"ALS ER BINNEN 3 JAAR IETS AAN UW MITSUBISHI STUKGAAT, DRAAIEN WIJ GRAAG VOOR DE KOSTEN OP." bioscopen A MITSUBISHI DE GESTAALDE PERFEKTIE Aardige satire en zwakke „pol icier FILM/KUNST EeidocSotmuil Luchtigheid prevaleert bij Deep River Quartet The Deep River Quartet: Dick Riet veld, Kees Hendriks, Wout Bijker en Siebe Vink. Gastpianist: Maurice de Keuckelaer. Regie: Nick van den Boezem. Geluid en licht: Henk Hei- kent. Gezien in de Leidae Schouw burg op 5 februari (première). De mannen van The Deep Ri ver Quartet hebben een hoge graad van perfectie bereikt in de .muziek die zij brengen: ne grospirituals en Amerikaanse popmuziek (al bestond dat woord toen nog niet) uit de dertiger en veertiger jaren. Uit dè première van hun nieuwe programma gisteravond in Leiden bleek hun vakman schap weer overtuigend. In de stijl van negerkwartetten als The Ink Spots en The Mills Brbthers zingen zij close-har- monyklassiekers, die ze zelf ondersteunen met bas, gitaar en trompet. Het stembereik van van de zogenaamde eerste en tweede tenor en de bariton verschilt niet veel, de arrange menten van Siebe Vink en Wout Bijker zijn daarop ge maakt. Zelfs de 'hoge tenor' Dick Rietveld is geen echte te nor. maar hij heeft een sterke kopstem en schakelt daar al snel op over. De faam van het kwartet reikt tot over de vaderlandse gren zen. Aan hun Belgische optre dens hebben zij de pianist Maurice de Keuckelaer te dan ken. Hij kan ook met de viool enigszins,overweg, zoals bleek bij het van radio en TV beken- dè nummer 'Mister Paganini'. The Deep River Quartet. Ook 'It don't mean a thing' is bij een groot publiek bekend. Maar juist de keuze voor een zo groot mogelijk publiek maakte het optreden van gis teravond volgens mij wat vlakker dan nodig was voor een groep van die kwaliteit. De pianist is goed, maar speelt permanent mee en vult teveel op. De spanning in close-har- monystukken ligt vaak in de ontbrekende noten, en die zijn nu in de begeleiding van gi taar en piano allemaal te ho ren. Het was een verademing toen de heren na de pauze vanuit de zaal a capella zin gend opkwamen. Opeens wa ren veel meer nuances te ho ren, werd de zang boeiender dan het op den duur wat tam me 'gezoem'. Daarbij zongen ze dat eerste nummer uiter aard onversterkt. Het geluid was prima afgeregeld, maar had een wat omfloerst karak ter, dat ook vervlakkend werkte. De instrumentatie ni velleert ook de dynamiek, al zou daar ook met begeleiding meer aan gedaan kunnen wor den. Het genre van de negro-spiri- tual is door blanke musici on geveer net zo uitgemolken als vroeger de slaven die ze zon gen. 'When the saints' is daar van wel het sterkste voor beeld, maar het kwartet wist zelfs daarvan toch een pittige interpretatie te geven. Het ab solute hoogtepunt van de avond viel cd vroeg: het bluesy 'Wade in the water', ging on danks de eigenlijk te blanke stemmen echt door merg en been. Daarna volgde het snel lere 'Rock my soul'. Dat er aan de gevoelswaarde van de spiri tuals werd voorbijgegaan be wees het direct volgende num mer met (als veel vaker) iets te lollige aankondiging in de trant van: lekker eten doen we allemaal graag, en het volgen de nummer druipt van het vet: 'Pork chops and gravy'. The Deep River Quartet heeft ge kozen voor puur amusement, alles moet even luchtig en leuk. Mogelijk bereikt het daarmee een groter publiek, maar het verliest zo wel wat aan kwaliteit. DICK VAN TEYLINGEN Rotterdam Awards toegekend ROTTERDAM Een interna tionale jury van critici en fes tivaldirecteuren heeft de Rot terdam Awards van het zes tiende Filmfestival Rotterdam toegekend. Als beste debuut- fim werd „40 m2 Deutschland" van Tefvik Baser uit Turkije bekroond en de Rotterdam Award voor de beste niet-Eu- ropese/niet-Amerikaanse film werd toegekend aan Hou Hsiao Hsien uit Taiwan voor „Time to live, time to die". De film „Het Fort van Sou- ran" van Sergej Paradjanov uit de Sovjet-Unie werd ver kozen als de meest vernieu wende film. De Westduitser Werner Schroeter tenslotte, vorig