Residentie-Orkest en NDT met aparte opening Muziektheater Halve eeuw Cinecitta: alleen Fellini is gebleven 'KUNST fieidae (Soman! Eerste „Tango" na elf jaar in Rome Medewerkers van Rijksmuseum zijn tegen bezuinigingen laboratorium kunstonderzoek Djazzex verrast opnieuw ,GEEN SPRAKE VAN ONENIGHEID SPEELGOED EN SPELLETJES BIJ DANSGROEP MOMIX Geslaagde musical Gymnasium Haganum In Circustheater WOENSDAG 11 FEBRUARI 1987 PAGIN^ ROME Een rechter in Rome heeft gisteren na elf jaar het verbod op de vertoning van de film „Last Tango in Paris" opgeheven. Volgens de rechter is de film van Bernardo Bertolucci niet langer „aanstootgevend". De film met in de hoofdrollen Marlon Brando en Maria Schneider, werd in 1976 wegens zijn „obscene" karakter verboden. Met deze uitspraak eindigde een proces dat in 1982 tegen Bertolucci werd aan gespannen wegens het ontduiken van het verbod op zijn film. De rechter sloot zich in zijn vonnis aan bij het oor deel van filmkenners die betoogden dat de uit 1973 daterende film een kunst werk is en dat de gewraakte seks-scè-. nes niet pornografisch zijn. AMSTERDAM Eenenveertig wetenschappelijk medewerkers van het Rijksmuseum in Am sterdam hebben zich in een brief aan minister Brinkman van WVC gekeerd tegen de af slanking van het Centraal La boratorium voor Onderzoek van Voorwerpen van Kunst en Wetenschap in de hoofdstad. Het ministerie heeft onlangs laten weten dat er 18 van de 28 hoogge kwalificeerde medewerkers van dit Rijkslaboratorium, zoals restaura teurs, gespecialiseerde medewerkers van de analytische afdeling, een kunsthistoricus en natuurweten schappelijke medewerkers, in het kader van de bezuinigingen moeten verdwijnen. Volgens de medewerkers van het rijksmuseum betekent de verdwij ning van het laboratorium dat de ei gen conservatie- en onderzoeksafde lingen van de musea uitgebréid moe ten worden. De afslanking van het laboratorium zou volgens hen direct in strijd zijn met het behoud van cul tureel bezit, waar de minister zich zelf groot voorstander van heeft ge noemd. Het is ondenkbaar dat grote grensverleggende restauratie- en conservatieprojecten zonder het Centraal Laboratorium hadden kun nen worden voorbereid en uitge voerd. De Rijksmuseummedewer kers noemen in dit verband de res tauratie van historische vlaggen, goudleerbehang en grote gietijzeren objecten en de conservatie van Nova Zemblapapieren, bronzen en histo risch geschut. Het Centraal Labora torium ontwikkelt de modernste conservatie- en restauratiemethoden en zorgt voor kennisoverdracht op dit punt ten behoeve van zo'n 600 musea en andere instellingen voor kunst en cultuur in ons land. Djazzex in klaina bezetting in het Kon. Conservatorium Jazzdans wordt langzamer hand de volksdans van onze eeuw. Begrijpelijk, waar de oude, streekgebonden bewe- gingsfolklore aan terrein ver liest en het grotere aantal jon geren toch veelal meer wil dan alleen maar een verruk kelijk uurtje wekelijkse uitput ting. Djazzex vulde een gat in de markt op, maar het begin bleef lange tijd, mede door choreografische armoede, moeilijk. Daar is de laatste ja ren gelukkig verandering in gekomen. En nu scoort de Haagse groep wederom hoog, niet alleen door de kwaliteit van het dansen, waarin de technische ongelijkheid tussen mannen en vrouwen goed deels is verdwenen, maar vooral ook door het program meren van balletten voor klei nere podia. Djazzex danst om het dansen, maar daarbij gaat weinig diep gang verloren. Niet inhoude lijk, maar wat de variatie aan vormen betreft, afgestemd op een compositorische veelheid die verrassend is. De artistieke leider Glenn van der Hoff, zelf een watervlugge danser wiens isolatietechniek een lust voor het oog is, tekende