Mgr. Simonis neemt feministische theologie op de korrel GEESTELIJK LEVEN/OPINIE kerk wereld Traditioneel geloven en moderne tijd lijken elkaar uit te sluiten 'Schreeuw om leven' plaatst zestigduizend kruisen op Binnenhof Liturgie voedingsbron geloof >WEET WAAROM U GEEFT.} £eidóc ketel De pot en de ketel weer fieicbeSou/umt DINSDAG 16 DECEMBER 1986 PAG» ,J PPR vreest positie Nederlandse paters op Filippijnen DEN HAAG PPR-fractieleider Beckers heeft minister Van den Broek (buitenlandse zaken) in schriftelijke Kamervragen aandacht gevraagd voor de bedreigde positie van Nederlandse paters Carmelieten op het Filippijnse eiland Negros. Volgens Beckers worden zij bedreigd door het privé-leger van de voor malige gouverneur van Negros del Norte, die tevens groot grondbezitter is. Het Kamerlid wijst er op dat de Carmelieten openlijk vogelvrij worden verklaard door de grootgrondbezit ters van Negros, omdat zij de boerenbevolking zouden helpen zichzelf te organiseren tegen die grootgrondbezitters. De paters zouden het mikpunt zijn omdat zij vorig jaar de pers op de hoogte brachten van het bloedbad daj is aangericht onder 9.000 boeren tijdens een vreedzame demonstratie tegen het regiem- Marcos. „Ziekenhuis voedingsbodem oecumene" AMSTERDAM „Ziekenhuizen en verpleeghuizen zijn een goede voedingsbodem voor oecumene", zo luidt één van de stellingen van het proefschrift „Het confessionele ziekenhuis - een praktische-theologische verkenning", waarop Theo Moor man o.f.m., vanmiddag is gepromoveerd. Hij bracht zijn stel ling in praktijk door te promoveren aan de universiteit van Amsterdam bij de lutheraan prof. dr. C.H Lindijer en in zijn dankwoord nadrukkelijk te verwijzen naar de ziekenhuispre dikanten ds. J.J. Rebel en ds. D. methorts. Volgens Moorman wordt de eigenheid van het confessionele ziekenhuis thans vaak ter discussie gesteld, maar geen enkele analyse heeft aan getoond dat de religieuze en godsdienstige dimensie van het bestaan dé mens niet langer fascineert. Het christendom blijft daarbij een inspiratiebron, aldus Moorman. Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen. Meeste Anglicanen als priester LONDEN In de (Angli caanse) Kerk van Engeland is thans zowel onder bisschop pen, overige geestelijkheid als ieken een meerderheid ont staan vóór de vrouw als pries ter. Blijkens een enquête van het dagblad „The Indepen dant" is ongeveer eenderde deel van de lagere geestelijk heid nog tegen, terwijl dat bij de leken nog maar eenvijfde is. Van de bisschoppen ver klaart 68 procent geen moeite te hebben met een vrouwelij ke priester. De belangrijke vraag of de wijding van de vrouw tot het priesterambt een scheuring teweeg zou brengen in de Anglicaanse Kerk beant woordt 24 procent van de bis schoppen, 35 procent van de lagere geestelijkheid en 19 procent van de leken positief. Dat deel van de lagere geeste lijkheid dat vóór is, denkt dat de vrouw als priester in over eenstemming is met de wil van God en zich ook goed verdraagt met het christelijke geloof. Voorts vinden deze het van belang dat op deze wijze gelijkheid naar sekse wordt bereikt in de Kerk, waardoor een dam wordt opgeworpen tegen discriminatie. De leken vinden het een sterk argument dat het moderne le ven nu eenmaal aanpassing vraagt van de Kerk, terwijl een tweede overweging is dat de aanvaarding van de vrou welijke diaken automatisch uitloopt op de vrouwelijke priester. Geestelijkheid en le ken zijn het wel eens over het in de derde plaats gehanteer de argument, dat de Kerk de speciale bijdrage die de vrouw als priester kan leveren sterk nodig heeft. Wat de argumen ten tegen de vrouw als pries ter betreft beschouwt de