TERUG I let twee maanden durende I lollywood-avontuurvan The Dolly Dots w as voor de vijf meiden een compleet feest. Terwijl Nederland de indruk wekte genoeg te hebben van de dames, stond het vijftal aan de andere kant van de Atlantische Oceaan in het middelpunt van de belangstelling. De vraag die in Hollywood op ieders lippen lag. was: heeft iemand al een affaire met de Dolly Dots Zangeres Cyndi Lauper had het v ijftal graag achtergrondkoortjes laten zingen op haar nieuwe elpee maar de verfilming van ..Dutch Treat" was daarvoor té tijdrovend. Hoewel Angela. Patty. Ria. Esther en Angela op straat enorm veel bekijks hadden en in restaurants geregeld werden aangesproken, liepen Angela Groothuizen de tranen over de wangen toen ze weer in Amsterdam arriveerde. „Hollywood was heerlijk. Ik zou liegen als ik dat niet zou zeggen maar toen ik na twee dagen weerde poep van mijn schoenen stond te vegen dacht ik: ..Ik ben weer thuis". ZMERDA^^ANUARMi door Piet Snoeren Het jaar 2000 is mede daarom magisch omdat er dan weer zalm m zwemmen in de Rijn. Een riviervisf te Beneden Leeuwen beweert weliswL( dat dit ook thans al het geval is, en restauranthouder aan de dijk voert bijgevolg soms een door hem p verschalkte verse zalm op het menulV' maar bij de Organisatie ter Verbetering van de Binnenvisserij k weten ze zeker dat het hier zeeforel\ c betreft. Zalm, die komt pas in 2000. Minister Neelie Smit-Kroes echter '0: heeft alvast een voorschotje van dertln} jaar op de heuglijke gebeurtenis 11: genomen en ter viering ervan aan a.p champagne genipt. Haar neusje g/ori hetgeen heel Nederland kon r waarnemen, want het was op de tv. Ln daar gaat het hier om. lr Bestrijders van alcoholmisbruik f hebben onlangs een avond voor de j— zitten turven. Ze deden dit in verbal^ met het voornemen van het kabinet m Loekie droog te gaan leggen. Geen g reclame voor spiritualiën meer in dij STER. Maar wat helpt dat, vroegenm drankbestrijders zich af wanneer erm rest van de avond op de buis onbekommerd ingenomen blijft |q worden? Dus sloegen ze aan net tur\f en ze turfden op een willekeurige dtp in de verschillende programma's milm' liefst vierentwintig drankscènes. Zelr1- de rubriek Van Gewest tot Gewest tln.1 de politieke uitzending van de PPR, waren ermee besmet, zo werd [Rï vastgesteld. Daar kunnen ze dus nu p- journaal met nippende Neelie aan I toevoegen. [p Zouden die van Verkeersveiligheid eens turven? Want drank mag dan meer kapot maken dan je lief is, wal? 2 denken van het verkeer? Zie het ij?, doodbiddersgezicht dat Noortje van l Oostveen al trekt bij een beetje [3' kettingbotsing. En jawel. Gedurendfyf een willekeurige week vallen er g 2 - afhankelijk van het aantal kanalk,3; waarover men beschikt - tot 168 grly. verkeersovertredingen te turven. De R.3' diepste afkeuring verdienen uiteraam3 scènes waarin motorvoertuigen dwab.2'. door spiegelruiten heen op de plaats-1' belanden waar in cafés de bierponw-4- hoort te staan, dan wel stalletjes m\t g vers fruit een straatlengte op de ®nr motorkap meesleuren, terwijl M passerende voetgangers hun nek brelU' over de rondrollende meloenen. M Dergelijke tonelen immers zijn quay voorbeeldwerking gelijk te stellen rrf dokter Lansberg die in Zeg 'ns AAA 2 een steelpan Beerenburg leegslurpt plaats van Sjoukje Hooymaayer Gj. beschaafd om een droge sherry te »an vragen. S 32 De Overschrijdingen van de maximLd snelheid, het rijden door rood licht jers het kiezen van de verkeerde weghelknj; tijdens achtervolgingen? Alla, dat is l.3( Neelie Smit-Kroes aan de champagï.4( Maar als de betrokken voertuigen p 3' vervolgens over geopende