giste ren in een dicht bezet Konink lijk Conservatorium voor drie van de vier choreografieën. Sazzex leunt praktisch niet op assiek ballet, maar juist hier is dit geen gemis aangezien de lichamelijke impulsen scènisch zo functioneel worden gebun deld, dat elke choreografie op zichzelf binnen de gave rand- vorm nog een maximum aan vrije creatieve improvisatie toelaat. Zo is „Passing through" een eindeloze bewe- gingsstroom met een sterk Indiase inslag. Toch i geen maak-moedra's, maar wel op vallend fraai gebruik van de armen. „Street life", dat tussen de begrippen jazzy en showy een juist podiumevenwïcht vindt, bleek een perfecte uit smijter en „After the night" laat zien, dat het verhalende element nu ook anders en be ter kan dan vroeger. Leslie Watanabe's „Cantes de ida y vuelta" bleek ook in deze kleinschalige zetting zeer te voldoen. Een apart woord van lof voor de kostuumrealisaties van Annekari. FRANK DELBOY DEN HAAG Residen tie-Orkest en Nederlands Dans Thater hebben ieder voor zich een programma ontworpen waarmee het Muziektheater aan het Spui op 9 september wordt geopend. Koningin Beatrix zal eerst, een half uur, het orkest beluisteren en daarna het Danstheater bezoeken dat dan aan een avondvullend programma begint. Het R.-O. gaat ver volgens, na een korte pau ze, verder met het eigen programma voor een ei gen publiek. Overleg om tot een gezamen lijk openingsprogramma te ko men is op niets uitgelopen, omdat het NDT in verband met het Internationale Dans- festival een avondvullend pro gramma brengt, dat zowel op 9 als op 10 september moet wor den uitgevoerd. Zakelijk directeur van het Re sidentie-Orkest, mr. H.B. van der Meer: „Er is geen sprake van onenigheid en als er wordt beweerd dat de stem ming in het nog te openen Mu ziektheater nu al is verziekt omdat we gescheiden openen, dan is dat flauwekul. Over een gezamenlijke opening is des tijds wel uitvoerig overleg ge weest, maar dat bleek gewoon niet realiseerbaar". Uniek Carl Birnie, directeur van het Nederlands Dans Theater: „Van het begin af hebben wij een gebouw met twee zalen bepleit, omdat anders noch het ene, noch het andere gezel schap goed uit de verf kan ko men. De opening van dit Mu ziektheater is een uniek ge beuren, dat we maar één keer zullen meemaken. Daarom hebben wij gekozen voor een uniek, avondvullend program ma, dat niet te combineren viel met een uitvoering van het Residentie-Orkest. Aan vankelijk werd gedacht aan een uur orkest, een pauze en dan een uur dans, maar daar zijn we op teruggekomen, ove rigens in uitstekend overleg. In het thans voorgenomen, ge scheiden openingsprogramma, kunnen we ons heel goed vin den. Dat de koningin nu eerst naar het Residentie-Orkest gaat en dan bij ons komt, prik kelt ons eergevoel allerminst. Zelfs een koningin kan zich niet in twee delen splitsen en het dubbele openingsprogram ma van het Muziektheater be valt zowel bns als het orkest. Beide gezelschappen hebben een eigen publiek en de zalen zijn verschillend. De muziek zaal heeft een capaciteit van tweeduizend stoelen, de dans zaal kan éénduizend bezoekers hebben. We hebben gekozen voor ieder een eigen huis en dat betekent dat straks twee duizend mensen kunnen ho-, ren hoe de muziekzaal klinkt, waarna duizend mensen naar ons gezelschap kunnen komen Het in aanbouw zijnde muziektheater aan het Spui, dat op 9 september officieel zijn deuren opent. kijken. Als het Residentie-Or kest zégt, dat een gezamenlijke presentatie niet mogelijk is, dan kan ik dat alleen maar be vestigen. Ik zou ook niet we ten hoe dat eruit zou moeten zien, als de nadruk wordt ge legd op de mogelijkheden van beide Zalen. Daar gaat het im mers om. Aan een gezamenlij ke opening in de foyer bij voorbeeld heeft niemand iets. