Boodschappen moet je zelf halen Chris Rea bedient zich van swingend jasje Gemeentemuseum in gebreke bij expositie Marthe Wéry STEUN ONS WERK CeidaeSoiwa/nt Wieteke van Dort Meezingen tegen wil en dank Toonkunstenaars willen heffing op recorders gehandicapten kunnen vaak méér dan-velen denken KUNST WOENSDAG26NOVEMBER 1986PAGINA 1( Jeanne Oosting Prijs voor Ten Hoopen en Den Ouden AMSTERDAM De Jeanne Oosting Prijs voor de figuratieve schilderkunst is dit jaar gewonnen door Paul Hugo ten Hoopen uit Amsterdam en Willem den Ouden uit Varik. Zij ontvangen ieder 3.000 gulden. De onderscheiding bestaat uit een prijs voor het beste olieverfschilderij en één voor de beste aquarel. Ten Hoopen maakt olieverschilderijen en Den Ouden aquarellen. De prijs wordt jaar lijks ter beschikking gesteld door de 87-jarige kunstenares Jeanne Oosting. Schrijver William Bradford Huie overleden GUNTERSVILLE De Ameri- kaanse auteur William Bradford Huie, die heeft geschreven over het geweld in het zuiden van de Vere nigde Staten in de tijd van de strijd om de burgerrechten, is in Alabama overleden. Hij was 76 jaar. Onder de boeken van Huie zijn „The Klans- man", „Three Lives for Mississippi" en „He slew the Dreamer", een bio grafie van de moordenaar van Mar tin Luther King, James Earl Ray. Van twee boeken van de auteur werden film- en televisiescripts ge maakt: „The execution of Private Slovik" én „The Americanization of Emily". CLINT EASTWOOD GRIJPT NAAR MACHTIG WAPEN CARMEL De filmacteur Clint Eastwood, die in zijn films volgens zijn chefs wat al te gauw naar wapens grijpt om de slechterikken naar de andere wereld te helpen, probeert een nieuw wapen dat „machtiger dan het zwaard is": de pen. Eastwood is burgemeester van Carmel in Californië en vorige week schreef hij zijn eerste kro niek in de weekkrant van de gemeente, „The Pine Cone". Hij wil „af en toe" een artikel bijdragen. In zijn eerste column viel „Dirty Harry" met „magnum force" zijn tegenstanders aan en verdedigde enkele omstreden besluiten. Clint Eastwood zei over zijn commentaar: „Je moet weten waar je beperkingen liggen en ik ga mij niet opwerpen als de beste columnist". Maar hij zei het wel leuk te vinden het publiek op deze manier over de ge meentezaken te kunnen inlichten. In zijn column schreef hij o.a. dat er een gemeenteraadslid was dat „voor zolang ik hem ken geen poging heeft ondernomen om „team player" te zijn". Drie miljoen gulden voor oude meesters op veiling AMSTERDAM De veiling van schilderijen van oude meesters van Sotheby Mak van Waay in Am sterdam heeft gisteren drie miljoen gulden opge bracht. Topstukken waren een bebost rivierland schap van Jacob van Ruisdael, dat 483.000 gulden opbracht, twee panelen van Isaac Ouwater, voor stellend de Munttoren en de Oude Kerk in Am sterdam, die samen voor 345.000 gulden onder de hamer gingen en een bloemstilleven van Jacob Marellus, dat voor 276.000 gulden naar Londen ging. De „afdanking van de militia door prins Maurits op de Neede te Utrecht" geschilderd door Joost Cornelisz Drooghsloot ging voor 96.000 gul den naar een nieuwe eigenaar, een paneel van de Vlaamse schilder Joachim Beuckelaer met boeren die hun marktwaren verzamelen, werd verkocht voor 85.100 gulden en van Jan Steen was er een minnend paartje dat voor 69.000 gulden de deur uitging. Franse literaire prijzen voor Zweed en Amerikaan PARIJS De Franse prijs Médicis voor de beste buitenlandse roman 1986 is gisteren verleend aan de Amerikaanse auteur John Hawkes voor zijn boek „Avonturen in de handel in huiden in Alaska". De prijs voor het werk van een Franse auteur ging naar Pierre Combescot voor zijn boek „Les Fu- nérailles de La Sardine". De prijs Fèmina buitenland 1986 door een jury bestaande uit vrouwen ging naar de Zweed Torgny Lind- gren voor de roman Bethsabe en de prijs voor een Frans werk naar de auteur René Belletto voor zijn roman „De hel". WINNAARS CAMERETTEN '86 OVER