De wereld
van de
Zoogdieren
Agonie: notities vertellen verhaal
Zuidafrikaanse kunstenaars
op manifestatie in Amsterdam
Gorbatsjov brengt betere tijden voor rockmuzikant
Isabel Allende verpakt gruwelijke werkelijkheid in bloemrijke taal
Computerboeken niet te modern
KUNST
SaidóaQowuwt
DINSDAG 9 DECEMBER 1986 PAGINA lf
Laurence Olivier-prijs
voor Albert Finney
LONDEN Bij de uitreiking van de jaarlijkse
Laurence Olivier-toneelprijzen in Londen is Al-
bert Finney uitgeroepen tot „toneelspeler van het
jaar". Finney kreeg de onderscheiding voor zijn rol
in het Lyle Ressler-stuk „Orphans". Op 18 novem
ber had hij al de London Standard-prijs als beste
acteur van het jaar gekregen. Beste toneelspeelster
werd Lindsay Duncan, voor haar rol in de bewer
king door Christopher Hampton van het Franse
stuk „Les liaisons dangereuses". De opvoering door
de Royal Shakespeare Company werd ook toneel
stuk van het jaar. De begeerde Olivierprijs is ver
leend aan de musical „The Phantom of the Opera"
van Andrew Lloyd Webber. De voorstellingen van
„Phantom" en „Les liasons" zijn tot midden-1987
volgeboekt. Voor zijn rol in „Phantom" kreeg Mi
chael Crawford de prijs van beste vertolker in een
musical
Exportprijs voor
Marjolein Sligte
AMSTERDAM Marjolein
Sligte, momenteel te zien in
de musical „Publiek" van
Seth Gaaikema en Bob
Zimmerman, is onderschei
den met de Pall Mali Ex
port Prijs voor dit jaar. De
prijs, die bestaat uit 10.000
gulden, wordt jaarlijks toe
gekend om de ontwikkeling
van jonge talentvolle Ne
derlandse artiesten te be
vorderen. Marjolein Sligte
(32) begon haar carrière bij
het amateurtoneel. Zij zal
de prijs op 18 januari 1987
in Amsterdam in ontvangst
nemen.
Visser Neerlandia-prijs
voor Luisa Treves
Luisa Treves, schrijfster van
het TV-spel „Een gat in de
markt", is de twee-jaarlijkse
literaire Visser Neerlandia-
prijs toegekend. De prijs
wordt door de jury toegekend
aan personen die aan de
verrijking van de Nederlandse
cultuur een bijzondere
bijdrage hebben geleverd.
Aanbouw
Concertgebouw
kan doorgaan
AMSTERDAM De Raad
van State heeft het bezwaar
van de Vereniging Monumen
taal Concertgebouw tegen het
verstrekken van een bouwver
gunning voor de uitbreiding
van het Amsterdamse Con
certgebouw door B en W van
de hoofdstad niet ontvankelijk
verklaard. Volgens de Raad
van State werd het bezwaar
schrift van de vereniging en
enkele omwonenden te laat
ingediend. Daarbij was geen
sprake van een „verschoonba
re overschrijding" van de in
dientermijn, zo meent de
Raad. De vereniging is tegen
de moderne aanbouw van het
Concertgebouw omdat het mo
numentale karakter van het
complex erdoor zou worden
aangetast. De aanbouw zal in
1987 beginnen en sluit aan op
de renovatiewerkzaamheden
die aan het Concertgebouw
worden uitgevoerd. De vereni
ging vindt dat er nog voldoen
de tijd is om alternatieve plan
nen te ontwikkelen voor de
uitbreiding van het Concertge
bouw, waardoor de aanbouw
die zij zo verafschuwen niet
nodig zal zijn. De gemeente en
het Concertgebouw zijn daar
fel tegen.