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Flodder (al): 18.30. 21.15. wo. ook 13.30. EU ROCINEMA II: Down and out in Beverly Hille (al); 18.45, 21.30. De Speurneuzen (al); wo. 14.00. EUROCINEMA III: Ferrie Buel- ler'e day off (al); 18.45, 21.30. wo. ook 13.45. EUROCINEMA IV: La byrinth (al); 18.30, 21.15. wo. ook 13.45. LEIDEN e LUXOR (Stationsweg 19. tel. 0*1 -121239); Labyrinth (al); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): De Duivel in het Bloed (16); 19.00, 21.15. ma. dl. ook 14.30. De Ratelrat (12); The Fly (16); Crocodile Dundee (al); Flodder (al); 14.30, 19.00, 21.15. De speurneuzen (al); wo. 14.30. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Emanuelle IV (16); 14.30, 19.00. Mission (12); 21.15. REX '(Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414); Meisje met stijl (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Top Gun (al); wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: 9'A Weeks (16); tijden zie City I. CITY THEATER III: The man wit one red shoe (al); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Ho ward (al); tijden zie City I woens dagmiddag. Pink Panther Festival (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Heartburn (al); ma. t/ m wo. 20.15. KINDERVOORSTELLING Troetelbeertjes; wo. 14.00.. Peter Pan; wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA (riC) 01751-13269): Hannah and f1 sisters (al); ma. t/m wo. 14.00. i DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27,P'n 463500): Crocodile Dundee Pc 14.00, 19.00, 21.30. ASTAjBIl C Peggy Sue got married (al); 14gt g' 18.45, 21.15. ASTA 3: Labyri(WOi (al); 14.00, 19.00, 21.30. n1f LON 1 (Winkelcentrum Babyt ni, tel. 471656): The fly (16); 14 oJ 19.00, 21.30. BABYLON 2: Rjen less people (al); 14.00. I9fcrie 21.30. BABYLON 3: Top gunuml 14.00, 18.45, 21.15. CINEAc (Buitenhof 20. tel. 630637): De telrat (12); 14.00, 18.45, 21L,_j CINEAC 2: Clockwise (al); 18 enu 21.30. ma. di. ook 14.00. CM en AC 3: 52 Pick-up (16); 14 tC 18.45, 21.30. EUROCIN^ndi (Leyweg 910, tel. 667066): Ait,ost, i-H It 23' >m with a w 21.30. i ma Lisa (jf METRO* il); 14.00, 20|f (Carnegielaan, tel. 456756): der (al); 14.00, 18.45, 21.30. TROPOLE 2: A room with a (16); 14.00, 18.45, 21.30. TROPOLE 3: Mona 14.00, 18.45, 21.30. LE 4: De aanslag (al); METROPOLE 5: Ferris Buell»* day off (al) 18.45, 21.30. ma. ook 14.00. ODEON 1 (Hertrr, gracht 13, tel. 462400): FlodivL (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEncH 2: Wise guys (al); 13.45, ie|,„„ 21.30. ODEON 3: Out ot Alitor (al); 13.45, 20.00. ODEON 4: jlm deerhunter (12); 13.45, 20lrirK LE PARIS 1 (Kettingstraat tel. 656402): Eaten alive (18); ?e I 12.00. LE PARIS 2: The stan-Li; ker (18); v.a. 12.15. PARISflsJ Too naughty to say no (18); ft 12.30. HAAGS FILMHUIS fflLR neweg 56, tel. 459900): Zaalt-. Vroeger is dood; 15.00, 19]..^ Ludwig; 21.15. Zaal 2: The trifle bountiful; 19.30, 21.45. Zaalu. 19.30, 21.45. Detour; ma. The f1' i in the window; di. Obsestjl Itei KINDERVOORSTELLINGEN: ASTA 3: Labyrinth; 14.00. i NEAC 2: De speurneuzen; za 14.00. EURO CINEMA: Ast£ contra Caesar; wo. 14.00. - TROPOLE 5: De speurneuzen;Pe 1 wo. 14.00. Japanse kunst in Gemeentemuseiiïc DEN HAAG De Vereniging voor Japanse Kunst viert vijftigjarig bestaan met een expositie van honderden vooirnl pen die van 21 maart tot 25 mei wordt gehouden in het Hvr( Gemeentemuseum. De tentoonstelling heet „Meiji, Jap?1 Kunst in beweging". Het thema ervan is de moderniserinj Japan" in de negentiende eeuw. Uniek op de expositie i bruikleen van de fameuze Collection Baur uit Genève. De vijftigjarige vereniging telt zeshonderd