Jongste deelneemster wint fluitconcours .7) „Giselle" van Bolshoi hoogtepunt in dansseizoen Bernard Kruysen charismatisch zanger Toonkunst bloeit weer als vanouds Lichaam blik" op toneel toch te weinig geslaagd V dagpuzze KUNST SaidoaQowumt "MAANDAG 10 NOVEMBER 1986 PAGI] Frank Sinatra ondergaat spoedoperatie RANCHO MIRAGE De Amerikaanse zanger Frank Sinatra heeft gisteren in een ziekenhuis in het plaatsje Rancho Mirage bij Palm Springs een spoedopera tie ondergaan. De 70-jarige Sinatra had tijdens een optreden in het Golden Nug- get-hotel in Atlanta een aanval van acu te diverticulitis gekregen. Dit is een bac- teriële ontsteking van de dikke darm, die met veel pijn gepaard gaat. Een woordvoerder van het ziekenhuis zei dat de operatie, die twee uur had geduurd, succesvol was verlopen. Er is een deel van de ontstoken darm verwijderd. Sina tra zal nog zeven tot tien dagen in het ziekenhuis moeten blijven. ROBERT PAUL VERGIST ZICH IN SCHOUWBURG WINTERSWIJK De cabaretier Robert Paul heeft zaterdag avond een uitverkocht cultureel centrum in het Gelderse Win terswijk op zich laten wachten. Hij had wat slordig in zijn agen da gekeken en reisde af naar het Groningse Winschoten. Van de 650 mensen bleken er 500 bereid om zondagavond terug te ko men voor een optreden van Paul, die de directie aanbood om zijn vrije avond daarvoor beschikbaar te stellen. De mensen die niet terug wilden komen kregen zaterdagavond hun geld terug. Robert Paul noemde wat hem overkwam „een nachtmerrie. Het is een boze droom, waarvan je als artiest midden in de nacht badend van het zweet wakker kunt schieten. Het is in mijn 15-jarige carrière nog niet eerder gebeurd. Zoiets overkomt je ook maar één keer, 't was een nachtmerrie", aldus de cabaretier. Hoewel hij nog onder politiebegeleiding razendsnel van Win schoten naar Winterswijk reed kwam hij daar te laat aan om nog enig publiek aan te treffen. Hij trof een lege zaal. Tijdens het optreden zondag maakte Paul zijn excuses, die werden aan vaard „met een hartverwarmend applaus", aldus Robert Paul Nieuwe grote literaire prijs DEN HAAG Komend voorjaar wordt een nieuwe literaire prijs uit gereikt, die met 50.000 gulden 'de grootste wordt binnen het Neder landse taalgebied. Voor deze prijs heeft zich een bedrijf als sponsor ge meld; welk bedrijf dat is, wordt 18 november bekendgemaakt. De nieu we literaire prijs wordt verbonden aan een titel en is geen oeuvreprijs, zoals de Prijs der Nederlandse Lette ren (goed voor 18.000 gulden) en de P.C. Hooftprijs, de staatsprijs voor li teratuur. Een maand voor de uitrei king van de nieuwe (bedrijfs)prijs wordt een onafhankelijke jury zes ti tels voorgelegd; de auteur van één daarvan kan rekenen op een halve ton. Gouden Strop voor Jef Geeraerts AMSTERDAM De Gouden Strop, de prijs van het genootschap van Nederlandstalige Misdaadau teurs voor de beste Nederlandstalige misdaadro man, is dit jaar toegekend aan Jef Geeraerts voor zijn misdaadroman „De zaak Alzheimer". Hij is de eerste Vlaming die de prijs krijgt. Dat heeft het Genootschap zaterdag bekend gemaakt. Geeraerts krijgt De Gouden Strop, bestaande uit een plastiek en 10.001 gulden, voor „een intelligente, gediscipli neerd geschreven politiethriller, waarmee hij zich een waardig representant toont van de Sjöwall- /Wahloo-traditie", zo staat in het juryrapport. Wanneer de prijs wordt uitgereikt is nog niet be kend. De jury bestond uit B. Vuysje (Intermagazi ne), R. Appel (NRC), A. de Boer (Volkskrant), D. van de Manakker (Vrij Nederland) en M. Schenke (Algemeen Dagblad). Het Genootschap wordt ge vormd door 33 misdaadauteurs, tien journalisten en publicisten en negen uitgeverijen. Conny Stuart: Reis door een artistiek verleden Conny Stuart met aan de piano Louis van Dijk. In het kader van de „Scheveningen zondagsconcerten" in het Circustheater te Schevenin gen. Gistermiddag Een optreden van Conny Stu art wordt hoe langer hoe meer een zeldzaamheid. Het is daar om niet verwonderlijk dat zich gisteren veel mensen naar het Circustheater haastten om nog eens van zo'n optreden getuige te zijn. Conny Stuart doet al 47 jaar aan theater en dat is een lange tijd. Haar programma biedt een overzicht van hoogtepunten uit haar carrière. In talloze fragmenten laat zij haar artis tieke verleden de revue passe ren. Opvallend is dan, dat de oude successen ook heel ou derwets aan doen. De smaak van het publiek is veranderd en daardoor ook de cabaret- en musicalinhoud van tegen woordig. Het is prettig om nog even die oude sfeer te proe ven, maar voor jonger publiek komt het allemaal wat saai over. Conny ziet er nog steeds schit terend uit. In een felrode he dendaagse creatie is zij haast leeftijdsloos. Helaas kan zij niet meer urenlang op het to neel verblijven. Op dat gebied knaagt de tand des tijds gena deloos verder. In een pro gramma van net een uur moe ten enkele broodnodige pauzes Conny in de gelegenheid stel len om even achter de coulis sen op adem te komen. Louis van Dijk, onze piano-virtuoos bij uitstek, weet die momenten heel onopvallend in te vullen met een prachtig stuk piano spel, zodat Conny weer terug is voordat je haar begint te missen. In fragmenten uit musicals van Annie M.G.Schmidt en Harry Bannink laait bij Conny weer even het oude vuur op. Zij straalt bij het vertolken van succesnummers als: „Ik hoef maar even zó te doen" en „Ik ben er nog" uit haar laat ste musical „Madam". Conny Stuart, nu al een legende, hoeft niet meer zo nodig. Zij heeft haar sporen ruimschoots verdiend. ROB VAN DER MIJL Israël verbiedt boeken van Nabokov en Singer TEL AVIV Het Israëlische ministerie van onderwijs heeft een verbod uitgevaardigd op de aanwezigheid van boeken van Isaac Bashevis Singer en Vladimir Nabokov in ortho doxe scholen in het land. Vol gens een functionaris van het ministerie zijn de boeken niet geschikt voor leerlingen van deze scholen. Ook „100 jaar eenzaamheid" van Gabriel Garcia Marquez wordt niet ge tolereerd. De werken van Sin ger en Nabokov stemmen vol gens de functionaris niet over een met de waarden die wor den gehanteerd op de scholen. „Lolita" van Vladimir Nabo kov werd van de literatuurlijst geschrapt, nadat het boek er eerst per ongeluk in opgeno men was. MARKTEN VEEMARKT LEIDEN (10-11) - Prijzen in gulden per kg geslacht gewicht en ontvet: dikbillen extra kwal. 8,50- 13,00, stieren 1e kwal. 7,50-8,45 en 2e kwal. 6,75-7,50, vaarzen 1e kwal. 6,55-7,65 en 2e kwal. 5.50-6,50, koel en Ie kwal. 6,50-7,60. 2e kwal. 5.65- 6,45 en 3e kwal. 4.90-5.65. worst koeien 4,90-5.50. (rammen) 8,50-9,75, lammeren (ooi en) 8,00-9,50. Prijzen in gulden per stuk: schapen 160-220, lammeren (rammen) 190- 240, lammeren (ooien) 180-200. Aanvoer: totaal 1316 stuks, waaron der 1023 slachtvee. 