bruggen fttei heenvïiegen, spoorbomen meenemen ladders onder glazenwassers weeriidl keren op het graf van de Onbekendst Soldaat en door een kolonie van /nfjj uitsterven bedreigde Adèliepinguins Ijl scheuren, dan heb je wat je zou heblM als de jongenssopraan Jeroen de Vm bij de EO zou lallen: „In de hemel geen bier, daarom drinken we het [cl Het ene mag kennelijk allemaal, terwijl het andere niet eens zou kunnen. Hadden de drankbestrijder^ toevallig geturfd op de avond dat hi ,7 glimneusje van minister Smit-Kroes atig het journaal was, hun verontrusting )rm zou de in-nemende bewindsvrouw za hebben gegolden en niet Van Gewey tot Gewest. Had diezelfde Neelie ech - ze is ertoe in staat - een nieuw si n ii snelweg geopend door met een Porsi van de Rijkspolitie over dertien ambulances van de GG en GD te springen, ze zou het jaaroverzicht het journaal hebben gehaald en de drankbestrijders zouden ter aanmoediging hun glaasje prik hebl geheven. We zijn erin geslaagd de kikker terug te krijgen in de sloot; 1 de zalm terug in de Riin", proostte minister. Misschien lukt het en de drank terug in de fles, dat lukt misschien ook. Maar de heer terug het verkeer? ANGELA GROOTHUIZEN (DOLLY DOTS) TERUG UIT HOLLYWOOD: De Dolly Dots: kans aangegrepen om op internationaal niveau een film te maken. AMSTERDAM - „Alleen al van wege de werkgelegenheid zou ik in Hollywood willen wonen, al blijf ik wel een Hollandse hoor. In de twee maanden dat we er waren miste ik de schoonheid van Amsterdam, maar ook de Hollandse gezellig heid. Echt heimwee hadden we niet, daar was geen tijd voor Bovendien vertrokken we op een moment dat we het gevoel hadden dat de mensen in Nederland ons een beetje zat waren. Er werd ge schreven dat het afgelopen was met ons en dat die film ook maar onzin was. Een misvatting want van de vierenveertig films die Cannon op dat moment in de wereld opnam, stond de rolprent bij de eerste vijf op het prioriteitenlijstje. Het klinkt raar maar we werden hier zo nega tief benaderd. Als ik bijvoorbeeld „goed" antwoordde op de vraag hoe het met me ging, werd er zo gekeken van: weet je dat wel zeker? We zijn dan ook met de stille trom naar Amerika vertrokken". Angela Groothuizen, zangeres bij The Dots, zoals ze in Amerika worden ge noemd, is sinds kort ook filmster, al is het met kleine letters. Ze speelt een van de belangrijke rollen in de Amerikaanse speelfilm „Dutch Treat", die op 27 fe bruari in première gaat. De stap naar Hollywood was, na zeven jaar Dolly Do(s, een verfrissende impuls voor de dames die als een soort Siamese vijfling door het leven gaan. Angela: „Het zijn absoluut mijn beste vriendinnen. Je pikt meer van elkaar dan van wie ook. Ik heb wel eens gedacht dat iemand die zich hetzelfde zou permitteren als een van hen, voorgoed uit mijn adressenboekje zou worden geschrapt. Ik hou heel veel van ze, maar ik bewonder ze ook heel erg. Je hebt zoveel met elkaar meege maakt. We zijn met elkaar gegroeid, maar ik heb ze ook keihard zien werken om gewoon goede vakmensen te wor den. Het zijn absoluut mijn dierbaarste vrienden. Ik denk dat ik gek zou worden als er iets met ze zou gebeuren". Bij het aannemen van het aanlokkelijke filmaanbod speelde ook het feit mee dat Nederland heel klein is en het moeilijk is vanuit ons land internationaal door te breken. Angela: „We hebben, vergeleken met andere groepen, best veel hits gehad in het buitenland, maar nooit tegelijk in alle landen. Als je dan de kans krijgt op internationaal niveau een film te maken waarin je ook mag zingen, ben je gek als je dat aan je neus voorbij laat gaan. Wie weet hoe lang we nog