PE NIEUWE GALANT VOOR A MITSUBISHI DE GESTAALDE PERFEKTIE rioliste Kaoru Kakudo gaat liet meer terug naar Japan r LESKO speelt j beeldende muziek WATERSCHAP NOORDWOUDE Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO- CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Ruthless People (al); 18.30. 21.00. za. zo. wo. ook 14.00. EUROCINEMA II: Running Scared (al); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.45 EUROCINEMA III: Top Gun (al); 18.45, 21.15. EURO CINEMA IV: Heartburn (al); 18.45, 21.15. za. zo. wo. 13.45. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Ruthless Peop le (al); za. 24.00. EUROCINEMA II: Running Scared (al); za. 24.00. EUROCINEMA lil: Zuster voor dag en nacht (18); za. 24.00. EU ROCINEMA IV: Sexfeestjes (18); za 24.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA III: Sneeuwwitje en de zeven dwergen (al); za. zo. wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239); Young Blood (al); 19.00, 21.1.5. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): The Mission (12); 18.45, 21.15. do. vr. ma. di. ook 14.30. Howard (al), Ruthless Peop le (al), Heartburn (al), Top Gun (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Histoi- re d'O 11(16); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414); Wet Dreams (16); 14.30, 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Sneeuwwitje en de zeven dwergen (al); za. zo. wo. 14.30. NACHTVOORSTELLINGEN REX: De gelaarsde poesjes (18) za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Short Circuit (al); vr. za. ma. 21.15. zo. 20.15. di. 19.00. Je wel ot the Nile (al); vr. za. ma. 19.00. zo. 15.00 en di 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Poltergeist II (12); do. vr. za. zo. wo. 14.45. 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Color Purple (al); 20.00. do. vr. za. zo. wo. 14.45. CITY THEATER III: Aliens (12Y, do. vr. za. zo. wo. 14.45, 19.00, 21.30. ma. di. 19,00, 21.30. CITY THEATER IV: Hit- cher (16); Tijden zie I, behalve za. wo-middag. Peter en de vliegend* autobus (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Short circuit (al); vr. za. 19.00, 21.15. The runaway train (12); do. 20.15. zo. 21.15. Abel; ma. di. wo. 20.15. Little lord Fauntleroy (al); vr. t/m zo. 15.45. wo. 15.45. KINDERVOORSTELLING Sneeuwwitje en de 7 dwergen; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Pretty in pink (al); do. t/m zo. 20.00. De wisselwach ter (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING De avontuurlijke reis van Natty Gann; za. zo. wo. 14.00 DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Top gun (al); 14.00, 19,00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500): „Crocodile" Dundee (al); 14.00. 18.45, 21.15. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.15. ASTA 3: Quicksilver (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.15. BABYLON 1 (naast Cen traal Station, tel. 471656): Ruthless people (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BA BYLON 2: Heartburn (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.15, 15.45, 18.45, 21.15. BABYLON 3: The color purple (al); 13.45, 20.00. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Highlander (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Down and out in Beverly Hills (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Legal Eagles (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Aliens (12); za. wo. 20.15. zo. 16.00, 20.15. overige dagen 14.00, 20.15. