Centraal Comité Wereldraad
moet „stevige besluiten nemen
kerk
wereld
Bedri jfsapostolaat is
ook zaak van parochies
Moord op Palme onthult
godsdienstigheid Zweden
ficicLc
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
beroepingen
brieven
lezers
C^idócSouxant
DONDERDAG 15 JANUARI 1987 PAG]
Dorenbos zoekt joodse steun in anti-holocaustcampagne
AMSTERDAM De stichting „Schreeuw om Leven",
waarvan de EO-direkteur drs L.P. Dorenbos voorzitter is,
zoekt steun uit joodse kring voor zijn anti-holocaust cam
pagne. De stichting heeft een brief gestuurd aan de minis
terraad. voorafgaand aan de kabinetsvergadering over eut
hanasie. De brief, ondertekend door onder meer A.J.G. Co-
hen, voorzitter van de joodse school Cheider in Amsterdam,
pleit voor handhaven van Nederland als „wereldhaven van
Nederland". Aan meer prominenten uit de joodse gemeen
schap zal worden gevraagd de brief te ondertekenen, even
als aan (oud-)politici en andere prominente Nederlanders.
„Het scenario van 1920 tot 1940 zien wij nu weer gebeuren".
In de brief van Hitier staat dat de doktersbevoegdheid
wordt uitgebreid met het doden van mensen die naar men
selijke maatstaven geen kans op menswaardig leven meer
hebben. „Het CDA werkt mee aan de voorbereiding van
een volgende holocaust", verklaarde hij. Dorenbos hoopt
dat het Nederlandse volk nu eerder opstaat dan het Duitse
volk ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. De eerste gas-
cellen zijn toen gebouwd voor ouden en gehandicapten, zei
hij. Het Duitse volk kwam pas in opstand toen er duizenden
bejaarden en gehandicapten waren weggevoerd, aldus de
EÖ-directeur.
De wereld lijkt op een
boek, waarvan men
slechts de eerste
pagina leest als men
nooit zijn vaderland
verlaat.
ACAT:
christenen
tegen
martelen
AMSTERDAM In
Amsterdam heeft zich de
Nederlandse afdeling ge
presenteerd van Acat,
een organisatie van
christenen die wil opko
men tegen het wijdver
breide martelen in de
wereld. Acat staat voor
Actie van christenen
voor afschaffing van het
martelen. De (oecumeni
sche) organisatie is van
Franse oorsprong en ont
stond in 1974 na een op
roep van Amnesty Inter
national aan kerken en
andere maatschappelijke
organisaties de campagne
tegen het martelen te on
dersteunen.
Momenteel telt Acat in
Frankrijk vijftienduizend le
den. In de afgelopen jaren
zijn ook afdelingen ontstaan
in Zwitserland, Italië West-
Duitsland, België, de Vere
nigde Staten, Canada en nu
dus ook Nederland.
De organisatie zegt de wach
ter te willen zijn in de Kerk
1 en samen met andersdenken
den te willen strijden voor
afschaffing van martelen en
doodstraf. In werkgroepen
worden brieven geschreven
naar autoriteiten van landen
die zich schuldig maken aan
martelen. Daarnaast wordt er
in de werkgroepen voor het
welzijn van gemartelden ge
bedsdiensten gehouden. Om
aan het noodzakelijke mate
riaal te komen gebruikt Acat
gegevens van Amnesty Inter
national. Acat wil geen alter
natieve Amnesty Internatio
nal zijn, maar waar mogelijk
het werk van Amnesty on
dersteunen.
Amnesty hoopt dat Acat goed
werk kan doen voor urgente
gevallen, bijvoorbeeld wan
neer iemand de doodstraf bo
ven het hoofd hangt. De or
ganisatie van Amnesty Inter
national blijkt in de praktijk
wel eens te log te zijn om
daar snel op te kunnen inspe
len. aldus woordvoerder I.
Martens van Amnesty Inter
national. Acat heeft zich nu
ontfermd over het lot van de
Zuidafrikaanse zwarte leider
Gugile Nkwinti (38), die in
de A.I-terminologie als een
„urgent action" te boek staat.
