang is
zien we de laatste jaren dat de
aanmelding voor de pabo's
zeer sterk is gedaald. Echter,
naar mij uit informatie bleek,
is die aanmelding momenteel
zo miniem, dat er over een
aantal jaren zelfs een tekort
aan bepaalde onderwijsgeven
den dreigt te ontstaan. Jonge
ren die er voor voelen over
een aantal jaren in het basis
onderwijs te gaan werken
zouden het bovenstaande eens
in'overweging moeten nemen.
en
Commerciële gezondheidszorg
L 11
De grootste partijen van regering en oppositie, CDjntel
PvdA, hebben geen goed woord over voor de plannen i
land een aantal commerciële gezondheidscentra op te 2
Gezondheidszorg is geen zaak voor de commercie, zo is[
standpunt. De VVD denkt daar anders over en hecht
aan de bewering van de Nijmeegse specialist Boerema eganl
Vendex-concern, dat met die particuliere medische kliniP
een besparing op de kosten van de gezondheidszorg kanj^
den bereikt. De Consumentenbond vindt de plannen
teressante stok achter de deur" en „een duidelijk signaalles
de gezondheidszorg efficiënter en goedkoper moet kuret
Dat is ongetwijfeld zo en er wordt al jaren over gediskat
sieerd, maar het is zeer de vraag of die bezuiniging iif
onderlinge concurrentieslag moet worden nagestreefd,
zorg voor onze gezondheid leent zich daar immers niet
De plannenmakers zullen moed putten uit de aarzel
houding van VVD-staatssecretaris Dees van Volksge^
heid, die nog geen definitief standpunt heeft kunnen i
men, maar vooralsnog niet van plan lijkt het particulier^
tiatief te verbieden. De initiatiefnemers gaan ondertj
haastig en onverdroten voort. Hoewel het eerste „Me
Diagnostisch en Advies Centrum" in Nijmegen vorig
slechts een beperkte en tijdelijke vergunning van staatssl
taris Dees heeft gekregen, zijn de 25 daar werkzame sjj
listen met een aantal medische behandelingen al buiteif
boekje gegaan. Uit rekeningen blijkt dat ze zich niet hel
beperkt tot de afgesproken keuringen. En terwijl in T
gen de voorwaarden die het ministerie van Volksgezon(
heeft gesteld al zijn overschreden, wordt hard gewerk
over enkele weken in Den Haag de tweede kliniek v^
serie van tien te openen.
LOS van het argument dat gezondheidszorg in het algej
geen zaak voor de commercie is, hebben tegenstand)
geen moeite mee nog meer bezwaren te formuleren, k
nog maar de vraag of particuliere centra uiteindelijk dep''
le kosten van onze gezondheidszorg omlaag zullen brei
Het gevaar voor doublures is levensgroot. Als een specf 0
in zo'n gezondheidscentrum concludeert dat een patiënt* z
pereerd moet worden, zal zijn collega in een ziekenhui'm'
voren af aan moeten beginnen. En indien de centra
zouden slagen een flink aantal patiënten naar zich t|"n
trekken voor onderzoek met kostbare apparatuur, za1
zelfde apparatuur in de bestaande poliklinieken en zi|
huizen minder worden benut. En wat gebeurt er als hel}
slaagt en ook de kosten in de reguliere gezondheidszorg
laag gaan? Gaan de commerciële centra dan uit concurr®e£
overwegingen nog efficiënter werken of komen er spp*
medische aanbiedingen op de markt?
STAATSSECRETARIS Dees wacht het advies van draU
zondheidsraad af en ook de Ziekenfondsraad moet ziel
tspreken. Voorts zal een meerderheid in de Tweede Kr-jj
hem confronteren met de overschrijding van de bevoe
den, waar het Nijmeegse centrum zich al aan heeft sell j
gemaakt. De Wet Ziekenhuis Voorzieningen, waarin deL-
ning van de medische 'zorg grotendeels wordt geregel! jg
daarbij veelvuldig worden geciteerd. Het zal nog geruih
duren alvorens een definitieve beslissing valt, maar hi
er niet naar uit dat de plannen voor commerciële gi
heidszorg uiteindelijk zullen doorgaan. Het CDA-kai
Lansink heeft hoogst waarschijnlijk gelijk: Vendex kaj
maar beter houden aan zijn reisverzekeringen en
meer voor de hand liggende aktiviteiten. jSW
a 'kin
Sombere zaterdag
DE BILT (KNMI) Een
nieuwe oceaandepressie ligt de
komende nacht boven het En
gelse Kanaal en trekt in onze
richting. De kern daarvan
trekt waarschijnlijk via het
zuiden van ons land naar
Duitsland. De met deze de
pressie samenhangende bewol
king zal bij ons een sombere
zaterdag tot gevolg hebben.
