Edison-documentaire blijft
hangen in vriendelijkheid
Deuce perfect dames-enkelspel
Bruidskleed van ijs
Amerikaanse veteranen krijgen hoop
door tv-film over „Agent Orange
Die Haghe Spelers
met origineel
jubileumtoneel
dagpuzzel
CcidoeGowumt
ZATERDAG 8 NOVEMBER 1986 PAGINA 11
"Uier acties
jg^ldende kunstenaars
ÜAAG Het gebouw van de Rijksdienst Beeldende
Uan het Plein in Den Haag zal nog voor onbepaalde tijd
Worden gehouden door leden van de Bond Beeldende
[naars (BBK). Ze zijn ongerust over hun toekomst na de
rfing van de BKR, die overigens nog door de Tweede_Ka-
bet worden goedgekeurd. Ongeveer veertig leden van de
jezetten het gebouw dinsdag op vreedzame wijze. Er zul-
meer acties komen, aldus één van de bezetters gisteren.
fcmiddag zullen BBK-leden premier Lubbers 'iets' aanbie-
|hem toespreken in het museum Boymans van Beuningen
fterdam. De bezetters van het gebouw aan het Plein heb-
Iteren een gesprek gehad met een hoge ambtelijke delega-
I het ministerie van WVC. Het gesprek heeft de bezetters
lesteld. „De ambtenaren toonden zich welwillend, maar
blen zich achter de minister van financiën, Ruding".
Laurens Janszoon
Kosterprijs uitgereikt
HAARLEM In het stadhuis
van Haarlem is gisteren de
Laurens Janszoon Kosterprijs
1986 uitgereikt aan prof. H. de
la Fontaine Verweij. De Am
sterdammer kreeg de prijs
vanwege zijn promotie voor
het antiquarische boek.
De Laurens Janszoon Koster
prijs wordt toegekend aan per
sonen of organisaties die een
bijzondere prestatie leveren in
het boekenvlak. De winnaar
van dit jaar kreeg een beeldje
van beeldhouwer Cees Verka
de en een bedrag vijfduizend
gulden overhandigd door cul
tuurwethouder A. van Schoo-
ten van Haarlem.
WASHINGTON De Ameri
kaanse omroep NBC heeft een
televisie-film gemaakt over Orange" en het optreden van
gert te accepteren dat er ver- organisatie van Amerikaanse
band bestaat tussen „Agent Vietnam-veteranen.
het lot van oorlogsveteranen
die in Vietnam besmet zijn ge
raakt door „Agent Orange",
het ontbladeringsmiddel dat
op grote schaal door de lucht
macht werd gebruikt. De vete
ranen hopen dat de rolprent
het Congres er eindelijk toe
zal brengen hen schadeloos te
stellen. De film „Unnatural
Causes" geeft een beeld van de
strijd van een plaatselijke me
dewerker van een bureau voor
veteranen in Chicago, tegen de
federale "bureaucratie die wei
een groot aantal ziektever
schijnselen bij veteranen die
Het actieve bestanddeel van
het ontbladeringsmiddel
„Agent Orange" is dioxine, de
met de stof omgingen. Die giftigste stof die ooit is gepro-
ziektebeelden lopen uiteen
van kanker tot erfelijke afwij
kingen. „Wij hebben er heel
veel vertrouwen in dat een nu
duceerd. Zeven Amerikaanse
chemische bedrijven die
„Agent Orange" fabriceerden,
gingen in 1984 akkoord met
sympathiserend Amerika, als een regeling om 180 miljoen
het de film heeft gezien, zal dollar te betalen aan de vete-
begrijpen wat er is gebeurd en
dat wij het Congres eindelijk
zullen dwingen te doen wat al
lang geleden gedaan had moe-
ranen. Dat geld is echter nog
niet verdeeld, omdat de vete
ranen in beroep gingen. Zij
vonden het bedrag niet hoog
t politie-
lt jzick de
Brits
"Zjagse
Ui
"chflfc m
toey
jqqicert door de Kon. 's-Graven-
Politie-muziekvereniging
lK llng Kunstgenot" o.l.v. Ge-
3en. eijera met een programma
ovefvisie- en filmmuziek. Trium-
ik, Juliana van Stolberglaan,
Gisteren.
