„Ik ben een typisch kerkelijk mens" Christelijk Pedagogisch Studiecentrum na 40 jaar „nog maar net op weg" £eidóc6omcme GEESTELIÏK LEVEN/OPINIE "N kerk wereld FEMINISTISCH THEOLOGE CATHARINA HALKES: beroepingen brieven /lezers weer SaidóaQowuwt DONDERDAG 20 NOVEMBER 1986PAGINj 'DIALOOG GODSDIENSTEN STAP NAAR WERELDVREDE' DACCA Volgens paus Johannes Paulus II wordt de mens heid ernstig in haar bestaan bedreigd. Hij meent dat verdraag zaamheid tussen de godsdiensten een eerste stap is op weg naar vrede in de wereld. Hij riep op een eind te maken aan de angst en het wantrouwen tussen christenen en moslims. Een dialoog tussen de twee godsdiensten achtte hij vandaag meer dan ooit noodzakelijk. De paus sprak op de eerste dag van zijn nieuwste wereldreis in de residentie van de aartsbisschop van Dacca tot christelijke en andere religieuze leiders in Bangladesh. Hij verklaarde dat steeds meer rrfensen inzien dat er dringend iets moet worden gedaan, zodat de gehele mensheid uitzicht krijgt op een betere toekomst. De leider van de RK Kerk wees er voorts op dat de spannin gen tussen Oost en West en die tussen Noord en Zuid, het ge welf de onrechtvaardigheid en de ongelijkheid in de wereld een steeds grotere bedreiging betekenen voor de mensenrech ten en de menselijke waardigheid. In het vliegtuig op weg naar Bangladesh verklaarde de paus desgevraagd dat hij een eventuele reis naar de Sovjet-Unie in verband met het duizendjarig bestaan van het christendom in de Sovjet-Unie alleen zou aanvaarden als hij ook toestem ming krijgt om naar Litouwen te gaan. De zonden van de buren vormen de vreugden van de mens. Morgen neemt mevrouw Catharina Halkes (66) officieel afscheid van de Nijmeegse universiteit als eerste hoogleraar ter wereld met een opdracht in de feministische theologie. De theologiestudie is daardoor, in Nijmegen, althans veranderd. Alle theologiestudenten, onder wie tegenwoordig een flink aantal jonge vrouwen, dienen daar in hun studie een verplicht onderdeel in de feministische theologie te volgen. Voordat mevrouw Halkes drie jaar geleden bijzonder hoogleraar werd, werkte zij aan het project Christendom en feminisme. Dat leidde uiteindelijk tot de vaste plaats die de feministische theologie in Nijmegen heeft gekregen. NIJMEGEN „Mijn le ven lang ben ik geboeid geweest door godsdienst, niet alleen de christelijke. Hoe drukken mensen zich uit ten opzichte van het mysterie. Dan ga je iets begrijpen van de zin van het leven." Zelf koos Catharina Halkes na de oorlog als universitaire studie noodgedwongen talen (Nederlands en Engels). Aan de Nijmeegse theologische universiteit was geen plaats voor leken en al helemaal niet voor vrouwen. In 1964 kwam het er echter alsnog van. Zij ging pastoraal-theolo- gie studeren bij Berger en Haarsma. In de jaren zeventig werd ze de eerste vrouwelijke wetenschappelijk medewer ker aan de Nijmeegse theolo gische faculteit. Zij vond het "enig werk" maar meende dat de „bestaande theologie" toch niet meer voldoende was in „een geloofsgemeenschap waarin vrouwen steeds vaker vaker actief deelnemen". Zelf stelt ze dat haar werk weer klank heeft gevonden, ook in het buitenland En dat blijkt uit het feit dat zij niet alleen een veelgevraagd spreker aan buitenlandse universiteiten is, maar in 1982 van de Berkeley Divinity School van de uni versiteit van Yale (VS) een eredoctoraat kreeg. De erken ning voor haar werk in Ne derland volgde met de instel ling van de bijzondere leer stoel in Nijmegen. Een opvol ger op deze leerstoel is overi gens nog niet gevonden. Wel is er een universitair docente, de Duitse theologe Hedwig Meyer-Wilmes, aangesteld voor de feministische theolo gie. Hoe staat het met de interesse voor haar vak in Nederland? „We zitten nog in een heel onzekere periode. We hebben weliswaar een voet tussen de deur gekregen, maar in de be