Youp van t Hek volbrengt
Elfstedentocht met glans
Wie is er bang voor geur
Pools ballet: gaaf en gemoedelijk
Twee concerten is
Zoeterwoude teveel
HUISI
■RAADl
Maquillage:
klassiek en
koloniaal
De geschoeide man
Slapr ijzen lopen uiteen
Groente
en
fruittip
Kapsels uit jaren
zestig weer terug
KUNST
SaideaQowuwt
MAANDAG 2 FEBRUARI 1987 PAGINA 43
Kinderfilm wint
prijs in Portugal
HILVERSUM De korte Nederlandse
film „Die paar zinnetjes" heeft op het in
ternationaal filmfestival in het Portuge
se Tornar de eerste prijs gewonnen in de
categorie kinderfilms. De film, geregis
seerd door de in ons land wonende
Iraanse vluchteling Reza Allahmezadeh,
gaat over een Iraanse jongen die in een
park een door een hond verwonde duif
vindt. Hij neemt de vogel mee in de bus.
Door zijn gebrekkige kennis van de Ne
derlandse taal kan hij aan door racisme
bevooroordeelde passagiers niet uitleg
gen hoe hij aan de duif komt. De 26 mi
nuten durende film werd gemaakt met
steun van het Fonds voor de Nederland
se Film. Het festival geldt als een van de
belangrijkste op het gebied van kinder-
films.
Adam en Eva
weer naakt
na restauratie
FLORENCE Meer dan drie
eeuwen nadat censors besloten
hun edele delen met vijgebladen
te bedekken, kunnen kunstlief
hebbers Adam en Eva in al hun
naaktheid bewonderen op de fres
co „Verdreven uit het Paradijs"
van Masaccio in de Santa Maria
del Carmine kerk in Florence.
Experts ontdekten dat de vijge
bladeren op de fresco bijna twee
eeuwen jonger waren dan de rest
van het werk. Een restauratie van
het monumentale werk brengt
Adam en Eva weer in beeld zoals
Masaccio ze omstreeks 1425 schil
derde, in al hun onschuld.
Franse filmregisseur
Yves Allégret
overleden
PARIJS De Franse filmregisseur Yves Allégret
is zaterdag op de leeftijd van 79 jaar in Parijs over
leden. Allégret wordt beschouwd als een van de
belangrijkste filmregisseurs in het na-oorlogse
Frankrijk. Hij geldt als een vooraanstaande verte
genwoordiger van het defaitistische „film-noir"
genre, waarin de wereld van de prostitutie, crimi
naliteit en de armen centraal staan. Allégret was
enkele jaren getrouwd met de actrice Simone Sig-
noret, die in zijn eerste films de hoofdrol speelde.
Zijn belangrijkste films, waarin hij de burgerij en
de geldadel op de korrel nam, maakte hij na de
Tweede Wereldoorlog. Het grootste succes had hij
met zijn film „Les Orgueilleux" (1953), naar een
script van Jean-Paul Sartre.
LEEUWARDEN Youp
van 't Hek heeft waar
schijnlijk cabaretgeschie
denis geschreven met
een op het oog krankzin
nige onderneming. In
een dag veertien voor
stellingen van elk een
half uur geven in elf
Friese steden, onderweg
grappen makend vanuit
een reportagewagen van
het NOS-programma
Langs de Lijn en onder
politie-escorte met soms
snelheden van 180 kilo
meter per uur over de
Friese wegen razend.
En dat alles omdat de cabare
tier vorig jaar in Franeker
een weddenschap aanging
dat hij de befaamde elf Frie
se steden dan wel niet
schaatsend, maar „ouwehoe
rend" in een dag zou kunnen
afwerken.
Van 't Hek sloeg zich er kra
nig door. Gevolgd door een
horde razende reporters
werkte hij zondag in een bij
zonder strak tijdschema de
elf Friese steden af. De op
brengst van zijn tocht was
bestemd voor de stichting
Het Friese Landschap, waar
van ijsmeester van de Elf
Rayonhoofd Brigitte Kaandorp geeft in Hindeloopen Youp van
't Hek het stempel van de Elfstedenvereniging.
Stedenvereniging Henk
Kroes de voorzitter is. „Kun
nen ze mooi die kanalen ver
breden, zodat Wiegel er ten
minste door kan met z'n
boot", grapte Van 't Hek tij
dens zijn tocht.
