Conservatorium-orkesten
timmeren flink aan de weg
NORMAAL EN MARY SERYAES
SAMEN OP EEN ROCK-PLAAT
ra
MET DE KRANT
OP DE
Fantasie troef bij
Jim van der Woude
Vocaliter krijgt
wat het verdient
KUNST'
£eidóe(S2ou/ta/nl
IDI<
Triomfantelijke rentree van Janine da Costa
SINDS IK DE
KRANT BEZORG
WEETIK
HET NIEUWS
EERDER DAN
M N VADER.
Sportwereld E
WOENSDAG 12 NOVEMBER 1986 PAGINA
Frank Sinatra van ziekbed
RANCHO MIRAGE, CALIFORNIë Frank
Sinatra is gisteren uit zijn ziekenhuisbed ge
komen en is in een stoel gaan zitten, twee da
gen na operatief ingrijpen voor het verhelpen
van zware darmstoornissen die hem een
nachtcluboptreden in Atlantic City in New
Jersey moesten doen afzeggen.
Dr. Alan Altman, de dokter van de zanger,
zei dat alles normaal functioneerde en dat Si
natra's toestand goed bleef. De woordvoerder
van het Eisenhower Memorial Hospital, Cliff
Brown, vertelde dat het ziekenhuis was over
stroomd met telefoontjes van bewonderaar
sters) sinds Frank Sinatra zaterdagavond
was opgenomen.
De 70-jarige zanger onderging zondag een
operatie van twee uur voor Diverticulitis, een
pijnlijke darmontsteking die veel mensen van
boven de 50 treft. Sinatra zou een dag of tien
in het ziekenhuis blijven.
Rapport Penclub over
gevangen schrijvers
KEULEN In de hele wereld zitten 349
schrijvers gevangen, van wie 97 in Euro
pa. Dit verklaarde gisteren in Keulen
mevrouw Angelika Mechtel, een van de
leiders van de Westduitse Penclub en lid
van het comité van de Internationale
Penclub voor gedetineerde schrijvers.
Mevrouw Mechtel zei bij de aanbieding
van een rapport dat 140 schrijvers zware
gevangenisstraffen uitzaten en dat 60,
vooral in Vietnam, Syrië en Uganda,
zonder vorm van proces waren opgeslo
ten. Schrijvers zijn gedetineerd in kapi
talistische even zo goed als in socialisti
sche landen, preciseerde Angelika Mech
tel. Volgens haar zitten er 81 vast in het
Nabije en Midden-Oosten, 84 in Azië, 37
in Afrika en 50 in Latijns-Amerika.
ZELHEM „We maken er samen vast iets gewel
digs van. Wie had dat nou kunnen denken, een aan
tal jaren geleden". Aldus reageert Benny Jolink
(Buizen Berend) van Normaal op de mededeling van
de Zangeres zonder Naam, dat zij een roek-plaat wil
opnemen samen met de vier Achterhoekse boeren-
rockers. Mary Servaes, die momenteel weer in het
brandpunt van de belangstelling staat met haar sing
le Mexico, wil voor één keer met Normaal samen
werken als tegenprestatie voor een verloren wed
denschap in Jos Brink's programma „Wedden dat",
dat gisteravond werd uitgezonden.
De wens van Mary Servaes om met Normaal samen
te werken hoorde Benny gisteravond net als de rest
van Nederland ook voor het eerst. „Ik kijk niet zo
vaak naar dat programma", zegt hij, „omdat we 's
avonds meestal werken. Maar nu hebben we vakan
tie en we keken toevallig. Ik vind het helemaal niet
zo'n gek idee om met Mary samen te werken", zegt
Benny, „want hoewel we in muzikaal opzicht mis
schien mijlen ver van elkaar vandaan staan, willen
we met onze muziek eigenlijk een beetje hetzelfde.
Destijds keken ze in Hilversum tegen ons aan als een
stelletje boeren die je niet serieus hoefde te nemen.
En net zo goed hebben de platendraaiers door de ja
ren heen geprobeerd de smartlappen volledig te ne
geren. Nu is opeens de Zangeres zonder Naam hele
maal in, maar jarenlang hebben ze d'r niet zien
staan".
