Etiket „talent'" wordt
te snel opgeplakt
De wondere wendingen van Pilobolus
KERSTKLANKMIDDAG
IN LUTHERSE KERK
Feestelijke première van
„De held en zijn bruid
Beurs van Amsterdam
Groot concert van
Concertgebouw Orkest
Ontspannen gitaartrio
bioscopen
KUNST
CeidacSornxml
MAANDAG IS DECEMBER 1986 PAGINA
Voorburgs Vocaal Ensemble definitief op de goede weg
Voorburgs Vocaal Ensemble o.l.v.
Wilma len Wolde, m.m.v. Mariël
Kaasschieter, sopraan; Bernadelte
Bouthoorn, alt; Harjo Pasveer, bas
en instrumentaal ensemble. Oude
Kerk, Voorburg.
Vier jaar heeft Wilma ten
Wolde het Voorburgs Vocaal
Ensemble onder haar leiding
en gehoord het concert, dat za
terdagavond in de volle Oude
Kerk werd gegeven, is dit ka
merkoor definitief op de goede
weg. Natuurlijk zal er nog ver
der aan stemvorming moeten
worden gedaan en dit zal dan
zowel de zuiverheid van toon
als de welluidendheid van
klank ten goede komen, te
meer, omdat Wilma ten Wolde
zéér goede oren bezit èn vol
doende vaardigheid om haar
bedoeling, met name het ver
hogen van het koorpeil, over
te brengen. Natuurlijk lukte
nog niet alles, zoals zij wilde,
maar haar uitgangspunt om
voorzichtig en niet te gehaast
te werken is volledig juist.
Voor Byrd's „Missa sine nomi
ne" is een grotere verfijning
nodig, maar met Strategier's
„Maria Antifonen", waarin
Marijke van Klaveren de or
gelpartij speelde en de afstand
tussen koor en orgel (de lengte
van de kerk!) muzikaal-handig
overbrugde, steeg het niveau.
En Kodaly's „Geneefse Psalm"
(Ps. 50) werd werkelijk uitne
mend gezongen, alsof dirigente
en koor op temperatuur kwa
men. Ook in Brahm's motet
„O Heiland reisz die Himmel
auf" (naar het voorbeeld van
de Bach-motetten) bleef dit
goede niveau, evenals in de
Bach-cantate „Brich dem Hun-
gringen dein Brot", waarin
drie jonge solisten en een in
strumentaal ensemble, ook uit
conservatoriumstudenten be
staande, te horen waren. Dat
was goed voorbereid en dat
slaagde dan ook goed.
We denken wel, dat Wilma
ten Wolde met de vooruitgang
van haar kamerkoor tevreden
zal zijn. Terecht.
NOES KOKEE
Mark Blaisse eist
miljoen bij uitzending
van „Bananasplit"
HILVERSUM AVRO-radioman Mark Blaisse
maakt ernst met zijn weigering zich te laten mis
bruiken in „Bananasplit", de foprubriek van Ralph
Inbar bij de TROS. Hij eist een schadevergoeding
van niet minder dan een miljoen voor het geval
Ralph Inbar zou overgaan tot uitzending van de
grap, waarbij een interview werd gefilmd van
Mark Blaisse met een dubbelgangstef van Engelse
premier Thatcher, de Engelse actrice Janet Brown.
Blaisse zegt tevoren nattigheid te hebben gevoeld
en ter plekke te hebben vastgesteld, dat hij er in
was gelopen. Ralph Inbar liet weten nooit onder
werpen uit te zenden zonder toestemming van de
slachtoffers. Nadien vertelde hij Mark Blaisse nog
wel om te zullen praten. Door zijn eis van een mil
joen stelt Mark Blaisse duidelijk, dat hij niet van
uitzending is gediend.
Oostenrijkse
kustenaar
Sussmann
overleden
WENEN De Oosten
rijkse spotprenttekenaar,
schilder en graficus
Heinrich Sussmann is dit
weekeinde op 82-jarige
leeftijd in Wenen overle
den. Het werk van Suss-
man, een overlevende
van concentratiekamp
Auschwitz, hangt in vele
grote musea in de we
reld. De veelzijdige Oos
tenrijker was van 1929
tot en met 1933 als kari
katurist verbonden aan
een krant in Berlijn.