INHOUD PROGRAMMA: DEN HELDER Bert Schuiling en Herman Boon krijgen de smaak nu pas goed te pakken. Het afgelopen weekeinde werd het tweetal, dat al enkele jaren met wisse lend succes onder de naam „Zindroom" werkt aan een avondvullend ca baretprogramma, op het Camerettenfestival in Delft de eerste prijs toe gekend voor het pro gramma „Bekijk 't maar". Een eer die zo'n diepe in druk heeft gemaakt dat Bert (25) en Herman (28) er nu serieus over denken cabaret tot hun hoofdbe roep te maken. Voor de twee „Jutters", zoals mensen die geboren en geto gen zijn in Den Helder graag worden aangeduid, betekent de prijs een flinke duw in de rug op de moeilijke weg naar landelijke erkenning. Bert, onderwijzer op een lagere school in Den Helder en Her man, leerkracht op een LEAO, timmeren al vier jaar lang aan de weg, zonder dat dat tot nu toe veel zoden aan de dijk zette. Een eerder op treden tijdens Cameretten, in 1983, ging ten onder in de massaliteit van de TH-aula. Wel een finaleplaats, maar geen eerste prijs dat jaar. Die ging naar Brigitte Kaandorp. Dit jaar, in de misschien wat gezelliger atmosfeer van de Delftse Stadsdoelen, lukte het dan wel. De jury onder leiding van zangeres/actrice Gerda Ha vertong had lovende woorden voor het programma van „Zindroom". Enig punt van kritiek betrof het nogal over dadige décor, dat de aandacht van de productie zelf nogal eens afleidde. Bert Schuiling: „Terechte kritiek. Het decor hebben we vooral gekozen om niet helemaal verloren op het podium te staan, maar daarbij gaan we uit van ons totale programma. Aangezien je met Cameretten niet meer dan een half uur hebt om jezelf te presenteren, hadden we veel te veel meegenomen, ook za ken die anders wel, maar nu helemaal niet aan bod kwa men. Die tijdsbeperking bete kent ook dat je niet echt diep kunt gaan: het blijft wat aan de oppervlakte. Ons eigen programma duurt vijf kwar tier en daarin kun je dat wel". Het programma van „Zin droom" bestaat uit liedjes, Herman Boon en Bert Schuiling van cabaretduo „Zindroom" met jury voorzitter Gerda Havertong (rechts) tijdens de prijsuitreiking van Cameretten sketches en conferences, alles in razendsnel tempo en met raffinement gebracht. Het laat zich nauwelijks met al bekende cabaretgroepen ver gelijken. „We zijn een beetje een eigen stijl aan het ontwik kelen", aldus Bert Schuiling, „waarin een groot gedeelte vermaak is, maar waarin ook de meer serieuze dingen dui delijk uit moeten komen. Dat is best moeilijk. Zo hebben we er een stukje in zitten over een zwakbegaafde jongen en zijn zeer dominante vader. De jongen krijgt een vriendin, die echter door zijn vader wordt afgepakt en zelfs trouwt met zijn vader. De jon gen wordt uitgenodigd voor de receptie. Een grappige, maar tegelijk heel ontroeren de sketch. Over de vorm waarin we dat gegoten heb ben, hebben we zeker een jaar nagedacht. Het was met name moeilijk om die jongen accep tabel gestalte te geven, zonder mensen tegen het hoofd te stoten. We proberen niet te kwetsen". In deze krant stond gisteren dat de definitie van cabaret herzien moet worden, dat de traditionele formule van een liedje en een praatje verdwe nen is. Bert Schuiling: „Dat klopt, maar het is al jaren zo. Kijk eens naar het verschil tussen Toon Hermans, Wim Kan en bijvoorbeeld Youp van 't Hek en Freek de Jonge. Het is allebei cabaret, maar er zit een wereld van verschil tussen. Wat is cabaret? Voor mij is dat samen werken aan een programma met een leuk verhaal, waarin je ook in speelt op actuele gebeurtenis sen. Mensen moeten kunnen lachen, maar als ze thuis ko men toch zeggen: héé, daar zat wel wat in. Het gaat ons niet om een boodschap; bood schappen moet je zelf halen, zeggen we altijd. Dat betekent dat iedereen die er iets als een boodschap in ziet die er zelf uit moet halen. Vandaar ook de naam van het programma: „Bekijk 't maar". Iedereen moet het zelf maar zien". Cameretten '86 betekent