leden in 22 laiffaa; Musea en particuliere verzamelaars uit onder andere Groot-bne tannië, West-Duitsland, de Verenigde Staten van Amerikke 1 Zwitserland stonden voor de expositie voorwerpen af. Veefeud( het getoonde was niet eerder voor een groot publiek te zien. D de ongeveer 500 voorwerpen op de tentoonstelling behore(ge der meer schilderingen, prenten, kamerschermen, lakkunjur keramiek. in z Kunstmanifestaties over Japan waren tot nu toe steeds göas aan de Edo-periode, het tijdperk van 1603 tot 1868 waarin Jfker afgesloten was van de buitenwereld en een feodale regfe had. Hieraan kwam een einde met het herstel van het keiz» n< gezag in de Meiji-periode (1868 - 1912). Japan importeer! hoog tempo Westerse kennis en technologie. De kunst uipert turbulente periode bleef tot dusver onderbelicht en wordt nden weinig gewaardeerd. Dansgezelschap Momix, Koninklijke Schouwburg, Den Haag, gister avond. Over 50 jaar, zei de revolutio naire danseres Isadora Duncan aan het begin van deze eeuw, word ik wellicht serieus geno men. Wij weten nu dat dit al veel eerder is gebeurd, maar dat haars ondanks vooral in Amerika de kloo.f tussen het klassieke ballet en de moderne danskunst steeds smaller is ge worden. Een van de resultaten van deze sterke integratie tussen de verschillende bewegings vormen was het ensemble Pi lobolus, dat in december vorig jaar zijn Nederlandse tournee startte. Een afsplitsing van Pi lobolus is de kleine groep Mo mix, die wij dezer dagen in Tilburg zagen en waarvan de Haagse voorstelling gister avond in de Koninklijke Schouwburg plaatsvond. Momix is als dansgroep eigen lijk niet in een hokie te stop pen. Gedanst wordt op het snijvlak van absurdisme en ar geloosheid. Op basis van een schier ongebreidelde fantasie wordt het lichaam voertuig van musculair meesterschap en van een ongewoon speelse geest. Vrijwel nooit staan er meer dan twee dansers tegelijk op het podium. Als ensemble is Momix verge lijkbaar met wat het orkest van de Mannheimers in de 18e eeuw voor de muziek beteken de: een legertje van louter ge neraals, elk met een eigen spe cialisme op het gebied van o.a. variété, slapstick, schaduw dansen en schijnbare improvi saties. Het lijken trucs, maar in wezen gaat het om louter theatrale werkelijkheid, boor devol bruisend dansersleven. Korte stukken nu eens con fronterend met silhouetteren- de charme of herinnerend aan mechanische uitprobeersels van Leonardo da Vinei, dan weer verbazend door de durf op stelten of op ski's te dansen, waarbij een fragment uit het Stabat Mater van Vivaldi in barokke overdaad wordt ge plukt als ware dit liturgisch motet een slachtkip. Resume rende: een galerij van bijzon der beeldende, surrealistische bewegingsportretten, voortge sproten uit een creativiteit die uit een droomwereld schijnt te stammen. FRANK DELBOY ROME In de halve eeuw van zijn bestaan heeft Italië's belangrijkste filmstudio Cinecitta zijn ups en downs gekend. De grootheden van de inter nationale film zijn geko men en gegaan. Maar een man is altijd gebleven, verliefd als hij was op Rome en Cinecitta: Frede- rico Fellini. Zijn fameuze studio 5, waar hij al zijn' films gedraaid heeft, is zijn tweede huis gewor den. Onverstoorbaar temidden van de feestelijkheden voor het vijftigjarig bestaan van Cine citta, heeft Fellini net zijn nieuwe film „Het Interview" afgemaakt. In de hoofdrollen twee oude getrouwen van de beroemde meester: Marcello Mastroianni en Anita Ekberg. Nee, aan Fellini heeft het niet gelegen dat het filmstadje aan de oostkant van de miljoenen stad jarenlang zware verliezen heeft geleden en dat de staat flink bij moest passen. Want de laatste tijd zitten de finan ciën weer aan de goede