Kerken zijn verdeeld over nieuwe ledenadminstratie £eicUe Soutaif; Scheiden kerk wereld Wereldraad zoekt samenwerking met Rome beroepingen brieuen 'p I lezers BRIT DE WEI BUI THI GEESTELITK LEVEN/OPINIE £cidóc2ouaa/nt ZATERDAG 17 JANUARI 1987 PAG door Marinus van der Berg „Sommige mensen lijden nau welijks, in feite komt er door de scheiding juist een eind aan een lange lijdensweg. Ze zijn alleen maar opgelucht en heb ben de verbreking eigenlijk al in het huwelijk verwerkt. Ande ren gaan weloverwogen en in redelijke vriendschap uit elkaar en lijden er niet zo erg onder. Weer anderen lijden tijdelijk in de eerste periode. Er zijn ook mensen die er blijvend onder lijden". Tot deze conclusie komen Ite- ke Weeda en Jan Groenewold in het onderzoek dat zij ge daan hebben op kosten van het weekblad Libelle. Hun on derzoek is gepubliceerd in het boek Scheiden doet lijden...? (uitgeverij De Haan 1986). Hun onderzoek gaat over allerlei oordelen en vooroordelen over de gevolgen van echtschei ding. Vooral de vooroordelen liggen op straat. En ook al zou je kunnen zeggen: „Laat de mensen praten, trek je er niets van aan", zo werkt het niet. In feite wordt onder de oordelen die vaak vooroordelen zijn ex tra geleden. Mensen die ge scheiden zijn hebben vaak het gevoel dat ze als een groep worden behandeld. Meningen over hen zijn: „Waar er twee kijven hebben er twee schuld; er zal wel een derde in het spel zijn; ze gaan tegenwoordig zo gemakkelijk uit elkaar, er hoeft maar iets te zijn en ze geven het op". Het onderzoek laat zien dat gescheidenen geen groep zijn en dat je dus niet kunt veralge meniseren. Iedere gescheidene heeft zijn of haar eigen verhaal en zijn of haar eigen geschei- denis. „Ik vraag om aandacht voor mijn verhaal", zei iemand. „Mijn man was een keurig mens. Er was ook geen derde in het spel. Er waren heel an dere oorzaken en daar ben ik heel moeizaam achtergeko men. Ik beleef mijn scheiding ook niet als een vrijheid. Ik voel het als een falen van me zelf". „Ik ben op oudere leeftijd bij hem weggegaan. Dan kun je wel nagaan dat je dat niet zo maar doet. Maar nu ben ik in die verschrikkelijke eenzaam heid terecht gekomen. Ik zoek hartelijkheid en genegenheid en ben op zoek naar iemand die ongeveer hetzelfde heeft meegemaakt". Iemand die midden in een scheidingspro ces zit zei: „Het blijft pijn doen, ook vanwege de angst voor de toekomst. Het is ook soms heel ontluisterend. Je kunt er met weinig mensen echt over praten. Er zijn ook aspecten die met mijn geloof te maken hebben, maar dat vinden velen zo zweverig". Er is soms veel moed zelfs voor nodig om een scheiding aan te gaan. Je eigen verwachting van je le ven, je opvoeding, je positie in de maatschappij soms. de me ning van familie en kennissen, spelen allemaal mede een rol. De onderzoekers zeggen: „Waarschijnlijk is voor velen het getrouwd blijven de weg van de minste weerstand; het doorbreken van de impliciete en expliciete sociale controle kan gemakkelijk te zwaar val len en de grote angst voor het leven na een scheiding houdt mensen bij elkaar". Mensen die plotseling weduwe of we duwnaar zijn geworden hoor je wel eens zeggen: „Wij hadden het zo goed en anderen gaan zomaar uit elkaar". Het is dui delijk dat zo een uitspraak niet veel zegt over gescheidenen maar een uiting van de diepe rouwpijn is. Gescheiden men sen heb ik wel eens horen zeg gen: „Als je weduwe bent, ben je eervol alleen. Als je geschei den bent, lijkt het wel of je een besmettelijke ziekte hebt". Hun opmerking zegt einig over het weduwe of weduwnaar zijn, maar alles over hoe velen zich benaderd en bekeken voelen. Het is de extra pijn van de scheiding die er ongevraagd nog eens bijkomt. In een pauze van een lezing zei iemand me eens: „Ik durf het niet hardop te zeggen: ik ben moeder van een gescheiden dochter". Ie mand anders schreef: „Wilt u daarover ook eens schrijven in de krant?" De volgende week zal ik dat doen. Vaticaan sceptisch over koers Gorbatsjov ROME Het Vaticaan