Weinig vuurwerk van super
sterren Redf ord en Winger
RENE SHUMAN KIEST VOOR KWALITEIT:
'Laat de wereld maar even wachten, ik wil eerst helemaal klaar zijn'
En verder
Alternatief
Filmcircuit
Bioscopen
Filmhuizen
René Shuman: „Het is toch belangrijk dat je met beide voeten op de grond blijft staan".
„Bekend zijn heeft voordelen, of het wat zachter kon. Daar
Vroeger hingen bijvoorbeeld re- heb ik nu geen last meer van, al
gelmatig de buren aan de bel als ga ik door tot diep in de nacht,
ik op mijn kamer aan het musi- Ze helpen mij zelfs met het be-
ceren was. Dan kwam de vraag antwoorden van de post", zegt
René Shuman (19) glimlachend.
Voor de Limburger werd 1986
het jaar waarin zijn droom wer
kelijkheid werd... en er was
slechts een optreden in KRO's
'Playback Show' voor nodig.
René: „Vanaf de eerste dag na
de uitzending is het rinkelen
van de telefoon niet meer opge
houden, zodat ik na een paar
maanden maar heb besloten om
een ander nummer te nemen.
In huis werd het toen wat rusti
ger, maar mijn agenda was
overvol. Ik heb echt een enorm
drukke periode achter de rug.
Daarom heb ik alle optredens
rond Kerstmis en de jaarwisse
ling afgezegd. Constant drie
keer per week optreden en ook
nog een elpee opnemen, gaan je
niet in de koude kleren zitten.
Die rust heb ik wel verdiend. Ik
ga lekker met mijn moeder bui
ten de deur eten met Kerstmis".
DOOR HANS PIÊT
Op zijn debuut-elpee etaleert
René zich niet alleen als zanger,
maar ook als tekstschrijver en
componist. René: „Ik heb niet
echt de gelegenheid gehad om
nummers te schrijven voor de
elpee. Het zijn er uiteindelijk
drie geworden. Een had ik al
een hele tijd liggen, de andere
twee heb ik in ae twee weken
voor de opname op papier gezet,
maar ik ben niet iemand die be
slist een plaat wil maken met
alleen eigen nummers. Het be
langrijkste is dat de songs kwa
liteit hebben. Voor de langspe-
ler had ik een ruime keuze...
zo'n honderd composities. Het
was behoorlijk moeilijk om daar
het beste uit te halen".
„Als ik nu naar de elpee luister,
denk ik, er is een aantal dingen
die beter had gekund. 'I Can't
Let You Go' bijvoorbeeld is een
spngydie voor mijn gevoel, op
het podium meer uit de verf
komt, dan op de plaat. Het is
een heel langzaam nummer, dat
ik drie keer heb ingezongen.
Doordat ik niet zelf aanwezig
kon zijn toen er een keuze werd
gemaakt, hebben de mensen in
de studio dat voor mij gedaan.
Zelf denk ik dat er een betere
versie bij zat. Zoiets vind ik
jammer, want het is een heel
goed nummer. Dat vond ik al
toen ik hem op demo kreeg
aangeboden. Maar als je de om
standigheden in aanmerking
neemt, ik ben tussendoor ook
nog een paar keer ziek geweest,
dan heb ik voor deze elpee het
beste gegeven van wat ik op dat
moment in huis had".
PLOTSELING
„Hopelijk kan ik bij de volgen
de langspeler nog meer van mij
zelf stoppen. Dat is nu niet ge
lukt, maar dat heeft ook met
mijn plotselinge succes te ma
ken. Ik heb een beetje het ge
voel dat ik dit jaar achter mij
zelf ben aangehold. Na mijn te
levisie-optreden stond ik plotse
ling in de studio om een single
op te nemen en toen die succes
vol was, begon de platenmaat
schappij om een elpee te roepen.
Tijd om bijvoorbeeld goede de
mo's te maken voor we een
nummer gingen opnemen, was
er niet. Er moesten heel snel be
slissingen worden genomen. Bo
vendien ben ik wel vaak, maar
niet altijd bij de opnamen ge
weest, gewoon de omstandig
heden hé. Hierdoor heb ik mijn
eigen ideeën nog niet genoeg in
de muziek kunnen verwerken.
Bij een volgende plaat wil ik
het wat meer in eigen hand
houden. Ik ben ook bezig met
het formeren van een groep.
