Licht van loofhutten in de kerstnacht CcidócSomant Kardinaal levert karikatuur' kerk wereld „Gelovigen vereenzamen mede door leer RK Kerk" Mgr. Bar betreurt afwezigheid Roermond op vervolg LPO )weer GEESTELIIK LEVEN/OPINIE Ceidóc Souaant WOENSDAG 17 DECEMBER 1986PAGINA2 Ds. P.J.C. Stolp radiopastor bij IKON HILVERSUM Het bestuur van de IKON heeft ds. P.J.C. Stolp te Groningen benoemd tot radiopastor. Hij zal op 1 april 1987 bij de IKON in dienst treden. Stolp volgt ds. Alje Klamer op die afgelopen zomer na een korte ziekte overleed. Pieter J.C. Stolp (44) studeerde theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en is thans hervormd predikant. Hij heeft in Gro ningen gewerkt in het gemeentepastoraat en het godsdienston derwijs. Sinds 1977 is hij predikant bij het Academisch Zieken huis te Groningen. Stolp heeft bekendheid gekregen door pu- blikaties over pastoraat onder zieke en stervende kinderen. Voorts was hij actief op het terrein van het pastoraat in ver band met homoseksualiteit, onder meer als voorzitter van het werkverband van homofiele theologen. Etiopische Kerk plant bomen NAIROBI De Etiopische Orthodoxe Kerk heeft een boom kwekerij opgezet met een capaciteit van twaalf miljoen stuks. De produkten worden verdeeld over de droge en door honger getroffen gebieden van het land. Al de 20.000 plaatselijke ge meenten krijgen op hun beurt een eigen kwekerijtje waarbij de priester tevoren een cursus volgt om dit tot een succes te ma ken Op zijn beurt instrueert de priester geschikte leken uit zijn gemeente om de boompjes te verzorgen. Het hongerpro- bleem in het land is nog lang niet opgelost. Ongeveer 7,2 mil joen Etiopiërs hebben voedseltekort. De Orthodoxe Kerk kan slechts 200.000 mensen geregeld van voedsel kan voorzien. Al het grote is er desondanks. STUDIE VAN HERVORMDE THEOLOOG DR. H. VREEKAMP: EPE Wat heeft het christe lijke kerstfeest te maken met het joodse loofhuttenfeest? Op het eerste gezicht niet zo veel. maar meer dan we gewend zijn te denken. Dat vindt dr. H. Vreekamp uit Epe, secreta ris van de Hervormde Raad voor de verhouding van Kerk en Israël. „We moeten ons er voor hoeden als christenen dit bij uitstek joodse feest te an nexeren. Maar we kunnen wel zeggen dat de viering van ons kerstfeest aan glans kan winnen als we het wat meer fdaatsen in het licht van het oofhuttenfeest, het feest dat herinnert aan het verblijf in tenten tijdens de tocht van het volk Israël door de woes tijn". Er is nog veel studie no dig in de kerken om nader 'vorm te geven aan deze ge dachten. Dr. Vreekamp ver telt waarom voor hem deze studie zo wezenlijk is. Er zijn verschillende redenen op grond waarvan hij het kerstfeest wil zien in verband met het loofhuttenfeest. Hij wijst op het Johannesevange- lie, waarin we horen hoe Je zus zelf Zijn geboorte be schrijft: „Ik ben als een licht in de wereld gekomen". Dit woord van Jezus staat na drukkelijk in het teken van het loofhuttenfeest. Dat staat er met zoveel woorden: „Nu was het feest der joden, loof hutten, nabij". En daarover valt meer te zeggen: Het loof huttenfeest in Jeruzalem was ook een feest van het licht. De Misjna, de overgeleverde oorspronkelijk mondelinge joodse leer, zegt dat er bij de tempel, in de voorhof van de vrouwen, op de eerste dag van het feest vier gouden kandelaren werden ontsto ken. Het donker van de Dr. Vreekamp avond werd daardoor van licht doorstraald. Er was dan, aldus de Misjna, geen plein in Jeruzalem dat dit licht niet opving. Dit licht brengt in herinne ring het licht van de vuurko lom waarmee God Zijn volk vóórging in de nacht van de