Bonhoeffer inspirerend voor Nicaraguaanse christenen GEESTELIJK LEVEN/OPINIE kerk wereld Goerees: dr. Jansen is anti-christ 'Vaticaan zal opvattingen Hongaarse priester veroordelen' lezers £eid6C 6oma/n^ weer fieidóeSou/umt MAANDAG 5 JANUARI 1987 PAGINA 31 Ds. C.F. Beyers Naudé onderscheiden met Gandhiprijs LONDEN De secretaris-generaal van de Zuidafrikaanse Raad van Kerken, ds. C.F. Beyers Naudé, en Teresita Nitorre- da, die werkt onder de jeugd in de Filipijnse hoofdstad Manila, zijn onderscheiden met de Gandhiprijs. Deze prijs, waaraan geen geldbedrag is verbonden, is vorig jaar ingesteld door de prior van de oecumenische gemeenschap van Taizé, frère Ro ger Schutz. Schutz maakte de namen van de prijswinnaars be kend tijdens een plechtigheid in de St. Pauls kathedraal in Londen. In de Britse hoofdstad eindigde afgelopen weekeinde de negende Europese bijeenkomst van Taizé, waaraan onge veer 20.000 jongeren hebben deelgenomen. Denen geen regelmatige kerkgangers KOPENHAGEN Vier procent van de inwoners van Dene marken gaat minstens eenmaal per maand naar de kerk. Dat blijkt uit een onderzoek onder 2358 Denen van veertien jaar en ouder dat is gepubliceerd door het Kristeligt Dagblad in Ko penhagen. Onder de personen tussen 25 en 34 jaar is het kerk bezoek het laagst. Slechts 1 procent van hen bezoekt minstens eenmaal per maand een kerkdienst. Uit het onderzoek blijkt voorts dat 56 procent van de ondervraagden een bijbel bezit. 23 procent leest van tijd tot tijd in de bijbel, 16 procent minstens eenmaal per maand. Volgens officiële cijfers behoort 94 pro cent van de ruim vijf miljoen Denen tot de Lutherse staats kerk. De Rooms-Katholieke Kerk heeft ruim 27.000 leden. Rijkdom valt niet af te meten aan de dingen die men bezit maar aan datgene waar men buiten kan. Amin Maalouf INEKE BAKKER, THEOLOGISCH DOCENTE IN MANAGUA: DEN HAAG De voor uitstrevende christenen in Nicaragua hebben een periode van verandering ondergaan. Naast hun po litieke betrokkenheid kwam steeds meer de persoonlijke vroomheid tot uitdrukking. Zo ont stond er een kruisbestui ving van traditionele en progressieve theologie. Ineke Bakker maakt die ontwikkeling aan den lij ve mee. Ze werkt nu vier jaar als docente theologie aan het babtistensemina- rie in Managua, Nicara gua. Geloven in een land als Nica ragua is heel gewoon. Het be staan van God staat buiten discussie. Iedereen gelooft. Ook de Sandinisten. Een grote groep christenen misbruikt die instelling. Ze propageren een wereldvreem de theologie. Ze laten mensen wegvluchten uit de dagelijkse realiteit in een hemelse droomwereld en een a-politie- ke prediking. Ineke Bakker begrijpt de verleiding. Men sen zijn door zo'n theorie in een klap van alle narigheid af, zo schijnt het. Maar vol gens Ineke is het een „heillo ze weg". „Want je vlucht in een schijnwereld", vindt ze. „Je houdt jezelf voor de gek met een illusie". Het fundamentalistische ge loof zit er bij vele christenen diep ingebakken. Toen de Verenigde Staten in 1983 dreigden binnen te vallen in Nicaragua lieten zelfs pro gressieve studenten hun be vrijdingsliteratuur op de boe kenplank staan en begonnen ze uit volle borst liederen in bevindelijke stijl te zingen, waarin het ging over het ko mende hemelse rijk van vre de. Voor Ineke Bakker een signaal dat de bevrijdingsthe ologie toen nog onvoldoende was uitgekristalliseerd. Spiritualiteit Dat verandert. De politiek ge ïnteresseerde christenen ver rijken hun geloof steeds meer door zich ook spirituele mo menten van het traditionele geloof toe te eigenen. „De nieuwe spiritualiteit staat nog in de kinderschoenen. Er zijn ook nog allerlei uitglijders. Maar je ziet dat er binnen het politieke kader ruimte komt voor een