„Met die junk had ik de beste
kerkdienst sinds tijden"
CcicLeSotvtmif
Rimpeltjes
kerk
en
wereld
LEGER-COMMANDANT REINDER SCHURINK:
beroepingen
Linkse directe
ZEG ER EENS WAT VAN
weer
Koud
I l
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
SaidóQ.Qowuvnt
I
ZATERDAG 3 JANUARI 1987 PAGINA I
Iemand wil een mooie foto van
je maken. Tot zijn schrik ziet hij
door zijn lens: rimpeltjes. Het
weerhoudt hem om de foto te
maken. Hij beveelt je „Pondi."
aan. „Voorkomen die rimpel
tjes." Een reclamespot na het
nieuws. Het nieuws waar je
soms rimpels van krijgt. Maar
nee, rimpels horen niet. Rimpels
moeten glad gestreken worden.
Rimpels zijn een signaal van ver
oudering.
Dat staat in onze cultuur onge
veer gelijk met uitgeteld raken,
er niet meer bij horen. Veroude
ring raakt aan wat het meest
verdrongen wordt: dat wij eens
voorbij zullen zijn. Niet meer.
Dood. In een cultuuur die het
hiernamaals geloof in de vuilnis
emmer heeft gestopt, als een
achterlijk en voorbij geloof,
moet alles in het hier en nu be
leefd worden, leder teken van
teruggang, iedere herinnering
aan tijdelijkheid, moet zo snel
mogelijk worden weggedaan.
Godsdienst is gevaarlijk, heeft
onlangs een psychiater nog eens
geschreven. Godsdienst leidt er
toe dat mensen de problemen
van deze tijd voor zich uitschui
ven. Godsdienst leidt niet tot in
zet voor een verbetering van de
wereld. Dat is oud nieuws wat
deze psychiater nog eens meent
te moeten herhalen. Al tientallen
jaren denken veel gelovigen se
rieus na over deze kritiek op de
godsdienst. Het besef is ge
groeid dat geloven in slaap kan
sussen. Het besef is ook ge
groeid dat geloof wakker kan
schudden. Geloven heeft ook
heel wat mensen tot aan deze
dag ertoe aangezet om zich in te
zetten voor anderen. Ik hoef
maar te denken aan Ds. Allan
Boesak, Leonardo Boff, Marga
Klompé. Mensen die ook dit jaar
weer veel indruk op me maak
ten. Ik hoef ook maar te denken
aan de vele die als „engelen"
waren en van hun beste krach
ten hebben gegeven aan zieken,
aan hulpbehoevende ouderen,
aan demente bejaarden. Al die
mensen die de „rimpeltjes" wel
zagen en ze niet zomaar glad
streken.
Een cultuur-zonder-God, waar
alles van de mens wordt ver
wacht. dreigt zich tegen zichzelf
te keren. Ze dreigt onmenselijk
te worden, omdat ze ons dage
lijks het beeld voorspiegelt van
de rimpelloze, de zorgeloze, de
geslaagde, de gelukkige mens.
Krampachtig doet zij allerlei po
gingen om die andere mens, de
teleurgestelde, de angstige, de
verdrietige, de teneergedrukte
mens buiten beeld te houden.
Die mens mag niet op de foto.
Die mens moet gecamoufleerd
worden door één van de hon
derden poedertjes, zalfjes en
parfums. En zo zit de spreekka-
I mer van diezelfde psychiater vol
met mensen die van zichzelf
niets vinden, twijfelen aan hun
eigen waarde, zichzelf naar be
neden drukken, lijden aan ang
sten en verlies aan zelfvertrou
wen.
„Waar is de zielzorg gebleven?"
verzuchtte iemand aan het eind
van een artikel over de officiële
hulpverlening. Er was en is een
zielzorg die slecht luistert, die
mensen niet echt hoort, die sust
en troost. Er is ook een nieuwe
zielzorg aan het groeien die
mensen teruggeeft aan zichzelf,
die hen het gevoel en het ver
trouwen doet vinden dat jij jij
mag zijn op jouw manier. Je
;mag rimpeltjes hebben. Je hoeft
niet alles te weten. Je hoeft
„het" niet te maken. Die zielzorg
heeft er een vermoeden van dat
ieder gezicht heel mooi is, juist
als de rimpeltjes mogen en het
verdriet niet weggestreken hoeft
te worden.