OVERLEG OVER CULTUUR IN „ANDER" ZUID-AFRIKA
AMSTERDAM Onge
veer 200 Zuidafrikaanse
kunstenaars, al of niet le
vend in ballingschap, zul
len in december 1987
naar Amsterdam komen
om daar met Nederlandse
collega's te praten over
de cultuur in een ander,
democratisch en non-ra
ciaal Zuid-Afrika. Tege
lijkertijd zal er in de
hoofdstad een cultureel
festival rond dit thema
worden gehouden met
onder meer een expositie
van Zuidafrikaanse kuns
tenaars in het Stedelijk
Museum en voorstellin
gen in Stadsschouwburg
en Muziektheater.
Schrijfster Mies Bouhuys en
voorzitter Conny Braam van
de Anti Apartheids Beweging
Nederland (AABN) presen
teerden gisteren de piannen.
Zij zijn respectievelijk voorzit
ter en secretaris van de pas
opgerichte stichting CASA
(Culture in Another South
Africa), die de conferentie en
het cultureel festival in sa
menwerking met de AABN
organiseert.
De cultuur moet momenteel
in Zuid-Afrika in het verbor
gene gedijen of in balling
schap. Er is vandaag in dat
land geen plaats voor commu
nicatie, uitwisseling, kritiek,
appreciatie en vrij contact
met andere mensen, levens
voorwaarden voor cultuur, al
dus Mies Bouhuys. De confe
rentie heeft tot doel een open
discussie te stimuleren over
de betekenis van cultuur in
Zuid-Afrika, niet alleen voor
de toekomst, maar ook voor
nu, zo voegde zij er aan toe.
De Zuidafrikaanse kunste
naars die naar Amsterdam
komen zijn actief op zeer uit
eenlopende terreinen van
kunst en cultuur. Op die ter
reinen zullen ook workshops
worden opgezet. De bevindin
gen daarvan zullen worden
benut voor verschillende ont
werpen voor een culturele in
frastructuur voor Zuid-Afri
ka. Er zal worden gesproken
over de vormen waarin het
culturele leven in Zuid-Afri-
ka-na-de-apartheid gestalte
zou kunnen krijgen.
Daarbij zullen ook ideeën
worden uitgewisseld over de
opbouw van culturele centra,
culturele vrijplaatsen in de
zogenaamde townships tot en
met de mogelijke oprichting
van een gemeenschappelijk
museum- en cultuurcentrum
in dat land. Dat alles zal ge
beuren zonder een complete
blauwdruk uit te werken.
Aan de orde komen ook vra
gen hoe steun aan initiatieven
op deze terreinen kan worden
verleend. Ook zaken als de
oprichting van een cultureel,
fonds, het instellen van beur
zen en een culturele prijs ko
men op de conferentie aan de
orde.
Het voorlopige programma
van de conferentie werd
overhandigd aan wethouder
W. Etty, waarbij werd opge
merkt dat Amsterdam in 1987
niet alleen culturele hoofdstad
van Europa is („met zijn ven
ster gericht op de wereld")
maar dat het gemeentebestuur
Amsterdam ook heeft uitge
roepen tot anti-apartheids-
stad.
Supervisie: dr. Philip Whitfield
In de uitstekende serie dieren-
'atlassen' van het Spectrum
zijn recentelijk de delen zoog
dieren en vogels verschenen.
Rijk geïllustreerd en van een
encyclopedische volledigheid.
Het deel over de zoogdieren is
gebaseerd op de nieuwe Spec
trum Encyclopedie van de ge
wervelde dieren, waarvan de
zoogdieren deel uitmaken. Bei
de delen zijn opgezet als een
catalogus. Je hoeft het register
maar open te leggen en de vo
gels vliegen je om de oren. Het
maken van een keuze is in dit
soort gevallen altijd de groot
ste moeilijkheid. Alleen al van
de zoogdieren, toch de hoogste
trap in het dierenrijk, bestaan
ruim vierduizend soorten. De
keuze moet de variatie aan
mogelijkheden die de natuur
biedt goed weergeven.