FRANS BRÜGGEN OPGETOGEN
DEN HAAG „Deze jonge
lui spelen heel wat beter dan
het gemiddelde Nederlandse
provinciale orkest", merkt
Frans Bruggen tevreden op
na de reeks concerten in Den
Haag. Rotterdam en Utrecht
met het Haagse Conservatori
umorkest in oktober, toen hij
werken van Rameau, Haydn
en Beethoven uitvoerde. En
inderdaad, zelfs voor verwen
de orkestbezoekers heeft het
iets verfrissends de sinds eni
ge jaren in eenparig versnelde
beweging op gang komende
parade der jeugdorkesten te
volgen. Vooral de komende
weken is op dit gebied bijna
van een explosie aan aktivi-
teiten sprake.
Wat vorig jaar in Utrecht nog
als een soort proefballon be
gon, is dit jaar in de vorm van
het Utrechts Muziekpodium
genstitutionaliseerd: een reeks
concerten in allerlei bezettin
gen en op diverse lokaties met
studenten van het Utrechts
Conservatorium, waarbij ook
de solisten uit eigen kring
worden gerecruteerd.
Inspirator en stimulator ach
ter dit projekt is Utrechts con-
servatoriumdirekteur Ton
Hartsuiker, die het er het eer
ste seizoen ook vooral om
ging de leemte na het wegval
len van het Utrechts Symfo
nie Orkest (USO) met eigen
andere Utrechtse ensembles
op te vullen. Intussen is de
scope echter veel groter en
ambitieuzer.
Op 12 oktober werd in Vre-
denburg al een voorproefje
gegeven, wat de Utrechtena
ren dit seizoen in petto heb
ben. Op enthousiaste manier
werd toen bijna een hele dag
lang een aantal ensembles en
afsplitsingen daaruit gepre
senteerd met nog steeds als
doel het promoten en organi
seren van concerten door aan
komende beroepsmusici, die
in een vroeg stadium welbe
wust „het podium opge
schopt" worden.
Het aanbod van het inmiddels
goed georganiseerde en hecht
gestruktureerde Muziekpodi
um omvat dit seizoen een
honderdtal concerten, ver
deeld over tien concertseries,
die op negen podia plaatsvin
den.
Behalve om het „grote" con
servatoriumorkest zelf gaat
het om afsplitsingen als het
strijkorkest, het vokaal en
semble, de slagwerkgroep, het
Raakvlakensemble, een saxo
foonkwartet, het Heliostrio,
een ensemble oude muziek,
het Oktopus fluitkwartet en
het trio Housec.
Doel
Jarenlang was er voor conser
vatoriumstudenten wel de
verplichte orkestklas, waar
aan met meer of minder en
thousiasme werd meegedaan.
Naar buiten toe manifesteerde
men zich in groter verband
nauwelijks, meestal beperkte
dat zich tot in eigen huis geor
ganiseerde leerlingenavon
den. Jong talent is er op mu
ziekgebied genoeg en geluk
kig ontbreekt het ook niet aan
motivatie en enthousiasme.
Behalve Frans Bruggen leg
gen daar ook dirigenten als
Kenneth Montgomery, Rein-
bert de Leeuw, Lev Markiz
en zelfs Claudio Abbado ge
tuigenis van af. Zij allen wer
ken graag met de jongelui,
omdat die nog zo'n vertrou
wen en geloof in de muziek
en het muziekleven tonen.
Ook, omdat ze graag bereid
zijn al doende te leren en
vooral ook om meer podiu
mervaring op te doen. De sa
nering (verkleining), ophef
fing en fusies van orkesten
heeft geen nadelige, tempe
rende invloed op dat enthou
siasme. Integendeel, het lijkt
eerder of men des te harder
streeft naar het zich door
middel van kwaliteit waarma
ken.
Den Haag
Behalve het Utrechtse tim
mert ook het Haagse Conser
vatorium de laatste jaren nog
al aan de weg. Wat elders ge
beurt het reilen en zeilen
van het Amsterdamse Sweel-
inckorkest schijnt minder flo
rissant te zijn is minder be
kend, maar de Hagenaars tre
den sinds vorig jaar ook erg
ambitieus naar buiten en con
certeren met regelmaat in
Vredenburg, de Rotterdamse
Doelen en het Amsterdamse
Concertgebouw als aanvulling
op de thuiswedstrijden in de
Schönbergzaal.