Er is weer een jaar voorbij. De
gezichten van heel veel mensen
trekken aan mij voorbij. Ik heb
meerdere malen mogen ervaren
dat mensen op hun mooist zijn
als ze hun werkelijke gezicht
kunnen laten zien. Als de tranen
„de opmaak" afbreken. Het
„verregende gezicht" was vaak
mooier dan het opgesmukte ge
zicht.
Wat zal ik U toewensen voor het
nieuwe jaar? Dat U uw echte ge
zicht kunt laten zien? Ik hoop
het voor U vanuit het vertrouwen
dat er Eén is die het echte ge
zicht het meest bemint.
MARINUS VAN DEN BERG
Wereldraad wil nieuwe dialoog christenen marxisten
DETROIT Het Centraal Comité van de
Wereldraad van Kerken bespreekt later
deze maand in Genève een voorstel om de
dialoog tussen christenen en marxisten,
waaraan in de jaren zestig een voorlopig
einde kwam. nieuw leven in te blazen. Dat
heeft ds. Wesley Ariarajah, van de Wereld
raad meegedeeld.
Volgens Ariarajah is er gezien de ontwikke
lingen in Oost-Europa en verscheidene
Afrikaanse, Aziatische en Latijnsameri-
kaanse landen reden om de dialoog te her
vatten.
Hij verwees in het bijzonder naar de posi
tievere houding van de autoriteiten in de
DDR, Hongarije en Cuba tegenover de
christelijke kerken. Voorts herinnerde hij
aan de situatie van kerken in Zimbabwe en
Nicaragua, waar de marxistisch georiën
teerde regeringsleiders van christelijken
huize zijn maar met sommige kerkleiders
felle conflicten uitvechten.
Door een idioot voor dwaas
te worden gehouden is een
verfijnd genot.
Georges Courteline
Ook tegenover een ge
flipte junk durft de terri
toriaal commandant van
het Leger des Heils met
Jezus aan te komen. Ko
lonel Reinder Schurink
(59) vertelt in zijn sobere
Amsterdamse hoofdkwar
tier aan de Damstraat,
over zijn bezoek aan het
(inmiddels door de politie
gesloten) gedoogcentrum
in de Bijlmer alwaar on
der de verzamelde drugs
verslaafden een bedrukte
stemming heerste.
„Een van die jongens, eigen
lijk een kind van achttien, ne
gentien jaar, hartverscheu
rend om te zien, zegt tegen
me: om vijf gram heroïne
hebben ze net m'n vriend
vermoord. En even later: wilt
u nu voor me zingen „Beveel
gerust uw wegen, al wat u het
harte deert"? Dan zeg ik: kijk,
daar is de maatschappelijke
en geestelijke nood die bij el
kaar komt. Die jongen heeft
toch vroeger, misschien op
zondagsschool weet ik veel,
dat lied geleerd. Dan wordt
dat lied gezongen, zo gebrek
kig als dat gaat en wordt er
een gebed uitgesproken. Dan
zeg ik: Dat is de beste kerk
dienst die ik sinds lange tijd
heb meegemaakt. Ik bedoel:
zo'n kerkdienst is nou wat Je
zus ook zou doen: tegemoet
komen in de nood van men
sen."
De kolonel beantwoordt de
vraag of het bijna 100-jarige
Leger des Heils (in mei is het
eeuwfeest) in ons tijdsge
wricht nog met een figuur als
Jezus van Nazareth uit de
voeten kan. Zonder aarzelen
zegt hij: „Ik denk het wel. Ik
denk dat ik geroepen ben om
Jezus Christus te prediken.