Van elke soort zijn de Neder
landse en wetenschappelijke
namen vermeld, het versprei
dingsgebied, de lichamelijke
kenmerken, het leefmilieu en
gedrag. Zoogdieren vertonen
het toppunt van aanpassing
van de natuur aan de leefom
standigheden. Ze komen in
zout- (walvissen) en zoetwater
voor, te land en in de lucht
(vleermuizen). Ze onderschei
den zich door hun voortplan
ting, door de zorg voor hun
nageslacht, door hun zintuige-
lijke kenmerken en de keuze
van hun voedsel: plantaardig,
lagere diersoorten, andere
zoogdieren of van alles wat.
Gedomesticeerde soorten ko
men in het boek niet voor.
Dr. D.M. Stoddart en dr. Ph.
Whitfield: De wereld van de
zoogdieren; I.C.J. Galbraith
en Ph. Whitfield; De wereld
van de vogels. Uitg. Het
Spectrum. Prijs per deel:
ƒ39,90.
Frans-Canadese roman
voor het eerst vertaald
Franstalige Canadese romans
waren in ons land, in vertaling
althans, tot nu toe onbekend.
In tegenstelling tot de Engels
talige, waarvan de schrijfster overgewaaid
Margaret Atwood een voor
beeld is, die al wel in een Ne
derlandse vertaling zijn te
krijgen.
Uitgeverij Thoth in Amster
dam heeft voor het eerst een
Frans-Canadese roman in een
Nederlandse vertaling op de
markt gebracht. Waarmee
deze loot van de Canadese lite
ratuur, die veel voortreffelijke
auteurs kent die in Frankrijk
tal van onderscheidingen heo-
ben gekregen, eindelijk -in
vertaling- naar ons land
ist en dichter Jaques Braul
Brault ontving juist deze
maand voor ziin gehele oeuvre
de Prix David, de belangrijk
ste literaire onderscheiding
van de staat Quebec. Agonie
werd bekroond met de Prix du
Gouverneur Général.
De korte roman wordt niet in
chronologische volgorde ver
teld en het is aan de lezer de
rode draad zelf te reconstrue
ren. De verteller volgt op een
avond na een filmvoorstelling
over Nepal zijn vroegere hoog
leraar filosofie in het park en
f>akt als deze in 'doods- en zie-
estrijd (agonie) op de bank ligt
diens notitieboekje.
Eenmaal thuis probeert hij die
avond en nacht de tragische
levensloop van de hoogleraar
na te gaan waarbij hij put uit
zijn eigen herinneringen en
zich baseert op gegevens uit
het boekje.
De trieste jeugd van de hoogle
raar, de dood van zijn vader,
de eerste liefdes, zijn carrière
en het abrupte einde ervan.
In 1968 vertrekt de hoogleraar
voor een congers naar Frank
rijk, maar door de gebeurtenis
sen van de mei-revolutie ziet
hij daarvan af en komt in Ne
derland in Rotterdam terecht;
gaat vervolgens naar New
York waar hij hoort dat zijn
moeder is overleden. Daarna
leidt hij een zwervend bestaan,
trekt zich terug uit het sociale het heden waarin de verteller
bestaan en leeft als een clo- de levensloop van de hoogle-
chard in een oude treinwagon, raar reconstrueert.
Na een hartaanval belandt hij
in een ziekenhuis waar hij ijlt .De verteller is in de ban van
over de delta van Maas en het leven van de hoogleraar
Rijn en de Rotterdamse Lijn- en identificeert zich met hem.
baan. Weer uit het ziekenhuis De beide personages lijken
gaat hij naar de film over Ne- steeds weer in elkaar over te
pal en loopt het park in waar vloeien. Ook de verteller, die
de verteller zijn notitieboekje grootse journalistieke dromen
meeneemt. De circel is rond. had, voelt zich mislukt en een-
Het verhaal speelt zich in drie zaam.
verschillende tijden af. Het Na het zien van de film schei-
verleden van de hoogleraar, den de wegen zich. Lijkt de
de recente gebeurtenissen en hoogleraar zich over te geven
en lijkt de verteller te beslui
ten zijn frustraties te laten
voor wat ze zijn en weer terug
te vallen in de dagelijkse mo
notonie sleur.
