Ion a Lisa is
elfportret
an Da Vinei
,Ik ben ziek van
sympathieke rollen'
[arianne van der Staay
oeit met solo-toneel
DE
KEER
Koopmansbeurs krijgt
culturele bestemming
Rijnlands Christelijk
Mannenkoor in Kerstsfeer
Minister Brinkman in rol
van literaire sinterklaas
NST
SaidMOomamt
VRIJDAG 19Dt;Ct.MUt;K iy86 PAGINA 9
n afkoopsom VARA
het dansorkest
ERDAM De VARA hoeft
en van het onlangs opgehe-
ansorkest niets extra's te be-
heeft de president van de
rdamse rechtbank bepaald,
egentien orkestleden eisten
omroep een bedrag van elk
gulden, omdat de VARA het
na meer dan twintig jaar
dienst van de een op de an-
ig ophefde, zonder daar eni-
•hadeloossteliing tegenover te
i. De president meende ech-
it er nimmer sprake was van
rast dienstverband, omdat de
steeds per seizoen werden ge-
jcteerd. De VARA verklaarde
/el bereid de proceskosten te
Placido Domingo hangt
proces boven hoofd
LONDEN De Britse impresario Jeffrey
Kruger heeft Placido Domingo gedreigd
met een proces als deze niet de 400.000
gulden vergoedt die zijn uitgegeven aan
voorpubliciteit voor het optreden waarvan
Domingo gisteravond afzag. De operazan
ger zei zijn optreden in het Wembley-sta-
dion af, omdat hij de toegangsprijzen, va
riërend van vijftig tot 250 gulden, voor
een volksconcert te hoog vond. Volgens
de impresario wist Domingo dat echter al
ruim van tevoren. Kruger meent dat de
3164 kaartjes die maar zijn verkocht voor
het optreden hebben bijgedragen aan Do
mingo's beslissing. Luciano Pavarotti trad
in augustus in een uitverkocht stadion op.
Het was de derde keer in een jaar dat Pla
cido Domingo zich van een optreden in
Londen terugtrok.
AMSTERDAM De Koopmans
beurs, schepping van bouwmees
ter Berlage, aan het Amsterdam
se Damrak krijgt definitief een
culturele bestemming.
Stichting De Beurs van Berlage,
waarin onder meer stichting De
Nieuwe Kerk en het Nederlands
Philharmonisch Orkest zijn ver
tegenwoordigd, hebben hierover
overeenstemming bereikt met de
gemeente. Het is de bedoeling dat
architectuur, beeldende kunst,
muziek en andere kunstvormen
de plaats gaan innemen van de
economische functie die dit ge
bouw, „één van Nederlands
mooiste architectonische monu
menten" heeft gehad. De stich
ting zal in de grote zaal aan
Beursplein-zijde tentoonstellin
gen en manifestaties organiseren
op het terrein van architectuur
en beeldende kunst. Het Neder
lands Philharmonisch Orkest zal
de twee grote zalen aan stations
zijde in gebruik nemen. Er wor
den openbare repetities, lunch
concerten en educatieve concer
ten gegeven.
Ratoesjinskaja
dichtte op zeep
MOSKOU De Russische dissidente
Irina Ratoesjinskaja die meer dan drie
jaar gevangenisstraf heeft uitgezeten we
gens anti-Russische geschriften, heeft tij
dens haar gevangenschap stiekem 250
gedichten geschreven op zeepstukken.
De gedichten haalde ze er steeds weer af
nadat zij ze in haar geheugen had ge
prent. De 32-jarige Ratoesjinskaja zei dit
voor haar vertrek uit Moskou, op weg
naar Londen voor een medische behan
deling. Volgens haar zeggen kreeg ze
maar twee keer per maand pen en pa
pier om brieven te schrijven naar haar
ouders en man in de Oekraïne. Irina Ra
toesjinskaja en haar man Igor Gerasjt-
sjenko kwamen gisteren aan in de Britse
hoofdstad.