De organisatie van katholie
ke religieuze en de Waalse
kerken in Nederland hebben
zich achter het initiatief tot
oprichting van een Neder
landse afdeling van Acat ge
schaard.
Inlichtingen: Secretariaat
vereniging ACAT, Rijndijk
108, 2394 AJ Hazerswoude.
Het lidmaatschap van de ver
eniging bedraagt 25,- per
jaar. Giro: 50.47.237.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Papendrecht.
dr.W.Verboom te Hierden; te Lunte-
ren. L.Kruijmer te Sommelsdijk; te
Anna Palowna en Wieringerwaard.
mevrouw A.W.E.Brokerhof te Veere
en Kleverskerke; te Zwartebroek
toezegging. A.P.Voets te Kootwijk;
te Waddinxveen toezegging, deel
gemeente hervormde Emmanuel
kerkgemeente, W.v.d.Lee te Noord-
wijk. Aangenomen: naar Hooge-
zand-Sappemeer-Kropswolde. naar
Mijnsheerenland, drs.P.W.de Noolj
kandidaat te Groningen. Bedankt
voor Nieuw Stadskanaal toezeg
ging. G.J.van Steeg te Vriezenveen,
Beroepbaar. P.F.Bouter, Bosch 19,
3353 GC Papendrecht.
DS. MARJA VAN DER VEEN - SCHENKEVELD, RIJSWIJK:
RIJSWIJK „Een kri
tisch gespannen verwach
ting". Zo karakteriseert
ds. Marja van der Veen-
Schenkeveld uit Rijswijk
haar gevoelens aan de
vooravond van de zitting
van het Centraal Comité
van de Wereldraad van
Kerken. Ze maakt na
mens de Gereformeerde
Kerken in Nederland
deel uit van het dagelijks
bestuur van de Wereld
raad, dat van 16 tot 24 ja
nuari in Genève verga
dert.
„Er zullen de komende tien
dagen stevige besluiten moe
ten worden genomen, anders
zijn we niet op de goede weg.
Dr. Emilio Castro, de nieuwe
secretaris-generaal, moet wat
dat betreft zijn kunnen nu to
nen".
De predikante herinnert er
aan hoe voorbereidingen
moeten worden getroffen
voor diverse grote bijeenkom
sten: de wereldzendingsconfe-
rentie in 1989 en de conferen
tie voor vrede, gerechtigheid
en behoud van de schepping
in 1990. Ook moet de algeme
ne vergadering (assemblee)
van de Wereldraad in 1991 in
Canberra worden voorbereid.
De Wereldraad van Kerken
staat momenteel wat in de
luwte van de publieke aan
dacht. Ds. Van der Veen: „Ik
merk dat heel duidelijk. Een
aantal jaren geleden kreeg ik
veel aanvragen voor een
spreekbeurt over de Wereld
raad. Mensen wilden wat ho
ren over het anti-racisme-
fonds (PCR) van de Wereld
raad en over de invloed van
de afgevaardigden van de de
Russische Orthodoxe Kerk,
zaken waarvoor toen nogal
belangstelling was". Ze meent
dat er diverse redenen zijn
voor de verminderde interes
se in het werk van de We
reldraad. „Destijds is helaas
het besluit genomen dat de
staf-mensen van de Wereld
raad per drie jaar benoemd
moeten worden, met een
maximum diensttijd van ne
gen jaar. De effecten daarvan
worden nu zichtbaar: je ver
liest kwaliteit en nieuwe kwa
liteit haal je niet zo gemakke
lijk binnen op deze "oorwaar-
den". Een andere ontwikke
ling is dat oecumenische con
tacten zich de laatste jaren
meer tussen kerken afspelen
dan bijvoorbeeld via de We
reldraad. Ook is een factor
dat de Wereldraad uit bezui
nigingsoverwegingen enkele
lopende zaken heeft uitge
steld. Zo werd de conferentie
over het Lima-rapport (over
doop, avondmaal en ambt)
uitgesteld.
