Bezoekersaantallen musea stijgen fors RO gaf Martinu klinkend monument EeidócSomant PUBLIEKSVRIENDELIJK BELEID WERPT VRUCHTEN AF Paul de Leeuw nieuwkomer die zeker zal blijven Elton John heeft zijn laatste noot nog niet gezongen Mechels Miniatuurtheater: De Aardemakers in Leiden Pas ontdekte ets van Rembrandt op AVRO-tv Chopin naast Liszl bij K&O Leiden KUNST DONDERDAG 8 JANUARI 1987 PAGINA 8 C „De Aanslag" kandidaat voor „Golden Globe" BEVERLY HILLS De Nederlandse film „De Aanslag" naar het boek van Harry Mulisch is in Hollywood kandidaat gesteld voor een „Golden Globe", de onderschei ding van de in Hollywood werkende bui tenlandse pers. „De Aanslag" is geplaatst in de categorie beste buitenlandse film, sa men met twee Franse en twee Italiaanse films: „37,2 le matin" van Jean Jacques Beineix en „Trois Hommes et un couffin" van Coline Serreau en „Ginger e Fred" van Federico Fellini en „Otello" van Fran co Zeffirelli. „Hannah and her sisters" van Woody Allen en „The Mission" van Ro land Joffe, maken de meeste kans op uit roeping tot beste film van het jaar. „Pla toon" en „Mona Lisa" volgen. De Golden Globes worden op 31 januari uitgereikt. Docenten kunnen zich scholen in popmuziek ROTTERDAM In het Rotterdams conservatorium gaat zater dag de eerste officiële „bijscholingcursus docent popmuziek" van start. De twintig cursisten (allen muzikanten) komen na het met goed gevolg doorlopen van de bijscholingscursus, die een jaar duurt, in aanmerking voor een benoembaarheid A of B. Daar mee kunnen zij in het muziek-onderwijs werken. In 1982 hield de Stichting Popmuziek Nederland een enquête onder alle Ne derlandse muziekscholen. Daaruit bleek dat de bij veel muziek scholen levende wens om popmuziek te introduceren vaak in de eerste plaats niet in vervulling kon gaan omdat geen geschikte en benoembare docenten beschikbaar waren. De daarop georga niseerde experimentele cursus bevestigde de veronderstelling dat dezen onder ervaren muzikanten gevonden zouden kunnen worden. De bijscholingscursus, een wereldprimeur, wordt finan cieel mogelijk gemaakt door het ministerie van WVC. Docenten zijn onder anderen Bertus Borgers (saxofonist en studiomuzi kant), Ake Danielson (toetsenist Time Bandits) en Bob Langen- berg (drummer Margriet Eshuysband). Filmcentrum: geen Allen maar Rohmer DEN HAAG Filmcentrum Den Haag vertoont komer\de dinsdag, in tegenstelling tot wat gisteren in de UIT-bijlage werd vermeld, niet de film van Woody Allen „Everything you always wanted to know about sex", maar „Pauline a la plage" van Eric Rohmer. In deze film raakt een meisje, naamgeefster van de film, ver strikt in de netten van een vrouwenverslinder. Deze film maakte Rohmer kort voor hij aan „Les nuits de la pleine lune" begon. Van Mierlo juryvoorzitter AKO-literatuurprijs AMSTERDAM Hans van Mierlo, fractieleider van D66 in de Tweede Kamer wordt de voorzitter van de in november 1986 ingestelde AKO-litera tuurprijs 1987 (50.000 gulden). Verder zitten in de jury voor deze wat het geld be treft grootste Nederlandse literatuurprijs de schrijfster Hella Haase, de hoogleraar moderne Ne derlandse Letteren aan de Universiteit van Nijme gen en criticus Kees Fens, de oud-criticus van dag blad Het Vaderland Pierre Dubois en de essayist en criticus Paul de Wispelaere. De prijsuitreiking vindt plaats op 17 mei en wordt rechtstreekse op televisie uitgezonden in het programma van Adri- aan van Dis. AKO BV, de sponsor van de prijs, is een onderneming van tijdschriftkiosken, boek- en kantoorhandels, die de prijs jaarlijks wil uitreiken aan Nederlandstalige fictie en non-fictieschrijvers. DEN HAAG Het gaat goed met de vaderlandse musea: de bezoekersaan tallen stijgen fors, ver scheidene musea kunnen een recordaantal bezoe kers melden. Het Haags Gemeentemuseum trok vorig jaar ruim 200.000 be zoekers, dat is aanzienlijk meer dan in de voorgaan de jaren. Henk Overduin, directeur van het Haags Gemeentemuseum: „Hier werken we al jaren aan, maar de vruchten kunnen nu worden