Schwartz met de computeruitdraai van haar Mona da Vinei
COMPUTER- ONDERZOEK:
r YORK Het mysterie van de Mona Lisa is op-
It: het schilderij zou een zelfportret van Leonardo
inci zelf zijn. Dat concludeert onderzoekster Lilli-
chwartz die met behulp van een computer het
gerij heeft vergeleken met een ander zelfportret
T)a Vinei.
én, haarlijn, wangen en neus bleken identiek te zijn. De
eking van Schwartz wordt beschreven in de januari-uitga-
het magazine Arts and Antiques.
roemde glimlach van Mona Lisa is niet meer dan het spie-
ld van Da Vinei zoals hij zich in 1518 zelf tekende,
ze opmerkelijke conclusie een einde zal maken aan de
i van speculaties over wie de persoon is op het schilderij,
duidelijk. De afgebeelde persoon heeft geen wenkbrau-
n draagt geen juwelen als herkenningstekens. Verder
de figuur een vreemde positie aan. Da Vinei spreekt ook
dagboeken nergens over het schilderij. Hij heeft het schil-
ot aan zijn dood in 1519 in zijn onmiddellijke nabijheid
MATTHEW BRODERICK SPEELT AKELIGE FERRIS BUELLER:
MUNCHEN Het komt
er bits uit. „Ik ben ziek
van sympathieke rollen.
Ik wil ook wel eens wat
anders spelen". Matthew
Broderick is een beetje
gepikeerd. De hoofdrol
speler uit „Ferris Bueller's
Day Off" (Ferris Buellers
baaidag) wil af van het
beeld van de sympathieke
jongen-van-hiernaast en
wordt geconfronteerd met
de vraag of het geen
moeite kostte de grappige,
maar verder uiterst irri
tante en onsympathieke
Ferris Bueller te spelen.
Broderick, eerder te zien in
„War Games" en „Ladyhaw-
ke", reageert als door een
wesp gestoken. De 24-jarige
acteur: „Ik wil alles spelen, het
maakt me niet uit wat. Maar
altijd maar de sympathieke
jongen uithangen gaat ook
vervelen. Bovendien: zo on
sympathiek als u Ferris Buel
ler vindt is hij niet".
Daarover kan van mening
verschild worden. Bueller is
een schooljongen, die door een
ziekte voor te wenden een
dagje vrij weet te bewerkstelli
gen. Blakend van zelfvertrou
wen haalt hij vervolgens zijn
minder zelfverzekerde vriend
ertoe over de Ferrari van
diens vader te gebruiken voor
een lange rit door de stad. Zo
als hij die tegenstribbelende
vriend nog veel andere dingen
laat doen. En daar zit hem de
irritatie: Bueller manipuleert
mensen, gebruikt ze tot zijn
voordeel, en houdt zelf zijn
handen schoon. En wat hij zelf
ook doet, alles valt in zijn
voordeel uit. Zelfs de rector
van de school, die alles in de
gaten heeft, kan er niks aan
veranderen.
Regisseur John Hughes, be
kend van andere jeugdfilms
als „Pretty in Pink" en „The
Breakfast Club", heeft volgens
Broderick zijn eigen droom
verfilmd. Ferris Bueller is de
jongen die Hughes zelf het
liefst was geweest tijdens zijn
schooljaren. Een branie, die
lak heeft aan de regels en
moed genoeg om ze conse
quent te negeren. Broderick:
„John Hughes vertoont zelf
meer gelijkenis met de vriend
van Ferris, de jongen die zich
steeds laat overhalen tot din
gen die hij eigenlijk niet wil.
Maar hij heeft bewondering
voor wat Ferris allemaal durft.
Ferris is niet echt sympathiek:
hij manipuleert mensen. Maar
aan de andere kant gaat hij
niet zo ver dat hij mensen op
zettelijk benadeelt. Dat ge
beurt per ongeluk, als het een
beetje uit de hand loopt".
Ferris Bueller, als persoon en
als film, moet met een grote
korrel zout genomen worden,
vindt Broderick. „De film is
niet bedoeld als een afspiege
ling van de werkelijkheid, het
is een komedie, een lachfilm.
