,Twee Polen moeten elkaar kunnen begri jpen^ ÊeidócSotwac Anesthesist werkt niet zonder gebed Groeiende eenheid op protestants erf GEESTELIIK LEVEN/OPINIE kerk wereld beroepingen £eidóc0otvuutt WOENSDAG 14 JANUARI 1987 PAG1M Gebed-zonder-end in Verenigde Staten LA CROSSE In de Verenigde Staten is een bijzonder record gevestigd: een onafgebroken gebedswake van 108 jaar in La Crosse in Wisconsin. Het gebed van de Zusters-Franciscanes- sen van de Eeuwigdurende Aanbidding is, volgens een bericht van het persagentschap Religious News Service, een kleine 950.000 uur onafgebroken doorgegaan, in weerwil van natuur rampen, oorlogen en wekkers die het lieten afweten. Toen zich in 1923 een brand voordeed in het Sister Rose-klooster, baden de zusters met te meer vuur en de vlammen likten zich dood aan de grote ijzeren deuren van de kapel. Van de 700 vrouwe lijke religieuzen der Franciscaanse congregaties in La Crosse, neemt een tachtigtal aan de eeuwigdurende wake deel. Catechisatie in schaftwagen HAMBURG Ds. Andreas Stökl uit Hamburg was als een kind zo blij, toen hij voor het zachte prijsje van 3.000 gulden een in uitstekende staat verkerende schaftwagen kon redden uit de failliete boedel van een aannemersbedrijf. In de nieuw bouwwijk Allermöhe moet de theoloog proberen het kerke- werk op gang te brengen, maar een kerkgebouw of vergader gelegenheid zijn nog in geen velden of wegen te bekennen. De evangelische predikant zal zijn catechisanten daarom onder richt geven in de wagen, waar voorheen bouwvakkers hun kuchje nuttigden. Maar daarin kunnen maar twaalf naar gees telijk voedsel hongerenden een plaatsje krijgen. Daar een ge meentecentrum pas over anderhalf jaar klaar zal zijn houdt de predikant zijn kerkdiensten maar in een schoollokaal. Die een steen naar de hemel werpt, krijgt die zelf op het hoofd Nederlands spreekwoord PAUS ONTVANGT JARUZELSKI ROME Paus Johannes Paulus II heeft de Poolse leider generaal Jaruzels- ki, die een officieel be zoek aan Italië brengt, gisteren in privé-audiën- tie ontvangen. Na afloop werd het gesprek door het Vaticaan gekenschetst als „serieus, openhartig en diepgaand." Jaruzelski antwoordde na af loop van het gesprek op de vraag of hij bij de paus begrip had gevonden:„Twee Polen moeten elkaar altijd begrij pen. zeker als het gaat om de belangrijkste problemen voor Polen." Hij voegde daaraan toe dat hij vooral grote waar de hechtte aan het gesprek, omdat het betrekkelijk kort voor het bezoek van de paus aan Polen, in juni van dit jaar, plaats heeft. Tijdens het zeventig minuten durende onderhoud in de pri- vé-bibliotheek van de paus is vooral gesproken over de maatschappelijke problemen en de verhouding tussen kerk en staat in Polen. Ook de in ternationale vrede is voor werp van gesprek geweest tussen de generaal en de paus. Jaruzelski is er duidelijk op uit de betrekkingen van het Poolse regime met het Vati caan te verbeteren. Jaruzelski heeft er op gewezen dat Polen dringend behoefte heeft aan steun van het Vaticaan bij de pogingen van de Poolse lei ders het diplomatiek isole ment van het land te doorbre ken en financiële steun uit het westen te krijgen. Daarom is het waarschijnlijk ook mo gelijk geworden dat Johannes Paulus II bij zijn komende be zoek aan Polen in juni toe stemming heeft gekregen naar Gdansk te gaan. Deze Noordpoolse stad was de ba kermat van Lech Walesa's vakbond 'Solidariteit'. Toen de paus in 1983 Polen bezocht had hij ook al naar Gdansk willen gaan, maar dat werd toen door het Poolse regime, dat kennelijk onrust vreesde, niet toegestaan. In Rome de monstreerden