Paus verdedigt rechten bevolking Stille Oceaan Leven Lutherse predikant in Venda in gevaar na arrestatie fieidocSomcmt: GEESTELIJK LEVEN/OPINIE li kerk wereld Basiskennis om bijbel te lezen en te begrijpen Uitstel van executie Lubbers en de mensenrechten weer CcidócSotnant MAANDAG 24 NOVEMBER 1986 PAGINA Moskou nog niet van plan de paus uit te nodigen MOSKOU De Russisch-Orthodoxe Kerk heeft nog niet overwogen paus Johannes Paulus II uit te nodigen voor het bij wonen van de feestelijkheden in 1988, wanneer het 1000-jarig bestaan van het christendom in Rusland wordt herdacht. De Russisch-Orthodoxe Kerk is van plan talrijke leiders van ker ken waarmee zij oecumenische contacten onderhoudt, uit te nodigen. Totnutoe komt de paus niet op die lijst voor. De paus had afgelopen week tijdens zijn vliegreis naar Bangladesh te genover journalisten verklaard dat hij alleen bereid is naar het russisch-orthodox jubileum te gaan als hij ook toesterfiming voor een reis naar het overwegend rooms-katholieke Litouwen krijgt. Bisschop Bomers sprak in Bergen-Belsen BERGEN-BELSEN Bisschop H.J.A. Bomers van Haarlem heeft zondag tijdens een herdenkingsbijeenkomst voor de slachtoffers van het vroegere concentratiekamp Bergen-Belsen de gruweldaden van het nationaal-socialisme „een van de zwartste bladzijden uit de geschiedenis van de mensheid" ge noemd. De bijeenkomst op de laatste dag van het kerkelijk jaar, de zondag waarop de overledenen worden herdacht, werd verder bijgewoond door rooms-katholieke en protestantse kerkleiders alsmede enkele rabbijnen. Mgr. Muszynski de hulpbisschop van Polen zei dat de verantwoordelijkheid voor de oorlog berust niet alleen bij hen die de oorlog zijn begonnen, maar ook bij degenen die de oorlog niet hebben tegengehou den. Het geluk is als het paard van de boer: hij zat er op Jan Vercammen CHRISTCHURCH Paus Johannes Paulus II heeft aan het eind van zijn tweedaagse bezoek aan Nieuw-Zeeland de rechten van de autochto ne bevolking in het zui den van de Stille Oceaan verdedigd. Hij waar schuwde blanken hun Polynesische broeders niet te misbruiken of zich belangrijker te voelen. Op de zevende dag van zijn tweeweekse reis door Azië en de Stille Oceaan richtte de paus zich in het Engels en het Maori tot rond 30.000 aanwe zigen in het sportpark van Christchurch. „U leeft in een deel van de wereld dat een soort paradijs lijkt", zei Jo hannes Paulus tot de twee grootste gemeenschappen in het gebied, de Polynesische en de Europese. „De volkeren uit Europa, en recenter uit Ds. J.H.Velema met emeritaat NUNSPEET Ds. J.H Vele- ma, christelijk gereformeerd predikant in Nunspeet. hoopt 1 december aanstaande met emeritaat te gaan. Hij neemt woensdagavond 26 november afscheid van zijn gemeente. Velema die 18 augustus 1917 in 's-Gravendeel werd gebo ren, werd 3 november 1940 predikant in Steenwijk. Daar na stond hij te Bunschoten (1946), Zwolle (1951) en Apel doorn (1955). Sinds 25 juni 1975 is hij verbonden aan de kerk van Nunspeet. Velema heeft zowel binnen als buiten de Christelijke Ge reformeerde Kerken veel functies bekleed. Zo is hij thans nog voorzitter van de Stichtingsraad van de Evan gelische Omroep. Hij is vele malen voorzitter van de chris telijke gereformeerde synode geweest, ook van de vorige week beëindigde synode van Den Haag. Velema was voorts president-curator van de theologische hogeschool in Apeldoorn