Overigens gebeurt er genoeg
in het verband van de We
reldraad, meent ds. Van der
Veen-Schenkeveld. „Denk
maar aan hoe er gewerkt
wordt om de geloofsbelijdenis
van Nicea in een nieuwe, ge
meenschappelijke interpreta
tie te verstaan en te verwoor
den. En het werken aan het
Lima-rapport gaat gewoon
door. Er zijn ontzettend veel
reacties gekomen op dat rap
port en de Wereldraad bereidt
nu een reactie voor op al die
ingekomen reacties".
Ds. Van der Veen meldt dat
in Genève ook gepraat gaat
worden over het instellen van
een dr. Visser 't Hooft-fonds,
de eerste secretaris-generaal
van de Wereldraad. Bedoeling
van het fonds, waarvoor men
particulieren en andere fond
sen wil benaderen, jonge
mensen in staat te stellen zich
te voor te bereiden op leiding
geven in het oecumenisch
werk. In Nederland zijn daar
over besprekingen gevoerd
met onder meer familieleden
van de in 1985 overleden nes
tor van de internationale oe
cumenische beweging.
De Nederlandse
naar het Centraal Comité be
staat behalve uit ds. Van der
Veen uit dr. R. Mooi, secreta
ris-generaal van de Neder
landse Hervormde Kerk en
mr. Kok, die namens de mon
diale Oud-Katholieke kerkge
meenschap deel uitmaakt van
het Centraal Comité.
LÜTSEN KOOISTRA
DPR ROTTERDAM
DELFT De Diocesane
Pastorale Raad van het
bisdom Rotterdam heeft
deze week een gedach-
tenwisseling gehouden
met een aantal medewer
kers van het Bedrijfsapos-
tolaat in het bisdom om
te komen tot beleidsad
viezen voor het bisdom
bestuur.
Het Bedrijfsapostolaat in het
bisdom werkt met drie en een
half volledig vrijgestelden en
een vrijwilliger en een aantal
arbeider-vrijwilligers. Een
minimale bezetting, aldus
priester-arbeider Fred Kee-
sen, als men de belangen en
noden ziet. Een knelpunt is
verder, dat het Bedrijfsaposto
laat zich naast de basispasto-
raal voelt staan. „Arbeider-
spastoraal, voor allen die van
loon of uitkering afhankelijk
zijn, zou eigenlijk geen vorm
van categoriale zielzorg mo
gen zijn, maar de hele zielzorg
moeten doortrekken".
Zowel pastor Fred Keesen als
Jaap Tuk, schrijver van het
boek „Een fabrieksarbeider
die de bijbel ontdekte" en
thans medewerker van het
Bedrijfsapostolaat, zeiden
vooral te hopen, dat de DPR
beleidsadviezen en praktische
suggesties kan formuleren
waarmee bereikt wordt dat
het Bedrijfsapostolaat in de
parochies niet meer als een
„alibi" wordt gezien.
De grote klacht van de mede
werkers van het bedrijfsapos
tolaat is, dat de problemen uit
de wereld van de arbeid (en
de werkloosheid) en de sa
menleving over het algemeen
moeilijk doorkomen in het
beleid van de parochies. Als
mogelijke oorzaken wer-den
genoemd onwetendheid bij
pastores, een zekere angst of
een soort historisch wantrou
wen, dat met het engagement
de politiek wordt binnenge
haald in de kerk. De viering
van de Zondag van de Arbeid,
komt daardoor bijvoorbeeld
op te veel plaatsen niet of
nauwelijks van de grond,
werklozen of WAO-ers wteet
men niet te bereiken enz.
Enkele veelbesproken zaken
van de afgelopen tijd werden
ook in deze DPR-vergadering
ter sprake gebracht. Doelend
op het artikel in Communio
van kardinaal Simonis over
de feministische theologie en
de brief van kardinaal Ratzin-
ger over de homofilie zei een
van de leden, dat hij ver
wacht, dat kerkelijke overhe
den bij hun formuleringen
erop bedacht zijn, dat zij ook
herders moeten zijn.
STOCKHOLM De moord
op de Zweedse premier Olof
Palme heeft aangetoond dat
bij veel Zweden een sterk
verhuld religieus besef aan
wezig is. Dit staat in een rap
port van het Instituut voor de
Sociologie van de Religie in
Stockholm.