Een drummer en bassist heb ik
al. Ik ben nu nog op zoek naar
een toetsenman. Zelf speel ijc
gitaar. Met die groep wil ijc
eerst flink repeteren en gaan
optreden als dat kan. Als we
dan een langspeler opnemen,
zal hij meer een geheel vormen,
dan mijn debuut. Daar ligt het
accent toch vooral op het zingen
en niet op het muzikale gedeel
te. Het is een heel gevarieerde
elpee, waarop een aantal au
thentieke nummers staat, maar
ook composities die duidelijk
moderner zijn. Het feit dat je als
luisteraar een aantal keren met
een ander sfeer wordt gecon
fronteerd, vond ik wel belang
rijk. Het was ook niet mijn be
doeling om een plaat te maken
met alleen rock roll-num-
mers bijvoorbeeld".
SCHRIJVEN
„Nu ik de komende periode wat
meer tijd voor mijzelf heb, wil
ik mij toeleggen op het schrij
ven. Ik heb de afgelopen tijd al
een aantal nummers in elkaar
gezet, maar ik voel mij nog geen
schrijver. Ik hoop dat ooit de
tijd nog eens komt dat ik kan
zeggen: ik wil nu een -nummer
mét ongeveer die sfeer maken
en dat ik dan kan gaan zitten
en het zo opschrijf. Iets gerouti-
neerder werken, daar streef ik
naar. Ik heb thuis een drum
computer, een synthesizer, een
leuke mengtafel en natuurlijk
mijn gitaar dus als ik een idee
krijg, kan ik het thuis uitwer
ken. Ik moet er echter wel de
tijd voor hebben, want je bent
toch gauw vier uur bezig".
Meer dan drie keer optreden
per week doet René Shuman
niet. René: „Vijf keer in de
week is veel te veel voor mij. Ik
zie er nu al niet uit, maar dan
zou ik helemaal kapot zijn. Bo
vendien wil ik mij voor elk op
treden voor honderd procent
inzetten en dat vreet energie.
Twee concerten op een dag kan
ik niet aan ook al staat de mu
ziek op een band. Ik probeer
helemaal op te gaan in de mu
ziek, dus wat dat betreft is het
niet anders dan dat er een
groep achter mij zou staan.
Voorlopig blijf ik nog met een
bandrecorder door het land
trekken. Het is echt een enorm
goede leerschool. Omdat je er
helemaal alleen voor staat, leer
je om met het publiek om te
gaan. Natuurlijk heeft zo'n band
ook zijn beperkingen. Je kunt
niet zeggen; het gaat zo lekker
dat couplet doe ik nog een keer.
Als ik straks mijn eigen groep
heb, kan ik meer improviseren.
Ik denk ook dat die groep vele
malen meer zal swingen, dan
met zo'n band. Ik heb er ook
erg aan moeten wennen. Vroe
ger, op school, had ik mijn eigen
groep de Born Dogs. We speel
den heel snelle rock-a-billy. Dat
was een enorm swingende tijd.
Tijdens die eerste optredens met
een bandrecorder heb ik echt
naar een manier moeten zoeken
om het zelf ook lekker te vin
den, maar alles went".
„Aan het buitenland denk ik
nog niet. De plaat komt wel uit
in Duitsland en ik heb een paar
heel positieve reacties gehaa uit
Amerika. Als er wat gebeurt
houden we het niet tegen, maar
ik vind zelf dat ik nog niet
klaar ben voor het buitenland.
Ik zeg heel eerlijk dat nu het
belangrijkste voor mij is om
lekker een tweede elpee te kun
nen maken. Het buitenland
wordt belangrijk als ik voor
mijzelf vind dat er geen zwakke
punten meer zijn. Dan kan ik
ook honderd procent achter het
produkt staan en het met meer
overtuiging brengen. Je moet
niet gaan vliegen na een eerste
succes. Het is toch belangrijk
dat je met beide voeten op de
grond blijft staan".
LUXOR: 'Legal Eagles' met
Robert Redford, Debra
Winger en Daryl Hannah.
Regie: Ivan Reitman (dag
19.00 en 21.15, alle leeftijden).
Met namen als van Robert Red-
ford en Debra Winger en regis
seur Ivan („Ghostbusters") Reit
man mag je op voorhand enig
filmisch vuurwerk verwachten.
Vuur genoeg in „Legal Eagles"
(want daar begint en eindigt het
allemaal mee), maar voor de
rest is het een wat opgeklopt
thrillertje met comedy-elemen-
ten.
