„Het idee is belangrijker
dan de haalbaarheid*"
bioscopen
MET DE NIEUWE SEAT MARBELLA STAP JE OVERAL OP AE VANAF F 11.995,-
Rik van Dolderenwinnaar eerste Prix de Rome voor stedebouw:
KUNST
CeicbcSotrumt
vrijdag 23 januari 1987 pag
Daar is-ie dan. Dc nieuwe Seat Mar 4
bella. Charmant. Koket. Maa
voor geen kleintje vervaard. Hfey
is behendig in de stad en temperaM'
mentvol op de weg.
Dus waar je ook gaat en waar je oo|
staat, de Marbella brengt je er pr<|jjd
bleentloos heen. Samen stap
overal op af! Want ook al zijn z'i
buitenmaten nog zo compact, o|
heel veel andere punten laat cff
Marbella zien waann 'n kleine aut(p8
groot kan zijn.
Z 'n spoitieve weggedrag bijvoorbeeld
Of de luxe voorstoelen met hoofifba
steunen en 'een achterbank die
een handomdraai kan wordet
neergeldapt. Maar het allerleukst!
is misschien wel z'n verrassend lag
prijs, die nu nog aantrekkelijker i
vanwege een unieke financiering
regeling. I
Een renteloos voorschot van ma:
f 10.000,-, af te betalen in vier tel I
mijnen waarvan de laatste pas op
1 februari 1988. Als dat geen goedj
reden is om snel eens op de Seaip
dealer af te stappen.
pr
va
ititit
chiji
v
at l
Leiden Autobedrijf Huisman B.V, Levendaal 80, Tel.: 071-144345.
Katwijk a/d Rijn Autobedrijf Bellcar, Valkenburgseweg 28a, Tel.: 01718-71961.
Wijzigingen voorbehouden. Prijzen inclusiefBTW, exclusief afleverkosten. Het financieringsaanbod betrefteen rente vrije huurkoopovereen- bedrag meteen maximum van f 10.000,- of het wettelijk toegestane percentage. Dit aanbod geldt alleen bij aanschaf tussen 2 3 f har
komsttotl februaril988insamenwerkingmetonzefinancieringsmaatschappijopdegebruikelijkevoorwaardenvoorhetbijinruilbijtebetalen 1 maartl987 en registratie vóór 15 maart 1987. Importeur: Pon Car B.V., Heemstede. ioel<
13.30, 16.00, 19.00, 21.30. t._
3: The trip to Bountiful (16&jd
18.45, 21.15. zo. 13.30,
18.45, 21.15. BABYLON nor|
keicentrum Babylon, tel. 4rnrr
The fly (16); 14.00, 19.00,
zo. 13.30, 16.00, 19.00,
BABYLON 2: Ruthless
(al); 14.00, 19.00, 21.30.
16.00, 19.00, 21.30.* BABY!"
Top gun (al); 14.00, 18.45,
zo. 13.15, 15.45, 18.45,
CINEAC 1 (Buitenhof
630637): 52 Pick-up (16); t
18.45, 21.30. zo. 13.15,
18.45, 21.30. CINEAC 2J"
guys (al); 14.00, 18.45, 21 "e°:
13.15, 16.00. 18.45, 21.2 petl
00.15. CINEAC 3: Pirati
18.45, 21.30. do. vr. ma.
14.00. EUROCINEMA
910, tel. 667066): Amadeual
wo. 20.00. zo. 16.00, 20.00.
dagen 13.30, 20.00. MF
LE 1 (Carnegielaan, tel.
Flodder (al); 14.00, 18.45,
zo. 13.15, 16.00, 18.45,
METROPOLE 2. Mona l
14.00, 18.45, 21.30.
16.00, 18.45, 21.30.
LE 3: Ferris Bueller's day
14.00, 18.45, 21.30. zo.
16.00, 18.45, 21.30.
LE 4: The mission (al);
18.45, 21.30. zo. 13.15,
18.45, 21.30. METROPI
About last night (12); 18.45
do. vr. ma. di. ook 14.00.
ON 1 (Herengracht 13, tel. 4
Flodder (al); 13.45, 18.45,
zo. 13.15, 16.00, 18.45,
ODEON 2: Running scar
13.45, 18.45, 21.30. zo. r,
16.00, 18.45, 2.30. OD w
Link (12); 13.45, 18.45, 21 IJ"
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ON 4: Heartburn (al); 13.4
21.30. zo. 13.15, 16.00,
21.30. LE PARIS 1 (Kettimnni
12b, tel. 656402): Gluren r
12.00. zo. v.a. 13.30. L
2: De peepshow (18); v.i
zo. v.a. 13.45. PARIS 3:
die tegen een stootje kunn
v.a. 12.30. zo.
