Looft Hem met de stereo voluit
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
fiekbeSotvuMit
kerk
wereld
AMSTERDAMSE „CHRUNKS": BIDDEN EN ZINGEN
Janssen van Raay
en Faber op
zakelijke toer
Verwarring onder katholieken maakt
„Geloofsbelijdenis" noodzakelijk
OJEC: apartheid is godslastering
beroepingen
CcidócSouAan
Goed nieuws
weer
2
DONDERDAG 18 DECEMBER 1986PAGIN
Oproep tot voorbede voor Surinaams volk
ZEIST De lidkerken van de Raad van Kerken in Nederland
zijn door de Evangelische Broedergemeente dringend opgeroe
pen tot voorbeden voor het Surinaamse volk. In een brief aan
de diverse kerkgenootschappen in Nederland wijst de Broeder
gemeente op de escalatie van het conflict in Suriname, de daar
mede gepaard gaande moordpartijen en ontheemding en op de
ontreddering van de samenleving in al zijn geledingen die
daarvan het gevolg is. De Evangelische Broedergemeente heeft
via het Zeister Zendingsgenootschap intensieve relaties met
Suriname, waar de Evangelische Broedergemeente tot de
grootste christelijke kerken behoort. Via het Genootschap in
Zeist is een omvangrijke kerkelijke hulpactie op gang gebracht.
Missionaire organisaties steunen acties tegen Shell
OEGSTGEEST Vijf rooms-katholieke missionaire organisa
ties hebben zich geschaard achter de eis dat Shell zich dient
terug te trekken uit Zuid-Afrika en Namibië en de banden met
deze landen dient te verbreken. Het Centraal Missie Commisa-
riaat (CMC) heeft dit namens de Nederlandse Missieraad, het
Centraal Missionair Beraad Religieuzen, de Pauselijke Missie
werken en de Bisschoppelijke Vastenaktie in een brief geant
woord op het verzoek van Pax Christi Nederland steun uit te
spreken voor de campagne „Shell smeer 'm uit Zuid-Afrika".
Het CMC-bestuur schrijft gevoelig te zijn voor de opvatting dat
juist de zwaksten en met name de zwarte bevolkingsgroep in
Zuid-Afrika de nadelige gevolgen zullen ondervinden van eco
nomische sancties en terugtrekking van investeringen, maar
volgens getuigen daar is er geen alternatief, aldus het CMC.
Het kind is de vader
I van de man
AMSTERDAM Ze ge
loven in God en de bijbel.
Christen-punks worden
ze genoemd: chrunks. Op
een boot achter het Am
sterdamse Centraal Sta
tion houden ze elke
woensdagavond een bij
belstudie, die steeds
drukker wordt bezocht.
Met punkmuziek en ge
bed proberen ze ongelo
vigen nader tot God te
brengen. Een opmerke
lijk gezelschap.
De boot gaat heen en weer.
Buiten regent het. Binnen
heeft niemand dat in de ga
ten. Met gesloten ogen zitten
zo'n honderd, voornamelijk
jonge mensen in stilte te bid
den. Die stilte wordt plotse
ling verscheurd door keiharde
punkmuziek. De teksten wek
ken verbazing op: „God's not
dead, no! He is alive. God's
not dead, he is alive. Hosanna,
Hosanna.
De ruimte op de boot van het
Nite Club Team (NCT) zo
langzamerhand te klein ge
worden voor alle jongeren die
elke woensdagavond een va
riant op een mis of dienst wil
len vieren. Bijbelstudie heet
het.
De bijeenkomsten worden ge
organiseerd door het Nite
Club Team. een groep van on
geveer twintig mensen die
door middel van straatwerk,
toneelspel, muziek en ge
sprekken leeftijdgenoten pro
beren te overtuigen van de
noodzaak om God lief te heb
ben, „want zonder deze liefde
kan een mens niet gelukkig
zijn".