Het feit dat kort na de moord
in Stockholm op de plaats
waar Palme overleed spon
taan een rozenaltaar werd op
gericht, getuigt van de be
hoefte aan religieuze riten on
der de Zweden, aldus het rap
port. Eerder hadden rappor
ten over de Zweedse gods
dienstigheid aangetoond, dat
de gemiddelde Zweed behoef
te heeft aan een religeuze be
leving, hoewel deze niet per
definitie gericht hoeft te zijn
op de god van één van de be
staande wereldgodsdiensten.
Volgens emiritus-hoogleraar
Thorvald Kallstad, één van de
auteurs van het rapport, is
Olof Palme het object gewor
den van het anonieme reli
gieuze besef van veel mensen.
„De woorden die werd ge
sproken bij de verering van
de overleden Palme hadden'
veel weg van het religieuze
taalgebruik," aldus Kallstad.
Zo sprak men over "het ma
ken van een bedevaart" naar
de plaats waar Palme werd
vermoord. „Palme was een
omstreden persoonlijkheid,
maar nadat hij op brute wijze
om het leven was gebracht,
werd hij het symbool van
Zweden en van de Zweedse
samenleving", aldus Kallstad.
In de nacht na de moord op
Palme werden de eerste rozen
al neergelegd op de plaats
waar hij overleed. Sindsdien
wordt deze plek door duizen
den bloemen gemarkeerd.
Honderduizenden Zweden en
buitenlanders hebben hier
een bezoek gebracht. Ook het
graf van Palme op het nabij-
gelgen kerkhof van de Adolf
Fredrik Kerk wordt druk be
zocht. Het aantal mensen dat
deze kerk bezoekt is eveneens
enorm toegenomen, hoewel zij
over het algemeen niet de mis
bijwonen.
De kerken in Zweden hadden
gehoopt dat de jongste golf
van religiositeit zou leiden tot
meer activiteit in de verschil
lende kerkgemeenten en een
grotere deelname aan de
kerkdiensten. Dit blijkt echter
niet het geval te zijn, aldus de
onderzoekers.
//J,y.:nv^vv
//VY41 i n
v ki<
Jaruzelski tevreden over bezoek
W H I 'v
k> won
Generaal Jaruzelski toonde zich na afloop van zijn bezoek aan
Italië een tevreden man. Aan het isolement van Polen is een
eind gekomen en de verhouding met het Vaticaan is aanzien
lijk verbeterd. Hier legt Jaruzelski in de nabijheid van de abdij
van Montecassino een krans op het graf van de Poolse gene
raal Strzelkow Karpackich, die daar in de Tweede Wereldoor
log omkwam bij de strijd tegen de Duitsers.
Raad van Kerken wil ruimhartig
vluchtelingenbeleid
AMERSFOORT De Raad van Kerken in Nederland pleit
voor een rifimhartig vluchtelingenbeleid dat „riskanter" is
dan het huidige overheidsbeleid. De overheid houdt te veel
rekening met de als negatief ervaren gevolgen voor de eigen
bevolking.
Dit zei ds. W.R van der Zee, secretaris van de Raad van Ker
ken, te Amersfoort bij de presentatie van de nota „Voor
vluchtelingen partij kiezen".
De Raad pleit voor toelating van meer asielzoekers in Neder
land. Pakistan telt 1.500 vluchtelingen op 10.000 inwoners,
terwijl dit in Nederland slechts 10 bedraagt.
Van der Zee benadrukte dat de kerk geen asielrecht heeft.
„We leven niet meer in de Middeleeuwen toen de kerk juri
disch gezien een vrijplaats was." De kerk heeft wel de plicht
mensen te helpen en kan tevens als ombudsman functione
ren. Acties van plaatselijke kerken hebben volgens Van der
Zee vooral een signaalfunctie als het overheidsbeleid tekort
schiet.
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor mgezon-
r den stukken te bekorten
Vrou wen dienstplich t
(2)
De FNV beweert dat vrou
wendienstplicht niet wenselijk
is omdat vrouwen toch al een
achterstandspositie hebben bij
het vinderr van een baan. En
zeker als ze uit dienst komen.