Er zitten wel dingen in die je
serieus kunt nemen. Bijvoor
beeld: alles op Ferris' school is
gericht op carrière maken.
Dan vind ik het wel eens goed
als er een figuur wordt opge
voerd die zegt: bekijk het, daar
ben ik nog veel te jong voor,
er valt nog zoveel te genieten,
ik spijbel".
Toneel
Voor Matthew Broderick, zoon
van de acteur James Brode
rick, is de schooltijd minder
opzienbarend verlopen. „Ik
spijbelde 6oms, maar het pro
gramma op school had mijn
interesse wel. Er werd veel
aandacht aan kunst besteed,
ook aan toneel. Tijdens mijn
middelbare school-periode heb
ik in zeker tien toneelstukken
gestaan. Aanvankelijk wilde
ik van sport mijn beroep ma
ken, maar een blessure bracht
me toch weer bij het toneel".
En dan bekennend: „Ik was
altijd een beetje bang voor ac
teren: plankenkoorts. Dat m'n
ouders ook in die wereld zaten
maakte niks uit, ik bleef het
houden. Ik kreeg de smaak
pas echt te pakken toen ik sa
men met mijn vader in een
off-Broadway -productie
stond".
Toneel is sindsdien nog steeds
het medium waarin Broderick
zijn grootste successen viert,
ondanks zijn regelmatige ver
schijningen in films. Hij won
een zogenaamde Tony-award
(de hoogste Amerikaanse to
neelonderscheiding) voor zijn
rol in „Brighton Beach Me
moirs" van Neil Simon, waar
voor hij door Simon zelf werd
aangezocht. Ook in het ver
volg daarop, „Biloxi Blues",
speelde Broderick de hoofdrol.
Na zes maanden avond-aan-
avond op het toneel te hebben
gestaan, volgde „Ferris Buel
ler".
Opnieuw een film waarin Bro-
dërick een aanzienlijk jonger
personage speelt dan hij zelf is.
Evenals dat het geval was in
„Ladyhawke" en „War Ga
mes". Broderick: „Ik zou graag
mensen van mijn leeftijd spe
len, maar blijkbaar trekt mijn
voorkomen vooral heel jonge
rollen aan. Overigens speel ik
nu in een film de rol van een
jongen van mijn leeftijd: „Pro
ject X". Dat gaat over een on
derzoeker bij de luchtmacht,
die een taaiproject doet met
chimpansees. Hij gaat hele ge
sprekken aan met die apen,
die hem duidelijk maken dat
ze vrij willen zijn. Een heel
mooie rol".
Vooralsnog hoopt Broderick
vooral op een succes van „Fer
ris Bueller" in Europa, nadat
de film al in Amerika een
doorslaand succes werd.
Mooiste scène uit de film, zo
vindt ook Broderick, is die
waarin hij in een massaal
swingende straatparade het
nummer „Twist and shout"
van The Beatles moet playbac
ken. „Aanvankelijk was de be
doeling dat ik zelf zou zingen,
maar zoals John Lennon dat
nummer zingt is niet na te
doen. We hebben twee dagen
over die scène gedaan: de hele
binnenstad van Chicago lag
plat, er deden meer dan tien
duizend mensen aan mee en
iedereen had er plezier in. Ik
zelf ook. Die scène gaf me echt
een kick".
KOOS VAN WEES
rdinario: „Onder de sneeuw
liggen en kijken", een beel-
voorstelling gebaseerd op
I van Alexander Mërz uit de
van Heinar Kipphardt, „De
t van de schizofrene dichter
der Marz". Regie: Toon Ag-
Korzo, donderdag 18 de-
vanavond nog eens.
[lestaat toch. Solo-toneel
Iniet uitsluitend afhanke-
t zijn van een briljante
of voornamelijk te be-
;uit veel beweging. Het
I daarvoor levert Marian-
|i der Staay van Stra Or-
- met „Onder de sneeuw
liggen en kijken". De
zijn flarden gedicht.