Uitgedost in de kleuren van
de Friese vlag voltooide Van
't Hek het waagstuk met
glans. Een paar keer spande
het er wel even om. Zo werd
een decorstuk vergeten in
Sneek, vergat Van 't Hek zijn
stempelkaart mee te nemen
in Hindeloopen en reed in
Bartlehiem een auto tegen
een lantaarnpaal waardoor
de stroom uitviel in de zaai
waar de cabaretier zou optre
den. Maar het kwam alle
maal weer goed.
Terwijl het weer almaar
fraaier werd en volgens Van
't Hek „de ijsberen met een
zonnesteek aan de weg naar
Pieterburen stonden te lif
ten", leek het hart van de
meeste Friezen meer uit te
gaan naar een fraaie tocht op
de gladde ijzers dan naar Van
't Hek. Friesland schaatste en
wandelde. Maar over het al
gemeen waren de zalen goed
gevuld.
De terugkomst in de Leeu
warder Harmonie, de laatste
stempelpost, werd een ware
zegegocht. Onder luid Olé-
geroep werd Van 't Hek er
door een volle zaal ingehaald.
Na nog een allerlaatste show
van dertig minuten kreeg hij
een staande ovatie van een
Fries publiek dat waardering
kon opbrengen voor de klei
ne man die zich niet op z'n
kop liet zitten. Als prettig ne
ven-effect was daar de ruim
19.000 gulden die Van 't Hek
voor It Fryske Gea (Het
Friese Landschap) bij elkaar
had geouwehoerd.
Een zeer tevreden Youp Van
't Hek na afloop: „Het is ge
woon perfect verlopen. Elk
stempeltje was op z'n plaats.
Iedereen heeft geweldig
meegewerkt. En het was
weer eens wat anders om
met 180 kilometer per uur
achter de politie aan te rij
den. Normaliter ben ik het
andersom gewend".
Concert Zoeterwoudse Mandolinevereniging, zaterdag gezien en gehoord In
Ons Huis in Zoeterwoude. Uitvoering door show- and marchingband K&G
uit Leiden, zaterdag gezien en gehoord in het Muziekcentrum in Zoeterwou-
Twee concerten op één avond is blijkbaar wat te veel
van het goede in Zoeterwoude. Zowel in Ons Huis
waar de mandolinevereniging een uitvoering gaf als in
het Muziekcentrum waar de Leidse band Kunst en Ge
noegen de gast was bij de jubilerende drumfanfare
VIOS waren er nogal wat stoelen onbezet. De muziek
die evenwel gebracht werd was van prima gehalte.
viseren omdat de contra-bassist ziek was. Mevrouw Gerda
ser, normaliter dirigente van mandolinevereniging Oefening
Baart Kunst uit Den Haag was bereid dat instrument te bespe
len, zodat het concert toch doorgang kon vinden. De kwaliteit
van het concert was van zeer aanvaardbaar niveau. Het reper
toire, onder meer operettemelodieën maar ook moderne werken,
was veelzijdig. Waardering oogstte ook het Amsterdamse mu
ziekgezelschap Esperanza dat voor een Wein-Stube-achtige sfeer
zorgde met zang, dwarsfluit, klarinet, gitaar en uiteraard man
dolines.
In het Muziekcentrum zorgde Kunst en Genoeen voor muzikaal
spektakel. Het zeer gerenomeerde korps bracht werken van de
onlangs verschenen langspeelplaat (De vijfde van K&G) ten ge
hore, terwijl de aanwezigen tevens konden genieten van het zo
genoemde Kerkraderepertoire. Onder leiding van Nico de Jeu
werden alle registers opengetrokken. Als blijk van vyaardering
werd aan K&G de eerste VlOS-penning uitgereikt. Deze onder
scheiding zal - vanwege het' vierde lustrum dat VIOS dit jaar
viert - de komende maanden vaker worden uitgereikt.