Het Nite Club Team is een
onderdeel van Youth With A
Mission (YWAM), een uit de
Verenigde Staten afkomstige
organisatie, die over de hele
wereld vierduizend medewer
kers heeft. In 1972 kwam een
delegatie van YWAM naar
Nederland. Volgens de leider
van het NCT, David Pierce, is
hier toen meteen een Neder
landse afdeling opgezet, om
dat de Amerikanen schrok
ken van alle zonden van de
hoofdstedelijke bevolking. Ze
begonnen met een boot op het
IJ achter het Centraal Sta
tion. Nu bezit Jeugd met een
Opdracht, zoals de organisatie
in het Nederlands heet, twee
grote panden in het centrum
van Amsterdam. De boot
wordt momenteel alleen ge
bruikt door de leden van het
Nite Club Team.
Ze houden daar bijbelstudies,
eten elke week gezamenlijk
en oefenen met hun band No
Longer Music. De Amerikaan
Bryan Hayes en de Noor
Olaus Tveit wonen op de boot.
Disco's en kroegen zijn hun
werkveld. Zij trekken de stad
in om ongelovigen te berei
ken. Volgens eigen zeggen
richten ze zich op punkers,
trendsetters, werklozen en
anarchisten. Als iemand inte
resse toont, wordt hij of zij
uitgenodigd voor de bijbelstu
die op woensdag. „Het gaat
steeds beter", zegt Bryan. Eeit
half jaar geleden hadden we 's
avonds gemiddeld twintig
mensen op bezoek. En kijk nu
eens rond. We zitten hier
soms met honderd mensen te
bidden. Fantastisch!"
Bevrijd
„Het gaat om God. Hij is be
langrijk Veel belangrijker
dan Lubbers of Reagan. Bo
vendien is Hij machtiger en
geeft ook nog om jouw pro
blemen. Hij wil je helpen. Hij
wil een relatie met je heb
ben". David drukt zijn wijs
vinger op de opengeslagen bij
bel. De mensen luisteren
ademloos. „Alstublieft God.
laat iedereen zien dat wat ik
zeg, de waarheid is. Het is
niet zo maar een leuk ver
haaltje wat ik vertel. Het is
echt waar". Met hetzelfde
vuur en enthousiasme waar
mee hij bijbelteksten leest en
uitlegt, vertaalt een meisje
zijn woorden. „En als er van
avond soms mensen zijn die
dat niet geloven vanavond
kun je bevrijd worden. Ga
naar iemand van ons en praat
met ze".
Bryan staat lachend achter de
microfoon als hij de bijbelstu
die inleidt.
De avond begint met een op
treden van No Longer Music.
David Pierce schreeuwt het
letterlijk uit: „Holy holy holy
Lord, God of power and
might". Als de oren nog na-
suizen van de punkachtige
schreeuwerige muziek, speelt
de band plots een zacht melo
dieus liedje. Het effect op het
publiek is groot. Met de hoof
den omhoog en ogen dicht
zingen ze de tekst bijna fluis
terend mee:
Looft Hem met de stereo vol
uit
Looft Hem met de stereo uit
De muziek gaat als vanzelf
over in gebed. Uit de bijbel
leest David verschillende ver
zen voor, die hij daarna in een
soort preek met eigen woor
den navertelt. Iedereen luis
tert aandachtig. Waar het in
het gebed steeds op neerkomt,
is het houden van God, de re
latie die je met Hem hebt en
de noodzaak dat iedereen er
van doordrongen moet wor
den dat een gelukkig leven
slechts mogelijk is als God in
je hart zit.
Volgens de NCT-leden be
paalt God het hele leven. Al
les wat je Hem vraagt, zul je
hoe dan ook krijgen, is hun
stellige overtuiging. „En het
gaat dan echt niet altijd om
belangrijke dingen". Dat
blijkt als David z'n toehoor
ders een wel erg frappant
verhaal vertelt: „Op een dag
was ik in Amsterdam. En ik
had ontzettend veel zin in een
stukje cake. Maar ik had geen
geld. En ik liep door de straat
en zei: Oh God, ik zou zo
graag een stukje cake lusten.
Het was echt een heel krach
tig gebed. Ik liep naar huis en
daar in mijn kamer op een ta
feltje naast mijn bed lag een
heerlijk stuk cake. En er lag
een briefje bij: David, dit is
voor jou".