Ier Staay zegt, doet en.
ip het toneel. Het is bij-
prikkelend en boeiend,
rassing van de voorstel-
ïgint al met het decor,
Marianne van der
jvia een lange staaldraad
,Het is een tot werkelijk-
gemaakte uitvergrote
•tekening, met een ge-
een lange sliertige arm,
iet, een bankje met tele-
p tafel en een bak piep-
ïbolletjes. Achterin
een schoolbord, waarop
Ier Staay later schrijft,
Marianne van der Staay in „Onder de sneeuw wil ik liggen en
kijken".
ten, ze steekt een poppetje - de sporadisch wat Kipphardt
dichter - in brand en begraaft schreef.
Het verhaaltje is onzinnig, de
letjes). handeling lijkt weinig. Toch is
„Onder de sneeuw wil ik lig-
Aan die levensloop relateert Sen e" kiike" ,e.en Roeiende
zij haar eigen geschiedenis. Zij voorstelling. Dat komt niet in
werd geboren Sp 13 november de laatate Plaate, d°°/ hat ?a'
1957, wilde geen ballerina, menspel van geluidsband de-
cor en actrice. Van der Staay
beschikt over een frisse uit
straling en een dosis durf, die
de bedoeling van het geheel
isen de woorden de wer- zichzelf in de sneeuw (de bol-
ïeid zit verscholen.
pel vindt plaats op de
die fictieve Alexander
hersenspinsel van de
[er Kipphardt, uitge-
locatie. De gedachten
hoofd van de kinderte-
l de kinderjaren in de
de groei naar volwassen
i de romp en op het eind
de speelster in dé voe-
maar zeeman worden enzo
voorts. Ze danst wat absurdis
tisch in tutu aan een bar,
houdt een telefonisch duet met
een opname van Callas, rijdt «ver doet komen. De gespeel-
rond op een step
(ADVERTENTIE)
DE APPEL SPEELT MARAT/DE SADE
"APPEL TRACTEERT OP BEZETEN
(^^VOORSTELLING" (de telegraaf)
foeYGEWELDIG SCHOUWSPEL"
l I (algemeen dagblad)
k- 19, 20, 24, 27 dec. 20.15, 21, 26, 28 dec. 14.00
r - in het Appeltheater bel 070-502200
de gekte van Van der Staay
geeft inzicht in de positie van
de zelfgekozen waanzin van
iemand, die dreigt door de om
standigheden of de maatschap
pij verdrukt te worden. Het
stuk is daarmee geen pleidooi
om je net als Mörz aan een
boom gedrenkt in benzine vast
te binden en die aan te steken.
De vitaliteit van deze voorstel
ling geeft voldoende aanlei
ding om op een creatieve wijze
een andere meer positieve op
lossing te vinden.
PETER SNEL
(ADVERTENTIE)
BOEKHANDEL
LEIDEN LEIDERDORP
OEGSTGEEST - KATWIJK
VOORSCHOTEN
Geen krant ontvangen Bel
tussen 18.00 en 19.00 uur,
zaterdags tussen 14.00 en
15.00 uur, telefoonnr.071-
122248 en uw krant wordt
nog dezelfde avond nabe
zorgd.
ADVERTENTIE
Informatie over dagopleiding leraren
Brasserskade 1Delft,
Tel. 015-134947
Stadsgehoorzaal (Leiden): Kerst
concert door het Rijnlands Christe
lijk Mannenkoor.
Volgens traditie opende het
Rijnlands Christelijk Mannen
koor het jaarlijkse Kerstcon
cert in de Stadsgehoorzaal met
het lied „Wij hebben de kaar
sen onstoken" van Sander van
Marion. De lampen in de zaal
gingen uit, en de honderdvijf
tig koorleden brachten al zin
gend „het licht" binnen. „Wij
hebben de kaarsen ontstoken",
zongen zij, en elk met een
brandende kaars in de hand
bestegen zij het podium, en
schaarden zich in een halve
cirkel onder de met zilver be
hangen kerstbomen. Het ef-
fekt was nog indrukwekken
der geweest als de heren zich
geoefend zouden hebben in
het lopen op de maat van de
muziek die zij zongen. Ge
schuifel doet veel afbreuk aan
een dergelijke, toch plechtig
bedoelde opening.
