Mgr. Bar bepaalt de toon op LPO Een school van de GEESTELIJK LEVEN/OPINIE kerk wereld beroepingen Schoolwijzer is weer !>ste QeidteQowuvnt MAANDAG 2 FEBRUARI 1987 PAGIN^ 2 Meer priesterwijdingen in R.K. Kerk VATICAANSTAD In 1985 werden priesters 6.734 gewijd; dat is 6.3 procent meer dan in 1984. Ook het aantal priesterstu denten steeg met ruim 6 procent tot 85.084. Verder groeide het aantal permanente diakens met bijna zeven procent tot 12.541. Dit blijkt uit het pauselijk jaarboek („Annuario Pontificio") voor 1987. dat dit weekeinde is verschenen. Eind 1985 waren er in totaal 403.480 priesters, van wie 253.319 priesters van een bisdom en 150.161 religieuzen. Er zijn na de dood van kardinaal Munoz Duque uit Colombia op 15 januari 1987 nog 142 kardinalen. Aan het begin van dit jaar waren er 3.885 bisschoppen en hulpbisschoppen. Leo Habets leider Campus Crusade for Christ in Europa DOORN Leo Habets (38). de afgelopen zeven jaar directeur van het „Instituut voor Evangelisatie", is benoemd tot direc teur voor Europa van de wereldwijde evangelisatiebeweging Campus Crusade for Christ. De organisatie is actief in veertien Europese landen en telt 570 volletijds-medewerkers. In Neder land werkt zij onder de naam „Instituut voor Evangelisatie", waar Habets sinds 1970 werkzaam is en onder meer de nationa le „Er is hoop" evangelisatiecampagne leidde. In zijn nieuwe functie volgt Habets de Fin Kalevi Lehtinen op, die reizend evangelist is geworden van deze organisatie. Cam pus Crusade for Christ is in 1952 gesticht en richtte zich in eer ste instantie op studenten. Later kreeg het werk een breder ka rakter. Wereldwijd zijn er 16.000 medewerkers. Het is makkelijker het gedruis te horen van het vallen van een boom die geveld wordt dan het groeien van een heel woud. Chinees spreekwoord ,HET GESPREK ZAL VERDER GAAN' NOORDWIJKERHOUT „Jezus waste na het Laatste Avondmaal de voeten van Petrus en zijn andere leerlin gen. Hij stapte uit zijn rol. Spreekt hier niet de ware communio (verbondenheid) uit, waar het in de eucharistie om dient te gaan?". Teleurge steld reageert een van de sprekers van het Landelijk Pastoraal Overleg van de r.k. kerkprovincie op het (doctri naire) standpunt van de Ne derlandse bisschoppen inzake de rooms-katholieke liturgie en zijn verbanden met het da gelijkse leven. Velen laten blijken de taal van de bis schoppen bijna niet meer ver staanbaar te vinden en hun houding te leerstellig te ach ten. Mgr. Bar die als woordvoer der de plaats van kardinaal Simonis heeft overgenomen, verontschuldigt zich een beet je. Hij is door vrijwel alle sprekers bedankt voor de ver zoenende toonzetting waar mee hij dat leerstellige stand punt van de Nederlandse bis schoppen heeft toegelicht. De bisschop verstaat de kunst om met licht galmende stem het stuk van zijn al te scherpe kanten te ontdoen. Bijvoor beeld over het veel te weinig uitnodigende karakter dat de bisschoppen geven aan de communie. Gescheidenen, an ders geaarden of samenwo nenden komen daar eigenlijk niet voor in aanmerking. „Be- Evangelie en polemiek passen niet bij elkaar NOORDWIJKERHOUT Als wij er niet in slagen ere dienst en dienst aan de ge meenschap met elkaar te ver binden, dan zal de polarisatie steeds schrijnender worden. Dan zullen de twee uitersten tegenover elkaar blijven staan: enerzijds een conserva tieve rest die godsdienst wil herleiden tot zijn morele functie, anderzijds kleine groepen die koel en verbeten aan maatschappij-analyse doen en daarbij niet gedragen worden door de