overigens aan hangers van het vakverbond Solidariteit tegen de aanwe zigheid van Jaruzelski. Jaruzelski, die tijdens een banket in Italië de paus prees voor diens „onvermoeibare inzet voor de vrede", zou het liefst diplomatieke betrekkin- Paus Johannes Paulus II poseert samen met de Poolse leider Wojciech Jaruzelski en diens dochter Monika voor de fotogra fen na afloop van de pauselijke audiëntie. gen aanknopen tussen Polen en de Heilige Stoel. Het Vati caan voelt er echter niets voor het regime een dergelijke of ficiële erkenning te geven omdat men er zeker van wil zijn dat de Poolse regering eerst rechtstreeks, met de Poolse katholieke kerk in overleg treedt. En de erken ning volgt zeker niet voordat een aantal belangrijke ge schilpunten tussen kerk en staat in Polen is opgelost. De Poolse leider heeft de paus een schilderij van zijn geboor teplaats Wadowice aangebo den, de paus heeft Jaruzelski een boek met reprodukties van de fresco's van de Sixtijn se Kapel gegeven, alsmede twee rozenkransen voor Jaru- zelski's dochter en voor zijn vrouw, die ziek is. Goerees klagen bij minister over vervolging ZWOLLE In een brief aan de minister van justitie vragen de evangelisten Lu cas en Jenny Goeree om in trekking van de opdracht van minister Korthals Altes aan het politie-apparaat op dracht gaf om intensieve controles uit te voeren op hun lectuurverspreiding. „Het verwondert ons zeer dat de politie bij zo'n ge brek aan mankracht zoveel agenten beschikbaar heeft om jacht te maken op twee evangelisten, die de joden het eeuwige leven prediken dat er is in Jezus Christus", aldus de brief. Lucas en Jenny Goeree verklaren in hun schrijven dat het oorlogsverleden van de Nederlandse politie, „die haar aandeel heeft geleverd in het uitroeien van de jo den door Hitier", haar ken nelijk nog parten speelt. „Nu wekt haar optreden de indruk dat zij haar „fout zijn" in de oorlog tegenover de joden goed wil maken", schrijven de evangelisten, „alsof het evangelie van Je zus Christus de oorzaak is van de jodenhaat in de we reld". Nederland** Hervormd* Kerk Aangenomen naar Elspeet, DJ.Budding te Nederhemert. Gereformeerde Kerken vrijge- Beroepen te Leusden, H.J.J.Feen- stra te Berkel en Rodenrijs. Aange nomen: naar Heemse, J.Slotman te Enschede-west; naar Bergschen- hoek, drs.J.van Benthem kandidaat te Kampen die bedankte voor Lisse in combinatie met Oegstgeest, Lop- persum in combinatie met Wester- emden, Rijsnburg (voor de missio naire dienst op Curacao) en Zuid- wolde (Gr). Gereformeerd* Kerken Vrijge- maakt: Bedankt voor Heemse C.J. Smelik te Capelle a d. IJssel. Bedankt voor Pretoria (Z-Afr.) (die vrije gerefor meerde kerke) H. Jagersma te Ber- gentheim. HARLINGEN „Bidt en werkt". Dat zou je het motto kunnen noemen van het leven van dokter K. Kramer, anesthesist in het ziekenhuis Oran jeoord te Harlingen. Na zes jaar huisartservaring specialiseerde hij zich in anesthesie, waartoe onder anderen het narcose-ge- ven bij een operatie hoort. Juist als belijdend lid van de Gereformeer de Kerk houdt hij zich bezig met gebed om ge nezing en met zegening van patiënten. Niet dat hij met alle patiënten in gebed gaat. Alleen als ze erom vragen bidt hij met mensen. Meestal zwijgen ze en doet ook dokter Kramer een stil gebed. Maar een en kele keer gaat het anders. Zo als onlangs met die man. die voor een ingrijpende operatie stond. „Als de man rooms-ka- tholiek geweest zou zijn", ver telt dokter Kramer, „dan zou pastoor hem zeker het sacra ment van de zieken hebben toegediend. Ik voelde in mijn hart, dat ik hem niet zonder meer mocht laten