Jezus Christus, de gekruisig
de. Niet het christendom. En
daar bedoel ik mee dat ook
christenen fouten gemaakt
hebben. Ik wil het Leger en
mezelf daarbij niet uitsluiten.
Ik denk dat met name de lief
de die Jezus belichaamt in
maatschappelijke nood echt
belangrijk is."
Schurink is sinds een half jaar
de hoogste baas in het Neder
landse Leger. Hij heeft zich
altijd geroepen gevoeld om
vooral de vrede onder men
sen te dienen, vertelt hij. Ge
roepen? Hoe moet ik me dat
voorstellen, een stem van bo
ven?
„Nee, een stem van boven
heb ik daarbij niet gehoord.
Je hebt tweeërlei roeping. De
ene mens hoort een stem, dus
de stem van God heei recht
streeks en ik geloof dat dat
bestaat. Voor mij was die stem
Kolonel Schurink tijdens een toespraak, onder de adventskrans die het Leger in Deventer kreeg
aangeboden, afgelopen december. Het was de grootste adventskrans ter wereld, naar verluidt.
van God heel bewust, heel
wezenlijk, in een stuk nood
opgesloten die gelenigd moest
worden."
„Er zijn dingen met mij ge
beurd die me sterk hebben
aangespoord om m'n leven in
houd te geven waardoor ik in
dienst kon zijn van andere
mensen en die vrede kon be
werkstelligen. Mensen in hun
nood kon opzoeken en kon
helpen. Een van de ingrij
pendste gebeurtenissen is ge
weest de moord die ik als Zut-
phense jongen gedwongen
heb moeten meemaken. Het
was in de oorlog. Ik kwam uit
school en zag dat de beruchte
WA-man Kees Heil een Ne
derlandse politie-agent aan
hield. We kenden die politie
man wel als jongens. Hij
kwam op de fiets aanrijden en
had aardappelen en groente
bij zich. Die WA-man hield
hem staande en zei: mag je
dat wel doen, je weet toch dat
dat niet mag. En toen pakte
hij z'n pistool en schoot hem
dood. Pal voor m'n ogen. Ik
weet nog dat ik met m'n vuis
ten gebald in m'n zakken
stond. Maar je deed niks, je
was machteloos".
Schurink pauzeert, het be
roert hem opnieuw.
Van huis uit kwam hij in het
Leger terecht. „Mijn ouders
hebben mij het verhaal van
Jezus verteld. Ik ben heilsol
daat geworden in Zutphen.
Op m'n achttiende ben ik er
vertrokken, naar de kweek
school in Amstelveen, voor
m'n opleiding als heilsoffi
cier." Zijn loopbaan ging ge
staag: commandant van ver
schillende plaatselijke korp
sen, gezagvoerder van het
evangelisatiemotorschip De
Phebe, leider nationaal tent
team, divisie-officier, veldse-
cretaris, chefsecretaris in
Duitsland, chefsecretaris in
Nederland en tenslotte com
mandant van het Nederlandse
Leger. In die hoedanigheid is
hij manager van 1400 werk
nemers in vaste dienst en be
velvoerder over 400 fulltime
officieren die een bescheiden
toelage voor hun levenson
derhoud ontvangen.
Mensen in nood
De hulp aan mensen in nood
is altijd een sterk punt ge
weest van het Leger. Aan al
coholisten bijvoorbeeld. Om
hen ging het honderd jaar ge
leden al, toen de Engelse
stichter William Booth het
sein gaf voor „de aanval op
Nederland". Het was een
moeizaam offensief, aanvan
kelijk. De eerste evangelisa
tiebijeenkomsten in de Am
sterdamse Pijp ontaarden in
relletjes waaraan de politie te
pas kwam.
De grote ommekeer in de pu
blieke opinie kwam in de
winter van 1890, de strengste
sinds mensenheugenis. Het
Leger bood de allerarmsten
onderdak en voedsel. In Am
sterdam gingen 's avonds drie
verwarmde lokalen open voor
daklozen, die 's morgens met
een gratis ontbijt verrast wer
den.