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): The mission (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 2: Un homme et une femme (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. Sinds 1970 is de Japanse vio- vervolgens bij Iwan Gam- liste Kaoru Kakudo verbon- lamjan in New York, een we den aan het Rotterdams Phil- reldberoemde vioolpedagoog, harmonisch Orkest, waar zij Vervolgens bezocht zij in in 1982 plaatsvervangend 1981 de Internationale Som- eerste concertmeester is ge- merakademie" in Salzburg, worden. Zij maakte op 10-ja- die onder leiding stond van rige leeftijd haar debuut voor Frans Samohyl. de televisie, twee jaar later gevolgd door haar eerste Kaoru Kakudo treedt regel- openbare concert. Kaoru Ka- matig op als soliste bij het kudo studeerde aan de Uni- Rotterdams Philharmonisch versity of arts in Tokio, een Orkest, waar zij tot de (vele) studie die zij beëindigde met .pronkstukken" behoort, die de uitvoering van het Viool- dit orkest rijk is. In veel concert van Glazounow. In plaatsen, zoals in Amsterdam, 1975 meldde zij zich als deel- Rotterdam, Utrecht, Dor- neemster aan het Oscar drecht en Leiden geeft ze re- Back-concours, en ofschoon gelmatig recitals. Zij zal nu in dit een nationaal concours is, het vervolg in haar geboorte- behoorde zij toch tot de prijs- land Japan 's zomers een winnaars met een extra ver- meestercursus gaan leiden melding van Herman Kreb- waarbij ze ook als solist zal bers. In 1978 studeerde zij optreden. L'histoire de Babar, uitgevoerd door het ESKO. Gezien op disndag 10 de cember in het LAK-theater in Leiden. Het kleine olifantje Babar stond gisteravond tijdens het concert van het LESKO in het middelpunt. De leden van het LESKO, dat speelde onder leiding van Ernst van Tiel, waren hoofdzake lijk in grijs en roze gekleed, sommigen hadden een pluche oli fantje aan hun instrument hangen, en de achterwand van het LAK-theater hing vol met kleurige, door kinderen geplakte en geknutselde olifanten. p Dat alles was naar aanleiding van de uitvoering van een compo- |Isitie van Francis Poulenc, ,,L' Histoire de Babar", geschreven R naar aanleiding van het gelijknamige kinderboek van Jean 11 Frangaix. Het verhaal van Babar werd op een heel leuke manier verteld door Leoni Jansen, terwijl de tekeningen op een projec tiescherm achter het orkest vertoond werden. De muziek vormt hier een treffende illustratie bij, en is gevoelig, bijvoorbeeld als Babar verdriet heeft omdat hij zo ver bij zijn vriendjes vandaan is, maar ook vaak humoristisch, bijvoorbeeld in de manier van uitbeelden hoe het olifantje ochtendgymnastiek doet of autorijdt. LESKO bracht dit alles in suggestief en charmant spel tot leven. ,,L' Histoire de Babar" maakte deel uit van de thema-avond „Muziek en beeldende kunst". LESKO liet hóren dat er ook nog andere relaties tussen muziek en beeldende kunst zijn, dan „mu ziek als illustratie of naar aanleiding van een beeld". In de ten gehore gebrachte composities van Antonio Bilbao en van Riccar- do Malipiero wordt, bij elk op een heel eigen manier, als het ware geschilderd met de noten zelf. Bij Malipiero was dat nog - duidelijker dan bij Bilbao. De abstrakte schilderingen van Miro die bij zijn „Après Miro" vertoond werden, kwamen inderdaad overeen met de „schildering" die de componist in muzikale taal maakte; hier een lijn, daar een dikke vlek, daar een stip. Een derde relatie tussen muziek en beeld die LESKO gister avond naar voren bracht, was te horen en te zien in de muziek van John Cage, die zijn partituur niet in traditioneel noten schrift noteerde, maar in allerlei tekeningetjes, -die aangeven wat er wanneer moet klinken. De partituur is dus tegelijk beel dende kunst. Er is veel ruimte voor improvisatie, waarvan LES KO dankbaar en kreatief gebruik maakte. De instrumenten werden op verschillende manieren gebruikt; van het mondstuk van de fluit tot de klep van de piano die als slagwerk diende, en gebruik van de menselijke stem toe. ANNETTE JASPERSE AFKONDIGING KEUR OF POLITIEVERORDENING Dijkgraaf en heemraden maken bekend, dat op 24 december 1986 afkondiging geschiedt van de Keur of Politieverordening van het waterschap Noordwoude. De Keur of Politieverordening bevat algemeen verbindende voorschriften in het huishoudelijke belang van het waterschap op waterstaatkundig gebied. Het waterschapsgebied omvat de volgende polders: polder Haasbroek, polder Groenendijk. Gemenewegse polder, Rhijnenburgerpolder, Geer- en Buurtpolder, polder De Noordpias, Voorofsche polder en Ambachtspolder. Tegelijk met deze afkondiging wordt de Keur of Politieverordening voor een ieder op werkdagen tussen 09.00 en 16.00 uur ter lezing gelegd op de secretarie van het waterschap. Raadhuisplein 1 te Hazerswoude-dorp, gedurende drie maanden. Voorts wordt de Keur, voorzien van vijf kaartbijlagen, voor een ieder verkrijgbaar gesteld tegen betaling van 25.