Longstoryshort winnaar
Grote Prijs van Nederland
AMSTERDAM Longstoryshort uit Tilburg is in
de nacht van zaterdag op zondag in Paradiso in
Amsterdam op de eerste plaats geëindigd van het
popconcours om de Grote Prijs van Nederland, het
nationaal concours voor popgroepen. Serious Desi
re uit Etten-Leur werd tweede, Power Light uit
Utrecht derde. De hoofdprijs bestaat uit een beker,
5000 gulden, een video-clip en een optreden in
Veronica's Countdown op radio en televisie. Voor
de tweede en derde prijs zijn geldbedragen van
respectievelijk 3.000 en 2.000 gulden beschikbaar
gesteld. De jury van de Grote Prijs bestond uit
popjournalisten, musici en discjockey's van Hilver
sum 3. De stichting de Grote Prijs van Nederland,
die het concours organiseerde, is een samenwer
kingsverband van het muziekblad OOR, Vara,
stichting Lochem 7000 en de stichting Popmuziek
Nederland.
Marianne Seine en Maarten Lebens in een scène uit „De held en
zijn bruid" van kindertheater NJT.
Kindertheater NJT viert
dit jaar haar 10-jarig be
staan. Talloze produkties,
voor kinderen van 4 tot 12
jaar, hebben door de op
vallende spelvorm een
grote bekendheid gegeven
aan deze groep. Zaterdag
avond vond de première
plaats van het spel „De
held en zijn bruid" in the
ater Pierrot. Het was pret
tig om te zien dat veel col
lega-kindertheatermakers
naar deze voorstelling wa
ren gekomen.
Kindertheater NJT met: „De held en
zijn bruid" in theater Pierrot te Den
Haag. Regie: Alize Zandwijk. Zater
dagavond
„De held en zijn bruid" is een
voorstelling geworden van een
uur voor kinderen van 4 tot 6
jaar. De teksten worden volle
dig op rijm gesproken. Het
verhaal speelt zich af aan de
voet van een berg, aan de
kust, met een op de grond ge
verfde zee. Boven op de berg
zit prinses Desirée. Ze eet en
eet en wacht op de man die
haar in één keer, zonder te
stoppen, de berg op kan dra
gen. Dan alleen mag zij trou
wen, zo heeft haar vader, de
koning, beschikt. Door een
lokroep over de zee te galmen
verschijnen er mannen die
haar op slinkse wijze het hof
maken. Helaas mislukken die
pogingen totdat Baltazar ver
schijnt en het verhaal een ver
rassende wending krijgt.
Marianne Seine, als prinses'
Desirée, is heel komisch. Een
dikke, vette, smachtende
vrouw die door haar mimiek
veel lachmomenten weet te
veroorzaken. Hoewel zij ge
bruik maakt van veel stereoty
pe bewegingen, is het toch een
boeiend karakter geworden.
Maarten Lebens vertolkt alle
mannenrollen. Hij is in staat
om van een Viking, een lief
desgod en een beer, goed uit
gedachte figuren te maken,
maar vooral als Baltazar weet
hij te ontroeren. Dan speelt hij
met verve en laat de toeschou
wers voelen wat het is om heel
veel voor iemand over te heb
ben. De costumering zag er
wat flodderig uit, maar voor
kinderen geeft dat misschien
juist het idee dat het uit de
grote mand op zolder komt zo
dat het geheel functioneel kan
zijn.
Verrassende spelfragmenten
en leuke décorvondsten, zoals
het zinkende bootje, zullen er
zeker voor zorgdragen dat ook
deze produktie haar weg zal
vinden naar scholen en thea
ters.
ROB VAN DER MIJL
ORIËNTATIEDAGEN JONG MUZIEKTALENT:
Oriëntatiedagen voor jonge musici
georganiseerd door de Slichting
Jong Muziektalent Nederland afge
sloten met een Europees concert
met begeleiding van het Arion En
semble o.l.v. Alexander Lascae.
Kon. Conservatorium, Den Haag.