hadden kunnen doorgaan op de manier waarop wij bezig zijn. Wat dat betreft hebben we alle za len al vijf keer gehad". Hysterisch In Hollywood werden ze niet direct met open armen ontvangen. Angela: „Regis seur Boaz Davidson dacht dat hij moest samenwerken met „vijf hysterische wij ven uit Holland" die alleen maar zou den dwarsliggen. Dat vooroordeel was hem ingefluisterd omdat we diverse scripts hadden afgekeurd en we ander half jaar heel lastig waren geweest tij dens de contractbesprekingen. Boven dien stonden we niet direct bij hem op de stoep nadat hij had gebeld of we wil den komen. Hij begreep niet dat we eerst nog allerlei contracten moésten af werken. Je kunt toch moeilijk mensen met een personeelsfeest, die twee jaar ge leden hebben geboekt, in de kou laten staan? Dat gaat niet, al heb je honderd films. Dus toen we pas na drie weken kwamen, was hij heel koel, heel onvrien delijk, maar na twee weken was hij hele maal bekeerd. Die eerste weken moesten we namelijk nog kleren uitzoeken en hij moest keuren of het wel goed was. Een heel enge situatie. Uiteindelijk is het de kleding geworden die we altijd al dragen, maar in het begin stond hij er op dat we Amerikaanse kledij zouden dragen. We werden echter naar winkels gestuurd waar ze kleren verkochten die twee jaar geleden bij ons in de mode waren. Op een gegeven moment zijn we naar hem toe gegaan om erover te praten en toen kwamen we erachter dat de kleedster haar werk niet aankon. Tegen hem zei ze dat wij zo lastig waren, terwijl ze tegen ons vertelde dat hij zo lastig was. Het ging beter nadat een Nederlands roddel blad stiekem op de set was komen kij ken. Hij kreeg vragen als: hoe lastig zijn ze en wie heeft het minste talent. Na dat gesprek kwam hij naar ons toe en zei: „Ik heb verteld dat ik het heerlijk vind om met jullie te werken en dat jullie veel professioneler zijn dan ik had dur ven dromen". Uiteindelijk is die man gek op ons geworden en wij werden gek op hem hoewel hij een schreeuwlelijk was hoor". Angela heeft inmiddels een aantal scènes uit de film gezien. „Ik heb met angst en beven zitten kijken. We hadden afge sproken dat we er alleen met zijn vijven naar zouden kijken, maar er zaten dus allerlei andere mensen bij. Wat ik heb gezien, vond ik leuk. Hoewelje let er eigenlijk alleen maar op of je niet te dik bent en of je de zinnen normaal uit spreekt. Het is vreselijk eng jezelf op een scherm van twee bij twee te zien, maar ik heb echt gelachen. Mijn stand-in was dus twee keer zo breed als ik en ik had nog wel twee maanden getraind om een stevig kontje te krijgen in mijn strakke witte broek, die ik overigens nog angst vallig bedekte met een gouden jas. Bij haar zat die gouden jas ontzettend strak, ze had echt enorme billen. Ik ging dus even dood toen ik haar voorbij zag schuiven. Iedereen gaat natuurlijk den ken dat ik dat ben". Heerlijke tijd Angela: „We hebben echt een heerlijke tijd gehad in Hollywood, maar we zaten er ook riant. Het was er zulk lekker weer en we hadden een eigen auto tot onze beschikking. Dus als we vrij waren gin gen we er met z'n vijven vandoor. Dat op zich zou al een prachtig thema voor een film zijnWe hebben wel even moeten wennen aan de mentaliteit van de Amerikanen, maar ze zijn heel schat tig en positief en dat hadden we op dat moment heel hard nodig". „Het maken van een film is overigens voor het grootste deel wachten. Af en toe mag je een zinnetje of een woord zeggen. Ik heb dan ook twee maanden fantastisch gewacht. We waren vreselijk werklustig. In het begin spraken we dan ook af dat we in het hotel alvast wat scè nes zouden doornemen en