Aan het slot van de roman
komt hij echter in opstand en
weigert naar zijn werk te
gaan. "Ik ga niet naar kantoor.
Niet naar zijn grafsteen als ze
hem er één geven. Ik ga niet.
Ik zal sterven zonder te ster
ven". Een boeiend verhaal.
Jaques Brault: Agonie. Uitg.
Thoth. Prijs ƒ19,50.
MOSKOU Twee jaar
geleden was Boris Gre
bensjikov uit Leningrad
nog letterlijk en figuurlijk
een „underground"-pop-
ster. Zijn optredens met
de groep „Radio Africa"
waren slechts bestemd
voor een vriendenkring.
Maar onder de leiding van
Michail Gorbatsjov streeft
het Kremlin ernaar om
met de moderne aspecten
van de Russische maat
schappij te pronken, de
smaak van de Russische
jeugd te testen en om de
verstarde structuren bin-
wereld te versoepelen.
Grebensjikov heeft nu met
zijn groep Aquarium de eerste
plaat gemaakt onder het offi
ciële staatslabel Melodia en de
media prijzen de groep als een
van de beste rockgroepen van
het land. Onlangs speelde de
groep acht avonden in een
sportpaleis in Leningrad en
werden er twee korte concer
ten gegeven in Moskou tijdens
een culturele manifestatie in
de Manege, de belangrijkste
kunstgalerie van het land.
De stap die de groep heeft
kunnen maken van een nau
welijks geaccepteerde rock
groep tot alom gerespecteerde
band is tekenend voor de be-
nen de heersende kunst- langstelling die er bestaat bij
de autoriteiten om rockmuziek
in te passen in de door de au
toriteiten gesanctioneerde cul
tuur.
Tekenend voor deze verande
ring was ook het benefietcon
cert dit jaar van Russische
popgroepen ten behoeve van
de slachtoffers van de ramp
met de kerncentrale in Tsjer-
nobil.
Daarbij werden de fans op vei
lige afstand van het podium
gehouden en het concert miste
iedere opwinding zoals die in
het Westen wel vaak te zien is.
De officiële bevordering van
rockmuziek kan er toe leiden
dat fans zich afwenden omdat
het verzet van de autoriteiten
er nog een vleugje romantiek
aan gaf. Maar het verbaast ook
degenen die zich nog herinne
ren hoe de popmuziek de Sov
jet-Unie haar entree maakte
met eindeloos gecopieerde
bandjes met Beatles-songs.
Een muzikant uit Moskou her
innert zich: „Ik herinner me
nog, hoe de Beatles werden af
gedaan als corrumperend voor
de jeugd. Als ik daar aan denk
is het ongelooflijk wat er nu
gebeurt."
De officiële goedkeuring voor
de muziek noopt sommige ar
tiesten om nieuwe richtingen
in te slaan om in de voorhoede
te blijven.
„Nu alles mogelijk is moet ik
iets anders vinden," meent de
pianist en componist Sergej
Roerjochin. Een onlangs door
de autoriteiten toegestaan con
cert van hem en zijn groep
Pop Mechanics werd uitge
voerd met rondspringende
vrouwen en een levende geit.
In de jaren zeventig werd rus
tige popmuziek min of meer
geaccepteerd in de Sovjet-
Unie, mits de teksten niet
anarchistisch, apocalyptisch of
egocentrisch waren.
De communistische jeugdbe
weging Komsomol beschouw
de rockmuziek echter nog
steeds als een taboe. Melodica
gaf geen platen uit met Wes
terse rockmuziek en bands uit
eigen land die muziek maak
ten naar Westerse snit werden
gepasseerd.