- per exemplaar. Hazerswoude. 10 december 1986. Dijkgraaf en heemraden van het waterschap Noordwoude, ipelzaal K&O (Leiden): In Kamer- jiziekserie het optreden van de diste Kaoru Kakudo en Herman Ihom, piano. Het programma ver- ■Idt werken van Mozart, C. Lnck, Tartini, Suk en Chauaaon. ijdag 12 december, aanvang 20.15 r EIDEN Net even de l/intig jaar gepasseerd, Lram Kaoru Kakudo har Nederland. In haar Jgage een groot vioolta- jnt, maar zonder enige jjenknobbel die haar het Btaan in den vreemde kunnen vergemakke- ken. Zij leek zich in het jven te houden met een ppklein Duits woorden- ^ekje dat nauwelijks die jam mocht hebben, en tet het aanwijzend voor- Mamwoord „ditte" voor j het boodschappen en. Dat was zestien jaar leden zo, maar hoe ian de zaken nu? Kaoru )kudo ligt nog steeds erhoop met de Neder- idse taal, maar ze be- ijpt alles. bekent dat „ditte" nog eds in haar Nederlandse vo- lulair ligt verankerd, en dat er bij voortduring wonde- r mee kan bereiken. Ze jft een levendig, expressief licht dat naar gelang haar mming, heel snel kan wisse- i van een vrolijke lach naar pe ernst. kwam destijds naar Neder- id via de dirigent Jean _urmet. „Het was eigenlijk hl geheim, maar ik had toch ïoord dat Jean Fournet, de nmalige dirigent van het 'itterdams Philharmonisch kest, in Tokio was en goede jlisten zocht. Ik heb ge- t lagd of ik een auditie mocht risen. Na afloop zei hij dat het r l goed was en dat ik ervan ij» i horen. Maar ik geloofde het niet zo erg en eerlijk ge zegd dacht ik dat ik afgepoei erd was. Dan kun je begrijpen dat ik een beetje overdonderd* was toen ik een brief ontving van het Rotterdams Philhar monisch Orkest, waarin ze me een contract aanboden bij de tweede violen. Daar heb ik toen diep over nagedacht, want ik moest mijn land verla ten, mijn familie ^n mijn vrienden. Maar ik heb het toch gedaan. Ik kende hier wel een Japanse vriend, waar aan ik in het begin wat steun had, maar ik moest het toch alleen doen. Ik heb ontzettend hard gewerkt, veel gestudeerd vooral. Ik ben nu sinds 1982 plaatsvervangend eerste con certmeester, maar daarvoor heb ik vier keer een proefspel moeten doen. Elke keer geloof ik een eindje naar de goede richting. In 1973 werd ik plaatsvervangend tweede con certmeester, en in 1982 plaats vervangend eerste concert meester". Kamermuziek „Enige keren trad ik als soliste met ons orkest op, en zoals je weet, speel ik ook veel kamer muziek. Ik ben in New York geweest en daar heb ik gestu deerd bij Iwan Galamjan, een groot man, die een begrip is voor alle violisten. Dat was dus Amerika. En elk jaar ga ik in de vakantie terug naar mijn ouders in Japan. Daar spreek ik ook veel met mijn broer die concertmeester is bij het Radio Philharmonisch Orkest in To kio. Maar..." Kaoru Kakudo zit ineens kaarsrecht op, kijkt triomfantelijk en vervolgt dan: „Voor het eerst volgend jaar geef ik in Tokio een meester cursus. „Natuurlijk ben ik daar trots op". Het gebeurt zo vaak dat ande re grote orkesten nogal eens hengelen naar goede violisten, ook in het buitenland. Zou Ka oru Kakudo dat doen en haar orkest willen verlaten? Ze denkt ernstig na en schudt DONDERDAG 11 DECEMBER 1986 PAGINA 15 LEIDEN OUDSHOORN, Levendaal 136-138, tel. 071-149341. LEIDERDORP OUDSHOORN, Tbuwbaan 5, tel. 071-410141. EjuNST Ccidóe(Bou/tani dan haar hoofd. „Nee, ik houd niet zo erg van veranderen. In de eerste plaats heb ik een uit stekende