Juist deze maand loopt in
aanwezigheid van de matre
zelf in Den Haag het Mes-
siaen-projekt, dat zich naar
buiten toe vooral manifesteert
door uitvoeringen van de gar-
gantuaanse, exotische Turan-
galilasymfonie onder Reinbert
de Leeuw. Dinsdagavond 25
november gaat het werk in
Utrecht.
Terug tenslotte naar de zo po
sitieve opmerking van Frans
Bruggen en de enthousiaste
muziekliefhebber: de komen
de maand bestaan prachtige
mogelijkheden om op diverse
niveaus musicerende jongelui'
aan het werk te zien en te ho
ren.
Om te beginnen 20 november
het Marathonprogramma van
de Utrechtse studenten in de
Amersfoortse St. Aegtenka-
pel, dan 25 november het
Haags alternatief, 75 minuten
lang Messiaen in volle hevig
heid in Utrechts Vredenburg
en tenslotte zaterdagavond 6
december het European
Chamber Orchestra o.l.v.
Claudio Abbado ook in Vre
denburg met een Vivaldi-
Prokofiefprogramma, waar
aan de ook nog jonge Russi
sche emigrante Viktoria Mu-
lova solistisch meewerkt in
Vivaldi's niet stuk te krijgen
„Vier jaargetijden".
JAN DE KRUYFF
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
,,UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Big Trouble in
Little China (al); 18.30, 21.00. wo.
ook 14.00. EUROCINEMA II: Top
Gun (al); 18.45, 21.15. wo. ook
13.45. EUROCINEMA III: Hannah
and her Sisters (al); 18.45, 21.15.
wo. ook 13.45. EUROCINEMA IV:
The Color Purple (al); 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV: Assepoester;
wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239); Running Scared
(al); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39, tel. 124130): The Color Purple
(al); 20.00. Aliens (12); 14.30,
18.45, 21.15; Heartburn (al). Top
Gun (al). Down and out in Beverly
Hills (al) 14.30, 19.00, 21.15..
TRIANON (Breestraat 31, tel.
123875): Sting (al); 14.30, 19.00,
21.15. REX (Haarlemmerstraat
52. tel. 071-125414); Tickled Pink
(16); 14.30, 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Sneeuwwitje en de zeven
dwergen (al); wo. 14.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Geen voorstellingen.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Pretty in Pink (al); wo. 14.45,
19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15.
CITY THEATER II: Jewel of the
Nile (al); tijden zie City I. CITY
THEATER III: Revolution (al) tijden
zie City I. CITY THEATER IV: The
Coca Cola-Kid (12); Tijden zie I.
beh. wo-middag. E.T. (al); wo.
14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Drie mannen en een
wieg (al); ma. dl. wo. 20.15.
KINDERVOORSTELLING
Op hoop van zegen (al); wo. 15.45.
Oik Trom weet raad; wo. 14.(
WASSENAAR ASTRA
01751-13269): Right stuff
20.00.
"rijs
,VERS
ie) gem
•gplant
lumenL
intern;
KINDERVOORSTELLING
E.T.; wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27,
463500): Heartburn (al); 14iilltlllt
19,00, 21.30. ASTA 2 (Spul n
tel. 463500): Aliens (12); 14 ïlKl" u
20.00. ASTA 3: The man i o. een
one red shoe (al); 14.00, 18 d geco
21.15. BABYLON 1 (naast
traal Station, tel. 471656): The
lor purple (al); 13.45, 20.00. E
BYLON 2: Top gun (al); 14e Jaar
18.45, 21.30. BABYLON 3: B )leem
Blue 16); 14.00, 18.45, 21.30. jjgde-
NEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 6306 Eind:
Legal eagles (al); 14.00, 18
21.30. CINEAC 2: Down and
In Beverly Hills (al); 14.00, 18
21.30. CINEAC 3: F/X, mui jen. M
nma g
by illusion (12); 19.45. 21.30.
di. ook 14.00. EUROCINE «yondl
(Leyweg 910, tel. 667066): All c
(12); wo. 20.15. overige da
14.00, 20.15. METROPOLE
(Carnegielaan, tel. 456756):
mission (12); 14.00. 18.45, 2ll
METROPOLE 2: Diavolo in
po (16); 14.00, 18.45. 21.30..
TROPOLE 3: Hannah and her
ters (al); 14.00, 18.45,
METROPOLE 4: Walt Oisn
Fantasia (al); 14.00, 18.45.