opereren. Dat was te sobër. Ik wist dat hij meelevend kerklid was en daarom vroeg ik, of hij geze gend wilde worden. De man reageerde instemmend. Daar op heb ik mijn handen op hem gelegd en de eerste ver zen van psalm 125 en psalm 103 uitgesproken". Dokter Kramer wijst er op, dat zo'n zegening past in de lijn van het bijbels getuigenis. Het Oude Testament staat vol verhalen over mensen die el kaar zegenen. De handeling is volgens hem niet gekoppeld aan een bepaald ambt; iedere gelovige in principe zegenen. Al dient zoiets natuurlijk al tijd gewetensvol te gebeuren. Kracht Zegen is nooit vrijblijvend in de zin van „het kan nooit kwaad". Het gaat om de kracht van God, die zegt: „Als jullie mijn naam op mensen leggen, zit er een belofte aan vast. De Heilige Geest wordt overgedragen. En die Geest is een persoon die mensen leidt en draagt. De eerste gemeente is sterk door het werk van de Heilige Geest geïnspireerd geweest. „Het gekke is", volgens dok ter Kramer, „dat daarna werd gesuggereerd als zou de Heili ge Geest met deze specifieke werking alleen aan die eerste gemeente gebonden zou zijn. Maar dat staat nergens". De jonge Klaas Kramer groei de op in Urk. Zijn oudeTs wa ren gelovige mensen. Ze ken den „de omgang met de Heer" en ze leidden een „intensief gebedsleven". Zo groeide Klaas Kramer op in een be vindelijk milieu waar iedere beslissing in het gebed voor de Heer werd gebracht. Late re ervaringen verrijkten die jeugdherinneringen. In het Harlinger ziekenhuis heeft hij een aantal jaren ge leden via het prikbord perso neel opgeroepen samen met hem te bidden. Van de twee honderd mensen reageerden er slechts vijf. De groep is toch gestart en ze bestaat nog steeds. Iedere maandagoch tend komt men samen om te bidden voor het ziekenhuis en voor de patiënten. De wijding kan via de huisradio breder gehoor kan vinden. Dokter Kramer ziet in het ge bed om genezing en in de handoplegging mogelijkheden om de gelovige patiënten van dienst te zijn. „Ik zou willen dat mensen bij ziekte uitgaan van het „bidt en werkt", zegt hij, „en wel in die volgorde". De anesthesist vindt dat je als patiënt en als geneesheer be hoort te bidden om de nabij heid van Jezus. „Je vraagt naar Jezus' wil. Het antwoord dat je krijgt is vaak gekoppeld aan een opdracht. Zoals de opdracht aan Naaman zich ze ven maal te baden in de Jor- daan. En de opdracht aan de melaatsen zich aan de pries ters te vertonen". „Vaak zal blijken", vervolgt dokter Kra mer, „dat Jezus verwijst naar een geneesheer. De Geest maakt veelal gebruik van ge wone middelen. Bijzondere middelen worden geschuwd. De bijbel laat zien dat men ten allen tijde gestorvenen, sterrewiggelaars en engelen uit de weg moet gaan". Gemeente Het gebed om de Geest is in beginsel een opdracht voor de gemeente. Persoonlijk gebed is natuurlijk, goed, maar juist het gebed van het totale li chaam van Christus vermag veel. Omgekeerd is een zwij gende gemeente een pijnlijke onmogelijkheid; een gemeen schap die voor zieken de deur in het slot laat vallen. Dat ie mand niet geneest kan zijn oorzaak vinden in het feit dat de gemeente als geheel onvol- doende geloof bezit. Dokter Kramer wijst in dezen op Je zus, die in Nazareth niet kon genezen, vanwege het onge loof daar. Omdat het geza menlijk gebed zo belangrijk is, moet een ziek gemeentelid zich nooit generen te vragen om het gebed van de geloofs genoten. Nieb- altijd volgt er genezing op het gebed. De Harlinger medicus weet het. „Maar", zo zegt hij, „het uitblijven van genezing kan er soms toe bij dragen, dat de mens ootmoe dig blijft. Het kan ook zijn dat