1
)en
wereld
Leken gehecht aan plaats bij altaar
Kerken vragen ruimte voor
eigen geloof van de buurman
brieven
\van
/lezers
Êeidae
4
weer
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
£eidóe Commit
beroepingen
KERKEN SPRINGEN VOOR PAPOEA'S IN DE BRES
Retoriek weinig zinvol
Spiraal van geweld |j
VRIJDAG 23 JANUARI 1987 PAG1({
Jan Kok communicatiedirecteur van de Wereldraad
GENEVE De Nederlander Jan Kok (44) is woensdag be
noemd tot directeur van de communicatieafdeling van de We
reldraad van Kerken. Kok, afkomstig uit een uitgeversfamilie
te Kampen, is sinds 1973 de uitgever van de Wereldraad. Daar
voor werkte hij zes jaar bij Kok in Kampen. Hij is gerefor
meerd. Kok, gehuwd en twee kinderen, is de derde Nederlan
der die deze functie vervult. Hij volgt de gereformeerde predi
kant Coen Boerma op, die vorig jaar tussentijds aftrad. In de
jaren zestig heeft dr. Albert van den Heuvel, de vorige secreta
ris-generaal van de Nederlandse Hervormde Kerk, deze func
tie vervuld.
Wereldraad benaderd voor gesprek met Shell
GENEVE De Wereldraad van Kerken is benaderd voor
een gesprek met Shell. Het initiatief is afkomstig van de
vroegere predikant James Armstrong, die in 1983 na huwe
lijksproblemen aftrad als voorzitter van de Amerikaanse
Raad van Kerken. Hij werkt nu voor een bureau dat ernaar
streeft het image te verbeteren van bedrijven die lijden on
der boycotacties in verband met Zuid-Afrika. De Wereld
raad heeft Shell enkele voorstellen voor een gesprek ge
daan. Daar heeft Shell nog niet op gereageerd. Het is bij de
Wereldraad niet bekend of ds. Armstrong in opdracht van
Shell heeft gehandeld.
\kerk
Doe nooit iets tegen
uw geweten, ook niet
als de staat het van u
vraagt.
Albert Einstein
Dr. Mooi wil in
Centraal Comité
Wereldraad
blijven
GENEVE Hoewel zijn op
volger dr. K. Blei er min of
meer op rekent dat hij vanaf
volgend jaar lid van het Cen
traal Comité van de Wereld
raad van Kerken wordt, is
dr. R.J. Mooi, de huidige se
cretaris-generaal van de Ne
derlandse Hervormde Kerk,
niet van plan zijn plaats in
het bestuur van de Wereld
raad op te geven. „Ik ben als
persoon in 1983 door de alge
mene vergadering van de
Wereldraad gekozen en niet
in mijn functie. Bovendien
trad mijn voorganger, dr.
A H. van den Heuvel, uit het
Centraal Comité omdat hij
een zeer politieke functie
(Vara-voorzitter) had aange
nomen", aldus Mooi.
De gereformeerde predikante
ds. M.J. van der Veen-Schen-
keveld, die in Vancouver lid
was van de commissie die
nieuwe leden voor het Cen
traal Comité moest aanwij
zen, sprak voorafgaande aan
de vergadering in Genève
over de komst van dr. Blei in
het Centraal Comité als een
vanzelfsprekendheid.
Indertijd had de staf van de
Wereldraad. die streefde
naar minder functionarissen
in het Centraal Comité, drs.
G. Boer van het Hervormd
Werelddiaconaat voorgesteld.
De hervormde praeses ds. H.
Huting zei desgevraagd dat
er over deze zaak nog niet
was gesproken. „Het hangt
ervan af of Mooi als persoon
of als functionaris is geko
zen".
Mooi neemt in juni afscheid
als secretaris-generaal van de
Nederlands Hervormde
Kerk. Bief begint zijn werk
zaamheden bij de Hervormde
Kerk in maart.
OJECwil
duidelijker
standpunt over
jodenzending
AMERSFOORT Het
Overlegorgaan van Joden en
Christenen in Nederland
(OJEC) heeft de Raad van
Kerken opgeroepen duidelij
ke standpunten in te nemen
over de zending onder joden
en de speciale band van het
joodse volk met Israël. Het
OJEC leverde gisteren in het
jaarlijkse overleg met de
Raad van Kerken in Neder
land commentaar op het con
cept van de notitie van de
Raad over de verhouding
tussen de kerken en het jood
se volk.