DEN HAAG „Het bo
venste uit de kan". Zo
noemde Camille S win
nen, de Belgische secreta
ris van de Europese Unie
van Nationale Muziek
concoursen voor de
Jeugd, de prestaties van
de deelnemers aan de
vrijdag en zaterdag ge
houden oriëntatiedagen
van de Stichting Jong
Muziektalent Nederland.
De heer Swinnen waagde zich
niet aan een samenvatting en
een conclusie, zoals hem was
verzocht. Hij noemde de ma
nifestatie „een Europees festi
val van jong talent" en ging
vervolgens in op de voors en
tegens van concoursen voor
jeugdige musici. Die ontwij
kende benadering van het ka
rakter van deze dagen was
waarschijnlijk toch kenmer
kend. Het getuigt immers van
pretentie om de stichting
„Jong Muziektalent" te noe
men, daarmee suggererende
dat Nederland barst van de
talenten. De benaming van de
Duitse Stichting is aanmerke
lijk juister, namelijk „Jugend
Musiziert".
Het etiket „talent" wordt m.i.
te snel opgeplakt met zoals
zaterdag reeds opgemerkt
alle consequenties. Ook op de
tweede dag bleek het echte
talent dun gezaaid. Terecht
wees de heer Swinnen op de
combinatie van technische
vaardigheid (virtuositeit) en
muzikaliteit. In de meeste ge
vallen was sprake van een
veelal verrassende en in een
enkel geval verbluffende
techniek, maar zeldzaam was
de combinatie met echte mu
zikaliteit.
Toppers
In het jongste verleden maak
te de muziekwereld kennis
met twee echte toppers: Isa-
belle van Keulen en de Feno
menale Anne-Sophie Mutter,
die op haar 18e jaar in De
Doelen een superieure Mo-
zartvertolking gaf, en die op
dat moment al aan de interna
tionale top stond. Voor een
verrassing van dat niveau
zorgde zaterdag de 17-jarige
Duitse cellist Nikolai Schnei
der in Haydn's celloconcert in
C, een weergave op hoog ni
veau met een juweel van een
toonvorming. Hij was één van
de deelnemers aan het zoge
noemde Europees concert met
begeleiding van het Arion
Ensemble onder leiding van
Alexandru Lascae.
Het Nederlands aandeel werd
geleverd door Folke Nauta
Folke Nauta en Thérèse Maissan: echt talent.
(13) en Thérèse Maissan (bijna
15). Zij worden afgevaardigd
naar het Europese Pianocon
cours dat in februari 1987 in
Frankfurt am Main wordt ge
houden. Folke maakte in Mo-
zarts pianoconcert KV 459
echt muziek, hij liet de com
ponist aan het woord en deed
dat knap. Thérèse speelde
Mozarts KV 491, technisch én
muzikaal getuigende van veel
(en hier is het woord op de
juiste plaats) talent. Zij zal op
het concours hoge ogen gooi-
In de rij deelnemers aan de
oriëntatiedagen stal de 8-jari-
ge Cecile Lauw bij het talrijke
publiek uiteraard de show,
haar spel mag inderdaad op
merkelijk genoemd worden.
Was vrijdag violiste Saskia
Viersen de uitblinkster, zater
dag was dat haar zus de cellis
te Quirine Viersen, met boei
ende vertolkingen van werk
van David Popper.
Mozart was bij de jonge musi
ci favoriet, onmiddellijk ge
volgd door Bach. De virtuo
zen kozen werken van Kreis-
ler, Wieniawsky. Lalo en
Saint-Saëns. De Nederlandse
componisten moesten met een
uiterst bescheiden plaats ge
noegen nemen.
De start van de Stichting
geeft veel stof tot overdenken
en zal een stimulans kunnen
zijn voor initiatieven waarvan
jonge veelbelovende jonge
musici kunnen profiteren.
ADRIAAN HAGER
Pilobolus in het kader van „Dancing
America" in de Koninklijke Schouw
burg, Den Haag. Zaterdagavond.
Voor de toeschouwers is dans
in wezen een zaak van visuele
aandacht voor punten en lij
nen, gezet en getrokken in tijd
en ruimte door individuen.
