Vaticaan roept
op tot sanering
schulden Derde Wereld
Zorg om stervenden en
rouwenden krijgt nieuwe vormen
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
kerk
wereld
beroepingen
Zaligverklaring Edith Stein verwacht bij pausbezoek Duitsland
£cidóc6otwtMi:
h
k
ficidae(3omcwt
WOENSDAG 28 JANUARI 1987PAG»ÏN
Izvestia pleit voor bewaking van kerken
MOSKOU De Russische regeringskrant „Izvestia" heeft
gepleit voor permanente bewaking van de kerken in de Sov
jet-Unie. Aanleiding daartoe is het oprollen van een bende,
die uit kerken ikonen en andere kunstschatten voor enkele
honderdduizenden roebels (een roebel is officieel vier gulden
waard) hadden geroofd. Vijf leden van deze bende zijn inmid
dels tot zware gevangenisstraffen veroordeeld.
„Er schijnen goede gronden voor te zijn alle plaatsen waar
zich waardevolle voorwerpen bevinden, permanent te laten
bewaken. In elke kerk worden schatten van culturele waarde
bewaard."
Katholiek ziekenhuis Namibië dicht
WINDHOEK Het katholieke bisdom Namibië heeft van
morgen het enige ziekenhuis (55 bedden) in de havenstad
Swakopmund gesloten. De reden is dat de autoriteiten de
werkvergunning van twee Nederlandse medewerkers, Ruud
Heg en Rene Hilgers, niet verlengen. De directrice, mevrouw
Toos van Helvast, zei vanmorgen het niet verantwoord te
vinden zonder beide Nederlanders door te werken. Ze zijn
respectievelijk hoofd van de operatiekamer en hoofd admini
stratie. Ze verwacht dat het ziekenhuis zal worden overgeno
men door de Zuidafrikaanse autoriteiten. Heg en Hilgers heb
ben opdracht gekregen het door Zuid-Afrika bestuurde ge
bied voor zondag te verlaten.
Menigeen verbeeldt zich
een dierenvriend te zijn
omdat hij een gevangen
vogel eten geeft
Fliegende Blatter.
KRITIEK OP
INTERNATIONALE
MONETAIRE FONDS
(Van onze correspondent
Gerard Kessels)
ROME De geïndustriali
seerde Westerse wereld moet
een groot hulpprogramma op
poten zetten om de enorme
schuldenlast van de ontwik
kelingslanden te saneren.
Net zoals de Verenigde Sta
ten na de Tweede Wereld
oorlog de verwoeste landen
in West-Europa hielpen met
hun Marshall-plan, zo moe
ten nu de rijke landen het
schuldenprobleem van de
Derde Wereld te lijf gaan.
Daarbij zal het Internationale
Monetaire Fonds (IMF) zijn
werk met groter verantwoor
delijkheidsgevoel moeten
doen. Het IMF moet meer
oog krijgen voor de sociale
gevolgen van zijn beleid.
Dat zegt het Vaticaan in een
belangrijk document over het
schuldenprobleem in ontwik
kelingslanden. Het document
dat aangeduid wordt als een
„ethische benadering van het
internationale schuldenpro
bleem" is afkomstig van de
Pauselijke Commissie 'Iusti-
tia et Pax'.
Het stuk dat de volledige in
stemming heeft van paus Jo
hannes Paulus II is gisteren
in Rome gepresenteerd door
de Franse kardinaal Roger
Etchegaray, president van
Iustitia et Pax. Hij noemde
de schuldenberg van de ont
wikkelingslanden „een van
de grootste en nijpendste pro
blemen van deze tijd." Dat
landen in de beginfase van
hun industriële ontwikkeling
schulden hebben is op zich
een normaal verschijnsel, al
dus de kardinaal. De schul
denlast van een aantal lan
den in Afrika en Zuid-Ame-
rika is nu echter zo opgelo
pen dat er sprake is van een
ondraaglijke situatie. „De to
tale schuld van de ontwikke
lingslanden bedroeg in 1970
ruim 60 miljard dollar. Vorig
jaar was dat cijfer echter op
gelopen tot 1000 miljard", al
dus de kardinaal. „Sommige
landen moeten zo sterk be
zuinigen om hun schulden af
te lossen dat hun pogingen
om tegelijkertijd een nieuw
begin te maken met de de
mocratie erdoor gevaar lo
pen."