Daarin wordt onder meer be
klemtoond dat nooit meer
mag worden gezegd dat God
het joodse volk wegens zijn
ongeloof heeft verworpen en
dat het zelfverstaan van het
joodse volk serieus moet wor
den genomen. Het OJEC
vond de notitie in haar huidi
ge vorm te vaag. Tenslotte
zette het OJEC vraagtekens
bij de manier waarop in de
notitie het joodse zelfver-
staan aan de orde wordt ge
steld. Het OJEC vroeg zich af
of dat gedeelte niet beter
door joden kan worden ge
schreven.
Nederlands* Hervormde Kerk
Beroepen te Utrecht, toezegging.
T Lekkerkerker te Akkerwoude-
Murmerwoude.
Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar Ureterp, drs.A.J-
.Boersma te Nes Amim (Israël) ver
bonden aan de kerk van Ens (NOP).
DEN HAAG Boosheid
bij vele leken, maar soms
ook hartelijke instem
ming valt er te constate
ren over het jongste
standpunt van de Neder
landse bisschoppenconfe
rentie waarin deze in
haar antwoord aan het
Landelijk Pastoraal Over
leg duidelijk stelling
neemt tegen de aanwezig
heid van leken bij de
consecratie. Die praktijk
is zeer wijd verbreid in
de rooms-katholieke ere
dienst, waarbij geschool
de leken als argument
hanteren het „algemeen
priesterschap" dat alle
gedoopten met elkaar de
len.
Leken hebben in die ere
dienst een vaste plaats ver
worven als lectoren, waar zij
blijkens hun reacties duidelijk
op staan en zij zijn in de loop
der tijd ook direct betrokken
geraakt bij de consecratie. De
bisschoppen maken overigens
geen bezwaar tegen leken aan
het altaar als zij als lectoren
optreden.
De Leidse pastoor drs. A.
Vreeburg zegt het helemaal
eens te zijn met de bisschop
pen. „Dat is altijd het stand
punt van de Kerk geweest.
Als de priester aan het altaar
staat, vertegenwoordigt hij
Christus. Bij de lezingen is hij
daarentegen voorganger en
vertegenwoordigt hij het
volk.'
Prof. dr. G. Lukken, hoogle
raar in de liturgie aan de Til-
burgse Theologische faculteit,
vindt dat de bisschoppen in
ieder geval met het Landelijk
Pastoraal Overleg over deze
opvatting in dialoog moeten
gaan.
Hij meent dat er histo
risch gezien aan hun stand
punt nogal wat valt aan te
merken. „De liturg Jung-
mann, die zo n grote rol heeft
gespeeld in de liturgische ver
nieuwing, heeft er al heel
lang geleden op gewezen dat
het voortdurende gebruik van
het woord „wij" in de oude
Romeinse canon wijst op een
sterk element van deelname
en verbondenheid van de
plaatselijke gemeenschap met
de priester bij het vieren van
de eucharistie. Dat wil niet
noodzakelijkerwijs zeggen dat
die plaatselijke gemeenschap
de rol van de priester in de
consecratie zou willen over
nemen. Het gaat er wél om
dat in de eerste eeuwen van
de christenheid het aspect van
de deelname aan de eucharis
tie wordt beklemtoond."
„En dat is inderdaad weer
mogelijk op grond van het ge
doopt zijn, waardoor de gelo
vigen deelnemen in het alge
meen priesterschap. De vraag
die nu in feite aan de orde is
luidt: waar ligt het onder
scheid tussen het algemeen
priesterschap van de gelovi
gen en dat van het bijzonder
priesterschap? Die mensen om
de priester heen laten dat al
gemeen priesterschap zien. In
hoeverre moet je het bijzonde
re priesterschap daarvan iso
leren?
De Franse liturg Jounel, die
veel studie heeft gemaakt van
de vroegste christelijke ge
meenten, wijst op een uit
spraak van de kerkvader Cy-
prianus waarin deze zegt dat
de gemeente, de ecclesia, als
volk is verbonden met de
priester. Die band tussen
voorganger en volk kwam
ook tot uiting in de vorm van
kerkbouw in het vroegste
christendom, volgens Jounel."