Wasmachine
Voor Chrunks gelden bepaal
de regels: geen sex voor het
huwelijk, geen drugs en geen
homofilie want dat zou een
ziekte zijn. Olaus heeft geen
moeite met de regels: „Het is
eigenlijk vrij simpel", zegt hij.
„Het is hetzelfde als een was
machine. Je krijgt de instruc
ties voor dat apparaat om het
beste resultaat eruit te halen.
Zo werkt dat ook bij ons. God
gaf ons de tien geboden. Hij
deed dat omdat Hij wil dat wij
van het leven genieten. En ik
óvertreed wel eens een van
die regels. Dat is logisch; ieder
mens begaat wel eens een
zonde". „Zo is dat," beaamt
Bryan. „Maar het verschil is
dat wij voor onze zonden ver
geving kunnen vragen".
Het uiterlijk van de christen-
-punks is op het eerste gezicht
tegenstrijdig. Haren omhoog,
ringetjes in oren en neus. Bry
an: „En toch voel ik me een
echte christen, ik draag ge
woon kleren waarin ik me
thuis voel. Echte punk staat
voor anarchie en een anar
chist ben ik niet. Gód bepaalt
alles in het leven, door Hem
word ik geleid. Dus ik ben
een echte christen die gewoon
van ruige muziek houdt".
David Pierce: „Ik geloof dat
ieder mens moet zien dat er
een Vader is die om hem
geeft. En voor degene die niet
gelooft, zal het erg moeilijk
worden. Misschien hebben ze
God nu niet nodig maar als ze
op hun doodsbed liggen en
zich afvragen waar dit leven
nou allemaal voor heeft ge
diend, dan zullen ze God no
dig hebben. Iedereen komt de
Heer op een dag tegen".
SASKIA MINKMAN
CLAUDINE EVERAERT
LEIDEN De beide kerkelijke vredesbewegingen, het In
terkerkelijk Comité voor Tweezijdige Ontwapening (ICTO)
en het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) staan niet langer
als kemphanen tegenover elkaar. Dat viel althans gisteravond
af te leiden uit een discussie bij de CDA-jongeren in het Leid-
se stadhuis tussen de beide voormannen van deze bewegin
gen, de CDA-politicus Jim Janssen van Raay (ICTO) en
Mient-Jan Faber (IKV).
Beide heren bepleitten een nuchtere aanpak van de veilig
heidsproblemen voor Europa. Daarin kwam voornamelijk een
verschil van taxatie van de daarmee samenhangende proble
men naar voren. Janssen van Raay zei terugblikkend dat het
ICTO was opgericht om een halt toe te ^roepen aan de ver
menging tussen kerken en partijpolitieke standpunten, nadat
het IKV met zijn campagne tegen de kernwapens vooral
weerklank had gevonden bij politici van linkse signatuur en
daarmee het CDA in toenemende mate van zich had ver
vreemd.
Janssen van Raay meende dat deze polarisatie als gevolg
van de kruisrakettenkwestie nu was afgesloten en bepleit
te samenwerking tussen de diverse vredesbewegingen in het
zogenaamde platform voor vrede en heiligheid.
In twee opzichten constateerde hij een kloof met het IKV: de
analyse van de bedreiging vanuit het oostblok verschilt, ter
wijl hij zich sceptisch toonde over de zogenaamde détente. In
de tweede plaats denkt het ICTO anders over de ethische
verwerping van de kernwapens, zoals die in het IKV opgeld
doet. Het ICTO denkt eerder in de lijn van de paus die deze
wapens toelaatbaar acht, mits men maar onderhandelt en an
dere wegen zoekt. Zo'n weg is volgen de ICTO-voorman een
Europese variant van het Amerikaanse SDI-systeem, waarbij
het gebruik van kernraketten overbodig wordt.