gees telijkheid als belangrijkste punt het moeilijker worden van het tot eenheid raken met de Rooms-Katholieke en met de Orthodoxe Kerken. De le ken zijn van mening dat man nelijk chauvinisme diepe wor tels heeft in het kerkelijk le- DEN HAAG „Het is uiter mate bedreigend dat de Kerk aangevallen wordt via de vrouw. Vrouwen worden zó opstandig en agressief ge maakt dat ze de Kerk verla ten, man en kinderen meene mend". Dat schrijft kardinaal A. Simonis in een artikel in het theologentijdschrift Com- munio over de feministische theologie. De feministische ge tijd wacht op „het dynami sche, beweeglijke, mannelijke boodschap dienstbaar maken aan een bepaalde overtuiging, „die slechts bij een beperkt aantal vrouwen bewust leeft". Mgr. Simonis erkent dat een aparte theologie van het vrouw-zijn onder bepaalde voorwaarden „zonder enige twijfel" recht van bestaan heeft, maar de huidige femi nistische theologie leidt vol gens hem tot bedenkelijke theologie, zoals die nu wordt handelwijzen. Hij verwijt de begrip „Vader" uitbant, tornt beoefend, verwerpt de open- feministische theologen onder niet slechts aan uiterlijke nor meer dat zij de „evenwichti- men en vormen, maar breekt ge" visie van de RK Kerk op Maria afwijzen. Mgr. Simonis principe voor het nieuwe le ven, de zaadcel, dat de eicel uit zichzelf niet kan produce- De aartsbisschop van Utrecht keert zich voorts tegen de „obstinate stormloop" van fe ministische theologen tegen het vaderschap, ook dat van God. „Wie het woord en het baringsgegevens, ontwricht het godsbeeld, reduceert de fi guur van Christus, misbruikt de Heilige Geest en schetst schrijft dat het het beeld van een beeld van Maria dat te- fengesteld is aan dat in de H. chrift, aldus de kardinaal. Volgens hem is de feministi sche theologie „geobsedeerd" doop het „spookbeeld" van het seksisme. De kardinaal meent dat de feministische theologen de Kerk met haar de Zich openbarende God ui teraard mannelijk moet zijn. Hij wijst erop dat binnen de schepping aan de man het pri maat toekomt. Dit wordt vol gens hem bevestigd door de moderne biologie. Deze heeft aangetoond dat na de ovulatie de eicel in volkomen rust eni- ook de hoeksteen weg onder de levensordening. Hij roept dan de trieste, Jege, wanhopi ge chaos van de „vaderloze maatschappij" op. Tegelijk met God de Vader wordt ook gen", zo meent mgr. Simonis. Volgens kardinaal Simonis zou de priesterwijding van de vrouw in de RK Kerk een on- maar Hij is er eveneens ten diepste door getekend. De mannelijkheid van Jezus cor respondeert met het levenge vende aspect van de Vader, mogelijke handeling zijn, die die Hem zendt", aldus mgr. de de eigenheid en de verant- de menselijke vader, wordt woordelijkheid van de vrouw ook de geestelijke vader aantast. „Het man-zijn van paus, priester, biechtvader Jezus is geen bijkomstigheid; verloochend. Daarmee komt het beeld van de vrouw even zeer in het luchtledige te han- ook voor Hem heeft zijn sekse niet alleen een tijdelijke, lou ter biologische betekenis, Simonis. „Om deze zeer diepe reden moet de priester, die het „primaire" verlossings werk opnieuw tegenwoordig stelt en vruchtbaar maakt voor de gelovigen, een mèn zijn, aldus mgr. Simonis. PROF. DEKKER: „CULTUUROMSLAG ALS DIE VAN MIDDELEEUWEN NAAR RENAISSANCE" AMSTERDAM De cultuur omslag die zich momenteel af speelt in onze samenleving is op z'n minst vergelijkbaar met die van middeleeuwen naar renaissance. De traditio nele vormen van christelijk geloven en kerk-zijn voldoen niet meer aan de behoeften zoals jonge mensen die in de moderne tijd hebben, ze lijken elkaar uit te sluiten. Het is de uitdaging voor het christelijk feloof om die