woestijn. De vuurzuil ver bindt aarde en hemel, zó is God verbonden met Zijn volk, dat alleen, in de duisternis, de weg naar het beloofde land niet kan vinden. En in dit verband zegt Jezus van zich zelf: „Ik ben als een licht in de wereld gekomen". Langs deze weg is de verbinding tus sen het loofhuttenfeest en het kerstfeest te ontdekken. Opmerkelijk, aldus dr. Vreek amp, is dat de kerk die ver binding vroeger blijkbaar ook heeft gezien. Want in het oude Romeinse missaal wordt bijvoorbeeld in de dageraads mis van kerst uit psalm 118 gelezen („Gezegend Hij die komt") en juist die psalm is bij uitstek ook de psalm van het loofhuttenfeest. Bijzonder dierbaar is hem het teken van het licht waarover het loofhuttenfeest spreekt: de duisternis wordt doorstraald. Zo is het ook met de mens die door het licht van Christus wordt beschenen. Die mens is niet zélf het licht, maar het licht van Christus maakt hem een transparant van wat God wil. „Dat ik zelf niet het licht ben, maar dat ik in het licht wordt gesteld, haalt een loden last van mijn schouders. Het wordt mij gegéven te worden naar Gods bedoelingen". Met nadruk wijst dr. Vreek amp er op het joodse loofhut tenfeest niet in de kerk te willen planten. „Dat is een niet begaanbare weg. Ten op zichte van de joden niet, maar ook voor de kerk niet. Waar het wel-om gaat is vanuit het huidige kerstfeest als het ware „terugvragen". En dan kom je al gauw op allerlei punten die met de geboorte van Christus niet veel hebben te maken. Ik heb niets tegen op de gezelligheid van de de cembermaand en ik pleit zeker niet voor afschaffing daarvan maar je moet wel beseffen dat de christelijke poging om het heidense mid winterfeest te kerstenen maar voor een deel is gelukt. De kerk zou zich daarvan meer bewust moeten zijn en met de tekst van het geboorteverhaal net zo om moeten gaan als met andere teksten, namelijk vanuit een goede en grondige exegese. Dan zal blijken dat de betekenis van Jezus ge boorte in zichzelf niet helder is. Pas in het perspectief van pasen en pinksteren krijgt de geboorte haar werkelijke be tekenis. Jezus zegt ook niet dat wij Zijn geboorte moeten gedenken, maar wel Zijn dood, in de verwachting van Zijn wederkomst. De verhou ding tussen de christelijke feesten is onderling scheefge groeid. Het kind in de kribbe blijft een kind en wij kunnen daarmee doen wat we willen, want het zegt nog niets. Maar het wordt anders als Jezus op groeit en Zijn werk begint. Volgen we Hem ook na als Golgotha in zicht komt? An ders gezegd: haalt de kerst nacht de paasmórgen wel, laat staan de pinksterdag"? Dynamiek Samenvattend zegt dr. Vreek amp dat het kerstfeest in de christelijke kerken te zeer de dynamiek verloren heeft. „De kerk zit vaak stampvol als we een kerstnachtdienst houden en dat is prachtig. Maar dan zou de kerk tijdens de paas wake helemaal stampvol moe ten zitten. Want als er één nacht is waarop christenen naar de kerk zouden moeten gaan, dan is dat toch wel bij het paasfeest". Het joodse loofhuttenfeest kan naar zijn overtuiging christe nen de dynamiek van het kerstfeest weer laten zien. Hij herinnert aan de vuurkolom die het volk Israël leidde. „Daar zit beweging in, het licht dat het volk leidt op weg naar het beloofde land. Die dynamiek behoort ook in het kerstfeest te zitten. Want daar gaat het om een begin; het kind is nog klein. Maar we mogen niet bij de kribbe blij ven staan. Het kind groeit op; we zijn op weg naar de nieu we hemel en de nieuwe aarde. God wil vrede en recht op aarde. De kerk mag dat op het kerstfeest bij wijze van spreken tegen de klippen op