voor de twee een heel andere toe komst. Bert zegt in ieder ge val zijn baan als onderwijzer helemaal op, terwijl Herman voorlopig slechts een dag in de week les blijft geven, in muziek. Alles wordt nu ge richt op een toekomst als ca baretier. De twee hopen daar bij op steun van gevestigde namen, want dat er nog heel wat te leren valt is ze duide lijk. Zo spraken ze na afloop van Cameretten met Haye van der Heijden, de man die zijn sporen onder meer ver diende met cabaretgroep „Purper" en momenteel zijn steun geeft aan Ramses Shaf- fy en Liesbeth List en het duo „Frisse Jongens". Bert Schui ling: „We hopen dat hij ons gaat begeleiden. En anders een van de „Frisse Jongens". Eerst gaan we nu razendsnel ons programma uitbreiden tot het avondvullend is. Daar naast gaan we op zoek naar een professioneel manage ment, dat ons zakelijk en technisch kan begeleiden. Want dat is een gebied apart". KOOS VAN WEES Doordat Marjol Flore, geveld door de griep, niet aanwezig kon zijn, is er snel naar een vervangende artiest gezocht om het lunchconcert in Dili- gentia gistermiddag toch door gang te laten vinden. Wieteke van Dort toonde zich bereid om Marjol's plaats in te ne men. Wieteke toert al jaren door ons land, langs alle be jaardentehuizen, met het pro- gramma:„Kun je nog zingen, zing dan mee". De titel ver klaart al enigszins dat het hier om een programma gaat voor de bejaarde bevolking onder ons, die nog even opgepept wordt om liederen uit zijn jeugd uit de oude longen te persen. Wieteke presenteert zich als de onschuld zelve, die gezellig als braaf kind al deze liedjes uit het hoofd heeft ge- Een optreden van Wieteke van Dort met aan de piano Eduard Koning in het kader van het „Haags Lunch Theater" in Diligentia, gistermiddag Weer vogelshow bij De Vliet niging vrij dag, zaterdag en zondag een grote vogelshow met ruim 450 vogels in de zaal van postduivenvereniging de Blauwkras bij zwembad De Vliet. Er zullen diverse onderscheidingen worden uitgereikt. De show is vrij dag geopend van 20.00 tot 22.00 uur, zaterdag van 10.00 tot en met 22.00 uur en zondag van 10.00 tot 16.00 uur. De toegang is gratis. leerd. Zelfs de tweede stem moest zij foutloos voor haar moeder ten tonele voeren an ders zwaaide er wat! Wat erg als zo'n groep bejaarde mensen als kinderen wordt behandeld. Hebben zij totaal geen gevoel voor eigenwaarde meer Wieteke brengt met een brede lach nummers als: „Met een blauwgeruite kiel" en „Langs berg en dal". Na lang proberen mompelt iemand uit de zaal een verzoeknummer. Wieteke pakt dit gemompel met beide handen aan om heel enthou siast te suggereren dat het pro gramma weldegelijk in een be hoefte voorziet En dit alles om een boek met bijbehorende grammofoon-plaat aan de man te brengen. Voor mij was het een heel beklemmend gevoel om te weten wat mij op latere leeftijd te wachten staat. ROB VAN DER MIJL Sportpaleis Ahoy', Rotterdam. Chris Rea (zang, gitaar, piano) met Max Middleton (piano), Eoghano O'Neill (bas). Dave Mattacks (drums), Mar tin Ditcham (percussie), Robert Ah- wai (gitaar) en Kevin Leach (toet sen, saxofoon). Gisteravond. Soms is het alsof Chris Rea even vergeet dat hij voor een publiek staat te spelen. Dan wordt hij een met zijn instru ment en klinkt vooral passie en plezier door in elke noot die de zaal vult. Gisteravond in een goed bezet Ahoy' in Rotterdam gebeurde het meer dere malen en het gevolg was vaak verrassend. Chris Rea wordt vaak verwe ten dat hij slaapverwekkende muziek maakt. Wie echter naar zijn elpees luistert, zal moeten vaststellen, dat het dromerige element in zijn composities voortkomt uit het feit dat Rea een romanticus is. Het is dan ook niet zo vreemd dat een groot deel van zijn fans uit geliefden bestaat, dje het gevoel dat hun hart om klemt, graag muzikaal ver woord zien. Rea reikt ze de songs zoals „I Can Hear Your Heart Beat", „Just Passing Through" en „Hello Friend" op een presenteerblaadje