Veel later zie je een scherpe
scheiding ontstaan tussen
priester en gelovigen bijvoor
beeld door de communieban
ken. In de nieuwe kerkbouw
is die scheiding weer verlaten
en zitten de mensen in de
kerk om het altaar heen.
Theologisch zijn er verschil
lende mogelijkheden en het
minste dat je dan kunt ver
wachten is dat de bisschoppen
daarover met het Landelijk
pastoraal Overleg in dialoog
gaan, aldus prof. Lukken.
Hij meent dat de opvatting
van de bisschoppen bepaald
wordt door een visie op het
ambt, waarbij er voor hen een
wezenlijk onderscheid is tus
sen priester en leek. Zij gaan
in tegen een theologie die het
ambt primair ziet als een
dienst.
(Van onze speciale verslagge
ver Klaas van der Kamp)
GENEVE Hoe denken de
verschillende godsdiensten
over heil, hoop en spirituali
teit? Zijn er parallelle gedach
ten binnen de religies? Deze
vragen komen aan de orde in
een uitgave van de Commissie
„Dialoog met aanhangers van
andere godsdiensten" van de
Wereldraad van Kerken.
.Over twee jaar wordt de dis
cussie voortgezet als de reac
ties van vijftig gemeenten en
studiegroepen gebundeld aan
het Centraal Comité (bestuur)
van de Wereldraad worden
aangeboden.
De commissie is in 1971 ge
vormd op verzoek van enkele
kerken in Azie, waar christe
nen een minderheid vormen.
De dialoog is uit de nood ge
boren, maar door de dialoog
met andere religies aan te
gaan worden we zelf bewus
ter van ons geloof, vindt Wes
ley Ariarjah, directeur van de
commissie.
De „theologie van de religies"
is de laatste jaren sterk ge
groeid. Aanhangers van ver
schillende levensovertuiging
ontmoeten elkaar steeds va
ker. Duizenden gastarbeiders
wonen in West-Europa. Ze
blijven hun religie trouw.
Christenen worden daarmee
geconfronteerd. Ze merken
dat een islamiet ook over Je
zus spreekt en ze zien de spi
ritualiteit van èen hindoes.
Christenen worden genood
zaakt na te denken over de
religie van anderen. De We
reldraad van Kerken wil
daarbij helpen met het on
langs verschenen boek „My
neighbour's faith and mine"
(Het geloof van mijn buurman
en dat van mijzelf). Daarin
wordt een overzicht gegeven
van theologisch belangrijke
onderwerpen en de visie van
verschillende godsdiensten
daarop.
In de uitgave staat, dat de bij
bel in verschillende toonaar
den spreekt over thema's als
heil en hoop. „In de evange
liën is er bijvoorbeeld sprake
van eeuwig leven, heil en Ko
ninkrijk Gods. Het blijft on
duidelijk in hoeverre deze
termen elkaar dekken. Als de
bijbel zelf niet eenduidig is,
hoeft het christendom zich
ook niet een dergelijke doctri
ne op te laten leggen", aldus
prof. D. Eek, voorzitter van
de commissie.
Prof. Eek wijst op bijbelplaat
sen, waar ruimte is voor het
gesprek met andersdenken
den. Te denken valt aan Jona
die naar Ninevé moest, Jezus
die de Samaritanen niet ver
achtte en Paulus die de Athe-
ners toesprak in hun eigen
taal met verwijzing naar hun
eigen filosofen. „God schiep
toch de hele wereld. Niemand
valt buiten zijn hand". Van
zelfsprekend heeft een derge
lijke opvatting consequenties
voor de opvatting over zen
ding. „Dialoog houdt in dat
pending niet langer de missie
van de kerk is, maar wordt
tot de missie van God", aldus
prof. Eek.
De commissie richt zich ook
op het contact met nieuwe re
ligieuze stromingen. In princi
pe, zo is de gedachte, heeft ie
der mens recht op een eigen
levensovertuiging. De Brit K.
Cracknell wil daarom in prin
cipe geen enkele secte veroor
delen. Dat houdt voor hem in,
dat beperkende maatregelen
als onlangs opgelegd in Italië
tegen de Scientology Church
niet door de beugel kunnen.
