I Haagse Comedie met karikaturale Noël Coward „Flodder" lijkt nu al een topper Advent-Kerstconcert met pijnlijk moment drachtige creaties bij „De Rederijkers" Arielle Vernède sterkst in Brahms Nostalgische sfeer in „Vrij theater" BRILJANTE BAROK UNST ftzidóe Soutuut MAANDAG 22 DECEMBER 1986 PAGINA 13 Toncertgebouwkoor rordt opgeheven klSTERDAM Het in 1980 opgerichte oor van het Concertgebouworkest in de pofdstad verdwijnt nog dit seizoen. Artis- eke motieven en de bezuinigingen, die komende jaren het orkest zelf treffen, ibben tot dit besluit geleid. Het uit 200 [ijwilligers bestaande koor trad tien tot iraalf keer per jaar op. De kosten (1,5 ton »r jaar) werden gedekt via sponsorgel- in. Van den Berg: „het koor heeft de af tlopen zes jaar ontzettend hard gewerkt, aar het artistieke peil is niet wat ver acht mocht worden". Het orkest zelf >et het komende seizoen een miljoen llden bezuinigen en 1,6 miljoen gulden ir jaar na 1990. De bezuinigingen moeten prden opgevangen door het aantrekken i sponsors. Limburgse prijs voor Kees Fens MAASTRICHT De commissaris van de koningin in Limburg, dr. J. Kremers, heeft in het Provinciehuis in Maastricht voor de eerste keer de driejaarlijkse Frans Erens-prijs uitgereikt aan Kees Fens. Kremers noemde de prijswinnaar een grootmeester van de letterkundige kritiek. „Door zijn fijnzinnige reflecties heeft Fens talloos velen dichterbij de taal en de letteren ge bracht". Kremers zei in de verleden jaar bij de herdenking van de 50ste sterfdag van Frans Erens ingestelde prijs een monu ment te zien voor een groot tachtiger uit Limburg die een unie ke plaats toekomt in de Nederlandse letterkunde. Drs. Spronck, secretaris van het stichtingsbestuur dat dit keer ook als jury fun geerde, merkte op dat het gehele oeuvre van Kees Fens geëerd wordt, vooral zijn essayistisch schrijverschap. De Erens-prijs zal voortaan om toerbeurt worden toegekend aan schrijvers van es sayistisch proza of memoires en aan dichters of auteurs van ver halend proza. Aan de prijs is een bedrag van 10.000 gulden ver bonden. In zijn dankwoord zei Kees Fens een bewonderaar te zijn van Frans Erens en het daarom als een voorrecht te be schouwen als eerste de naar deze tachtiger genoemde letterkun dige prijs van de provincie Limburg te mogen ontvangen. RAZEND ENTHOUSIASME VOOR FILM VAN DICK MAAS AMSTERDAM - „Flodder", de nieuwe speelfilm van regisseur Dick Maas, lijkt na de eerste vier vertoningsdagen al een ongewoon commercieel succes op te gaan leveren voor de Nederlandse speelfilm. Een woordvoerder van het Cannon- concern noemt de opening van „Flodder" ronduit „fantastisch". De Haagse bioscoop Metropole meldt dat de bezoekers aantallen daar sterk in de richting gaan van wat men ge wend is bij een nieuwe James Bond-film. In het Rotter damse Thalia-theater zal waarschijnlijk het huisrecord voor een eerste draaiweek van een première gebroken worden. Tuschinski Amsterdam zal dan waarschijnlijk geen record opleveren, maar is met een gemelde omzet van 103.000 gulden over de eerste vier dagen wel goed voor een ongebruikelijke top. „En dan moet de kerstva kantie nog beginnen" aldus een enthousiast Cannon. Robbert Wijsmuller van Concorde Film, distributeur van Flodder noemt de opening van de film „ongelooflijk. Ik heb alle hoop dat mijn schatting dat de film op 5 januari al 500.000 bezoekers zal hebben getrokken gaat kloppen. En in mijn hart denk ik dat het er zelfs meer zullen zijn. Ik heb de film in diverse steden tussen het publiek beke ken