GEESTELIJK LEVEN/OPINIE kerk wereld IN NIEUWE BRIEF OVER OECUMENE: Bisschoppen afwijzend tegenover gemeenschappelijke sacramentele vieringen Christelijke jodenhaat is protest tegen God Opmars „electronische kerk" in VS onstuitbaar brieuen ÊcidócSotiAcmt Criminaliteitsbestrijding - C £e*dóe<2owiant DINSDAG 3 FEBRUARI 1987 PAGINA 2 E Kardinaal Simonis wil LPO zonder Remonstranten vrezen verschraalde Raad van Kerken pers UTRECHT Kardinaal Simonis vindt dat bijeenkomsten als het Landelijk Pastoraal Overleg (LPO) zoals dat afgelo pen weekeinde in Noordwijkerhout is gehouden, voortaan niet meer openbaar moeten zijn. De aanwezigheid van de pers betekent volgens de kardinaal dat mensen zich geremd voelen in hun spreken en dat de vertrouwelijkheid van de ontmoeting wordt geschaad. Via de verslaggeving komen alleen flarden van gesprekken naar buiten, waardoor de werkelijkheid geen recht wordt gedaan, aldus de kardinaal voor de KRO-radio. UTRECHT De Remonstrantse Broederschap vreest dat door het proces van eenworidng van hervormden en gereformeer den (Samen op Weg) er twee blokken in kerkelijk Nederland zullen ontstaan: De grote kerken (r.k. en de nieuwe grote protestantse kerk) met daarnaast enkele zeer kleine kerken uit een andere traditie. De remonstranten vrezen dat de rijkdom aan de Raad van Kerken als antwoord op diens nota „Oecume ne in de jaren '80". Ten aanzien van de oecumene in het alge meen zegt het bestuur het te betreuren dat het officieel onmo gelijk is gezamenlijk avondmaal/eucharistie te vieren met rooms-katholieken. Hoeveel goeds men ook van ons zegt, men leert ons niets nieuws La Rochefoucauld Mgr. Simonis legt doceerverbod op aan leraren KTHU UTRECHT De aartsbis- schop van Utrecht, kardinaal dr. A.J. Simonis, heeft het college van curatoren van de Katholieke Theologische Ho-i geschool Utrecht (KTHU) meegedeeld dat een tiental docenten van de hogeschool voorlopig niet mag doceren aan de niet-academische priesteropleiding van het aartsbisdom en het bisdom Groningen. Eerst zal moeten worden na-t gegaan of de docenten vol doen aan de normen van het Vaticaanse document Sapien-1 tia Christiana, waarin onder meer de voorwaarden waar aan docenten van priestero pleidingen moeten voldoen, worden genoemd. Dat bete kent dat onder anderen vroe gere priesters die geen dispen satie van hun celibaatsgelofte hebben gekregen, niet aan de, niet-academische priestero-l pleiding (HPBOP), beter bekend onder het Ariënscon- vict, waarin de bisdommen Utrecht en Groningen samen werken mogen doceren. Dat heeft mr. E. Trietsch, se cretaris van de KTHU, mee gedeeld. De colleges aan de HBOP worden sinds 1985 voor een belangrijk deel gegeven door docenten van de KTHU. Vo rig jaar bleek dat aan een do cent een doceerverbod voor de HBOP was opgelegd. Om problemen met de program mering voor het komende studiejaar te voorkomen, eiste het college van curatoren van mgr. Simonis duidelijkheid over de vraag of ook anderen niet aan de HBOP mochten doceren. Daarop is aan 10 van de 35 docenten van de KTHU voorlopig een doceerverbod opgelegd. Mgr. Simonis zal de komende tijd in een persoon lijk gesprek met de docenten nagaan, of zij toch voldoen aan de normen van Sapientia Christiana. De betrokken docenten zijn vorige week vrijdag over de maatregel van kardinaal Si monis ingelicht. Het college heeft vandaag de hogeschool- raad van de KTHU op de hoogte gesteld. De docenten kunnen normaal aan de KTHU blijven doceren. President-curator prof.dr. A.G. Weiier voorspelde twee jaar geleden reeds dat de sa menwerking tussen de KTHU en de HBOP tot spanningen zou leiden. Hij meende dat veel zou afhangen van de be reidheid van KTHU-docenten om voor de niet-academische priesteropleiding onderwijs te De KTHU, die nog altijd wacht op kerkrechtelijke er kenning als priesteropleiding, wordt gedragen door het aartsbisdom