politl
!n E|en van de Kon. 's-Gra-
f%gse Politie-muziekvere-
Enj „Onderling Kunstge-
?n ki dirigent Gerard Weij-
een nieuwe koers,
ïzet thting aangegeven door
vo9iommissaris Brand, ere-
Unitter van de vereniging.
van de hoofdcom-
heeft „Onderling
0 e%enot" een taak ter ver-
Hetjjg van de relatie tussen
(en burger. Om dat doel
fieiken is de repertoire-
op de smaak
n 4en breed publiek, al
ond| de hoofdcommissaris er
Tlljeheim van dat zijn per-
E®nke smaak meer klassiek
Bbsteld. Het jaarlijks con-
4S Jordt steeds in een ande-
^^gse wijk gegeven, onder
^^otto „Met de politie de
n" werd gisteravond ge-
l^jteerd in de Triumfator-
•Vgelegen in het Bezuiden-
Jneester Ha vermans en
publiek luisterden
leen programma in de
[ran muziek uit televisio
ns "j en films. In die sfeer
n gin de leden van „Onder-
LeKunstgenot" zich goed
<|Er werd niet alleen cor-
heip genuanceerd gespeeld
de levendigheid in de
qtatie maakte duidelijk
karakter van de com-
dejs, onder meer van Holst
dio\d, op de juiste wijze
'lijk uitgebeeld. De goede a-
pas ek van de kerk onder
wal te de uitgebalanceerde
weerhoudingen,
einfiet concert, dat in ver-
1 v^et het recent overlijden
en^én van de orkestleden
geopend met het koraal
Je jbij mij Heer", werd me
te fking verleend door de
Terecht, de band
ninliet voor niets in septem-
igst leden de eerste prijs
in Amersfoort gehou-'
itival. Hun aandeel, le
en uitbundig gepresen-
werd ook door het pu-
ip prijs gesteld.
ADRIAAN HAGER
Tikt,1
rerfc ei
U
ïsterdam wil
jgangsprijzen
isea verhogen
fERDAM B en W van
dam willen de toe-
irijzen van de moderne
istorische musea in de
;tad volgend jaar verho-
k voor de entreekaar-
het Concertgebouw en
andere theaters kan
iet college betreft wat
worden betaald. B en W
en dit in de begroting
1987 die gisteren is ver-
rhoging van de toe-
gelden moet een bedrag
4 50.000 gulden opbrengen.
k re voorstellen hiertoe zijn
I oorbereiding. Uitgangs-
I voor het duurder maken
Ie entreebiljetten is vol-
wethouder W. Etty (fi-
eën) dat mensen die va-
aar het museum gaan de
s ze gebruik maken van
rbeeld de museumkaart,
inmalige, vooral buiten-
le bezoekers daarentegen
ten en willen volgens hem
tat meer voor een kaartje
HILVERSUM „Wat is
de betekenis van de eer
ste noot bij een concert of
uitvoering?" Deze vraag
legde Ruud Keers na
mens de NCRV alle der
tien musici voor, die dit
jaar een Edison Klassiek
hebben gewonnen. De
antwoorden zijn, onder
meer, terug te vinden in
het televisieprogramma
„Nieuwe variaties op een
Edison" dat wordt uitge
zonden zondagavond om
22.50 uur via Nederland
1.
Verrassend zijn de antwoor
den die Keers uitvoerig vast
legde soms wel. De cellist
Heinrich Schiff weet te mel
den dat hij bij de eerste noot
al kan horen of het wat wordt
of niet. De leden van het Loe-
ki Stardust Kwartet, met een
gezamenlijk bezit van 35
blokfluiten, geven een ant
woord dat iets logischer
klinkt: „Van de eerste noot
kun je niks zeggen. Wel iets
van de eerste maten, die de
inleiding vormen van het mu
zikale verhaal dat je gaat ver
tellen".
Ook Bernard Haitink ant
woordt in deze trant: „En dan
komt het opeens van de
grond...", waarbij hij alle eer
deelt met de orkestleden: „Je
kunt nog zoveel in huis heb
ben, als je geen voortreffelijk
orkest hebt als het Concert
gebouworkest, dan kun je met
je armen zwaaien wat je wilt,
maar er gebeurt niets".