verkondigen". Dr. Vreekamp herinnert nog een keer aan het oude Ro meinse missaal. Daar wordt op de quatertempervrijdag, tussen de derde en vierde ad ventszondag, gelezen uit Za- charia 14: God komt om Jeru zalem te bevrijden. Dan zal, wanneer de avond komt, het licht blijven; er zal geen nacht meer zijn. In dat licht ziet de profeest hoe de overgebleve nen van de volken die tegen Jeruzalem ten strijde waren getrokken, ieder jaar naar deze stad komen om met Is raël het loofhuttenfeest te vie ren. Met Israël zullen de vol ken de God van Israël als hun God erkennen. Wie, zo schrijft Zacharia, het loofhut tenfeest niet meeviert, die zal de regen worden onthouden. Met andere woorden, diens le ven heeft geen toekomst". „We zijn nog niet toe aan het visioen van Zacharia. Maar we mogen er wel naar toe le ven. Daarvoor hebben we on dermeer de liturgie. Want in de liturgie gaat het er toch om de toekomst naar je toe te ha len. En in dat verband is het zo verrassend hoe het bijbel boek Openbaring als liturgie kan worden gelezen. Elemen ten uit het loofhuttenfeest én uit het kerstfeest spelen daar hun veelzeggende rol in het licht dat als vuurzuil in de woestijnnacht de nieuwe aar de met de nieuwe hemel ver bindt. Zo leggen oude testa ment en nieuwe testament el kaar uit in hun verkondiging van het komen van God in de heerlijkheid van Zijn naam. En dit licht brengt toch het leven voor de hele aarde"? LÜTSEN KOOISTRA UTRECHT Er is een con stateerbaar verschil tussen de leer van de RK Kerk ten aan zien van de waardering van intieme relaties en het feitelij ke pastoraat. Dit verschil is zo groot dat kan worden gesteld dat de gelovigen worden bij gestaan door pastoraat doch vereenzamen door de kerke lijke leer. Tot deze stelling komt mevr. M.W.H. Steemers-Van Win koop,, studiesecretaris van het secretariaat van de RK Kerk in Nederland in haar proef schrift „Eenzaamheid, voor recht voor een enkeling, noodlot van velen", waarop ze vandaag in Nijmegen is ge promoveerd tot doctor in de godgeleerdheid. Mevr. Stee- mers (37) groeide op in een hervormd milieu en volgde catechisatie bij een „nogal or thodoxe" gereformeerde pre dikant. In 1969 ging zij over naar de Rooms-Katholieke Kerk. Zij studeerde theologie aan de Hogeschool voor Theo logie en Pastoraat te Heerlen en in Nijmegen. Mevr. Steemers zei gisteren dat de spanning tussen de leer van de RK Kerk inzake rela ties en het pastoraat niet op te heffen is. De RK Kerk heeft een vrij vaststaande mening over relaties. De Kerk pro beert daaraan een mouw te passen door in het pastoraat minder nadruk op de leer te leggen en door een „lapmid deltje" als de biecht. Zij meent echter ook dat de verlangens van gelovigen soms niet te recht zijn. Mevrouw Steemers heeft haar proefschrift opge dragen aan „kerkelijke leiders en kerkleden die werken aan de eenheid van de verdeelde christelijke kerk". Schreeuw om leven DEN HAAG De stichting Schreeuw om leven zal niet vandaag maar donderdag zes tigduizend kruisen plaatsen op het Haagse Binnenhof. Dit gebeurt uit afschuw over de abortus- en euthanasieprak tijk in Nederland. De dag be gint om half elf met een dienst in de Evangelisch-Lu- therse kerk aan de de Burg- Val. HILVERSUM Mgr. R. Bar van Rotterdam heeft gisteren in de KRO-radioru- briek „Kerk en samenle ving" verklaard het diep te betreuren, dat de Neder landse bisschoppen er niet in slagen een toereikende delegatie te zenden naar het komende Landelijk Pasto raal Overleg (LPO) op 30 ja nuari en 1 februari in Noord wijkerhout. Ook nu zal het bisdom Roermond niet aanwezig zijn, ondanks een nadrukkelijk beroep