Terugkijkend valt zonder veel
fantasie vast te stellen, dat het
militair georganiseerde kerk
genootschap („wij strijden om
anderen voor Christus te win
nen") de afgelopen jaren heeft
opgepakt wat de kerken veel
al lieten liggen. Dan hebben
we het over daadwerkelijke
hulp onder de vlag van net
evangelie. Met hart en hand,
zeggen ze bij het Leger zelf.
Die handreiking geschiedt in
middels sterk professioneeL
Zo worden alcoholisten behal
ve opgevangen sinds jaren
ook van de drank afgeholpen,
in het eigen ontwenningscen
trum in Apeldoorn.
„Het gebeurt incidenteel dat
daar junks terecht komen,
maar we zijn er niet op inge
richt. De drugsverslaafden
vormen een heel specifieke
groep die in een wereld leeft
waar je zomaar geen toegang
hebt. Een alcoholist is 's mor
gens weer nuchter en aan
spreekbaar. Een heroïnever-
slaafde veel moeilijker. Bo
vendien heb je voor het afkic
ken van deze groep ook medi
sche deskundigheid nodig. We
zitten wel te denken aan een
eigen afkickcentrum voor
deze mensen."
Om een idee te geven van de
huidige omvang van het Ne
derlandse Leger en zijn insti
tuten volgt hier een overzicht:
92 evangelisatieposten (korp
sen), vaak uitgerust met nood-
logies, zeven jeugdhuizen, elf
gezinshuizen, twee trainings
centra kamerbewoning voor
jongeren, drie clubhuizen,
vier bejaardencentra, twee
verpleeghuizen, een vakantie
huis, drie goodwillcentra, tien
opvangcentra voor thuislozen,
een alcoholontwenningscen
trum, twintig reclasseringsbu
reau^, een reclasseringsinsti-
tuut, een modelboerdefij, een
recreatie- en vormingscen
trum en een kweekschool
voor heilsofficieren.
Die instituten zijn stuk voor
stuk liefdeblijken aan nood
druftige mensen, maar hoe
staat het Leger tegenwoordig
tegenover homofielen? Vol
gens persberichten van enke
le jaren geleden discrimineer
de het kerkgenootschap deze
groep. Kolonel Schurink
vindt het duidelijk geen leuke
vraag, maar is aan de andere
kant blij dat ze gesteld is.
Met enige verbetenheid zegt
hij: „Die berichten waren on-
i'uist. Wij discrimineren geen
ïomofielen. Nooit gedaan ook
bij mijn weten. Er is ook geen
regel in het Leger des Heils te
vinden waarin staat: als u ho
mofiel bent wordt u niet aan
genomen. Er is ook niet één
bewoner in een van onze te
huizen die op homofilie zou
worden afgewezen. Ook heils
soldaten niet. Ze worden ook
niet uitgesloten bij carrière
maken, behoudens uiteraard
bij excessen, maar dat geldt
ook voor heterofielen."
Alhoewel niet voorop marc
herend, loopt het Nederlandse
Leger volgens Schurink aar
dig in de pas in het maat
schappelijk denken over ethi
sche hangijzers als abortus en
euthanasie. Maar hoe zit dat
dan met de orders uit Lon
den? Tenslotte zit daar de ge
nerale staf, sinds vorig jaar
onder commando van de eer
ste vrouwelijke opperbevel
hebber, generaal Eva Bur
rows. Schurink: „Die orders
uit Londen vertaal ik liever
als richtlijnen. Richtlijnen om
mensen te helpen de juiste
pastorale zorg te geven. Ieder
land vertaalt die richtlijnen
naar zijn eigen cultuur."
„Bij abortus geldt dat je wel
heel zorgvuldig moet overwe
gen dat je niet aan het leven
moet komen. Het is toch een
leven. En ik vraag mezelf al
tijd af waarom niet meer ge
daan wordt aan het nadenken
over het adopteren van kin
deren boven het doden van
kinderen." Alhoewel men er
„zeer voorzichtig" mee om
gaat rekent het Leger abortus
niet tot de absolute verboden.