geïntegreerd per soonlijk Godsgeloof. En dat is een goede ontwikkeling. Want je kunt geen bevrij dingstheologie hebben als je ook niet praat over je relatie met God. Het persoonlijk ge loof geeft steeds nieuw voed sel aan de inzet op maatschap pelijk terrein", aldus Ineke Bakker. De Nederlandse theologe werkt als vrijwilligster mee in het vrouwenpastoraat van de protestantse kerken. „Ik pro beer studenten te begeleiden in het creatief zoeken naar een geloofsantwoord op de nieuwe situatie", zegt ze. Die creativiteit heeft te maken met het zoeken naar een theo logische bijdrage aan de San- dinistische bevrijding in het land. Dat is niet eenvoudig. De studenten komen met veel vragen. Is bij voorbeeld het Koninkrijk Gods iets van deze wereld of is het iets van hierna? Van huis uit geven vele studenten een a-politiek antwoord, gebaseerd op een fundamentalistische bijbelin terpretatie. Op het seminarie drukt de taak het wat al te massieve geloof in beweging te krijgen. „De eerste fase is de moeilijkste", weet Ineke Bakker. „Studenten zien de bijbel vaak als een steen die uit de hemel is gevallen. Soms denken ze zelfs dat de bijbel in het Spaans op aarde is neergekomen. We leren hen anders. We proberen hen te laten proeven, dat de bijbel een boek is, waarin de ge schiedenis staat weergegeven van God met Zijn volk. En wil je de verhalen begrijpen, dan is het goed Grieks en He breeuws te kennen". In een langzaam proces leren de stu denten de bijbel met nieuwe ogen te lezen. Een tweede is, dat ze zièh be wust worden dat iedere toe passing gebonden is aan een context. „Als je door hebt dat iedere theologie opkomt in een bepaalde context, raak je af van een absolute waarheid en je gaat creatiever om met geloofsvragen". Bonhoeffer Toen Ineke pas in Managua was, vroegen de studenten haar naar de Westeuropese theologie. Ze vertelde over Barth en over Bonhoeffer. De figuur van Bonhoeffer bleek bij de studenten in de smaak te vallen. Dat is begrijpelijk. Want Bonhoeffer heeft zich met hart en ziel verzet tegen de nazi's in Duitsland. Zijn theologie was er mee door drenkt en het kostte hem zijn leven. Aan hem konden de Nicaraguanen leren wat een contextuele theologie inhoudt en welke consequenties zo'n theologie kan hebben voor je zelf. Overigens zijn de studenten niet bij die eerste vraag blij ven staan. De situatie in hun land veranderde en tegelijk verschoven hun vragen. Toen het hele land opnieuw in oor log geraakte, begonnen de studenten te vragen naar het geweld. „Mag je als christen het geweer opnemen?", vroe gen ze. En er kwamen vragen over het lijden. „Hoe bestaat het dat een zich christelijk noemende natie als de Vere nigde Staten onschuldige mensen deze oorlog aandoet. En laat God zoiets toe?" Het meest recent is de vraag naar de opstelling van de kerk te genover de Sandinistische re volutie. De kerk geeft geen eenduidig antwoord. Tot op heden heeft de hiërarchie van de Rooms- -Katholieke Kerk weinig sympathie weten op te bren gen voor het Sandinistische regime. De protestantse ker ken zijn verscheurd. Aan de ene kant staan de a-politieke groeperingen, aan de andere kant de christenen die solidair willen zijn met de revolutie. Binnen die solidariteit probe ren ze hun eigen uitgangspun ten trouw te blijven en zo kunnen ze ook kritiek leve ren op verkeerde beslissingen van de regering. Een voor beeld van dat laatste is de in zet van de Moravische kerk voor de Miskito-Indianen in het oosten van het land. De Indianen waren nauwelijks betrokken bij de revolutie en na de omwenteling van het bewind dreigden ze daar de dupe van te worden. Maar de kerk heeft voor hen een zeke re autonomie weten te waar borgen. KLAAS VAN DE KAMP Theologen VS hekelen optreden Ratzinger