staat sceptisch tegenover „de nieu we koers" die de Russische leider Michael Gorbatsjov heeft ingeslagen. Voor de kerk is er niets ten goede veranderd. Ook op het ter rein van de burgerrechten zijn er nauwelijks verbeterin gen. Dat schrijft het gezaghebben de tijdschrift van de Jezuïe ten Civilta Cattolica. De ban den van het blad met het Va ticaan zijn zo hecht, dat mag worden aangenomen dat de mening van Civilta Cattolica ook de opvatting van de kerkleiding weergeeft. Het is de eerste keer sinds het aan de macht komen van Gor batsjov dat er van kerkelijke zijde zo'n uitgesproken oor deel wordt geveld over zijn beleid. Het blad erkent dat op het gebied van de econo mie veranderingen hebben plaatsgevonden in de Sovjet- -Unie, maar op het terrein van de religie en de burger rechten is de balans niet ver beterd. Integendeel. Het blad zegt aanwijzigingen te heb ben dat de Russische autori teiten versterkt de strijd aan willen binden tegen elke ui ting van religiositeit en dat ze het staats-atheisme willen bevorderen. Na ons veertigste jaar is het. alsof de jaren maar zes maanden hebben. Aurèlien Scholl DEN HAAG Hoe slaagt de kerk erin in de naaste toekomst de men sen te bereiken? Begin komend jaar zal de bur gerlijke stand niet langer registreren van welke kerkelijke gezindte de inwoners zijn. Bij verhui zingen naar andere plaatsen kregen de ker ken tot nu toe inzage in die kerkelijke gezindte en konden zij vervolgens contact zoeken met de nieüwe parochiaan of het nieuwe gemeentelid. De veranderingen hebben te maken met de invoering van de wet op de privacy per 1 ja nuari 1988 en de automatise ring van de gemeentelijke administraties rond hetzelfde tijdstip. Vanuit de kerken is daarom vorig jaar het initiatief geno men een interkerkelijke stichting in het leven te roe pen die de ledenadministratie van de belangrijkste negen kerkgenootschappen in Ne derland zou moeten gaan verzorgen, de SILA. Deze moet de bestaande gegevens over de kerkelijke gezindte bundelen en verhuizingen en andere veranderingen in dit bestand aan de kerken door geven. De kosten van deze onderne ming zijn niet gering. De overheid heeft in de aanloop fase 15,5 miljoen gulden sub sidie beschikbaar gesteld. Met dat geld zouden de gege vens kunnen worden verza meld uit de burgerlijke stand. Verder zou met dat geld een begin van bekostiging kun nen worden gemaakt van een 2ogenaamd koppelsta tion, een kantoor waarin alle gegevens betreffende de le den van de negen samenwer kende kerkgenootschappen worden ondergebracht. De overheid is namelijk onder de nieuwe wet van de priva cy bereid van die mensen ge gevens naar het koppelsta tion door te sluizen die toe stemming hebben gegeven zich als „kerkelijk" te laten registreren. Om welke ker kelijke richting het dan spe cifiek gaat, zal dan blijken uit de gegevens van de SILA zelf die namelijk nog vóór 1988 een uitdraai zou krijgen van alle bestaande, naar kerkgenootschap gespecifeer- de gegevens die nu nog aan wezig zijn in de gemeentelij ke admministraties. Fors bedrag Het functioneren van het nieuwe koppelcentrum zal jaarlijks van de aangesloten kerken een fors bedrag blij ven vergen. Dat varieert van zo'n een tot twee gulden per gemeentelid of parochiaan. Voor het bisdom Rotterdam zou dat neerkomen op acht ton per jaar. De Gerefor meerde Kerken zouden een even groot bedrag moeten Deken Kwaaitaal Sommigen vrezen dat bij „schoning" van het ledenbestand van de kerken de aantallen dras tisch zullen dalen; velen die zich niet meer betrokken voelen bij de kerk zullen zich ook niet meer als kerkelijk willen laten registreren. neertellen. En hier wrikt dan ook de schoen. Heeft het wel zin om zo'n dure SILA in het leven te roepen? In de rooms-katholieke kerk is men net als in een aantal protestantse kerken zwaar verdeeld over het vraagstuk. Hoewel het economencollege van de zeven Nederlandse bisdommen aanvankelijk ak koord ging met de plannen, hebben drie bisdommen vori ge maand te kennen gegeven