Utrecht, het bis dom Groningen en de ordes der Franciscanen, Augustij nen, Maristen en Passionisten. De bisschoppelijke brief over de oecumene is te bestellen bij het secretariaat van het RK Kerkgenootschap. Telefoon 030 - 33.42.44. Prijs2,50 ex clusief porto. UTRECHT De Neder landse bisschoppen blij ven afwijzend staan om met andere christenen sa cramentele vieringen te houden, zoals een „oecu menisch doopsel" of een gemeenschappelijke vie ring van eucharistie/ avondmaal. „Wij twijfe len er niet aan dat dit ge beurt met de oprechte be doeling om langs deze weg de scheidslijnen die ons verdelen te overwin nen. We blijven echter van mening dat dit geen vruchtbare oecumenische praktijk is." Dat schrijven de Nederlandse bischoppen in de vandaag verschenen bischoppelijke brief over de oecumene. De brief draagt als titel: „Onze oecumenische opdracht, een prioriteit". Aanleiding voor het herderlijk schrijven is het pastorale bezoek van paus Jo hannes Paulus II twee jaar geleden aan Nederland, waar in de paus benadrukte dat „het herstel van de eenheid onder de christenen een pas torale prioriteit is in het leven van de Kerk." Bovendien, sluiten de bischoppen met hun brief aan op het vier daagse bezoek, dat een delega tie van de Hervormde, Gere formeerde en Lutherse Ker ken vorig jaar maart als een vervolg op het pausbezoek aan Rome brachten. In hun visie op de voortgang van de oecumene houden de bischoppen vast aan de een heid van de apostolische kerk, „welke één is in geloofsbelij- den, één in herderlijke dienst en één is in eredienst", zoals die in de Rooms-Katholieke Kerk bewaard gebleven is. Elementen daarvan zijn in de andere kerken of kerkge meenschappen te vinden. Veel is er de afgelopen twin tig jaar in de oecumene tot stand gekomen, maar, zo con stateren de bischoppen, „de realiteit dwingt ons echter te vens om onder ogen te zien, dat de resultaten niet altijd zo groot waren als de inzet van de betrokkenen. Hier en daar zijn zelfs praktijken gegroeid, die het proces van eenwor ding onnodig belemmeren ook al blijft de daarin bedoel de samenwerking een serieus teken van wederzijdse erken ning als christenen." Richtlijnen Naast de uiteenzetting van de katholieke visie op de oecu mene en de benadrukking van de oecumenische op dracht van de katholieke kerk geven de bischoppen een aantal pastorale richtlijnen op het gebied van het theologisch gesprek, het gemengde huwe lijk, de maatschappelijke sa menwerking, en het gemeen schappelijke gebed. Ten aanzien van het theolo gisch gesprek pleiten de bi schoppen ervoor vooral de aandacht te richten op Israël. „Het is oecumenisch van be lang, dat wij met de andere christelijke Geloofsgemeen schappen onderricht worden in dat leefhuis, waarbinnen Jezus zijn prediking begon. De herontdekking van Israëls geloofstraditie is in onze kate- chese, liturgische gezangen en prediking al te bespeuren. Dit zal oecumenisch vruchtbaar zijn, mits wij de christelijke en katholieke traditie in het oog houden, want het gaat om één heilshistorie welke God met Abraham begon en tot op heden doorzet." De oecumenische samenwer king van organisaties van hulpverlening en sociale ver antwoordelijkheid wordt toe gejuicht. Wat die oecumeni sche samenwerking inzake school en onderwijs betreft achten de bischoppen het ech ter wel van groot belang dat het eigen geloofsgoed van de onderscheiden geloofstradities voldoende naar voren komt en gewaarborgd blijft. Het gemeenschappelijk vieren van het Avondmaal of de Eu charistie wijzen de bischoppen af. Eerst zal er eenheid in kerkgemeenschap moeten zijn. Letterlijk staat er in de brief: „De gelukkige groei in een gezamenlijk geloofsver- staan van het eucharistisch mysterie betekent evenwel nog niet, dat wij al toe zijn aan de gemeenschap van de tafel des Heren. Hiertoe is niet alleen nodig voldoende geloofseenheid