van de deelnemers aan het laatste LPO. De Bossche bis schop Ter-Schure stuurt een voorlopige delegatie omdat er sinds zijn aantreden nog steeds geen diocesane raad Op de vraag of het LPO dan nog inhoud kan hebben zei FEMINISTISCH THEOLOGEN BOOS AMSTERDAM Kardinaal dr. A.J. Simonis brengt in zijn artikel over de feminis tische theologie geen enkel nieuw gezichtspunt naar va ren. Meer dan een theolo gisch vraagstuk stelt hij een kerkpolitieke kwestie aan de orde. Zo hebben docenten en medewerksters feministi sche theologie van RK en protestantse theologische op leidingen gereageerd op het artikel van mgr. Simonis over de feministische theo logie. Mgr. Simonis is volgens hen in Nederland woordvoerder van degenen die aan de in vloed van de vrouw in kerk en theologie paal en perk wil len stellen. De feministische theologen constateren dat de argumenten van mgr. Simonis voornamelijk zijn ontleend aan de studie van de Duitse theoloog Manfred Haucke over „het vraagstuk van vrouwelijke priesters", argu menten die volgens de theolo ges allang ontkracht zijn. Mevrouw Wil Bus, voorzitter van de werkgroep Vrouw en Kerk van de Katholieke Raad voor Kerk en Samenleving noemde de aanval heel onple zierig. „Zij levert een karika tuur op van de feministische theologie. Juist door de op merkingen van de kardinaal zullen veel vrouwen de kerk verlaten". Uit het feit dat kardinaal Si monis de huidige feministi sche theologie absoluut on bruikbaar acht voor de nood zakelijke theologie voor het vrouw-zijn, blijkt volgens -Wil Bus „totaal onbegrip van de essentie van feministische theologie". Zij denkt niet dat het netwerk „Vrouw-Kerk- Beleid", een bundeling van vrouwenorganisaties, behoefte heeft te reageren op wat de kardinaal heeft geschreven. „Ik denk dat wij voor de op dracht staan meer dan ooit de vrouwenbeweging te mobili seren in de Kerk met haar ei gen kwaliteiten", aldus Wil Bus. Zij verklaarde het beeld van God zo veel omvattend te achten, dat zij het niet wil verengen tot „God is man". mgr. Bar dat overleg mogelijk blijft met een deel van de Ne derlandse bisdommen, maar dat dit het geheel „duidelijk kracht ontneemt". Mgr. Bar, belast met het liturgische be leid in de Nederlandse RK Kerk, zei verder dat de litur gie zich absoluut niet leent voor het schenken van aan dacht aan speciale groepen, zoals vrouwen en homofielen zoals door het LPO was ge vraagd. De Leidse pastor J. van Well noemde in dezelfde radioru briek het antwoord van de bisschoppen op het slotdocu ment van het vorige LPO „nietszeggend". Volgens Van Well gaan zij „totaal voorbij aan wat in de Kerk en de pa rochies leeft". Naar zijn me ning hebben de bisschoppen in feite geen boodschap aan het LPO en zijn zij onderling zo verdeeld, dat zij daardoor hun plaats binnen het LPO ontkrachten. Volgens Van Well is het daarom de vraag of het LPO nog wel zin heeft. Hij schreef het aan de me ningsverschillen tussen de bisschoppen toe dat er „geen beleid wordt gevoerd", zodat speciale groepen binnen de Kerk, zoals vrouwen en ho mofielen, buiten de gezichts kring van de bisschoppen blij ven vallen. Voetbal Langs de lijn is het misschien fijn, in het veld gaat het hard achteruit. Helaas ook in het jeugdvoetbal. Ik fluit al gerui me tijd jeugdwedstrijden, maar het is nu' al een aantal keren achtereen gebeurd dat er inci denten waren. Het begon met een opmerking van een jonge tje dat een straf van vijf minu ten had gekregen. Hij meende rriij toen hij het veld afliep te moeten aanspreken met een schuttingwoord. Hij kon met een definitief wegblijven. Een week later stond ik ineens met één