repeteren, maar wat voor scènes dan? Die waren er helemaal niet", lacht Angela. „In het be gin lazen we het script door en leerde ie der zijn tekst uit het hoofd. Dat leer je echter snel af als je telkens een velletje met een andere tekst in je handen krijgt gedrukt op het moment dat je op de set arriveert. Maar ik heb er ontzettend veel van opgestoken. Zo heb ik geleerd mij te isoleren van alles en iedereen en dat ene zinnetje gewoon te acteren, terwijl er al lerlei mensen omheen staan". Werden de werkdagen in beslag geno men door de film, in het weekeinde stonden The Dots in de studio om de soundtrack van de film vast te leggen. Angela: „De eerste keer was dat een heel rare situatie. We zouden eerst twee num mers opnemen en de rest in Nederland. Bovendien wisten we niet of Eric van Tijn en Jochem Fluitsma (de vaste pro ducers) zouden overkomen. Op het mo ment dat we de studio instapten, werden we geconfronteerd met een kauwgom kauwende producer die met een zonne bril op en een koffertje voor zich op ons zat te wachten. Ik dacht: wat gaat er nu weer gebeuren. We hadden een heel ver moeiende week achter de rug waarin we onder meer de filmbazen Menahem Go lan en Yoram Globus van Cannon had den omgepraat ons niet als zestienjari gen te presenteren. Het was best heel eng, maar die man (Larry Lee) was ver schrikkelijk goed". SoUNDlRACK Anders dan de meeste film-elpees, is „Dutch Treat" van de Dolly Dots een echte soundtrack. Zeven van de tien nummers zijn in de film terug te horen. Angela: „Het enige nummer waarmee ik ■CeidóeSouAOtii" niet blij ben is „L.A.". Op het laatst had den ze een extra scène bedacht waarin wij in een taxi dat nummer zouden zin gen. Nou, we zagen het dus niet zitten in een „Sound Of Music"-achtig gezang uit te barsten terwijl we door de stad reden. Die scène is geschrapt, maar het num mer is wel gebruikt. Op het moment dat Larry Lee met dat nummer kwam aan zetten, lagen we helemaal dubbelWe dachten dat het een geintje was, maar dat was dus niet zo. De muziek is wel goed maar de tekst js. vreselijk. Ik haalde er ook gelijk vier taalfouten uit. Hij was echter zo overtuigd dat het goed was, dat hij de filmregisseur heeft omgepraat het toch te gebruiken. Hoewel we het niet wilden opnemen, hebben we het toch ge daan. Uiteindelijk ben je ook met een film bezig. We hebben het staan play backen, maar we hebben besloten dat als het op single wordt uitgebracht, ze het zelf mogen zingen", lacht Angela. Op het moment dat de heren Golan en Globus interesse hadden om met de Dolly Dots in zee te gaan, was het vijftal bezig een eigen film op poten te zetten. Angela: „Ze zagen ons optreden op de Firato. We deden er een concert voor Filmnet, dat op het punt stond van start te gaan. Het podium was slecht gebouwd en wiebelde helemaal. We stonden echt een beetje gein te maken en eigenlijk was het een heel zwak optreden. De twee bazen van de grootste filmmaatschappij ter wereld vonden het zo grappig dat ze met een voorstel voor een film kwamen. Er werden ons gouden bergen beloofd, maar wij hadden zoiets van: ja, dat zal wel. Ik bedoel: het is natuurlijk altijd leuk een film te maken, maar niet tegen elke prijs. Wij spelen ook bewust niet de hoofdrol, dat hebben we aan twee ac teurs (David Landsberg en Lorin Drey- fuss) overgelaten. Aan het begin van de film komen ze terecht in Amsterdam waar wij een optreden doen op het Thorbeciceplein. Ze weten ons te overre den mee te gaan naar Los Angeles, waar ze popsterren van ons willen maken. Dat is het begin van een aantal vrolijke avonturen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 26