Alsof dat voor mannen niet
geldt. Bovendien is het zo, dat
in veel personeelsadvertenties
al duidelijk een voorkeur
wordt uitgesproken voor een
vrouw. Dat is toch niet wat ze
met emancipatie bedoelen?
P. Vermeulen,
RIJSWIJK.
Vrouwéndienstplicht
(3)
Wat wil die emancipatieraad
nu eigenlijk? Men is er als de
kippen bij als er in een perso
neelsadvertentie wordt verge
ten de aanduiding m/v te ver
melden. ook al gaat het om
functies die normaal gespro
ken alleen door mannen of
vrouwen kunnen worden uit
gevoerd. Maar nu er zich een
kamermeerderheid lijkt af te
tekenen, die voor een dienst
plicht voor vrouwen is wordt
daar onmiddellijk afwijzend
op gereageerd. Emancipatie is
toch het streven naar volledige
gelijkheid tussen man en
vrouw? Dat betekent dus niet
alleen de lusten maar ook de
lasten.
G. Dijkshoorn,
ZOETERMEER.
Terrorisme
Nadat men eerst de nieuw
jaarsreceptie op het Haagse
Stadhuis in het honderd liet
lopen werden vervolgens afge
lopen maandagavond burge
meester Havermans van Den
Haag en zijn gemeenteraadsle
den de raadszaal uitgejaagd
door een dertigtal sujetten, die
men in de media hardnekkig
„krakers" of „activisten" blijft
noemen. Op verzoek van Ha
vermans werd de meute door
de Haagse politie met zachte
hand verwijderd. Er mochten
geen aanhoudingen worden
verricht; alsof het hier een
vreedzame demonstratie be
trof. Liet men hier niet een
unieke kans voorbijgaan om
uit te zoeken of er zich onder
deze raddraaiers geen terroris
ten bevonden, die al voor hon
derden miljoenen schade heb
ben toegebracht in ons land?
Wat zegt u? „Die moet je niet
onder deze jongens zoeken"?
Wel het glas uit de handen
van Havermans slaan en geen
brandbommetje kunnen plaat
sen bij een tankstation of de
Makro? Kom nou! Korthals
Altes laat het ene recherche
bijstandsteam na het andere
formeren, maar als de even
tuele verdachten zich presen
teren worden ze weer naar
huis gezonden met een „niet
meer stout zijn jongens!" Van
één ding kunnen de knapen
verzekerd zijn: in alle vroegte
staan morgenochtend weer
honderdduizenden Nederlan
ders en gastarbeiders klaar,
om ondanks de ijzige kou, voor
hen te gaan werken. Zo werkt
dat.
J. Modaal.
DEN HAAG.
(Naschrift: Afwijkende onder
tekening op verzoek van brief
schrijver, omdat betrokkene
geen glasverzekering heeft.
Juiste naam en adres bekend.
Redaktie).
Feminisme
Het feminisme is een tegenna
tuurlijk produkt. We hoeven
maar om ons heen te kijken
om te zien wat het gevolg is
van dit kromdenken. Wanneer
de vrouw aan haar opdracht
voorbijgaat, berooft ze de hele
maatschappij van haar wortels,
waarvan zij de draagster is.
Ontsporingen zijn dan ook le
gio, zoals abortus, zelfdoding,
euthanasie, echtscheiding etc.,
om maar enkele te noemen.
Wanneer de mens zijn door
God gegeven redelijk verstand
kwijtraakt, komt hij uit bene
den het redeloze dier, dat
nooit tegennatuurlijk handelt.
Het feminisme verwerpt het
moederschap als opdracht,
weerstaat de Schepper, vernie
tigt zo het menselijk geslacht
wat daardoor gedwongen is
vanzelf uit te sterven.
Kent de theologisch feministe
haar geloof in de apostolische
opvolging? Neen. Ze valt in
haar hoogmoed zelfs de kardi
naal aan om hem te beletten
zijn verantwoordelijk ambt uit
te voeren, wil hem zelfs voor
een burgerlijk rechter slepen.