elftal in het veld. Dat ge beurde nadat ik na 23 minuten weer een speler uit het veld stuurde, waarna zijn trainer opmerkte dat als ik daar bij zou blijven hij met de hele ploeg het veld zou verlaten. Dat gebeurde. Ik moest de wedstrijd dus staken. En toen hadden ze nog de euvele moed om even later te vragen of ze weer verder konden spelen. Dat heb ik geweigerd. Nog een paar van dit soort middagen en het is voor mij over met het fluiten. Dan zoeken ze maar een ander. Peter Grootscholten, DEN HAAG. Smit-Kroes Neelie Smit-Kroes is omge turnd. Een andere conclusie kan niet worden verbonden aan haar hardnekkige pogin gen om vanaf 1 januari alle fietsers te verplichten wielref- lectoren te (laten) monteren. Smit-Kroes, wier intellectuele bagage kennelijk omgekeerd evenredig is aan haar inzet zo veel mogelijk van het land te asfalteren, is wat laat met haar op zich niet onverdienstelijke streven fietsers beter zichtbaar te maken in het verkeer. Wielrijders zijn namelijk de meest kwetsbare groep en dat aan hun veiligheid wordt ge dacht is niet minder dan te recht. Maar had Smit-Kroes haar reflectorenplan niet wat eerder kunnen indienen, bij voorbeeld nog tijdens de zo mertijd? Dan had iedereen wat meer tijd gehad om die dingen in zijn wielen te zetten en had de minister blijk gegeven van inzicht. Pas komen met dit plan op een moment dat fiet sers 's ochtends en 's avonds in het duister op pad zijn getuigt van slecht beleid. En afgezet tegen de opvatting van Smit- Kroes dat de maximum snel heid op de autowegen moet worden verhoogd naar 120 ki lometer. terwijl statistisch is bewezen dat bij 100 kilometer minder verkeersdoden zijn te betreuren, verhoogt haar ge loofwaardigheid bepaald niet. Of is Smit-Kroes van plan voortaan zelf per fiets naar haar ministerie te reizen? W. v.d. Kroon, VOORSCHOTEN. Woon wagenbewoners Tot mijn verbijstering las ik dat bewoners van Haagse woonwagenkampen al jaren gratis gas en water hebben! De gemeente gaat daar nu iets aan doen. dat wel, maar dat is na tuurlijk feitelijk te laat. Laten we de zaak even grofweg naar beneden afronden op twee ton per jaar die dit de Haagse ge meenschap heeft gekost. Dat komt neer op 2 miljoen in tien jaar! Een leuk cadeautje. In dit licht bezien is het ronduit stui tend dat bij andere Hagenaars, die eenvoudig niet meer kun nen betalen, het gas wordt af gesloten. Nogmaals: dat er nu iets aan wordt gedaan is een goede zaak. Laat het rijk ook maar iets ondernemen. Want als het waar is dat de Haagse woonwagenbewoners ook geen inkomstenbelasting, premie heffing volksverzekering e.d. betalen, dan is ook dat een schandaal. Voor de goede orde: wie mij van disscriminatie be ticht ik ben het maar liever vóór moet bedenken dat ontzegging van een plicht (tot betalen in dit geval) evenzeer discriminerend is als ontzeg ging van een recht. Woon wagenbewoners (2) De gemeente Den Haag heeft onlangs naar buiten gebracht dat men iets gaat doen tegen het feit woonwagenbewoners zijn vrijgesteld van betaling voor energie en water. Zoals wel vaker gebeurt is de ge meente Den Haag hierbij zeer dom te werk gegaan. Men zegt er namelijk niet bij wat de wellicht zeer goede redenen waren om deze mensen tot op heden niet te laten betalen (ik ga er althans vanuit dat er goede redenen waren) hetgeen kan leiden tot discriminatie je gens deze bevolkingsgroep. Zo in de geest van „die lui profi teren overal maar lekker van". Maar misschien dat het juist heel doordacht is om de redenen niet te vermelden. Uiteindelijk moet de gemeente haar prachtige „Meldpunt" voor racisme en discriminatie ook aan het