kloof te over- ruggen, zo dat al mogelijk is". Dat zei prof. dr. g. Dekker, godsdienstsocioloog van de Vrije Universiteit gisteren bij de presentatie van de uitkom sten van een onderzoek naar factoren die spelen bij 622 VU-studenten, afkomstig uit een kerkelijke milieu, in hun houding ten opzichte van kerk en geloven. In januari komen de resultaten in boek- DEN HAAG De stichting „Schreeuw om Leven" uit Nij- kerk heeft een „Dag en nacht voor de ongeboren kinderen" georganiseerd, waarbij morgen zestigduizend kruisen op het Binnenhof in Den Haag zullen worden geplaatst. Met deze ac tie wil de stichting er tegen protesteren „dat veertigduizend kinderen het afgelopen jaar niet geboren mochten worden en dat twintigduizend ouderen vroegtijdig zijn overleden". Met het eerste wordt protest aangetekend tegen het uitvoeren van abortus, met het tweede tegen euthanasie op ongeneeslijk zieken, doch aan welke officiële gegevens deze cijfers zijn ontleend wordt niet vermeld. De plaatsing van de kruisen is volgens de stichting niet alleen een protest in de richting van de politiek, „maar ook richting Kerken en de bevolking". De dag begint om half elf met een dienst van gebed en ver ootmoediging in de Evangelisch-Lutherse kerk aan de Burg wal, waarna tussen half twaalf en twaalf uur de kruisen wor den geplaatst. Daarna wordt reveille geblazen. De dag wordt in Heemstede vervolgd met om 20 uur een stille tocht met fakkels naar de daar gevestigde abortuskliniek, met aanslui tend om 21 uur een dienst van gebed en meditatie in de kapel aan de Heerenweg. De onder voorzitterschap van dr. L.P. Do renbos, directeur van de Evangelische Omroep EO staande stichting Schreeuw om leven wil „vanuit het bedreigde leven met de pro-life beweging in Nederland actie voeren zodanig, dat op nationaal en lokaal niveau een verandering gaat optre den in de normontwikkeling". vorm beschikbaar. Zoals wij gisteren al meldden, blijkt uit het onderzoek een schriftelijke enquête dat vooral de ouders en hun betrokkenheid op kerk en ge loven van invloed zijn op de houding van hun kinderen. Hoe meer de ouders er in de opvoeding blijk van geven be trokken te zijn op geloven en kerk-zijn, hoe meer kans er is dat hun kinderen dat ook zijn in de studententijd. De vrien denkring heeft een soortgelij ke functie. De (middelbare) school bleek geen factor van betekenis te zijn. Opvallend is dat studenten uit milieus waar „het moderne leven" moeilijk kan binnen dringen, meer en dichter bij de kerk blijven als ze eenmaal het huis uit zijn. Het gaat dan om de kleinere groeperingen van de gereformeerde gezind te. Overigens werd ook duidelijk dat het proces van verwijde ring uit het geloofsmilieu van de ouders al inzet op de mid delbare schoolleeftijd of soms al eerder. Volgens de onderzoekers zijn er enkele resultaten die om een nader onderzoek vragen. Bijvoorbeeld de betekenis van de confessionele school. Uit het onderzoek bleek niet dat deze een factor is voor het al dan niet gericht blijven op de zaken van kerk en (traditio neel) geloof. Prof. Dekker zou graag willen nagaan of hier sprake is van factoren die el kaar „opheffen" of dat het christelijke karakter van de school gewoon geen rol speelt voor de studenten. „In ieder geval moeten we nu constate ren dat de confessionele school en ook de confessionele universiteit geen rol spelen in de belevingswereld van de huidige studenten". Drs. K. de Jong, voorzitter van de Unie School en Evan gelie met de Vereniging voor Christelijk Wetenschap pelijk Onderwijs waarvan de VU uitgaat opdrachtgever van het onderzoek zei niet verrast te zijn door de resulta ten. „We weten natuurlijk al lang dat