zuinigingswoede kan de femi nistische theologie alsnog het kind van de rekening wor den. Feministische theologie wordt als een luxe gezien en kan dan snel sneuvelen. Te kenend is dat geen van de huidige docentes elders in het land een vaste aanstelling heeft." De belangstelling voor dit on derdeel van het vak noemt ze heel redelijk. „Natuurlijk kent de huidige studentenge neratie niet meer die gedre venheid die wij aan het eind van de jaren zestig hadden. Veel aankomende studentes zeggen: we hebben toch alle rechten. Een deel van hen heeft ook niet meer die bin ding met de kerk. Dat heeft voor ze afgedaan." Hoe kijkt de vrouwenbewe ging aan tegen de feministi sche theologie? „Toen we pas bezig waren met het project feminisme en christendom, werden we door de radicale feministen niet se rieus genomen. Er werd ge zegd: dat kunnen toch geen feministen zijn, die vrouwen die in een patriarchale kerk blijven. Je moest dan ook voortdurend uitleggen wat je deed. Langzaam is er wel meer begrip ontstaan. Bij de feministen kwam er in de hit te van de strijd toch ook be hoefte aan bezinning. De fe ministische theologie heeft in die richting gedachten ont wikkeld die ook voor de femi nisten van het eerste uur van belang, kunnen zijn. De feministische theologie houdt de droom, de utopie van het Rijk Gods gaande. Daarin zijn de zwaarden tot ploegscharen omgesmeed en proberen vrouwen én man nen als gelijken de wereld menswaardiger te maken. De feministen hebben erkend dat ook zij behoefte hebben aan expressievormen om het le ven te vieren. Bovendien zien ze ook het be lang van onze studie. Bijvoor beeld die naar de Godsbeel den. Die zijn sterk geent op Catharina Halkes mannelijke mensbeelden. Onze cultuur, die nog sterk door het christendom bepaald is, is daarvan doortrokken en die kun je verduidelijken door zo'n feministische theologie. Dat wordt nu wel erkend in de feministische beweging." Is de feministische theologie in eerste aanleg niet een in- haalpoging geweest voor vrouwen die in de kerk geble ven zijn? „De feministische theologie is in de eerste plaats religiekri- tiek. Het is een kritisch bekij ken wat er in kerk en theolo gie is gebeurd ten koste van de vrouw." Een van de thema's die me vrouw Halkes heeft geïntro duceerd in haar colleges is de verhouding tussen vrouwelij ke sexualiteit en sacraliteit. Die verhouding is in de joodse religie, en in navolging daar van in de christelijke volko men taboe. „De priester is de bedienaar van het heilige. Vrouwen kunnen geen pries ter zijn, omdat hun lichame lijkheid als bezoedelend wordt aangemerkt. Denk maar aan de kerkgang die een vrouw tot voor kort na de geboorte van een kind maakte en die als een soort reinigingsritueel was bedoeld. In de natuurreli- gies die vooraf gingen aan het joodse monotheïsme nam de vrouw daarentegen een heel belangrijke plaats in omdat men gefascineerd was door de voortgang van het leven. Dat werd als iets heiligs gezien. We kunnen gelukkig zijn dat het jodendom de ban waarin de natuurreligies de mens hebben gehouden heeft ver broken en de mens zijn vrij heid en verantwoordelijkheid heeft gegeven, maar dat ging wel ten koste van de vrouw. Eerst was zij goddelijk, nu werd zij verduiveld. Je raakt hier aan nog sterk onbewuste lagen." De feministische theologie houdt zich echter niet alleen met historisch onderzoek be zig. „Het zou niet goed zijn als het daarbij bleef. Het is een creatieve theologie die de vra gen en religieuze ervaringen van vrouwen van vandaag tot uitgangspunt neemt. Hoe er varen vrouwen hun relatie tot het mysterie van het bestaan? Dat is het creatieve aspect aan de feministische theologie. Dat is nooit eerder aan de orde gesteld. Steeds stonden de ervaringen van celibataire centraal." Hoe ziet zij haar relatie met de rk kerk? „Ik ben een typisch kerkelijk mens en een gemeenschaps mens. Ik