Onverlet het feit, dat deze
mensen nooit lid zullen wor
den van de Wereldraad.
Glemp
uitgenodigd naar
Sovjet-Unie
WARSCHAU Kardinaal
Jozef Glemp, leider van de
Poolse katholieke kerk, heeft
gisteren gezegd dat hij een
uitnodiging heeft gekregen
van de Sovjet-Unie om vol
gende maand een bezoek te
brengen aan Moskou. Glemp
zei evenwel geen gelegenheid
te hebben zelf naar Moskou
te reizen, en een vervanger
te zullen sturen. De Poolse
primaat zei dat de uitnodi
ging afkomstig was van de
Russisch-orthodoxe kerk.
Volgens een bron bij de ka
tholieke kerk zou een bezoek
van Glemp aan de Sovjet-
Unie de weg kunnen berei
den voor een mogelijk be
zoek van paus Johannes Pau
lus II aan dat land. De paus
heeft laten weten dat hij vol
gend jaar graag de viering
van de duizendste verjaardag
van de komst van het chris
tendom in Rusland zou wil
len bijwonen, en kerkelijke
bronnen hebben gezegd dat
de mogelijkheid van zo'n be
zoek zou kunnen worden be
sproken als Sovjet-leider Mi-
chaïl Gorbatsjov later dit jaar
Rome bezoekt.
OEGSTGEEST In decem
ber is op een bijeenkomst van
vertegenwoordigers van de
Australische Raad van Ker
ken (ACC). de Melanesische
Raad van Kerken (MCC) en
de Indonesische Gemeen
schap van Kerken (PGI) in
Papoea Nieuw-Guinea, ge
dwongen terugkeer van de
ongeveer 10.000 vluchtelingen
uit Irian Jaya, het vroegere
Nederlands Nieuw-Guinea,
afgewezen.
Dat bericht de Raad voor de
Zending van de Nederlandse
Hervormde Kerk, die laat we
ten dat de zendingen van her
vormde en gereformeerde
Kerken zich zowel geestelijk
als financieel medeverant
woordelijk weten voor deze
oecumenische bezinning.
Voorts is ds. Sawor van de
Evangelisch Christelijke Kerk
in Irian Jaya vertrokken naar
Papoea Nieuw-Guinea, waar
hij als pastor voor deze vluch
telingen zal werken.
De kerken van Papoea
Nieuw-Guinea zijn begonnen
aan een actie om een goede
verstandhouding te scheppen
tussen de lokale bevolking en
de vluchtelingen, van wie 700
worden bestempeld als „poli
tiek bewust", waardoor terug
keer naar Indonesië is uitge
sloten.
De kerken hebben de Indone
sische regering verzocht het
Rode Kruis of het Hoge
Commmissariaat van de Ver
enigde Naties in te schakelen
als onafhankelijke toezicht
houder bij vestiging van
vluchtelingen in hun vroege
re gebieden.
De hoge commissaris van de
VN heeft de Indonesische Ge
meenschap van Kerken en de
rooms-katholieke bisschop
penconferentie een aanzien
lijk bedrag in uitzicht gesteld
voor hervestiging van vluch
telingen in het Moejoe-gebied
van Irian Jaya.
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor mgezon-
den stukken te bekorten.
Moreel analfabetisme
Met een bijl kun je voor een
oud vrouwtje houtjes hakken,
maar je kunt er haar ook de
hersens mee inslaan. En met
een spuit dien je een genees
middel toe, maar eventueel
ook heroïne. Zo zijn er vele
vindingen die ten goede kun
nen worden aangewend, maar
die. in verkeerde handen, een
krachtige bron van onheil vor
men. Of het nuttig kan zijn
vóór de geboorte vast te stellen
of er een jongen of een meisje
komt, weet ik niet. Maar dat
het tot verschrikkelijke din
gen kan leiden blijkt wel in
India. In de vele abortuskli
nieken van een grote stad,
waar ongelooflijke aantallen
abortussen worden uitgevoerd,
is 97% van de slachtoffers een
meisje. In China is iets derge
lijks aan de hand. De overheid
verbiedt meer dan één kind,
ouders willen dan liever een
jongen, eventuele meisjes gaan
eraan. De verstoring van het
natuurlijk evenwicht tussen
het aantal jongens en meisjes
is al op tientallen miljoenen
geschat. Je hoeft geen profeet
te zijn om te voorzien, dat al
die overcomplete mannen bin
nen twintig jaar kunnen gaan
uitzwermen, of opmarcheren
onder dekking van „moderne
micro-elektronica".