Faber meende dat het ICTO nog steeds gedraagt alsof we in
het tijdperk van de koude oorlog leven. In het tijdperk van
de ontspanning hoort een andere niet-vijand gerichte benade
ring van Oost-Europa. Het IKV wil de contacten op allerlei
niveau met het oostblok intensiveren. Hij meende dat de
winst van de vredesdiscussie van de afgelopen tien jaar is ge
weest dat we in Europa dichter bij elkaar gekomen zijn, daar
bij Erasmusprijswinnaar Havel citerend. Een nieuw Westeu
ropees veiligheidsbeleid zou gedragen moeten worden door
Frankrijk, dat als enige over een eigen kernmacht beschikt.
Nog meer ziet hij in het idee van de Westduitse sociaal-demo
cratische SPD die pleit voor Gemeinsame Sicherheit: een ge
heel van afspraken tussen de diverse landen waarbij ieders
veiligheid toeneemt zonder dat op balansen wordt gelet. Zijn
opponent zag weinig heil in een Westeuropees veiligheidsbe
leid. aangezien er geen politieke eenheid bestaat en de bevol
kingen van deze landen niet bereid zijn te betalen voor hun
veiligheid, zodat men wel moet terugvallen op de Amerikaan
se atoomparaplu.
Resteerde de vraag wat de toekomst is van de kerkelijke vre
desbeweging nu angst en polarisatie niet langer voor een gro
te aanhang zorgen. Faber meende dat de interesse voor dit
soort vraagstukken zeer sterk blijft en geloofde niet dat IKV
tot een klein clubje zal vervallen.
PAUL VAN VELTHOVEN
KARDINAAL SIMONIS OVER VERTALING DUITSE KATECHISMUS:
HILVERSUM De „Ge
loofsbelijdenis van de Kerk",
de Nederlandse vertaling van
de Duitse Katechismus voor
volwassenen, was nodig om
dat sinds het Tweede Vati
caanse Concilie vele mensen
het spoor bijster zijn geraakt.
Er werden daarin bepaalde
zaken overbelicht. Aan de
openheid naar de wereld heb
ben veel mensen overgehou
den dat je vriend met de we
reld moest worden.
Dit zei kardinaal Simonis
voor de IKON-radio. De ver
warring bij de mensen doet
zich onder meer voor betref
fende het mysterie van de
Kerk, de sacramenten, de
persoon van Christus en het
wezen van God.
De „Geloofsbelijdenis" komt
volgens mgr. Simonis niet in
de plaats van „De Nieuwe
Katechismus". Veel mensen
zullen daar nog voeding aan
hebben en dat is uitstekend,
zo zei de Utrechtse aartsbis
schop, die er op wees dat een
katechismus elke 20, 30 jaar
wordt vernieuwd.
Bevestiging
Prof. dr. H.A.M. Fiolet, oud
secretaris van de Raad van
Kerken in Nederland, is van
mening dat de in opdracht
van de Nederlandse bisschop
penconferentie uitgegeven
vertaling van de Duitse kate
chismus zich heel duidelijk
distantieert van het tijdperk-
Alfrink, toen de bisschoppen
in 1966 „De Nieuwe Katechis
mus" uitgaven. Die stond
open voor de mensen, het mo
derne levensgevoel, de andere
kerken en de wereld. „Ge
loofsbelijdenis van de Kerk"
is echter één permanente mo
noloog, die vanuit de hoogte
het volk daar beneden toe
spreekt. Deze katechismus be
vestigt de rooms-katholieke
identiteit en wil de gelovigen
zekerheid bieden. „Het boek
aarzelt nooit. De mensen krij
gen echter zekerheid over iets
waar ze geen zekerheid over
willen. Zij willen zekerheid
over vragen die in het boek
niet eens worden vermoed,"
aldus Fiolet.
De Nederlandse vertaling be
vat een woord vooraf van de
kardinalen Simonis en Dan-
neels. „Katholischer Erwach-
senen-Katechismus. Das
Glaubenskenntnis der Kir-
che", die vorig jaar is uitgeko
men, is geschreven door de
theologen Walter Kasper, Ar
nold Deissler, Karl Lehmann,
Rudolf Schnackenberg en Leo
Scheffczyk.