GERARD VAN DER HOEVEN
Kunstverzamelaar Topie-Mimara
gestorven
ZAGREB Ante Topic-Mimara, een Joegoslavische kunstver
zamelaar wiens bezit op zes miljard dollar is geschat, is in zijn
geboortestad Zagreb op 88-jarige leeftijd overleden. Topic-Mima
ra, oude vriend van maarschalk Tito, verzamelde een kleine
vierduizend kunstwerken, waaronder Rafaels, Michelangelo's,
Rubenses, Tintoretto's, Goya's, Greco's en Rembrandts.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
,,UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Flodder (al);
18.30, 21.15. wo. ook 13.30. EU
ROCINEMA II: Mission (12); ma. di.
wo. 18.30, 21.15. EUROCINEMA
III: Down and out in Beverly Hills
(al); 18.45, 21.30. wo. ook 13.45.
De Speurneuzen (al); wo. 14.00.
EUROCINEMA IV: Labyrinth (al);
18.30, 21.15. wo. ook 13.45.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239); Labyrinth (al);
19.00, 21.15. wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel. 124130): Ferris Bueller'e
day off (al); 19.00, 21.15. ma. dl.
ook 14.30. De Duivel in het Bloed
(16); The Fly (16); Crocodile Dun
dee (al); Flodder (al); 14.30, 19.00,
21.15. De speurneuzen (al); wo.
14.30. TRIANON (Breestraat 31.
tel. 123875): Hot T-Shirts (12);
14.30, 19.00. Mission (12); 21.15.
REX (Haarlemmerstraat 52, tel.
071-125414); Irresistible (16);
14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Top Gun (al); wo. 14.45, 19.00,
21.15. ma. dl. 19.00, 21.15. CITY
THEATER II: 9% Weeks (16); tijden
zie City I. CITY THEATER lil: The
man wit one red shoe (al); tijden
zie City I. CITY THEATER IV: Ho
ward (al); tijden zie City I behalve
woensdagmiddag. Pink Panther
Festival (al): wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): The Color purple
(al); ma. di. wo. 20.15.
KINDERVOORSTELLING
Peler Pan; wo. 14.00. Troetelbeer
tjes; wo. 15.45.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Hannah and her
sisters (12); ma. t/m wo. 20.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): Crocodile Dundee (al);
14.00, 19.00, 21.30. ASTA 2: La
byrinth (al); 14.00, 19.00, 21.30.
ASTA 3: The trip to Bountiful
(16); 14.00. Jumpin' Jack Flash
(al); 18.45, 21.15. BABYLON 1
(Winkelcentrum Babylon, tel.
471656): The fly (16); 14.00, 19.00,
21.30. BABYLON 2: Ruthless
people (al); 14.00, 19.00, 21.30.
BABYLON 3: Top gun (al); 14.00,
18.45, 21.15. CINEAC 1 (Buiten
hof 20, tel. 630637): Clockwise (al);
14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2:
52 Pick-Up (16); 18.45, 21.30. ma.
di. ook 14.00. CINEAC 3: Wise
guys (al); 14.00, 18.45, 21.30.
EUROCINEMA (Leyweg 910, tel.
667066): Amadous (al); wo. 20.00.
overige dagen 13.30, 20.00. ME-
TROPOLE 1 (Carneglelaan, tel.
456756): Flodder (al); 14.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 2: Mona
Lisa (16); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 3: Ferris Bueller'a
day off (al); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 4: The mission
(al); 18.45, 21.30. ma. dl. ook
14.00. METROPOLE 5: Subway
(16); 14.00, 18.45, 21.30. ODEON
1 (Herengracht 13. tel. 462400):
Flodder (al); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 2: Running scared (12);
13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3:
Out of Africa (al); 13.45, 20.00.
ODEON 4: Heartburn (al); 18.45,
21.30. ma. di. ook 13.45. LE PA
RIS 1 (Kettingstraat 12b, 1"el.
656402): Op weg naar de top (18);
v.a. 12.00. LE PARIS 2: Tight
delight (18); v.a. 12.15. PARIS 3:
De hete merries van Graaf Bruno
(18); v.a. 12.30. HAAGS FILM
HUIS (Denneweg 56. tel. 459900):
Vroeger is dood; 19.30. Ludwig;
21.15. Zaal 2: di. wo. 20.00. ma.
19.30, 21.45. De Spiegel; ma. Stal
ker; dl. wo. Zaal 3: 19.30, 21.45.
Das kabinet des dr. Caligari; ma.
M'Einde stadt sucht einen mor-
der; dl. L'Atlantide; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN:
ASTA 2. Labyrinth; 14.00. CI
NEAC 2: De speurneuzen; wo.