samenwerking met fijne collega's die ik niet graag zou willen missen. Maar ik ben trots op mijn eigen Rotter dams Philharmonisch Orkest. Ik zou zelfs niet meer voor goed naar Japan terug willen". Zou Kaoru Kakudo, die nu plaatsvervangend eerste con certmeester is, niet gewoon eerste concertmeester willen worden? "Misschien omdat ik voor mezelf nogal veeleisend ben, maar echte kwaliteit herken ik meteen. Echte kwaliteit is niet opdnngerig maar ingehouden, zit meer van binnen dan aan de buitenkant. De Galant vind ik daar een prima voor beeld van. Geen onzin, geen prots, geen praal, maar schitterend vormgegeven funktionaliteit en barstensyol kwaliteit voor wie er oog voor heeft, 't Is ook een auto waar je naartoe moet groeien. Zowel maatschappelijk als qua ap preciatie. De '87-ers hebben me in die zin verrast dat de toch al opmerkelijk stijlvolle achtersteven rEPArUT n°g mooier bleek te kunnen UBUAVni en ook aan tal van andere 5 DAT DIE ACHTERKANT zaken zie je dat Mitsubishi NOG MOOIER KON» w^iSïnc^agjeje wel eens af. Hoe lang kun je doorgaan met het nog perfekter maken van een auto die je eigen lijk al perfekt vindt?" DE NIEUWE GALANT Inderdaad; de nieuwe Galant zal smaak-en kwaliteitsbewuste mensen nog meer aanspre ken dan zijn roemruchte voorgangers. Dat de technologie bij Mitsubishi bepaald niet stilstaat, blijkt uit tal van interessante détails en wordt nog eens extra onderstreept door een garantieschema waaruit het opperste vertrouwen van Mitsubishi in het eigen produkt duidelijk naar voren komt. Want net als alle andere Mitsubishi's krijgt ook uw Galant de unieke 1-2-3 jaar garantie mee met een schema dat tot 3 jaar of 100.000 km lang extra zekerheid geeft. Op korrosie van binnenuit geeft de fabnek maar liefst 6 jaar garantie. En dat doet een autobouwer natuurlijk al leen maar, als hij heel zeker van zijn zaak is. De keuzemogelijkheden die het Galant programma biedt zijn zo gevaneerd, dat ieder zijn of haar eigen Galant kan "komponeren". Voor wie extra schoon wil rijden, is er de meuwe 200Ó GLS met katalysator. Nóg een inte ressant nieuwtje is de 2000 GL, de geliefde GL versie maar dan met een snellere 2-liter motor: echt een schitterende auto voor mensen die rond de 28.000 gulden kunnen investeren. Verder kunt u kiezen uit verschillende benzinemotoren, turbomotoren, turbodiesels, vijfversnellingsbakken, 4-traps automaten, en een gamma interessante kleuren en extra's die het leven en rijden nóg meer veraangenamen. U merkt het, er is nu alle reden om een proefnt te maken in de Galant van uw keuze. U houdt er bovendien een gratis minivakantie (max. 3 overnachtingen) voor 2 personen aan over. De nieuwe Mitsubishi Galant, al vanaf f 23.995,-* (inkl. BTW, exkl. anti-korrosiebehan- deling en aflevenngskosten). Importeur: Hart Nibbrig Greeve BV, Sassenheim. Tfel. 02522-66111. Wijzigingen voorbehou- dea Ze legt haar kleine gebalde vuist op tafel en zegt dan: „Dat moet naar mijn mening altijd een man zijn, eentje die de zaak eronder kan houden en naar wie ze luisteren als er problemen zijn. Ik betwijfel of ik dat zou kunnen doen". Daarmee geeft ze aan dat het feminisme zonder enig be zwaar aan haar voorbij gaat en dat ze daarmee ook niet de minste moeite mee heeft. Wel vindt ze dat een vrouw in haar positie het moeilijker heeft dan een man. „Afgezien van „Afgezien van mijn dagelijkse werk bij het orkest, de repetities, moet ik ook veel studeren". mijn dagelijkse werk bij het orkest, de repetities, moet ik ook veel studeren. En daar naast heb ik mijn huishoudelij ke bezigheden, koken, bood schappen doen en ik heb ook nog mijn handen vol aan mijn kat". Binnenkort kom ik weer, zoals elk jaar, naar Leiden. Ik verheug me vooral op de So nate van César Franck. Een prachtig stuk. En Herman Uhlhorn ik kan me geen betere begeleider voorstellen kan hierin ook ruimschoots aan zijn trekken komen". BEP RIJNDERS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 15