(al); 21.30. METROPOLE 5
lo (al); 14.00, 18.45, 21.30.
ON 1 (Herengracht 13. tel. 4624
Youngblood al); 13.45, 18
21.30. ODEON 2: Target
13.45, 18.45, 21.30. ODEO^,
Running i
21.30
(16);
RIS 1 (Kettingstraat
656402): De perverse gravin
v.a. 12.00. LE PARIS 2: Tigi
ses (18); v.a. 12.30. LE PARlU
Desert lovers (18);
HAAGS FILMHUIS (Dennet
56. tel. 459900): Zaal 1: Death
salesman; 19.30, 22.00. Zaal
The killing; 19.30. A clock»»
orange; 21.45. Zaal 3:19.30, 21 te
ma. 19.15, 22.00. 90 Jaar film v
schiedenis VI jaren. Die bis >oppet
trommel; ma. One from the ht r
di. Duel; wo.
4624
18
l*t
I.45, 18.45, 21.30. ODEON,
inning scared (12); 13.45, 18 f k
.30. ODEON 4: 9'A Ws ILT-1
B); 13.45, 18.45, 21.30. LE
S 1 (Kettingstraat 12b,
f»
KINDERVOORSTELLINGEN:
CINEAC 3: Assepoester;
14.00. EURO CINEMA: Taran
de toverketel; wo. 14.00.
tiek
infant
I en c
Kyl
het f
merde vakjes woorden van 4 lérkend
navolgende betekenis verk j sta
kunnen worden.
De invulling van elk antwoord di
geschieden volgens de richtlnj
de wijzers van de klok. e
Het vakje waarin de eerste letujd. He
elk antwoord komt, dient door
binatie met de letters van de
gende antwoorden te worden
stetd.
1 mannetjesgans;
2 wapenkreet;
3 deel v.e. geweer;
4 zachtste veren;
5 traag;
6 schaapkameel;
7 ronde sneeuwhui;
8 leidsman;
9 zuivelprodukt;
10 overal;
11 lekkernij;
12 knaagdier.
OPLOSSING
seen si :e6ou u 15 p®|*,
Oi :seex 6 :spi5 8 :o|6i i :eu
;s>tei g :suop :dooi e :snei 2 :u
rom
lokje c
Colet
itertje
gaf:
jarer
:en ba
er n
is The
ig jaa
i-tv v
ische
jroep r
'oerinj
nd te
Jim van der Woude (foto: Theo Baart).
Jim van der Woude's „Plat du Jour".
Licht: Bernard Gantz. Geluid: Yvo
Greweldinger. Vormgeving en rek
wisieten: Jim van der Woude. Thea
ter aan de Haven, dinsdag 11 no
vember, herhalingen lot en met za
terdag 15 november.
Jim van der Woude is een
unieke theaterpersoonlijkheid,
die zich zeer kwetsbaar durft
op te stellen. Ook in „Plat du
Jour" weet hij zich weer met
uiterst marginale bezigheden
tot grote komiek te ontpoppen.
Het blijft lachen met Jim.
Kippeveltheater noem ik het
geen Van der Woude brengt.
Temidden van een grote hoe
veelheid rekwisieten speelt hij
een spelletje op het scherp van
de snede. Het heeft alles met
timing, concentratie en reactie
te maken en steeds -en dat
verbaast mij wel eens- lukt
het. Het publiek ligt krom van
het lachen of giechelt op meer
ingetogen momenten. Dat is
toch bijzonder knap.
Het toneel ligt ogenschijnlijk
bezaaid met allerlei rotzooi, en
wie bijvoorbeeld „Kopzeer aan
die Waanzee" heeft gezien of
eens een voorstelling van Ra-
deis heeft beleefd, weet dat dat
allemaal een rol gaat spelen.
Van der Woude beheerst zijn
materie en appelleert aan ons
chaotische, soms mistroostige
en verveelde leven. Hij ge
bruikt een vermoeide, ietwat
verslagen blik om zijn publiek
tot meeleven te verleiden.
Eenvoudige handelingen van
tandenpoetsen tot het bezien
van de dagelijkse rekeningen
herleidt hij tot iets grotesks:
we zitten allen in hetzelfde
schuitje. Jim van der Woude
laat ons daar gelukkig om la
chen, zonder meer te uiten
dan wat gemompel, gepiep en
zo'n zes keer nee.