Bootje
In het document wordt erop
gewezen dat rijke landen en
ontwikkelingslanden in feite
in hetzelfde bootje zitten. De
een kan het schuldenpro
bleem niet oplossen zonder
de hulp van de ander. Er is
een 'nieuwe solidariteit' no
dig op basis van wederzijds
vertrouwen." Bij de oplossing
van het probleem „mag van
de rijke landen een grotere
bijdrage verwacht worden."
Als de ergste nood gelenigd is
dient er gestreefd te worden
„naar een hervorming van
de internationale financiële
en monetaire structuur" om
te voorkomen dat zich op
nieuw crisissituaties gaan
voordoen.
Het is opmerkelijk dat het
stuk, dat verder in vrij alge
mene bewoordingen gesteld
is, heel concreet is in zijn kri
tiek op het IMF. Het IMF is
samen met de Wereldbank
het voornaamste instrument
van het Westen voor de kre
dietverlening aan de ontwik
kelingslanden. De financiële
saneringsmaatregel die het
IMF de ontwikkelingslanden
oplegt zijn vaak voorwerp
van heftige kritiek.
Duitse bisschoppen
veroordelen
staatsreclame
condoomgebruik
(Van onze correspondent
Rink Drost)
BONN De Duitse bis
schoppenconferentie heeft
een boze brief gestuurd aan
het ministerie van gezond
heid en familiezaken in
Bonn. De gramschap van de
katholieke kerkvaders geldt
een advertentiecampagne in
de Duitse pers van het minis
terie, tegen de verbreiding
van de dodelijke immuun-
ziekte aids. Aangeraden
wordt, bij wisselende sexuele
contacten steeds condooms te
gebruiken.
De katholieke kerk wijst het
gebruik van voorbehoedmid
delen onder alle omstandig
heden af. Het argument is,
dat geslachtsverkeer het ver
wekken van leven tot doel
dient te hebben. De bisschop
pen schrijven het ministerie,
dat Aids niet dient te worden
bestreden met condooms,
maar met huwelijkstrouw en
met onthouding van ge
slachtsverkeer. De betreffen
de minister, dr. Rita Sllss-
muth, is niet van plan de
condoomcampagne stop te
zetten. In een reactie aan de
bisschoppenconferentie laat
ze weten, dat de staat in
Duitsland nu eenmaal vanuit
een andere opdracht handelt
dan de kerk.
Nederland** Hervormd* Kerk:
Beroepen: te Stolwijk E.M. Bakker
te Nijkerk; te Zaandam L.F. Krispijn
te Hillegom; te Nieuw Stadskanaal
H. Poot te Doeveren, predikant voor
buitengewone werkzaamheden
(jeugdwerk classis Heusden). Aan
genomen naar Nieuwendijk (toez.)
L.H. Voschezang. kandidaat te Epe.
Aangenomen naar Berllcum, toez.,
A. Groeneveid te Kerkeveid.
Bedankt voor Streefkerk A.P. Voets
te Kootwijk.
Gereformeerde Kerken;
Beroepen: te Mldwolda C.W. Hoek.
kandidaat te Nijkerk, die dit beroep
heeft aangenomen; te Delft H.J.K.
Vaartjes te Winschoten. Beroepen
te Bilthoven (geestelijke verzorging
verzorgingstehuizen) mevr. A.C.
Houtkoop-Faber, kandidaat te Bilt
hoven, die dit beroep heeft aange
nomen: te Montfoort drs. F.J.T.
Schipper kandidaat te Kampen die
dit beroep heeft aangenomen. Be
roepbaarstelling: drs. F.J.T. Schip
per te Kampen.
Gereformeerde Kerken vrijge
maakt:
Beroepen: te Waddlnxveen J.H. Ule-
hake te Zoetermeer; te Emmen J.H.
Ulehake te Zoetermeer. Bedankt
voor Leusden H.J.J. Feenstra te
Berkel en Rodenrijs.
Christelijke Gereformeerde Ker
ken:
Beroepen te Bunschoten T.M. Hof
man te Ouderkerk ad. Amstel.
Tweetal te Haarlem-C. M. Groen
kandidaat te Apeldoorn en G. Huls
man kandidaat te Westervoort.