God besloten heeft de mensen thuis te halen. Of God vindt dat de tijd van genezing nog niet gekomen is. De blindge borene moest tenslotte dertig jaar wachten voordat Jezus hem genas". KLAAS VAN DER KAMP Tilburg wil katholieke structuur voortgezet onderwijs doorbreken TILBURG De gemeente Tilburg wil van 1.800 Midden brabantse gezinnen weten of die voor hun kinderen de voorkeur geven aan katholiek of openbaar voortgezet onder wijs. De ouders van aanko mende en huidige middelbare scholieren krijgen daartoe een enquêteformulier toegestuurd. Met dit onderzoek naar „Ver langd Onderwijs" zet de ge meente een eerste stap om de eenzijdige katholieke struc tuur van het Tilburgse voort gezet onderwijs te doorbre ken. De gemeenteraad heeft voor het onderzoek, dat 50.000 gul den kost, het groene licht ge geven. Bij de Tilburgse scholenge meenschap Quirijn wordt al enige tijd een eigen onderzoek verricht dat er op is gericht de katholieke identiteit te beëindigen. In plaats van een katholiek zou de school een bijzonder neutraal karakter moeten krijgen. EVANGELICALEN EN REFORMATORISCHEN DALFSEN De evan- gelicale en reformatori sche christenen in ons land groeien naar elkaar toe. Dat blijkt volgens ds. F. Veenhuizen uit Apel doorn onder meer op de dezer dagen gehouden conferentie van de Evan gelische Alliantie, waar van hij voorzitter is. De beide groepen op het protestantse erf onderschei den zich onder meer door een verschillend accent op de structuur van de kerk en de beleving van geloofsgemeen schap. Met evangelicals wordt gedoeld op christenen die vaak in gemeenten bui ten de grote kerken bijeen komen, met een sterke na druk op innerlijke geloofsbe leving en gemeenschap. Met reformatorische groepen wordt gedoeld op stromingen binnen de gevestigde kerken voor wie de structuur van de kerk en de orthodoxie van het belijden belangrijk zijn. Ds. Veenhuizen, gerefor meerd predikant, doelde met zijn uitspraak over groeiende eensgezindheid tussen beide groepen op de toenemende belangstelling voor de confe renties van de Evangelische Alliantie, zoals die deze week in Dalfsen werd gehouden en die als doel hebben de een heid te bevorderen. Ds. Veenhuizen zei voorts blij te zijn met de aandacht die het rapport van zwarte Zuidafrikaanse evangelicalen in Zuid-Afrika, over apart heid, op de conferentie kreeg. In het rapport wordt het beleid van de Zuidafri kaanse regering ten aanzien van apartheid gehekeld. Naar de mening van ds. Veenhuizen is er een verheu gende ontwikkeling bij evan- gelieale groepen om zich meer bewust te zijn van maatschappelijke en polititie- ke aspecten van het christe lijk leven. Curran officieel geschorst WASHINGTON De rooms-katholieke moraalthe oloog prof. Charles Curran is door aartsbisschop James Hickey van Washington offi cieel geschorst als hoogleraar aan de Katholieke Universi teit in de Amerikaanse hoofdstad. Dit heeft Curran maandag bekend gemaakt- .Vorig jaar augustus ontnam het Vaticaan Curran de leer bevoegdheid aan een katho lieke universiteit wegens diens opvattingen over sek suele ethiek. Mgr. Hickey heeft Curran per brief mede gedeeld dat het Vaticaan hem ongeschikt voor de uit oefening van het hoogleraar schap acht. „Men kan moei lijk een ernstiger grond voor schorsing aanvoeren," aldus de aartsbisschop van Was hington, die tevens president van de Katholieke Universi teit is. Curran is geschorst tot de uitslag bekend is van het onderzoek dat naar zijn op vattingen gaande is. Dat kan overigens uitlopen op een de finitief leerverbod voor Cur- Turkije Het artikel „Turkije timmert hard aan toeristische