met betrek king tot dit mysterie, maar ook eenheid van kerkge meenschap. Het deelnemen aan de Eucharistie laat zich niet isoleren uit het geheel van deelneming en belijden van de Katholieke Kerk. Zo als ons inziens ook het deelne men aan een reformatorische viering, het Avondmaal in de reformatorische kerken, niet losgemaakt kan worden van delen in de belijdenis en ge meenschappelijk leven van die betreffende kerkelijke ge meenschap. Wat onze broeders en zusters in andere kerken en kerkelijke gemeen schappen betreft: wij dienen in gewone omstandigheden eerst tot voldoende over eenstemming in geloven en tot voldoende kerkelijk sa menleven te komen, om dan ook samen de blijde bood schap van de ene tafel met hen te genieten." Wel wordt aan katholieken toegestaan gebedsdiensten te houden met niet-katholieken, „die ge structureerd zijn rond de psal men van het Volk Gods van het Oude Verbond", woord diensten volgens het model van de Dienst van het Woord, en het houden van een ope ningswoord ter verwelkoming van niet-katholieke deelne mers aan een eucharistievie ring. Bij een gemengd huwelijk be velen de bisschoppen pastora le begeleiding aan om eikaars geloofstradities te leren ver staan. Er dient gestreefd te worden naar een hartelijke samenwerking tussen de ka tholieke en de niet-katholieke bedienaar, reeds vanaf de tijd van voorbereiding op het hu welijk. Beide partners dienen eikaars kerkelijke binding on der alle opzichten te respecte ren en elkaar daarin bij te staan. Met deze brief hopen de bis schoppen hun visie op haar oecumenische opdracht ver duidelijkt te hebben, alsook hoezeer het ze ernst is met de uitvoering van deze opdracht, samen met de katholieke me degelovigen. De brief besluit met een oproep aan de katho lieke gelovigen samen te wer ken met de bischoppen en te komen tot een "eensgezinde oecumenische inzet". HERVORMDE THEOLOOG IN JERUZALEM: JERUZALEM „Hart van de zaak is en blijft dat we moeite blijven houden met Gods keuze van één verbond met één man, Abraham en één volk, Israël. Jodenhaat is haat tegen God wegens Zijn verkiezing. En omdat we dat natuurlijk God niet openlijk kunnen verwijten, hebben we dat op Israël gewroken". Dat schrijft dr. G.H. Cohen Stuart, theologisch adviseur in Jeruzalem van de Neder landse Hervormde Kerk in de brochure „Bezinning op de ontmoeting van christenen met joden in Jeruzalem". Het boekje verscheen in de serie „verkenning en bezinning" van de Israël-organen van de Hervormde Kerk, de Gerefor meerde Kerken en de Chris telijke Gereformeerde Ker ken. Volgens Cohen Stuart is er theoretisch en theologisch maar één oplossing vopor de halfslachtige houding van christenen jegens joden, na melijk een radicaal-geestelijke inkeer en omkeer van chris tenen. „Wie van ons kan wer kelijk zeggen: „O God, ik dank U dat ik niet ben zoals de andere mensen, een nazi, een antisemiet, een jodenha ter, een schriftvervalser, een huichelaar. Zijn we niet, als •het er op aan komt, allemaal tollenaars, die theologisch baat hebben gehad bij openlij ke of diep verborgen anti- joodse sentimenten"? Bekering, aldus Cohen Stuart, blijkt pas als je op het mo ment dat je dezelfde fout zou kunnen herhalen, inderdaad anbers handelt. Pas dan blijkt dat het geen woorden wzren, maar dat het daad werd. Dan krijgt de terugkeer handen en voeten. Zonder deze radicale omkeer zal ons getuigen van lijden, sterven en opstanding van Jezus Christus het anti getuigenis blijven dat het nu geworden is. Gevolg van de omkeer is dat we navolgers worden van Gods weg van verzoening". Volgens de hervormde theo loog is er in de joods-christe lijke ontmoeting sprake van een crisis, die niet anders is dan een crisis van de be trouwbaarheid van het kerk en christen zijn. „Het sluipend gif van jodenhaat had langza- merhad zó kerk en theologie vergiftigd, dat we daardoor (de