Uit deze bewolking valt van
tijd tot tijd regen. Vooral in
het noorden van het land kan
de neerslag ook in de vorm
van sneeuw vallen. Na een
nacht met een minimum van
dicht bij O-graden loopt de
'temperatuur op zaterdagmid
dag in het zuiden tot 7 graden
op. In het noorden blijft het,,
kwik bij een graad of 2 steken.
De wind waait in de nacht uit
het zuidoosten en op zaterdag
overdag uit uiteenlopende
Sneeuwbericht
Duitsland
Eifel: geen wintersportmogelijkhe
den. Sauerland: alleen nog mogelijk
heden in de hogere delen, sneeuw-
kwaliteit is echter slecht door aan
houdende dooi. Harz: ook hier win-
goede kwaliteit. Zwarte
Woud: 20 tot 80 cm
Weersverwachting t/m zaterdaga
vond: Vorstgrens vrijdag van 1500
meter in de Ardennen tot 2000 meter
in het Sauerland en Zwarte Woud,
zaterdag ongeveer 500 meter dalend.
Af en toe regen of natte sneeuw.
Alpengebied
Een overzicht van de gemiddelde
sneeuwhoogten in centimeters; het
eerste cijfer betreft de dalen, het
tweede de hogere pistes:
Oostenrijk
Vorarlberg: 70 150; Tirol: 50 115;
Salzburgerland: 60 150; Karinthië: 40
75.
Zwitserland
Berner Oberland: 55 100; Graubuen-
den 55 95; Wallis 60 135.
Noord-italië
Alpen: 45 65.
Frankrijk
Savoie: 70 130; Haute Savoie: 55 125.
Weersverwachting t/m woensdaga-
Oostenrijk: vooral aan de zuidzijde af
en toe neerslag, boven 1500 meter als
sneeuw. Vorstgrens op circa 2000 me-
Zwitserland, Noord Italië, Frankrijk
In de dalen regen, boven 1000 meter
en zaterdag boven 800 meter af en
toe sneeuw, vooral aan de zuidzijde
van de Alpen. Vorstgrens vrijdag van
1600 meter in de Franse Alpen tot
2200 meter in Oost-Zwitserland, za
terdag circa 500 meter lager.
Voor meer gedetailleerde informatie
uit de genoemde landen de
ANWB/KNMI sneeuwlijnen (ge
sprekstarief 40 cent per minuut): Ar-
dennen/Eifel/Sauerland/Harz/Zwar-
te woud: 06 - 910 910 20; Oostenrijk:
06 - 910 910 30; Zwitserland/Fran-
krijk/Noord-Italië: 06 - 910 910 40.
richtingen. Voor zondag!—
tamelijk koud weer ven|
Vooral in de kuststrekej
dan mogelijk een sneeu\**r
Weersvooruitzichten vo|Y
Europese landen, geldig^
zaterdag en zondag: rv^
Zuid-Scandinavië: Af s/"
wat regen of sneeuw, t
aan de westkust van Ncf|-|
gen. Middagtemperatuuill
sen min 2 en min 6 grao
Nachts ook matige vorstig
■Groot-Brittannië en Ié\5
Veel bewolking en van tl
tijd regen, in Schotland
sneeuw. Middagtempepi
van 2 graden in het n«n
tot 7 graden in het zuidé p
Benelux, Duitsland: In tj n
gemeen veel bewolkirL
vanuit het zuidwesten r
tijd regen, in Duitsland*11
mogelijk sneeuw. Middall.
peratuur tussen 2 en 7 gyo<
Frankrijk: Veel bewolkj
van tijd tot tijd regen. Mjste
temperatuur van 5 grafe
het noorden tot 12 gra4rd
het zuiden. jraj
Spanje, Portugal: In het isyc
perioden met zon. In deb
delijke helft veel bewjdhi
en vooral langs de kustjp
gen. Middagtemperatuulen
12 graden in het noordjno
19 graden in het zuidenp
Italië, Joegoslavische !ge;
Veel bewolking en af 4lo|
regen. Middagtempe|e
van 8 graden in de Po}er
tot 15 graden in het zuiffljC(
I'd
WEERRAPPORT HEDENMORGfn
Zd. Limburg zw bew