kant van de streep. Ironisch genoeg is het televisie geweest, de gro te vijand van de bioscoop, die de ergste financiële nood gele nigd heeft. Grote televisiepro- dukties, videoclips en reclame films bieden enig soelaas voor de weggevallen films. Niette min zijn de gouden jaren van Cinecitta definitief voorbij. Mussolini Het begint allemaal met Beni to Mussolini, die in film „een formidabel wapen van de pro paganda" ziet. Hij wil een 'Cit- tè della Cinema', die de con currentie met Hollywood aan kan gaan. Vanuit het nieuwe filmcomplex moet de Italiaan se film aan een triomftocht om de wereld beginnen. De zaken wordt voortvarend aangepakt. Na een jaar en drie maanden staan er veertien filmstudio's, ligt er een groot zwembad en zijn er wegen, pleinen en tui nen aangelegd. Een modern complex dat nu vijftig jaar na de opening nog steeds precies hetzelfde is. De films die tijdens het fascis tische regime in de nieuwe filmstad gedraaid worden, zijn niet veel bijzonders. De grote bloeitijd van Cinecitta begint in de jaren vijftig. Amerikaan se regisseurs ontdekken dat ze in Rome goedkoper kunnen draaien dan in de States, met dezelfde of betere faciliteiten. De eerste Amerikaanse spek takelfilm die in 1952 in Cine citta geproduceerd wordt is „Quo Vadis", die het voor die tijd enorme bedrag van negen miljoen dollar kost. Temidden van de duizenden Italiaanse mannen en vrouwen is ook de zestienjarige Sophia Scicolone, die een ster wordt en haar naam verwisselt voor een an dere die beter in het gehoor ligt: Loren. Cleopatra De werkzaamheden voor Quo Vadis duren twee jaar. Voor Cinecitta betekent de film de doorbraak op de Amerikaanse markt. Andere massa-produk- ties, zoals „Ben Hur", „Oorlog en Vrede" en „Cleopatra" vol gen. Bij deze spektakelfilms bewijzen de Italiaanse technici van Cinecitta dat zij hun vak tot in de puntjes verstaan. Voor Ben Hur wordt midden op het studiocomplex een gro te Romeinse renbaan perfect nagebouwd; voor Cleopatra verrijzen tempels en grafmo numenten van het oude Egyp te. Het zijn de jaren dat we reldberoemde Amerikaanse sterren door Rome flaneren en de Via Beneto zijn faam van uitgangscentrum voor de elite 1 krijgt. Fellini bouwt de Via Beneto na op de set in Cinecit ta voor een film die.de tijd geest precies weergeeft: „La Dolce Vita" (1960), een van de beste films ooit gemaakt. Voor het grote publiek een beetje in de schaduw van de Amerikaanse massaprodukties stuurt een aantal briljante re gisseurs de Italiaanse films naar een ongekend niveau: Fellini, Antonioni, De Sica, Rossellini. Cinecitta bruist van leven. In de studio's is ook plaats voor Sergio Leone met zijn spaghetti-westerns. Na So phia Loren is er roem voor an dere Italiaanse sterren, zoals Gina Lollobrigida en Claudia Cardinale. Na de gouden jaren heeft de crisis hard toegeslagen. De op komst van de televisie en de uittocht van de Amerikanen hebben Cinecitta in grote pro blemen gebracht. De Amerika nen zijn vertrokken omdat de grote filmmaatschappijen er meer en meer toe zijn overge gaan in eigen studio's te draai en. Bovendien is Cinecitta al lang niet meer goedkoop in vergelijking met de Ameri kaanse studio's. Rond Fellini is het steeds stiller geworden. Tot verdriet van de Italianen zijn de zwaartepunten van de internationale filmwereld naar elders verschoven. Leontien Vermeul en Dennis van den Anker in „Lucius, Lucius" door het Gymna sium Haganum. Enthousiasme, veel humor en goede solo-zang. Zo kan de musical „Lucius, Lucius" die leerlingen van het Haagse Gymnasium Haganum gister avond in een uitverkocht Cir custheater opvoerden, het bes te getypeerd worden. Regiseur en dirigent Joe Raphael heeft met dit stuk opnieuw bewezen