Fragmentarisch
Echt belangrijk is de vraag
over de eerste noot nu ook
weer niet en het hele pro
gramma van bijna anderhalf
uur graaft, door het fragmen
tarische karakter, niet zo ge
weldig diep. De dertien musi
ci die door heel Europa zijn
achtervolgd, blijken ferme
praters die meer enthousiast
zijn dan to the point. De cel
list Yo Yo Ma, met wie het
programma wordt geopend,
voert een zeer lange mono-
loog waarin hij opmerkt na
elke repetitie (met zijn trio) er
rijker op te zijn geworden.
Leuk voor Ma, maar niet op
vallend frappant; daar dienen
repetities immers voor.
Van het vele gepraat, teveel
wellicht, is vooral het aardige
dat de bekroonde musici zich
zonder uitzondering zo en
thousiast tonen. Het zijn be
paald geen beginners in het
vak; maar de geestdrift die ze
ten toon spreiden zou wel
eens alles te maken kunnen
hebben met de reden waarom
zij die Edison Klassiek moch
ten ontvangen.
Sïifi m
Machientje
Natuurlijk heeft de aanwezig
heid van een hele camera
ploeg storend gewerkt als er
opnamen konden worden ge
maakt van repetities. Toch
zijn er spontane voorvallen te
noteren. Bijvoorbeeld wan
neer de pianisten Murray Pe-
rahia en Radu Lupu laten
zien hoe zij als duo Schubert
onder handen nemen. Dat zij
goed piano kunnen spelen,
mag bekend worden veron
dersteld. Maar hoe zij een
drachtig een stuk voor vier
handen tot een soepel lopend
machientje kunnen omtove
ren, is een opvallende presta
tie die niet zomaar tot stand
komt; deze documentaire
toont een beetje aan hóe.
Niemand struikelt
In dit programma wordt de
kijker maar zelden meegeno
men naar de repetitieruimten,
waar het vakwerk moet ont
staan. Over het totaal ligt iets
plichtmatigs, op de manier
waarop een documentaire
wordt gemaakt van een slag
uit een wereldoorlog, waarin
voortdurend ooggetuigen hun
verslag komen doen. Iedere
musicus krijgt ruime gelegen
heid en tamelijk vrijblijvend
zijn zegje te doen in statische
beelden, waarna een muzikaal
fragmentje volgt.
Enthousiast zijn ze allen,
maar veel beweging zit er niet
in; niet één van de dertien
musici maakt een fout, nie
mand struikelt over iets. Het
is een erg beleefde documen
taire geworden, samengesteld
uit vriendelijke fragmenten
die liefde voor het vak uit
stralen en het inzicht dat het
bepaald niet eenvoudig is de
top te bereiken. Maar dat er
bloed aan de piano van iedere
beroepspianist kleeft, valt niet
op te merken. Misschien heel
even, wanneer het Europese
Kamerorkest onder leiding
van Claudio Abbado bezig is
aan Schuberts Tweede Sym-
phonie; dat is werken gebla
zen en heel opvallend in dit
fragment is de uitmuntende
strijktechniek van concert
meester Marieke Blankestijn.
Die kreeg deze techniek niet
schriftelijk thuisgestuurd. Het
is jammer dat van het harde
werken, waar alle bekroonde
musici opvallend veel weet
van moeten hebben, niet veel
aan de oppervlakte komt.
Nergens valt een krachtterm;
het lijkt allemaal nogal van
zelf te komen. Daardoor blijft
de documentaire, hoe plezie
rig ook om naar te kijken, te
veel steken in vriendelijk
heid.
FRITS BROMBERG
De opbouw van het „Bruidskleed voor Medea"
GRONINGEN - Sinds gisteren
staat aan de voet van de 96
meter hoge Martinitoren een
ongeveer drie meter hoog ijs-
bergje. De vele stedelingen die
het werk van de Groninger
kunstenaars Elly Werdler en
Ien van der Laan aanschouw
den. zagen het er niet aan af,
maar het tien ton ijs tellende
bergje heet „Bruidskleed voor
Medea". Het zal er naar ver
wachting de komende tien da
gen staan te smelten, als on
derdeel van het in Groningen
lopende project rond de Duitse
toneelmaker Heiher Muller.
De installatie geeft symbolisch
de inhoud weer van een korte
tekst van Muller, getiteld „Me-
dea-spel". Medea is een in vele
oud-Griekse tragedies voorko
mende vrouwenfiguur, die
haar kinderen van een schip
gooide toen zij bemerkte dat
haar man haar bedroog. Het ijs
werd gistermorgen in een
vrachtwagen aangevoerd van
uit Lauwersoog. De vele dui
zenden kleine ijsblokjes zijn
afkomstig uit de ijsfabriek al
daar.