200 stieren en 93 slachtschapen en lammeren. Overzicht: (handel en prijzen) slacht vee redelijk - hoger, stieren redelijk gelijk, slachtschapen en lammeren matig - gelijk. (ADVERTENTIE) morgen I ims.t3.3QP DE KINDEREN VAN MÈRE SANTORIA wmyimMimm Mogelijk gemaakt door Nationale-Nederlanden Scène uit de tweede acte van het ballet „Giselle" van het Bolshol-ballet. DEN HAAG De hoog gespannen verwachtingen van de balletliefhebbers zijn uitgekomen: het bijna 150 jaar oude, absolute meesterwerk van het ro mantisch danstheater, „Giselle", met zijn zo wonderlijk geslaagde syn these tussen technische, stilistische en dramatische eisen, werd in de uitvoe ring door het Bolshoi Bal let in het Congresgebouw tot een ongekend hoogte punt in dit dansseizoen. En toch hebben de Russen, voor wie Petipa's versie rich tinggevend werd, hun roem rond dit misleide boerenmeisje Het Bolshoi Ballet, met „Giselle". Congresgebouw, zaterdag en zon dag. niet gevestigd op grond van hun fenomenale technische kwaliteiten of hun indruk wekkend theatraal besef. Zij lieten zich voornamelijk leiden door goede en vooral gezonde smaak, eenvoud, artistieke eerlijkheid en menselijke toe wijding. Want het gaat hier in wezen om een bescheiden dansdrama, waarin in alle scè- nische mildheid een smartelij ke romantische episode gebed ligt. Epaterende kunststukjes, die buitenstaanders soms aan veredeld circusvermaak doen denken, zijn hier uit den boze. Op dit niveau, waarop alle technische en scènische eisen spelenderwijs worden vervuld, is dansen niet slechts een zaak van armen en benen, maar vooral van hoofd en hart. In Rusland werkt een prima ballerina aan haar rol als Gi selle veelal jaren. En zo kon het dan ook gebeuren, dat - af gedaan met slechts een simpe le aankondiging - de sterdan seres Natalia Bessmertnowa zich op 't laatste moment liet vervangen door de nergens ge noemde Nina Semizorowa, die letterlijk moeiteloos en feilloos insprong. Zij bleek een uiterst prille en lieftallige Giselle, wier sterke en wijde bewegin gen geen moment de illusie verstoorden dat hier een wat nerveus en zichtbaar zwak boerenmeisje centraal staat. De nobele danser Joeri Was- joestsjenko, een fantastisch, briljant en zeer mannelijk danser, liet het haar aan toege wijd tilwerk aan niets ontbre ken. Deze „Giselle", vaste ster aan de hemel van het interna tionale balletrepertoire, werd meesterlijk begeleid door het Bolshoi Orkest, dat de onster felijkheid van deze partituur van Adolphe Adam opnieuw bewees. FRANK DELBOY Het eerste concert in de serie liederenrecitals op de zondag middag in Diligentia was ge heel volgens de verwachting een succes. De bariton Bernard Kruysen en de pianist Gérard van Blerk verzorgden een ge heel aan Fauré gewijd pro gramma. Fauré is wel de Schumann van het Franse lied genoemd, omdat hij in zijn meer dan 100 liederen net zo typerend voor de Franse esprit is als Schumann in diens oeu vre voor de Duitse. Kruysen koos uit de liederen die in de periode 1863-1922 ontstonden een bloemlezing van het eerste begin tot en met de laatste cy clus „l'Horizon chimérique". Uit de middenperiode zong Kruysen de bekende cyclus „La bonne chanson" ter afslui ting van het recital. In beide delen, voor en na de pauze, was er sprake van een ontwikkeling waarbij de zan ger met zijn zo typerend eigen timbre en uitstraling, zang- technisch langzaam zijn even wicht opzocht en in het begin Faurè-liederenrecital door Bernhard Kruysen, aan de piano begeleid door Gërard van Blerk. Zondagmid dag, Diligentia. regelmatig bij zacht gezongen noten te laag intoneerde. Los daarvan blijft Kruysen een ideale vertolker van het Fran se lied met al zijn haarfijne nuanceringen binnen een zorgvuldig gehandhaafd even wicht in tempi en dynamiek. Datzelfde geldt ook voor Van Blerk die met zijn pianospel nooit op de voorgrond treedt en daarin volstrekt harmo nieus