en redactie-secre taris van het officiële orgaan van zijn kerk „De Wekker". In dat blad verzorgde hij de rubriek „Voor de lens". Augustinus over liefde en vrede Op verschillende plaatsen wordt dit jaar aandacht be steed aan het zestiende eeuw feest van de bekering van Augustinus. In april werd het feestjaar officieel geopend en volgend jaar pasen vindt de afsluiting plaats. In dit her denkingsjaar worden diverse boeken uitgegeven waarin (aspecten uit) het leven van de grote kerkvader worden besproken. Uitgeverij Kok bracht in samenwerking met Altiora (Averbode. België) een heruitgave op de markt van een thematische bundel door de Leuvense hoogleraar Tarsicius van Bavel: „Van Liefde en Vriendschap". Hierin worden enkele centra le thema's in leven en werk van Augustinus uitgewerkt. Uitgave Kok /Altiora; prijs f 19,90. Augustinus komt ook aan de orde in het boekje: „Kerk en vrede" door prof. dr. L. de Blois (Nijmegen) en dr. G.H. Kramer, classicus in Heerlen. Het boekje bevat een gedeelte van de bundel: „Kerk en vre de in oudheid'en middeleeu wen". De belangstelling voor sommige hoofdstukken hier uit bleek zo groot, dat de uit gever besloot tot een speciale uitgave van die hoofdstukken. In het nieuwe boekje gaat het o.m. over de opvattingen van de kerkvader Ambrosius over oorlog, geweld en vrede en over Augustinus met diens opvattingen over vrede en ge weld. De uitgever is Kok (Agora-reeks). Prijs 14,90. Azië, dienen de erfenis ervan te eerbiedigen en koesteren als een uniek en essentieel element in de identiteit van dit land". De paus, die op zijn reizen regelmatig de rechten van autochtone bewoners ver dedigt, zei dat de Nieuwzee- landse Maori's de nieuwe ko lonisten ook dienen te ver welkomen en in harmonie te leven met diegenen die van ver kwamen om een nieuw huis te vinden. Johannes Pau lus waarschuwde dat een hou ding van raciale en culturele overheersing, uitbuiting en discriminatie de rechtvaardig heid belemmeren en harmo nie en vrede vernietigen. De Maori's vormen 9 procent van de Nieuwzeelandse bevolking, de blanken, voornamelijk van Britse afkomst, 89 procent. Het eerste bezoek van een paus aan Nieuw-Zeeland heeft minder belangstelling getrokken dan in kerkelijke kringen werd verwacht. Bij de aankomst zaterdag in Auckland waren 60.000 gelo vigen aanwezig, terwijl er op tenminste 100.000 was gere kend. De paus onderging niet alleen vredelievende Maori-tradities. Zo was hij getuige van een oorlogsdans, waaraan een knuppeftT pas kwam, uitgevoerd door een Maori-krijger. De paus werd zaterdag wel kom geheten door o.a. een groep Maori's, de oorspronke lijke bevolking van Nieuw-Zee land. Bij de zogenaamde „Hongi-groet" moest de paus zijn neus tegen die van 20 Ma ori's, onder wie Monita Dela- mere, van de Ringatu-kerk. Katholiek Vrouwengilde blijft participant Acht Mei Beweging Het Katholiek Vrouwengilde Nederland is nog steeds parti cipant van de Acht Mei Bewe ging, de bundeling van voor uitstrevende rooms-katholie ke organisaties, die ontstond na het bezoek van paus Jo hannes Paulus in mei 1985. Foutievelijk hadden wij ver meld in in een vraaggesprek met mevrouw Wies Stael- Merkx dat het Katholiek Vrouwengilde gezien de toe nemende polarisatie in de r.k.kerk was afgehaakt. Dit blijkt niet het geval te zijn. NEDERLANDSE ARTSEN WEER VRIJGELATEN VENDA/DEN HAAG In het Zuidafrikaanse thuisland Venda zijn