geplukt". Het Amsterdams Historisch Museum trok vorig jaar 180.974 bezoekers, het hoogste aantal dat ooit in één jaar werd gehaald. Overduin: „Verwonderlijk is de stijging van de bezoekers aantallen voor ons niet zo; ga maar na: tot voor kort hadden de landelijke musea twintig mensen in dienst voor de edu-' catieve diensten, dat zijn er nu vierhonderd. In het algemeen kun je stellen dat de musea publieksvriendelijker zijn ge worden, de directies zijn zich meer gaan richten op massaal bezoek, de recreatieve voorzie ningen zijn groter geworden en worden dus meer ge bruikt". Overauin merkt voorts op, dat van de grote culturele instel lingen alleen de musea meer belangstelling ondervinden. „Bezoek aan theater en con certzaal daarentegen loopt te rug. Bij de musea is wezenlijk iets veranderd, dat zijn geen gebouwen meer voor studie en kunstonderzoek. De openings tijden zijn aangepast, de ten toonstellingen zijn attractiever geworden. Recent voor ons zijn tentoonstellingen als de school van Barbizon en thans de stadhuistentoonstelling; die loopt enorm". IJspret Amsterdam kan over de groei ende belangstelling meepra ten; „Monet in Holland" in het Museum Vincent van Gogh kon tot teleurstelling van ve len niet worden verlengd en nauwelijks is die expositie af gesloten, of een nieuwe trek ker kondigt zich aan in het Amsterdams Historisch Mu seum met: ,,'t Is Winter - schil derijen; tekeningen prenten en voorwerpen uit eigen bezit". Deze expositie, te zien tot en met zondag 1 maart, omvat onder meer schilderijen uit ei gen bezit, die ijsprent en ander wintervermaak tot onderwerp hebben. Uit de veelheid van gezichten op bevroren Amster damse grachten en besneeuw de straten en pleinen stelde Gekleurde tekening van Jacob Cats uit 1785: De Amstel, getekend ter hoogte van de huidige bruq bij de Sarphatistraat. M het museum een overzicht sa men van ongeveer 60 afbeel dingen, aangevuld met enige voorwerpen, zoals schaatsen en sleden. Dat de verzameling van het museum zoveel wintertjes be vat, komt zeker door de grote populariteit van dit genre bin nen de Nederlandse beeldende kunst. Al vanaf het einde van de zestiende eeuw is de winter een geliefkoosd onderwerp voor schilderij, tekening of prent. IJs en sneeuw kwamen dan ook meer voor dan tegen woordig; vanaf 1600 tot in het midden van de vorige eeuw waren de winters strenger en langer dan de onze. Weerkun digen noemen die periode „de kleine ijstijd". In deze seizoensgebonden ten toonstelling van het Amster dams Historisch Museum is werk vertegenwoordigd van 17e eeuwse kunstenaars als Avercamp en Beerstraten, van 18e eeuwêrs als Jacob Cats en Jan ten Compe en van George Hendrik Breitner en Willem Witsen uit de vorige eeuw. Het museum is geopend van dins dag t/m zaterdag van tien tot vijf en op zondag van één tot vijf. Voor dit museum was vorig jaar de grote publiekstrekker de 16e eeuwse tentoonstelling „De smaak van de élite". Paul de Leeuw achter de piano in zijn soloprogramma „Stel moeder niet teleur". Cabaretier Paul de Leeuw met zijn eolo-programma: „Stel moeder niet teleur!". Tekst en muziek: Paul de Leeuw. Regie: Natascha Emanuele. In theater PePijn te Den Haag, gis teravond. Herhalingen: Vanavond, 9 en 10 januari Zo nu en dan duikt er in de cabaretwereld een talent op dat hoge verwachtingen voor de toekomst biedt. Het Came- retten festival is zo'n broed plaats waar jong talent op de juiste waarde geschat wordt. In 1983 won Paul de Leeuw er de persoonlijkheidsprijs en de regie-begeleidingsprijs. Met deze onderscheidingen word je als cabaretier voor de leeuwen geworpen. Paul heeft twee jaar gewacht om een programma samen te stellen waarin hij zijn talenten op de juiste manier kan ge bruiken. Gisteravond speelde hij, voor een helaas matig ge vuld theater PePijn, zijn pro gramma „Stel moeder niet te leur!". Voor de pauze een con frontatie met tante Tilly, zijn opvoedster en na de pauze een blik in het harde artiestenwer- deldje van Oom Bob en Tante Annie. Paul heeft het allemaal