Toch gingen groepen zonder
officiële toestemming, na de
normale werkuren, in de
opnamestudio's van de staat
om hun banden te maken die
over het hele land werden
verspreid.
De officiële Russische bevor
dering van rockmuziek ver
schilt nogal van de miljoene
nindustrie in het Westen die
een omvangrijke jeugdcultuur
heeft gecreëerd.
De muziek van Grebensjikov
reikt van fusion tot folkachti-
ge liedjes in de traditie van
Bob Dylan en Simon and Gar-
funkel. Hij wordt door de au
toriteiten eerder voorgesteld
als een dichter dan een rock
zanger en een gitarist.
De Russische poeet Andrej Vo-
znesensky noemde de ver
spreiding van de rockmuziek
als de geboorte van een nieu
we folklore. Jonge Russen zijn
dankbaar voor de officiële be
langstelling voor rockmuziek
maar toch is er nog kritiek te
horen.
In een speciaal voor amateur
bands bedoelde club in Mos
kou, het Rock Laboratorium,
onlokte de popkriticus Artem
Troitsky tijdens een debat in
januari het applaus van zijn
gehoor toen hij opmerkte dat
de staatstelevisie nog nooit een
concert of muziek heeft uitge
zonden van de Britse groep
Pink Floyd of andere Wester
se groepen die in de Sovjet-
Unie populair zijn. In plaats
daar van wordt mierzoete pop
muziek bevorderd van obscure
Westerse groepen die alleen
het televisie-kijkend publiek
kent.
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800):
Ruthless People (al): 18.30.
21.00. wo. ook 14.00. EURO
CINEMA II: Running Scared (al);
18.30, 21.00. wo. ook 13.45
EUROCINEMA III: Top Gun
(al); 18.45, 21.15. wo. ook 13.45.
EUROCINEMA IV: Aliens (12);
18.30, 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV: Sneeuw
witje en da zeven dwergen (al);
wo. 14.00. 5 december gesloten
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239); Young
Blood (al); 19.00, 21.15. wo. ook
14.30. LIDO en STUDIO
(Steenslraat 39. tel. 124130):
The Mission (12); 18.45. 21.15.
ma. dl. ook 14.30. De Wissel
wachter (12). Ruthless (al), He
artburn (al), Top Gun (al); 14.30,
19.00, 21.15. TRIANON (Bree-
straat 31, tel. 123875): Vuil Spel
(12); 14.30, 19.00, 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414); Body Girls (16); 14.30,
19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Sneeuwwitje en de zeven
dwergen (al); wo. 14.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel.
01719-12800): Pretty In Pink
(al); ma. dl. 19.00. Jewel of the
Nile (al); ma. dl. 21.15. zo. 20.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Poltergeist II (12); wo. 14.45.
19.00, 21.15. ma. di. 19.00,
21.15. CITY THEATER II: Phi
ladelphia Experiment (al); tijden
zie City I. CITY THEATER III:
Car Trouble (al) tijden zie City I.
CITY THEATER IV: Suzi Su
perstar; Tijden zie I, behalve
wo-middag. Peter en de vlie
gende autobus (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Abel; wo.
15.45. El amor Brujo; ma. di.
wo. 20.15.
KINDERVOORSTELLING
Sneeuwwitje en de 7 dwergen;
wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Letter to Bretz-
jnev (al); ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
De fluit en de zes smurfen; wo.