werk houden... P. Tulpma, LEIDSCHENDAM. Wachtlijst Het Maatschappelijk Werk Aar- en Veenstreek kan het werk niet aan. Er is te weinig personeel en er zijn onaan vaardbaar lange wachtlijsten van hulpzoekenden. Zelfs mensen die mogelijk zelf moord zullen gaan plegen ko men op de wachtlijst terecht. Ik vraag mij dan wel af of het maatschappelijk werk zijn tijd goed verdeelt. Zo lees ik dat een maatschappelijk werker D2 uur besteedde aan een echt scheiding, waarvan 29 uur voor de begeleiding van de kinderen. Misschien kunnen die kinderen een paar uur be geleiding missen ten behoeve van die man of vrouw die overweegt zelfmoord te ple gen? Dat lijkt mij namelijk ur genter. En als al die uren wat beter worden verdeeld zijn er misschien helemaal geen wachtlijsten nodig. Wellicht is hier ook sprake van een stukje wildgroei in de gezondheids zorg, in de richting van het be geleiden van slachtoffers van echtscheiding. K. Koek, ROELOFARENDSVEEN. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS.MUZIEK THEATER. RECREATIE.EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Alcohol en verkeer Tijdens een vanmiddag gehouden discussiebijeenkomst zijn marktonderzoekers het in al hun deskundigheid met el kaar stevig oneens geweest over de vraag of de overheid campagne om het alcoholgebruik terug te dringen al dan nii goed georganiseerd is. Uit een onderzoek is gebleken dj ruim een kwart van de Nederlanders de slagzin ken „Drank maakt meer kapot dan je lief is". Van de ondei vraagden had 84 procent in grote lijnen weet van de campq ne, die onder meer via dagbladadvertenties en de televisie gevoerd. Desondanks kwam dr. G.J. Kok, hoogleraar Gt zondsheidsvoorlichting en Opvoeding aan de Rijksunivers teit Limburg tot de conclusie, dat de campagne gedoemd is| mislukken. Bij zulke tegenspraak lijkt de conclusie gerechtvaardig» dat de campagne ongetwijfeld wel een nuttig effect zal heb ben, maar dat we daar jammer genoeg niet mee kunnen vo| staan. Zeker niet als we het misbruik van drank (de campaj ne spreekt van drankgebruik) op het oog hebben. Iederee kent bijvoorbeeld de jaren geleden zelfs op muziek geïntn duceerde slagzin „Glaasje op, laat je rijden", maar voldoend is ook die campagne niet geweest, laat staan afdoende. Daar zijn kennelijk stevige maatregelen voor vereist. Hi voorstel van de Centrale Politie Verkeerscommissie voor ee hardere aanpak van automobilisten die na gebruik van alco hol aan het verkeer deelnemen, verdient daarom de breedi mogelijke steun. Het rijden onder invloed is ondanks all campagnes sterk toegenomen. Steeds vaker betrapt de politi bij verkeerscontroles automobilisten, die met een glaasje i veel op en soms een zeer stevig glas achter het stuu zitten. Zij vormen een ernstig gevaar voor hun medewegge bruikers en daarnaast ook voor zichzelf. TEGEN hun volstrekt onverantwoordelijk gedrag moet i effectief mogelijk worden opgetreden. Indien de huidig wetgeving daartoe ontoereikend is en steeds meer mensen d geldende regels eenvoudig aan hun laars lappen, dan is aan passing op korte termijn geboden. Als bij drankmisbruik te plekke het rijbewijs door de politie wordt ingenomen en zee hoge boetes en gevangenisstraffen worden opgelegd, worde automobilisten er wellicht van weerhouden onder invloed I rijden. Het is ook goed dat juist in deze maand, waarin mee dan anders buitenshuis het glas wordt geheven, met een op gevoerd aantal controles de aandacht weer eens is gevestigi op de risico's. OVERIGENS moeten er nog wel verschillende zaken wor den geregeld alvorens een krachtiger aanpak wordt inge voerd. Zo zal er geen