Zij heeft immers geen bood
schap aan Gods Geest. In
plaats van 'Uw wil geschiede'
wordt gesteld: Wij vrouwen
dienen niet, wij eisen. En de
priester, weet hij nog wat zijn
ambt inhoudt, wiens instru
ment hij is? Wanneer hij dat
kende, bestonden er geen Ma-
riënburgers. Men is priester
vanaf zijn wijding tot aan zijn
dood, vrijwilig gekozen en
aanvaard.
Ik kan mij zeer goed vinden in
de gedachtengang van kardi
naal Simonis. Zijn visie laat
aan duidelijkheid niets te wen
sen over. Er zou voorlopig
geen Landelijk Pastoraal
Overleg moeten komen; er is
al teveel tijd verknoeid en te
veel geduld opgebracht. Chris
tus sloot ook geen compromis
sen. Geen bisschoppelijke vlag
dus om een valse lading te
dekken.
M. Peeters-Reynders,
ALPHEN a/d RIJN.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MH
INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK
THEATER. RECREATIE,EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
Tekort aan militairen
ONS leger dreigt in de loop van het jaar soldaten te 1
komen. Volgens staatssecretaris Van Houwelingen is daj
iswaar een tijdelijk probleem, maar het ministerie van <j
sie zal toch enige jaren lang moeite hebben de NederlJ
strijdkrachten wat de getalssterkte betreft op peil te hof
Er zijn nu te weinig dienstplichtigen beschikbaar, mal
opbouw van onze bevolking in de vereiste leeftijdsgroi
de knelpunten op langere termijn vanzelf op. In afwaj
daarvan wil het ministerie buitengewoon dienstplic|
overhalen alsnog vrijwillig in dienst te gaan. En onder)
moeten we de gaten maar stoppen met „kortverbandej
desnoods door een verlenging van de diensttijd, aldf
staatssecretaris.
In geen geval heeft Van Houwelingen behoefte aan c
voering van een dienstplicht voor vrouwen. Dat idee w£J
lanceerd door de defensiespecialisten van de drie grotef
tijen in de Tweede Kamer. Zij beschouwen uitbreidinjkp.
de dienstplicht tot vrouwelijk Nederland niet alleen
meest praktische oplossing voor het dreigend personeïjy
brek in de krijgsmacht, maar ook als een logisch slup
van de emancipatie. Vrouwen hebben al lang het rechtj\y|
willig) een militaire loopbaan te kiezen tegenwoordij
in verschillende gevechtsfuncties tot die van straaljagertQ|
toe waarom zou men dan voor de dienstplicht alle)
mannen laten opdraaien?
TEGEN die redenering zijn diverse argumenten aan t»RE
ren, maar de staatssecretaris, de Emancipatieraad en der^"
hebben een aantal zinnige bezwaren opgesomd. De gelLj^.
rechtiging van vrouwen en mannen in ons land is op u vj
wel mooi geregeld, maar terwijl zij enerzijds in de prjidig
hier en daar wel eens extreme vormen aanneemt, is zen
derzijds nog lang niet overal gerealiseerd. Voordat \P 1
vrouwen opzadelen met een verplichting die een ondtL1"
king vormt in de opbouw van een loopbaan, moet de enj1^
patie eerst goed zijn afgerond. Een „achterstand" vanjseu
wen kan niet binnen enkele tientallen jaren worden \wenc
werkt, zo redeneert men. Aan de resterende problemepiël
eens een extra handicap toevoegen in de vorm van eenr
taire dienstplicht een variant van de „maatschappi
dienstplicht" waarmee men vrouwen ook al eens heefret
len belasten is ongewenst en onverantwoord. Ln
nog
SOORTGELIJKE bezwaren kleven echter ook aan djev°
dachte om als alternatief de diensttijd voor de volgendeL n
tingen mannelijke militairen te verlengen. HoewelM 2
noodgreep wel eens tijdelijk nodig zou kunnen zijn oifcen
leger op de noodzakelijke sterkte te houden, zou hij f
het maar even kan moeten worden vermeden. Waai
el
terecht afziet van een dienstplicht voor vrouwen vanwé'
stagnatie van hun maatschappelijke loopbaan, mag
mannen niet extra duperen. Ten opzichte van leeftijdgef
die om welke reden dan ook worden vrijgesteld van dj...
plicht, lopen ze toch al een zekere achterstand op. Zo
zins mogelijk mag die achterstand niet groter worden.