heb communicatie nodig. Je kunt niet in je een tje geloven. Ik zie dat kerken nodig zijn wil het geloven doorgaan. Er zijn natuurlijk ook genoeg vrouwelijke theo logen die afhaken! Die zeg gen: die kerk heeft zo'n mar meren structuur, die is zo eenzijdig en verhard, daar kan ik mijn energie niet in kwijt. Dan vallen ze uit de kerk, maar niet noodzakelij kerwijs uit het geloof. Ik heb een andere uitgangspunt. Ik ben sterk op die gemeenschap gericht. Het geloof moet je vieren. Ik zou het liefst de bij bel in het centrum willen leg gen, waar mensen in kringen om heen staan. Liever denk ik niet in de categorieën van hoog en laag. Kerk is alleen kerk als ze werkelijk een aan het evangelie ontleende ge loofsgemeenschap is van man nen én vrouwen. Het gaat om die kringen om dat centrum. Dan verwezenlijken we iets van wat Christus heeft be- PAUL VAN VELTHOVEN ,TERUG NAAR PEDAGOGIEK VAN DE HOOP' Drs. J. Hordijk: „Na 40 jaar nog maar aan het begin". Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen: te Middelharnis (deelge meente Exodus). Sj.Bruining te Rot terdam: te Tiel, J.L.Brevet te Ave- zaath, die dit beroep heeft aange nomen. Gereformeerde Kerken Beroepen te Rheden-de Steeg. drs.P.A.van den Berg kandidaat al daar. die dit beroep heeft aangeno men. Beroepbaarstelling: drs. P.A- .van den Berg. Arnhemsestraatweg 7. 6991 AD Rheden. HOEVELAKEN „We moe ten af van de eenzijdige visie dat scholen leerlingen dienen af te leveren die passen in het sociaal-economisch patroon. Die keurig netjes voldoen aan wat het bedrijfsleven van hen verwacht en die louter op grond daarvan gewaardeerd worden. De mens is meer. Met werken vult hij hooguit acht uren per dag. De overige uren moet hij ook zinvol kun nen besteden en dat vraagt van de scholen dat ze mensen afleveren die sociale vaardig heden bezitten, die creatief zijn, die zich niet blind staren op carrière maken en veel geld verdienen. Daar ligt een opdracht juist voor de christe lijke school. Het zicht op een andere, betere, wereld moet in het onderwijs tot uitdruk king komen. Wij noemen dat de pedagogiek van de hoop". Dit zegt drs. J. Hordijk, taken van het Christelijk Pedago gisch Studiecentrum in Hoe velaken. Morgen viert het CPS het veertigjarig bestaan. Niets is in de afgelopen jaren zo in beweging geweest als het onderwijs. De erfenis van de vernieuwingsdrang uit de jaren '70 zijn nu alom merk baar. De beheersing van het Nederlands is schrikbarend slecht, winkelpersoneel slaagt er niet in om ƒ3,89 en ƒ1,49 uit het hoofd op te tellen je zult ze maar de kost moeten geven die menen dat Zeeland ergens bij Australië ligt. Daar komt voor de christelijke scholen nog bij dat men ge confronteerd wordt met kin deren uit moslimgezinnen en inherent daaraan de vraag: wat moeten we daarmee aan? Hordijk geeft toe dat het on derwijs ten tijde van premier Den Uyl volledig is doorge schoten in het streven de leerlingen mondiger en op so ciaal gebied vaardiger te ma ken. „Spreekbeurten waren belangrijker dan zinnen ont leden. Als je maar goed je woordje kon doen, dan mocht je best ik wordt met „dt" schrijven. Spreektaal zou im mers toch schrijftaal worden? Er is, misschien wel bewust, te weinig nadruk gelegd op de aloude basisvaardigheden en daarvan plukken we nu de vruchten. De opleidinge heb ben in die jaren ook nauwe lijks de kans gehad om goede onderwijzers af te leveren. Want het was al lang niet meer zo dat de heel begaafden uit het dorp opgingen voor meester. Integendeel". De onderwijzersopleidingen, de sociale academies en ook de journalistenscholen waren afvalbakken. Op een enkele uitzondering na kwamen daar de mensen terecht die elders niet aan de slag konden ko men. Maar zulke mensen voe den nu wel de jeugd op. Veel gehoorde kritiek is, dat met name in het voortgezet onderwijs christelijke scholen niet zo christelijk zijn als ze