Men hield het kerstsfeertje
nog even vast tijdens het zin
gen van „Nu zijt wellecome"
en „Stille Nacht" afgewisseld
door declamatie van drie ge
dichten van Nel Benschop. Tij
dens de samenzang gingen de
kaarsen uit, en het licht in de
zaal aan.
Na dit inleidende gedeelte be
gon het programma waaraan
medewerking werd verleend
door de sopraan Elzbieta
Szmytka, de organist Add ie de
Jong, en niemand minder dan
de pianist Daniel Wayenberg.
Het geheel stond onder leiding
van Sander van Marion.
Door verschillende combina
ties van de medewerkenden
ontstond een afwisselend pro
gramma: mannenkoor, al dan
niet met piano en/of orgelbe
geleiding, mannenkoor met
sopraan, sopraan met pianobe
geleiding, en pianosolo.
Elzbieta Smytka beschikt over
een enorme techniek en blijkt
een uitstekende partij voor het
Mannenkoor te zijn. Ze wist
zich goed staande te houden
tegenover het geweld van de
honderd vijf tig stemmen in
stukken als „Benedictus" van
Diabelli en „Gesü Bambino"
van Pietro Yon. Puur solis
tisch zoals in „Rejoice" uit
Handels Messiah, zong zij tech
nisch verbluffend, maar ijs
koud en gevoelloos. Maar de
Poolse kerstliederen, die zij
ten gehore bracht, stonden
haar op het lijf geschreven.
Daniel Wayenberg speelde en
kele werken van Brahms,
Schubert en Liszt zeer meesle
pend, en vooral in het cantabi
le prachtig van klank.
Het aandeel van het Rijnlands
Mannenkoor was nogal wisse
lend. Vooral qua zuiverheid is
er vooruitgang te horen ten
opzichte van het concert van
een jaar geleden. Er werd ook
iets beheerster gezongen. Maar
het ademhalen midden in een
zin, waardoor het onmogelijk
is om tot een goede frasering
te komen, verkeerd stemge
bruik (keel), en het plaatsen
van overdreven veel accenten
zijn enkele van die hardnekki
ge ingesleten verkeerde ge
woontes, waar de dirigent toch
de bezem eens door moet ha
len.
ANNETTE JASPERSE
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
kunstagenda
Vrijdag 19 december
DEN HAAG Appeltheater (Duin
straat 6. tel. 502200) 20.15: To-
neelgr. De Appel: 'Marat/Sade' van
Peter Weiss; regie Erik Vos; met
o.a. Eric Schneider. Carol Linssen,
Sacha Bulthuis. Aus Greidanus,
Hugo Maerten, WiD van Kralingen
en Henk Votel.
Circustheater (Gevers Deynoot-
plein 50 tel. 558800) 20.15: musical
"Madame Arthur' van Jos Brink.
Frank Sanders en Henk Bokkinga;
met o.a. Jos Brink, Frank Sanders,
Georgette Hagedoorn en Lucie de
Lange.
Theater aan de Haven (Westduin
weg 230, tel. 543202) 20.30: Hand-
ke-Weiss Gezelschap: 'Het lijden
van de jonge W.' van Goethe.
Diligentia (Lange Voorhout 5 tel.
-464308) 20.15: Haagse Comedie
met voorpremière van 'Hooikoorts'
van Noël Coward; regie Willem van
de Sande Bakhuijzen; met o.a.
Carline Brouwer, Kees Coolen, Lies
Franken. Lou Landré, Trudy Labij
en Gijs Scholten van Aschat.
Korzo (Prinsestr. 44) 21.00: Stra
Ordlnario: 'Onder de sneeuw wil ik
liggen en kijken"; regie Toon Ach
terberg; door Marianne van der
Staay. 23.00: Skidoo.