goede uitzonderingen daargelaten!) niet bij machte zijn geweest om ons tegen dat kwaad te verzetten. Dat is de betekenis van kerklijk inacti viteit tegenover de Vernieti ging in de Tweede Wereld oorlog. En dat gold niet alleen voor de „Duitse christen" of voor het Vaticaan, maar evenzeer voor ons nu". Dr. Cohen Stuart meent dat het gesprek 'tussen joden en christenen van christelijke zij de handen en voeten moet krijgen. „Bijvoorbeeld om in overleg met het rabbinaat als christenen te gaan helpen sy nagogen te bewaken op de sa- bat en op de joodse feesten. Verklaringen tegen anti-semi- tisme zijn noodzakelijk, maar niet voldoende. Woord en daad is in het hebreeuws één en hetzelfde woord". De hervormde theoloog in Je ruzalem besluit zijn brochure over de joods-christelijke ont moeting als volgt: „Ook in Je ruzalem lijkt te gelden dat heidenen of joden) een christelijk werk is. Het nood zakelijkste echter, christenen bekeren, wordt een heidens werk". „Verkenning en bezinning" is te bestellen bij: Bureau Kerk en Israël, Postbus 202, 3830 AE Leusden. Prijs ƒ5,- inclusief verzendkosten. Dr. G. Cohen Stuart 1500 RELIGIEUZE STATIONS IN DE LUCHT (Van onze correspondent Jo Wijnen) WASHINGTON - De „elec tronische kerk" in de Vere nigde Staten maakt een perio de van onstuitbare groei door. De vele nonderden zelf-be- roepen dominees, die zich hoofdzakelijk van lokale ra dio- en televisiestations bedie nen en in veel gevallen zelfs over eigens stations beschik ken, trekken steeds meer luis teraars en kijkers. Bovendien geven de Amerikanen steeds meer geld aan deze „televisie- -dominees". De belangstelling voor de electronische kerk gaat ten koste van de traditio- Iedere maand komen er in de VS 20 nieuwe religieuze ra dio- en 2 nieuwe TV-stations bij. Op dit ogenblik opereren in de VS 1370 radiostations die een geheel religieus ka rakter dragen. In tien jaar tijd is het aantal radiozenders met 22 procent toegenomen. In de VS zijn voorts 221 religieuze tv-stations actief. Hun aantal is in tien jaar tijd met 71 pro cent gegroeid. Het overgrote deel van de bij de electronische kerk betrok ken predikanten en dominees zijn hun werkzaamheden op eigen intitiatief begonnen en hebben, in de meeste geval len, geen binding met de offi ciële kerken. Hun boodschap is over het algemeen zeer con servatief en heeft bovendien vaak een grote politieke gela denheid. De tv-predikanten spreken zich over nagenoeg alle maatschappelijke en poli tieke onderwerpen uit, beplei ten met grote vurigheid een terugkeer naar wat zij door gaans „de oude Amerikaanse waarden" noemen en nemen een sterk patriottisch stand punt in. De meeste predikan ten mengen hun oproepen tot een christelijk reveil met een voortdurende vraag naar geld. Veel van hen houden donderpreken om hun gehoor angst aan te jagen. Anderen bedienen zich van handopleg gingen en gebedsgenezingen. Opmerkelijk is ook dat veel vertegenwoordigers van de electronische kerk zich ver zetten tegen de evolutie-theo rie en de meest letterlijke in terpretatie van de Bijbel voor staan. De conservatieve republikein se politici in de VS tonen een grote belangstelling voor de electronische kerk. Vooral vi ce-president George Bush doet zijn uiterste best om bij het conservatief-religieuze miljoenenpubliek in het ge vlei te komen. Bush hoopt via de radio- en tv-kerken zoveel mogelijke steun te krijgen bij zijn gooi naar het Amerikaan se presidentschap in 1988. President Reagan zelf heeft overigens ook nauwe banden met de aanhangers van de tv-dominees. De bekendste tv-predikant, Pat Robertson, dingt zelf naar het Amerikaanse president schap. Robertson bereikt met zijn tv-programma's dagelijks 32 miljoen Amerikaanse ge zinnen. Zijn Christian Broad casting Network is bijna de gehele dag in de lucht. Jim Baker en diens echtgenote Tame Faye Baker die op dit ogenblik overigens ook be zig zijn met het opzetten van een soort religieus Disney Land bereiken dagelijks 12 miljoen gezinnen. Er zijn tal- van religieuze tv-stations die op een dagelijkse belangstel ling van meer dan 5 miljoen kijkers kunnen rekenen. Intussen is ook de R.