Zijn strakke gezicht laat zich
vergelijken met dat van Buster
Keaton, zijn bewegingen heb
ben iets van een spastische
«Marcel Morceau. Het geluids
decor, de techniek en bovenal
de inhoud van „Plat du Jour",
dat met een zachte en onver
biddelijke hand de spiegel
voorhoudt, zijn echter van
deze dag.
„Plat du Jour" laat op absurde
wijze zien, dat wat ons be
weegt, allemaal niet meer is
dan een ernstige grap. Het bes
te komt dat tot uiting op het
moment dat hij tussen drie fel
le spotjes gaat staan. Zijn
strakke gelaatsuitdrukking
krijgt iets monsterachtigs en
langzaam begint zich stoom te
ontwikkelen uit zijn hoofd.
Dat is vrijwel aan het begin
van een programma met val
lende decorstukken, een reus
achtige tent gebouwd van
mondbogen, Van der Woude
als beeldend kunstenaar en
maskerartiest en meer. Wie
weer eens behoefte heeft aan
een confrontatie met fantasie
en humor, mag „Plat du Jour"
absoluut niet missen.
PETER SNEL
Een lange rij wachtender.
voor de ingang van de
Wassenaarse Dorpskerk
bij Wassenaars Vocalitei
kijkt eigenlijk niemand
daar vreemd van op. Hel
koor telt vele vrienden,
heeft binnen de woon
plaats een goede naam en
dirigent Ad de Groot te
kent al jaren voor uitvoe
ringen op niveau. Dat al
les was ook gisteravond
het geval met op het pro
gramma werken van
Bach, Pergolesi en Haydn.
Ad de Groot is een levendig
en spontaan mens, kwaliteiten
die ook tekenend zijn voor zijn
wijze van musiceren. Niet dat
hij luchthartig door een parti
tuur huppelt, zijn muzikaliteit
en stijlgevoel zouden dat ver
hinderen, maar zo'n Laudate
Pueri van Pergolesi tintelt en
jubelt. Een soort herdenking
van een componist die slechts
26 jaar werd en die 250 jaar
geleden overleed. De sopraan
Barbera Borden, één van de
vier solisten afkomstig van het
Nederlands Kamerkoor,
maakt met haar stralende stem
een dergelijk werkje tot een
muzikaal feest, Wassenaar Vo
caliter en het Raadstedelijk
Begeleidingsorkest sloten zich
daarbij graag aan. Tussen
haakjes, wie dat orkest zó
hoort musiceren vraagt zich
verbaasd af waarom het voort
bestaan van dit ensemble ooit
een discussiepunt was en he
laas nog steeds is.
Discussie over de uitvoerings
wijze van een tiachcantate en
een koorbezetting als van
Wassenaar Vocaliter is in feite
een gesloten discussie. Een te
groot apparaat, zelfs in een
cantate als BMV 111 „Was
mein Gott will" waarin het
koor een bescheiden taak
heeft. De solisten Heieen Re-
soort, Robert Coupe en Jelle
Drayer pasten eigenlijk goed
bij de prestaties van het koor,
vocaal ruim voldoende, qua
sftijl zwakjes.
Het is een goede zaak dat
Uitvoering van werken van
Bach, Pergolesi en Haydn
door Wassenaar Vocaliter
o.l.v. Ad de Groot m.m.v.
Barbera Borden, Heieen Re-
soort, Robert Coupe, Jelle
Drayer en het Raadstedelijk
Begeleidingsorkest. Dorps
kerk, Wassenaar.
meerdere koordirigenten een
pleidooi houden voor de Mis
sen van Haydn, werken waard
om uit te voeren. Ad de Groot
en al zijn medewerkenden
brachten componist en compo
sitie alle eer maar bij de uit
voeringspraktijk van vandaag
de dag met een deelprogram
ma lijken de avondvullende
oratoria een beetje in het ge
drang te komen. Dat zou geen
goede zaak zijn.
ADRIAAN HAGER
RUITENPUZZEL
In elk vakje dient een letter te worden
Ingevuld, waardoor rond de genum-
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
EN EEN COMPLETE AGENDA
Bartok kwartet speelt kwartetten
van van Beethoven en Mendelaaohn
en het eerste pianokwintet van
Schumann met medewerking van
de pianiste Janine da Coata. Dins
dagavond, Diligentia.