aan. Daarbij geeft hij de composi ties met zijn geraspte stem en subtiel spel ook nog eens de juiste lading mee. Neemt Chris in de studio alle tijd om zijn songs in een vooral sentimenteel sausje te dopen, op het podium maakt hij er, mede onder invloed van pia nist Max Middleton, een swin gende, jazzy gebeurtenis van. Hij bouwt zijn composities mu zikaal uit of steekt ze in een ander, vaak wat ritmischer jasje. Een concert van Rea is dan ook een lust voor het oor, al hadden zijn slide-gitaarsoli gisteravond een verdovende werking op het gehoororgaan omdat ze overstuurd de luid sprekerboxen uitkwamen. Toch bewees Chris Rea, net als in april van dit jaar in het Utrechtse Vredenburg, dat hij nog altijd een meestergitarist is, waarvan je eigenlijk nooit genoeg krijgt. Hij werd niet voor niets twee keer terugge roepen. E)e man uit Middlesbrough ge bruikt geen uitgekiende licht show of een fantasievol decor om de fans aan zich te binden. Zijn stem, songs en spel blij ken voldoende. Ook gisteren kreeg het concert al snel iets van een vakantie met een stralende Rea als middelpunt. Maar misschien werd die feeststemming versterkt door het witte petje dat onafschei delijk verbonden lijkt te zijn aan pianist Max Middleton met wie Rea overigens regel matig stuivertje wisselde. Er waren heel veel mooie mo menten („Candles" en „Auf Immer Und Ewig" bijvoor beeld), die nu alleen nog in de herinnering zullen blijven voortleven. Dat is jammer... Het wordt dan ook tijd dat Chris met een live-elpee komt. Al was het alleen maar om aan onwillige oren te laten ho ren dat in slaap vallen bij Rea- live heel moeilijk gaat. HANS PIËT Laatste maanden van Van Gogh in Metropolitan NEW YORK Het Metropo litan Museum in New York wijdt sinds deze week een ten toonstelling aan Vincent van Goghs vijftien laatste maan den. „Van Gogh in Saint Rémy en Auvers" volgt bijna stap voor stap het pad dat de schilder is gegaan tussen 8 mei 1889, dag van zijn vrijwillige opneming in Saint Rémy in de Provence, en 29 juli 1890, de dag van zijn dood in Auvers, dorpje ten noorden van Parijs, twee dagen nadat hij zich een kogel in de borst schoot. De 15 laatste maanden waren verba zingwekkend vruchtbaar, on danks de aanvallen van krankzinnigheid die waar schijnlijk het gevolg waren van epilepsie: een 200-tal schilderijen waarvan meer dan 70 in de laatste 70 dagen. De expositie is samengesteld uit particulier bezit en talrijke musea, waaronder museum Van Gogh in Amsterdam en Kröller-Müller in Otterlo. AMSTERDAM De Neder landse Toonkunstenaarsbond (NTB) vindt, dat niet alleen bij aankoop van lege beeld- en geluidsbanden auteursrecht moet worden geheven, maar ook bij de aanschaf* van opna- ken. De NTB stelt, dat belang- °P apparatuur en op banden me-apparatuur. Vorige week hebbenden steeds was toege- bestaat overigens al jaren in maakte minister Korthals Al- zegd dat er heffing zou komen verschillende landen in West tes van Justitie bekend, dat op bandjes én op apparatuur. en Oost-Europa, het kabinet alleen een heffing Daarvan ging ook het wetsont- Dat minister Brinkman van op bandjes mogelijk wil ma- werp van 1983 uit. Een heffing cultuur de opbrehgst van de heffing ook nog het liefst aan zijn eigen budget ziet toege voegd en niet aan de directe belanghebbenden, noemt de NTB „uniek". De bond is voor collectief gebruik van de gel den door uitvoerende kunste naars, voor zover die hen toe komen. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6, tel. 01720-20800): Aliens (12); 18.30. 21.15. wo. ook 13.45. EUROCINEMA II: Top Gun (al); 18.45, 21.15. wo. ook 13.45. 6UROCINEMA III: 9% Weeks (16); 18.30. 21.15. wo. ook 13.45. EUROCINEMA IV: The Protector (12); 18.45, 21.00. wo. ook 14.