weg" be hoeft een paar kleine correc ties. Volgens de schrijver be vindt het graf van de apostel Paulus zich in de regio van Efeze, hetgeen onjuist is aan gezien dit even buiten Rome gezocht moet worden, waar deze apostel in het jaar 67 de marteldood vond. Bedoeld wordt ongetwijfeld het graf van de apostel Johannes, dat te vinden is in het plaatsje Sel- guk, op enige kilometers af stand van het antieke Efeze. Keizer Justinianus liet boven dit graf de Johannesbasiliek bouwen waarvan de ruïne jaarlijks duizenden toeristen trekt. Had de schrijver bij Sel- guk de afslag naar het „Arte- mision" (Artemis tempel) ge nomen, dan had hij kunnen vaststellen dat dit voormalige wereldwonder niet „voor een groot deel bewaard is geble ven". Integendeel, van de oor spronkelijke 127 zuilen staat er nog maar één overeind, temid den van wat armzalige brok stukken. Overigens ben ik het met de schrijver eens dat gevreesd moet worden, dat er in dit fan tastische vakantieland Torre- molinos-toestanden gaan ont staan. Bouwactiviteiten zowel aan de West- als Zuidkant wij zen duidelijk in die richting. Zodra het nieuwe internatio nale vliegveld, buiten Izmir langs de E24 naar Kusadasi, gereed komt (oplevering dit jaar!), kan men er de volgela den Jumbo's verwachten. Dan is het uit met de rust. Jammer! W.A, Reterink, DEN HAAG. Godsdienstopvoeding (4) De twee reacties in de lezers rubriek op „Godsdienst en op voeding" raken geen van bei de de kern. Het ging mij om iets wat je indoctrinatie zou kunnen noemen, in die bete kenis dat je ouders, je school, je kerk, je ^ets leren waar je rotsvast in moet geloven en dat je vast moet blijven hou den. Ik vind dat gevaarlijk. Nu was het dus het room-katholi- cisme, maar als het nu één of andere nazi-theorie was? Let wel, ik vergelijk alleen de eventuele methode, niet de leer. Een tijdje geleden was er een trotse melding van de or ganisatoren van de EO-jonge- rendag, dat duizenden jonge ren aanwezig waren. Ik zou hun aanwezigheid prachtig vinden, als ik wist dat al die duizenden jongeren de keus voor het christendom zelf had den gemaakt en dat die er niet met de paplepel is ingegoten. Prof. dr. Dekker stelt, zo blijkt uit het redactioneel commen taar waar ik in eerste instantie op reageerde, dat het geloof er zo moet uitzien dat jonge men sen de zin ervan inzien. Daar ben ik het in zoverre mee eens dat iedereen de eigen keuze moet kunnen maken tot de Kerk toe te treden. Dus niet omdat je ouders katholiek zijn, dat zelf automatisch ook zijn, maar de vrijheid hebben ka tholiek, islamitisch, enz. of „niets" te worden. De zin „ik ben katholiek om dezelfde re den waarom jij protestant bent; ik ben zo geboren", slaat toch nergens op als je er over nadenkt. Nog even terug naar mijzelf en de kritiek op het verlaten van de kerk, waar ik in mijn gevoel nooit toe heb behoord. Als ik nu zou besluiten Boed dhist te worden, zou het dan minder goed zijn dan dat ik „gewoon" katholiek zou zijn gebleven? Is de kerk dan be langrijker dan het geluk, de innerlijke vrede of hoe je het dan ook wil noemen, van het individu? Zo ja, is het dan gek dat ik er niet bij wil horen? Zo nee, wat is er dan op tegen dat ik er niet meer bij hoor? Voor opgesteld dat ik me nu beter voel en dat doe ik, zoals ik al eerder uitlegde. En of ik niet gelukkig word door maar wat aan te rommelen (typisch staaltje van christelijk superio riteitsgevoel), zoals een brief schrijver schreef, dat maak ik zelf wel uit. E. Lammers, LEIDSCHENDAM. Koude Ik heb mij verbaasd over de berichtgeving over de koude in Europa in de krant van maandag. U