er heel wat aan de de confessionele school van hand is. Daarom ook dit on- invloed is op de latere hou- derzoek. Ons beleid richt er ding; haalde prof. Dekker het zich dan ook nadrukkelijk op dat de confessionele school een duidelijker profiel krijgt". Hij noemde de oprichting van een godsdienst-pedagogisch instituut, waar godsdienstlera ren, maar ook andere docen ten kunnen „bijtanken". Vol gens De Jong toont het onder zoek opnieuw aan dat in kerk verhaal aan van een schoe nenfabrikant die vertegen woordigers naar Afrika zond om de markt te verkennen. De een rapporteerde: er wor den hier geen schoenen ge dragen, dus er is geen markt; de ander meldde: er worden hier geen schoenen gedragen, dus er is een grote markt. en school een geestelijk 'reveil*" Prof. Dekker: „Ons onder nodig is. „In onze cultuur zijn zoek richtte zich niet op be- ontwikkelingen gaande die slecht zijn. De christelijke school zou moeten meewer ken aan het opbouwen van een tegen-cultuur. Het rap port toont de noodzaak daar toe opnieuw aan" leidsvragen; wij hebben ons dus ook niet bezig gehouden met de vraag hoe beleidsma tig te reageren op de uitkom sten". Wel zei hij scepsis te hebben ten aanzien van het reveil waarover De Jong Geconfronteerd met de vraag sprak. „Er zijn nu eenmaal of dat wel zin heeft, omdat ontwikkelingen die, zoals het het rapport niet aangeeft dat lijkt, onomkeerbaar lijken". Naar zijn oordeel moet aan de onderzoeksresultaten niet meer waarde worden toege kend dan reëel is; het betreft een momentopname. „Het zou interessant zijn dezelfde men sen over tien jaar nog eens te enqueteren". Zoals gemeld is de verwijde ring van het geloofsmilieu bij de van huis uit katholieke studenten het grootst. Volgens de onderzoekers zetten de stu denten zich in deze categorie sterk af tegen het kerkelijk milieu. Het gaat dan om de kerkstructuur (het hiërarchi sche model), de seksuele mo raal enz. Onder alle geënquê teerden bleek een sterke mate van individualiteit: „Wij wil len zelf bepalen hoe we gelo ven, daarvoor hebben we geen kerk nodig". Volgens prof. Dekker is, in te genstelling tot wat de Gro ningse onderzoeker Piet van der Ploeg in zijn geruchtma kende onderzoek naar kerk verlating vond, geen sprake van onverschilligheid. „We hebben juist wel interesse ge vonden bij de studenten voor de vragen rond leven en dood en over de zin van het be staan". LÜTSEN KOOISTRA ANTWOORD BISSCHOPPEN OP LPO: UTRECHT „Liturgie als het geloof is verschraald zal en verscheidenheid. Garantie uitdrukking en tegelijk voe- zelfs de grootste rijkdom aan voor eenheid en verbonden- liturgische taal en vormen heid met de hele Kerk moet huns inziens onvruchtbaar er zijn, doch aanpassing aan blijven. Waar het geloof echt concrete omstandigheden leeft zal de eredienst dp zon dag vanzelfsprekend over gaan in de eredienst op maan- dingsbron van geloof" is het antwoord, dat de Nederlandse bisschoppen hebben geformu leerd aan het Landelijk Pasto raal Overleg LPO in de Rooms-Katholieke Kerk. In februari 1986 heeft het LPO in Noordwijkerhout een zit ting over liturgie gehouden. In het slotdocument werd on- evenzeer. dag. De bisschoppen hechten naar taalgebruik en voorstel- er grote waarde aan dat het LPÖ de betekenis van het ge- loof en van een echte geloofs- Xdt'gekomen alm gSrëïht der meer de ernstige aandacht cultuur onderstreept als de vaardig6de verlangens van van de bisschoppen gevraagd dragende grond van elke li- Vrouwln. Voorts verlangen zij turgic bezinning op vermindering De homilie, de verkondiging concentratie van het aan m de preek, is volgens de bis schoppen het geëigende mo ment voor uitleg en catechese, ^ek" Zij bevelen de priesters aan kom zijn bij de eucharistische dit ook in praktijk te brengen. In februari 1987 zal de com- maaltijd". 