za terdagmorgen de twee Nederlandse zendingsart sen Daniel Tawenier (30) en Jan Zomerdijk (30) ge arresteerd, samen met de lutherse predikant deken T. Simon Farisani (38). De twee artsen werden korte tijd later weer vrijgelaten. Ze mogen het thuisland Ven da echter niet verlaten omdat hen mogelijk nog een proces te wachten staat. Dit zegt me vrouw Henriëtte van der Ziel- Zomerdijk, de zuster van Jan Zomerdijk zaterdagmiddag te lefonisch vernomen te hebben van de vrouw van Jan Zo merdijk. De twee artsen zijn door de stichting Woord en Daad uitgezonden, een prote- Ds. T. Simon Farisani stantse stichting die hulp ver leend aan Derde Wereldlan den en wordt ondersteund door de Christelijke Gerefor meerde Kerk. De twee artsen werden zater dagochtend gearresteerd toen ze wilde getuigen om ds. Fari sani vrij te krijgen, die eerder in de nacht was gearresteerd. Farisani had om de hulp van de twee artsen gevraagd om dat zij hem bij een eerdere ar restatie ook hadden bijge staan. De deken van de evangelisch- lutherse kerk is zaterdag na zijn arrestatie naar een zie kenhuis gebracht, maar be vindt zich' nu weer in de cen trale gevangenis in Sibasa in het thuisland. Voor zijn leven wordt nu gevreesd. Hij krijgt een proces, maar niet duide lijk is waarvan hij wordt be schuldigd. Farisani had on langs een bijeenkomst van het African National Congress in de Zambiaanse hoofdstad Lu saka bijgewoond. Waarschijn lijk is dit engagement voor hét ANC de reden voor Fari- sani's aanhouding. Hij werd overigens vier jaar geleden ook al gearresteerd en gemar teld. Het nieuws over de arrestatie van Farisani werd bekend ge maakt door ds. C.F. Beyers Naudé, secretaris-generaal van de Zuidafrikaanse Raad van kerken. Hij sprak de vrees uit dat, gezien de marte lingen die Farisani eerder heeft moeten ondergaan er gegronde redenen bestaan om voor zijn leven te vrezen. Hij riep de kerken in de wereld op om druk op hun regerin gen uit te oefenen, opdat ds Farisani spoedig wordt vrijge laten. In het thuisland Venda wo nen 500.000 mensen, van wie een kwart tot de lutherse kerk behoort. Het land is arm, de kerk heeft het moeilijk. Farisani: „Vooral omdat wij ons duidelijk hebben uitge sproken tegen de ideologie en de praktijk van de apartheid". Er wordt armoede geleden in Venda, maar er is een kleine zwarte bovenlaag die het goed heeft en niets van de armoede merkt. Hoe lees je als westerse mens anno 1987 de bijbel? Wat doe je met teksten over de vrou wen, of die waarin sprake is van homosexualiteit? Wat is betekenis van uitspraken van oudtestamentische profeten voor ons leven nu? Dergelijke vragen kent ieder een die de bijbel leest en pro beert de boodschap eruit voor zijn leven te vinden. Voor leken kan het een ont moedigende bezigheid zijn, zo ingewikkeld is het. Maar ook theologen blijken onderling nogal eens tot verschillende conclusies te komen. De grond van de problemen is het verschil in „werelden". De schrijver van een oudtes tamentisch bijbelboek leefde in een volstrekt andere cul tuur dan die waarin wij leven en hij dacht en schreef (dus) ook vanuit een heel andere visie op de werkelijkheid. De nieuwtestamentische apostel Paulus beleefde de werkelijk heid weer op een andere wijze en gaf er dus op een andere manier uitdrukking aan. Pas als men iets begrijpt van het „klimaat van de bijbel" zal het lukken allerlei ver warrende zaken in