viering van een diepere zin. Het evangelie herleiden tot louter maat schappelijke inzet is een ver tekening, maar een bijna ex clusieve beklemtoning van de leer is dat ook. Dit zei de Belgische theoloog E. Henau van de Heerlense Hogeschool voor Theologie Pastoraat ter inleiding van het thema van het christelijk maatschappelijk handelen dat het afgelopen weekeinde op het LPO in Noordwijkerhout ter discussie stond. Hij wees erop dat het inzicht zou moeten doorbreken dat de boodschap van het evangelie nu eenmaal niet via polemiek en pennestrijd verhandeld kan worden. Dan loopt de in houd het gevaar door verzu ring vertekend en bedorven te worden. Henau zei dat we in een sa menleving leven waarin gods dienst taboe is en onderwerp is van misprijzen en hoon om dat zij in het verleden en he laas ook nog vandaag aanlei ding heeft gegeven tot afwij kingen en onverdraagzaam heid. Voor het zelfrespect van de christenen is het echter noodzakelijk zonder de reële schaduwzijden te ver doezelen oog te hebben voor de positieve zijden die juist op het vlak van de mede mens door christenen is ver richt. Alleen vanuit een er kenning van het positieve dat het christendom in het verle den tot stand heeft gebracht, kan men vertrouwen hebben in zijn mogelijkheden voor de toekomst, aldus prof. Henau. Nederlands Hervormde Kerk Beroepen te Honselersdijk, H.van Schaik te BJren. Beroepbaar: Drs.W.Kommers. voorheen zen dingspredikant GZB, Irenestraat 23. 2964 BL Groot-Ammers. Gereformeerde Kerken Beroepen te Hillegom, J.J.Hofland predikant voor jeugd- en clubwerk begeleiding In de classis Den Haag. verbonden aan de kerk van Den Haag-Oost. Aangenomen naar Ba- rendrecht, drs.J.M.Wilschut te Hel- levoetsluis. Beroepbaarstelling: Mevr.G.J.de Jong-Baerends. Dillen burg 30. 7242 BB Lochem. Christelijke Gereformeerde Ker- Beroepen te Haarlem-Centrum. M.Groen kandidaat te Apeldoorn. Bedankt voor Vlaardingen, J.Brons te Urk (Maranathakerk). De leiding van de vergadering: v.l.n.r. dr. G. Fl ardinaal Simonis en drs. G. Kaandorp. denkt U wel dat het de Heer zelf is die ons uitnodigt. Dit moet het niveau van ons spre ken bepalen, wanneer het er over gaat dat niet iedereen waardig is aan de tafel des Heren te verschijnen." Maar in het verloop van de discus sie blijkt dat het uiteindelijk de bisschoppen zijn die bepa len wat oirbaar is en wat niet. Het gesprek kan hiermee niet afgelopen zijn. Het zal verder gaan, aldus bisschop Bar en dat is het dan. Vele deelnemers spuien hun kritiek in de wandelgangen of in de besloten groepen, niet in het openbaar, De tegenstellin gen zijn bekend, de lust om de handschoen op te pakken is echter minimaal. Homoseksualiteit Op een punt is dat niettemin onvermijdelijk. Het lid van de Groningse Diocesane Pastora le Raad E. van Erp laakt op trage toon namens de gekozen leden van de Diocesane Pasto rale Raden het standpunt van de kardinaal inzake homosek sualiteit. „We zijn overmand door gevoelens van schaamte. We hopen in de toekomst ge spaard te mogen blijven van dergelijke uitspraken van de leider van de rooms-katholie ke geloofsgemeenschap. On dertussen kunnen wij de ge kwetsten niets anders bieden dan ons eigen verdriet dat dit in naam van God gebeurt." Niet iedereen is het overigens met Van Erp eens en sommi gen laten dat in een enkel ge val ook luidruchtig horen. Pastor Loek Bosch zegt zich gestoord te hebben aan reac ties aan de bar, waarin met homofielen de vloer wordt aan geveegd. Hij vindt dat on christelijk en de stijl van het LPO onwaardig. Om