WASHINGTON Het be- stuur van het katholiek theologisch genootschap in de Verenigde Staten meent dat het hoofd van de Con gregatie voor de Geloofs leer, kardinaal Joseph Rat zinger, in de zaak van pater Charles Curran het onder scheid tussen instemming met het rooms-katholiek geloof en eerbied voor het intellect „op zeer gevaarlij ke wijze" heeft verdoezeld. Volgens het genootschap, waarbij 1300 theologen zijn aangesloten, verwaarloost Ratzinger het verschil tussen feilbaar en onfeilbaar ver klaarde onderdelen van de Jeer van de RK Kerk. Pater Curran werd in augustus vo rig jaar zijn onderwijsbe voegdheid ontnomen wegens zijn te ruime opvattingen in zake seksualiteit. Het bestuur van het theolo gisch genootschap zegt „de bij uitstek deskundige katholie ke theoloog" Curran alle steun toe 'in zijn pogingen zijn leerbevoegdheid te be houden. Het wijst erop dat afwijkende opvattingen over „gezaghebbende maar niet, definitief vastgestelde onder delen van de kerkelijke leer" er in het verleden toe hebben geleid dat de leer van de kerk werd gewijzigd, bijvoor beeld over slavernij, de dis criminatie van joden en me thoden van bijbeluitleg. DEN HAAG De hervormde theolooog dr. Hans Jansen, be kend door zijn boeken over de rol van de kerk bij jodenver volgingen, is een anti-christ. Dat schrijft het echtpaar Lucas en Jenny Goeree in hun nieu we folder: „Dan is Auschwitz een leugen". Volgens de evan gelisten tornt dr. Jansen aan de waarheid van de bijbel door te suggereren dat de joden geen schuld treft, maar dat de bij bel schuldig is aan Auschwitz, wegens de antisemitische uit spraken in het nieuwe testament. Zoals bekend is het echtpaar vorig jaar oktober door de recht bank veroordeeld wegens belediging van de joodse bevolings- groep. Zij menen dat de joden zelf schuldig ziin aan Ausch witz omdat zij door Jezus te verwerpen de vloek over zichzelf hebben uitgeroepen. De politie van Den Helder heeft zaterdag na klachten van in woners van die plaats de secretaris van de stichting Evange lieverspreiding aangehouden. De 28-jarige inwoner van Zwol le was bezig de nieuwe folder te verspreiden van de Goerees. De folders die de man nog bij zich had, zijn beslag genomen. Volgens mevrouw Goeree zijn er 250.000 exemplaren van ge drukt. ROME De Congregatie voor de Geloofsleer, die waakt over de zuiverheid van het rooms-katholiek geloof, zal binnenkort haar veroordeling uitspreken over enkele theologische opvat tingen van de Hongaarse pater Gyoergy Bulanyi. Dat meldt het Italiaanse katholieke tijdschrift „Trenta giorni". De Hongaarse bisschoppen schorsten Bulanyi in 1982 als priester, omdat hij ketterse opvattingen zou koesteren. De bis schoppen menen dat Bulanyi de basisgemeenschappen die hij heeft opgericht als de echte kerk beschouwt en geen plaats inruimt voor paus en bisschoppen. Ook wezen zij de „revolu tionaire" gedachte van Bulanyi van de hand, dat iedere gelo vige door de heilige Geest is geïnspireerd en daarom de Bijbel volgens eigen inzicht kan en moet uitleggen. Tenslotte verzet ten de bisschoppen zich ertegen dat Bulanyi zijn volgelingen oproept de militaire dienst te weigeren. De bisschoppen die in '82 het Vaticaan om een onderzoek vroegen, lieten in oktober vorig jaar in een verklaring weten dat dienstweigeren in hun land misplaatst is, omdat de militaire dienst in Hongarije naar hun mening werkelijk bijdraagt aan de bescherming van het vaderland, de instandhouding van de vrede en de versterking van de openbare veiligheid. De Amerikaanse kardinaal John O'Connor bad gistermorgen samen met twee andere prelaten bij de Klaagmuur in Jeruzalem. Om er voor te zorgen dat de kardinaal niet gestoord zou wor den, hadden de Israëlische autoriteiten de uitzonderlijke