en de reacties zijn razend enthousiast". Flodder draait in Nederland inmiddels met 70 kopieën. Er zijn ooit tijden ge weest dat een toneelpu bliek wist dat de naam van de Britse schrijver- acteur Noël Coward op het affiche ruimte bete kende voor een bepaalde vorm van komediespel. Dezer dagen is ook dat Dnzeker geworden. De voorstelling die de Haag se Comedie van Cowards „Hooikoorts" speelt is een loodzware moderni sering geworden waarop regisseur Willem van de Sande Bakhuijsen - zo'n beetje tegen alles wat aan het stuk leek vast te staan in - hardhandig het cliché-etiket „eigentijds" heeft willen plakken. i,Hooikoorts" is een van de oudere stukken van Coward (1924), een van de luchtigere ook, waarin hij het leeghoof dige gezin van een Britse pchrijver en een actrice neer zet dat een viertal gasten voor het weekeinde heeft uitgenodigd en hen vervol gens met superieur egoïsme begeert, koeionneert, épa- teert en gebruikt: Een kome die van slechte manieren. Van de Sande Bakhuijsen laat het spelen op een kaal en sterk hellend toneelvlak Haagse Comedie speelt „Hooi koorts" door Noël Coward. Verta ling/bewerking: Willem van de Sande Bakhuijzen. Met o.a. Trins Snijders, Kees Coolen, Carline Brouwer, Gijs Scholten van Aschat. Decor: Andre Joosten. Kostuums: Dorien de Jong. Regie: Willem van de Sande Bakhuijzen. Première: 20/12, Diligentia. Verder. 22 t/m 25/12. Daarna vanaf 4/1. waarop blijkbaar een boe kenkast is omgevallen. Hij heeft het zó kaal gehouden dat de attributen die de tekst voorschrijft óf helemaal ver dwijnen - er wordt over thee en een hoed gesproken die je niet ziet - óf via ronde gaten uit de vloer gehaald moeten worden (sigaretten, whisky). Ook de vertaling zet hij sterk naar zijn hand. De in het En gelse subtieler „Bliss" gehe ten familie krijgt hier de een duidiger naam „Lust". Die verharding is tekenend voor de manier waarop de regis seur de personages tegemoet treedt. Het worden stuk voor stuk karikaturen, waar in wezen geen greintje lol meer aan is. Van een zich belache lijk gedragend dienstmeisje (Trudy Labij) tot een verle gen gaste (Gusta Gerritsen) wier psychische ongemak op geestelijke gestoordheid gaat lijken., Is de familie bij Co ward een beetje gek, in deze voorstelling lijkt iedereen dat. Het is een visiè van een re gisseur die acteurs zich laat verkrampen tot onsubtiele marionetten en die misschien bij een hoop andere stukken geldig had geweest, maar niet bij deze Coward. Het is of hij met een punk-versie van „Who's afraid of Virginia Woolf" is bezig geweest, of hij ons egocentrische „ik"- tijdperk koste wat kost over de rug van Coward heen heeft willen vormgeven. De regie zit vol zogenaamde vondsten uit het repertoire van een bedenkelijk soort re gisseurstoneel: karikaturaal, daardoor nauwelijks meer menselijk, vermoeiend, zon der enige charme en op z'n hoogst visueel eventjes aardig (de hele familie op een bank gepropt terwijl de gasten op hun benen mogen blijven staan). De meeste acteurs volgen hem - helaas - perfect. Alleen Trins Snijders (met een bo vendien mooi gezongen inlas van Cowards song „Mad about the boy") als de actri- ce-in-ruste en Kees Coolen als haar schrijvende echtge noot lijken tegen de regie in maat te houden. Hun rollen zouden ook in een voorstel ling die iets meer van Co ward en van echte menselij ke gedragingen had begrepen niet misstaan hebben. BERT JANSMA Volgens jarenlange traditie geeft het Salvatorkoor een ad- vent-kerstconcert in de Lu therse kerk en dat gebeurde zaterdagavond