toch niets voor de SILA te voelen, namelijk het aartsbis dom Utrecht en de bisdom men Roermond en 's-Herto- genbosch. De bisdommen Rotterdam, Haarlem, Breda en Groningen gaan daarente gen voorlopig wel akkoord. Te duur en technisch niet goed uitvoerbaar, zo luidt het bezwaar, maar de voorstan ders geloven dat instemming of afwijzing van de SILA ook afhankelijk is van een be paald kerkbeeld. Moeten de mensen naar de kerk toe ko men of moet de kerk naar de mensen toe? Voor de Haagse deken J. Kwaaitaal is vol strekt duidelijk „dat de her der achter zijn schapen aan moet en de SILA is daar een hulpmiddel voor. In een stad als Den Haag veroudert in een gemiddelde parochie per jaar twintig proces van de adresgegevens. Na vijf jaar is je parochie-administratie dus niets meer waard. In Brabant en Limburg waar de over grote meerderheid katholiek is, wordt er kennelijk ge dacht: de meesten zijn toch niet geïnteresseerd, je kunt beter een kleine kerk hebben van mensen die daarmee hecht verbonden zijn. Maar dat staat dan wel haaks op het evangelie „waar Jezus achter de verloren schapen aanging". Vicaris-generaal J. Zuidgeest van het bisdom Rotterdam meent dat de kerk pastoraal lering zou moeten trekken uit het gebeuren eind vorige eeuw. Tienduizenden Bra bantse en Limburgse landar beiders trokken toen naar het westen op zoek naar l werk. Zij gingen definitief voor de kerk verloren, want er was niemand in de grote stad die hen opving. Veel la ter probeerde men alsnog pastoraat te plegen onder deze groepen, maar toen bleek het te laat te zijn. En toen waren de parochies, al dus Zuidgeest, aanzienlijk be ter uitgerust dan nu. Een pastoor met drie kapelaans was eerder regel dan uitzon dering. Nu de kerk veel min der goed bemand is willen de tegenstanders van de oprich ting van de SILA vertrou wen op vrijwilligers om men sen op te sporen. Deken Kwaaitaal: „Maar hoe zou dat moeten in een grote stad als Den Haag. Dat lijkt een beet je op het zoeken naar een naald in een hooiberg. Dan zouden de ontvangstcomités van de parochies bij wijze van spreken van deur tot deur moeten gaan. dat is geen werk. In een kleine ge meenschap, waar iedereen el kaar kent, is dat misschien nog wel te doen." Kwaaitaal denkt ook dat de baten van de SILA-operatie de kosten ruimschoots zullen overtreffen. „Tegenover die ene gulden die per parochi aan betaald wordt, staat een veelvoud van inkomsten", zo meent hij. Huiverig Mr. J. Klok, econoom van het Utrechtse aartsbisdom, die een belangrijke stem had in de voorlopige afwijzing door dit bisdom van de SILA-plannen, zegt wel overtuigd te zijn van het nut van een goede ledenadmini stratie, maar betwijfelt of die de hoge kosten waard zijn en of hef technisch goed werkt. Het feit dat die kosten dubbel zo hoog kunnen uitvallen op grond van nog onbekende factoren zoals de legeskosten die de gemeenten bij uitbren gen van de gegevens in reke ning gaan brengen, maakt hem extra huiverig. Op jaar basis gaat de operatie in Utrecht vijf miljoen gulden kosten en dan wordt de hele reserve van het bisdom aan gesproken, aldus de econoom. Klok heeft ook niet zo'n hoge dunk van de betrouwbaar heid van de gegevens van de burgerlijke stand. „Nu al zie je dat er gemeentes zijn die de kerkelijke gezindte niet meer doorgeven. Er zijn ook gemeenten die al automatise ren en de kerkelijke gezindte niet meer registreren. Je kunt dus zeker niet meer voor de volle honderd pro cent op de betrouwbaarheid van deze gegevens afgaan. Bovendien heeft iedere ge meente zijn eigen systeem, waardoor de informatie niet goed op elkaar aansluit en er fouten gemaakt worden." Volgens hem is ook uit een peiling onder parochies in het Utrechtse gebleken dat ze daar erg tegen de kosten op zien. Hij meent verder dat de mensen die een jaarlijkse bij drage aan de kerk leveren een relatief kleine kring vor men die meestal nog wel uit eigen beweging voeling met de kerk houdt. Verder heeft Klok een pasto rale overweging tegen de SILA: „Moet je