'lb 1 voor de vraag, hoe de Kerk omgaat met de pijn van men sen die gescheiden zijn, an ders geaard, gemengd ge huwd, die samenwonen, „als zij om deze redenen niet wel lingen in de liturgie zeker op zijn plaats, zodat tegemoet concentratie van het aantal weekend-eucharistievieringen in de parochies, nu het misbe- zo is teruggelopen. De bisschoppen maken zich plete tekst van deze brief bij zorgen over de voorhanden de kerkprovincie uitkomen, kennis omtrent liturgische Op de concrete vragen van teksten, handelingen en bete- het LPO aangaande uitslui- kenissen. Is die kennis niet te gering zo vragen zij zich af. gangspunt moet zijn liturgie De bisschoppen verklaren in ting van de brief geen ant- heeft geen zin als zij niet is hun antwoord aan het LPO woord. Bij de kerkprovincie geworteld in het geloof dat verder dat de liturgie zich was ook niemand aanwezig God liefde is „en boven alles steeds zal bevinden in het om een toelichting hierop te beminnenswaardig". Waar spanningsveld tussen eenheid geven. Van 30 januari tot 1 februari 1987 zal er opnieuw landelijk pastoraal overleg zijn. In hun antwoord maken de bisschop pen duidelijk dat het uit- Jagen (3) Ik vind het een c zaak dat de Afdeling Leiden van de Dierenbescherming zo'n heisa maakt over het ja gen in de Cronesteijnse polder. Al jaren wordt daar gejaagd en al jaren gaat dat uitstekend. Ondanks het feit dat de polder nu een rereatieterrein is, is er nog steeds volop ruimte om te jagen. Bijna nergens in Neder land hebben jagers nog een mogelijkheid om hun hobby uit oefenen. Overal wordt het jagen aan banden gelegd onder' invloed van mensen, die me nen dat jagen schadelijk is voor de dieren. Het tegendeel is het geval. Al eeuwen jaagt de mens, niet alleen voor zijn plezier, maar ook te voorko men dat er te grote aantallen dieren ontstaan. Natuurlijk is het niet goed te praten als ja gers de reglementen overtre den. Als dat in de Cronesteijn se Polder bij Leiden is ge beurd, moet daar tegen wor den opgetreden. Maar ik wil met klem protesteren tegen het ongenuanceerd, louter op vooroordelen, te keer gaan te gen jagers. Kermis Het moest er een keer van ko men. Kermis op en rond de Leidse Garenmarkt. Zelfs het Van der Werfpark wordt niet meer gespaard als het aan de organisatie van de Leidse La- kenfeesten ligt. Al jarenlang staat de kermis rond Pasen op het terrein van de Groenoord- hallen en nu moet het plotse ling allemaal anders. De be langstelling voor de kermis loopt blijkbaar terug en daar mee de inkomsten van de Stichting Evenementenfonds Leiden, de organisator van de Lakenfeesten. De meeste logi sche conclusie zou wellicht zijn, dat twee kermissen in Leiden teveel van het goede is en dat we het voortaan bij de 3 oktober kermis moeten hou den. Het zou bijzonder te be treuren zijn als de gemeente Leiden aan een kermis op de Garenmarkt zou meewerken. De bewoners van de binnen stad hebben al genoeg last van de bezoekers van cafés. Als de Stichting Evenementenfonds Leiden maar even zou naden ken dan zou ze tot de conclusie komen, dat de onbeschrijflijke herrie van een kermis niet thuishoort in een fraaie histo rische binnenstad. Maar in een weiland of op een parkeerter rein aan de rand van Leiden. Minerva Nu ik sinds kort door een ver andering van werkkring gere geld in de avonduren door de Leidse Breestraat fiets, is mijn ergernis ten opzichte van de studentenvereniging Minerva aanzienlijk toegenomen. Voor heen had ik al niet zo'n hoge pet op van zogenaamde corps ballen, maar thans valt mijn reactie meer