samengaat met de zan ger. Terwijl in Den Haag sinds één jaar in Frans Huyts, winnaar van de Fauré-prijs in Parijs, een veel jongere zanger in staat moet worden geacht deze liedkunst verder'uit te kunnen dragen, is het charisma van Kruysen nog zo groot dat er voor Huyts nog niet zo gauw plaats lijkt te zijn. BESIER Bert Schierbeek ontvangt Hendrik de Vries-prijs GRONINGEN De schrijver Bert Schierbeek heeft zaterdag de Hendrik de Vries-prijs van de stad Groningen uitgereikt ge kregen. De auteur kreeg de prijs, groot 10.000 gul den, uit handen van bur gemeester mr. A.A.M.F. Staatsen van Groningen, in aanwezigheid van de 90-jarige Hendrik de Vries. Bert Schierbeek kreeg de prijs voor zijn gehele oeuvre. De jury, bestaande uit de litera tuur-critici Aad Nuis, Kees Fens en de dichter Rutger Kopland, kende Schierbeek de prijs toe ondermeer wegens zijn „markante en onverwis selbare persoonlijkheid en zijn onverzettelijke artistieke vi sie". Iets wat hij volgens jury voorzitter Aad Nuis gemeen heeft met Hendrik de Vries. Daarnaast geldt Schierbeek volgens de jury als een literair baanbreker en schrijver van „vaak onthutsend barokke ly riek". Opgericht in 1829 kan het Haags Toonkunstkoor terug zien op een rijk verleden, een verleden met ups en downs. Het koor richt zich sedert de komst van dirigent Oane Wierdsma op van een down periode en gaf daarvan een overtuigende demonstratie tij dens het zondagmiddagconcert in de Nieuwe Kerk. Gelukkige bijkomstigheid: de kerk was geheel bezet en bij een concert zonder subsidie(!) is dat ver heugend. Toonkunst en Oane Wierdsma verdienen die be langstelling ook. Zoals veel koordirigenten op dit moment koos Wierdsma voor een deelprogramma: „Barok en klassiek" door het Haags Toonkunstkoor o.l.v. Oane Wierds ma m.m.v. de vocalisten Alison Pe- arce, Mildred Aikema, Jon Thor- steinsson en Harry v.d. Kamp. de or ganist Kees de Wijs en het Randste delijk Begeleidings Orkest (concert meester Pleun v.d. Linden). Nieuwe Kerk, Den Haag. tet „Excultate Jubilate" van Mozart. Helder, transparant en lichtvoetig klonk de Bachcan- tate, een goede voorbereiding voor de Matthaus Passion in april volgend jaar. Een derge lijk grote bezetting vraagt van een dirigent een compromis. Wierdsma loste dat compromis muzikaal op. Indrukwekkend was de weergave van Haydns Harmonie-Messe, een veelei send werk maar ongelooflijk mooi gecomponeerd. Een pen- nevrucht va"n de 70-jarige Haydn die de schoonheid van de menselijke stem glorierijk in dienst wist te stellen van het „eeuwige" Kyrie eleison, van Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus en Agnus Dei. Toonkunst en het voortreffe lijk begeleidend Randstedelijk Orkest lieten zich inspireren door Wierdsma, een dirigent met zoveel capaciteiten dat nog zeer veel van hem ver wacht kan .worden. De solisten Alison Pearce, Mil dred Aikema. Jon Thorsteins- son en Harry van der Kamp waren met zorg gekozen. De sopraan bewees haar kwalitei ten in Mozarts-Motet door Wierdsma op spirituele wijze begeleid. ADRIAAN HAGER 99 De suggestie van een niet on derkende ménage a trois wordt al bij de beginbeelden van Willem Jan Ottens „Li chaam blik" gewekt. Foto graaf Hans is 's nachts opge staan en denkt zijn vriendin Heieen in zijn armen te ne men. „Jullie hebben dezelfde schouderbladen", verontschul digt hij zich geschrokken, als haar zuster Stefanie haar pruik afdoet. Stefanie blijkt la ter Hans te begeren. „Lichaam blik" gaat over liefde en erotiek. De schrijver Otten heeft het stuk uit korte scènes opge bouwd. De