de bijbel te begrijpen en kan men in het algemeen een beter zicht krij gen op wat de bijbel te zeggen heeft. In het boek „De wording van het Woord", over ontstaan en wording van de bijbel, pro beert de Nijmeegse hoogleraar Johan Negenman „basisken nis" over te brengen voor een verantwoord omgaan met de bijbel. Het gaat hem er dus niet om de bijbel op een be paalde wijze uit te leggen, maar eerder om het inzicht te verschaffen dat „er niet altijd staat wat er staat". Dus vertelt hij over het milieu waarin de bijbelboeken zijn ontstaan: in welke tijd leefden de bijbel- schrijvers, wat was de maat schappelijke structuur, de eco nomische etc.. Maar ook: hoe is Israël ontstaan, en later het twee- en het tien-stammen- rijk, wat betekende de bal lingschap; wat gebeurde er in de intertestamentaire tijd en later in de oerkerk. Uitvoerig is hij ook in de beschrijving van de bijbelwording, hoe het proces van canonisatie tot stand kwam. Tenslotte geeft Negenman een overzicht van de methoden van bijbelonder zoek. En voor de liefhebber heeft hij een uitgebreid note napparaat opgenomen, even als een literatuurlijst. Kennisname van dit boek kan veel kwaad gebruik van de bijbel voorkómen. Het elkaar om de oren slaan met teksten bijvoorbeeld, op een wijze die eerder ongeloof-waardig is dan het geloof-waardig. Het boek helpt mensen bij hun strèven de bijbel een boek voor het leven hier en nu te laten zijn. En dat is geen ge ringe verdienste. Tora Het boekje „Zonder Tora leest niemand wel" ligt in het ver lengde van het bovengenoem de. Will J. Barnard en Peter van 't Riet dragen daarin „bouwstenen aan voor erern leeswijze van de Evangeliën gebaseerd op Tenach en jood se traditie". De titel geeft al aan dat we hier te maken hebben met een „getuigend boek", veel duidelijker dan het geval is bij het boek van Negenman. De auteurs heb ben ontdekt hoe wezenlijk het is om de achtergronden te kennen van de Evangelie-tek sten. Want daardoor ontstaat een nieuw beeld van wat ge zegd wil zijn. Op bevlogen wijze nemen ze de lezer mee naar. dat nieuwe beeld, dat hier en daar zeer opmerkelijk is, deels een herhaling in an dere woorden. In ieder geval is hun betoog een appèl op ie dere geïnteresseerde. Hoewel de tekst voor sommigen aan leiding kan zijn om de inhoud heel snel in het hokje te plaat sen van „meer joods dan christelijk" („de Thora is het centrum van de Openbaring") zou dat onverstandig zijn. Er is genoeg boeiends te beleven. LUTSEN KOOISTRA De wording van het Woord door Johan Negenman, uit gave Kok, prijs ƒ59,50; Zon der Tora vaart niemand wel, door Will Barnard en Peter van 't Riet, uitgave Kok, prijs ƒ28,80. Hervormde synode mist verwijzing naar Christus in nota jeugdraad In de beleidsnotitie „een open oor, een eigen plaats" van de Landelijke Hervormde Jeugd- raSd, ontbreekt de nadruk op de opdracht de jeugd in con tact met het evangelie van Je zus Christus te brengen. Waarom wordt in de notitie zoveel gesproken over de keuzes die jongeren moeten maken, en waarom blijft de existentiële keus voor Jezus Christus zo onuitgesproken. Deze kritiek van de synode commissie op het rapport, die ter vergadering in vele toon aarden werd herhaald, moet in de definitieve versie van de beleidsnotitie worden op genomen. Dit besloot de syno de vrijdag te Doorn met 49 van de 56 stemmen op voor stel van ds. A. Tromp uit Maarssen. De notitie