ook weer. Diri gent Freek Ad de Boer had een programma samengesteld, zorgvuldig aangepast - uiter aard - aan het karakter van dit concert, maar ook aan de mogelijkheden van zijn koor. Dit laatste was heel verstan dig. Want als we ons niet ver gissen, is dit koor nog al wat oudere leden gaan tellen zon der dat daar een toename van jonge zangers tegenover staat. Een veel voorkomende kwaal overigens, helaas met alle ge volgen vandien. De sopranen zongen veelvuldig te laag en de koorklank als geheel had weinig straling. Het lijkt toch niet nodig dat zulke eenvoudi ge homofone muziek als de Missa Brevis van Bram Boelee nog zoveel moeilijkheden ople vert met als pijnlijkste mo ment het Agnus Dei. Maar er bleef gelukkig nog voldoende positiefs over en voor het pu bliek was het goed luisteren naar en meezingen in welbe kende kerstliederen. Er waren Advent-Kerxtconcert door Salvator koor o.l.v. F. A. da Boer, solisten: Marry Stegenga, sopraan, Adrl Huis man, alt, Esther Steffens, Hilde v.d. Linden, beide fluit en Koos Bons, or gel. Evang. Lutherse Kerk in Den Haag, zaterdag. twee zangsolisten, de sopraan Marry Stegenga en de alt Adri Huisman, die beiden een rijke ervaring bezitten in het zingen op uitvoeringen als deze. Maar met alle waardering voor hun verdienstelijk optreden zouden wij toch de dirigent in overwe ging willen geven jonge solis ten te zoeken: zij komen zo bitter weinig aan bod en juist hier kunnen zij zich presente ren. Dat was immers ook het geval met twee jonge fluitisten Esther Steffens en Hilde v.d. Linden, die in Loeillets Grave en Allegro uit Triosonate nr. 1 tot vreugdevol musiceren kwamen. Koos Bons begeleid de aan het orgel en in zijn so lostukken liet hij het publiek niet vergeten, dat vroeger Fei- ke Asma op het mooie Batz-or- gel concerteerde. NOES KOKEE Pompoen Wat haar uitmonstering be treft lijkt popzangeres Cyndi Lauper geen grenzen te ken nen. De extravagante dame, die zich alleen maar loltrap- pend door het 'leven begeeft („Girls just wanna have fun"), vertoonde tijdens een liefda digheidsconcert in New York grote gelijkenis met een pom poen. De opbrengst van het dit weekeinde gehouden concert was bestemd voor de armen en daklozen in New York. e cartoon, een getekende Dp, meestal in een klein be- ïk uitgevoerd, heeft tot doel li even een situatie te schet- n die de lachspieren prik- ilt. Jules Feiffer heeft er tal zen gemaakt. De Rederijkers ibben er zaterdag acht en rintig tot leven geroepen in eater „De poort". In een zart/wit décor, twee bedden, at klapstoelen en een auto- atische schuifdeur aan de ihterzijde van het toneel, prden vooral korte menselij- verhoudingen krachtig ge- Toneelgroep de Rederijkers met „Hou me vast" van Jules Feiffer in de vertaling van Else Hoog. Regie: Peter Heggers. In theater „De poort" te Den Haag, Zaterdagavond speeld. De toneelkleding was ook al in zwart en wit uitge voerd. Witte geschminckte ge zichten gaven het geheel een clowneske uitstraling. Doordat de sketches vaak niet meer dan enkele minuten in beslag namen werd er koortsachtig gewerkt achter de schermen om op tijd klaar te staan voor de volgende scène. Het verliep allemaal vlekkeloos. Talloze dubbelrollen voor de acht spe lers waren onvermijdelijk. Vooral Wil Blok en Frida Bru- net de Rochebrune wisten voor lachwekkende momenten te zorgen. Wil zorgde voor verrassende spelfragmenten, nu eens als aangeschoten vrouw en dan weer als sexy echtgenote met een roos tussen de tanden. Frida boeide met haar sketch over „Het kerst- kado" en ,,'k heb een boek ge lezen" waarin ze een eenvou dige vrouw gestalte geeft die net met het lezen van een boek begonnen is en dan tot haar grote opluchting ziet dat het boek verfilmd op de TV wordt uitgezonden. Natuurlijk zijn niet alle sketches even sterk van inhoud, maar glo baal hebben „De rederijkers", mede door de uitstekende be lichting, een aantal heel ghe- loofwaardige cartoons aan de toeschouwers voorbij laten trekken. ROB VAN DER MIJL Vriend Boy George overleden aan ■^overdosis ONDEN Een 20-jarige an die zaterdag in gezel- idool Boy George werd ge arresteerd wegens ver ineend bezit van verdo vende middelen, is zondag vermoedelijk aan een overdosis overleden. Het Slachtoffer, Mark Golding, werd vanuit een apparte ment in Paddington in al ler ijl overgebracht naar een ziekenhuis, maar bleek bij aankomst gestor ven te zijn. De politie ver- htoedt dat de man is over leden aan een overdosis methadon, een vervan gingsmiddel voor heroïne. Bolding werd zaterdag ochtend samen met Boy George en een derde man langehouden, toen het Irietal na een feestje on- lerweg was naar huis. Scotland Yard verklaarde dat het drietal „bepaalde stoffen" bleek te bezitten. Een goedingelichte bron maakte melding van ma rijuana. De drie mannen Werden later vrijgelaten. Hangende het onderzoek werd nog geen aanklacht ingediend. Afgelopen 6 au gustus werd een 27-jarige Vriend van Boy George, Michael Rudetsky, dood Bangetroffen in een wo- hing van de zanger in Londen. Hij was overleden aan een overdosis heroine. De zanger zelf onderging de afgelopen zomer een af- [kick-kuur. Het is geen geringe verdienste om als vertolker te blijven boeien in de Variaties op. 9 die Brahms schreef over een the ma uit Schumanns '„Bunten Blöttern". Brahms, meester in de variatiekunst, maakt het de interpreet bepaald niet gemak kelijk, maar de weergave zoals die gistermorgen in Diligentia viel te beluisteren groeide uit tot het muzikaal en technisch hoogtepunt in het pianorecital van Arielle Vernède. Haar spel draagt het kenmerk van constante spanning, zij musi ceert met een grote mate in in tensiteit. Zij werpt zich in de strijd en zegeviert over de ma terie. Die materie is voor haar een uitdaging en vanuit die benadering valt de keuze van de vierde sonate van Proko- fieff te verklaren. Dit opus 29, leunëhd tegen Tsjaikowski en Rachmaninow, vergt de nodi ge virtuoze eigenschappen en die eigenschappen heeft Ariel le Vernède in ruime mate in huis. Met name in het laatste Zondagochtendrecital door de pia niste Arielle Vernède met werken van Mozart, Brahms, Prokofieff en Fauré. Diligentia, Den Haag. deel kan enige agressiviteit geen kwaad, de aanpak van de concertgeefster was meer ge dacht vanuit een sfeer van spanning en geladenheid. Het zondagochtendrecital werd geopend met de sonate in Es, KV 282 van Mozart. Ga lante muziek met invloed van Haydn, pianistisch dankbaar geschreven. Het blijft toch op merkelijk dat ook de piano- studerende jeugd van vandaag zo'n uitgesproken voorliefde heeft voor Mozart. Dat bleek ook bij de vorige week in het conservatorium gehouden „oriëntatiedagen". Des te meer opmerkelijk omdat de wezen lijk grote pianisten Mozart met schroom benaderen. Arielle Vernède speelde gedegen, maar wezenlijk sprankelend werd de interpretatie niet. Zij is in ieder geval geen pianiste die het succes zoekt in effect of grootse slotaccoorden, de af sluiting van haar recital met de Nocturne in Els, op. 36 van Fauré was in dat opzicht even kenmerkend