Theater de Poort (Paviljoensgracht
18) 20.30: Toneelgr. De Rederij
kers: 'Hou me vast'; regie Piet
Heggers.
Congresgebouw (Churchillplein 10
tel. 548000) 20.15: Residentle-Ork.
olv Kent Nagano mmv Jean-Claude
van den Eijnden (piano). Op progr:
'Pianoconcert in D' van Haydn en
'Symfonie 8' van Sjostakovltsj.
Koninklijk Conservatorium (Julia
na van Stolberglaan 1. tel. 814251)
19.30: leerl. Leo Boelens: voor
speelavond viool; 19.00: voorspeel
avond fluit.
Gemeentemuseum (Stadhouders
laan 41, tel. 514181) 20.15: concert
op oude muziekinstrum: Joan Ber-
khemer (viool). Nadia David (cello)
en Martijn van den Hoek (piano).
Ant. Abt Kerk (Scheveningseweg.
Scheveningen) 20.00: Kerstconcert
Schevenings Vissersvrouwenkoor,
Chr. Mannenkoor Scheveningen,
The Chapel Singers, Westlandkoor
Concordia en sol. olv Gerard Brë-
Nieuwe Kerk (Spui 175, tel.
634916) 20.15: Gem. Koor Voca-
baal olv Sjef van Leeuwen mmv
sol., instrum. ensemble en dansen
semble Volta. Op progr. kerstmu-
ziek; na de pluze 'Balletti' van
Gastoldi.
O.L.S. (Loosduinsekade 725) 22.00:
Nocturnus. Voorprogr.: Instant
Mash.
Theater Pepijn, (Nieuwe School
straat 23, tel.460354) 20.30: Caba
ret Zak As: 'Hij is Justus, wij zijn
Erik'.
Poppentheater Guido van Deth
(Nassau Dillenburgstraat 6) 20.30:
poppenspel: 'Ruimte'.
Kijkhuis (Noordeinde 140) 21.00:
video/dia's 'Het landschap van de
Reichsautobahnen'.
Omniversum (Pres. Kennedyl. 5)
Ma. t/m vr. 15.00, 19.00 en 21.00;
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Flodder (al);
14.00, 18.30, 21.00. EUROCINE
MA II: Speurneuzen (al); 14.30.
EUROCINEMA III: Running Sca
red (al); 19.00, 21.30. do. vr. ook
14.00. EUROCINEMA IV: Ruthless
People (al); 14.15, 18.45, 21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Flodder; za.
24.00. EUROCINEMA II: Junge
Madchen, heisse Körper (18); za.
24.00. EUROCINEMA III: Run
ning Scared (al); za. 24.00. EU
ROCINEMA IV: Sexfeestjes (18); za
24.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA II: Speurneuzen
(al); 14.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239); Legal Eagles (al);
19.00, 21.15. Speurneuzen (al); za.
t/m wo. 14.30, 16.30. LIDO en
STUDIO (Steenstraat 39, tel.
124130): Heartburn (al); 19.00,
21.15. Flodder (al), Ferris Bueller's
Day Off (al). Ruthless People (al).
Top Gun (al); 14.30, 19.00, 21.15.
TRIANON (Breestraat 31. tel.
123875): Mission (16); 14.30,
19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30,
19.00 en 21.15. REX (Haarlem
merstraat 52. tel. 071-125414); Hot
Lips (18); 14.30, 19.00, 21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Gevallen door hartstocht,
gered door liefde (18); za. 23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Poltergeist II (al); zo. di.
20.15. ma. 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Karate Kid II (12); 14.45, 19.00,
21.15. ma. di. 19.00. 21.15. CITY
THEATER II: Running Scared (al);
tijden zie City I. CITY THEATER
III: Legal Eagles (al); tijden zie City
I. CITY THEATER IV: Hitcher
(16); tijden zie City I.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Jewel of the Nile; vr
t/m wo. 15.45. Karate Kid 2 (al); vr.
t/m wo. 19.00. Hannah and her
sisters (al); do. 14.30, 20.15. vr. t/
m di. 21.15.