mensen wel voor de keus stellen of ze kerkelijk zijn of niet? Zeggen ze het laatste, dan verdwij nen" ze defintief uit de be standen, terwijl ze misschien op die „dwaalweg" zouden kunnen terugkeren De voorstanders stellen daar tegenover dat door niet in te gaan op de SILA vele tien duizenden kerkleden defini tief uit het vizier zullen ra ken, met name in het dicht bevolkte westen. Een goede remedie heeft Klok daar niet voor: „We zullen de mentali teit moeten bijbrengen, dat wanneer je eenmaal tot een kerk behoort je automatisch aanmeldt bij de kerk in je nieuwe woonplaats. „Dat doe je toch ook, wanneer je lid bent van een sportclub." Ver der denkt hij dat de paro chies lokale gezamenlijke adinistraties kunnen opbou wen, omdat het merendeel van de verhuizingen gebeu ren in relatief kleine gebie den. Hervormden Tot nu zijn alleen de Her vormde Kerk en de Oud-Ka tholieke Kerk akkoord ge gaan met de SILA-plannen. De gereformeerden beslissen in maart op een speciale sy nodezitting over dit onder werp. Tijdensal gevoerde discussies door de synode is al gebleken dat er door de vertegenwoordigers van de plaatselijke kerken heel ver schillend wordt geoordeeld over de SILA. De stem van de relatief onafhankelijke ge reformeerde gemeenten zal daarbij zwaar wegen. Dat de hervormden van meet af aan akkoord zijn gegaan heeft te maken met het feit dat zij als enige kerk al een goed opgebouwde ledenadmi nistratie heeft. Een karwei dat veel bloed, zweet en tra nen heeft gekost, maar het betekent nu dat de hervorm den die administratie inte graal kunnen onderbrengen in de SILA. Net als de katho lieke kerk is de hervormde kerk van oudsher een volks kerk, die probeert verdoolde schapen bij de kudde te hou den. Voor C. Hamelink, directeur van de Generale Financiële Raad van de Hervormde Kerk en tevens voorzitter van de SILA, staat het in ie der geval vast dat de SILA doorgaat, al zal dat zeer waarschijnlijk in afgeslankte vorm zijn. Zo denkt men er ook over in onder meer het Rotterdamse bisdom onder het motto: een half ei is in ie der geval beter dan een lege dop. PAUL VAN VELTHOVEN GENEVE Het Centraal Co mité (150 leden tellend be stuur) van de Wereldraad van Kerken vraagt de Rooms-Ka- tholieke Kerk deel te nemen aan de discussie over „recht vaardigheid, vrede en behoud van de schepping". In 1990 zal hierover een internationaal congres worden gehouden. Het Vaticaan wenst geen officieel lid te zijn van de Wereldraad, maar op deze manier probeert het Centraal Comité Rome toch bij haar inhoudelijke dis cussies te betrekken. Dit bleek vrijdag bij de opening van de tiendaagse vergadering van het Centraal Comité. De Rooms-Katholieke Kerk heeft de Wereldraad al een aantal vragen voorgelegd over deelneming aan de Wereld conferentie, zei voorzitter van het Comité dr. Heinz-Joachim Held. „Een belangrijk obstakel is het karakter van de RK Kerk als wereldkerk in verge lijking met dat van de lidker ken van de Wereldraad, die bijna alle autonome kerken in een land zijn", aldus Held. Het streven van de oecumeni sche beweging om tot eenheid der Kerken te komen verloopt volgens Held overigens ook binnen de raad zelf nog vrij moeizaam. Afdelingen die ie der een grote bijeenkomst heb ben voorbereid, bleken niet bereid of in staat gezamenlijk een conferentie te beleggen. Het gaat om een Wereldzen- dingsconferentie in 1988 en een Wereldconferentie over geloof en kerkorde in het eropvolgende jaar. Gereformeerde Kerken Aangenomen naar Papen- drecht, drs.D.C.Coppoolse te Meliskerke. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Brunssum-Tree- beek, G.Zomer te Heeren veen. Evangelisch Lutherse Kerk Beroepbaarstelling: P.van den Berg, Graafschap 11, Utrecht. Proclamatie van het levers CH Met een zekere regelmaat komt de stichting "Schreef Leven" in het nieuws. Onder voorzitterschap van de gee- bare EO-direkteur drs. L.P. Dorenbos wordt Nederlajde geroepen zich te verzetten tegen ontwikkelingen op I lijn bied van euthanasie en abortus. De manier waarop DoÜ en zijn Gideonsbende proberen burgers en politiek t< tuigen van de noodzaak op een éndere manier met he en de dood om te gaan, roept echter veel weerstandei; Daar is ook wel reden voor. Wie bijvoorbeeld de 1. bekijkt van de Da-Costa-pamfletten, ook een initiati incj drs. Dorenbos, schrikt van de ongenuanceerdheid. Oijer mocratie heeft plaats gemaakt voor de „demoncrati^vai derland is dus een land geworden waar de demon hee medische ethiek heeft de absolute beschermwaardig^ n2' het leven ingeruild voor „een subjectief nuttigheids! dat riekt naar Auschwitz" en burgemeester Van Thje draagt zich als „een verblinde charlatan". Het is duidelijk dat de stichting „Schreeuw om leve een kleine minderheid voelt in een boze samenlevi verblind door zelfzucht naar de afgrond glijdt. Die heid voelt zich gedrongen die samenleving het oordee roepen. Beter gezegd: toe te schreeuwen, want door druis van de moderne samenleving hoort bijna niema boodschap van leven. HOEWEL onbedoeld, is het juist dat schreeuwerige d hei de mensen afschrikt zich in te laten met Dorenbos en de Dat is jammer, want de boodschap van de stichting b 5' de kern veel waars. Er wórdt in dit land geabortee vai buiten de wettelijke regelingen om. Er zijn voorts ve< bij sen met een visie op euthanasie zoals deze week academisch ziekenhuis van de Vrije Universiteit in A dam opnieuw is gebleken die in de consequentie: huiveringwekkend is. En het lijkt er op dat het aantal^; sen, dat de norm voor het leven baseert op wat God 1oo mens en wereld, steeds kleiner wordt. DaT christenen proberen de Nederlandse samenle behoeden voor een verloedering, waarbij het leven is van situatie-gebonden waarden en oordelen, is op een daad van verantwoordelijkheid. Maar dat appèl verzwakt door een ongenuanceerde luidruchtigheid d en recht doet aan de werkelijkheid. Alsof er in Nederlan consciëntieuze artsen meer zijn en alsof er niet langer zijn die gehandicapt jong leven wel accepteren. MAAR met die kritiek is het verhaal niet af. Het chi geloof roept alle gelovigen op in woord en in daad woordelijk te zijn voor het leven van de (ongeboren) Wat dat betreft zou men wensen dat in de kerken mi nu gebeurt, wordt geprobeerd de geestelijke achtergro allerlei tendenzen in onze samenleving te analyseren christelijk standpunt. Zodat mensen met een eerlijke argumenteerde visie in deze wereld kunnen staan ei genis afleggen van Gods proclamatie van het leven. lid: skt Aangenaam schaatsweer DE BILT (KNMI) Na dagen op zijn plaats gelegen te heb ben, komt het hogedrukgebied langzaam in beweging en trekt de komende dagen van Scan dinavië in de richting van de Baltische staten. Tergelijker- tijd vult een lagedrukgebied nabij Italië op. Hierdoor is de wind sterk afgenomen tot een zwakke tot matige oostelijke wind. De temperatuur loopt in de middag op tot ongeveer min 6 graden. Dus het wordt aangenaam schaatsweer dit weekeinde. Vandaag is er veel bewolking, maar zondag komt het zonnetje er wat vaker door. De nachten worden ook iets minder koud. Na maandag wordt het 's nachts min 7 gra den en loopt het kwik in de middag op tot net onder het vriespunt. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Scandina vië: Opklaringen, geen sneeuw, strenge vorst. Britse eilanden: Flinke opklaringen", in het westen geleidelijk meer bewol king. Middagtemperatuur van 7 graden in Ierland tot plus 4 a min 3 graden in het oosten, 's Nachts voornamelijk in Enge land lichte tot matige vorst. Denemarken, Benelux, Duits land, Frankrijk: Perioden met zon. Geen neer slag vam betekenis, 's Middags matige, 's Nachts strenge vorst. In west-Frankrijk iets minder koud. Langs de Franse Mid dellandse zee iets boven nul. Alpengebied: Zondag meer naar het oosten nog plaatselijk sneeuw, overi gens opklaringen. In de zuid dalen 's middags rond nul, overigens vriezend weer. Spanje, Portugal: Vrijwel overal zonnig. Mid dagtemperatuur van 5 in het noorden tot 15 langs de zuidelijke ku'El den. Italië