zouden moeten zijn. „Dat is een punt van aanhoudende zorg, met name in het voort gezet onderwijs. Er wordt niet meer gebeden, de bijbel blijft dicht. Ik vraag me wel af of het christelijke karakter nu zit in dagsluiting en bijbelle zen, of dat het moet blijken uitde manier waarop je met de leerlingen omgaat. Worden ze als mensen beoordeeld of als computers die hun lesjes weten? Ik denk dat op een christelijke school een christe lijke mensvisie uit daden moet blijken en niet uit uiter lijkheden. Er is geen blauw druk te geven van d e christe lijke school, de praktijk is van teveel factoren afhankelijk. Christen zijn is vooral ook hoe je met anderen omgaat. In dit geval: hoe gaat de le raar met de leerlingen om. Het heeft ook te maken met hoe je tegen de wereld aan kijkt. Het beeld is in de afge lopen vijfentwintig jaar zo veranderd"? „Christelijk onderwijs moet anders zijn, dat is duidelijk. God heeft ons in de wereld gezet om dienstbaar te zijn aan Hem, Zijn Koninkrijk en onze naasten. Ik denk dat de nadruk op dienstbaarheid moet liggen. Dat betekent dat de onderwijsgevende dienst baar is aan de leerlingen, maar ook dat de leerlingen wordt geleerd dienstbaar te zijn aan degenen in zijn of haar omgeving en met wie hij of zij in contact komt. Want de naaste, dat is toch de mens die God op jouw weg plaatst". Zo geredeneerd heeft het CPS na veertig jaar nog steeds be staansrecht, vindt Hordijk. „Er komen in deze tijd van Godsverduistering zoveel vra gen op het christelijk onder wijs af, dat een goede onder steuning van deskundigen on misbaar is. Ook nu zijn er zo veel onopgeloste vragen, dat ik mag zeggen dat we na veertig jaar nog maar pas op weg zijn. Er zijn nog vele we gen te gaan". KLAAS SNIJDER Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor mgezon- den stukken te bekorten Verkeer Het autopark in Nederland neemt almaar toe. De ver keersdrukte navenant. Deze week wordt de verlengde Zoomseweg in Rijswijk in ge bruik genomen. Voor mij is het nu al duidelijk, dat het nieuwe stuk weg niet of nau welijks een verlichting van de verkeersintensiteit rond Rijs wijk tot gevolg zal hebben. Het tegendeel is eerder het geval. Nieuwe wegen trekken ver keer aan. Dat heeft de jongste geschiedenis wel geleerd. Mi nister Smit-Kroes en alle an dere autoriteiten die zich met verkeer en vervoer bezighou den zouden eindelijk eens moeten beseffen, dat in plaats van ongebreidelde wegenaan leg beter accenten gelegd zou den kunnen worden op beter, gerieflijker openbaar vervoer. De media (dus ook uw krant) zouden daar best meer aan dacht aan mogen besteden. Ik verbaas me er namelijk gere geld over dat er zo weinig aan dacht wordt geschonken aan de verkeersopstoppingen in dit deel van de Randstad. Over de autoradio hoor je wel filemel dingen uit Amsterdam en Rot terdam maar vrijwel nooit uit Den Haag en Leiden, de twee steden waartussen ik met mijn vrachtjes dagelijks heen en weer pendel. Dag in dag uit sta ik regelmatig in de file. Ook als er geen duidelijk aanwijs bare oorzaak is, een gelijk vloerse kruising bijvoorbeeld of een ongeval. Meestal is het een kwestie van pure conges tie. verstopping. De wegen kunnen het verkeer gewoon niet meer aan. P.v.d. Poel, DEN HAAG. Anti-apartheid Den Haag is thans „officieel" wat wordt genoemd een „anti apartheid-stad". Dat lijkt mooi, maar is misschien wat minder fraai dan het lijkt. Immers: wie zegt „Ik discrimineer niet", doet veronderstellen dat daarbij van iets heel bijzonders sprake is, terwijl het juist veel meer voor de hand ligt dat men niet discrimeert. Wie een algemeen gangbare houding met nadruk als iets bijzonders etaleert, moet met grote arg waan worden bekeken. Dat geldt ook voor de „anti-apart- heidstad". Wat wil Den Haag hiermee zeggen? Dat Delft of pak 'm beet Hendrik Ido Am bacht pro-apartheidsteden zijn? Of dat de gangbare me ning