een reactie op de uit spraak van het DPR-lid Van Erp gevraagd, geeft de kardi naal de voorkeur te zwijgen. Later op de dag, aan het begin van de zaterdagavondzitting wil hij toch reageren. Hij zegt dat zwijgen goud is, maar dat hij als bisschop en leraar soms veroordeeld is tot het zilver. Vele verzoeken hadden hem bereikt om iets te zeggen over het Vaticaanse document over de homofilie en het Humanis tisch Verbond had hem twin tig minuten de tijd aangebo den om de achtergronden van dit document te verduidelij ken. „Ik heb het interview met de beste bedoelingen ge geven. Het gaat mij om het werkelijk geluk van de mens." Alle deelnemers van het LPO zullen de tekst van het inter view toegezonden krijgen en iedereen die dat wil kan dat bij de kardinaal aanvragen evènals een brief over homo filie die hij enige jaren terug schreef. De kardinaal vraagt hen het interview „zonder vooringenomenheid" te lezen. Hij vindt niet dat over zijn standpunt nu gediscussieerd kan worden, „omdat deze vergadering daarvoor niet is# bedoeld". Het eigenlijke onderwerp van het LPO, „het christelijk maatschappelijk handelen" waarvoor een aantal katholie ke maatschappelijke organisa ties zijn uitgenodigd, komt nauwelijks uit de verf. De volgende bijeenkomst van het LPO zal daar verder op stude ren. Ds. D. van Rhenen, waarne mer namens de Nederlandse Protestantenbond, zegt bij alle verdeeldheid en tegenstellin genomen tot het middel van de scheiding zoals de Refor matie. „Wat eenmaal geschei den is, krijg je nooit meer ge heeld", zegt de dominee. Kardinaal Simonis verklaart aan het slot dat hij met lood zware schoenen naar deze bij eenkomst was gekomen. De grote inzet van leken heeft hem verrast. Hij gaat daarom met steunzolen terug en voelt zich gesterkt tegen de vele stormen die nog zullen opste ken. PAUL VAN VELTHOVEN Industriepredikant dr. L. Oranje overleden OOSTERBEEK Dr. L. Oranje, gereformeerd indus triepredikant in Gelderland, is zondag op 49-jarige leeftijd overleden. Hij was al gerui me tijd ernstig ziek. Leendert Oranje werkte van 1968 tot 1976 als docent aan de theologische hogeschool te Jakarta. Daarna was hij ze ven jaar werkzaam als we tenschappelijke hoofdmede werker filosofie aan de Theo logische Hogeschool van de Gereformeerde Kerken in Kampen. In 1982 had hij sa men met ir. M. van Alphen de redactie van het boek „Kerk en vredesbeweging". In deze bundel schreef Oran je een beschouwing over „vredesbeweging en theolo gie". Sinds 1 mei 1983 was Oranje werkzaam als indus triepredikant in dienst van de Stichting Evangelie en In dustrie in Gelderland. Ds. T.S. Farisani Farisani: politie dreigde me tweemaal te doden THOHOYANDOU, Venda „Tweemaal hebben politieagen ten tijdens een verhoor gedreigd mij te zullen doden. Verder heb ik 70 dagen in volstrekte afzondering gevangen gezeten. Het enige gezelschap dat ik had, was de bijbel." Dit zei de lutherse deken T.S. Farisani, die na ruim twee maanden hechtenis in het Zuidafrikaanse thuisland Venda werd vrijgelaten. Hij heeft een aanbod gekregen in de Vere nigde Staten te komen werken. De politie-agenten onder vroegen hem onder meer over de Belydende Kring, een groep van zwarte en blanke theologen, die zich tegen de apartheid hebben gekeerd. Deze Kring ontleent zijn inspiratie aan de Bekennende Kirche, die zich tegen Nazi-Duitsland verzette. Den Uyl laakt uitspraken mgr. Simonis DEN HAAG De voormalig PvdA-fractieleider in de Tweede Kamer, Joop den Uyl, vindt dat kardinaal Si monis met zijn uitspraak over het weigeren