maatregel genomen bewaking in te stellen. Kardinaal ontmoet toch Israëlische leiders JERUZALEM De aartsbis schop van New York, kardi naal John O'Connor, heeft gisteren toch een ontmoeting mpt president Chaim Herzog van Israël gehad. Vandaag heeft hij een ontmoeting ge had met minister Shimon Pe res van buitenlandse zaken. O'Connor bood eerder de Is raëlische bevolking zijn ver ontschuldigingen aan voor het feit dat hij op last van het Va ticaan ontmoetingen met Is raëlische leiders had afgezegd. Het Vaticaan had hem gewe zen op een verklaring van paus Johannes Paulus II uit april 1984, waarin deze Jeru zalem een „heilig erfgoed van alle gelovigen" noemt en een internationaal gegarandeerde status voor deze stad eist. Volgens Israëlische regerings functionarissen hebben de aartsbisschop en minister Ezer Weizman zaterdagavond tij dens een diner in de Ameri kaanse ambassade in Tel Aviv een compromis uitgewerkt. De ontmoetingen tussen O'Connor en Herzog en Peres zouden niet plaatshebben in het bureau van de Israëlische leiders in Jeruzalem, maar in hun residentie in die stad. Volgens de functionarissen is het compromis tot stand geko men op initiatief van O'Con nor die meer dan het Vati caan sympathie voor Israël voelt. De residentie van Herzog is tevens diens bureau. De woordvoerder van het Va ticaan, Joaquin Navarro Vails, heeft in een reactie er de na druk op gelegd dat O'Connor een beleefdheidsbezoek aan Herzog en Peres brengt en dat het niet om politieke bijeen komsten gaat. Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Domino Doe in Nederland iets dat bui ten het voor normaal gehou den patroon valt en het ver oorzaakt een enorme opschud ding. Nu weer dat gedoe rond het wereldrecord dominoste- nen-om-laten-vallen. Ook ik vond dat onzin en heb derhal ve niet gekeken. Maar het zal mij verder een zorg zijn wal iedereen doet. En als de KLM zoiets wil sponsoren moet die maatschappij dat zelf weten Zij is niet de enige die geld uit geeft voor een schijnbaar nut teloze zaak. G. van Ende, RIJSWIJK Flodder Het bericht dat de film Flod der uitverkochte zalen trekt heeft mij geenszins verbaasd. Door de enorme, bijna schaamteloze wijze, waarop voor deze film op de tv recla me is gemaakt kon een enor me toeloop nauwelijks uitblij ven. Over dit soort reclame in bijvoorbeeld Simonskoop (Si mon van Collem speelt zelf een rolletje in de Flodder) en het filmprogramma van Vero nica horen we het ministerie van wvc niet. De ambtenaren zeuren liever over het glas melk op de tafel van Jan Len- ferink bij RUR. K. Dekker, VOORSCHOTEN. Jaarwisseling Of Den Haag zijn slechte repu tatie tijdens de jaarwisseling langzaam aan het kwijtraken is moeten we maar eens vra gen aan de talloze winkeliers, die weer de dupe zijn gewor den van vandalisme in de nacht van oud en nieuw. Als je midden in de nacht de glas scherven van de ingegooide ruiten zit op te vegen en de politie spreekt een dag later over een rustig verlopen jaar wisseling, komt dat wat wrang over. Dat het geweld minder was dan in de afgelopen jaren het geval was zal ongetwijfeld waar zijn. Maar dat heeft ze ker ook te maken met het feit dat winkeliers, gewaarschuwd door het verleden, zelf maatre gelen hebben getroffen om hun winkels doelmatig te be schermen. Zo waren door de hele stad winkels dichtgetim merd of hielden winkeliers de wacht voor hun zaak. Dat heeft niets te maken met het kwijtraken van een slechte re putatie, je probeert die reputa tie alleen maar voor te zijn. C. van Iperen, DEN HAAG. Friemels Jammer dafde krant gestopt is met de door mij en mijn huis genoten zo gewaardeerde Frie mels. Dit was een strip waarin de grappen nu eens niet ten koste gingen van personen of groeperingen. Dat zie