Euthanasie evenmin. „Passie
ve euthanasie is toegestaan,
mits zegt Londen dan, de ster
vende patient zelf weigert
zich verder curatief te laten
behahdelen. En in gevallen
van hersendood".
De dempcratisering binnen
het Nederlandse Leger is in
opmars, durft Schurink wel te
stellen. „Als je vroeger als
plaatselijk korpscommandant
benoemd werd had je maar te
gaan. Binnen veertien dagen
gaat u daar en daar naar toe.
Nu gaat er een gesprek aan
vooraf. Nee, weigeren is niet
het uitgangspunt. Dan moeten
er doorslaggevende argumen
ten zijn."
Naar aanleiding van het voor
bije kerstfeest zegt hij:
„Er is een ontzettende een
zaamheid onder de mensen.
Dat merk je vooral bij het
feest van Christus' geboorte:
een teken van hoop voor de
donkere wereld. Maar het
kerstfeest mag nooit een ex
plosie van naastenliefde wor
den. Dan lijkt het op wat een
mevrouw me ooit schreef: 364
dagen geven jullie niet om
mij, de 365-ste dag hoeft het
dan ook niet. We moeten het
hele jaar door het evangelie
omzetten in woorden en da
den".
HOMME KROL
Italië erkent Pinksterbeweging en Zevendedagsadventisten
ROME De Italiaanse overheid heeft de Pinksterbeweging en
de Zevendedagsadventisten de status van erkend kerkgenoot
schap verleend. Eerder sloot de Italiaanse staat een nieuw con
cordaat met de Rooms-Katholieke Kerk, die niet langer de
staatskerk in Italië is. De kleine Waldenzenkerk was het twee
de kerkgenootschap dat door de overheid werd erkend. Net als
bij de Waldenzen zijn in het akkoord met de Pinksterbeweging
en de Zevendedagsadventisten de grondwettelijke vrijheid van
godsdienst en het verbod niet-rooms-katholieken te vervolgen,
vastgelegd.
Nederlandse Hervormde Kerk:
Beroepen te Streefkerk A.P. Voets te
Kootwijk.
Gereformeerde Kerken vrijge
maakt:
Bedankt voor Spakenburg-Z. H.J.
Boiten te Enschede-Z.
Mevrouw Poindexter tot priester gewijd
WASHINGTON Mevrouw Linda Ann Poindexter, de echt
genote van de voormalige vice-admiraal John M. Poindexter,
kortgeleden door Reagan ontslagen als adviseur voor natiohale
veiligheid heeft op 20 december de wijding tot priester in de
Amerikaanse Episcopaalse (Anglicaase) Kerk. Mevrouw Poin
dexter (48) studeerde theologie aan het Virginia Theological
Seminary te Alexandria. Zij zat in het onderwijs voordat ze in
de kerk begon te werken. In Gaithersburg zal ze part time
werkzaamheden verrichten, zowel in het pastoraat als bij het
leiden van kerkdiensten.
Seth Gaaikema (1)
Seth Gaaikema is een groot
woordkunstenaar. Daar wil ik
niets op afdingen. Toch kan ik
niet enthousiast zijn over zijn
oudejaarsconference. Toegege
ven: die kende tal van hoog
standjes. Bijvoorbeeld het niet
één keer noemen van „kneus"
De Korte, hetgeen voor deze
minister nog onaangenamer
moet zijn geweest dan wan
neer hij wel onderwerp van
spot zou zijn geweest. De show
kende echter ook banaliteiten
en wel zoveel dat mijn eind
oordeel aan de negatieve kant
is. Ik ben heus geen kuisheids
ridder, maar met name de op
seks gerichte grappen waren
zo goedkoop dat er weinig ple
zier aan te beleven viel. Seth
hekelde zogenaamd de uit-de-
broek-scènes die tegenwoordig
zo veelvuldig de buis ontsie
ren, maar deed er in feite even
hard aan mee. Om toch in
Seths stijl te blijven: dit (deze
kritiek) moet toch kunnen?