van homo- sexuele huurders in strijd handelt met de grondwet. „De uitlatingen van Simonis, die zegt te billijken dat ka tholieken homofiele huur ders mogen weren, zijn een opwekking tot discriminatie. Dat is in strijd met de Grond wet en dient veroordeeld te worden", aldus Den Uyl za terdag op een manifestatie over „veilig vrijen" in Am sterdam. Den Uyl pleitte daarin voorts voor een zo groot mogelijke openheid bij de aanpak van het aids-pro- bleem, waar het de bestrij ding en voorkoming van de ziekte betreft. Voorzitter Rob Tielman van het Humanistisch Verbond, dat eerder kardinaal Si monis gastvrijheid had ver leend voor de officiële opvat tingen van de r.k. kerk over homofilie zei vanmorgen in een uitzending van het Humanistisch Verbond dat de uitspraken van de kardi naal „in wezen de grondslag is van racisme". „Als je in Si monis' uitspraken het woord homoseksuelen zou vervan gen door joden of negers, dan zie je dat dit type van den ken, dit opdringen van eigen opvattingen aan anderen, in wezen de grondslag is van racisme.", aldus Tielman. Voorzitter Mariënburg Vereniging treedt af NOORDWIJKERHOUT De voorzitter van de Mariën burg Vereniging, prof. dr. G. E. J. Staal, treedt tijdens de vergadering van de vereni ging in juni af. Hij acht na drie jaar voorzitterschap de tijd gekomen voor een nieu we voorzitter. Staal (49), hoogleraar in de medische enzymologie aan de medische faculteit van de Rijksuniver siteit Utrecht, is de eerste voorzitter van de Mariënburg Vereniging. De vereniging is ontstaan uit de Mariënburg- groep die zich in het najaar van 1983 presenteerde met de brochure „getuigen van de geest die in ons leeft". Daarin werd gepleit voor voortzet ting van de vernieuwing in de Nederlandse RK-kerk. De vereniging heeft ongeveer zesduizend leden. De school is toch van de ouders? Dat is een vraag, die mij meermalen wordt gesteld. En men denkt dan, dat ten aanzien van het bijzonder onderwijs het antwoord op die vraag zeker bevestigend zal luiden. „Daar hebben onze voorouders toch voor gestreden?", zo voegt men er dan ook nogal eens aan toe. Maar, zo simpel en eenduidig liggen de zaken hier toch niet. In een zeer lezenswaardig ar tikel over „Groen en het on derwijs" (Cahier nr. 21 van de Unie „School en Evange lie") schreef dr. H. Algra in 1976, dat Groen van Prinste- rer de school zag als een zaak van de ouders en tegelijk als een verantwoordelijkheid van de staat èn de kerk. Deze voorvechter van christelijk onderwijs in de vorige eeuw vond ook. dat de kerken ei genlijk de eerst aangeweze nen waren om bijzondere scholen te stichten. Toen mensen meer dan 125 jaar geleden bijzondere scho len stichtten, ontstonden vier soorten: 1. De scholen die, gesticht werden door een kerk. Dat kwam het vaakst voor. 2. De z.g. Commissie-scholen. Deze werden bestuurd door een commissie van aanzien lijken. Ze zijn in zekere zin voorlopers van huidige scho len, die van een stichting uit gaan. 3. De z.g. Associatie-scholen. Deze gingen uit van ouders. Aanvankelijk kwam deze soort niet zo vaak voor. Later kwamen er veel meer. 4. Particuliere scholen, die in feite het eigendom waren van de bovenmeester. In zijn „Schets van het Ne derlandse Schoolwezen" schrijft dr. Ph. J. Idenburg: „Het recht van ouders niet slechts als aanspraak op een school overeenkomstig hun levens- en wereldbeschou wing, maar ook als recht op bestuur is een modificatie van later, die door christenen nooit algemeen is erkend". Vrijheid, medezeggenschap De kern van ons onderwijs stelsel is: „Het geven van on derwijs is vrij": iedereen mag onderwijs geven of aanbie den. Als men echter subsidie van de overheid wil hebben, moet men met name aan kunnen tonen dat er vol doende ouders zijn die van dat aanbod gebruik willen maken. En zo'n school blijft zolang bestaan als voldoende ouders hun kinderen aan die school willen toevertrouwen. Daarbij moet het onderwij saanbod in principe wel het zelfde blijven, dat wil zeggen van een richting als met de overheid is afgesproken, als basis van de subsidietoeken ning. Het gaat dus in feite niet aan om, als men bijvor- beeld voor een rooms-katho lieke school subsidie heeft gekregen, zo maar van die school op een bepaald mo ment een zogenoemde bijzon- der-neutrale school te ma ken, want zo'n school is er misschien al lang in die buurt. Dat is dus de vrijheid van on derwijs: vrijheid van aanbod, waarbij de school voor het grootste deel zelf ook de in houd van dat aanbod bepaalt. Wat houdt nu het recht van de ouders in? Dat is het recht op een school van hun keuze voor hun kinderen. Is die er niet, dan komt die er, mits er voldoende kinderen zijn, van wie de ouders hetzelfde on derwijsaanbod willen (zie het eerste deel van de uitspraak van Idenburg, hierboven). Maar, mogen die ouders die school nu ook gaan besturen? Ten dele wel. Maar niet al leen. Het ligt voor de hand dat al leen die ouders zo'n bijzonde re school gaan besturen die het eens zijn met de doelstel ling, met het oorspronkelijke onderwijsaanbod van de richting waarop subsidie is verkregen. Maar het lijkt me logisch, dat het bestuur niet uitsluitend is voorbehouden aan die ouders. Allen (ook bijvoorbeeld ex-ouders en aanstaande ouders) die het eens zijn met het onderwij saanbod zijn hartelijk wel kom met hun steun als leden van de geestelijke gemeen schap waarin de school wor telt. En, tegenwoordig mogen ou ders ook deel uitmaken van een medezeggenschapsraad. Daarvoor kan van hen wor den gevraagd, dat ze ten minste de doelstelling van de school respecteren. Maar er is een grens aan de medezeg genschap. Die zal nooit het principiële onderwijsaanbod kunnen veranderen. Daar ligt het verschil tussen de vrijheid van onderwijs, om scholen te stichten en de me dezeggenschap van ouders. Het is goed dit te bedenken, nu allerlei onderzoekers ons steeds willen doen geloven dat het onderwijsaanbod in feite zou moeten worden be paald door de onderwijscon- sument (akelige naam eigen lijk!). Enquêtes Er zijn tegenwoordig regel matig gemeentebesturen die trachten de onderwijsvraag van ouders te onderzoeken. Dat lijkt op zichzelf redelijk, maar kan bedenkelijke kan ten krijgen. Ik noem een paar punten. Bij vele ouders is de school keuze niet een abstract gege ven. Zij kiezen niet zonder meer b.v. voor een openbare of christelijke school. Ze kij ken niet alleen naar wat op de gevel staat, maar ook naar wat zich daarachter afspeelt. Ofwel: ze kiezen nogal eens niet voor een bepaald soort onderwijs, maar voor een concrete school. Je hebt er dus in feite maar weinig aan wanneer ze zich op een be paald moment voor bijvoor beeld openbaar onderwijs zouden uitspreken. Trouwens, als je ouders van 11-jarigen uit 1987 naar hun door drs. K. de Jong Ozn. keuze vraagt, wat zegt dat voor de keuze van de ouders in 1990 wanneer de betref fende school er eventueel zou moeten komen? Het komt de overheid verder ook volstrekt niet toe ouders verantwoording af te laten leggen van hun schoolkeus. Zij zal dan ook nooit, op grond van een enquête, tot een conclusie kunnen komen