HAAGS FILMHUIS
56, tel. 459900): Zaal 1: Ho
aan Andrei Tarkovsky. do
22.00. vr. za. zo. ma. di. 20
19.30, 21.45. Nostalghia;
sacrifice; vr. za. Stalker;
Andrei Rublyov; wo. Berlin
nie der Grosstad; Der
der kamera; zo. 13.30. He
Een zondag op het eilam,
dejatte; Aah... Tamara;
boom; zo. 16.15. Zaal
unanswered question;
19.15. Ludwig; 21.00.
19.30, 21.45. wo. 20.00. Dl 'i
chot; do. The compagny Pdl
ves; vr. Legend; za. The w
Oz; zo. Lili; ma. The Beatl 0(
low submarine; di. Kwaid^
NACHTVOORSTELLINGEI
ASTA 2: Labyrinth
24.00. CINEAC 1: 52
(16); 00.15. CINEAC II:
on parade (16); za. 00.15.
AC III: The delta force
00.15. EUROCINEMA:
die zondig leven (18); zi
ODEON 1: Flodder, za.
reageren. Er gebeurt daar
écht iéts, men pakt de zaken
groot aan".
Mensen
Die wens tot grootschaligheid
is in meerdere opzichten
goed terug te vinden in het
prijswinnende ontwerp van
Van Dolderen. Zelfs zo, dat
de vraag rijst of hij bij het
ontwerpen ook nog enigszins
rekening houdt met de men
sen die er, als zo'n plan ooit
werkelijkheid wordt, moeten
wonen, recreëren en werken.
Gebouwen van twintig ver
diepingen hoog blijven als
woonomgeving immers vrij
zeldzaam in ons land. Rik
van Dolderen, gedecideerd:
„Nee. Ik denk bij mijn ont
werpen niet in eerste instan
tie aan de mensen. Ik pro
beer wél in mijn ontwerpen
tot een eigen herkenbaarheid
te komen, de gebruiker een
handvat te geven, in de vorm
van een plein of straat. Die
moet meerwaarde krijgen
door de wisselwerking met
de gebruiker. Maar je hoeft
niet direct aan de wensen of
bezwaren van de gebruiker
tegemoet te komen, want
hun opvattingen zijn vaak
toch al gebaseerd op voor
beelden, waarvan ze vinden
dat die moeten terugkeren in
jouw ontwerp".
De Prix de Rome, in 1870 in
gesteld, was oorspronkelijk
bedoeld om jonge, talentvolle
Nederlandse kunstenaars fi
nancieel in staat te stellen
zich in het buitenland verder
te bekwamen. Tegenwoordig
wordt het aan de kunstenaar
zelf overgelaten hoe hij het
geldbedrag van 40.000 gulden
wil besteden. „Dat is het
mooie van de prijs, er staat
niet meer bij wat je er mee
moet doen. Ik heb al enkele
jaren het idee rond te gaan
kijken in China en Tibet,
waarvan de architectuur me
heel erg boeit. Die wens
wordt nu mogelijk gemaakt",
aldus Rik van Dolderen.
In museum Fodor, Keizers
gracht 609 in Amsterdam,
zijn van vrijdag tot en met 1
maart de ontwerpen te zien
van de finalisten van de cate
gorieën architectuur en ste
debouw en landschapsarchi
tectuur in de Prix de Rome.
KOOS VAN WEES
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO-
CINEMA I (V3n Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Flodder (al);
18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30.
zo. ook 16.00. EUROCINEMA II:
Mission (12); do. ma. di. wo. 18.30,
21.15. EUROCINEMA III; Down
and out in Beverly Hills (al); 18.45,
21.30. De Speurneuzen (al); za.
wo. 14.00. zo. 14.00, 16.15. EU
ROCINEMA IV: Labyrinth (al);
18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.45.
zo. ook 16.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, lel. 01718-74075):
Top Gun (al); do. vr. za. zo. wo.
14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00,
21.15. CITY THEATER II: Heil
Camp (12); tijden zie City I. CITY
THEATER III; Haunted Honeymoon
(al); tijden zie City I. CITY THEA
TER IV: Nacht van de winnende
vrouwen (18); tijden zie City I be
halve zaterdag- en woensdagmid
dag. Pink Panther Festival (al); za.
wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Running scared (al);
vr. t/m zo. 19.00. zo. 15.45. The
Cclor purple (al); do. 14.00, 20.15.
vr. t/m zo. 21.15. ma. t/m wo.
20.15.
KINDERVOORSTELLING
Peter Pan; za. zo. wo. 14.00. Troe
telbeertjes; za. wo. 15.45.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Legal eagles (al);
do. t/m zo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Donald Ducks tekenfilm grabbel
ton; za. zo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel.
463500): Crocodile Dundee (al);
14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2: La
byrinth (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo.
AMSTERDAM De
maquette die de Amster
dammer Rik van Dolde
ren maakte van Rotter
dam-Noord, als inzen
ding voor de Prix de
Rome, maakt een heel
futuristische indruk. Een
halve cirkel, de vlakke
kant grenzend aan het
vliegveld Zestienhoven,
wordt doorsneden door
een langgerekte strook
bebouwing, bestaande
uit twintig verdiepingen
hoge flats, bedrijfsgebou
wen, arcades en neo
klassieke gevels. De ene
kant van de strook
mondt uit in de huidige
bebouwing van Rotter
dam-Noord, de andere in
de polder bij Zestienho
ven.