-K. Kerk in de VS begonnen met het opzetten van televisiestations in de hoop enig tegenwicht te gen de „electronische kerk" te kunnen bieden. Ook de Bap tisten en Methodisten zijn nu via radio en televisie actief. Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Homoseksualiteit (6) Uitdrukkelijk stel ik vooraf kardinaal Simonis met de aan hem verschuldigde eerbied te willen benaderen. Eveneens ben ik mijn plaats als bijna 78- jarige priester bewust. Mijn katholiek geloof en mijn, door het Doopsel dankzij Gods genade in Xus herboren zijn, noopt mij tot enkele kant tekeningen. Daar waar de homofiel zijn of haar relatie op pseudo-hetero- fiele wijze tracht te beleven, pleegt deze verraad aan de ei gen geaardheid. Deze pseudo- heterofiele beleving wijs ik om deze reden af. Op dit bele vingsdilemma welks oplos sing van alles overtreffende waarde is voor de homofiele mens heeft noch de psy chologie, noch de ethica en moraal, noch de theologie een verantwoorde oplossing ge vonden. Een oplossing, die aan de liefde van Christus en van de katholieke kerk (de voort levende Christus), de voile ruimte laat. Dit dilemma vraagt nog veel theologie, on derzoek en gebed. Men is nog ver van een oplossing verwij derd. Kardinaal Simonis stelt: „Ho- mofielie is geen juiste orde ning van de Schepping, waar in God de mens naar Zijn beeld en gelijkenis als man en vrouw heeft geschapen. En het Rooms-Katholieke standpunt ten aanzien van de schepping is, dat in de schepping Gods wil ligt verankerd. Hetgeen van dat normale patroon af wijkt. is dan ook een afwij king". Hier teken ik bij aan: Ook deze mensen (homofielen) zijn zo uit de hand van de Schep per voortgekomen. Zoals Mat- theus zegt 19. 12: „Er zijn on- huwbaren, die zo geboren zijn van de moederschoot af; er zijn onhuwbaren, die door de mensen onhuwbaar gemaakt zijn; en er zijn onhuwbaren, die zichzelf onhuwbaar heb ben gemaakt om het Rijk der Hemelen. Wie het vatten kan, hij vatte het". Voorzag de Evangelist toen reeds, dat het wel lang zou duren voordat men. wat hij neerschreef, zou begrijpen? Is het tevens geen duidelijke aanwijzing, dat een intensere en philosofische en theologische bezinning op het mysterie van de verscheidene effecten in en van Gods schep ping op haar plaats zijn? Conclusie: Simpelweg een af wijzing, een veroordeling, een tot zonde verklaren, een plaat sing onder afwijking van het verschijnsel homofilie, met inachtneming van het in de tweede alinea gestelde, is on juist en ondoordacht. Het ver schijnsel homofilie vraagt de Liefde van Christus, studie, in zicht, en prudentie, onder lei ding en in het licht van de H. Geest. Mocht iemand, wie dan ook, zich door deze brief gekwetst of beledigd voelen, dan mijn verontschuldigingen. Een ra tionele, niet emotionele bena dering van deze brief zal ech ter geen kwetsing, belediging of harteloosheid naar voren doen treden. Van Agt Naar aanleiding van uw ru briek Uit de weekbladen: Wat een verwaand heerschap is Van Agt "de laatste tijd gewor den! Hij en Wiegel zouden des tijds het puin gaan ruimen van het Kabinet Den Uyl. Helaas bleef het bij woorden alléén. Nu komt Van Agt zowaar ver tellen, dat hij tijdens zijn pre mierschap voor Lubbers de weg naar herstel heeft geëf fend, zodat deze laatste alleen maar de weg heeft te volgen, welke het genie Van Agt voor hem heeft geplaveid. Van Agt zegt zich te voelen als Mozes. die het volk tot aan de grens van het land van melk en ho ning heeft geleid, maar er zelf niet binnenging. Ik denk eer der, dat Van Agt zich zelf naar het land van melk en honing heeft geleid en het