N. Koopman, k
DEN HAAG
Seth Gaaikema (2)
Seth Gaaikema schreef in het
verleden teksten voor onder
andere Wim Kan. Die maakt
er dankbaar gebruik van voor
bijvoorbeeld zijn oudejaarscon
ference, na eerst het kaf van
het koren te hebben geschei
den. Hij scheidde daarbij het
kaf het koren. Een kunst die
Gaaikema kennelijk nog niet
beheerst, getuige de grove
grappen, die hij presenteerde
op Oudejaarsavond, de fami
lieavond bij uitstek. Seth had
ook een heleboel aardige grap
pen, waar we in ons gezin har
telijk om hebben moeten la
chen, maar wat ons betreft
hoeft er geen plaatopname te
komen van deze conference.
We zouden hem althans niet
willen toevoegen aan onze
schitterende Kan-selectie.
A. Nieuwenhuizen,
DEN HAAG
Seth Gaaikema (3)
Toon Hermans was Oudejaars
avond slechts enkele minuten
in beeld, in een STER-spot
van de Hema. Van die paar
minuten hebben we bij ons
thuis per saldo meer genoten
dan later op de avond van
ruim een uur Seth Gaaikema.
K. Janssen,
DEN HAAG
Simonis
Het was té voorzien dat het ar
tikel van kardinaal Simonis
over de rol van de vrouw in
de kerk niet enthousiast zou
worden ontvangen. Maar het
gaat alle perken te buiten hem
belachelijk te maken en te be
ledigen. De vrouw wordt in
geen enkele godsdienst zo ge
waardeerd als in de rooms-ka-
tholieke kerk. Men zou alle
vrouwen het karakter van
Maria moeten toewensen.
H. Rutges,
DEN HAAG
Domino
Hierbij wil ik even terugko
men op de televisierecensie
van René de Cocq over de po
ging het wereldrecord domi
nostenen-leggen te verbeteren.
Deze jongens die u zo misprij
zend heeft gadegeslagen, wa
ren in elk geval bezig met hun
toekomstig vak. Dat zij in een
hotel moesten logeren is een
zaak van de sponsors. En het
geld bleef in Nederland. Dat
kan ik niet zeggen van de toer
die Berdien Stenberg en con
sorten naar Lapland maakten.
Dit was gemeenschapsgeld en
het programma was je reinste
onzin. Daar schrijft u niets
over.
Mary Haager, DEN HAAG
Godsdienst en
opvoeding
In een redactioneel commen
taar enkele dagen voor Kerst
mis werd gesteld dat het gezin
en de geloofsopvoeding van
grote invloed zijn op het feit of
de kinderen van dat gezin wel
of niet de kerk verlaten. Nu
ben ik zelf katholiek opge
voed. Het is niet zo dat we
thuis streng katholiek waren,
maar ik ging naar een rooms-
katholieke lagere school en
naar de kerk. Op die lagere
school kregen we godsdienst
les. Hoeveel ik daarvan op
stak, blijkt wel uit het feit dat
ik pas een jaar na mijn Eerste
Heilige Communie wist wat
dat eigenlijk inhield. Wij ba
den voor het eten, maar toen
ik een paar jaar geleden het
Onze Vader eens uitschreef,
was ik er verbaasd over wat ik
twee keer per dag zei. Ik was
het er niet helemaal mee eens
ook. Niet met de inhoud en
niet met het feit dat ik opge
voed was om iets te doen, wat
zo vanzelfsprekend was dat je
er niet eens meer over na
dacht. Ik snapte tot voor een
paar jaar .ook niet waar de
kerkdiensten nu eigenlijk om
draaiden, tot ik er toen over
na begon te denken; tot ik na
begon te denken over wat ik
nou eigenlijk zei en deed. Re
centelijk begon ik er ook over
te lezen. Het is toch wel ab
surd dat je op die manier het
wezen van het christendom te
weten moet komen, na 18 jaar
in de kerk te hebben gezeten.