Redford is een gescheiden sub
stituut-officier van justitie. Een
kei in z'n vak wordt ons voor
gehouden, al doen zijn teksten
in de rechtzaal dat niet vermoe
den. Het zal wel net zo zijn als
met Redford-de-acteur: echt
goed is hij niet zo vaak, maar
men blijft hem graag zien.
Goed. Redford wordt aange
klampt door het ambitieuze jon
ge advocaatje Debra Winger dat
een merkwaardige zaak onder
handen heeft.
Haar jonge cliënte (Daryl Han
nah) is als kind gered uit het
brandende schildersatelier van
haar vader. Pa kwam om, zijn
werk ook, behalve aldus
cliënte één aan haar opge
dragen doek dat nu onterecht in
het bezit zou zijn van een
kunsthandelaar. Ze is anno nu
lang, dun en lekker en heeft de
gewoonte haar wil er bij man
nen in bed door te drukken.
Redford valt ook voor haar en
bert jansma
dat kost hem zijn baan. Wan
neer de jongedame ook nog
eens enkele lijken op haar pad
achterlaat, wordt het allemaal
gecompliceerd, maar Redford
en Winger inmiddels een
voorlopig alleen verbaal aan el
kaar gewaagd koppel in haar
advocatenbureautje blijven
in haar onschuld geloven. Sa
men komen ze op het spoor van
een grootscheepse zwendel in
schilderijen.
„Legal Eagles" is niet meer dan
een middelmatige thriller; de
komedie-elementen moeten
vooral van de dialoog komen en
van de tegenstelling Winger-
Redford. Hij: de moderne suc
cesman (gescheiden, druk doen
de om het bezoekrecht van zijn
dochter te houden), zij: het pitti
ge carrière-vrouwtje dat zich
door geen vent in de luren laat
leggen. Nou ja, aan het slot wel,
maar dat komt omdat ze zo
goed in haar werk is, zulke
mooie ogen heeft en hij Redford
heet.
Zijn hun types al voorspelbaar,
hun teksten evenzo. De film
probeert zó duidelijk munt te
slaan uit de pure aanwezigheid
van Hollywoods supersterren
Redford en Winger, dat het de
scenarioschrijvers (regisseur
Reitman plus Jim Cash en Jack
Epps van „Top Gun") niet uit
maakte wat ze bedachten: Red-
ford klungelig tapdansend in de
badkamer als hij niet kan sla
pen, Debra Winger zonder
bewijs de bekende brokken r
kend achter het autostuur. Deze
„arenden van de wet" hadden
dan ook de helft korter gekund.
Een qiek uitgevoerd niemen
dalletje.
i rat bedreigd in 'De speurneuzen', de jongste tekenfilm van Walt
LIDO EN STUDIO
flodder (dag 14.30, 19.00 en 21.15)
Nederlandse speelfilm van Dick
Maas over een buitenissige familie.
Met Nelly Frijda, Huub Stapel, Tat-
jana Simic, Apollonia van Raven-
stein en vele anderen (alle leeftij
den, eerste week).
ferris buellers day off (dag "l4.30,
19.00 en 21.15) Komische film over
een man, Ferris Bueller geheten, die
een keertje uit de band wil springen
Hij leent een Ferrari en leeft zich
een dag lang uit (alle leeftijden, eer-
howard (dag 14.30) Komische film
van George Lucas over een heldhaf
tige eend (een intelligente versie
van Donald Duck) van een andere
planeet, die per ongeluk op aarde
verzeild raakt. Howard doet ver
woede pogingen om terug te keren
naar zijn eigen planeet, maar wordt
onderhand door de Aardse bevolking
met het nodige wantrouwen beke
ken. Met Tim Robbins, Jeffrey Jo
nes en Lea Thompson (alle leeftij
den, tweede week).
ruthless people (dag 14.30, 19.00 en
21.15) Film over een rijke man
(Danny DeVito) die zijn echtgenote
(Bette Midler) uit de weg wil rui
men. Voordat hij dat kan doen
wordt zij echter ontvoerd. Intussen
tracht zijn maitresse hem te ver
moorden (alle leeftijden, vierde
week).
heartburn (dag 19.00, 21.15) Film
over twee mensen die keer op keer
worden teleurgesteld in het verliefd
en getrouwd zijn, maar er toch in
blijven geloven. Met Meryl Streep
en Jack Nicholson, voor het eerst
samen in een film. De regie is van
Mike Nichols (alle leeftijden, zeven
de week).
top gun (dag 14.30, 19.00 en 21.15)
De film speelt zich af in een exclu
sieve opleidingsschool van het leger,
waar de besten van de jonge Ameri
kaanse jonge gevechtspiloten een
supertraining krijgen. Tom Cruise
speelt het buitenbeentje. Ondertus
sen trekt een serie vliegscènes en
luchtgevechten aan de toeschouwer
voorbij, die uitermate spectaculair
zijn. Met Tom Cruise en Kelly
McGillis (alle leeftijden, éénentwin-
tigste week).