erg eenvoudig gehouden. Geen overdreven kostuums, maar slechts kleine hulpmiddelen transformeren hem in een oogwenk tot tante Tilly of oom Bob en diverse andere figuren. Zijn verschijning in combina tie met zijn enorme uitstraling en weldoordachte mimiek doen mij even denken aan Craig Russell, de beroemde Canadese travestie-artiest. Het is een vlot lopend pro gramma met veel keiharde humor, maar op deze wijze ge bracht blijkt het duidelijk uit talent ontsproten te zijn. Paul de Leeuw bespeelt de piano heel fantasierijk. Veel muzi kaal geweld omlijst zijn liede ren. Hij heeft een goed geculti veerde stem die, door de goede articulatie, geen woord de mist in laat gaan. Het is alleen jam mer dat het beoogde contact met het publiek niet zo gewel dig uit de verf komt. Het op treden 'krijgt daardoor iets af standelijks. Paul moet oppas sen om niet te ego-centrisch te werk te gaan want met een kleine duw in»de goede rich ting krijgt hij zeker de zaal op zijn hand. Paul houdt een ver wachting in voor de toekomst. We zullen zeker nog vaak van hem horen. ROB VAN DER MIJL Keelkanker door A ustralische specialist ontkent SYDNEY Een me disch onderzoek heeft uitgewezen dat de Britse muzikant Elton John geen keelkanker heeft. Dat is vanmorgen mee gedeeld door de behan delend arts in het St.Vincent-ziekenhuis in het Australische Sydney. De 40-jarige zanger onder ging dinsdag een operatie om vast te stellen wat de oorzaak was van de keel- klachten, die zich tijdens een 300 concerten durende we reldtournee openbaarden. Het onderzoek wees uit, al dus de arts John Tonkin, dat het om een goedaardige aan doening ging. Elton John is inmiddels ontslagen uit het ziekenhuis. Hij zal de ko mende zeven dagen nog niet kunnen praten. Wanneer hij zal terugkeren op de con certpodia is niet bekend. In 1987 zullen de fans-hem daar in elk geval niet meer aan treffen. De mogelijkheid dat hij aan de gevreesde ziekte zou lij den, leek niet uit de lucht gegrepen. De popster rookt al sinds zijn tienerdagen zo'n vijftien sigaretten per dag en gunt zijn stem, met het hec tische schema van concerten en plaat-opnamen, nauwe lijks rust. Onlangs liet hij in een interview nog weten het liefst twee elpees per jaar af te leveren en deze af te wis selen met tournees. Het is overigens niet de eer ste keer dat de virtuoze mu zikant zich onder doktersbe handeling heeft moeten stel len vanwege problemen met Elton John...al eerder pro blemen met zijn stem... zijn stem. Een van de rede nen om in 1976 de concert podia voor twee jaar vaar wel te zeggen, was omdat hij te veel van zijn stem had ge vergd. Doktoren hadden hem geadviseerd het wat rustiger aan te doen. De voorzitter van voetbal club Watford FC blijft zeker nog zes weken onder medi sche behandeling. Hij zal die tijd doorbrengen in Austra lië. Eind deze week is hij in elk geval op het cricketveld te vinden waar hij de finale van de wedstrijd tussen En geland en Australië bij woont. HANS PIËT Scène uit De Aardemakers door het Mechels Miniatuur Theater. LEIDEN Het Mechels Miniatuur Theater MMT geeft in de periode 9 janu ari tot begin maart in Ne der and veertig voorstel lingen van De Aardema kers van Paul Koeck, een groots opgezet spektakel waarin dertig acteurs bij na voortdurend op het po dium staan. De voorstel ling is op 3 februari in Leiden te zien, 26 en 27 februari in Rotterdam (Zuidplein). De voorstelling houdt in een mengsel van toneel, musical en opera, of „opéra comique" op z'n Vlaams/Frans. Hoe wel het onderwerp ernstig genoeg is, is het de bedoeling dat er flink wordt gelachen. De Aardemakers gaat over de steenbakkerijen in de Ru- pelstreek in de buurt van Mechelen. Centraal in het stuk staat de steenbakkerij van vele generaties Lejeune. Maar de baksteen is in on bruik geraakt en de fabriek moet worden gesloten. Een probleem dat niet uitsluitend voor Vlaanderen geldt, maar voor elk gebied waarin be drijven met sluiting worden bedreigd. Lejeune jr. wil de grond, de dochter haalt voor alles de neus op. Alleen Eddy, een jonge socioloog, vecht voor subsidie van Mo numentenzorg. Omdat in de voorstelling aandacht wordt besteed aan oude gebruiken, lopen heden en verleden door elkaar heen. Het MMT, een van de drie grote beroepsgezelschappen in Vlaanderen, bestaat dertig jaar. Ter gelegenheid van dit jubileum wordt deze grote toernee gemaakt, in de tradi tie van twaalf eerder onder nomen grote toernee's in Ne derland. De voorstelling van Hoofts Warenar vorig jaar, was 10 december op de Ne derlandse televisie te volgen. Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14.00 en 15.00, telefoonnummer 071-122248 en uw krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd. Kamermuziekconcert door leden van het Residentie Orkest met wer ken van Smetana, Martinu en Spohr. Diligentia, Den Haag. Fluitist Koos Verheul en pia nist Jan van der Meer hebben gisteravond in het kader van de Diligentia-kamermuziek- concerten door leden van het Residentie Orkest, een klin kend monument opgericht voor de Tsjechische componist Bohuslav Martinu. De vertol king van de sonate nr. 1 voor fluit en piano onderstreepte het belang van deze uit 1945 stammende compositie van een toondichter die in dat zelf de jaar bericht had gekregen van het conservatorium in Praag, dat hij was aangesteld als docent in de meesterklas. In één maand tijd componeer de hij de sonate, opgedragen aan Georges Laurent, een werk waarin Martinu als mo tief de roep van de Ameri kaanse nachtzwaluw heeft verweven. Het is in ons land een soort ge woonte geworden om compo nisten die wij ten onrechte dreigen te vergeten, weef op een voetstuk te plaatsen als zij een aantal jaren geleden wer den geboren of overleden. Het zou een goede zaak zijn als de Nederlandse muziekwereld in 1990 (hij werd in 1890 geboren) Bohuslav Martinu de eer zou brengen die hem als componist toekomt. Nog altijd mag het een grote verdienste van Jos Vranken sr. genoemd worden dat hij Martinu in Nederland geïntroduceerd heeft en als vrucht daarvan draagt het Kon. Mannenkoor „Die Haghe Sanghers" nog steeds zijn werk uit. Al evenzeer een ver dienste was de weergave van de sonate door Verheul en Van der Meer. Een avond als gisteravond maakt de serie van het Resi dentie Orkest zinvol. Geen overladen programma, compo sities van niveau en vertolkin gen waaraan alle aandacht is besteed. Dat mag ook gezegd zijn van het Trio van die ande re Bohemer, Bedrich Smetana. Een werk geschreven in het jaar dat zijn vierjarig dochter tje overleed en de aantekening „Grave, quasi marcia" is daar aan niet vreemd. Violist Wybo van Biemen en celliste Caeci- lia van Hoof hadden zich hoorbaar in de sfeer van dit Trio ingeleefd, het werd een totaal opgaan in het wezen van deze muziek: teder, harts tochtelijk, lyrisch. Rest die heerlijke speelmuziek die Spohr gebruikte voor zijn Septet voor fluit, klarinet, hoorn, fagot, viool, cello en piano. Maar toch: had de keu ze van het Oktet van Henk Badings ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag op de 17e niet meer voor de hand gelegen? ADRIAAN HAGER Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. fel. 01720-20800): Flodder (al); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. EUROCINEMA II: Flodder (al); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. EUROCINEMA III: Down and out in Beverly Hille (al); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. EUROCI NEMA IV: Ruthleae people (al); 18.45, 21.30. De Speurneuzen (al); za. zo. wo. 14.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Getting Lucky (18); za. 24.00. e EUROCINEMA II: Flodder (al); za. 24.00. EUROCI NEMA III: Zij die zondig leven (18); za. 24.00. e EUROCINEMA IV: Fleeh and exleey (18); za 24.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239); Crocodile Dun dee (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steen straat 39. tel. 124130): Ruthless people (al); 19.00, 21.15. do. vr. ma. di. ook ;14.30. Jumpin' Jack Flash (al); Target (16); Flodder (al); Ferris Bueller's day off (al); 14.30, 19.00, 21.15. De speurneuzen (al); za. zo en wo 14.30. e TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Shanghai surprise (al); 14.30, 19.00. 