Intussen is Europa dan sterk
vergrijsd en aids heeft de jon
gere generaties nog eens uitge
dund, terwijl in Duitsland nu
al een zorgwekkende achter
uitgang van de kwaliteit van
het manlijk zaad is geconsta
teerd. Er zijn leukere vooruit
zichten denkbaar. Maar de
„moderne" intellectueel die
morele analfabeet blijft
schamper lachen bij het woord
„moraal". Als één van Dosto-
jevski's gebroeders Karamazov
blijft hij roekeloos spelen met
mogelijkheden en theorieën,
blijkbaar onverschillig voor
wat anderen ermee uitrichten.
Tot hij zélf geconfronteerd
wordt met de uitwerking van
virussen, die hij zelf in het le
ven heeft geroepen.
K. Verheul,
DEN HAAG.
Leken op het altaar
De r.-k bisschoppen in Neder
land willen niet meer, dat le
ken tijdens het eucharistisch
gebed naast de priester op het
altaar staan, omdat hun aan
wezigheid „verduistert,, dat
.juist bij het eucharistisch ge
bed" de priester namens
Christus optreedt. Deze ziens
wijze doet mij vrezen dat de
bisschoppen steeds meer van
Christus vervreemden. Het is
niet nodig over deze materie
theologen te raadplegen. Wij
hoeven ons Jezus' optreden
maar voor de geest te halen.
Die immers vergaarde de
mensen rond zich, gelovigen
of niet, zondaars of vromen,
kinderen of volwassenen,
kortom: iedereen. De bisschop
pen doen nu precies het tegen
overgestelde. Op het moment
bij uitstek waarop de priester
als Christus kan handelen
moet hij zich precies tegen
overgesteld opstellen: hij moet
mensen wegsturen. Als Chris
tus dat zelf bij het laatste
avondmaal ook had gedaan,
dan had er nooit zoiets als
Christendom ontstaan. Het
eucharistisch gebed moet na
tuurlijk wel worden aangepast.
Waar „wij" staat, moet nu „ik"
komen te staan: „Als ik dan
eet van dit brood en drink uit
deze beker verkondig ik de
dood des Heren totdat hij
komt" etc.
Overigens: zit men niet in de
hele kerk rond het altaar?
Ik persoonlijk hoef nu zo no
dig niet meer op het altaar. En
nog wel in de kerk? De bis
schoppen vinden blijkbaar dat
zij de kerk zijn. Ik kan slechts
geloven in een kerk van men
sen, zoals die door Christus be
doeld is.
voorIchoten.
Gênant
Hulp in natura in deze voor
velen moeilijke winterperiode
door middel van EG voedselo-
verschotten staat volgens
staatssecretaris De Graaf
„haaks op het inkomensbeleid
van Nederland, dat zijn bur
gers een uitkering verschaft
die voldoende is om van te le
ven". Dat stond in de laatste
alinea van het bericht, waarin
werd gemeld dat dezelfde
staatssecretaris het niet nodig
vindt meerjarige minima een
koude toeslag te geven. Ik
vind dat even gênant als de
opmerking van minister Ru-
ding enkele weken geleden in
een interview in de oudejaars
krant, waarin hij sprekend
over de lange dagen die hij
maakt zei dat men wel eens
had uitgerekend, dat hij eigen
lijk maar twintig gulden per
uur verdient.
J.S.J. Zwagerman,
RIJSWIJK.