volk, dat hem eertijds gekozen heeft nu met een hautain gebaar vaar wel zegt. Zegt Van Agt zelf niet, dat de elite (Van Agt c.s.) grote culturele en educatieve waarde heeft voor de ganse sa menleving „daar beneden"? Over hoogmoed gesproken. J.A. Tap, DEN HAAG. Scheiden Reagerend op de beschouwing van Marinus van der Berg in de rubriek „Kerk en Wereld" over scheiden kan de vraag worden gesteld, wat ouders en kinderen in een dergelijke si tuatie van het leven mogen verwachten. Als u het mij vraagt: veel begrip en met de tijd ook aanvaarding, want dat moet je leren. Bij ondervin ding weet ik dat de lieve Heer zijn schapen en schaapjes niet aan hun lot over laat. Dat is heel goed merkbaar. Op zijn wijze weet hij in veel gevallen toch op een of andere manier alles weer ten goede te leiden. Houden wij dat maar goed voor ogen! En om een an der probleem bij de kop te ne men laten wij voor de kin deren-voordeurdelers de deur wagenwijd laten openstaan. Mevr. Bitter, DEN HAAG. jbr Het is meer dan waarschijnlijk dat de campagne voor djzo komende statenverkiezingen, die op 18 maart worden gehoumi den, te maken krijgt met de plotseling sterk gegroeide bef™ langstelling van de regeringspartijen voor de bestrijding varef de criminaliteit. Minister Korthals Altes van justitie maaktUot indertijd in zijn politiek testament onder het eerste kabinetZij; Lubbers al duidelijk, dat er véél extra geld voor politie ej,vi< justitie nodig zou zijn om de criminaliteit op de juiste wijzjne aan te pakken. Maar in het regeerakkoord kreeg hij va#ri CDA en VVD slechts de helft van wat hij wenste. De grootste oppositiepartij, de PvdA, heeft het standpuijf van de minister steeds bestreden, waarbij politieke motieve uiteraard een niet geringe rol speelden. Maar de VVD sta geen vinger uit om meer geld op tafel te krijgen. Integer deel, de liberalen bleven hameren op het terugdringen va de overheidsuitgaven ten behoeve van een lastenverlichtin voor de burgers in de komende jaren. ZES weken vóór de statenverkiezingen echter lijken de n geringspartijen plotseling wel haasje over te spelen: elke pai tij wil kennelijk bij de kiezer overkomen als de beste crim naliteitsbestrijder. Het afgelopen weekeinde maaide premie Lubbers met zijn oproep tot meer normbesef al enigszins h< gras weg voor de voeten van VVD-fractievoorzitter Vooi hoeve, die gisteravond in Den Helder een hartstochtelij pleidooi hield meer geld pan politie en justitie ter beschiï king te stellen. En warempel: het geld dat de VVD tot nu toe voor dat dot juist niet beschikbaar wilde stellen, wordt nu plotseling doe diezelfde partij opgeëist. Sterker nog: volgens Voorhoev gaat een krachtiger bestrijding van de misdaad zelfs bove de belastingverlaging die als nummer één op het libera wensenlijstje stond. Al dat politiek opportunisme neemt niet weg dat het ee zeer goede zaak zou zijn als er meer geld beschikbaar kon voor politie en justitie. Met name de bezuiniging op ove werk heeft bij het huidige personeelstekort in de grote st< den bijzonder fnuikende gevolgen voor de slagkracht van c politie. Meer politie op straat, invoering van automatiserir om doelmatiger, te kunnen werken en het beschikbaar k< men van meer mensen en materiaal voor de Centrale Ri cherche Informatiedienst zijn stuk voor stuk broodnodige z« ken. TENEINDE enige zekerheid te krijgen dat de VVD haar op tafel gelegde eis ook hard zal maken, zou de kwestie vó< de komende statenverkiezingen al grotendeels geregeld moi ten zijn. Dat kan als de partij op korte termijn een kamerdi bat aanvraagt en daarbij duidelijke moties indient. Indien c VVD zou wachten tot nó de statenverkiezingen* zoals uit c toespraak van Voorhoeve bleek, is het gevaar reëel dat de e nó de verkiezingen lang zo hard niet meer zal zijn. Het ga er dus om binnen zes weken de politieke zaken te regele die een krachtiger en