LUXOR
de speurneuzen (vanaf zondag dag
14.30 en 16.45) De nieuwste teken
film van Walt Disney is een variant
op de avonturen van Sherlock Hol
mes. De detective-muis Basil lost
met zijn hulpje Dawson geheimzin
nige misdaden op. De film is nage
synchroniseerd in het Nederlands
(alle leeftijden, eerste week).
TRIANON
the mission (dag 14.30, 19.00 en
21.15, zo 14.15, 16 30, 19.00 en 21.15)
Film over twee jezuïeten, die in de
achttiende eeuw onder zeer moeilij
ke omstandigheden missiewerk
doen onder de Indianenbevolking in
Zuid-Amerika. Hun missiepost
wordt bovendien het mikpunt van
een grensgeschil tussen de koloniale
bezetters Spanje en Portugal. Met
Jeremy Irons en Robert de Niro. De
regie is van Roland Joffe (12 jaar,
eerste week).
REX
hot lips (14.30, 19.00, 21.15) Sexfilm
(18 jaar, eerste week).
gevallen door hartstocht, gered
door liefde (za 23.30) Sexfilm (18
jaar, eerste week).
EUROCINEMA I
(Alphen aan den Rijn)
flodder (dag 14.00, 18.30, 21.00, za
ook 24.00) Zie Lido/Studio (alle leef
tijden, eerste week).
EURO CINEMA II
(Alphen aan den Rijn)
de speurneuzen (dag 14.30) Zie Li
do/Studio (alle leeftijden, eerste
junge mAdchen. heisse körper (za
24.00) Sexfilm (18 jaar, eerste week).
EUROCINEMA III
(Alphen aan den Rijn)
running scaled (dag 19 00 en 21 30,
do en vr ook 14.00, za ook 24.00) Een
zwarte en een blanke rechercheur
uit Chicago maken jacht op een am
bitieuze drugshandelaar, die zich
tracht te ontwikkelen tot een
Spaans/Amerikaanse versie van Al
Capone. De film eindigt met een
spectaculaire achtervolging en een
vuurgevecht. In de hoofdrollen Gre-
aHines en Billy Crystal (alle
jden, derde week).
EUROCINEMA IV
(Alphen aan den Rijn)
ruthless people (dag 14.15, 18.45 en
21.15) Zie Lido/Studio (alle leeftij
den, vierde week).
sexfeestjes (za 24.00) Sexfilm (18
jaar, tweede week).
CITY THEATER I
(Katwijk)
karate kid ii (dag 14.45, 19.00 en
21.15) Vervolg op Karate Kid I,
waarin een Japans jongetje karate
leert om zijn kwelgeesten op de
Amerikaanse school van zich af te
slaan. Het vervolg speelt zich af in
Japan, waar oude vijanden moeten
worden bestreden (12 jaar, eerste
CITY THEATER II
(Katwijk)
running scared (Tijden zie City I)
Zie Eurocinema III (alle leeftijden,
eerste week).
CITY THEATER IV
(Katwijk)
the hitcher (Tijden zie City I) Film
met Rutger Hauer als psychopaat
die meelift met een jongeman en
zijn leven vervolgens tot een hel
maakt door steeds figuren uit diens
directe omgeving te vermoorden (16
jaar, tweede week).
LIDO THEATER (Noordwijk)
poltergeist ii (zo en di 20.15, ma
19.00 en 21.15) Vervolg op Polter
geist, waarin geesten een gezin ter
roriseren dat in een huis woont dat
gresten keren 02 9ekkS 'S"""9 0phe''nodder'' flm m Uaas (Lido/Studio Lelden).
jaar, eerste week).
GREENWAY THEATER
(Voorschoten)
jewel of the nile (vr t/m wo 15.45)
ASTRA
(Wassenaar)
enemy mine Twee van i
avonturier en zijn vriendin, schrijf- dige figuren storten na
ster van romannetjes, maar nu in vecht neer op voor hen onbekende Üng'
Egypte. Met wederom Michael Dou- planeet. Alleen samenwerking kan hore
glas en Kathleen Turner (alle leef- hen redden ii - - -
tijden, eerste week). Petersen (12).
karate kid u (vr t/m wo 19.00) Zie
City I (alle leeftijden, i
17 DECEMBER
KiJKHUls. 20.00 en 22.15: The Kil-
n Stanley Kubrick. 19.30: 'A
0 Estrala' van Suzena Amaral.
Wolfgang 21.45: 'Abel' van Alex van Warmer-
za. en zo. 20.00. dam.
filmhuis lvc, 20.00: 'Club de Fem-
van Jim Jarmusch.