14.00
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27,
tel. 463500): Heartburn (al);
14.00, 19,00, 21.30. ASTA 2
(Spui 27, tel. 463500): Top gun
(al); 14.00, 18.45, 21.15. ASTA
3: Quicksilver (al); 14.00, 19.00,
21.30. BABYLON 1 (naast
Centraal Station, tel. 471656):
Ruthless people (al): 14.00,
19.00, 21.30. BABYLON 2:
Aliens (12); 14.00, 20.15. BA
BYLON 3: The color purple (al);
13.45, 20.00. CINEAC 1 (Bui
tenhof 20. tel. 630637): Legal
eagles (al); 14.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 2: Down and out in
Beverly Hills (16); 14.00, 18.45,
21.30. CINEAC 3: Pshycho III
(16); 18.45, 21.30. ma. di. 14.00. 1
EUROCINEMA (Leyweg 910, J
tel. 667066): Aliëns (12): wo. I
20.15. overige dagen 14.00, I
20.15. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): The mis-
sion (12); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: About last
night (12); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 3: Astèrlx con- I
tra Caesar (al); 14.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 4; Han
nah and her sisters (al); 14.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 5:
Fantasia (al); 14.00, 18.45. zo.
13.15, 16.00, 18.45. Diavolo in
corpo (16); 21.30. ODEON 1 (He
rengracht 13. tel. 462400): 8 Mil
lion ways to die (16); 13.45,
18.45, 21.30. ODEON 2:
Youngblood (al); 13.45, 18.45,
21.30. ODEON 3: Running
scared (12); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 4: Band of the hand
(16); 13.45, 18.45, 21.30. LE
PARIS 2 '(Kettingstraat 12b, tel.
656402): Stoeipoezen in hef
hooi (18); v.a. 12.15. LE PARIS
3: Taboe deel 3 (18); v.a. 12.30.
HAAGS FILMHUIS (Denneweg
56, tel. 459900); Zaal 1: Mishi-
ma; 19.30, 21.45. Zaal 2: Frida;
19.30. Death of a salesman;
21.45. Zaal 3: Metropolis; ma.
Forbidden planet; di. Destina
tion moon; wo. dag. 19.30,
21.45.
KINDERVOORSTELLINGEN:
Odeon 3: Assepoester; wo.
13.45. EURO CINEMA: Taran
en de toverketel; wo. 14.00.
METROPOLE 1: Asterix con
tra Caesar: 14.00. 18.45.
Afwisselend
jeugdboek
over de
toekomst
Na boeken met tien verhalen
over de onderwerpen verliefd
zijn, gezag, griezelig, buiten
beentje en 'n smoesje, is er nu
een jeugdboek verschenen
waarin tien schrijvers zich be
zighouden met „de toekomst".
Een thema waarmee je alle
kanten op kan, en dat blijkt
uit de verhalen. De onderwer
pen variëren van de Koepel
bewoners op Mars tot onder
duiken in de Tweede Wereld
oorlog. Het ene verhaal heeft
ook meer betrekking op het
thema dan het andere. Maar
dat neemt niet weg dat „Tien
x toekomst" een vlot leesbaar
boek is. geschikt voor de wat
oudere jeugd. Schrijvers zijn
Imme Dros, Henk Barnard,
Wim Hofman, Dolf Verroen,
Corri Hafkamp. Tajs Teng,
Alet Schouten, Annelies Jor-
na, Lily van der Velde en Jac
ques Vriens.
„Tien x Toekomst". Uitg,
Van Holkema Warendorf.
Prijs ƒ19,90.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BH UW KRANT Mn
INFORMATIE OVEB FILMS,MUZIEK
THEATER. RECREATIE. EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
Um goedkoop
te beginnen: er is een boekje
dat niet meer hoeft te kosten
dan een briefkaart. Die moet
worden gestuurd aan IBM Ne
derland NV, Postbus 9999,
1006 CE Amsterdam. Verder
natuurlijk naam en adres van
de afzender en linksboven aan
de adreskant de vermelding
„Boekje Innovatie". Wie deze
aanwijzingen opvolgt krijgt
een boekje van 224 pagina's
toegestuurd waarin de beteke
nis van automatisering in de
moderne samenleving wordt
belicht. In een achttal hoofd
stukken wordt de lezer een
beeld van de maatschappij ge
toond waarin de computer van
een voor velen onbereikbare
rekenmachine is uitgegroeid
tot een hulpmiddel voor elke
dag. Mede dank zij de vele il
lustraties is het een aardig
werkje, dat ertoe kan bijdra
gen dat de angst voor of de
overdreven verwachtingen
van computers wat kan wor
den weggenomen.