in de trant van: hier zijn ei genlijk te veel katholieke scholen zie maar, de mees te ouders kiezen in feite wat anders. Dan controleert die overheid iets, waar ze niets mee te maken heeft: de vrije schoolkeuze van de ouders. Slechts als ouders zelf het initiatief nemen tot stichting van een school met een an der onderwijsaanbod, dan verandert de zaak. Want dan maken zij gebruik van hun recht van keuze van een school overeenkomstig hun levensbeschouwing. LPO en heropvoeding Ooit was het Landelijk Pastoraal Overleg van de rooms j katholieke kerkprovincie bedoeld als een middel om de gelo-| vigen te betrekken bij het beleid van de kerkelijke leiding.r Er was sprake van tweerichtingsverkeer. Van de bijeen-? komst die het afgelopen weekeinde in Noordwijkerhout| werd gehouden is dat nauwelijks nog vol te houden. AANGEZIEN het moeilijk is een meer dan twintig jaar ge groeide traditie van overleg af te breken, heeft het huidigej bisschoppencollege kennelijk van de nood een deugd willen maken. Een overleg dat steeds is gebruikt om kerkleiders tej confronteren met wat er onder het kerkvolk aan krachtige wensen en vurige verwachtingen leeft, kan ook dienstbaar worden gemaakt aan een heroriëntatie in traditionele zin. I DEZE conclusie dringt zich op na het antwoord van dé bis-T^ schoppen inzake liturgie op de (bescheiden) wensen van de deelnemers aan het vernieuwde LPO dat vorig jaar van startt, I ging. Het opmerkelijke van dit antwoord is namelijk dat help! ook gegeven had kunnen worden zonder welke vorm van overleg dan ook. Dat is hoogst waarschijnlijk ook de bedoe-^ ling van de bisschoppen. TT EI xlET is in dat geval evenwel jammer dat het hier een fun-;-et damentele koerswijziging betreft, hoewel nadrukkelijk is0U vermeden die als zodanig te omschrijven. Stelselmatig en na«at drukkelijk wordt verwezen naar het Tweede Vaticaanse^a Concilie dat als toetssteen fungeert. Daarnaar wordt steedg^n verwezen om de zuiverheid van de bedoelingen van de bé-*vr leidsmakers te verduidelijken. Die bedoelingen zijn wellicht jet naar de letter in overeenstemming met het concilie deiet teksten daarvan zijn immers voor vele bedoelingen uitleg-erj baar maar niet naar de geest. In die zin zijn de bedoelin gen van voor het concilie. Alleen zo zijn ook de uitlatingen te plaatsen die kardf naai Simonis zich onlangs heeft veroorloofd over homofieler L en feministische theologen. In Noordwijkerhout gaf hij zei te kennen, dat het in een bepaald opzicht wellicht verkieslij ker zou zijn geweest als hij ze niet had uitgesproken: „Zwij gen is goud, maar soms moeten bisschoppen met zilver ge noegen nemen". Ze zijn in elk geval betreurenswaardig om> dat ze door vele goed willenden als kwetsend worden aange merkt. Ze verraden bovendien de terugkeer naar een gesloT' ten denksysteem, dat paste in een preconciliaire cultuur 1 Vele katholieken meenden dat in een proces van volwassen wording de afgelopen twintig jaar, achter zich te hebben ge laten. De kerk uit het verleden die „lieve oude kerk", zoali mgr. Bör haar het afgelopen weekeinde placht té omschrij ven moet die geconserveerd worden voor de toekomst moet zij dienstbaar gemaakt worden aan een wereld di< schreeuwt om Don Bosco's? Dat laatste zou de opgave moetei zijn. De bisschoppen willen aan heropvoeding doen in tradi tionele zin. Dat kan zijn goede kanten hebben, maar van eer koerswijziging die gebouwd is op frustraties kunnen geei duurzame effecten worden verwacht. Afnemende vorst DE BILT (KNMI) Morgen is er veel bewolking