enkele twijfel meer mogen bestaan aa de betrouwbaarheid van de apparatuur waarmee het alcohol percentage wordt gemeten. Als een controlerende politiebe ambte een rijbewijs in beslag neemt, dan zal die sanctie bin nen enkele dagen aan het oordeel van een rechter moetei worden getoetst. En wanneer geldboetes of celstraffen wor den opgelegd, moet de uitvoering daarvan op zeer korte ter mijn kunnen worden afgedwongen en niet, zoals nu dikwijl het geval is, soms langer dan een jaar op zich laten wachten Het probleem van alcoholgebruik in het verkeer staat ove rigens niet op zichzelf. Een toenemend aantal automobiliste rijdt door na verkeersongelukken. Men bekommert zich nii om de gevolgen van de aanrijding, maar heeft of te ve<| haast of stelt zich volmaakt onverschillig op. Het onverze kerd rijden wordt eveneens in toenemende mate geconsü teerd. En ook daarbij geldt: de risico's die men neemt gelde niet zo zeer de eigen portemonnee, maar veel meer het le vensgeluk van medeweggebruikers. Over de grens van hon derd kilometer spreken we dan nog niet eens, want die lijk op de Nederlandse wegen in het geheel niet meer te bestaan ALLES bij elkaar is er meer dan voldoende aanleiding strengere maatregelen te treffen. Voorlopig kan de opvoe ring van het aantal controles al heilzaam werken. De kerst en nieuwjaarsdiners buitenshuis zullen dan met minder alco hol worden opgeluisterd, maar niemand zal er bezwaar tegen kunnen hebben als meer disgenoten (en andere feestvier ders) onbeschadigd over de drempel van 1987 kunnen gaan Vannacht regen DE BILT (KNMI) De fron ten van een nieuwe oceaande pressie bepalen ons weer de komende nacht en morgen ochtend in ongunstige zin. Het is dan zwaar bewolkt met nu en dan regen. Achter het front aanwezige opklaringen berei ken in de loop van morgen het noordwesten van ons land. Deze breiden zich in de mid dag en avond langzaam over de rest van het land uit. Op de oceaan aanwezige buienstorin gen kunnen echter in de loop van morgenavond ons land be reiken. Er vallen dan vooral in het noorden en westen en kele buien, waarbij onweer niet is uitgesloten. Na een mi nimum van een graad of vijf worden morgen temperaturen van rond zeven graden ver wacht. De wind waait uit zuid west tot west en is in het bin nenland matig tot vrij krach tig, aan zee echter af en toe hard. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en vrijdag: Zuid-Scandinavië: vooral meer naar het zuiden af en toe sneeuw, in Zuidwest-Noorwe- gen bij zee ook regen. Middag- temperaturen in het zuidwes ten enkele graden boven nul, elders -2 tot -10 graden. Denemarken: af en toe regen of sneeuw. Middagtempera- tuur iets boven nul. Britse eilanden: wisselend be wolkt. Vooral in het noorden en westen enkele buien. Mid- dagtemperatuur van 8 graden in het zuidwesten en zuiden tot 4 graden in Schotland. Noordwest-Duitsland. Benelux en Noordwest-Frankrijk: af en toe buien, meer naar het noor den ook met hagel of sneeuw. Middagtemperatuur van 4 gra- Midden- en Zuidoost-Duil land en Noordoost-Frankrij, morgen tijdelijk regen vooral in Duitsland sneeuw. Middagtemperatui tussen rond 5 graden i Frankrijk en ongeveer 3 gn den in Duitsland. Alpengebied: aan de noordzij de voornamelijk morger lijk sneeuw, beneden 8( ter ook regen. Aan de zuidzi de overwegend droog met zoi Middagtemperatuur in d zuid- en westdalen tussen 3 fl 8 graden, elders rond 0 graden Nulgradengrens 's middags o| 800 a 1200 meter hoogte, in h< noordoosten aan de grond. WEERRAPPORT HEDENMORGEN De Bilt Eelde Eindhoven Den Helder Xw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2