Verderop, meer naar het oos
ten, vormen symmetrisch
neergezette stadswallen en
kassen een buffer tussen de
oprukkende stad en het
noordelijk van Rotterdam
liggende groengebied. Recre
atie, wonen, werken, bedrij
vigheid, alles is in het ont
werp opgenomen.
Amsterdammer Rik van Dol
deren (26), wiens huis dezer
dagen wordt overheerst door
schetsen, tekeningen en ma
quettes, won met zijn „Het
aquaduct van Rotterdam" (de
strook) gedoopte ontwerp de
eerste Prix de Rome voor
Stedebouw en Landschapsar
chitectuur.
Rik van Dolderen bij zijn maquette van Rotterdam-Noord, waarmee hij de Prix de Rome in de
categorie stedebouw en landschapsarchitectuur won.
kosten van een bouwproject
besteed moet worden aan
kunst. Het zijn speelse en
toch strakke ontwerpen ge
worden, uitgevoerd in roze
en blauw, met torens en ven
sters waardoor een blik kan
worden geworpen op het er
achter liggende stadsgedeelte
of landschap. Kunst die ta
melijk kleinschalig is verge
leken met de opdracht voor
de Prix de Rome, waarbij im
mers een heel nieuwe stede-
bouwkundige ontwikkeling
moest worden vorm gegeven.
Rik van Dolderen: „Het leu
ke van die opdracht was in
derdaad dat je heel groot
schalig bezig kon zijn. Ik had
dat op school al eens gedaan,
waar ik ook twee stedebouw-
kundige ontwerpen moest
maken, waaronder een voor
het Hevea-dorp. Dat was ook
wat in de praktijk, na mijn
studie, een beetje tegenviel:
op school ben je heel groot
schalig bezig, in de praktijk
veel kleiner. En, dat vind ik
wel jammer, want kleinscha
ligheid versnippert, je krijgt
moeilijk samenhang, het
komt er altijd weer op neer
dat er ergens een beeldje
moet komen, dat vindt men
voldoende. Je komt dan
moeilijk tot een onderlinge
relatie tussen de omgeving
en de kunst die er staat. Die
moeten een geheel vormen.
Daarom vind ik het zo goed
wat er nu in Den Haag ge
beurt met de stadhuisplan
nen. Ik ken de plannen niet
echt goed, maar wat ik ge
zien heb maakt de indruk dat
daar wel de mogelijkhëden
zijn geschapen architectuur
en beeldende kunst te inte
greren en op elkaar te laten
Tot nu toe
vielen in de categorie bouw
kunst van de Prix de Rome
alleen prijzen voor architec
tuur te winnen.
Rik van Dolderen volgde een
opleiding aan de Academie
voor Beeldende Kunst in
Arnhem, en is daarmee een
vreemde eend in de bijt van
kandidaten die aan de wed
strijd deelnamen. Die waren
over het algemeen afkomstig
van de academies voor bouw
kunst. „Voor mij was dat ook
het meest verrassend", aldus
Van Dolderen, „omdat ik
geen architect ben, maar
beeldend vormgever. Ik ben
altijd meer geïnteresseerd ge
weest in de relatie architec
tuur-beeldende kunst dan in
architectuur op zich. Bij mij
gaat het meer om de ideëen
die ik in die ontwerpen ver
werk dan om de haalbaar
heid. Ik denk niet onmidde-
lijk: is het realiseerbaar. Dat
ik met die achtergrond in de
prijzen val vind ik hoopvol
voor de toekomst, omdat het
in Nederland toch altijd weer
neer komt op de vraag: kan
het, mag het binnen de be
staande regeltjes".
In het juryrapport wordt na
drukkelijk verwezen naar de
beeldende kwaliteiten van
Van Dolderens ontwerp. De
strijd om de eerste en de
tweede prijs, tussen Van Dol
deren en Harm Veenenbos
uit Wageningen, werd uitein
delijk in zijn voordeel beslist
omdat „zijn plan het meest
recht doet aan het karakter
van de Prix de Rome, name
lijk het mogelijk maken van
een nieuwe benaderwijze.
Daarbij prevaleren de kwali
teiten - waaronder de beel
dende - van het plan van
Van Dolderen boven het
eventueel technisch haalbare
ervan", aldus het juryrap
port, dat zijn ontwerp verder
omschrijft als „grensverleg
gend" en „met verbeeldings
kracht neergezet".
Van Dolderen is al een aantal
jaren werkzaam als „beel
dend vormgever". Dat resul
teerde in „omgevingskunst"
aan de Gaasperplas, de Maas
kade in Cuyck en de Trans-
vaalbuurt in Amsterdam, al
les in het kader van de zoge
naamde 1-pFocentsregeling,
waarbij één procent van de