de nodige kwaliteiten in huis te hebben om mensen met nauwelijks of geen toneelerva ring toch behoorlijk te laten spelen. Raphael ontleende de tekst van de musical aan het boek De Gulden Ezel van de vierde eeuwse Afrikaanse schrijver Lucius Apuleius. Dit boek is een gedeeltelijke autobiografie van het leven van de schrij ver. Raphael heeft die stukken uit De Gulden Ezel gebruikt, waarin Lucius als mens of ezel een rol speelt. De humor en de eigentijdse in breng die de regiseur gebruikt heeft, is zeer geslaagd te noe men. Het verhaal blijft tot het einde toe boeien. Niet in het laatst door de mooie muziek, die componist Michael Woud stra in drie maanden tijd bij de teksten schreef. De muzikale noten werden tijdens de op voering op een enthousiaste manier door het zeventig man sterke symfonie-orkest ge speeld. Maar ook de toneelspelers en zangers mogen tevreden zijn over de door hen opgevoerde musical. Hoofdpersoon Lucius (Dennis van de Anker), speel de zijn rol met veel overtui ging. Niet alleen bewoog hij zich vrij natuurlijk op het to neel, hij wist ook de humoris tische teksten met veel over tuiging te brengen. Bovendien beschikt de hoofdpersoon over een goede dictie. Jammer dat hij tijdens het koorwerk iets te opvallend naar de dirigent keek. Maar als je je tekst in drie maanden tijd moet instu deren, valt het niet mee om ook de factor onzekerheid ge heel uit te schakelen. Complimenten voor het uitste kende zangwerk van de drie dames (Leontien Verheul, Linda Léon en Tanja van Boxel), die samen de godin Isis moesten voorstellen. Het was duidelijk te merken dat de drie zangles hebben genoten. Bovendien bleek Leontien Verheul als het slavinnetje Fo- tis even goed te kunnen acte ren als ze kan zingen. Met veel overtuiging zette ze tijdens het liedje Voor jou ben ik slavin een sensuele dans aan het pu bliek voor. MARGUERITE FEENSTRA Stuttgarter piano-trio meeslepen rpi ik Leug Hot Stuttgarter Piano-trio apfr°S Diligentia trio's van Van B Brahms en Schubert. Het Stuttgarter piano-triefcwin in 1968 voor het eerst vafciekl horen en maakte sin< U** veel naam. Voor het pi F" van de Vereniging voofcn»i mermuziek is dit Trio, dient teravond in Diligentia JlPt: nieuw, tenzij men het v plaat kent. s(g In het programma vanvan avond zat een duidelijk* Zw bouw. Begonnen werd mM' trio in c op. 1 nr. 3 van cT1*1 ge Beethoven die mer- twaalf trio's Brahms en 2 bert, die er ieder drie ven, ruim slaat. Van de^, Beethoven ging het naOaui gerijpte Brahms met zijn le de trio in C op. 87 en sP®® sluiting naar het trio in 100 dat Schubert éen jaaDein zijn dood schreef. Dit ldoor trio werd ook afgelopen dag op dit podium gesp» wel door het Nederlands arneri Trio. Kwk Net als bij het Guarneri Hi bij de Stuttgarters de ce !of« pianopartij aan een v Monika Leonhard, toebe$en, Zij wordt geflankeerd ault Rainer Kussmaul, viocCary Claus Kanngiesser, cellonenl wijl bij het Guarneri T pianiste met haar helde nisd doordringende spel zeer «2.3C lijke aanwezig is, is henuzi van Monika Leonhard y onnadrukkelijk en tree et zelden op de voorgrond. Cht Over de hele linie valt d lazi gelijking helaas in het r1 9' uit voor het eigen „eqi Jt0u( en boden de Stuttgarter (oz. van internationale alluikayc vormen een hechte een zowel in spel, toonkleur^- muzikale beleving. De rir tiek in al zijn geledingei teder tot gepassioneerd heerst hun spel. Wat hitsrr beetje ontbreekt is soi#o«r lichte humor en de esp 1 met name hun Schubert,"^ pretatie wat afdempte. I%uta solute hoogtepunt vajnag avond was de meesle |'w vertolking van Brahm: met zijn Hongaarse ritm zijn bijkans heroische dfcarj sies. fiere BI 3.2!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 10