waaruit voornamelijk in het westen van het land mogelijk wat re gen kan vallen. Hierdoor kan op de koude grond plaatselijk ijzel ontstaan. De toenemende bewolking veroorzaakt ook een tempering van de vorst in de komende nacht. De mini mumtemperatuur wordt onge veer min 1 in Zeeland tot min 6 graden nog in het noordoos ten van het land. Morgenmiddag loopt de tem peratuur op tot plus 2 a 5 gra den. Er staat een zwakke tot matige zuidenwind. Geleide lijk dringt de warmere oceaan- lucht verder op en vervangt de koude continentale lucht. De vorst neemt gestadig af. Na woensdag zal het in de nacht slechts op een enkele plaats nog wat vriezen. Neerslag van enige betekenis wordt er niet verwacht. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, mede gedeeld door het KNMI, geldig voor morgen en woensdag: Zuid-SkandinaviëIn west- Noorwegen bewolkt en af en toe regen bij temperaturen bo ven nul. Elders opklaringen, ook wolkenvelden en 's nachts matige vorst bij middagtempe- raturen rond het vriespunt. Denemarken: Af en toe bewol king maar droog. Overdag vooral in het westen lichte dooi, 's nachts lichte vorst. Britse Eilanden: Droog weer. In het westen wolkenvelden en plaatselijk mist, in het oos ten ook zon. Middagtempera- tuur van graden in het oosten tot 10 graden in het westen. Duitsland: Zonnig. In het wes ten af en toe wolkenvelden, 's nachts matige, in het oosten ook strenge vorst, 's middags iets onder nul, in het zuidwes ten lichte dooi. Benelux: Perioden met zon. Droog, 's Middags enkele gra den boven nul, 's nachts lichte en op enkele plaatsen matige vorst. Frankrijk: In het zuiden en zuidwesten bewolking en m< oe^ gelijk wat regen, elders droo ?ns en vooral in het noordooste fntI zon. Middagtemperatuur va ?stj. rond 0 graden in het noordoo; gen ten' tot 14 graden bij de Pyn ncj£ neeën, in het noordoosten nu- nachts en 's ochtends .licht lncj vorst. 0fu Spanje en Portugal: Vooral i (ra° Portugal en west-en zuidwes ;va; Spanje af en toe regen. Mil dagtemperatuur van 12 grade jj j in het noorden tot 17 grade in het zuiden. Alpengebied: Zonnig. In h. westelijk deel af en toe bëwo king, 's Middags benedf L 1 1200m aan de westzijde t - plus 5 graden, overigens vri zend, maar in de hogere'del« j geen extreem lage temperatt .tl ren. Italië en Joegoslavische ku Eerst zonnig, op woensdag zuid-Italië opkomende rege Middagtemperatuur van 5 gr den in het noordoosten tot j graden in zuid-Italië. oor :e< LEIDEN Groente- en fruitveiling, februari: boerenkool: 94-1.02;- spi' kool: 1.60; prei: 1.85-2.45; rabarb 1.15-1.45; spruiten: all: 1.31-1.40; I 1.36-1.38; d: 1.55-2.95; uien: 13-' winterpeen: 9-14; witlof: -95-1.1 knolselderij: 23-52; sla: 83-96;. rai stelen: 38-40; radijs: 80-83; selde 25-60; komkommmer I, 40/: 1. aat 35/: 1.39-1.44, 30/: 1.10-1.12, 2 tide 89-91, krom: 2. hc VEEMARKT LEIDEN (2-2) SLACI K 'RUNDEREN: (gulden per kg g< E> Ja' gew.) iger Aanvoer 1099. waarvan 150 stier iDikblllen extra kwal. 8,75-13,00 ren 1e kwal. 7,75-8,75, 2e kwal. 6 7,75, vaarzen 1e kwal. 6,55-7,65, kwal. 5,35-6,45, koeien 1e kwal. 6, 7,40, 2e kwal. 5,35-6,10, 3e kv 4,80-5,35, worstkoeien 4,70-5, Handel en prijzen: stieren redelijl telljk; koeien matig - lager. LACHTSCHAPEN- EN LAMMER (gulden per kg gesl.gew.) Aanvoer 95. lammeren (ramm 9,00-10,50, lammeren (ooien) 9, 10.50. SLACHTSCHAPEN- EN LAMMER (gulden per stuk) lammeren (rammen) 220-280, (amr 7 ren (ooien) 190-215. Handel en prijzen: lammeren vlo 021036 feb 87

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2