in Den Haag voor de ver klaring tot anti-apartheidstad pro apartheid was' Hoe diep het bij Den Haag zit, dat anti- apartheidsgevoel, blijkt bij voorbeeld uit de galgen in het Zuiderpark. Galgen worden in Zuid Afrika nog gebruikt. En niet om „kunstwerken" aan op te hangen. Men knoopt er ver zetsstrijders aan op, wier na men zo is men in Den Haag van plan misschien sommi ge straten in de Transvaalwijk gaan sieren... Mopperende samenleving Door een staking van Turkse chauffeurs, die werd gesteund door de Vervoersbond FNV, is het vervoersbedrijf Stolk ka pot gemaakt. De overige werk nemers staan op straat. Nu geen protesten meer maar stil te, althans bij de meerderheid van de bevolking wanneer gastarbeiders en vakbond in het geding zijn. Het is een mopperende samenleving die zich stil houdt, uit angst door linkse groeperingen te worden beschuldigd. P. de Jong DEN HAAG. Aan Tafel verhuisd De rubriek Aan Tafel heeft een andere plaats in de krant gekregen. Ze staat voortaan op een van de pagina's met plaatselijk en regionaal nieuws, bij de rubriek Dienstverlening en de Dagpuzzel. I.p.v. circulaire UITNODIGING Jaarvergadering IJsvereniging „Alkemade" In café-bar ,,'t Veen" aanstaande vrijdag, aan vang 20.15 uur. Na afloop klaverjassen om mooie prijzen. Jaarverslag etc. worden bij aanvang van de ver gadering beschikbaar Peugeot Talbot dealer Fahrenheitstraat 343 Den Haag Telefoon 070-468989 aa Mislukte solo-actie Ondanks zijn „diep geloof in de juistheid van de gei] men beslissingen" en zijn bewering dat de geheime wapen veranties aan Iran niet op een fiasco zijn uitgedraaid, he president Reagan met zijn mislukte solo-actie de belangrij ste crisis in de zes jaar van zijn buitenlands beleid over zi afgeroepen. Hij heeft bovendien niet de resultaten geboe die hij hoopte te bewerkstelligen: steun geven aan gematig Iraniërs en de vrijlating bevorderen van Amerikaanse gij; laars in Libanon. jaai and Uc Er is natuurlijk niets op tegen wanneer een regering er alles aan doet gevangen gehouden onderdanen vrij te ki gen. Sterker, het is een plicht van een overheid zich in di gelijke gevallen tot het uiterste in te spannen. Maar ook zi ke contacten hebben een grens, zeker wanneer er zowel oorlogvoerend land als een supermacht bij zijn betrokke Levering van wapens in ruil voor de vrijlating van gijzela; bijvoorbeeld zet een premie op chantage. Nu dit het geval is iedere Amerikaanse burger in het Midden-Oosten een tentiële gijzelaar geworden. OOK de pogingen van de VS de contacten met Iran te h< stellen zijn niet laakbaar. Het is juist een positieve ontwik! ling dat de VS bereid zijn de zwarte bladzijde van de gij; ling in de ambassade in Teheran om te slaan, ook al woi die stap door strategische overwegingen ingegeven. In concurrentieslag met de Sovjet-Unie mogen de VS immi geen mogelijkheid onbenut laten hun invloed in dit gebied verstevigen. Dat geldt te meer nu het gaat om het olierij Midden-Oosten, strategisch gelegen aan de grenzen van E ropa, Afrika en Azië en met een deel van de Indisc Oceaan binnen de invloedsfeer. In die Arabische wen speelt het onder de buik van de Sovjet-Unie gelegen Ir van oudsher een uiterst belangrijke rol. BlJ de val van de sjah en de machtsovername door ayati rtc lah Khomeini heeft het land een revolutionaire golf ovste zich heen gekregen. Nu het einde van de hoogbejaarde KI >or meini in zicht komt, lijkt het revolutionaire elan wat weg is ebben. De oorlog met Irak is uitzichtloos, de op westerse le rvi geschoeide economie is vastgelopen, de export van de islan nt< tische revolutie verloopt minder succesvol dan gehoopt en bron van al deze activiteiten, de olie-inkomsten, is gedeel aar lijk opgedroogd. ach In zo'n situatie ligt een scheiding der geesten onder I Iraanse leiders voor de hand. De regering-Reagan heeft situatie in Iran echter verkeerd ingeschat. De