en Joegoslaviscl In zuid-Italië af en texjg Landinwaards ook Meer naar het noorde,e delijk meer opklaringe;r dagtemperatuur van ietre< nul in noord-Italië tot er: den in het zuiden. In h y0 den 's nachts lichte tot ,ia vorst. Weerrapporten 16 januari Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten. Wie moppert er nog? Hopelijk is veel lezers gisteren het artikel opgevallen in de rubriek „Kerk en Wereld" over de Rus Alexander Ogo- rodnikov, die al sinds 1979 in de gevangenis zit, vanwege zijn geloof. Zeven jaar lang wordt hij nu al gemarteld, door honger, door kou, door vernedering, door verbod om te bidden. Omdat hij zich zo van alles en iedereen verlaten voelt smeekt hij om de dood straf. via een internationale aktie kunnen wij hem helpen door een briefkaart te zenden aan premier Gorbatsjov, voor zien van uw handtekening en een verzoek om gratie. In de krant van gisteren stond een daartoe geschikte tekst afge drukt. Dat is toch niet teveel gevraagd? Doe het meteen! Onlangs las ik een artikel over een soortgelijk geval. Een Vietnamese bisschop, Philippe Nguyen Kim Dien, aartsbis schop van Hué, komt op voor de rechten van de mens en de toegezegde vrijheid van gods dienst. Hij schrijft o.m. „Onge twijfeld zullen de gevolgen daarvan (dus van zijn opko men voor de rechten van de mens en geloofsvrijheid) ge vangenis en dood zijn. Uw herder is bereid om deze ge volgen te ondergaan. Hij neemt ze vrijwillig aan als be loning voor de hem door de Heer geschonken 25 jaren van het bisschopsambt, waarvan 22 jaren in het bisdom Hué". Als je dit allemaal leest, wat zijn we dan toch gelukkige mensen. Hier kun je als je wilt iedere dag naar de kerk gaan, je kunt in alle rust en vrijheid voor die kerk wer ken. En dan toch soms moppe ren. Nee toch! Chr. M. van Assendelft, DEN HAAG. Van der Meyden (3) Tot mijn verwondering las ik enkele nogal ongenuanceerde rcties op het recente huwelijk van Henk van der Meyden met Monica Strotman. Hoog moed overstijgt soms de macht van het verstand, en om die reden probeer ik vanuit een objectieve benadering enkele feiten te signaleren. Met een niet te ontkennen zakelijk suc ces beschrijft Henk van der Meyden het wel en wee bin nen de Nederlandse artiesten wereld. Ieder dag- of week blad heeft zijn specifieke le zerskring, zo ook het week blad Privé. Loskoppeling van die lezerskring is een onte rechte zaak. De artiesten zelf (die 't hardst beledigd zouden moeten zijn) gaven op die bruiloft uitbundig acte de pré- sence. Bewijst dit niet dat deze artiesten eerder gebéót zijn met het feit dat het publiek dat dit wenst, voorziën wordt van informatie? Het is de grote kracht en de sleutel tot het succes van Henk van der Mey den dat hij nooit persoonlijk wordt en iedereen meer dan in zijn waarde laat. Op die wijze ontstaat bij zijn lezerspubliek het idee dat artiesten een soort supermensen zijn. Waarom gunnen wij die mensen dat ge loof in een mooiere wereld niet? A.F. van Es, DEN HAAG. Telefoonkosten Stadsgesprekken per telefoon zijn per 1 januari verhoogd van 15 cent per gesprek tot 15 cent per 5 minuten. Onze rege- rin denkt alleen aan geld. De mens telt niet meer. Voor ou deren en vooral voor alleen staande bejaarden, weduwen en gescheiden vrouwen, die van de AOW moeten rondko men, betekent het telefoontje met de kinderen en met ken nissen heel veel. Dat is ook het geval als zij ziek zijn, terwijl in de telefooncirkels het stadsge sprek eveneens van veel waar de is. Voor blinden en slecht zienden is het telefoontje hun enige afleiding op een lange dag. Vijf minuten zijn zo om en dan kunnen zij weer 15 cent meer betalen. De een zaamheid voor al deze groepen wordt er groter door. Dat inte resseert onze regering niet. De PTT maakt enorme winsten en die moeten nog groter wor den. De alleen zijnde ouderen, blinden en slechtzienden leg gen het loodje. Van hun toch al kleine inkomen kan nog best wat af! P.G. Bins, DEN HAAG. kraL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2