KINDERVOORSTELLING
Peter Pan,; za. t/m wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Enemy mine (12);
vr. za. zo. 20.00 Under the Vulca-
no (12); do. ma. dl. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Tom and Jerry festival; za. zo.
14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): Jumpin' Jack Flash (al);
do. vr. za. 14.00, 19.00, 21.30. zo.
ma. di. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30.
ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500):
„Crocodile" Dundee (al); do. vr.
za. 14.00, 19.00, 21.30. zo. ma. di.
13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA
3: Top gun (al); do. vr. za. 14.00,
18.45, 21.15. zo. ma. di. 13.30,
16.00, 18.45, 21.15. BABYLON 1
(naast Centraal Station, tel.
471656): Ruthless people (al); do.
vr. za. 14.00, 19.00, 21.30. zo. ma.
di. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30.
BABYLON 2: Labyrinth (al); do.
vr. za. 14.00, 19.45. zo. ma. di.
13.15, 15.45. 18.45. The color pur
ple (al); 21.00. BABYLON 3 He
artburn (al); do. vr. za. 14.00,
19.00, 21.30. zo. ma. di. 13.30,
16.00, 19.00, 21.30. CINEAC 1
(Buitenhof 20. tel. 630637): De
speurneuzen (al); do. t/m za.
14.00. zo. t/m di. 12.15, 14.30.
16.30. Ferris Bueller's day off (al);
18.45, 21.30. CINEAC 2: Biggies
(al); do. t/m za. 14.00, 18.45, 21.30.
zo. t/m di. 13.15, 16.00, 18.45,
21.Ï30. CINEAC 3: Fantasia (al);
do. t/m za. 14.00, zo. t/m di. 13.15,
16.00. Down and out in Beverly
Hills (al); 18.45, 21.30. EURO CI
NEMA (Leyweg 910, tel. 667066):
Amadeus (al); 20.00. Astérix con
tra Caesar (al); 13.30, 15.30, 18.30.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): Flodder (al); do. t/m
za. 14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m di.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 2: De speurneuzen (al);
do. t/m za. 14.00. zo. t/m di. 12.30,
14.30, 16.30. The mission (al);
18.45. 21.30. METROPOLE 3:
Ferris SBueller's day off (al); do. t/
m za. 14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m
di. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 4: About last
night (12); do. t/m za. 14,00, 18.45,
21.30. zo. t/m di. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 5:
Astèrix contra Caesar (al); do. t/m
za. 14.00, 18.45. zo. t/m di. 13.15,
16.00, 18.45. Un homme et une
femme: 20 jaar later (al); 21.30.
ODEON 1 (Herengracht 13, tel.
462400): Flodder (al); do. t/m za
13.45, 18.45, 21.30. zo. t/m di.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODE
ON 2: Howard (al); do. t/m za.
13.45, 18.45, 21.30. zo. t/m di.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODE
ON 3: De speurneuzen (al); do. t/m
za. 13.45, 18.45. zo. t/m di. 13.15,
16.15, 18.45. Youngblood (al);
21.30. ODEON 4: Running sca
red (12); do. t/m za. 13.45, 18.45,
21.30. zo. t/m di. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Ket
tingstraat 12b, tel. 656402): Strip
tease (18); va. 12.15. zo. v a.
13.30. LE PARIS 2: Nasty nurses
(18); v.a. 12.15. zo. v.a. 13.45.
PARIS 3: Brandend verlangen
(16); dag. v.a. 12.30. zo. v.a. 14.00.
HAAGS FILMHUIS (Denneweg
56, tel. 459900): Zaal 1: Le lieu du
crime; 19.30, 21.45. Jonas. zo.
14.00. Dichter bij de macht; De
vlieg; Weladam; zo. 16.15. Zaal 2:
Death of a salesman; 19.15, 22.00.
Zaal 3: do. 20.00; vr. 19.30, 22.00.
za. zo. ma. di. 19.30, 21.45. Sola
ris; do. Brazil; vr. Blade runner;
za. Sleeper; zo. The day after; ma.