Foto
Het is nog maar kort geleden
dat ik in de krant een foto zag
staan van een ongeluk, waar
bij een nog heel jong iemand
was omgekomen. Ik heb daar
grote moeite mee. Niet dat ik
het zelf zo afschuwelijk vind
om zo'n foto te zien, maar ik
denk aan de familieleden van
het slachtoffer. Voor die men
sen er kunnen ook vrien
den en kennissen zijn die van
het ongeval nog niets hebben
gehoord moet het een flin
ke klap zijn om een dergelijke
foto in de krant te zien. Ik kan
me vergissen, maar mij lijkt
zoiets erg moeilijk. Nu weet ik
wel: een krant moet nieuws
brengen, ook wanneer dat
slecht of zelfs gruwelijk
nieuws is. En dat foto's daarbij
zeer functioneel kunnen zijn is
mij duidelijk. Maar onze krant
is een regionaal blad. Daarin
een foto plaatsen van een in
die toch betrekkelijk klei
ne regio gebeurd fataal on
geluk is iets, dat m.i. niet altijd
kan. Nogmaals: niet omdat het
verwerpelijk zou zijn afschu
welijk nieuws, dat er nu een
maal is, in woord en beeld te
verslaan. Maar heel gewoon
om direct bij het gebeuren be
trokken en dus toch al getrof
fen mensen uit de eigen, na
bije omgeving een extra schok
te besparen. Misschien is het
(per geval) op zijn minst een
overweging waard.
ELKE fractie in de Tweede Kamer is met afschuw^,
over de gewelddadigheden bij de ontruiming van eei
pand deze week in Nijmegen evenals over de bram
gen bij Makro-vestigingen. Er bestaat echter geen
zindheid over de houding die moet worden aangem
genover de misdadige elementen die zich daaraan
schuldig gemaakt. „De bijl aan de wortel van de
ving", zo omschreef het CDA-kamerlid Gualthérie v*e
zei de situatie waarin wij gaandeweg zijn beland,
nister Korthals Altes van justitie verzekerde daaroj
„de daders niet graag zou toegeven dat ze in staat zij
aan de wortel van onze samenleving te leggen".
De partijgenoten van de VVD-minister reageerden^
onderkoeld. Zij uitten zich in holle retoriek, zoals i]
CDA-kamerlid Van Weezei die een vergelijking trol
de huidige situatie in ons land en de Duitse republie)
dens de revolutiedagen in 1919 werd geproclameerd,
schiedenis van de Weimar-republiek heeft bewezen, 1
onvoldoende politieke aandacht en onmacht kan lew
riep het kamerlid uit.
ONZE vaderlandse democratie staat uiteraard heeli
viger in haar schoenen. Bij de ernstige, ontwrichtend
waar het bedrijfsleven, de justitie en de politie ziel
over gesteld zien, gaat het kennelijk om kleine keil
misdadige actievoerders. Het overgrote deel van onzj
king wijst hun acties verontwaardigd van de hand.
de taal en overdreven emotionaliteit in de Kamer b
geen steek verder en brengt bovendien het risico
mee, dat de raddraaiers er zich door voelen aanges]
acties uit te breiden.
1
MINISTER Korthals Altes, die terecht waarschu
„ongerichte algemene verontwaardiging", constat»
dat de tot nu toe tegenover krakers betrachte toler;
keerd is begrepen en als onmacht is opgevat. Tegen<
onverdraagzaamheid, aldus de minister, past maar
woord: „Onverdraagzaamheid, maar dan wel bi)
grenzen van de wet".
r
VERSCHEIDENE kamerleden staken overigens hu
rustheid niet onder stoelen of banken over het uitblij11
resultaten van de opsporingsacties. De minister liet w
de inspanningen van politie, justitie en Binnenlands^11
heidsdienst verder worden opgevoerd en dat de sai^e
king met het bedrijfsleven is verbeterd. Hij wil een'
rechercheteam samenstellen om bij ernstige ordevi
gen en vernielingen sneller de hand te kunnen leggr'
daders. De minister wil daarmee een beter beeld krifr
de vertakkingen over ons land van verschillende gq°
gen. Hopelijk kan daarmee hun misdadig optrede^
worden ingedrukt.
fij
br
Ministers uit acht Latijnsamerikaanse landen,
taris-generaal van de Verenigde Naties Perez de C(
functionarissen van de Organisatie van Amerikaan
hebben deze week getracht de landen in Midden-j
rond de tafel te krijgen, in een poging een einde 1
aan de voortdurende spanningen in deze regio,
heeft niets uitgehaald; net als alle vorige is ook dez^.
poging volslagen mislukt.