EKerkD bezorgd om
nazislachtoffers
STUTTGART De generale
diakonale raad van de 24
miljoen leden tellende Evan
gelische Kerk van Duitsland
EKD eist van de te vormen
nieuwe regering van de
Bondsrepubliek Duitsland
snelle maatregelen om in het
reine te komen met alle
slachtoffers van het natio-
naal-socialisme. De Raad zegt
dat het gaat om schadeloos
stelling van ongeveer 90.000
tegen hun wil gesteriliseerde
burgers en van nabestaanden
van slachtoffers in 150.000
gezinnen.
(Van onze correspondent
Gerard Kessels)
ROME De Carmelites
Edith Stein, die de laatste ja
ren van haar leven in het
Limburgse Echt doorbracht,
zal zalig verklaard worden.
Naar in het Vaticaan verluidt
is de kans groot dat de offi
ciële zaligverklaring van
Edith Stein, die in 1942 in
Auschwitz werd vermoord,
zal samenvallen met het be
zoek dat de paus in de eerste
mei-dagen aan West-Duits-
land brengt. Het Vaticaan
heeft gisteren officieel het
decreet bekendgemaakt
waarmee het proces tot zalig
verklaring op gang wordt ge
bracht.
Het decreet van de Congre
gatie voor de Heiligen is in
aanwezigheid van de paus
door een twintigtal kardina
len ondertekend. Hoewel een
proces tot zaligverklaring
vaak jarenlang duurt, zoals
bij Titus Brandsma het geval
was, zal daar nu geen sprake
van zijn. In het decreet
wordt immers het martelaar
schap van Edith Stein al er
kend. Er wordt gesproken
over „het martelaarschap en
de heldhaftige deugden van
de dienares van God, Edith
Stein", die ter dood werd ge
bracht „uit haat tegen het ge
loof."
De procedure van de Congre
gatie voor de Heiligen begint
met de erkenning van 'die
naar of dienares van God'.
Vervolgens komt de zaligver
klaring en tot slot de heilig
verklaring.
Edith Stein, die in 1891 in het
Poolse Breslau werd geboren,
was van joodse afkomst. Ze
studeerde filosofie in Breslau
en maakte daarna een weten
schappelijke carrière. Ze
voelde' zich steeds sterker
aangetrokken tot het katho
lieke geloof en ze werd op
30-jarige leeftijd gedoopt.
Vier jaar later werd ze Car
melites. Samen met haar zus
ter Rosa, eveneens Carmeli
tes, ontvluchtte ze aan het
eind van de jaren '30 het
klooster in Keulen en ging ze
naar Echt. Maar na de Duitse
verovering van Nederland
was ze ook hier niet veilig
voor de Hitler-terreur. In au
gustus 1942 werden de zus
ters Stein door de Gestapo uit
het Echter klooster gehaald
en op de trein gezet naar
Auschwitz. Daar werden bei
den op 9 augustus 1942 in de
gaskamer vermoord.
maatschappelijke reacties
op de zakelijke dood
HILVERSUM - „De doden
begraven en daarna de nabe
staanden blijven opzoeken,
dat noem ik een werk van
barmhartigheid". Dat zegt
pastoor Crombach uit het
Limburgse Slenaken in de
documentaire „Omgaan met
de dood" (vrijdag 30 januari
KRO Ned. II 21.25 uur). De
maker van het programma,
Marga Kerklaan, spreekt met
hem als een van de getuigen
van gebruiken en rituelen
rond sterven en begraven die
in grote delen van ons land
tot de verleden tijd behoren.
Mensen sterven in de kille
eenzaamheid van een zieken
huis, de rouwstoet past zich
aan in het snelverkeer, in het
crematorium is het vaak op
schieten, want de volgende
kist komt er al weer aan. In
kranten staan advertenties
waaruit blijkt dat de overle
dene of de familie het ster
ven als een privé-zaak be
schouwt: „De crematie heeft
in alle stilte plaatsgevonden.
Geen bezoek'
In Slenaken is dat feitelijk
ondenkbaar: mensen sterven
nog vaak thuis, temidden
van de familie, de buurt, de
(geloofs)gemeenschap. Een
doodstijding wordt met klok
gelui bekendgemaakt en bin
nen een half uur weet het
dorp wie is overleden. Witte
lakens komen voor de ramen
van de omwonenden en bij
de begrafenis loopt vrijwel
het hele dorp uit. In de kerk
functioneren de van ouds be
kende rituelen en handelin
gen; de koorleden zorgen er
voor dat het koor op heel re
delijke sterkte kan zingen.