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA IV: Feestelijke Revue van Tekenfilmsterren (al); wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239); Running Scared (al); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): The Color Purple (al) 20.00; The Mission (12); 14.30, 18.45, 21.15. Heartburn (al), Top Gun (al). Down and out in Beverly Hills (al) 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Emanuelle IV (16); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414); Sex achter tralies (16); 14.30, 19.00,21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Sneeuwwitje en de zeven dwergen (al); wo. 14.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-12800): Geen voorstellin- KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): FX made by illusion (12); wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Jewel of the Nile (al); tijden zie City I. CITY THEATER III: Commando's vallen aan (al) tij den zie City I. CITY THEATER IV: Drie mannen en een wieg (al); Tijden zie I, behalve wo-mid- dag. Pink Panther Festival (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Terms of en dearment (al); ma. di. wo. 20.15. The goonies (al); wo. 15.45. KINDERVOORSTELLING De fluit met de zes smurfen; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): The jewel of the Nile; 20.00. KINDERVOORSTELLING Donald Duck in het wilde wes ten; wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): Heartburn (al); 14.00, 19,00, 21.30. ASTA 2 (Spui 27, tel. 463500): Aliens (12); 14.00, 20.15. ASTA 3: The man with one red shoe (al); 14.00, 18.45, 21.15. BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): The color purple (al); 13.45, 20.00. BABYLON 2: Top gun (al); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 3: Sophie's choice (16); ma. di. wo. 13.45, 20.00. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Psycho III (16); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Legal eagles (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: Down and out in Beverly Hills (al); 14.00, 18.45, 21.30. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Aliëns (12); wó. 20.15. overige dagen 14.00, 20.15. METROPOLE 1 (Carne- gielaan, tel. 456756): The mis sion (12); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: About last night (12); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Hannah and her sisters (al); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Walt Disney's Fantasia (al); 14.00, 18.45. Abel (al); 21.30. ME TROPOLE 5: Diavolo in corpo (16); 14.00, 18.45, 21.30. ODE- ON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Youngblood (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: Band of the hand (16); 13.45, 18 45. 21.30. ODEON 3: Running scared (12); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: Camorra (16); 13.45, 18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): De peep-show (18); v.a. 12.15. LE PARIS 3. Dixie ray (18); v.a. 12.30. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1, 2 en 3: V.a. za. 22 nov. t/m za. 29 nov. Image and Sound '86; In 3 zalen dage lijks v.a. 12.00. KINDERVOORSTELLINGEN: Odeon 4: Assepoester; wo. 13.45. EURO CINEMA: Taran en de toverketel; wo. 14.00. BEZOEKER BLIJFT IN HET DUISTER TASTEN DEN HAAG Drie maan den'lang is het werk van de Belgische kunstenares Marthe Wéry in het Haags Gemeente museum te zien. Het is voor de eerste keer in Nederland dat haar monochrome schil derijen op deze schaal in een solo-tentoonstelling gepresen teerd worden. Ondanks haar deelname aan belangrijke in ternationale exposities als Do- cumenta 6 in Kassei (1977) en de Biënnale in Venetië (1982), is haar werk, zeker bij een breder publiek, nog weinig bekend. Marthe Wéry (1930), die in Brussel woont en werkt, deed in het Stedelijk Museum in Amsterdam mee aan de groepstentoonstelling „Funda mentele schilderkunst" (1975). Er waren doeken te zien van kunstenaars die het schilde ren als schilderen in strikte zin centraal stelden. De fun damenten van de schilder kunst werden onderzocht. Men concentreerde zich op materiaal, vorm, formaat, kleur, afmeting, lijn, struk- tuur