14.00. EURO CINEMA: Astêrix
contra Caesar; wo. 14.00. ME
TROPOLE 4: De speurneuzen; wo.
14.00. ODEON 4: De speurnsu-
*#n; wo. 13.45.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK
THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
Oorspronkelijk was het opera
ballet het moederensemble,
waar de klassieke techniek het
zuiverst werd bewaard. Van
daaruit zwermden zich zelf
standig makende groeperingen
uit, waarbij zich de dansstijl -
mede onder invloed van ei
gentijdse choreografiën - wij
zigde. Vernieuwing is natuur
lijk goed, maar de academische
techniek bakent nu eenmaal
grenzen af, buiten welke op
voeringen van de avondvul
lende klassiek-romantische
balletten niet mogelijk zijn.
Nederland heeft wat het feno
meen operaballet betreft nooit
Operaballet uit Warschau danst het
Zwanenmeer In het Congresge
bouw, gisteravond.
de tijd gekregen een traditie
op te bouwen, al kwam enkele
decennia geleden Frangoise
Adret met haar ensemble een
eind in de goede richting. Als
zo nu en dan een echt opera-
ballet ons land bezoekt en in
het kader van een internatio
nale tournee, dan merkt men
direct dat hier de routine
.voortkomt uit een lange tradi
tie. Vooral als het danskunste
naars uit Polen betreft, het
land dat opvallend veel grote
klassieke solisten heeft voort
gebracht en waar het Ballet
van het Wielki Theater te
Warschau dit seizoen zijn 200-
jarig bestaan viert. De choreo
graaf Konstantin Sergeev
moge dan - vooral in het laat
ste bedrijf - ingrijpende veran
dering hebben aangebracht,
stilistisch en technisch blijft
een hoog scènisch niveau ge
handhaafd.
In de stoet van Rotbart, de to
venaar, dansen ditmaal zwarte
zwanen, maar de zogeheten
witte akte van Lev Ivanov is
geheel gehandhaafd. Zwakke
momenten komen bij zo'n en
semble niet voor, maar wel
nam dirigent Bohdan Hoff-
mann met zijn goed spelencbo,
opera-orkest de tempi gemoe jn
delijk. Alles was en bleef gaaf ur
maar nergens hadden wij nei sb
ging op 't puntje van onze stoe
te gaan zitten. Alleen de naijt
bracht veel leven in de brou
werij, waardoor de fragmenta on
rische gezapigheid toch nog- bi [de
tijd en wijle werd doorbrokenjed
nd<
Maar de 26 zwanen waren eryu
evenals de berucht moeilijk^a
pas de deux, waaraan geen en 0n
cele van de 32 fouettés ontjèu
brak. Koud vuur zogezegd.
FRANK DELBO^rc
i
e)iO
1- :;n
CONSUMENTENINFORMATIE
De lyrische wit/zwart mode,
waarin grapjassen de frivole
tutu rokjes met pettycoats en
stoffen van doorzichtig net
werk hebben gegooid, stelt ei
sen aan de teint, de make-up
en de ogen. Rumoer in de tent
dus van de visagisten. Cartier
mag tijdens een juwelenshow
zijn mannequins de ogen heb
ben laten opmaken met echte
diamanten, het zomerbeeld
voor de maquillage is afgeleid
van de opalen, met lichtende
accenten op oogleden, lippen,
wangen en zelfs wimpers
(„Fusion Lumière" van Bio-
therm met wit, fel rose, tur-
qoise en blauw; als er meer
zon komt met bruin, kaki, ge
spoeld oranje). Er is een twee
kleurig kholpotlood: helblauw
voor boven de ogen en parel-
moerwit voor de binnenkant
van het oog. „Sans Soucis" is
een heel goed Huis, dat zich
heeft laten inspireren door de
verstokte jeans, die echter te
genwoordig ook in wit, zwart
en andere kleuren te krijgen
zijn. Bij die basiskleuren als
oogschaduw op de eerste
Maquillage „Tibet" van Dior: brede blauwe wenkbrauwen goud
achtig rose op de bananenlijn, onderste ooglid is gemarkeerd
door een blauwe opwaartse veeg naar de slapen toe. (uit 5
kleuren doosje „Rice Paddy"); klaprozen rode lippen.
plaats turquoise en een op
lichtend geranium, gevolgd
door olijf, terracotta, flamingo
rose, pink en lavendel. „Co
lour of Stars" heten deze tin
ten bij de jeans ook. Overi
gens lijkt het erop of de war
me zuidenwind dit voorjaar
over het vrouwengezicht
waait en daaraan zijn oude,
geretoucheerde familiefoto's
uit de tropen niet vreemd.