Er zullen andere mogelijkheden moeten worden bejj tv
om de personele problemen van ons leger op te losseiftru
voor buitengewoon dienstplichtigen aantrekkelijk rï v
alsnog vrijwillig de wapenrok te gaan dragen is er éénjer.
Uitbreiding van het aantal beroepsmilitairen in kort oj|
ger verband zou wellicht ook een oplossing zijn. Daa
zou tevens het tekort aan technische deskundigen ki|V<
worden bestreden, dat het gevolg is van de steeds verda
nemende complexiteit van het leger.
Iets minder wind
DE BILT (KNMI) - Het blijft
koud. Komende nacht ligt het
minimum op de Waddeneilan
den bij ongeveer min 7 graden,
terwijl het in het binnenland
hier en daar min 14 graden
wordt. De middagtemperatuur
is omstreeks min 8 graden. Het
voelt wel minder koud aan
dan vandaag, doordat de Wind
wat luwt. Hij blijft uit oost tot
noordoost waaien en neemt af
tot matig, aan de kust tot vrij
krachtig. Er zijn wolkenvel
den, maar de zon komt er ook
af en toe door. Plaatselijk kan
er wat lichte sneeuw vallen.
Het winterweer houdt ook het
weekeinde aan, al lijkt de kou
iets te worden getemperd. De
wind neemt verder af.
Weersvooruitzichten voor de
Europese landen, meegedeeld
door het KNMI, geldig- voor
vrijdag en zaterdag:
Zuid-Scandinaviè: aanhou
dend streng vriezend weer
met opklaringen.
Denemarken: wolkenvelden,
afgewisseld door opklaringen.
Plaatselijk wat lichte sneeuw.
Overwegend matige vorst.
Britse Eilanden: overwegend
droog met flinke opklaringen.
Middagtemperaturen tussen 4
graden in zuidwest-Ierland en
min 4 graden landinwaarts,
's nachts lichte tot matige, lan
dinwaarts ook strenge vorst.
Ben elux, n oord-Dui tslan d,
noordwest-Frankrijk: opkla
ringen. Vooral vrijdag enkele
wolkenvelden. Geen sneeuw
van betekenis. Overdag in het
Waddengebied en in west-
Frankrijk lichte vorst, elders
matige vorst, 's nachts matige
tot strenge vorst.
Midden- en zuid-Duitsland,
noordoost-Frankrijk: opklarin
gen, ook wolkenvelden. Geen
sneeuw van betekenis. Aan
houdend matige tot strenge
vorst.
Zuid-Frankrijk: perioden met
zon, maar aanhoudend koud.
's Middags overwegend lichte,
's nachts matige vorst. Langs
de Middellandse zee tussen 0
en 7 graden.
Alpengebied: veranderlijk be
wolkt. Aan de noordzijde af en
toe wat sneeuw. Op vrijdag
ook aan de zuidzijdjan
sneeuw. Vriezend weeiLa
de Alpen-zuidzijde 's rrL
beneden 1000 m dichtj,
graden.
Spanje, Portugal: in heft j
den en zaterdag ook inge
gal bewolking, geen reg(,ee
betekenis. Elders zonnift
dagtemperatuur van 51
in het noordoosten enL
binnenland benoorden L^(
tot 16 graden in het zuiLn
Noord-Italiè, noordelij^l
Joegoslavische kust: vLje
wolking. Af en toe re(oer
sneeuw. Temperaturen^ x
bij 0 graden, bij zee f
graden daarboven.
Midden-en
lijk deel
af en toe 1
tussen 10 en 15 graden i
WEERRAPPORT HEDENMORG
?n zuid-Italié, I
Joegosla vischl—
buien. In de I
Ma>