Niets kosten doet ook een aan
tal programma's dat de ether
wordt ingestuurd tijdens de
uitzendingen NOS-Hobbys-
coop in aansluiting op de we
kelijkse Huiswerklijn. Als taal
voor deze programma's is Basi-
code 3 gekozen, zodat er wel
een vertaalprogramma nodig
is om het programma op de ei
gen huiscomputer te kunnen
laten draaien. In september
1981 begon de zegetocht van
Basicode. Begonnen met ver
taalprogramma's voor tien
merken is dat aantal inmiddels
fors uitgebreid. En ook de
kwaliteit en de mogelijkheden»
van Basicode zijn fiks toegeno
men. De nieuwste versie is Ba
sicode 3, met meer mogelijkhe
den op het gebied van geluid,
grafiek en bestanden, is thans
in gebruik. Om wat te hebbea
aan de binnenkomende piep-
toontjes is het nodig het ver
taalprogramma te hebben.
Voor dertig verschillende
computers zijn die op een cas
settebandje gezet dat behoort
bij het boek „Basicode-3", dat.
door Kluwer is uitgegeven. De
prijs van boek plus bandje is
27,50. In de prijs is ook nog
een aantal programma's begre
pen: sterrenhemel, muziek en
adressenbestand.
De programmeertaal Logo
maakt gebruik van gewone
Nederlandse woorden. Vanaf
het begin kan je er mee aan de
slag, zodat het vooral voor
jeugdige liefhebbers een uitste
kende manier is om de moge
lijkheden van het werken met
een computer te leren door
gronden. Bij uitgeverij Malm-
berg verscheen in samenwer
king met de Stichting Kinde
ren met Computers het boek
Logo, compleet met een dis
kette voor de Commodore 64.
In het boek van 270 pagina's
wordt stapsgewijs de opbouw
van de taal uitgelegd en is een
aantal technieken opgenomen
om zelf te kunnen program
meren. Het geheel ziet er aan
trekkelijk uit en is prima lees
baar. De prijs van deze combi
natie is 129 gulden. Niet voor
delig dus, maar als je ziet wat
voor andere boeken moet wor
den betaald op dit gebied is het
zeker niet te duur.
Wie veel met Basic werkt, iets
wat zeker geldt voor mensen
die een eigen huiscomputer of
personal computer hebben, is
ongetwijfeld gediend met het
boek „Gestructureerd pro
grammeren -met voorbeelden
in Basic" van Peter Bishop.
Het bij Kluwer verschenen
boek bestaat uit vijf dqlen,
waarin achtereenvolgens
wordt ingegaan op de taal Ba
sic zelf, het ontwerpen van
een programma, het verband
tussen programmeren en in
formatica, de algemene theorit
van informatica en de toepas
singen. Het is ook prima te ge
bruiken als cursusboek, onder
meer door de oefeningen en
suggesties voor projecten.
Prijs: 89,50.
Tot slot wil ik nog op wijzen
op een boek dat gericht is op
het gebruikmaken van de mo
gelijkheden van de computer
zonder overdreven aandacht
voor dat apparaat zelf. In „Sta
tistiek en kansberekeningen in
Basic" (Kluwer, 42,50) geeft
K.G.L. Löhlefink een aantal
programma's voor mensen die
geregeld met statistieken aan
de slag zijn.