„Enkele nieuwe films spelen
zich af in deze atmosfeer,
waardoor ook de opkomst van
strohoeden en tropenhelmen,
de tuigleren riemen en byoux
uit hout of koper wordt wordt
verklaard. Het lied van „Out
of Africa" is nog niet uitge
zongen. Zachte, ingetogen na
tuurlijkheid van jungle groen
voor oogmake-up wisselt zich
af met een overdaad aan oos
ters kleurgeweld in monoch
romen van geel, brons, rood
en saffraanachtige tinten,
waarmee bijvoorbeeld Dior de
ogen benadrukt in vier nieu
we kleurenpaletten. De teint
blijft daarbij fris en poeder-
zacht helder. Aangezien de
mens altijd geneigd is tot naë-
pen heeft men voor de nieu
we make-up kleuren de ro
mantische zieltjes uit vroeger
dagen tot voorbeeld genomen.
Wel wordt gewag gemaakt
van goudnuancen. Stendhal
gewaagt van „tropisch goud"
(blush) om het gelaat gloed te
geven. Arden komt met een
glossover „Twist of Gold"
voor lippenglans in haar serie
„Neoklassieke kleuren" en
Dior verlevendigt de wange
tjes met „gouden weerschijn".
De inspiratie daartoe is over
het algemeen geput uit de
sfeer van het Verre Oosten,
waar de vrouwen nog nooit
een computer hebben bediend
en een heimelijke maar effec
tieve charme hebben. Er gaat
een zékere magie uit van on
gedachte combinaties en on
gebruikelijke kleuren van
oogmake-up en lippen als de
teint meisjesachtig is. Dior
laat in zo'n fris gezichtje dan
weer de bananenlijn koraal-
blauw oplichten en verft de
mond bleek geel-oranje.
Het Franse Huis heeft in gro
te lijn gekeken naar aarde-
kleuren, die baden in het licht
van zonsopgang en zonson
dergang. Maquillage „Siam"
brengt een mozaïek van le
vendige contrasten, getem
perd door parelmoer",
in „Rizière" zit een combina
tie van zachtgroen en grijs,
die enigszins doet denken aan
Arden's wazig kleurenpalet,
waar de ene grijzige tint in de
andere vervaagt met accenten
van lila.
„Himalaya" staat voor warme,
diepe kleuren, verlevendigd
door het bleekste geel. Het
gaat om de schok van het on
verwachte: een kleur op oog
leden en mond waar die feite
lijk helemaal niet hoort. Op
safari heb je niet de tijd en ge
legenheid om „geraffineerd"
te zijn. En daarin zit het raffi-
-up
TINY FRANCIS
Als men, zoals wordt gezegd,
het karakter en de stijl van
een man kan aflezen uit de
schoenen die hij draagt, dan
valt er op straat heel wat te
leren. Veel mannen raken in
paniek als ze in de buurt van
.een schoenwinkel komen om
dat ze het ritueel van schoe
nen passen haten. Voor wie
niet in die categorie valt een
paar wetenswaardigheden. Er
zijn voor de man drie soorten
schoenen: wandelschoenen,
makkelijke schoenen en
avondschoenen.
De wandelschoen heeft een
stevige zool en een broque
neus (ingeponsde gaatjesver
siering). Hij is in elke schoen
winkel te koop. De makkelij
ke schoen heet „loafer" of in
stapschoen, verkrijgbaar in
alle prijzen en soorten. De
avondsehoen is van lakleer en
heeft een dunne buigzame
zool. „In" is een lakzool met
dikke rubberzooi. Hoe beter
de kwaliteit van het leer hoe
langer de schoen meegaat. Er
zijn schoenen van (namaak)
croco, suède en rundleer,
maar het beste is de man af
met kalfsleren schoeisel. Zijn
schoenen mogen geen „eye
catcher" zijn, daarom zijn ge
kleurde schoenen niet aan te
bevelen. Linnen sportschoe
nen vallen in dit kader dan
ook buiten beschouwing.