Het Amerikaanse ensemble
Pilobolus, 15 jaar oud en van
een clubje letterkundig en
wijsgerig hoog gegradueerde
bewegingshobbyisten tot een
gevestigd instituut geworden,
is evenwel een amorf geheel
gebleven.
Pilobolus betekent paddestoel
en onder zijn hoed ontvouwt
deze niet meer van de interna
tionale podia en beeldscher
men weg te denken groep
wonderbaarlijke theatrale acti
viteiten, waarin staal en.elas
tiek musculair samengaan.
Nog steeds springt het zestal
onderling volledig verwissel
bare atleten, consoles van
kracht en plastische illusie, op
een familiaire manier met de
danstechniek om. Er zijn vage
scènische herinneringen aan
Graham, Cunningham en aan
de choreografische illusionist
Nikolais. De motoriek is welis
waar vaak voorspelbaar als de
bewegingen van mechanisch
speelgoed, maar daar is nu ook
betovering en weemoed bijge
komen, terwijl de lyriek nog
altijd getuigt van glasheldere
observatie van bewegende
mensen, dieren en dingen.
Geen unisex meer en geen
ballet als enkel beeldhouw
werk. De uitvoerenden zijn
bijna naakt of een enkele maal
bizar gekostumeerd, waarbij
dan bijvoorbeeld een ingewik
kelde hoofdtooi blijkt te be
staan uit embryonaal gevou
wen danseressen. Men vecht
met succes niet alleen tegen de
zwaartekracht, maar ook tegen
ingeslepen succesmaniertjes.
„Bonsai" als openingsnummer
schokkend van schoonheid en
eenzaamheid, leek op een dui
zenden malen vergroot en mi
croscopisch ondeelbaar orga
nisme. Na de solo „Pseudopo-
dia" laat „Televisitation" een
mengeling van tederheid en
wrede lusten zien. Clownerie
en slapstick zijn niet opdringe
rig aanwezig en in dit pro
gramma met veelal uitzonder
lijke staaltjes explosieve atle
tiek, is de muziek nu eens ner
gens te luid. Uiteindelijk ont
snapt het aardse zestal van on
der het steeds hoger bollende
podiumzeil zo spectaculair, dat
men meent goden op wolken
te zien.
FRANK DELBOY
Theaterdecors bij
Haagse Kunst Kring
In het gebouw van de Haagse
Kunst Kring aan de Denneweg
is zaterdag de tentoonsteling
„Theater op doeken" geopend
door de Haagse acteur Guido
de Moor. Op de expositie zijn
decors, kostuums, maquettes
en decorontwerpen van onder
meer de Haagse Comedie, De
Appel en de Theater Werk
plaats te zien. Dat betreft werk
van decorontwerpers als Tom
Schenk. Nicolaas Wijnberg en
Peter Lintelo. Ook werk van
theaterfotograaf Pan Sok is op
de expositie te bezichtigen. Op
de foto bekijkt Guido de Moor
samen met HKK-voorzitter
mr. M. Vrolijk de expositie.
dividend over
85/1.30
85//1.35
85/2.55
85/4.20
85/5.90
85 4.— 6% sta.
85 5.20 »d.
86 12.88
85/3.60
85 2.75 n CL
81 3.50
85 6.50 ol SU
85/3.50
85/7.40
85/2.50
85/1.40
85/2.40
85/86 1.60
85 6.25y
85/5.-
65 12.80
85/2.40
85/8.50
85 14.-
85/3.40
85 10.-
85 1.75
85/3.20
85/2
85/2.92
85 2.20 4% $t
85/86 1.16
78 4 40+5% SU
6
85 14.82
85/8.50
85/7.80
GOUD Nieuw Vorige
onbewerkt 28450 - 28950 28200 - 28700;
bewerkt 30550 30300
Opgave. Drijfhout. A dam
maandag 15 december 1986 (tot
10:45 uur)
ho dd
ta dd
vk
ok
Ik
125.50 6/1
85.1015/12
8810
85.50
86.00
118.6012/12
68.50 27/2
•hold
117.50
117.20
116.50
183.70 17/4
140.1029/10
160.50
160.30
159.80
638.00 13/8
523.00 23/10
•ba
542.00
541.00
538 00
154.00 9/4
140.70 2/12
elrenU
141.50
141.60
141.60
94 708/1
70 00 22/10
•mtvc
73 80
74.00
73.60
119 00 6/1
88.90 29/10
92.60
92 60
92.00
145.00 6/1
115.50 14/5
125.80
125.20
180 00 9/12
114.0030/1
boli c
178.50
178.50
177.50
245.00 12/12
134.00 7/1
buhrm UI c
245.00
244.00
244.00
204.408/9
156 00 30/1
dordls»
198.90
199.00
199.50
262.00 11/12
153.00 26/2
elw*ier e
259.20
257.50
257.50
99.50 21/4
53.50 2/12
lokker
57.80
57.60
57.60
54.20 10/1
12.501/12
fgh
14.50
61.20 2/1
42.60 29/10
giit-broc c
$2.40
51.80
51.60
244.808/1
148.00 16/5
heinektn
182.00
182.00
181.80
163 00 12/3
102.00 19/11
hbg
105.50
105.00
105.00
127.00 22/5
42.501/12
hoogorem e
46.70
46.60
46.40
76.20 6/1
52 00 13/5
hunLdoug.