Marga Kerklaan laat zien
hoe in grote steden mensen
vaak letterlijk in eenzaam
heid sterven, maar ook hoe
de achterblijvende man of
vrouw vereenzaamt. Op vier
hoog, gebrekkig ter been,
vrijwel zonder contacten met
vaak veel jongere buren, pro
beren de nabestaanden in de
stilte van de bovenwoning
het verlies te verwerken.
Het wegvallen van rituelen,
de (geloofs)gemeenschap en
zorg van buren is slecht voor
mensen. Want de vragen
rond de dood zijn dezelfde
gebleven, maar de hulp die
er vroeger was, is weggeval
len. Het „In Paradisum van
het koor maakte plaats voor
Mieke Telkamp die uit de
luidsprekers het „waarheen
leidt de weg" uitzingt over de
kist.
Steeds meer mensen zien dat
in en proberen daar wat aan
te doen. In datzelfde Amster
dam bijvoorbeeld functione
ren groepen voor terminale
thuiszorg: mensen die betaald
of onbetaald het mogelijk
maken dat mensen niet in
het ziekenhuis of verpleegte
huis moeten sterven, maqr
thuis, in de eigen omgeving.
Daar immers kunnen de laat
ste dingen worden gezegd en
gevoeld. Buren, familie krij
gen ondersteuning om de
vaak zware taak aan te kun
nen. Overal in het land wor
den dergelijke groepen opge
richt; mensen zien hoe het
afscheid nemen van het le
ven beter thuis kan dan in de
onbekende en vaak onper
soonlijke sfeer van het zie
kenhuis. Er zijn al ruim
twintig groepen als die in
Amsterdam in het land en
volgens Marga Kerklaan zal
dat aantal nog flink stijgen.
Een andere reactie op het
wegvallen van de sociale en
kerkelijke structuren rond
sterven en de rouwverwer
king is het oprichten van
werkgroepen voor verlies
verwerking. Het buurthuis
krijgt bericht van een sterf
geval in de wijk en na drie
maanden krijgt de nabe
staande een brief waarin de
mogelijkheid van een ge
sprek wordt aangeboden.
Vaak wordt daar gretig op in
gegaan: dood en rouw zijn uit
onze samenleving gebannen;
de buren vinden je een „flin
ke vrouw" als je zegt dat het
goed met je gaat, ondanks het
verlies van je man. Dus je be
gint geen gesprek met men
sen in de direkte omgeving.
Een luisterend oor van ie
mand voor wie je je niet
hoeft groot te houden, is dan
zeer welkom.
Rituelen
De pastoor van Slenaken is
in de documentaire te zien in
vol kerkelijk ornaat. Hij
wijdt de kist, doet gebeden
en de kist zakt tijdens de
plechtigheid in de grond. Ri
tuelen die bij veel begrafenis
sen niet meer gebeuren. Heel
wat mensen hebben de kerk
vaarwel gezegd en het wordt
als „pijnlijk" ervaren de kist
te laten zakken waar de fa
milie bij staat.
Marga Kerklaan ontdekte
dat mensen de waarde van
rituelen juist bij sterven en
begraven opnieuw gaan zien.
Waar de moed en kracht ont
breekt om zelf iets te zeggen,
kunnen rituelen vanuit zich
zelf spreken. Ze leggen ac
centen op moeilijke punten,
waardoor mensen worden
gesterkt. Door het zien of zelf
doen van handelingen wor
den mensen als het ware
over een drempel getild. Zie
kenhuispastor Jack de Valk
laat dat zien: een stervende
wordt bediend met het sacra
ment der stervenden. Niet
meer op de oude manier, met
uiterlijk vertoon van kleding
en attributen, maar heel so
ber en intiem, ook in woor
den. De stervende voelt het
menselijk contact, als teken
van de bijzondere aanwezig
heid van God in het sterven
suur. De stervende mag erva
ren dat hij op weg is naar
God. Hoofd, handen en voe
ten worden getekend door de
olie, het teken van Gods na
bijheid.