je tegen woordig nog maar zelden. Ik hoop dat de tekenaar met zijn nieuwe strip De Knollen op dezelfde manier doorgaat. W. van Dijk, LEIDSCHENDAM. Toespraak Best begrijpelijk dat de West- duitse televisie per abuis een oude nieuwjaarstoespraak van bondskanselier Kohl heeft uit gezonden. Al die toespraken lijken elk jaar tenslotte weer verdacht veel op elkaar. In ei gen land houdt koningin Bea trix al jaren een bijna identie ke kersttoespraak. Ook de paus komt nooit veel verder dan te pleiten voor vrede in het nieuwe jaar. Alle opwin ding van Kohl c.s. komt der halve wat hysterisch over. De tijd die ze er aan verdoen kan in het vervolg beter worden gebruikt voor het schrijven van een originele toespraak. D. Huijzen, vqORBURG. Hitier Adolf Hitler schijnt de belas tingen voor honderden miljoe nen te hebben ontdoken. Dat is niet zo verwonderlijk. Als iemand in staat is een plan uit te denken om alle joden in Eu ropa uit te roeien, dan zal hij best ook wel wegen weten om iets 'eenvoudigs' als belastin gen te ontduiken. M. Pronk, ZOETERMEER. Hitier (2) Afgezien van de vraag of het historisch wel juist is dat Hit- Ier de belastingen ontdook (volgens verschillende biogra fen stortte hij zijn privé-in- komsten in de partijkas), lijkt mij het gegeven op zich niet zo interessant. Of de man niets anders op zijn geweten heeft. Het is overigens volgens mij niet juist, dat op bevel van Hitier uit heel Europa kunst schatten werden geroofd voor zijn privé-verzameling. Dat was meer het werk van Hit- Iers paladijn Hermann Göring. C. van Zanten, RIJSWIJK. Den Haag en Paramaribo nti De Nederlandse reactie op de Surinaamse nota waarin pre diplomatieke betrekkingen met ons land ter discussie v/t den gesteld, zal naar het zich laat aanzien geen opzienbare^ karakter hebben. Van de Surinaamse nota die vorige we^0 woensdag werd overhandigd, kon dat trouwens evenn^ worden gezegd. De tekst was duidelijk een compromis tussbti; het gematigde standpunt van Henk Heidweiler, de kabinet-1 chef van legerleider Bouterse, en de zoals gebruikelijk oniPn( zonnen houding van de Surinaamse minister van buitenlarT se zaken, Henk Herrenberg. ge, In de nota werd niet onomwonden aangedrongen op H vertrek van de Nederlandse ambassadeur Van Houten J* Paramaribo. Suriname heeft slechts de vraag opgeworpen,' het niet beter zou zijn dat ambassadeur Van Houten Surirf me zou verlaten. In het diplomatieke verkeer is dat een z^( milde vorm om uiting te geven aan gevoelens van misno gen Minister Van den Broek van buitenlandse zaken hej dan ook geen aanleiding gezien snel te reageren. TeneinlT de spanningen tussen Suriname en Nederland niet onnoc op te voeren wacht hij rustig een paar dagen af. Zijn at woord, dat later in de week mag worden verwacht, zal zeer waarschijnlijk op neerkomen, dat Den Haag het noch het belang van Suriname, noch in dat van Nederland acht Nederlandse diplomatieke vertegenwoordiging in Parama bo terug te brengen van het niveau van ambassadeur tot c van l< WORDT de huidige situatie gehandhaafd, dan zal Ned< P land in Paramaribo vertegenwoordigd blijven door een ar bassadeur, terwijl Suriname in Den Haag slechts een zaak^p lastigde heeft. Die situatie bestaat al sinds 1985, toen SurirFr< me besloot tot het terugroepen van zijn toenmalige ambas$er deur, Henk Herrenberg, de huidige minister van buitenlarJte se zaken. Toen Herrenberg ambassadeur in ons land w>u1 stelde hij zich als we ons van een diplomatieke woo^g keus bedienen ongenuanceerd op. Het is daarom niet v^rs wonderlijk dat ook in zijn huidige functie Herrenberg zaH radicale taal uitslaat. Het is daarbij hoopgevend dat Heidwf F Ier in Paramaribo kennelijk voldoende matigende invloih- heeft op de meeste leden van het