als sfeervol en stijlvol. ADRIAAN HAGER WVC wil verantwoordelijk blijven voor Hooftprijs AMSTERDAM Het ministe rie van WVC wil de verant woordelijkheid behouden voor de toekenning van de P.C. Hooftprijs „nieuwe stijl". Als de prijs wordt toegekend door een onafhankelijke stichting, één van de mogelijkheden, dan trekt het rijk er zijn han den vanaf en is de prijs voor het ministerie geen staatsprijs voor de letterkunde meer. Dit verklaarde het hoofd van de directie kunsten van het mi nisterie, W. van Heusden, za terdag bij de presentatie van een door de Staatsuitgeverij gemaakt overzicht van de Ne derlandse literaire prijzen in •de afgelopen honderd jaar. Dit jaar wordt in elk geval geen P.C. Hooftprijs meer uit gereikt. Minister Brinkman weigerde in 1985 de prijs uit te reiken aan Hugo Brandt Cor- stius. Er wordt naar aanleiding hiervan nog altijd overlegd over nieuwe procedures en re glementen betreffende de prijs. Deelnemers in het over leg zijn het ministerie, de Maatschappij van Letterkun de, de PEN-Club en de Vere niging van Letterkundigen (VVL). Het overleg gaat in januari verder. VVL-voorzitter H. Verdaasdonk (tevens hoogle raar in Tilburg) gelooft dat de ^partijen er de komende maan den wel uitkomen en dat er in 1987 weer een P.C. Hooftprijs kan worden uitgereikt. Van Heusden is ook positief. Hij denkt dat er wel een vorm ge vonden kan worden waarbij een ministeriële weigering, zo als in 1985, „praktisch tot de onmogelijkheden gaat beho ren". Van Heusden is overigens vol lof over de onlangs ingestelde AKO-literatuurprijs van 50.000 gulden. Deze onderscheiding wordt volgend jaar voor het eerst uitgereikt. De P.C. Hooftprijs levert de winnaar slechts 10.000 gulden op. De Tweede Kamer wilde dit jaar dat bedrag niet' verhogen. Het kleine Vrij Theater aan de Noordwal was gisteren omge toverd tot een soort nostal gisch theatercafé. Zoete klan ken van het salonorkest „Sofa" omlijstten het optreden van de cabaretier Ron Klip- stein. Ron maakte furore in de 70-er jaren met het duo „Klip- stein en Hammelburg" en hij maakte deel uit van de caba retgroep „Virus", die even de van het toneel verdwenen „Don Quishocking" verving. Ron Klipstein schrijft zijn ei gen teksten. In het programma van gistermiddag maakte hij een keuze uit zijn repertoire. Cabaret Ron Klipatein en Salonor kest „Sofa" o.l.v. Michelle Scheltua in het Vrij Theater te Den Haag, gis termiddag Opmerkelijk is het dat deze onopvallende man, zodra hij het toneel beklimt, zich ont popt tot een boeiende entertai ner. Ron begeleidt zich op een gitaar waaruit hij moeiteloos de juiste begeleiding tovert. Zijn liedjes zijn vermakelijk, met een niet te grote diepgang, maar zij zorgen voor onge dwongen amusement. Op deze nostalgische middag zo tegen kerstmis was dat ook de be doeling. Het salonorkest „Sofa" bestaat uit vijf muzi kanten. Viool, cello, piano, dwarsfluit en klarinet zijn de door hen gebruikte instrumen ten. Licht klassieke en vooral gemakkelijk verteerbare melo dieën doen het uitstekend tus sen de geur van palmen en pluche. Als het Vrij theater in de toekomst nog eens zo'n middag presenteert mag ik ho pen dat het bezoekersaantal de ruimte tot de nok zal vullen, want gezelligheid en sfeer straalde van deze toch wel unieke theatermiddag. ROB VAN DER MIJL Cat Stevens in Islamabad De gebaarde man die hier in Islamabad een speech houdt tot een geïnteresseerd publiek stond nog niet eens zo lang geleden op het poppodium. Popzanger Cat Stevens, nu door het leven gaand als Yousaf Islam, trok zich vijf jaar geleden officieel terug uit het popcircuit en zet zich sindsdien onder meer in voor de belangen van de Afghaanse vluchtelingen. De tot de Islam bekeerde Ste vens is de stuwende kracht achter het Moslims Hulpfonds, dat een hulpprogramma heeft opgesteld voor de Afghaanse vluchtelingen. lil Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Flod der (al): 14.00. 