AMSTERDAM Het Over
legorgaan van Joden en
Christenen in Nederland
(OJEC) heeft zich gemengd in
het koor van kerken en (reli
gieuze) organisaties die uit
spraken doen tegen de apart
heid in Zuid-Afrika. In een
gisteren uitgegeven verkla
ring van het OJEC aan joden
en christenen in Nederland
en Zuid-Afrika staat dat
apartheid godslastering is.
Het onrecht van de apartheid
in Zuid-Afrika is zo schrij
nend, aldus de verklaring, dat
joden en christenen er niet
voor mogen terugdeinzen om
op basis van hun religieuze le
vensovertuiging kleur te be
kennen. Joden en christenen
mogen niet zwijgen, temeer
daar in Zuid-Afrika en elders
meer dan eens getracht is het
rassenonderscheid bijbels te
funderen en te legitimeren.
Apartheid gaat echter dwars
tegen de bijbelse overtuiging
in dat de mens zonder onder
scheid naar ras of uiterlijk
door de Enige God naar Zijn
beeld en gelijkenis is gescha
pen. Daarom moet apartheid
als godslastering worden afge
wezen.
„Wij zijn ervan op de hoogte
dat reeds in 1985 de joodse
raad van afgevaardigden in
Zuid-Afrika de apartheid
heeft veroordeeld," zo schrijft
het OJEC, dat verder verwijst
naar het standpunt van de rk
bisschoppenconferentie en de
discussie binnen de Neder
duitse Gereformeerde Kerk.
De joodse gemeenschap in
Zuid-Afrika telt ongeveer
110.000 joden, die deel uitma
ken van de blanke minder
heid.
Het OJEC wil ook attenderen
op onmtwikkelingen die te
vergelijken zijn met die in de
jaren 30 in Europa. „Juist
waar het racisme zich voor
doet binnen kerken en ge
loofsgemeenschappen, moet
alarm worden geslagen. Wan
neer racistische gedachten
theologisch en ideologisch on
derbouwd worden, moet op
scherpe wijze protest worden
aangetekend," aldus de ver
klaring.
De Joodse Raad van Afge
vaardigden in Zuid-Afrika
heeft zich in augustus van dit
jaar unaniem tegen economi
sche sancties gekeerd. Sanc
ties zijn geen oplossing voor
het vraagstuk van de apart
heid, maar vernietigen het
economische leven, aldus
voorzitter dr. I. Abramovitz
in een toelichting op het be
sluit van de Raad. In een re
actie heeft rabbijn Ben Isaac
son van Johannesburg in sep
tember laten weten dat Zuid-
afrikaanse joden minder kri
tisch tegenover de apartheid
staan dan welke andere ge
loofsgemeenschap ook. „Ik
zou willen dat de leden van
mijn synagoge achter de ver
klaring staan dat alle mensen
naar Gods beeld zijn gescha
pen."
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen: te Katwijk aan Zee, A.Ch-
rist te Eek en Wiel. Benoemd tot bij
stand in het pastoraat te Klaziena-
veen, W.de Weerd, emeritus predi
kant te Emmen, die deze benoeming
heeft aangenomen. Aangenomen:
naar Arkel, T.T.van Leeuwen kandi
daat te Rotterdam; naar Nijkerk M.
Baan te Putten.
Beroepen: te Stolwijk, D.C.Floor te
Rouveen; te Aalsum-Wetzens,
T.C.Veninga kandidaat te Nijeveen,
die dit beroep heeft aangenomen.
Aangenomen naar Diepenheim,
J.van de Wal, eervol ontheven pre
dikant te Ten Boer.
Gereformeerde Kerken:
Beroepen te Zwijndrecht drs. S.T.
van der Hauw te Colijnsplaat. Geers-
dijk en Wissenkerke.
Beroepen: te Papendrecht,
drs.D.C.Coppoolse te Meliskerke.
Beroepbaarstelling: Mevrouw
J.S.van Rijn. 2e Atjehstraat 8, 1094
LE Amsterdam.