kabinet-Radakishun, zod01 een voor Suriname verstandiger koers kon worden ingesP1" gen. '°t •n OOK voor Nederland is het wenselijk dat ambassadeur vPF( Houten op zijn post blijft in Paramaribo. De toch al klei! Nederlandse diplomatieke staf heeft zijn handen vol aan Ir, behartigen van de belangen van de ongeveer zesduizer mensen in Suriname met een Nederlands paspoort. Vooip vereist de constante stroom Surinamers, die als toeristh voor enkele weken familieleden in Nederland bezoekég zorgvuldige begeleiding. Dan is er nog de broodnodige aa" 1 dacht voor de verdeling van de humanitaire hulp die c/^d land het zwaar beproefde Suriname biedt in de vorm vj^ voedsel en medicijnen. [to in Al deze overwegingen zullen minister Van den Broek echter niet van kunnen weerhouden in zijn antwoordnc^. Paramaribo in duidelijke bewoordingen er nog maar eens lcjt te wijzen, dat de beschuldigingen over een directe Ned^r landse betrokkenheid bij de acties van het junglecommanF' van Brunswijk volledig uit de lucht zijn gegrepen. Buien DE BILT (KNMI) Het weer wordt in eerste instantie be paald door een depressie die# van de Noordzee naar Noord-* Polen gaat trekken. Boven onze omgeving staat tot mor genmiddag een vrij krachtige en aan zee harde wind uit west tot noordwest. Daarmee wordt via de Britse eilanden onstabiele lucht aangevoerd waarin buien voorkomen» Na een minimum van zo'n graad of 2 worden overdag tempera turen van rond 5 graden be reikt. Een krachtige rug van hogedruk boven Scandinavië gaat zich in de loop van mor gen zuidwaarts uitbreiden. De wind draait bij ons morgen middag of -avond naar noord tot noordoost. Voorafgegaan door enkele sneeuwbuien stroomt dan in de nacht van morgen op woensdag koude lucht uit Scandinavië over ons land uit. De temperatuur, daalt dan onder nul. In het noord oosten mogelijk zelfs tot rond min 5 graden. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en woensdag: Zuid-Scandinaviëopklaringen en overwegend droog. In de nacht matige tot strenge over dag lichte tot matige vorst. Denemarken: half tot zwaar bewolkt en overwegend droog. In de nacht lichte tot matige, in het noorden mogelijk stren ge, overdag overwegend lichte vorst. Britse eilanden, Ierland: nu en dan zon en nagenoeg droog. Middagtemperatuur 4 tot 9 graden. Benelux: regen of sneeuw, woensdag droog en in de nacht lichte tot matige vorst. Tempe ratuur overdag eerst ongeveer 4 graden, woensdag om het vriespunt. Duitsland: veel bewolking en nu en dan sneeuw, woensdag nu en dan zon en bijna overal droog. Woensdag in de nacht matige vorst, middagtempera tuur om het vriepunt tot lichte vorst. Frankrijk: half tot zwaar be wolkt en morgen af en toe re gen. Middagtemperatuur mor gen 4 graden in het noordoos ten tot 11 graden aan de Mid- dellandse-Zeekust en aan de Golf van Biscaje, woensdag enkele graden lager. Alpengebied: veel bewolkiPr en af en toe sneeuw. In de zi delijke Alpen perioden nf zon en bijna overal droog. JV de nacht lichte tot matr vorst, morgen overdag temj{.er ratuur 1 tot 5 graden, woet1*»1 dag om het vriespunt tot lier1 vorst. Vorstgrens dalend rr aan de grond. Portugal, Spanje: perioden n£n zon en droog. Middagtempei e tuur van 10 graden in het br" nenland tot omstreeks 15 a[ de kust. ;nv Italië, Joegoslavische wisselend bewolkt en woenu% dag regen- of onweersbuit"r Middagtemperatuur van 3 f r 7 graden in het noorden tot j 15 in het zuiden. In de Povla te 's nachts lichte vorst. WEERRAPPORT HEDENMORGEN Amsterdam regenbui De Bilt Ibew Eelde Ibew. Eindhoven zw.bew. Den Helder I bew. Bordeaux Brussel Dublin li Casablanca h.bew. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK THEATER. RECREATIE,EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2