als afschuw te omschrijven. Geregeld lopen er brooddronken jongemannen te schreeuwen op de Bree straat, zie je jonge meisjes wankelend met wijnflessen uit de sociëteit komen en blijkt de naastgelegen Vrouwensteeg veranderd in een openbaar toilet. Ieder zijn meug, maar als vertier in dergelijke voor iedereen hinderlijke excessen ontaardt, vind ik de grenzen van het aanvaardbare over schreden. Ik zou willen pleiten voor extra politietoezicht op de gedragingen van de dames en heren Minervanen. Jongeren en kerk In een artikel in de rubriek „Kerk en Wereld" kwam de visie naar voren van jongeren pastor Paul Nadorp op de hou ding van kerkelijke groeperin gen tegenover de jongeren van onze tijd. Hoe zijn visie ook is, hij had er goed aan gedaan „Focolare" en de „Werkgroep Katholieke Jongeren" er bui ten te laten en niet in negatie ve zin te noemen, temeer daar hij een onjuist oordeel over beiden geeft. Zijn opmerking dat bepaalde jongeren „van de stoep worden geveegd nog voor ze binnen zijn" gaat alle perken te buiten. Velen met mij weten gelukkig dat juist het „Focolare" voor iedereen open staat en allen met een grote liefde tegemoettreedt. Moge vele jongeren deze „Liefde" gaan ontdekken. DE KANKERBESTRIJDING BEZOEKT WEER14MIU0EN NEDERLANDERS. vta CESTELBE WON Koningin Wilhelmina Fonds voor de Kankerbestrijding. Sophialaan 8, 1075 BR Amsterdam. Telefoon: 020-640991. Postgiro: 26000. Bankrekening: 70.70.70.007. De Tweede Kamer kan een zekere mate van schijnhi heid in hét ambtenarenoverleg worden verweten, althai meerderheid: de regeringsfracties van CDA en VVD. Int commissievergadering werd minister Van Dijk van bin landse zaken gisteren door die meerderheid verweten] bereid te zijn te overwegen zonodig meer geld beschikbd stellen in het overleg met de ambtenaren. Het zijn dezelfde fracties die afgelopen zomer sameij regeringsakkoord van het tweede kabinet-Lubbers sloteJ dat akkoord werd exact de financiële ruimte voor de anp naren voor de komende vier jaar vastgelegd. Minister Dijk wist binnen het kabinet gedaan te krijgen, dat daai ruim honderd miljoen gulden bij kwam, maar dat „schij extra hebben de ambtenaren dus niet te danken ai meerderheid van de Tweede Kamer. VRIENDELIJK gezegd doet het dus op zijn minst wat derlijk aan, dat diezelfe fracties overigens met de voorop nu aan de minister vragen in het overleg ni< voorbaat het plafond van het beschikbare geld aan te ge Ook de vraag hoeveel geld er voor de arbeidsvoorwaa beschikbaar is, zou volgens deze partijen dus onderdeel het overleg moeten vormen. En dat terwijl de twee ringsfracties nog maar een paar maanden geleden de lijkheid daartoe voor de komende vier jaar scherp hebl gebakend. De pot verwijt derhalve de keteL Wat minister Van Dijk wel terecht verweten kan wof' is zijn gebrek aan flexibiliteit binnen de beschikbare ru Nfiets had de minister ervan behoeven te weerhouden het beschikbare bedrag voor dit en volgend jaar naa^ ambtenarenbonden te gaan en over de besteding daa een open en reëel overleg te voeren. Maar daar blijkt d< nister wat te rechtlijnig voor te zijn. Hij heeft zich ei malen behoorlijk hard opgesteld en kwam min of meer dictaten naar de onderhandelingstafel., Dat was natui.j onverstandig, gegeven de enorme handicap die hij al doordat er over de totale financiële ruimte niet echt me onderhandelen valt. MINISTER van Dijk heeft via het regeerakkoord een ondankbare rol toebedeeld gekregen. Hij moet verder ki r op het inkomen van de ambtenaren, het werk bij de heid herverdelen en twintigduizend ambtenarenbanen saneren. Hij liet zich afgelopen zomer willens en weten: r mijnenveld insturen en zo'n situatie vergt