Na enige jaren van afwezig
heid maakte gisteravond de
pianiste Janine de Costa op
triomfantelijke wijze haar ren
tree op het podium van Dili
gentia. Zij deed dat tesamen
met de vier strijkers van het
befaamde Bartokkwartet in
het kwintet in Es op. 44 dat
Brahms in 1842 schreef. Met
veel elan en zoals dat zo mooi
in het duits heet met „pochen-
der akkordische Begleitung"
gaf zij het strijkkwartet de vi-
taal-muzikale injectie die het
hoognodig had. Wie zich mis
schien voor de pauze had afge
vraagd of dit echt nog zijn
„Bartok kwartet" was kon
hier iets van de oude glans te
rugvinden. Iets, niet alles,
want de klank bleef weinig
glanzend en zangerig en in de
intonatie en het samenspel
bleven zwakke plekken hoor
baar. Met Janine verscheen
ook de cellist Lazlo Mezo, die
voor de pauze weinig van zich
had laten merken, heel over
tuigend weer ten tonele.
Het kwartet heeft twee jaar
geleden een vernieuwing on
dergaan in die zin dat sinds
dien Geza Hargitai als tweede
violist optreedt. Qua toon en
spel heeft hij zich goed in het
totaal weten te voegen, maar
daar lijkt dan ook wel alles
mee gezegd. De onbetwiste lei
der van het eerste uur, prima
rius Peter Komlos, leek gister
avond niet in staat om in de
twee kwartetten van van
Beethoven en Mendelssohn,
respectievelijk de opusnum
mers 18 nr.4 en op. 12 met zijn
medespelers tot een inspire
rend en gaaf samenspel te
kunnen komen. Hij, en in zijn
voetspoor de anderen, into
neerde lang niet altijd zuiver
en bijvoorbeeld een beroemd
deel als de dansende pizzicato
gespeelde Canzonetta uit Men-
delssohns kwartet, hupte soms
droevig mank. Het is ongetwij
feld moeilijk om dertig jaar
lang op een topniveau te spe
len en iedere keer maar weer
de volle concentratie op te
brengen. De toekomst zal le
ren of deze moeheid structu
reel of voorbijgaand is. Door
dat Janine aan het einde van
de avond onder de bloemen
werd bedolven en het publiek
zich laaiend enthousiast be
toonde eindigde deze avond,
ondanks alles, toch in majeur.
BESIER
Drie mensen op schommels
kijken neer op drie bejaarden,
de nieuwe cliënten van het
rusthuis Morgenrood. Dat be
staat uit negen efficiënt op el
kaar gestapelde bedden met
een dakje erboven. Het is ge
richt op het wegnemen van
alle zorgen van de ouden van
dagen, en daaronder vallen
ook hun stok, viool en kat. Die
worden in een speciale machi
ne vernietigd. De modernste
technieken zorgen ervoor dat
de ouden van dagen als boe
ken in de kast kunnen worden
gezet, steeds klaar voor als de
familie er nog even in wil bla
deren. Zelfs voor een dagje
Egypte hoeven ze hun bed niet
uit. Als ze dan definitief aan
een laatste rustplaats toe zijn,
dat is een minimaal stapje,
kunnen ze gewoon blijven lig
gen, achter deurtjes met RIP
erop. Het personeel zet daar
elke week een vers bosje bloe
men voor.
Dat is het ene deel „Tand des
tijds", de nieuwe voorstelling
van Theater de Giraffe, een
stuk over oude mensen en wat
er met hen gedaan wordt.
Daarnaast werden teksten
over ouderdom voorgedragen
van onder anderen J. Bernlef,
Juvenalis, Rutger Kopland,
Gerard Reve en Dylan Tho-
Onderkoeld
cynisme in Tand
des tijds
Theater de Girafle: Tand des tijds'.
Gespeeld door Vincent van den Ak
ker, Erica Brand, Anne Bijlsma,
Anne Hack, Mieke Lelyveld, Cor de
Man, Piet van der Pas en Theo Wes
terduin. Gisteravond gezien in de
Leidse schouwburg.
mas. Voor het satirische deel
van de voorstelling schreef
Mieke Lelyveld sterke en.
scherpe dialogen.