oriënteert zich vooral op het denken van de Wereldraad van Kerken in een verwijzing naar de alge mene vergadering van de Wereldraad in 1968 in Uppsa la worden als hoofdzonden voor deze tijd racisme, uitbui ting en geweld aangewezen. Ds. G. Schaap uit Poederoyen miste daarin de grote kwaal: de zonde zelf, waaronder hij verstond de vervreemding van God en van de mede mens. „Mijn hoofdvraag bij deze notitie is: waar is Chris tus", aldus ds. Schaap. Het werk van de Hervormde Jeugdraad, die inclusief de provinciale activiteiten onge veer 200.000 jongeren bereikt, wordt overigens ernstig be dreigd door het mogelijk weg vallen van de overheidssubsi die. Tot nu betaalde welzijn, volksgezondheid en cultuur 75 procent van de kosten, uit de algemene middelen van de kerk komt 20 procent en uit eigen inkomsten 5 procent, al dus LHJR-secretaris J.A.H. Brok. Gesprekken met WVC hebben nog geen resultaat ge had, maar zijn ook nog niet afgerond. De week respijt die Europa TV heeft gekregen om een (L, lossing te vinden voor dekking van de schuld van bijna e ven miljoen bij de NOS lijkt sterk op een uitstel van exeq tie. Want al mocht er een financieringsvorm worden gevqer den, het voortbestaan van de zender is er niet mee gegarj i deerd. Daarvoor is meer nodig dan een financiële reddin actie. EUROPA TV is het produkt van een streven naar Europee eenwording, een zinnig en noodzakelijk doel. Europese te in, visieprogramma's, gericht op een Europees publiek, zijn vfiti belang bij het pogen de nog veel te grote verdeeldheid in y- continent tegen te gaan. Trouwens, de moderne techni n maakt het medium televisie bij uitstek geschikt het publi Zj over de grenzen te laten kijken en kennis te laten nem van de ontwikkelingen, kenmerken en eigen geaardheid v onze buurvolken. DiT laatste houdt tevens de voorwaarden in waaraan e zender als Europa TV moet voldoen. Europa TV zal, wil bestaansrecht hebben, een volwassen en gevarieerd progra ma moeten aanbieden om aantrekkelijk te zijn voor een l ropa-breed publiek. Dit houdt meer in dan een (te) ruim bod van sport, een enkele documentaire, een film en een ui gebreid weerbericht. Het vereist een programmering die l£, in de naam aangeduide doel recht doet: in de nieuwsvoor: ning, in actualiteiten, thematische programma's, cultui Daarvan heeft Europa TV te weinig laten zien. Het een v( rli oorzaakte het ander: te weinig kijkers, daardoor te weinig i ie' clameinkomsten, daardoor te weinig Europa. DEZE mislukking is in veel opzichten te betreuren. I nj dreigend failliet is jammer voor de kijker, die dank zij Eui»rc pa TV toch de gelegenheid had integrale uitzendingen huis te krijgen van gebeurtenissen die in het Hilversumse t stel slechts verknipt aan bod kunnen komen. Jammer vo de programmamakers die er ondanks hun inzet maar dojjL gebrek aan middelen niet in geslaagd zijn een beter program ma te leveren. Jammer voor het Europese experiment een beter lot verdiende. Het bezoek van premier Lubbers aan Moskou, dat zoan. verwacht weinig concrete resultaten heeft opgeleverd, is de1 ondanks ook in politiek opzicht zeker niet zonder nut gj»P weest. De standpunten zijn over en weer nog eens verduid reE lijkt en het is verheugend dat Lubbers in elk geval niet pe simistisch is over hetgeen hij in het Kremlin te horen hee isc gekregen. DAARNAAST verdient hij waardering voor de openharti |f wijze waarop hij