jaar op het festival pre sent met „The Rose King" en dit jaar met „A la Recherche du Soleil" won een Rotterdam Award voor zijn gehele oeu vre. Aan de Rotterdam Award is een prijsbedrag van 5.000 dollar verbonden. Muziektheater giet penning AMSTERDAM Ter herin- nering aan de opening van het Muziektheater aan het Am sterdamse Waterlooplein heeft de directie een bronzen pen ning laten gieten. Deze zal voor 27,50 gulden te koop wor den aangeboden. De opbrengst daarvan zal mede worden be stemd om een opera-produktie door en voor jongeren moge lijk te maken. De directie heeft ook laten weten dat de belangstelling voor het Mu ziektheater in de vier maan den van zijn bestaan overwel digend is. Practisch alle voor stellingen zijn avond aan avond uitverkocht. "Uw nieuwe Mitsubishi personen- of bestelauto krijgt van ons 3 jaar of 100.000 kilometer garantie mee. Dat is niet kinderachtig. Want waar vrijwel elke andere autogarantie ophoudt gaat die van ons dus nog twee jaar door. En hij geldt juist voor die delen van uw auto die het meest te verduren hebben: de motor, de versnellingsbak, de aandrijving en de elektronische komponenten. Uiteraard blijft de 6 jaar anti-korrosie garantie gewoon bestaan. De mensen vragen vaak, of die 1-2-3 jaar garantie ons als dealer niet veel geld gaat kosten. Ons antwoord is dan altijd: Nee meneer, nee mevrouw, dat valt heel erg mee, Mitsubishi's behoren nu eenmaal tot de betrouwbaarste auto's die er worden gemaakt kijkt u de testen er maar op na. Dus gaat er toch iets stuk, dan draaien we - mits u wel het voorgeschreven onderhoud door ons laat uitvoeren - graag voor de kosten op. Want dat zijn we als De Gestaalde Perfektie gewoon aan onze stand verplicht". Importeur: Hart Nibbrig Greeve BV, Sassenheim. Tfel. 02522-66111. IIIDEN OUDSHOORN, Levendaal 136-138. tel. 071-14934L LEIDERDORP OUDSHOORN, Tbuwbaui5.tel071-410ML Nieuwkomer en oudgediende: Peter Faber debuterend als De Gier, Rijk dtoe Gooijer opnieuw als Grijpstra. Hier het duo tussen de veeboeren in de Frie landhallen. jt g r c esta ,DE RATELRAT' LIDO/STUDIO: „De ratelrat" met Peter Faber, Rijk de Gooijer, Ber nard Droog en Annemieke Ver doorn. Scenario: Wim Verstappen, Janwillem van de Wetering en Ro gier Proper. Naar het boek van Janwillem van de Wetering. Regie: Wim Verstappen. De film „De ratelrat" lijkt héél erg op het tiende, gelijknamige Grijp stra en de Gier-mysterie van Jan willem van de Wetering. Dat is on gewoon, maar het heeft zowel voor als nadelen. Net zoals bij de dialo gen en de situaties in het boek zit je bij de film vaak te grijnzen om de laconieke toon waarop geschetst wordt hoe Nederland en dit geval ook Friesland in de greep van de misdaad raken. Sterker nog: hoe aan alles wat er gebeurt wel een luchtje zit. Maar net zoals bij lezing, heb je in Verstappens film af en toe grote moeite kop en staart te her kennen, de intrige te begrijpen. En de vraag is zelfs of wie het boek niet gelezen heeft (waarbij hij in elk geval steeds bij onbegrip kon terug bladeren) .er überhaupt wel uit komt. Het begint in „De ratelrat" allemaal met een lijk dat in een brandend bootje in een stuk van de Amster damse binnenhaven wordt gevon den. De sporen leiden naar Fries land, dat ook nog eens het land van de voorouders van de commissaris en van Grijpstra blijkt te zijn. Voor dat iedereen - inclusief De Gier die er verliefd wordt op de Friese moto ragente Hylkje - naar Friesland verhuist, zijn er nog enkele verhaal draden bijgekomen: er is sprake van een oorlog in de Chinese onderwe reld van Amsterdam en een stel zware jongens uit de hoofdstad heeft het plan de veemarkt in Leeu warden te overvallen. Alles blijkt een relatie te hebben met de dode Fries in het bootje in Amsterdam. Wélke is aan het slot van de film nauwelijks meer na te vertellen. De sterkste kant van Verstappens film is de licht-satirische, bijna ab surde toon waarop een en ander u beeld wordt gebracht: het gekibbLje van Grijpstra en De Gier, het eigej zinnige Friesland waarin