18.30, 21.00. EUROCINEMA II: Speurneu zen (al); 14.30. EUROCINEMA III: Running Scared (al); 19.00, 21.30. EUROCINEMA IV; Ruth less People (al); 14.15, 18.45, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA II: Speurneu zen (al); 14.30. LEIDEN e LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239); Legal Eagles (al): 19.00, 21.15. Speur neuzen (al); 14.30, 16.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Heartburn (al); 19.00, 21.15. Flodder (al). Ferria Bueller'a Day Off (al). Ruthless People (al). Top Gun (al); 14.30, 19.00. 21.15. TRIANON (Bree- straat 31. tel. 123875): Mission (16); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414); Hot Lipt (18); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-12800): Poltergeist II (al); di. 20.15. ma. 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075); Karate Kid II (12Y. 14.45. 19.00. 21.15. ma. di. 19.00. 21.15. CITY THEATER II: Running Scared (al); tijden zie City I. CITY THEATER III: Legal Eagles (al); tijden zie City I. e CITY THEATER IV: Hitcher (16); tijden zie City I. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Jewel of the Nile; vr. t/m wo. 15.45. Karate Kid 2 (al); vr. t/m wo. 19.00. Hannah and her sisters (al); vr. t/m di. 21.15. KINDERVOORSTELLING Peter Pan,; za. t/m wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Under the Vulc»- no (12); ma. dl. 20.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Jumpin' Jack Flash (al); ma. di. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. e ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500): „Crocodile" Oundee; ma. di. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 3: Top gun (al); ma. di. 13.30. 16.00. 18.45, 21.15. e BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): Ruthless people (al); ma. di. 13.30. 16.00. 19.00, 21.30. BABYLON 2: Labyrinth; ma. di. 13.15, 15.45. 18.45. The co- lor purple (al); 21.00. BABY LON 3: Heartburn (al); ma. di. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. CI NEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): De speurneuzen (al); ma. di. 12.15, 14.30. 16.30. Fer ris Bueller'a day off (al); 18.45, 21.30. CINEAC 2: Biggies; ma. di. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. CINEAC 3: Fantasia (al); ma. di. 13.15, 16.00. Down and out in Beverly Hills (al); 18.45, 21.30. EURO CINEMA (Ley- weg 910, tel. 667066): Amadeus (al); 20.00. Aatérix contra Cae sar (al); 13.30. 15.30, 18.30, METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Flodder (al); ma. di. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 2: De speurneu zen (al); ma. di. 12.30, 14.30, 16.30. The mission (al); 18.45. 21.30. METROPOLE 3: Ferris SBueller's day off (al); ma. di. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 4: About last night (12); ma. dl. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. METROPOLE 5: Astèrix contra Caesar (al); ma. di. 13.15. 16.00, 18.45. Un hom- me et une femme: 20 jaar later (al); 21.30. ODEON 1 (Heren gracht 13. tel. 462400): Flodder (al); ma di. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Howard (alk ma. di. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. e ODEON 3: De speur neuzen (al); ma. di. 13.15, 16.15, 18.45. Youngblood (al); 21.30. ODEON 4: Running scared (12); ma di. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Ketting straat 12b, tel. 656402): Stripte ase (18); v a. 12.15. LE PARIS 2: Nasty nurses (18); v.a. 12.15. PARIS 3: Brandend verlangen (16); v.a. 12.30. HAAGS FILM HUIS (Denneweg 56. teL 459900): Zaal 1: Le lieu du cri me; 19.30, 21.45. Zaal 2: Death of a salesman; 19.15, 22.00. Zaal 3: ma. di. 19.30, 21.45. The day after; ma. 1984; di. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 2: Labyrinth (al); ma. di. 13.15, 15.45, 18.45. CI NEAC 1: De speurneuzen; ma di. 12.15, 14.30, 16.30. EURO CINEMA: Asterix contra Cae sar; 13.30, 15.30. 18.30. ME TROPOLE 2: De speurneuzen; ma. di. 12.30, 14 30, 16.30. METROPOLE 5: Asterix con tra Caesar; ma. di. 13.15, 16.00, 18.45. ODEON 3: De speur neuzen; ma. di. 13.45, 16.15, 18.45. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BULAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Het programma van het con cert dat clavecinist Glen Wil son, blokfluitist Walter van Hauwe en cellist Wouter Möl- ler gisteren in Diligentia ga ven, bestond uit Italiaanse ba rok voor de pauze en Duitse barok erna. Er was met de Ita lianen echter meer aan de hand omdat de Ricercare's van de naar Italië uitgeweken Spanjaard Ortiz, qua composi tie voor de barok vallen. Ook het ongeoefende oor kan ho ren dat deze muziek anders klinkt. Deze volgende generatie ba- rokspecialisten, die weliswaar afstammen van pioniers als Gustav Leonhard, Frans Brüg- jzen en Carel van Leeuwen Boomkamp, heeft een eigen gezicht ontwikkeld. Zij kun nen dat wat hun grote voor gangers niet zonder moeite op de gevestigde traditie verover den en in het begin dogma tisch toepasten, in een veel vrijer muzikaal klimaat verder ontwikkelen, uitgaande van hun eigen spiritualiteit en mu zikaliteit. De Italiaanse barok van Cas- tello, Cima, Storace en Corelli vloeide in een vrije en rijk ge nuanceerde frasering en liet romantiek en humor gelijke lijk toe. Snelle delen worden tegenwoordig waarschijnlijk sneller gespeeld dan 300 jaar geleden. Ik geloof niet dat ik ooit iemand tevoren zo snel en E«r«te concert in de eerle Barokconcerten op de zondagmiddag met Walter van Hauwe, blokfluit, Glen Wilson, clavecimbel en Wouter Möller, cello, in een concert van Italiaanse en Duitse Barok. Zondagmiddag, Diligentia. virtuoos op oude blokfluiten heb horen spelen als Walter van Hauwe. Daarbij was zijn spel niet alleen virtuoos maar ook bijzonder boeiend in rit miek en frasering. Ook het clavecimbel, een ko pie van een 18e eeuws Frans instrument, werd door Wilson levendig en met gevoel voor effect bespeeld Cellis Wouter Möller beschikte als enige over een uit de barok stam mend Italiaans instrument. Zijn spel werd door dezelfde geest gedragen en vloeide niet minder rijk dan dat van beide andere musici. Ook Telemann en zelfs de toch vrij strenge Bach kwamen door dit levendig en briljante spel in een ander licht te staan. De invloed uit het zon nige zuiden op de noordelijke componisten kon daarbij niet verborgen blijven. Kortom, de wijze van authen tiek musiceren die door deze drie muzikanten in de praktijk wordt gebracht, is uiterst ple zierig en slaat zelfs de meest kritische tegenstander van al dat „authentieke gedoe" de wapens royaal uit handen. BESIER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 13