Maar er is in de documentai
re ook die jonge vrouw, die
haar man thuis wil hebben,
opgebaard in de kamer. De
kinderen staan rond de kist
en vertellen dat hun vader
met hun over de dood heeft
gepraat. Op het kerkhof zakt
de kist weg in het familiegraf
en moeder en kinderen gooi
en aarde op de kist, als teken
Begrafenis in
Slenaken. Hier
klinkt nog het
„In Paradi
sum".
van het definitieve afscheid.
Pastor Crombach noemt de
aandacht van mensen tijdens
en na het sterven een werk
van barmhartigheid. Want de
nabestaanden worden gehol
pen door de aandacht en zorg
van de gemeemschap. En, al
dus pastoor Crombach, het
gaat tenslotte om de nabe
staanden. Die zijn nog in le
ven. In Slenaken is deze
barmhartigheid (nog) een ge
woonte. In andere streken,
met name de grote steden, is
de door verdreven uit het
openbare leven en terugge
drongen tot een individueel
gebeuren, waar een ander
niets mee van doen mag of
wil hebben. Maar, zo signa
leert Marga Kerklaan, er is
een wending. De samenle
ving gaat inzien dat de dood
bij het leven hoort en dat die
dood dus z'n eigen plaats
moet hebben, ook met het
oog op de nabestaanden. „De
komende tijd zal er veel
meer over gesproken en ge
schreven worden", voorspelt
ze. Of zij nóg een programma
over hetzelfde onderwerp zal
maken, is mede afhankelijk
van reacties op „Omgaan met
de dood".
LÜTSEN KOOISTRA
de
Dodelijk dilemma
"t!
rdt
ian b
jndei
ienst
Minis
heid
1 ove
iverk
TOT zondag, de dag van de verkiezingen, was het niefetsv
delijk welke houding de Westduitse politici zouden inn|r. w<
tegenover de recente ontvoeringen in Beiroet, waarvai|erh(
Duitsers het slachtoffer zijn. Inmiddels is echter gebleke[van
Bonn niet zal zwichten voor deze Libanees/Palestijns^onst
reur. De Bondsregering heeft daarover zowel overlejf het
pleegd met de regeringspartijen van christen-democrat^30 n
liberalen, als met de socialisten. Vervolgens heeft de r:raa
duitse geheime dienst gisteren in een zorgvuldig voorbc vel
actie nieuwe arrestaties verricht. Onder de gearreste^
bevindt zich de 30-jarige Libanees Abbas Hammadi,
broer van de 23-jarige Mohammed Hammadi, om wie de s-\
gijzelingsaffaire draait. ,K5.
De Westduitse geheime dienst had onlangs al een goedtz^i
geslagen met de arrestatie op het vliegveld van Fran|t/'
van de jeugdige Mohammed een Libanees van PalesL
afkomst. Hij was in het bezit van enkele kilo's springsU- q
bereidde kennelijk een aanslag voor. Uit vingerafdruJ.J5
bleek dat hij een van de kapers was van een TWA-vliej
een actie waarbij vorig jaar een Amerikaanse militair
doodgeschoten.
VOOR de Amerikaanse regering was dat voldoende J
onmiddellijk de uitlevering van de man te vragen. De|.V>
bollah-beweging van de „Strijders voor God", die zich o[
fundamentalisme van de ayatollah Khomeiny richt, sloeL
rige week evenwel razendsnel terug. Twee Westdui|
voor Hoechst en Siemens werkzaam in Libanon, werd?
gijzeling genomen. Van Palestijnse zijde werd vervol
meegedeeld, dat uitlevering van Hammadi aan de VS HA
doodvonnis voor de beide Westduitsers zou betekenen.
ings
Om ook Amerika onder druk te zetten heeft vervolgete°^
„Organisatie van onderdrukten van de aarde" het a^ge(1jze
weekeinde in Beiroet drie Amerikanen en een IndiërPi
een Amerikaanse verblijfsvergunning gegijzeld, eveneeri uJf
vrijlating van vliegtuigkaper Hammadi te bewerkstel!^
In de onoverzichtelijke situatie in Beiroet zijn voorts no^jgg
kele mannen verdwenen, van wie niet precies vaststa^
door wie en waarom ze zijn ontvoerd.
ALLES bij elkaar zijn in Libanon nu ongeveer dertig fDit
sen gegijzeld. Al die ontvoeringen passen in het reeds ^ter
heersende anarchistische klimaat in Libanon, waarbij hejnu:
zelen van politieke tegenstanders tussen de elkaar bestrihnie
de groeperingen over en weer als een doelmatig nfaoe
wordt beschouwd om wapens en geld te bemachtigen cjitg(
dere eisen ingewilligd te krijgen.