1984; dl.
NACHTVOORSTELLINGEN:
CINEAC 1: Ferris Beuller's day
off (16); 00.15. CINEAC II: Big
gies; (16); za. 00.15. CINEAC III:
Down and out in Beverly Hills (16);
za. 00.15. EUROCINEMA: Aziati
sche geneugten (18); za. 24.02.
ODEON 1: Flodder; za. 00.15.
ODEON 2: Howard...; za. 00.15.
ODEON 3: Youngblood; za.
00.15. ODEON 4: Running sca
red; za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN:
BABYLON 2: Labyrinth (al); do.
vr. za. 14.00, 18.45. zo. ma. di.
13.15, 15.45, 18.45. CINEAC 1:
De speurneuzen; do. t/m za.
14.00. zo. t/m di. 12 15, 14.30,
16.30. EURO CINEMA: Asterix
contra Caesar; 13.30, 15.30, 18.30.
METROPOLE 2: De speurneu
zen; do. t/m za. 14.00. zo. t/m di.
12.30, 14.30, 16.30. METROPO
LE 5: Asterix contra Caesar; do. t/
m za. 14.00, 18.45. zo. t/m di.
13.15, 16.00, 18.45. ODEON 3:
De speurneuzen; do. t/m za.
13.45, 18.45. zo. t/m di. 13.45,
16.15, 18.45.
BAARN Dit jaar heb
ben 5472 schrijvers en 288
uitgevers geprofiteerd van
de nieuwe leenvergoeding
door bibliotheken. Er was
daartoe door het ministe
rie van WVC dit jaar
(voor het eerst) een be
drag van 5 miljoen gulden
uitgetrokken. In totaal
kwamen 104 auteurs aan
het maximumbedrag van
8.000 gulden, terwijl 264
uitgevers voor een uitke
ring in aanmerking kwa
men. De meest uitgeleen
de schrijver was Mien van
't Sant met haar streekro
mans. Zij werd 19.000
keer uitgeleend. Ook de
politieromans van A.C.
Baantjer scoorden hoog.
Een en ander werd bekend ge
maakt door de minister van
WVC, L. C.Brinkman. Hij zei
dat vijf geautomatiseerde bi
bliotheken in een 30 maanden
durende steekproef waren be
trokken om uitsluitsel te krij
gen over de leesgewoonten
van het Nederlandse publiek
en om - uiteraard - tot betaling
van het leengeld (vlak vóór 5
december) te kunnen over
gaan. Behalve in Baarn deden
bibliotheken mee in: Soest,
Veenendaal, Den Bosch en
Alkmaar. Het leenrecht gaat
de consument uiteindelijk 60
cent per jaar kosten.
Door auteurs (waaronder ook
zijn begrepen vertalers, bewer
kers, componisten, fotografen
en illustratoren) zijn bijna
100.000 publicaties voor het
leenrecht aangemeld. Toen de
dubbeltellingen eruit waren
gehaald bleven 75.000 afzon
derlijke Nederlands en Fries
talige publicaties over. In de
bewuste 30 maanden zijn door
de 5 bibliotheken 5,25 miljoen
uitleningen geregistreerd.
De boeken van de meest uitge
leende auteur Mien van 't Sant
zijn verschenen bij Gottmer in
Bloemendaal. Twee titels van
haar dan 100 romans: „Het
hart aanvaardt geen grendels"
en „Een droom gaat in vervul
ling".
Het leenrecht is een kwestie
die al bijna 20 jaar heeft ge
sleept na de eerste pleidooien
vanuit het 'schijversprotest' te
gen de slechte sociale positie
van de beroepsschrijver. De
regeling maakt het mogelijk
aan de auteurs en uitgevers in
een verhouding van 70pct/30
pet. een vergoeding te geven
voor het uitlenen van hun
boeken door de openbare bi
bliotheken in Nederland. De
richtprijs per uitlening is 3,95
(ƒ2,77 voor de auteur en 1,19
voor de uitgever).