schrijft, dat als ge volg van de extreme koude in Frankrijk twaalf mensen om het leven zijn gekomen. Wel nu, het blijkt dat zeven men sen de dood vonden na een brand in een huis, twee vissers overboord zijn geslagen door een storm en een auto met drie personen onder een trein kwam, waarbij de inzittenden het leven verloren. In geen enkel geval is het duidelijk wat de extreme koude met dit alles te maken heeft. S. v.d. Lijde, VOORBURG. Vrouwendienstplicht Ook ik ben het volstrekt on eens met het plan voor invoe ring van vrouwendienstplicht. En dan niet om de redenen die de Emancipatieraad aanvoert of de FNV, als zouden de vrouwen een nog grotere ach terstand oplopen. Ik kan me niet voorstellen dat een pelo ton soldaten effectief zou kun nen werken als dat voor de helft uit vrouwen en voor de ander helft uit mannen zou bestaan. Allerlei praktische problemen zouden de kop op steken. We hebben dat al kun nen zien bij het gemengd va ren. Vrouwendiensplicht zou goed kunnen werken, maar dan als vrouwen in de krijgs macht specifieke taken krijgen toebedeeld. Bij de gezond heidszorg of in de keuken bij voorbeeld. G. Hoogeveen, DEN HAAG. Rechtsstaat in geding zlad ffer Het is hoogst onwaarschijnlijk dat de overheid zal ifdr° op het ultimatum van SHV-topman Fentener van VlisP vóór zaterdagmiddag de verzekering van de Makro-veff^ gen over te nemen. Zo onwaarschijnlijk, dat de vra|nk€ rechtvaardigd is of de president-directeur van de Staor len-Handelsvereniging dat zelf niet heeft voorzien. Teswe alsnog een compromis wordt bereikt, beschikt hij naPe. dagmiddag daardoor over nog een extra argument rr drijfsactiviteiten in Zuid-Afrika te staken. Daartoe gef^ap gen, aldus het SHV-standpunt, doordat overheid en ve^t k ringsmaatschappijen het bedrijf in de kou hebben staan. Zwichtend voor terreur, zo kan ook worden gei deerd, en daarmee de deur in ons land wagenwijd op tend voor verdere acties van terroristen. De vraag is alleen aan de SHV kan worden verweten. TWINTIG jaar geleden stelden de jonge schrijftafel chisten Rainer Langhaus en Fritz Teufel onverbloeij vraag: „Wanneer zullen de warenhuizen branden". E«j later zouden Andreas Baader en Gudrun Ensslin daad* lijk proberen in Frankfurt enkele warenhuizen met bommen te verwoesten. De Rote Armee Fraktion (RAj geboren, die met zijn terreurdaden de Bondsrepubliel lang in een bloedige greep zou houden. De eerste RAF) ratie is inmiddels gestorven, maar de opvolgers zijn no§ actief, ook in de Franse Action Directe en de Italiaans^ Brigades. Lange tijd is Nederland gespaard gebleven voor der| terreuracties. Daar is een eind aan gekomen: er werd) gingen tot brandstichting ondernomen bij benzinestati| inmiddels branden ook in ons land de warenhuizt branden bij Makro-vestigingen zijn opgeëist door eei groep, die weliswaar een speelse naam (rara) h; maar waarvan de activiteiten bepaald niet als ludiek worden gekwalificeerd. Minister Korthals Altes van heeft de leden terecht aangeduid als terroristen AaN hun terreurdaden liggen dezelfde gedachtl grondslag als die waarop het apartheidssysteem in Zuil ka is gebaseerd. Ook om die reden zou Sietse Bosgra Komitee Zuidelijk Afrika zich in krachtiger bewoorij^L van de terreurgroep moeten distantiëren. Het gaat nLjj om RaRa als „relatief gematigd" te omschrijven, omL^ groep „geen mensen neerschiet". Een parlementaire Jejs cratie kan geen terreur dulden. Hoe langer het versci^ doorziekt, des te groter wordt het gevaar dat die demj jie( uit zelfbescherming maatregelen moet treffen die inL p zin strijdig zijn met haar hoogste waarden. Die trionj^g men