63.00
63.30
63.80
86.30 7/11
65 509/12
rnterrunul
69.80
69.00
64.504/2
42.40 25/8
kim
44.80
44.30
44.20
285.00 27/8
195.002/1
klimr
270.00
270.00
270.00
172.0021/8
118.703/3
165.50
166.30
165.50
217.108/9
163.80 30/1
k"P ore
210.80
210.80
211.10
96.00 22/5
71.0025/2
nel ried e
84.50
84.50
84.00
267.50 6/1
184.0014/5
200.00
198.00
196.80
221.506/1
158.00 15/8
nedllojd
178.50
178.50
177.80
177.00 14/8
105.003/3
nijv-t-caU
127.00
127.50
127.00
55450 8/9
400.50 2/1
480.00
479.00
40.1021/8
30.1026/3
ommeren e
34.80
34.90
34 80
93.50 6/1
47.6016/5
pakhoede
68 00
68.00
68.50
66.20 17/2
42 50 13/11
46.80
45.80X
45.20X
96.40 10/9
82.80 23/1
9580
95.50
95.50
142.103/4
132.101/8
138.10
138.10
88.00 2/6
72.203/3
85.10
84.70
84.70
51.103/4
46.602/1
49.80
50.00
50.00
32.623/7
25.50 29/10
28.40
28.30
28.10
525.0011/12
344.00 4/3
521.50
519.50
518.50
360.00 21/8
268.00 26/2
350.00
350.50
349.00
65.205/9
59.62 26/2
■eiunen c
82.60
82.40
82.00
ZILVER
onbewerkt
360 430.355 425
VEEMARKT LEIDEN (15-12) - Prijzen
in gulden per kg geslacht gewicht en
ontvet; dikbillen extra kwal. 8,75<-
13,00, stieren 1e kwal. 7,40-8,40 en
2e kwal. 6,30-7,40, vaarzen 1e kwal.
6.50-7,60 en 2e kwal. 5.40-6.50. koei
en 1e kwal. 6,30-7,55, 2e kwal. 5,55-
6,30 en 3e kwal. 5,00-5,55, worst
koeien 4,90-5,30.
Prijzen in gulden per kg geslacht ge
wicht: schapen 5,00-6,75, lammeren
(rammen) 8,50-9,50. lammeren (ooi
en) 8.00-9.50.
Prijzen In gulden per stuk: schapen
170-235, lammeren (rammen) 190-
240, lammeren (ooien) 180-200.
Aanvoer: totaal 1533 stuks, waaron-
dern 1240 slachtvee. 207 stieren en
86 slachtschapen en lammeren.
Overzicht: (handel en prijzen) slacht
vee en stieren redelijk gelijk, stieren
matig gelijk, schapen en lammeren
rustig - stabiel.