personages lijken alle van binnen vervuld te zijn van een passie, die maar niet tot uiting kan komen, zeker niet ten opzichte van elkaar. Kijken en bekeken worden speelt daarin een belangrijke rol. Hans (Cas Enklaar) ver schuilt zich meer malen achter zijn fototoestel en laat zich slechts even gaan, als een toe vallige passante (Mijs Heesen) Toneelgroep Baal: „Lichaam blik" van Willem Jan Otten. Regie: Leo nard Frank. Met Cas Enklaar, Elja Pelgrom, Ingeborg Loedeman en Mijs Heesen. Theater aan de Haven, zaterdag 8 november. zich door hem laat blinddoe ken. Stefanie (Elja Pelgrom) durft Hans slechts aan te ra ken als hij haar niet kan zien. Alleen Heieen (Ingeborg Loe deman) kan zich als fotomodel vrij bewegen in dit gezelschap. Vanuit haar ervaring bekeken te worden mist zij de handicap slechts te kunnen handelen, wanneer zij niet gezien wordt. Zij verschuilt zich achter de herinnering van ontrouw en hoeft daarmee dus ook geen liefde te tonen. Liefde en ero tiek zijn kennelijk volgens Ot ten impliciet, ze zijn het meest spannend als ze onuitgespro ken en onvervuld zijn. De consequentie van zo'n ge dachte is dat je het geschreve ne ook niet als stuk zou moe ten opvoeren. „Lichaam blik" is mijns inziens ondanks de fraaie belichting van Twee- beeke, Lansinks mooie decor en het goede spel van Enklaar, Pelgrom en Loedeman niet zo geslaagd. Ik heb erom kunnen lachen en heb geboeid zitten kijken naar de poging van Le onard Frank om het te ensce neren, maar voel achteraf de behoefte om de tekst onmid dellijk aan te schaffen om het allemaal nog eens over te le zen. Daar heeft de tekstbehan deling van de acteurs zeker aanleiding toe gegeven. De vele verwijzingen van de schrijver naar o.a. Wittgen stein en Frisch, de clues naar een eventuele werkelijke bete kenis van de schijnbaar crypti sche teksten van de persona ges verdienen herlezen. De beelden van de toch intrige rende uitvoering van Baal lei den eigenlijk alleen maar af en dat kan toch niet de bedoe ling zijn geweest. PETER SNEL LEIDEN De organisa toren van het Nationale Fluitconcours, dat de eer ste twee zaterdagen van november in de Leidse muziekschool is gehouden, spreken van een groot succes. Zowel het niveau van de deelnemers als de belangstelling lieten niets te wensen over. Winnaar werd de 12-jarige Wendy van Nes, de jongste deel neemster aan het con cours. De Stichting Nationaal Fluit concours is vier jaar geleden in het leven geroepen door Cor van Kleef. Als directeur van de muziekschool in Woerden droomde deze al jaren van een dergelijk evenement, maar pas na zijn pensionering is het er van gekomen om die droom in een daad om te zetten. Vanaf 1983 wordt er nu jaarlijks in november een concours ge houden voor amateur-fluitis ten. De hoogste prijs is de Zil veren Fluit, een wisseltrofee. Degene die hem drie jaren achtereen wint, mag hem be houden. In het voorjaar begint men al met het aanschrijven van zo'n 170 muziekscholen in den lan de, want daarvandaan moet het merendeel van de deelne mers gerecruteerd worden. Dit jaar kwamen er 36 aanmeldin gen binnen; dat is vrij weinig, zeker vergeleken met de op komst in vorige jaren. Toch is de organisatie hierover niet pessimistisch, integendeel. Het teruglopen van het aantal deelnemers vindt zijn oorzaak onder meer in het feit, dat men het niveau van het con cours wil verhogen, en daarom een aantal verplicht te spelen werken heeft vastgesteld. En zoiets werkt natuurlijk altijd remmend op een bepaalde ca tegorie deelnemers. Maar om het concours in stand