terroristen niet gunnen. nee In dat licht bezien speelt ook de SH V-top. een ge\pr spel. De woede bij personeel en leiding over de miljU schade en de constante, bedreigingen is begrijpelijk^"3' wanneer president-directeur Fentener van Vlissingen' vo deze druk aankondigt zijn belangen in Zuid-Afrika afM» ten, kunnen de terroristen dat niet anders uitleggen Als een knieval voor hun acties. Daardoor wordt de Nede?or.c Z1J -Al „I te NlET alleen de SHV moet dat voorkomen. Justitie en dragen op de eerste plaats een grote verantwoordeli maar ook de verzekeringsmaatschappijen en het b leven dienen in te zien, dat zij met de andere betrokke handen ineen dienen te slaan. De bewering dat Jus terreuracties pas sinds enkele dagen serieus lijkt te jn gaat te ver en het is onzin te veronderstellen dat dvan zich nog niet met de zaak heeft beziggehouden. D^als heeft terecht niet de gewoonte zijn activiteiten aan klok te hangen. 'b i De indruk bestaat échter dat de inspanningen tot vd|| onvoldoende zijn geweest en dat de samenwerking tu betrokkenen te wensen overlaat. Het is bijvoorbeeld dat het technisch onderzoek naar de oorzaak van de brand in Nuth na vier dagen nog niet is begonnen, politie, SHV en verzekeringsmaatschappijen nog aan ziën zijn over de vraag wie opdraait voor de kosten tent, verwarmings-en v.erlichtingsinstallaties. Ond motto beter laat dan nooit past een grootscheepse, g|, coördineerde actie. Niets minder dan de beschermi onze rechtsstaat vereist zo'n aanpak. Strenge tot matige vorst DE BILT (KNMI) De vorst houdt ook de komende dagen aan. Boven Scandinavië en Noordwest-Rusland handhaaft zich een hogedrukgebied, dat tegen het weekeinde zelfs in betekenis gaat toenemen. Bo ven Noord-Italië handhaaft zich het komende etmaal een lagedrukgebied. Vanuit West- Rusland wordt via Polen en de beide Duitslanden zeer koude continentale lucht aangevoerd. Tot dicht bij onze oostgrens ligt overal een dikke laag sneeuw. Boven deze sneeuw „wordt de lucht maar weinig aangeWarmd voor ze hier arri veert. Wel wordt verwacht dat de wind morgen en vrijdag tij delijk naar het noordoosten gaat draaien. De kou wordt dan door de verwarmende werking van het Oostzeewater iets getemperd, daarna neemt de vorst waarschijnlijk weer toe. Sneeuw van betekenis wordt niet verwacht. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en vrijdag: Zuid-Scandinavië: opklaringen en voornamelijk droog. Mati ge, in het binnenland 's nachts strenge vorst. Denemarken, Noord-Duits- land, Benelux: veel bewolking maar nagenoeg droog. Vrij veel wind. Over het algemeen lichte tot matige vorst. Britse Eilanden, Ierland: langs de oostkust enkele sneeuwbui en, elders opklaringen vooral in het noorden Middagtemperatuur 5 graden, 's nachts lichlJ^AT] Midden- en Zuid-DiB Noord-Frankrijk: af I sneeuw, in Zuid-Franlr en dan regen. In Frankrijk matige, eldeih wegend lichte vorst, ifl Frankrijk temperatuur! ven nul. Alpengebied: wisseleii) wolkt en af en toe snA de Zuid-Alpen flinke fl heden. Lichte tot matij Spanje, Portugal: bewolkt en hier en daifl of buien. Middagtemjf van 5 graden in het T en in het binnenlands graden langs de MiddeP Zeekust. In de nacht! binnenland lichte vorsWERC Iel tq Noord-Italië: veel beelijks c en af en toe sneeuw of Middagtemperatuur vf/lY" het vriespunt in het f tot 6 graden aan zeeMSTI nacht in de Povlaktrr— vorst. LE. Midden- en Zuid-Italië**.. Slavische kust: veran^**' bewolking en af en to*y. of onweersbuien. MidjyV peratuur tussen 5 en n,in het zuiden tot 15 WEERRAPPORT HEDENMOjjl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2