LEIDEN Groente- en fruitveiling,
maandag 15 december: aardappelen:
12-21; andijvie: 120-141; kroten: 22-
27; boerenkool: 63-84; prei: 41-66;
spruiten al: 36-41; all: 35; b I: 37-38;
bil: 36; d: 40-1.30; uien: 12-51; sla:
40-54; bleekselderij: 30-40; peterse
lie: 51-57; raapstelen: 25-39; radijs:
70-76; selderij: 30-32; paksoi: 35; am-
soi: 120.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ (JW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK
THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
Men kan zich nauwelijks een
grotere tegenstelling indenken
dan tussen de kleine bewee
glijke pianosolist Wladimir
Ashkenazy en de grote statige
mezzo-sopraan Tamara Sin-
jawskaja. Zij werkten beiden
mee aan het groots opgezette
concert van het Concertge
bouw Orkest zaterdagavond in
een uitverkochte Prins Willem
Alexanderzaal van het Con
gresgebouw.
Haitink bracht een program
ma, waarin de donkere kleu
ren en de Russische heroïek de
toon aangaven en deed dat op
een bijna analytische wijze.
Daarmee is niets gezegd ten
nadele van zijn uitvoering van
de Tragische Ouverture in d
opus 81 van Brahms, het Eer
ste Pianoconcert in fis opus 1
van Rachmaninoff en de
Alexander Newsky-cantate
van Prokofjef. Integendeel,
doordat de structuur van de
composities helder werd bloot
gelegd en overdrijving van het
tragische en heroïsche werd
vermeden, won de muziek aan
zeggingskracht. Daar is mis
schien op één punt iets op af te
dingen en dat betreft het koor
van het Concertgebouw Or
kest dat ziin aandeel in de
Cantate weliswaar evenwich
tig en niet zonder een zekere
bewogenheid zong, maar dat
toch qua mentaliteit en zang
ver afstaat van een Russisch of
althans Slavisch koor. Daarom
contrasteerden zij ook met de
magnifieke mezzo-sopraan Ta
mara Sinjawskaja die in een
lang zwart gewaad als een
soort doemgodin de doden op
Bernard Haitink speelt met het Con
certgebouw Orkest werken van
Brahms, Rachmaninoff en Prokofjef,
met als solisten de pianist Wladimir
Ashkenazy en de mezzo-sopraan
Tamara Sinjawskaja. Congresge
bouw Den Haag, zaterdagavond.
het slachtveld bezong en haar
heroïsche klacht van hier bij
na vergeten pathetische hand
gebaren vergezeld deed gaan.
Niet minder groots was de an
dere solist, Wladimir Ashke
nazy, die een gestuurde vertol
king gaf van het minst ge
speelde Pianoconcert opus 1 in
fis van Rachmaninoff. Ook
hier weer een volstrekt open
klank en bovendien een per
fecte samenwerking via de di
rigent van solist en orkest.
Voor al het klatergoud, dat de
jonge Rachmaninoff in beide
snelle hoekdelen etaleert is
een technisch hoogontwikkel
de en uiterst krachtige hand
nodig. Ik vind dit, ook al is dit'
een gewaagde stelling, bij uit
stek een partij voor een man
nelijke solist.
Bij al deze grote en fiere ge
voelens vormde Brahms' Tra
gische Ouverture, deels verbe
ten, deels melancholisch, bijna
ongewild een soort opmaat,
terwijl het, zeker in de waar
dige uitvoering van deze
avond, volledig recht heeft op
een eigen waardering. Jam
mer dat wij het Concertge
bouw Orkest nog maar drie
keer per jaar hier te horen
krijgen, zeker nu wij toch bin
nenkort een volwaardige zaal
te bieden hebben.
BESIER
Toen in 1978 Helenus de Rijke, Johan Dorrestein en Olga Frans-
sen besloten een gitaartrio te vormen, was dat een vrijwel nieuw
fenomeen. Inmiddels zijn zij een bekend en veelgevraagd en
semble geworden en zijn er ook andere gitaartrio's en kwartet
ten gevormd. Groot succes en een Edison behaalden zij met hun
„Vieijaargetijden"-bewerking van Vivaldi.