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Beroepen: te Lelystad. K.Harmanny
te Ulrum; te Lisse in combinatie met
Oegstgeest, J.van Benthem kandi
daat te Kampen; te Spakenburg
zuid, H.J.Boiten te Enschede-zuid.
Bedankt voor Mariënberg, P.F.La-
merus te Vollenhove-Kadoelen.
Beroepen te Urk, A.de Ruiter te
Garrelsweer-Ten Post.
AaN de vooravond van de laatste verkiezingen wen
vraag actueel hoeveel werklozen ons land nu eigenlijk
Van het officiële werkloosheidscijfer, dat de laatste j
rond de 700.000 schommelde, diende volgens het CDA-
pel Lubbers/De Koning zeker 100.000 te worden afget
ken, aangezien rekening moest worden gehouden met er
ge „bestandsvervuiling" in de kaartenbakken van de
beidsbureaus. Namens de oppositie stelde drs. J. den
daarentegen, dat er juist ten minste 100.000 dienden te
den bijgeteld, aangezien ook de niet-geregistreerde werkl
heid erbij moest worden betrokken.
De voornaamste en nogal onthutsende conclusie die uil
gegoochel met cijfers getrokken kon worden was, dat
mand de juiste omvang kende van het grootste probleem
deze tijd: de werkloosheid. Over de „bestandsvervuiling"
deze week echter gezaghebbende cijfers bekend gewor
afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek (C
Vorig jaar waren er in werkelijkheid ruim 250.000 werkl
minder dan op grond van de administratie van de arbeid
reaus werd aangenomen. Talloze mannen en vrouwen,
vast werk hebben gevonden, blijven ten onrechte als w
zoekenden ingeschreven staan.
GOED nieuws natuurlijk en reden tot vreugde, maar tj
lijkertijd geen aanleiding tot uitbundigheid. Ook met eei
ficieel werkloosheidscijfer van 450.000 kan ons land nog
niet voldaan achterover leunen en de zaak er verder r
bij laten zitten. Zeker niet nu over de keerzijde van de
daille - de verborgen werkloosheid waar Den Uyl op do
- nog de informatie ontbreekt om de totale situatie zuivi
kaart te brengen.
Overigens blijft de registratie van werkloosheid a
een kwestie van definiëren. Wat wordt bijvoorbeeld vers
onder „vast werk"? Meer mensen dan tot nu toe werd ve
dersteld zijn aan de slag, maar dat zegt nog niets over de
en de omvang van de arbeid die zij verrichten, noch ovei
betaling. Het zou nuttig zijn als ook daarover gegeven
tafel zouden komen.
Interessant is in dat verband het rapport „Arbeid
maat" dat minister De Koning van sociale zaken de Twi
Kamer deze week heeft toegezonden. Flexibele arbeids
tracten, zo wordt daarin geconstateerd, zullen de kom(
jaren een steeds'normaler verschijnsel worden. Minder v
dienstverbanden, maar meer afroep-, oproep-, mantel
nulurencontracten en andere vormen van losse relaties
sen werkgevers en werknemers.
MeT de deeltijdbanen zouden die flexibele arbeidscontl
ten wel eens het antwoord kunnen zijn op de vraag wad
die ten onrechte als werkloos geregistreerden uit de Cl
steekproef zijn gebleven. In het hele bedrijfsleven, ook
ten seizoengebonden sectoren als de horeca, neemt de v|
naar los-vaste werknemers toe. Ze geven bedrijven de br
nodige ruimte om soepel te kunnen inspringen op grote
ders en extra klussen. Ook voor veel werkzoekenden ij
flexibele arbeidsovereenkomst een uitkomst.
Dat neemt niet weg dat er ook gevaarlijke kanten aan!
ten. Gaten die vallen als gevolg van arbeidstijdverkoij
worden hier en daar kennelijk opgevuld met flexibele;
beidscontracten. Minister De Koning heeft deze zome
vastgesteld, dat er hoognodig iets gedaan moet worden
de nauwelijks aanwezige rechtspositie van de „flexibele
tractant" en de vakbeweging is hem daarin hartgrondig
gevallen. Nu de cijfers er op wijzen dat het daarbij om
groeiende bevolkingsgroep gaat, dienen werkgevers
werknemers onder het toeziend oog van het kabinet op k
termijn aanvaardbare regelingen te treffen.