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmer straat 52, tel. 071-125414); Dirty Blonde (16); 14.30, 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Sexcapedes (18); za. 23.30. NOORDWIJK e LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Karate Kid II (al); vr. za. ma. di. 19.00. zo. 15.00. Aliens (12); vr. za. ma. di. 21.15. zo. 20.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Heartburn (al); do. vr. za. zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Run ning scared (al); tijden zie City I. CITY THEATER III: Down and out in Beverly Hills (al); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Karate Kid II (al); tijden zie City I. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Big trouble in litte China (-12); vr. za. 19.00. zo. 15.45, 19.00. Kramer versus Kramer (al); do. 14.30. vr. za. 21.15. ma. di. wo. 20.15. De wisselwachterb (12); do. 20.15. zo. 21.15. KINDERVOORSTELLING Peter Pan; za. zo. wo. 14.00. Troe telbeertjes; za. wo. 15.45. WASSENAAR ASTA (tel. 01751- 13269): Gung Ho (al); do. t/m zo. 20.00. Heartburn (al); ma t/m. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING De troetelbeertjes (al); za. zo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): Crocodile Dundee (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2: La byrinth (al); 14.00. 19.00, 21.30. zol 13.30, 16.00, 19.00, 21.30 AST/® 3: Jumpin' Jack Flash (al); 14.00® 18.45, 21.15. zo. 13.30, 16.00| 18.45, 21.15. BABYLON 1 (Win® keicentrum Babylon, tel. 471656# Ruthless people (al); 14.00, 19.00F 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00T 21.30. BABYLON 2: Top gun (al)| 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.1511 15,35, 18.45, 21.15. e BABYLON 3P Heartburn (al); 14.00, 19.00, 21.30® zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.301 CINEAC 1 (Buitenhof 20. teil 630637): Pirates (12); 14.00, 18.451 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45& 21.30. CINEAC 2: Ferris Buel-' ler's day off (al); 18.45, 21.30. dotf vr. ma. di. ook 14.00. CINEAC Down and out in Beverly Hills (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook' 14 00. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Amadeus (al); zaJ i wo. 20.00. zo. 16.00, 20.00. overige dagen 13.30. 20.00. METROPO- LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756); Flodder (al); 14.00. 18.45, 21.30i zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30.1, METROPOLE 2: The missioni (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di® ook 14.00. METROPOLE 3: Fer® ris Bueller's day off (al); 14.00® 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00® 18.45, 21.30. METROPOLE 4® The quiet earth (12); 14.00, 18.45® 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45® '21.30. METROPOLE 5: About! last night (12); 14.00, 18.45, 21.301 zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. e ODEON 1 (Herengracht 13, telL 462400): Flodder (al); 13.45, 18.45,i 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Running sca-jf red (12); 13.45, 18.45, 21.30. zol 13.15, 16.00, 18.45, 2.30. ODE-P ON 3: P.O.W. The escape (16); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ookS 13.45. ODEON 4: Howard (al); 13.45, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. e LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402)fl Wild things deel II (18); v a. 12.00." zo. v.a. 13.30. LE PARIS 2: Olin-! ka en haar erotische avonturen I (18); v.a. 12.15. zo. v.a. 13.45.1 PARIS 3: Body girls (18); v.a. 12.30. zo. v.a. 14.00). HAAGSlJ FILMHUIS (Denneweg 56. tel.l] 459900): Zaal 1SHommage aan Andrei Tarkovsky. do. 19.30, 22.00. vr. zo. ma. wo. 20.00. za. di.lT 19.30, 21.45. Nostalghia; do. The"" sacrifice; vr. De jeugd van Iwan;?1 za. Andrei Rublyov; zo. Solaris;)! ma. De spiegel; di. Stalker; wo.ia