Hun Haags concert openden zij met de Herfst daaruit, waarbij
helaas geconstateerd moet worden dat, om wat voor redenen
dan ook, deze uitvoering niet meer de perfectie heeft van enige
jaren geleden. Ondanks veelvuldig stemmen lukte het boven
dien niet de toon onderling geheel zuiver te houden. Gelukkig
pakten zij daarna de goede draad op met de prachtige „Collec
tions for three guitars" die Vuntrakul schreef ter gelegenheid
van het gitaarfestival tweeëneenhalf jaar geleden in Bangkok en
die daar door de Amsterdammers bijna letterlijk ten doop werd
gehouden. Hier werd duidelijk dat met een iets andere techniek
en sterk oosters georiënteerde muziek, een gitaartrio een geheel
eigen geluid kan ontwikkelen.
De eigen bewerking van een Strijkkwintet van Boccherini en
een Sonate van Mozart lagen meer in het traditionele vlak van
de charmante en lichtgetinte speelmuziek, met als bijzonderheid
het gebruik van castagnetten bij Boccherini's Vier Spaanse Fan
dango's. De muzikanteske uitsmijter van Chiel Meijering, „Are
you afraid of the dark", waarmee het concert werd afgesloten,
tinkelde van plezier en onthulde iets van de popachtergrond
van de componist. Jammer dat het trio, dat zegt zich vooral op
hedendaagse muziek te concentreren, daar in dit Haagse och
tendconcert niet iets meer van heeft laten merken. Aan de an
dere kant kon men van het gepresenteerde programma geheel
ontspannen genieten en werd er nauwelijks enige inspanning
van de vele luisteraars gevraagd. En dat is op de zondermorgen
ook best lekker.
BESIER
Voor een uitgebreid!
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadpleg!
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van dezf'
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN E(J
ROCINEMA I (Van Boetzelaa 1
straat 6. tel. 01720-20800
Ruthless People (al): 18.3!
21.00. wo. ooK 14.00. EURO
CINEMA II: Running Scared (al
18.30. 21.00. wo. ook 13.4
EUROCINEMA III: Top Gu
(al): 18.45, 21.15. EUROCINEM)
IV: Heartburn (al); 18.45, 21.15
wo. 13.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA III: Sneeuwwil
je en de zeven dwergen (al); wc
14.00.
LEIDEN LUXOR (Statlonswe
19. tel. 071-121239); Youn
Blood (al); 19.00, 21.15. wo oo
14.30. LIDO en STUDK
(Steenstraat 39, tel. 124130
The Mission (12); 18.45, 21.15
ma. di. ook 14.30. Howard (alj
Ruthless People (al). Heartbun
(al). Top Gun (al); 14.30, 19.00
21.15. TRIANON (Breestraa
31, tel. 123875): Histoire d'(
11(16); 14.30, 19.00, 21.15. RB
(Haarlemmerstraat 52. tel. 071
125414); Wet Dreams (16
14.30. 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Sneeuwwitje en de zeve
dwergen (al); wo. 14.30.
NOORDWIJK LIDO THEATEI
(Pr. Bernhardstraal 56, Ie
01719-12800): Short Circuit (al)
ma. 21.15. di. 19.00. Jewel c
the Nile (al); ma. 19.00. di 21.15
KATWIJK CITY THEATER
(Badstraat 30. tel. 01718-74075
Poltergeist II (12); wo. 14.45
19.00, 21.15. ma. di. 19 0C
21.15. CITY THEATER II: Co
lor Purple (al); 20.00. wo. 14.45
e CITY THEATER III: Aliens (12
wo. 14.45, 19.00, 21.30. ma. d
19.00, 21.30. CITY THEATEI
IV: Hitcher (16); Tijden zie I. be
halve wo-mlddag. Peler en d
vliegende autobus (al); wo
14.45.
VOORSCHOTEN GREENWA)
(tel. 01717-4354): Abel; ma. d
wo. 20.15.
15.45.
KINDERVOORSTELLING
Sneeuwwitje en de 7 dwergen
wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (Ie
01751-13269): De wisselwach
ter (12); 20.00.
KINDERVOORSTELLING
De avontuurlijke reis van Natl
Gann; wo. 14.00
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27
tel. 463500): Top gun (al); 14.00
19,00, 21.30. ASTA 2 (Spui 27
tel. 463500): „Crocodile" Dun
dee (al); 14.00, 18.45, 21.15
ASTA 3: Quicksilver (al
14.00, 19.00, 21.30. BABYLOI
1 (naast Centraal Station, te
471656): Ruthless people (al
14.00, 19.00. 21.30. BABYLOI
2: Heartburn (al); 14.00, 18.4!