de nodige flex teit, creativiteit en ook inschikkelijkheid. Van Dijk hee1 nu toe niet getoond die te kunnen opbrengen. Hij zou er ter toch goed aan doen wat meegaander te worden, ai] zou zijn ministerschap wel eens niet al te lang meer ku duren. aar. ■n] te' Wisselvallig DE BILT (KNMI) Een zeer diepe oceaandepressie in de buurt van IJsland neemt in aktiviteit af. Nieuwe oceaan storingen trekken het komen de etmaal via de Britse eilan den in onze richting. De bijbe horende regenzone zal ons land morgen in de loop van de avond bereiken. Voor het zo ver is passeren enkele opkla- ringsgebieden ons land. Vooral gedurende de komende avond en nacht vallen ook nog enke le buien. De minimumtempe ratuur varieert de komende nacht van 5 graden bij zee tot 0 graden plaatselijk landin waarts. Hier en daar kan in de nacht en ochtend gladheid ontstaan. De middagtempera- tuur loopt tot rond 6 graden op. De wind draait van west naar zuidwest en is in het bin nenland matig tot vrij krachtig en aan zee af en toe hard. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en donderdag: Zuid-Scandinavië en Dene marken: veel bewolking en perioden met sneeuw, aan de kust ook regen. In de nacht lichte tot matige vorst, mid- dagtemperatuur om het vries punt. Groot-Brittannië en Ierland: veel bewolking en perioden met regen. Middagtempera- tuur van 6 graden in het noor den tot 10 in het zuiden. Benelux: wolkenvelden en af en toe regen of natte sneeuw. Middagtemperatuur ongeveer 6 graden. Duitsland: perioden met regen of sneeuw. In de nacht moge lijk lichte vorst, middagtempe ratuur ongeveer 6 graden. Frankrijk: veel bewolking en plaatselijk regen. Middagtem peratuur van 6 graden in het noordoosten tot 14 in het zuid westen en aan de Rivièra. Spanje en Portugal: perioden met zon en vrijwel overal droog. Middagtemperatuur van 14 graden in het noorden tot 20 in het zuiden, op de Spaanse hoogvlakte rond 12 graden. Italië en Joegoslavische kust: perioden met zon en enkele buien. Middagtemperatuur van 11 graden in het noorden tot 15 in het zuiden, in de Po- vlakte omstreeks 6 graden. Alpengebied: veel bewolking en af en toe regen, boven 800 meter sneeuw. Middagtempe ratuur in de dalen 2 tot 7 gra den. Nulgradengrens op onge veer 1500 meter. Sneeuwbericht Duitse Eifel, Sauerland, j Zwarte Woud en Belgisch dennen: nog geen winter} mogelijkheden. Weersverwachting tot ml middernacht: plaatselijk of sneeuw. Vorstgrens t| 800 en 1000 meter, in de rond de 800 meter. Alpengebied: in vrijwe hele Alpengebied is nog nig sneeuw van bete Over het algemeen zij wintersportmogelijkhedej ongunstig. Slechts in e plaatsen in Oostenrijk, J seriand en Noord-Italifl wintersportmogelijkhede dalingen tot in het dal zijl niet of nauwelijks mo| Daarnaast zullen in een aantal plaatsen de skiliftc het komend weekend ii bruik genomen w( Weersverwachting tot v dagmiddernacht: af en t gen, boven de 800 sneeuw. In het Noord West-Alpengebied bove 600 meter sneeuw. Vors1 dalend naar 1000 metei de noordzijde van de dalend tot 800 meter. Voor meer gedetailleeri formatie: Belgische Ard n/Eifel/Sauerland/Harz- /Zwarte Woud: 06 - 910 Oostenrijk: 06 - 910 9! Zwitserland/Frankrijk- /Noord-Italië: 06 - 910 9 WEERRAPPORT HEDENMORGI Weef Max Min Amsterdam regenbui 3 3 De Bilt regenbui 4 3, Eelde regenbui 2 0 Eindhoven regenbui 4 3 Den Helder regenbui 3 3 Rotterdam niet ontv. Twente regenbui Vlissingen l.bew. 6 5 Zd. Limburg zw.bew. 4 2 Aberdeen onbew. 4 -1 Athene niet ontv. Barcelona l.bew. 11 5 Berlijn sneeuw 2 0 Bordeaux l.bew. 12 6 sel Dublin Frankfort Genève Stockholm Warschau Wenen w.bew. 22 II

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2