bij zijn Russische gastheren de zaak van i mensenrechten aan de orde heeft gesteld. Zijn pleidooi vo aa een „ruimhartig emigratiebeleid" voor de Russische jodinc kon in Moskou uiteraard niet anders dan grote irritatie we ken, maar dat heeft Lubbers niet verhinderd te zeggen w n hem op het hart lag. Hij had dat uitsluitend kunnen do< v tijdens een persoonlijke ontmoeting met zijn Russische ami: lii genoot. Het valt in hem te prijzen dat hij dat niet heeft daan. Hu zal het terecht belangrijker hebben gevonden de 1 zorgdheid van ons land in het openbaar uit te spreken, lievi dan koste wat het kost de goede sfeer te bewaren. Dat onl collega's van de Russische dagbladen zijn opmerkingen vet volgens zorgvuldig aan de lezers hebben onthouden, ondet schrijft alleen maar het gelijk van Lubbers. Zacht DE BILT (KNMI) Een die pe oceaandepressie trekt het komende etmaal van het zee gebied tussen IJsland en Schotland naar Noord-Noor- wegen. Met een brede en krachtige zuidwestelijke stro ming wordt zachte en vochtige oceaanlucht de komende 24 uur naar ons land getranspor teerd. De voorste begrenzing van deze lucht bereikt met wat regen ons land. Zowel in de nacht als morgen overdag is het bewolkt met af en toe wat regen of motregen. Na een mi nimum van een graad of 8 worden morgen middag zelfs temperaturen van rond 12 gra den verwacht. De zuidwesten wind is in het binnenland ma tig, aan de kust af en toe krachtig. Op woensdag koelt het wat af en kan plaatselijk nog een bui vallen. Daarna gaan hogedrukgebieden ons w,..er bepalen. Het wordt dan dtfiog en wat kouder. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en woensdag: Zuid-Scandinavië: vanuit het zuidwesten regen, landin waarts voorafgegaan door sneeuw. Woensdag zachter weer met af en toe regen. Mid- dagtemperatuur 4 tot 10 gra den, landinwaarts morgen eerst nog rond 0 graden. Britse eilanden: wisselvallig en vooral morgen regen, met name in het westen en noor den. Middagtemperatuur 10 tot 16 graden, op woensdag iets kouder. Denemarken, Noordwest- Duitsland, Benelux en Noord west-Frankrijk: half tot zwaar bewolkt. Van tijd tot tijd re gen. Middagtemperatuur 8 tot 12 graden in Frankrijk eerst tot 15 graden. Midden- en Zuidoost-Duits- land: perioden met zon, ook bewolking. Plaatselijk mist. Geen neerslag van betekenis. Middagtemperatuur 6 tot 10 graden. Midden- en Zuidwest-Frank rijk: wolkenvelden afgewisseld door zon. Hier en daar mist. Geen neerslag van betekenis. Middagtemperatuur van 8 gr den in midden-Frankrijk 15 graden in het zuidwesten Spanje en Portugal: in h noordwesten wolkenvelden plaatselijk wat regen, eldt zon. Middagtemperatuur ti sen 14 graden in het noot westen en in het binnenla tot 22 graden in Zuid- en Zui oost-Spanje. plaatselijk mist. Woensdag het noordwesten meer bewij01 king. Middagtemperatuur de dalen meest tussen 5 en graden. Nulgradengrens ovi |S1 dag eerst op 1200 a 1600 met a woensdag enkele honderd meters hoger. Franse Middellandse-zeekJ^ zonnig. Temperatuur in middag rond 17 graden. Italië en Joegoslavischè ku in het noorden zonnig, ma ook plaatselijk mist, in het zi ai den plaatselijk buien, soi|e met onweer. Middagtempel ei tuur tussen 10 graden h Noord-Italie tot 14 a 19 grad és elders. Klagcnfurt rcg^T Kopenhagen zw.bew. Malaga Mallorci Malta i i9 y 0 50 VI 13 1 18 12 18 11

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2