21.15. BABYLON 3: The colo
purple (al); 13.45, 20.00. Cl
NEAC 1 (Buitenhof 20. Ie
630637): Highlander (16); 14.00
18.45, 21.30. CINEAC 2: Dowi
and out in Beverly Hills (16
14.00, 18.45, 21.30. CINEAI
3: Legal Eagles (al); 18.41
21.30. ma. di. 14.00. EUROC
NEMA (Leyweg 910. tel. 667066
Aliens (12); wo. 20.15. overig
dagen 14.00, 20.15. METRC
POLE 1 (Carnegielaan, te
456756): The mission (12
14.00, 18.45, 21.30. METRC
POLE 2: Un homme el une tem
me (al); 14.00, 18.45, 21.3C
METROPOLE 3: Astérix cori
tra Caesar (al); 14.00, 18.49
21.30. METROPOLE 4: Abod
last night (12); 14.00, 18.49
21.30. METROPOLE 5: Had
nah and her sisters (al); 14.00
21.30. Wall Disney's „Fantasia
(al); wo. 14.00. ODEON 1 (Hered
gracht 13. tel. 462400): Howad
(al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEl
ON 2: 8 Million ways to die (16]
13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3
Running scared (12); 13.45
18.45. 21.30. ODEON 4
Youngblood (al); 13.45, 18.45
21.30. LE PARIS 1 (Ketting
straat 12b, tel. 656402): Bran
dend verlangen (18); v.a. 12.15
LE PARIS 2: Honeymoon ir
paradise (18); v.a. 12.30. PA
RIS 3: Stoeipoezen in het hoc
(16); dag. v.a. 12.30. HAAG5
FILMHUIS (Denneweg 56. Id
459900): Zaal 1: Mishima; 19.30
21.45. Zaal 2: Frida; 19.30
Death of a salesman; 21.45
Zaal 3: Vision of the future: dag
19.30, 21.45. wo. 20.00. Barb»
rella; ma. Fahrenheit 451; di
Play time; wo.
(ADVERTENTIE)
m
Dit schouwspel
komt NIET op TV
Nu al voor de negende
keer kon men dank zij de
SCHAK gistermiddag
naar hartelust zingen en
spelen in de Lutherse
Kerk. En daarvan maak
ten nogal wat mensen ge
bruik, zodat een orkest
van ongeveer 45 man kon
worden gevormd en een
koor van ongeveer 70.
René Verhoeff moest van al
deze amateurs één geheel
trachten te vormen en door
zijn grote ervaring als koor- en
orkestdirigent speelde binnen
5 minuten een orkest van de
wonderlijkste samenstelling
als een goed klinkend ensem
ble en werd met even grote
oplettendheid door een koor
gezongen. Het programma be
vatte natuurlijk kerstliederen,
maar René Verhoeff had ge
lukkig ook minder bekende én
erg mooie werken uitgezocht,
naast het uitverkoren „Nu zijt
wellekome", een voorbeeld
voor menig doorsnee kerstcon
cert.
Het aardige van deze kerst-
klankmiddag is altijd de korte
gesprekjes tussen dirigent en
medewerkers: de zangers be
hoorden vrijwel allen tot ko
ren uit Den Haag en omstre
ken en zelfs uit Rotterdam. En
weet men, dat hier een koor
van gehandicapten bestaat?
Ook de spelers kwamen bi;
alle uit bestaande orkest
van symfonie-, mandolin
ha-fa-orkesten en drumban
Maar wat wellicht het mee
opviel, was het zeer grote a;
tal kinderen, al dan niet d
uitmakend van orkest of k
derkoor of met de ouders ro
gekomen. Wat te zeggen
een kleine lyra-bespeler of
piepjonge celliste.
Welk een grote verscheid
heid aan amateurvereniginj
werd hier geboden, welk i
rijkdom aan musiceervreug
Laat de nieuwe burgemees
en de nieuwe wethouder i
cultuur deze rijkdom, die
zijn variëteit uniek is voor i
land, in hemelsnaam g<
hoeden.
NOES KOK