wapenlevera hie ties zouden bedoeld zijn geweest om de gematigde stromih. gen in Iran te steunen, maar de VS hebben waarschijnlijk vroeg partij gekozen. Het bekendworden van de contact !ns lijkt de zaak van die gematigden bepaald geen goed te ht en( ben gedaan. Het resultaat is dat betere betrekkingen tuss' 11 Iran ën de VS voorlopig weer voor jaren van de baan zij ;e^ De geloofwaardigheid van de VS heeft een stevige knai gekregen door de knullige manier waarop de poging tot t( nadering tot Iran gestalte heeft gekregen. Het is onthutse wanneer blijkt dat een belangrijk onderdeel van het buite lands beleid van de VS tot stand komt buiten medewet van de ministers van buitenlandse zaken en defensie. Gen tigde Arabische landen vragen zich terecht af wat er ov blijft van de Amerikaanse neutraliteit in de Golfoorlog, wat moet West-Europa met de Amerikaanse oproep tot sa ties tegen landen die terroristen steunen, terwijl de VS in geheim met *een van die landen zaken doen? Na zes jaar het buitenlands beleid van de regering-Reagan nog steeds i terst onsamenhangend. Belangrijke resultaten zijn dan <x niet geboekt. irt rlc sp; Af en toe regen DE BILT (KMNI) Van avond en het eerste deel van de nacht zijn er opklaringen te verwachten. Er passeert dan een zwakke rug van hoge luchtdruk. De opklaringen zorgen voor flinke afkoeling: de minimumtemperatuur ligt bij ongeveer vier graden. In het oosten is vorst aan de grond niet uitgesloten. Later in de nacht en in de ochtend is de kans op regen weer groot, doordat over de Noordzee een lagedrukgebied voorbijtrekt. De wind, die eerst zuidelijk is, gaat daarbij naar het westen. Hij is matig, kracht 4. In de tweede helft van de dag zijn er enkele opklaringen mogelijk. De middagtemperatuur wordt een graad of acht. 's Avonds nemen bewolking en regen- kans opnieuw toe, wanneer een volgend slechtweergebied vanuit het westen nadert. De wind wordt dan weer zuide lijk, en wordt aan de kust krachtig. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en zaterdag: Zuid-Scandinavie. opklarin gen, op zaterdag vooral in Zuid-Zweden regen en meer landinwaarts ook sneeuw. Middagtemperatuur tussen 6 graden bij zee en dicht bij 0 graden in het binnenland. Britse eilanden: opklaringen en in het oosten nog regen, zondag vooral in het noorden en westen langdurig regen. Middagtemperatuur van 11 graden in het zuiden tot 7 gra den in het noorden. Denemarken: tijdelijk regen, zaterdag opklaringen. Middag temperatuur rond 7 graden. Noord-Duitsland: af en toe re gen, zaterdag enkele opklarin gen en hoofdzakelijk droog. Middagtemperatuur rond 6 graden. Benelux en Noord-Frankrijk. Stockholm regen, gevolgd door cuaklarin- wenen3" gen. Zaterdag eerst af en toe Zurich zon, later weer regen. Middag- Casablanca temperatuur rond 8 graden. isÜTnbÜi Las Pal ma West-Frankrijk, eerst opkla- Telww.v dt ringen. Op zaterdag regi vooral in Bretagne. Midd; temperatuur 9 tot 13 graden Zuid-Duitsland en Alpen bied: opklaringen, zaten voornamelijk in het west van de Alpen later regen, 1 ven 1200 meter ook sneei^u' Middagtemperatuur op la; qq landniveau 5 tot 9 graden. N I Zuidoost-Frankrijk en Nooi ver Italië: flinke perioden met z< ms< Voornamelijk in Noord-Ita itre ook mist. Óverwegend dro ;wa Middagtemperatuur 12 tot graden in de Povlakte iets ger. ekk iw Midden- en Zuid-Italië en geb Joegoslavische kust. period rse met zon. Voornamelijk m< |erl naar het zuiden ook een enl raa le bui. Middagtempratuur msi tot 19 graden. Iha kt Spanje en Portugal: in I d" noordwesten wolkenvelden rw: mogelijk wat regen, eldi vee zonnig. Middagtemperatu tussen 14 graden in het nof~ den en in het binnenland I 21 graden in het zuiden oosten. WEERRAPPORT HEDENMORGEN Weer Max Min Re 12 8 1 Zd'umburg Aberdeen Dublin Frankfort Genève Helsinki :|llE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2