blijkbal andere wetten heersen, kneuterige Nederland zowaar afg] dend in de heuse misdaad. Dat so< scènes zijn pittig, met gevoel voj humor neergezet. Helaas zijn ze fcjj niet altijd. Het ritme van de fil^ hort en stokt voortdurend met mi^] der gelukkige uitleg en praatscér e en het verhaal is uiteindelijk zo vêl^j ward dat je het als een bezwaar ga voelen er absoluut geen greep me op te hebben. Je moet het terugvoËli ren op een ongelukkig geconi p pieerd scenario dat Verstappen u Ml eindelijk zo in de weg zit, dat efl simpele actie-scène, waarbij eCZ misdadiger buiten de Friesland-h.T len in Leeuwarden wordt neergBB schoten, er zelfs knullig komt uit 55 I zien. En dan is er het geluid (KeDO 1 Linthorst), helaas „ouderwets", zP5 f als we het eigenlijk al niet meer g wend zijn in de Nederlandse fill En dat wil dan zeggen: vaak onve staanbaar. f Rijk de Gooijer (Grijpstra) heeft dij maal Peter Faber (De Gier) 4 maat. Faber kwam in de plaats va Rutger Hauer („Het lijk in de Haal J lemmerhouttuinen") en heeft eeis prima uitstraling, juist waar de toflW I van de film tegen de satire aa(f$ J leunt. Er zijn een hoop leuke kleil rolletjes, maar je ziet dat Bern: Droog te weinig filmervaring h< in een enkele scène. Er is af en een zinnetje écht Fries, en een hoop „Friezen" bij wie niet minste spoortje van hun moederl in het Nederlands is terug te vij den. (Maar dat zal alleen in noorden gemerkt worden). Topi en dalen dus, aardige dingen en gi ve tekortkomingen. Het blijft beeld van deze film, die het gr. pigst is als komedie en het minst „policier". Met als grootste vr« wat die in het zaagsel van zijn zen bak scharrelende ratelrat met het de gebeurtenissen te mak* heeft. Dat zoeken we op. In hiJ boek. r BERT JANSM s 15 Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende dagen, raadple ge men „UIT", de gratis wekelijk se bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Flodder (al); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCINEMA II: Down and out in Beverly Hills (al); 18.45, 21.30. vr. za. niet 21.30. De Speurneuzen (al); za. wo. 14.00. zo. 14.00, 16.15. EU ROCINEMA III: Ferris Bueller's day off (al); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EUROCINEMA IV; Labyrinth (al); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Flodder (al); za. 24.00. EUROCINEMA II: Traahy lady (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: Down and out in Beverley Hills (16); za. 24.00. EURO CINEMA IV: Sex Cruise (18); za. 24.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239); Labyrinth (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): De Duivel in het Blood (16); 19.00, 21.15. do. vr. ma. di. ook 14.30. De Ratelrat (12); The Fly (16); Crocodile Dundee (al); Flodder (al); 14.30, 19.00, 21.15. De speurneuzen (al); za. zo. wo. 14.30. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Emanuelle IV (16); 14.30, 19.00. Mission (12); 21.15. REX (Haarlemmer straat 52, tel. 071-125414); Meisje met stijl (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. B nhardstraat 56, tel. 01719-12800): Runnl Scared (al); vr. za. ma. di. 21.15. Hltch (16); vr. za. ma. di. 19.00. zo. 20.15. 40 f >5 KATWIJK CITY THEATER I (Badstri 5 w 01718-74075): Top Gun (alY, do. Weeks (16); tijden zie City I. CITY THE TER III: The man wit one red «hoe (al); den zie City I. CITY THEATER IV: H ward (al); tijden zie City I behalve zaterdat en woensdagmiddag. Pink Panther Fes j val (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 0171 4354): Heartburn (al); do. 14.00, 20.15. t/m zo. 21.15. ma. t/m wo. 20.15. Ruthlef people; vr. t/m zo. 19.00. zo. 15.45. KINDERVOORSTELLING J$_2 Troetelbeertjes; za. zo. wo. 14.00.. Pef i( Pan; vr. za. wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01761-132< GRATIS ELKE WOENSDAG DE BULAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK THEATER. RECREATIE.EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA in "BI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 14