Hoewel er ruime keuze is in
synthetisch leer, is dit materi
aal niet aan te raden. Het is
niet altijd waterdicht. Boven
dien verwerkt het transpiratie
niet goed. Leer rekent sneller
af met transparatie. Boven
dien kan de schoenhersteller
er beter mee overweg dan
met plastic of gelijmd synthe
tisch leer. Bij een goede hak
kenbar zitten er voor een
paar tientjes nieuwe zolen on
der een paar leren schoenen
en ze kunnen weer maanden
mee. Loop schoenen nooit uit.
Zelfs de beste schoenmaker
stompt ze dan niet meer in
model.
De status van de man, zo heet
het, kan worden beoordeeld
naar het schoeisel dat hij
draagt. Een oud jasje is okee,
jeans mogen versleten zijn,
maar scheefgelopen hakken
stempelen hem tot een slod
dervos. In Amerika verkoopt
men soms een paar schoenen
waarvan de rechterschoen
maat 48 is en de andere maat
50. Of omgekeerd. Niet ieder
een heeft twee voeten met de
zelfde maat. Engeland en
Zwitserland zijn befaamd om
prachtig handgemaakt
schoenwerk. Voor dit soort
schoenen echter staan man
nen niet in de rij. Ze zijn te
prijzig. Pas in de schoenwin
kel eerst een te grote maat en
daarna een kleinere. Zorg dat
de hiel hoog genoeg is. Te
hoge hielen zijn hinderlijk; te
lage trapt men af. De schoe
nen lopen sneller uit. De le
vensduur van schoenen hangt
af van het onderhoud. Natte
schoenen moeten worden vol
gepropt met kranten en daar
na gepoetst (als ze van leer
zijn). Zogenaamde „spanners"
houden ze in de kast in mo
del. Draag zo mogelijk niet ie
dere dag hetzelfde paar.
Schoenen hebben, evenals
kleren, bij tijd en wijle rust
nodig.
TINY FRANCIS
Na een periode van somber en donker weer is de zon weer
eens doorgebroken. De dagen worden merkbaar langer en dat
betekent dat het voorjaar nadert. Deze veranderingen wer
ken door in het eetgedrag. Gewassen als sla, komkommers en
tomaten komen duidelijk meer in de belangstelling te staan.
De slaprijzen lopen nogal uiteen. Voor een krop met een ge
wicht van 220 gram komt de prijs op1,60. Een klein kropje
met een gewicht van 130 gram kost ongeveer 80 cent. Het
gaat om sla van kwaliteitsklasse I. De sla van mindere kwali
teit is goedkoper. Het aanbod van Hollandse komkommers
neemt weer toe, de prijs beweegt tussen 1,50 en 2,50 per
stuk. Komkommerstek is ook erg in trek, een pond kost ge
middeld 1,35. Hollandse tomaten zijn er nog niet. Men zal
voor import moeten kiezen. De Canarische tomaten kostèn
2,30 per pond. De Hollandse aubergine is korte tijd van het
toneel verdwenen geweest, i
maar nu is hij weer terug.
De prijs ligt nog wel op het
primeur-niveau, 9,60 per\
pond.
Op enkele uitzonderingen
na zijn de meeste groente
soorten goedkoop te noe
men, zeker voor de tijd van
het jaar. Voor de spruiten
van kwaliteitsklasse I va
rieert de prijs van 1,20 tot
1,90 per pond. Door de
ruime aanvoer van witlof
kwaliteitsklasse I varieert 1
de prijs van 1,30 tot 1,80
schikt voor het gerecht witlof met ham en kaas, kost slechts
95 cent per pond. De boerenkool is voor 85 cent per kilo te
koop. Voor een kilo knolrapen komt de prijs op 75 cent.
Haast traditioneel laag geprijsd zijn gewassen als bietjes en
winterpeen. Voor deze beide groenten komt de gemiddelde
prijs op 75 cent per kilo. Rabarber is ook weer te koop, maar
niet direkt voordelig, namelijk 3,25 per pond. Voor rode en
witte kool verschilt de prijs niet veel, men moet rekenen op
80 cent per kilo. De groene kool kost 95 cent per kilo. Spits-
kool of Chinese kool kost per pond 1,20. Duurder, maar be-
slist niet extreem geprijsd zijn kasandijvie en spinazie, de prijs j
ligt tussen 2,50 en 3,50 per pond.