e.d. en verbande de illu sie of het verhaal. De concre te bestanddelen van een schil derij waren belangrijker dan de traditionele opvatting dat een schilderij „een venster op de wereld" was. Dit waren geen nieuwe denk- Haags Gemeentemuseum, „Marthe Wéry - schilderijen 1971-'86" tot 16 februari 1987, dinsdag t/m zaterdag 10-17 uur, zondag 13-17 uur. Prijs' catalogus 29,50. beelden, want een kunstenaar als Theo van Doesburg for muleerde in 1930: „Het schil derij moet helemaal gecon strueerd zijn uit zuiver beel dende elementen, dat wil zeg gen, vlakken en kleuren. Een pikturaal element heeft geen andere betekenis dan „zich zelf" en bijgevolg heeft het schilderij geen andere beteke nis dan „zichzelf". Hoewel deze opvattingen uit de jaren zestig en zeventig dus al een langere geschiedenis hadden, was de expositie „Fundamentele schilder kunst" voor het publiek geen gemakkelijke tentoonstelling. Om de toegankelijkheid enigszins groter te maken was er voor een goede informatie ve begeleiding gezorgd in de vorm van een leestafel, dia programma en tekstborden. Geen begeleiding Ruim tien jaar later permit teert het Gemeentemuseum het zich om de tentoonstelling van Marthe Wéry zonder be geleiding te presenteren. Er is Marthe Wéry: installatie Biënnale Venetië, 1982, opgesteld in het Gemeentemuseum. geen tekstbord te vinden, noch een leestafel, laat staan een diaprogramma. Gaat men er in dit museum vanuit dat het publiek in die tien jaar vertrouwd is geraakt met deze kunst en ruimschoots de kans heeft gekregen om zich de gouden doeken van Tho mas Rajlich en witte schilde rijen van Robert Ryman eigen te maken, of bemoeit de edu catieve dienst zich niet meer met exposities over moderne kunst? De geïnteresseerde bezoeker 'wordt zelfs geen vouwblad aangeboden en kan alleen in formatie krijgen door het aan schaffen van de overigens fraaie catalogus a 29,50. Verwacht men nu werkelijk dat de kijker zelf een relatie legt tussen de abstracte schil derijen van Wéry en de col lectie Mondriaan en Van Doesburg elders in het ge bouw? haar werken hier naar toe te halen is immers de aanwezig heid van de representanten van „De Stijl". Wéry past kennelijk in deze geometrisch abstracte richting, die door de afdeling moderne kunst van het Gemeentemuseum als vertrekpunt van het beleid is genomen. Na de Amerikaanse Nancy Haynes en de Zwitser Helmut Federle dan nu de Belgische Marthe Wéry, maar het blijft bij al deze éénman- stentoonstellingen volstrekt onduidelijk hoe zij zich ver houden met de steeds geroem de kunstenaars van „De Stijl". Uit een interview met Wéry in de catalogus wordt mij al leen duidelijk dat zij in haar geometrische periode (1967- 1970) sterk verbonden was met „De Stijl". Formele over eenkomsten zijn misschien nog wel aan te wijzen, maar hoe zit het met de inhoudelij ke kant? De illusie mag dan verbannen zijn, maar hoe zit het met de idealen? Hoopt Wéry de kijker via haar mo nochromen in aanraking te brengen met „de universele harmonie" of „het absolute evenwicht", zoals Mondriaan dat voor ogen stond en dat hij keer op keer verwoord en uit gelegd heeft. Kan de kijker het individuele, het tijdelijke en het plaatselijke achter zich laten door zich te concentre ren op die panelen van roden en blauwen die schuin tegen de witte museumwanden leu nen? Zulke idealen vragen grote inspanningen, niet alleen van de kant van de kunstenares en het publiek, ook van de kant van het museum, dat de voorwaarden voor een ont moeting schept. Die voor waarden waren de afgelopen week minimaal aanwezig door een grondige verbou wing die in de aangrenzende zalen plaatsvond: het tijdelijke en het plaatselijke traden na drukkelijk op de voorgrond door de geluiden van de ha mer en de radio. INGRID VAN SANTEN antwoordnr. 201 3800 VB Amersfoort Tel.:033-63 52 14 giro 625.000 Vraag inlichtingen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 10