doelmatiger bestrijding van de misda; mogelijk maken. DE BILT (KNMI) Met re gen en ijzel heeft vandaag de warmere zeelucht in nagenoeg het gehele land de koude con tinentale lucht verdrongen. Daar dit gebeurde met weinig wind gingen de temperaturen niet spectaculair omhoog. In de komende nacht zal met wat opklaringen de temperatuur nog rond het vriespunt liggen. Dan zal ook mist ontstaan die zich morgen mogelijk lang kan handhaven. De temperatuur overdag loopt op tot 2 a 5 gra den. De wind blijft zwak. In de komende dagen zet de dooi door. Aan het einde van de week kunnen we middagtem- peraturen rond 7 graden ver wachten. Na woensdag is er dan veel bewolking. Naast droge perioden komen ook pe rioden met regen voor. Weersvooruitzichten voor de Europese landen, medegedeeld door het KNMI, geldig voor woensdag en donderdag: Zuid-Scandinavië: Veel bewol king en van het westen uit af en toe regen of sneeuw. In de nacht lichte tot matige vorst, in west-Noorwegen geen vorst meer. Middagtemperatuur iets boven nul. Denemarken: Toenemende be wolking en donderdag af en toe regen en ijzel. Overdag lichte dooi, 's nachts lichte vorst tot temperaturen om het vriespunt. Britse Eilanden en Ierland: Wolkenvelden en plaatselijk mist, in Schotland af en toe re gen. Middagtemperatuur van 6 graden in het oosten tot 10 in het westen. Duitsland: Vrij zonnig, in het noorden en westen wolkenvel den. In de nacht lichte tot ma tige vorst, 's middags lichte dooi. Benelux: Veel bewolking, maar bijna overal droog. Mid dagtemperatuur ongeveer 5 graden boven nul, in de nacht temperatuur om het vriespunt. Frankrijk: Wolkenvelden, maar ook perioden met zon. Middagtemperatuur van rond 5 graden in het noordoosten tot 13 bij de Pyreneeën en de Rivièra. In het midden en noordoosten in de nacht tem peraturen om het vriespunt. Sneeuwbericht Dicht-bij-huis In de Belgische Ardennen beperkte wintersportmogelijkheden op een sneeuwlaag van 05 tot 15 cm. Alpine ski is mogelijk in Baraque de Fraitu- re, Robertville-Ovivat en Trois- Ponts. In Mont-le-Soie, Petit-Thier, In de Duitse Eifel zijn er wint sportmogelijkheden bij Hellenthal een sneeuwlaag van 25 tot 30 cm. in het skigebied Schwarzer Mann PrUm en bij Hohe Acht op< sneeuwlaag van 10 cm. In Harz, Sa erland en Zwarte Woud zijn teel goede wintersportmogelijkhedt Sauerland: 40 tot 60 cm; Harz: tot 1 cm; Zwarte Woud: 40 tot 90 cm. Weersverwachting t/m woensdag vond: droog. In de nacht en ochte vorst, maar wel afnemend, dags lichte dooi. Alpengebied Over het algemeen goede wint^ sportmogelijkheden. Een overzicht van de gemiddelf sneeuwhoogten in centimeters eerste getal betreft de dalen, tweede de hogere pistes): Oostenrijk Vorarlberg: 105 170 Tirol: 70 135 Salzburgerland: 75 175 Karinthié: 50 90 Zwitserland: Berner Oberland: 75 115 Graubuenden: 65 105 Wallis: 75 145 h Tga ivee] extri Weersverwachting t/m woensdajjbt vond: Oostenrijk: droog. In het aljping meen vorst. Frankrijk, Zwitserlal-p.,. en Noord-Italië. Droog in de west-i* pen; 's middags tot 1500 meter tefJedf peraturen om het vriespunt tot hcl^pj^ dooi. Daarboven vorst. In het Zw serse en Italiaanse Alpengebied ovjën. dag lichte dooi tot 1200 meter hooajj g Voor meer gedetailleerde inform;?^- P uit de genoemde landen jnet ANWB/KNMI sneeuwlijnen <Lnt sprekstarief 40 cent per minuut). at dennen/Eifel/Sauerland/Harz/ZwjIien te Woud: 06 - 910 910 20; Oostenrjt WW 06 - 910 910 30. Zwitserland/Fri krijk/Noord-Italie. 06 - 910 910 40*waJ 3e C WEERRAPPORT HEDENMORGEN Weer gÜ Amsterdam zw.bew. De Bilt zw bew. Eelde l.bew Eindhoven zw.bew Den Helder zw.bew. Rotterdam motregen Dublin Frankfort I Genève Helsinki Innsbruck Klagenfurt Kopenhagen i Lissabon Locarno i Luxemburg Madrid Malaga Mallorca Malta Moskou Mllnchen NRe#l h "xokl ;enbui 21 15 Las Palmas l.b

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2