Een paar weken geleden heb
ik de knoop doorgehakt en ge
zegd dat ik niet meer naar de
kerk wilde (mijn moeder was
niet verbaasd). In mijn beslis
sing speelden ook bepaalde
standpunten van de kerk (ho
mofilie, euthanasie) mee. Maar
het voornaamste was het feit
dat ik niet nodig had wat de
kerk als instituut me kon bie
den.
Hierbij pleit ik niet voor een
Strengere godsdienstige opvoe
ding. Integendeel. Ik vind het
namelijk niet goed dat de eni
ge beslissing die ik ooit zélf
over de kerk heb genomen het
besluit was om die te verlaten.
Dit alles houdt ook niet in dat
ik nu denk dat er geen God
bestaat. Naar mijn mening (en
ik zal die aan niemand opdrin
gen) is er wel „iets" boven ons,
en of je dat Allah, God, Boedd
ha of wat dan ook noemt, dat
maakt mij niets uit. Sommigen
zullen het wel laf vinden, zo in
de trant van „hij durft God
niet te ontmoeten". Maar gods
dienst gaat naar mijn mening
om jezelf, je eigen geluk. En
dat neb ik nu meer dan wan
neer ik in de kerk zou zitten
en schijnheilig dingen zou zeg
gen en doen waar ik niet in
geloof. Ik heb dan ook totaal
geen behoefte aan enige gods
dienstige „bekering"; als ik dat
wil kom ik zelf wel, en dan
naar de godsdienst van mijn
keuze en niet naar de gods
dienst die mijn ouders toeval
lig aanhingen. In die zin ben
ik een tegenstander van de rol
van het gezin in de geloofsop
voeding.
E. Lammers,
LEIDSCHENDAM
Het bezoek dat stakende spoorwegbeambten hebben g%
bracht aan de socialistische president Francois Mitterrand
lijkt op een plaagstootje aan het adres van de rechtse Frans^
premier Jacques Chirac. Het Franse staatshoofd mag immer'
officieel niet ingrijpen in de staking, die het Franse spooi^
wegverkeer al meer dan veertien dagen grotendeels lamlegl(
Maar de ontvangst van de stakers was veelzeggend. In wen
kelijkheid heeft hun bezoek aan Mitterrand dan ook het e£
fect van een linkse directe. 1
De staking van het spoorwegpersoneel is voor premier Chf'
rac de tweede crisis in nauwelijks een maand tijd. Begin d«j
cember moest zijn regering al het hoofd buigen voor de mas
saal demonstrerende studenten, die het niet eens waren m<
de nieuwe onderwijswetten. Het intrekken van de omstrede'
wetsvoorstellen en de concessies die de regering aan d
spoorwegstakers heeft gedaan, hebben inmiddels belangrijk
stutten weggeslagen onder het regeerprogramma waarma
Chirac in maart zijn „samenwoning" met de socialistisch
president begon. j
MAAR meer nog dan het échec van het programma, geil-
voor Chirac momenteel de schade die zijn persoon te lijde^
heeft. Het imago van de zelfverzekerd begonnen premier l,
danig aangetast door zijn ongeduldige, opvliegende gedrag qe
de grote beoordelingsfouten die hij en zijn medewerkers heb
ben gemaakt. De politieke voorkeur van de Fransen ligt m(|
menteel duidelijk bij een centrum-rechts kabinet, maar <jj
populariteit van de premier holt achteruit. Tegelijkerti^
blijkt de linkse president op onverminderd grote sympathy
onder het kiezersvolk te mogen rekenen. Een gecompliceetii
de situatie, die Chirac waarschijnlijk slapeloze nachten bp
zorgt. I
HET decor voor de Franse politieke verwikkelingen van cj"
moment zijn dan ook de presidentsverkiezingen van 198[(
Mitterrand heeft weliswaar laten doorschemeren dat hij ge^'[
tweede ambtstermijn ambieert, maar waarschijnlijker is d|t
hij tot het laatste moment zijn kansen wil kunnen blijvtfe
wegen. Op zijn beurt is Chirac vastbesloten over twee jafr
zijn intrek te nemen in het Elysée. Maar hij maakt het zicK
zelf voortdurend wel érg moeilijk. Of hij het zich té moeilil
heeft gemaakt en de linkse directe goed is voor een knoc||
out, zal de komende weken moeten blijken. Op veel steuj,
vanuit zijn rechtse hoek hoeft Chirac voorlopig niet te rekic
nen: daar staan politici, onder wie Chirac's uiterst gesiep* 1
voorganger Raymond Barre, te trappelen van ongeduld o!a
de tweestrijd met Mitterrand over te nemen.