Theo Westerduin en Vincent
van den Akker van PLOK
brengen als het personeel van
Morgenrood met heerlijke
vondsten veel humor in de
voorstelling. In het kinderthe
ater hebben ze al grote hoog
ten bereikt, in hun stille spel
in „Tand des tijds" komt hun
komisch talent evenzeer tot
zijn recht. Dat is ook hard no
dig, want de literaire teksten
zijn mooi en worden in het al
gemeen goed voorgedragen,
maar zijn omdat ze volledig
statisch vanaf de schommels
gepresenteerd worden soms te
lang. Dat geldt vooral voor de
Juvenalisvertaling uit de Sati
ren, die de avond ook nog
opent. De prozafragmenten en
gedichten over ouderen wer
den begeleid door gitaarmu
ziek, wat een onbedoeld kitsc
herig effect in de hand werkt
dat haaks staat op de vaak bij
tende satire op onze opberg-
cultuur.
In het stuk worden echte be
jaarden opgevoerd, iets wat je
maar zelden ziet op het Neder
lands toneel Vorig jaar liet
Loudi Nijhof in een schitte
rende rol in „Het huis van
Bernarda Alba" zien dat dat
heel goed kan werken. De
oude mensen in „De tand des
tijds" komen nauwelijks aan
toneelspelen toe, dat wordt
voor hen gedaan. Dat is in
overeenstemming met de
boodschap van het stuk, een
protest tegen de verontmense-
lijking van ouderen, maar ik
had toch graag wat meer ver
zet gezien, bijvoorbeeld toen
de poes werd afgepakt. Omdat
het cynisme in „De tand des
tijds" wel heel onderkoeld ge
bracht werd, kreeg ik een ster
ke behoefte aan een agressieve
uitbarsting. De voorstelling
had nu veel goeds, maar was
met meer emotie misschien
echt sterk geworden.
DICK VAN TEYLINGEN
A Geo
de
10 Uitz
Turnen Het congres va pjvi'
Internationale Gymnaito Met
Federatie (FIG) heeft gist ma
in Rome de organisatie va!® £ou
strijd om de wereldtitels
nen in 1989 gegund aan S kan
gart. grai
zani
Squash De Nieuwzeelans Fen
Ross Norman is gisteren mer
Toulouse wereld kamp
squash geworden. Hij vers,0 pe
in de eindstrijd de vijfvou her,
titelhouder Jahangir Kha val
vier sets: 9-5, 9-7, 7-9, 9-1. 0°;
Bobslee De Sovjet 1
opent begin december I ;0 Het
eerste kunstijs-bobsleeb van
Die is gebouwd in het bij ope
gelegen Sigoelda. De baan Mui
zestien bochten over een t< g £3
lengte van 1200 meter. dlC|
Zeilen In de zeilstrijd Adf
America's Cup leidt het j
New Zealand het klassen jy
na de negende race var
tweede voorronde. Met
punten hebben de Nieuuf0 Zor
landers er vijf meer dan A rje
rica II. Pat
Ph(
Voetbal Hamburger wai
neemt geen genoegen me
straf, die is opgelegd aan
doelman Uli Stein. De ou< var
ternational werd na de FT
kaart in het bekerduel me 25 Osl
Ausburg door de tuchtcom jP®
sie van de Westduitse voe ,0 Me'
bond (DFB) voor zes wt ma
geschorst. i45 j<h
Voetbal Blau-Weiss Be10 Kijl
de Westduitse voetbalclub v
in de degradatiezóne var
Bundesliga vertoeft, onfeo
handelt met Pierre Littba ke<
De kleine, 26-jarige aanv rin<
zou op uitleenbasis over te
men zijn van Racing Paris Ga
Voetbal De Westdi Co
voetballer Bernd Schuster mir
langt van Barcelona 4,5
joen gulden smartegeld.
zou buiten spel zijn gezet
de mededeling, dat hij
nisch depressief is. Volj
Schuster is het echter
smoesje met de bedoeling
weg te werken.
Boksen De Amsterdam^^
Jan van der Zee is tijdend
internationale toernooi vai>°0 No
Nederlandse Boks Bond e*|
eens geslaagd voor zijn
men scheidsrechter/jur
van de wereld amateur työo
bond (AIBA).
23 Int»
15 Kw
10-22.
tbf
10 Ca