VOORNAAMSTE struikelblok blijft de relatie metl]
se bewind in Nicaragua. Met name El Salvador en F
zijn weinig verzoeningsgezind en geven, net als de V(__
Staten, Nicaragua alle schuld van de onrust in hefe,
Hoezeer het ook waar is dat Nicaragua de belofteSct
revolutie van 1979 (nog) niet is nagekomen, het i^
eenvoudig de schuld uitsluitend op dat land af te sc
c >0,
oECRETARIS-generaal Perez de Cuellar kwam n|ni
van de rondreis tot de schokkende conclusie dat bij bis
naamste partijen geen enkele bereidheid bestaat te k<
een gezamenlijke politieke oplossing van het Middèci
kaanse conflict. Ook de Amerikaanse regering geeft,|p
de voortdurende steun aan de Contra's, kennelijk d
keur aan het voortduren van het oorlogsgeweld. d,
C
A.ANGEZIEN er zonder direct militair ingrijpen0^
Verenigde Staten wat op zichzelf een rampzalig
sing zou zijn geen enkele kans is op een militai
braak, blijft Midden-Amerika gevangen in een spifcn
bedreiging en geweld. Intussen is het de burgerbevolja:
de prijs betaalt van het voortduren van deze situatr^
binnen de betrokken regeringen is er klaarblijkefJa(
mand, die daar zwaar aan tilt. ir_C
Even
doorzettende dooi
DE BILT (KNMI) De hoge-
drukzone boven de Britse Ei
landen en Noord-Frankrijk
verandert slechts weinig van
plaats. De druk boven Scandi
navië wordt echter lager,
waardoor de noordwestelijke
stroming wat gaat toenemen.
Morgen staat er dus wat meer
wind. De mist zal dan overdag
in vrijwel het gehele land ver
dwijnen. In de nacht en in de
ochtend zal de mist echter nog
hinderlijk zijn, terwijl door de
aanwezigheid van vorst in de
grond ook nog gladheid kan
voorkomen. De luchttempera
tuur bliift echter boven nul, in
de middag van 2 graden in het
zuidoosten tot 6 graden aan de
kust. Zondag bereikt ons over
zee koude poollucht. Na het
weekeinde komen dan
sneeuwbuien voor. De tempe
ratuur gaat geleidelijk dalen,
met na maandag weer lichte
vorst in de nacht.
Sneeuwbericht
Skigebieden dicht-bij-huis
België: zowel in de provincie
Luik als Luxemburg zijn nog
maar zeer beperkte winter
sportmogelijkheden op een
sneeuwlaag van zo'n 10 cm.
Op een enkele uitzondering
na, is alpine-ski in deze gebie
den niet meer mogelijk; Duits
land: in de Eifel matige ski- en
redelijke langlaufmogelijkhe-
den. Er ligt gemiddeld 20 cm
r*
sneeuw; Sauerland:
cm (goed tot zeer go#Jk
50 tot 150 cm (goedPj"
goed); Zwarte Woud: fle
cm (goed tot zeer g!s
pengebied: over het
nog steeds goede wiiP'i
mogelijkheden. cht
Weersverwachting to
morgenavond: /Tl
overgang naar dooi;»
overal droog; Eifel, B
erland en Zwarte Woi
selijk wat lichte sne^
motregen, met ijzeS'
grens rond de 150r^
maar aanvankelijk o 1
onder de 400 meter. 1
Zwitserland en Not
vrijwel overal drooj
grens tussen de 100Ü
meter
Overzicht van de ge
sneeuwhoogten in ce*
(het eerste cijfer geld
dalen, het tweede vo f
ge re pistes): Oosten rij
berg: 95 en 165; TilW
140; Salzburgerland: tJ(
Karin thië: 65 en 100,
land: Berner Oberlai
110; Graubünden:
Wallis: 70 en 140; Noj
Alpen: 40 en 80; Frai
voie/Haute Savoie:
Alpes du sud: 55 en 1
Voor meer gedetaillf
formatie uit de geno<
den de ANVj v
sneeuwlijnen (ges*/
40 cent per minuut):b«
n/Eifel/Sauerland
/Zwarte Woud: 06 - t/s
Oostenrijk: 06 - 91'
Z wi tserland/FrankriI
/Noord-Italië: 06 - 9(