te kun nen blijven houden zijn er toch meer deelnemers nodig; daarom zoekt men volgend jaar uitbreiding in de richting van conservatoriustudenten, die nu immers van deelne ming zijn uitgesloten. Zij kun nen in 1987 ook meedoen, zij het in een aparte categorie. Afgelopen zaterdag was het de tweede dag van het concours. In de gang stonden jonge deel nemers die nog moesten spe len, wat gespannen te wachten tot het hun beurt was. en an deren, die al gespeeld hadden, waren wat aan het napraten. In de grote zaal van de mu ziekschool warep alle stoelen bezet door zo'n vijftig toehoor ders. Het niveau van de spe lers, die in twee categorieën (A tot 15 jaar, en B vanaf 16 jaar) waren ingedeeld, was gemid deld aan de hoge kant. De voorzitter van de jury. Dirk Alma, sprak hierover b!£ de einduitslag zijn bewondering uit. Er klonk muziek uit ver schillende stijlperioden. Alma sprak van "een reis door de muziekgeschiedenis": Barok muziek, veel met danskarak- ter; uit de klassieke periode werd veelvuldig het "Concert in G" van W A. Mozart ge speeld, en iedere deelnemer deed het weer anders, ieder in een eigen opvatting. Eén meis je speelde een originele ca dens. Verder Was er Roman tiek en moderne muziek te ho ren. Ten aanzien van de moderne muziek merkte Alma nog op, dat het daarbij belangrijk is om heel precies te spelen, wat de componist heeft genoteerd. Elke deelnemer kreeg vervol gens een diploma met vermel ding van het aantal behaalde punten. Er waren maximaal honderd punten per deelne mer te behalen. Veel mensen zaten zo rond de tachtig, wat wel aangeeft hoe hoog het ni veau was. Absolute winnaar van het hele concours was Wendy van Nes. Met de uit voering van een "Sonate" van G. Donizetti en "Suite de Trois Morceaux" van Godard be haalde zij 92,4 punten. Met haar twaalf jaar was zij tevens de jongste deelnemer aan het concours. Zij kreeg de zilveren fluit mee naar huis en werd hartelijk uitgenodigd om de trofee volgend jaar te komen verdedigen. ANNETTE JASPERSE Jong talent In het Koninklijk Conservatorium werd het afgelopen weekeinde een pianoconcours gehouden on der auspiciën van de Stichting Jong Muziektalent Nederland. Zes jeugdige pianisten, allen al eens winnaar van een piancoconours in ons land, streden daar om de eer uitgezonden te worden naar het Europees pianoconcours voor jeugdige pianisten van 2 tot 7 februari in Frankfurt. De twee die uiteindelijk werden geselecteerd om Nederland aldaar te vertegenwoordigen zijn, op de foto achter de piano. Thérèse Maissar.(14) en. achter haar. Folke Naut9,(14). Voor een uitgebrc agenda, ook voor de mende dagen. raadpL men „UIT", de gratis v kelijkse bijlage van d krant. er bioscopen ALPHEN AAN OEN RIJN e EN - ROCINEMA I (Van Boetzela on straat 6. tel. 01720-20800): I thuu Trouble In Little Chine 18.30. 21.00. wo. ook 14. ieu EUROCINEMA II: Top QPer (al); 18.45, 21.15. wo. ook 13. vr- EUROCINEMA III: Hannah «jn her Sietere (al); 18.45. 21. j7;np wo. ook 13.45. EUROCINE IV- Th» Cnlnr Dn ml a I alV Of) lueI bouv KINDERVOORSTELLINGEN iel f EUROCINEMA IV: Ampo m R ir; wo. 14.00. |rogr LEIDEN LUXOR (Station» 'P1?01 19. tel. 071-121239): Runn er». Scared (al); 19.00. 21.15. i rogr; ook 14.30. LIDO en STUt tot (Steenstraat 39. tel. 1241: The Color Purple (al); 20. Aliens (12); 14.30. 18.45, 21. Heartburn (al), Top Gun Down and out In Beverly H TT (al) 14.30. 19.00, 21.15. TR NON (Breestraat 31. 123875): Sting (al); 14.30. 19. - 21.15. REX (Haarlemmerstr J KINDERVOORSTELLINGEN LIOO: Sneeuwwitje en de zei dwergen (al); wo. 14.30. NOORDWIJK LIDO THEAT Bernhardstraat 56. 