Sinaasappelen worden met indrukwekkende hoeveelheden j
ingevoerd. De prijs ligt tussen 1,60 en 2,80 per kilo. Beslist
geen geld voor zoveel gezondheid.
«n<
'„Hairway 87" heeft de Nederlandse modekapper Ad Peters»en
de Engelse Sanrizz-group tot voorbeeld van een kort kopje ge
kozen. Wie van lang haar houdt, laat de lokken groeien en dat
is leuk, want voor een avondje uit steek je de haren op tot een
toet, waar een fluwelen, crêpe of zijden brede opstaande band
slingert. Er wappert wat ponnie onderuit. Ad Peters is een jon-
gen met vijf kapsalons in Nederland: twee in Deventer, een in
Apeldoorn, een in Zutphen en sinds kort zit hij ook in Hilver-
sum pal naast de AVRO-studio's. Twee salons voeren de naam
„La Coupe". Op Nederlandse en Parijse shows loopt hij achter
de coulissen en kapt vaak de mannequins, bijvoorbeeld die lo
pen bij Yves St. Laurent Karl Lagerfeld, Ungaro en Scherrer.
Peters is nu op uitnodiging bezig aan een tournee door Ameri
ka. Hij verzorgt er workshops, zoals hij al eerder deed in de
Sovjet-Unie, de Scandinavische landen en Polen.
Geur is de weelde van het le
ven. Man en vrouw knappen
er van op, of het nu een par
fum, eau de toilette, bodylo
tion, after shave of badfoam
betreft. Een geur blijft soms
jaren in de herinnering leven,
ze smeedt zielen aaneen...
Probeer bij aankoop nooit
meer dan vier verschillende
geuren, anders raken de zin
tuigen in de war. Maak ge
bruik van speciale „geur
strips" of papieren zakdoek
jes, waarop de verkoopster de
geur spuit. U kunt dan een
uur later nog een beetje „na-
ruiken" en voor de ene of de
andere geur beslissen. Neem
voor die beslissing de tijd. Een
geur heeft 3 tot 5 minuten no
dig om zich te ontwikkelen.
Geur reageert op elke huid
anders. Stofwisseling, voe
ding, levensgewoonten, maar
ook de zuurgraad van de huid
spelen daarbij een rol. Bij
mensen met een lichte huia
en blond haar passen in alge
mene zin frisse, heldere geu
ren (b.v. „Allora" van Mar-
bert). Vrouwen met een don
kere huid en bruine ogen wil
len iets exotischer geuren, bij
voorbeeld „Opium" van Yves
St. Laurent, „Tendance" of
„Maxim's de Paris". Nieuw
voor de man is „Marbert Gen
tleman" eau de toilette.
In de winter gebruikt men
andere parfums dan in de zo
mer. Een geur verspreidt zich
in de warme vochtige lucht
sneller dan in de kou,. Daar
om komt op koele en winterse
dagen een zwaarder parfum
beter over. Parfums werden
vroeger achter het oor aange
bracht. Niet zo'n goed idee,
want daar is de huid vet,
waardoor de geur zich niet
optimaal ontplooit. Tegen
woordig parfumeert de vrouw
zich aan de binnenkant van
de elleboog, in de knieholte,
in het décolleté en in de nek.
Pas gewassen haar is voor
man en vrouw een goede
„geurdrager". Spuit de eau de
toilette op een schone bol.
Parfum bewaren is een kunst
op zich. Ongeopende flacons
blijven ongeveer twee jaar
goed. Eenmaal geopend moet
de inhoud binnen vijf tot acht
gere levensduur. Ze houdt het
drie jaar ongeopend en liefst
in karton verpakt uit. Eau de
cologné en eau fraiche hou
den ongeopend zeker vier jaar
geur en ze kunnen minstens
anderhalf jaar geopend wor
de dop erop houden). Vuistre
gel is dat ongeopende flacons
of dozen (zeep) graag donker
en koel bewaard blijven.
ML. m
Parfum brengt men tegenwoordig als geurgarderobe aan in de
ïjven. knieholten of langs de benen. Dit deed overigens Cleopatra al
TINY FRANCIS om veldheer Marcus Antonius te bekoren...