Alcohol en verkeer dat kun je niet maken.
Dat vindt bijna iedereen Toch zijn er nog van
die mensen die vinden dat zij zelf wel zullen
uitmaken of ze met een slok op gaan rijden
En wie durft er iets van te zeggen?
Niemand toch... daar bemoei je je toch niet
mee. Maar door dat soort automobilisten
worden er wel jaarlijks bijna 500 mensen
doodgereden
Daar moet wat aan veranderen
ZEG ER EENS WAT VAN VOOR ZE
INSTAPPEN want
ALCOHOL EN VERKEER DAT KUN JE
NIET MAKEN
ÏÏM//Z E
Veilig Verkeer Nederland ix
W//// K
F
pi
DE BILT (KNMI) Koude
lucht vanuit zuid-Scandinavië
stroomt vandaag over ons land
uit. De weg van de luchtmas-
sa's voert via de Noordzee.
Omdat de zee deze lucht enigs
zins opwarmt wordt het niet al
te koud. Vanmiddag is de
wind matig en waait uit het
noordwesten. De temperatuur
loopt daardoor op tot iets bo
ven nul. De wolkenvelden zijn
naar zuid-Europa weggedre
ven en we krijgen de zon weer
te zien. Het is in de middag
wel mogelijk dat er plaatselijk
een sneeuwbui valt. Vannacht
is er weinig wind en met op
klaringen zal het licht vriezen.
Morgenavond dringt een sto
ring vanaf de Oceaan Europa
binnen en is er kans dat het bij
ons zal gaan sneeuwen.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor morgen en maandag:
Zuid-Scandinavië: droog en nu
en dan zon. In de nacht matige
tot strenge, overdag lichte tót
matige vorst.
Denemarken: droog en af en
toe zon. In de nacht matige,
overdag lichte tot matige
vorst.
Britse eilanden: zondag veel
bewolking en enige tijd regen,
maandag enkele buien en nu
en dan zon. Middagtempera-
tuur 4 tot 8 graden.
Benelux: morgen droog èn af
en toe zon, maandag nu en
dan regen of sneeuw. In de
nacht lichte vorst. Temperatu
ren overdag oplopend tot iets
boven het vriespunt.
Duitsland: zondag droog,
maandag enkele sneeuwbuien,
maar ook af en toe zon. In de
nacht lichte tot matige voru
Middagtemperatuur om hi
vriespunt.
Frankrijk: zondag droog en r-
en toe zon, maandag af en t<
regen of sneeuw. In de nacl
lichte vorst. Middagtemperi
tuur van 3 tot 8 graden in h
noordoosten tot 10 graden ai
de Middellandsezeekust j
langs de Golf van Biscaje. L
Alpengebied: in de noord-Zf
pen af en toe sneeuw. In
nacht matige tot strenge, ové
dag overwegend lichte vorstL
Portugal. Spanje: perioden nw
zon. Middagtemperatuur vft
10 graden in het binnenlaf
tot 15 graden aan de kust. J
Italië, Joegoslavische kust:
het zuiden buien mogelijk n$S
onweer. Overigens wisseleL
bewolkt. Middagtemperatii
van 1 tot 5 graden in het nor
den tot 8 a 13 graden in
zuiden. I'D
tt<
i 2 januari
Eindhoven
Den Helder
Rotterdam
!X"w.
SS».
Wgrsch