Zaal 2: Le lieu du crime; 19.30. T Diva; 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. do. 19.30, 22.00. The lord of theL1 rings; do. Monty Python meaning^1 of life; vr. Time bandits; za. Hea-|ts ven can wait; zo. Fra diavolo; ma.ni Saraba Hakobune; di. Het fort van Souram; wo. NACHTVOORSTELLINGEN: ASTA 1: The fly (16); za. 24.00.ei CINEAC 1: Pirates (16); 00.15.re CINEAC II: Ferris Bueller's dayar off (16); za. 00.15. CINEAC III:1" Down and out in Beverly Hills (16); h za. 00.15. EUROCINEMA: Deb-de bis uit Dallas (18); za. 24.02.» e ODEON 1: Flodder; za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN: j ASTA 2: Labyrinth; 14.00. zo.pa 13.30, 16.00. CINEAC 2: Dee speurneuzen; za. wo. 14.00. zo. p 13.15, 16.00. CINEAC 3: Fanta-ln sia; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00.rn EURO CINEMA: Astérix contra^ Caesar; za. zo. wo. 14.00. ME-lit TROPOLE 2: De speurneuzen; za.o£ wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00.1 ODEON 3: De speurneuzen; zal wo. 13.45. zo. 13.15, 16.00. j* Wat grote mensen niet vertellen lees ik toch wel in de krant. •5^ HILVERSUM In het AVRO-programma „Tussen kunsji en kitsch" wordt zaterdag op Ned. II om 19.12 uur de pas ontdekte ets van Rembrandt, in beeld komen. Zoals eerde! gemeld had de ontdekking plaats op 17 november in hei' Rijksmuseum Twenthe in Enschede tijdens de opnamen voor dit programma. De Voorschotense prentenhandelaai Th. Laurentius stelde toen de afkomst van de ets vast, waarf van de waarde op 50.000 gulden wordt geschat. Het gaat on een afbeelding uit 1641 van de jonge prins Willem II. De et was opgeborgen tussen een pakketje boekillustraties. Tijden^ de uitzending zal de ets deskundig worden besproken en za worden verteld hoe echt en on-echt uit elkaar te houder zijn. Het tweede en tevens laatste concert in de K&O Liszt-cy- clus begon voor de pauze met composities van Chopin, van wie Liszt een groot bewonde raar was. Hij liet zich ook wel door deze tijdgenoot inspireren bij enkele van zijn eigen com posities. Na de pauze waren er twee werken van Liszt zelf te horen, waarvan één op een thema van Chopin. Het was heel interessant om deze twee, toch totaal van elkaar ver schillende, componisten naast elkaar in één programma te horen. De Argentijnse pianist Aquilo Delle Vigne speelde van Fré- déric Chopin (1810-1839) drie Mazurka's en de Sonate in b kleine terts, opus 35. Hij speelt technisch gezien verbluffend knap, maar raakt toch niet he lemaal de diepere dramatiek in de muziek van Chopin. Zijn temperamentvolle spel lijkt uit een heel andere gevoelswereld te stammen dan die van de fijnbesnaarde, introverte en melancholische Chopin. Hoe wel de Mazurka's in Chopin's oeuvre tot de meer stevige stukken behoren, klonk de aanslag te fel, en was de klank te droog. Tot dit effekt kan overigens ook het karakter van de Estonia-vleugel hebtx bijgedragen. Een wat wekjoi touché en een rondere toa doen veel meer recht aan dej muziek. Ook de Sonate in b-klein i ondanks lange geagiteerd passages, toch veel poëtisch) dan de vertolking van Del Vigne deed vermoeden. Tegenover de dromerige, j zichzelf gekeerde Chopin sta) de extroverte Franz Liij (1811-1886). Het verschil is de muziek duidelijk te hor»® Er zit enorm veel virtuoos bn~ vourewerk bij, en ieder nooH2 is niet, zoals bij Chopin, op eih goudschaaltje gewogen. Samfo met de Poolse violist Robe'C( Szreder speelde Delle Vigig Epithalam en de grote Duo-Su nate op een thema van ChP* pin's Mazurka in cis-klei^ Van dit laatste werk is welf waar het thema van Chopro maar voor de rest is het vol*] dig Liszt. Het is een grilln verlopend en zeer virtuoos vecht tussen de piano en jP viool. Deze muziek was Aqip les Delle Vigné duidelijk mer op het lijf geschreven di Chopin. Ook Schreder voeiKj deze show van uitersten nip veel overtuigingskracht van het shitterendste spett^ werk tot in de fijnste, haarz» ver gespeelde flageolettonenjVt ANNETTE JASPERS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 8