24 DECEMBER
KiJKHUis, 19.30 en 21.45: Trois hom
mes et un couffin' van Colin Ser-
raeu. 20.00 en 22.15: 'Down bij law'
under toe volcano Britse ex-consul mes' va? Jacques Du val. 22.15: "Het udq j. m, iv Steenstraat 39, Lei-
hannah and her sisters (do 14.30 en in Mexico raakt na vertrek van zijn afscheid' van Tuija
20.15, vr t/m di 21.15) Nieuwste film vrouw aan de drank. Als zij terug
van en met Woody Allen over de keert, is het voor hem eigenlijk al te
relaties tussen Hannah (Mia Far- laat (16); do., ma. en di. 2000 tom en
row) en haar familieleden (alle leef- jerry festival Kat en muis gaan el-
tijden, eerste week). )taar te lijf in reeks tekenfiln
peter pan (za t/m wo 14.00) Teken- en zo. 14.00.
Niskanen den, 071-124130 (dag 14.30, 19.00 e
21.15, zo ook 16.45).
18 DECEMBER studio Steenstraat 39, Leiden, 071-
filmhuis lvc, 21.15: 'Abel' van Alex 133210 (zie Lido).
el- van Warmerdam. trianon Breestraat 31, Leiden. 071-
Za. kijkhuis, 19.30 en 21.45: Trois hom- 123875.
mes et un couffin' van Colin Ser- rex. Haarlemmerstraat 52, Leiden,
raeu. 20.00 en 22.15: 'Down bij law' 071-125414.
van Jim Jarmusch. luxor Stationsweg 19, Leiden, 071-
121239 (dag 14.30. 19.00 en 21.15, zo
19 DECEMBER ook 16.30).
filmhuis lvc, 21.15:'Abel'van Alex eurocinema i. ii. ui. iv Raadhuis
van Warmerdam. straat. Alphen a/d Rijn 01720-20800.
kijkhuis. 19.30 en 21.45: Trois hom- udotoeater. Pr. Bernhardstraat 56,
mes et un couffin' van Colin Ser- Noordwijk, tel. 01719-12800; info
20.00 en 22.15: 'Down bij law' VVV-Noordwijk 01719-19321.
van Jim Jarmusch.
20 DECEMBER
filmhuis lvc. 21.15: 'Abel' van Alex
van Warmerdam.
kijkhuis. 19.30 en 21.45: Trois hom
mes et un'couffin' van Colin Ser-
raeu. 20.00 i
van Jim Jarmusch.
ofI' (Lido en Studio).
22.15: 'Down hij law'
01 neenrn kijkhuis: Vrouwenkerkkoorsteeg
d>T UtCEMBcH l7 Leideni 071-142895 of 133900
filmhuis lvc, 21.15: Abel van Alex filmhuis lvc BreesUaat 66. Leiden,
van Warmerdam. 071-146448.
kijkhuis, 19.30 en 21.45: "Trois hom- kapelzaal k&o Oude Vest 45 (in-
m6S CoftüS C° oo A" j gang Hazewindsteeg), Leiden, tel.
raeu. 20.00 en 22.15: Down bij law' f41141.
van Jim Jarmusch. greenway theater Schoolstraat 69.
Voorschoten, 01717-4354.
22 DECEMBER filmliga voorschoten zie Green-
KiJKHUis. 19.30 en 21.45: Trois hom- way Theater.
mes e,L cou!i'n' ^an Colin Ser- Skan filmhuis: De Vonk, Westeinde
raeu 20 00 en 22.15: Down bij law' 94, Noordwijk. 01719-10813.
van Jim Jarmusch. filmhuis lisse, (in Artopa) Greve-
lingstraat 50, Lisse, secr: 02522-
23 DECEMBER 13458.
kapelzaal k&o, (Leiden), 20.15: filmhuis katwijk. Zie City Theater.
'Rear window" van Alfred Hitch- filmwerkgroep muzenhof Muzen-
v cock hof, Cor Gordijnsingel Leiderdorp,
kijkhuis, 19.30 en 21.45< Trois hom- 071-410957