Elke nieuwe gijzeling, waarbij wordt gedreigd het slptee
offer te vermoorden indien de eisen niet worden ingewf v0(
vormt voor de betrokken regering een dodelijk dilemmafeke
vrijlaten van een terrorist in ruil voor onschuldige burge g
een levensgevaarlijke zaak. Voor terroristen zou het eerfie
brief betekenen om brutaalweg over de wereld te reiz«^et
ongestoord hun wandaden te plegen. Ze zouden ziclr^
kwetsbaar voelen. Zodra ze gearresteerd worden zoudeas^a
handlangers slechts ergens ter wereld enkele onschu mei
burgers behoeven te ontvoeren om hun invrijheidstellit er
bewerkstelligen. En hoe eenvoudig zo'n ontvoering iraldu
werk gaat blijkt de laatste tijd vrijwel dagelijks.
n al:
IN een soortgelijke affaire is Frankrijk niet gezwichtcies
bomaanslagen. Italië, dat met een reeks dreigementen i Foi
confronteerd indien enkele daar vastgehouden terroj®^
niet in vrijheid worden gesteld, heeft evenmin de ne^ppj
aan chantage toe te geven. Het is een hele geruststelling
ook Bonn in de huidige affaire niet bereid is door de fyzaal
te gaan. Vrijlating van Mohammed Hammadi zou op laf in
termijn het bestrijden van de waanzinnige terreurgroep#!
het Midden-Oosten tot een fictie maken.
Lichte tot
matige vorst
DE BILT (KNMI) Een ho-
gedrukgebied tussen IJsland
en Schotland trekt in de rich
ting van ons land. De kern zal
ons morgen bereiken. In de
komende nacht staat er een
zwakke wind uit het noord
westen. Er komen naast enke
le sneeuwbuien opklaringen
voor. Hier en daar kan mist
ontstaan. Het gaat weer vrie
zen, lichte vorst in het noord
westen tot matige vorst in het
midden en oosten. Overdag is
het droog en de temperatuur
loopt op tot om het vriespunt
bij af en toe zon. De wind
neemt af en komt dan uit uit
eenlopende richtingen. De ko
mende dagen zal het hoge-
drukgebied het weer bij ons
bepalen. In de nacht komt
meest matige vorst voor. De
middagtemperatuur ligt rond
het vriespunt.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor morgen en vrijdag:
Zuid-Scandinavië: opklarin
gen, aan de westkust veel be
wolking en af en toe sneeuw.
Matig tot streng vriezend
weer, aan de westkust tempe
raturen om het vriespunt.
Denemarken, Noord-Duits-
land: opklaringen, plaatselijk
mist. Overdag lichte, 's nachts
overwegend matige vorst.
Benelux: opklaringen, plaatse
lijk mist. Lichte tot matige,
hier en daar strenge vorst.
Britse Eilanden: wolkenvelden
maar op de meeste plaatsen
droog. Kans op mist. Middag-
temperatuur 2 tot 5 graden, in
de nacht in het binnenland
lichte vorst.
Midden- en Zuid-Duitsland,
Noordoost-Frankrijk: wolken
velden en plaatselijk mist.
Vooral in Duitsland ook op-
e 11
3-bI
or
klaringen. In de Beierse
nog wat sneeuw. O'
overwegend lichte voi
nachts matige tot su
vorst. HA
in
Midden- en Zuid-Fratfoee
half tot zwaar bewolkt.
namelijk in het zuiden t,
toe regen en landinwaart™"
sneeuw. Middagtempel"ze
van 3 graden in het bifcn
land tot 12 aan de Rivièfe tl
jraai
Spanje, Portugal: halLg.j
zwaar bewolkt en pel!
met regen. Middagtenj101
tuur van 10 graden ij
noorden tot 17 in het zul
ten. fet d
I van
Noord-Italië, Noordelijk var
van Joegoslavische kusinter
tot zwaar bewolkt en af per
regen.
tot 10 graden.
I H
WEERRAPPORT HEDEN MORGfroep
Weer Max Min wJ|
Amsterdam regenbui 3 1 ,w 01
De Bilt sn.bui 2 lUlg t
Kt
;n(