1 1C. 01719-12800): Geen voorstel l*5 KATWIJK (Badstraat 30. tel. 01718-7407I11 Pretty in Pink (al); wo. 14. enoc 19.00. 21.15. ma. di. 19. a v> 21.15. CITY THEATER II. ,~v wel of the Nile (al); tijden City I. CITY THEATER III: I volution (al) tijden zie City 10.3' CITY THEATER IV: The Co itter Cola-KId (12); Tijden zie I. b wo-middag. E.T. (al); wo. 14.4 VOORSCHOTEN GREENW ngS\ (lel. 01717-4354): Drie menu A.l en een wieg (al); ma. di. m\-,P 20 15- A KINDERVOORSTELLING n Op hoop van zegen (al); ie M 15.45. Dik Trom weet reed; htse WASSENAAR ASTRA (flk: 01751-13269): Right stuff (fiscri 20.00. JlVchl KINDERVOORSTELLING „,op E.T.; wo. 14.00. svfr DEN HAAG* ASTA 1 (Spui e lu tel. 463500): Heartburn 14.00, 19.00, 21.30. ASTAL^r (Spui 27. tel. 463500Y- Alk WUI (12); 14.00. 20.00. e ASTA 1 v The man with one red ehoe erbe 14.00. 18.45, 21.15. BABYLI igtal 1 (naast Centraal Station. j 471656): The color purple „f 13.45. 20.00. BABYLON Klc Top gun (al); 14.00, 18.45. 21, lezil BABYLON 3: Betty Blue %p 14.00. 18.45. 21.30. CINEAC* (Buitenhof 20. tel. 630637): I 'eer gal eaglet (al); 14.00. 18. jen 21.30. CINEAC 2: Down out in Beverly Hille (al); 14.1 18.45. 21.30. CINEAC 3: F murder by illusion (12); 18 s 21.30. ma dl. ook 14.00. wsl ROCINEMA (Leyweg 910, 667066): Aliëns (12); wo. 20 overige dagen 14.00, 20 METROPOLE 1 (Carnegieli tel. 456756): The mission 14.00. 18.45. 21.30. MET! POLE 2: Diavolo in corpo 1.00. 18.45. 21.30. METFftocr POLE 3: Hannah and her s (al); 14.00. 18.45, 21.30. liaan TROPOLE 4. Walt Disney's F tasia (al); 14.00, 18.45. Abel 21.30. METROPOLE 5: OH (al); 14.00. 18.45, 21.30. OD lO ON 1 (Herengracht 13. I 462400): Youngblood al); 13. frkl 18.45. 21.30. ODEON 2: T get (16): 13.45. 18.45. 21J ODEON 3: Running seer )£M (12); 13.45. 18.45,21.30 OD ON 4: 9W Weeks (16); 13. 18.45. 21.30. LE PARIS 1 (K lg II tlngstraat 12b, tel. 656402): lersi erverse gravin (18); v.a. 12 LE PARIS 2: Tigresses /.a. 12.30. LE PARIS 3: Des n g lovers (18); v.a. 12.30. HAA< FILMHUIS (Denneweg 56. I Iiei 459900): Zaal 1: Death ofsi.' lesman; 19.30. 22.00. Zaal ,Dra The killing: 19.30. A clockwc 1 g orange; 21.45. Zaal 3: 19.: e is 21.45. ma. 19.15. 22.00. 90 Jl ru filmgeschiedenis VI jaren. I blechtrommel; ma. One fn ra™ the heart; di. Duel; wo. n h KINDERVOORSTELLINGEN: de CINEAC 3: Assepoester; pn 14.00. EURO CINEMA: T« en de toverketel; wo. 14.00. I wde |2 |3 |4 IS SI KRUISWOORDRAADSE Horizontaal: 1 heimwee; 8 w puntige degen; 9 laagtij; 11 O afstandsmaat. 13 bepaald g< drag; 14 muzieknoot; 15 muziei 16 voorzetsel; 17 hoewel: 18 dar lij; 19 onderscheiding bij sponkj^ strijden; 22 verachtelijk; 23 bolgi jj 24 muzieknoot; 25 voorzetsel g(n gram (afk.); 27 hemellichaam; 26 lSfM kundig getal. 30 milli-ampère 31 leer; 34 hoge titel. Verticaal: 1 toch; 2 senior (afk dwee: 4 Amsterdams peil (aft kleur; 6 soort takel; 7 titel (afk bewoonster v.h. platteland; 12 U tingpachter in vroegere Jaren; 1' tuig; 15 om die reden; 17 ante diem (vóór de middag) (afk.); 1 roep; 20 voegwoord; 21 symbo titanium. 26 leidsman; 28 dakb4 king; 29 blad papier. 31 schuif bi lidwoord; 33 regiment (alk). •ra cc ze -bi ic 't 82 *pi6 gz :ji i z :ue 02 &q 81 /t 'uiojeep si :jneu n 21 uueoq oi "J| L 'ie6 9 t> :uiet e :-js 2 :uiujeueiu 1 :j J8!|9sue>j fre Ueppei ie :yuj 82 ;uoz LZ "JB 92 :uj S2 '-9J PZ :U|UJ 22 :|BBieuj0je 61 'isq 81 :ei 91 :op si :bj pi :uo» ei 6 UaidBj 9 :e|6|B)sou t :|«ejuo ONISSO'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 6