Buien en kouder
DE BILT (KNMI) In een
westelijke stroming passeren
vandaag en morgen enkele
storingen. Deze brengen re
gen-, hagel-, en sneeuwbuien.
De temperatuur wordt morgen
ongeveer 5 graden. Er staat
veel wind. Aan de kust is een
westerstorm niet uitgesloten.
In het Oostzeegebied gaat de
luchtdruk verder dalen, waar
door de koude lucht in Scandi
navië in de richting van ons
land wordt gestuurd. Het ef
fect ervan zal zaterdag al te
merken zijn. Het wordt kou
der. De neerslag zal dan
hoofdzakelijk in de vorm van
sneeuw vallen. Na het week
einde komen ook de middag-
temperaturen rond het vries
punt te liggen, terwijl in de
nacht en ochtend lichte vorst
optreedt.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen^geldig
voor morgen en zaterdag:
Sneeuwbericht
DEN HAAG Eindelijk sneeuw in
de Alpen. Waar menig wintersporter
op hoopte, lijkt nu toch uit te komen.
De ANWB afdeling actuele informa
tie ontvangt de laatste dagen uit Oos
tenrijk, Zwitserland en Noord-Italië
talrijke positieve berichten over de
wintersportmogelijkheden. Winter
sport in de Franse Alpen en dichter
bij huis is echter nog nauwelijks mo
gelijk. Toch reden genoeg voor de
ANWB en het KNMI om de
"Sneeuwlijn" weer volledig in ge
bruik te nemen. De Sneeuwlijn zal
dag en nacht de actuele sneeuwsitua-
tie voor skiërs en langlaufers vermel
den, aangevuld met een speciale
weersverwachting voor de eerstko
mende 36 uur. Net als het afgelopen
seizoen wordt via automatische tele-
foonbeantwoorders informatie gege
ven over de populairste wintersport
plaatsen in Oostenrijk, Zwitserland,
Noord-Italië, de Franse Alpen, de
Belgische Ardennen en de Duitse
Harz, Sauerland en Eifel.
Nieuw is de informatie over het
Zwarte Woud in Duitsland. Afgelo
pen winter bleek dat de belangstel
ling voor dit gebied stijgt.
Behalve de sneeuwlijn voor het bui
tenland geven ANWB en KNMI (zo
dra daartoe aanleiding is) via de win-
tersportlijn Nederland informatie
over de langlaufmogelijkheden en de
door de KNSB goedgekeurde schaat-
stoertochten op natuurijs in eigen
De sneeuwlijnen van ANWB/KNMI:
Nederland: 070 - 26 46 46; België-
Duitsland: 06 - 910 910 20 (40 cent
per minuut); Oostenrijk: 06 - 910 910
30 (40 cent per minuut); Zwitser!
/Frankrijk/Noord-Italié: 06 - 9lj
40 (40 cent per minuut).
Vorig winterseizoen hebben
910000 mensen deze telefoon
mers gebeld. ANWB en KNMI
wachten deze winter in totaa
miljoen gesprekken.
Dat de informatie over de w
sport erg populair is. blijkt w
het aantal Nederlanders dat
winter de lange latten onder
De komende maanden zullen
schatting tussen de negenhondi
zend en een miljoen Nederla
zich richting sneeuw begeven
Het overgrote deel reist af naj
Alpenlanden. Vakantieland nud
één is nog altijd Oostenrijk. Verl
achter komen respectievelijk I
seriand. West-Duitsland, B
Noord-Italië en Frankrijk.
Den Helder l.bei
•genbui
bew.
igenbui
Zd. Limburg zw.bew
Brussel
Dublin
Frankfort
Luxemburg
Madrid
Malaga
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET f
INFORMATIE OVER FILMS, MUZIB
THEATER, RECREATIE. EXPOSITIE
EN EEN COMPLETE AGENDA j