PI ETER TAFFIJN
Simone Signoret
belasterd: boete
voor uitgever
PARIJS De uitgever v<
het Franse tijdschrift „Zero
is door een Parijse rechtbar
veroordeeld wegens het bela
teren van wijlen de actrice S
mone Signoret. De uitgev
moet tweemaal 50.000 frar
schadevergoeding betalen ai
Signorets weduwnaar, Yv
Montand, en aan haar docht
uit haar eerste huwelijk, C
thérine Allegret. „Zero" hi
in juni een artikel gepubl
ceerd onder de titel „Montar
president, Signoret Eers
Dame van Frankrijk", verg
zeld van een illustratie m
een in staat van ontbindir
verkerend lijk. De recht
noemde de publikatie „walg
lijk en obsceen".
Liefde en geweld zijn de be
langrijkste thema's in het
nieuwste boek van de Chileen
se schrijfster Isabel Allende,
„Liefde en Schaduw". Of
schoon -zij zichzelf noch een
politiek schrijfster noemt,
noch een politiek activiste, is
het onmiskenbaar een politiek
boek geworden. Dat komt
mede door haar achtergrond.
Isabel Allende (44), is een
nichtje van de in 1973 ver
moorde Chileense president
Salvador Allende.
Twee jaar na de dood van haar
oom moest zij met haar gezin
Chili verlaten en woont en
werkt sindsdien als journaliste
in Venezuela. Net als de mees
te andere gevluchte Chilenen
koestert Isabel Allende een
grote heimwee naar haar va
derland. Voor zij weer voet op
Chileense bodem zet, zal ech
ter de dictatuur van generaal
Pinochet moeten zijn verdwe
nen. „Liefde en Schaduw"
speelt zo herkenbaar in het
Chili van Pinochet overi
gens zonder dat de naam van
enig land wordt genoemd
dat de politieke lading ervan
gewoon niet valt te negeren.
De opzet van het verhaal is
misschien niet bijster origi
neel: een jonge vrouw uit de
gegoede middenklase, journa
liste van beroep, raakt be-
- vriend met een linkse intellec
tueel, fotograaf van beroep.
Door die vriendschap komt de
vrouw in een wereld, waar zij
voordien geen weet van had:
die van de slachtoffers van de
militaire dictatuur, van de be
woners van de sloppenwijken
en van de activisten tegen het
generaalsbewind.
Wanneer het tweetal op het
spoor komt van een gruwelij
ke massamoord en die vervol
gens wereldkundig maakt, lij
ken hun dagen geteld. Hun
enige uitweg is de gang die
tienduizenden Chilenen ook
zijn gegaan: het land verlaten
en in ballingschap wachten op
de val van de wrede dictatuur.
Isabel Allende baarde in 1984
en 1985 internationaal veel op
zien met haar eerste roman,
„Het Huis met de Geesten". Zij
werd wel aangeduid als een
vrouwelijke Gabriel Garcia
Marquez. Die vergelijkingen
met de Colombiaanse schrijver
zinde Allende overigens niet.
In interviews verklaarde zij de
overeenkomsten tussen haar
boek en het werk van Mar
quez uit beider Latijnse ach
tergrond. „Het magische in de
literatuur is een deel van onze
werkelijkheid, veroorzaakt
door de combinatie van be
staande mythen en legenden
en de massale stroom immi
granten uit de hele wereld, die
van overal hun dromen, talen,
legenden en liederen mee
brachten".
Een aantal van de critici die
haar eerste boek zo prezen,
hebben „Liefde en Schaduw"
tot de grond toe afgebroken.
Het taalgebruik is inderdaad
bij tijd en wijle mierzoet. Maar
anderzijds moet gesteld wor
den, dat Allende in Liefde en
Schaduw" niet wezenlijk af
wijkt van de lijn die zij in „Het
Huis met de Geesten" heeft
uitgezet: een combinatie van
mythen en realiteit, waarbij d
laatste de overhand heeft. Di
door het (soms tè) bloemrijk'
taalgebruik heen prikt leest d
gruwelijke werkelijkheid val
het hedendaagse Chili.
JOS TIMMER
Isabel Allende: Liefde ei
Schaduw. Uitgeverij: W<
reldbibliotheek, Amstei
dam. Prijs: 29,50.