Toneelgroep Die Haghe Spelers met
„De zondagswandeling" van Geor
ges Michel in de vertaling van An-
nelies van Woerden. Regie: George
Woerden. Nederlands Congres-
duw, Den Ha
Herhaling: Vanavoi
Het vieren van het 55-jarig be
staan van toneelgroep Die Ha
ghe Spelers heeft vooral veel
werk bezorgd aan George en
Annelies van Woerden. Anne-
lies heeft het toneelspel „La
promenade du dimanche" van
Georges Michel vertaald en er
de titel „De zondagswande
ling" aan gegeven. George van
Woerden heeft de regie voor
deze produktie gedaan. „De
zondagswandeling" belicht een
zondag uit het leven 'van een
kleinburgerlijk echtpaar, die
met oma en opa en hun zoon
een wandeling maakt. Tijdens
deze wandeling wordt aan de
zoon verteld op welke wijze hij
zich in de wereld dient te ge
dragen. De hypocriete levens
wijze van het ouderpaar weet
de jongeman nog niet te raken
en hij overspoelt hen met kin
derlijke vragen die met een
retirade van zogenaamde le
venswijsheid worden afge
daan. Tijdens het spel houden
Die Haghe Spelers het publiek
een spiegel voor want zijn wij
niet allen geneigd andermans
leed met zogenaamde interesse
te volgen om er even later to
taal niet meer bij stil te staan.
Het toneelstuk in twee bedrij
ven gaf er een imponerend
beeld van. In een décor be
staande uit slechts een silhouet
van een stad en wat losse ele
menten werd door twintig spe
lers aan ruim negentig karak
ters gestalte gegeven. Opval
lende rollen waren weggelegd
voor Dick Kaat als de vader
en Toos BoersmS als de moe
der. Gekleed in saai grijs en
zwart en voortdurend vittend
op hun zoon waren beiden het
proto-type van kleinburger
lijkheid. De glorieuze hoofdrol
was weggelegd voor Peter
Beijersbergen. Als jongetje
straalde hij kinderlijke on
schuld uit. Volledig ingeleefd
in de gedragingen van een
kind vergat hij geen moment
de zo wisselende mimiek en
poses. Hij speelde de sterren
van de hemel. De regie van
George van Woerden zorgde
voor een vlot spel met leuke
vondsten. Vooral de zwarte fi
guren met brancard die steeds
een dode of gewonde moesten
afvoeren, is daar een goede
voorbeeld van. De kostume
ring was bijzonder oorspron
kelijk, slechts met eenvoudige
middelen ontstonden er ver
rassende creaties. Die Haghe
Spelers zijn erin geslaagd met
deze zondagswandeling een to
neelspel op te voeren, dat het
jubileum eer aan doet.
ROB VAN DER MIJL
een spel tussen Catherine
ite en Ria Eimers on-
n Annette Apon. Re-
itte Apon. Decor en kos-
Trudi Maan. Theater aan de
IJl. Den Haag. Gisteravond.
leiband veertig gelijk in het
ipel wordt deuce ge
ld. De voorstelling „Deu-
'leeft de vorm van dat
n[je ziet Ria Eimers en Ca-
ie ten Bruggencate ten-
i. Bal, rackets en net ont
breken echter. De actrices
kaatsen elkaar de bal toe met
de dialoog „A Quarreling
Pair" van de schrijfster Jane
Bowles. Het is een bijzondere
voorstelling.
De vormgeving is afgeleid van
de tenniswedstrijd die Chris
Evert-Lloyd en Martina Na-
vratilova in 1985 in de open
Franse kampioenschappen op
Roland Garros speelden. Evert
en Navratilova komen elkaar
regelmatig tegen in finales da
mes-enkel. De dialoog van
Bowles sluit daar wonderwel
op aan. Een dagelijkse ruzie
tussen twee zusters heeft wel
iets van een tennispartij.
Eimers en Ten Bruggencate
kibbelen over of zij een glas
melk wel of niet zullen drin
ken en zo ja, in welke kamer
dat gaat gebeuren. Herken
ning treedt op in de escalatie
die op de onenigheid volgt.
Hun gesprek gaat verder over
de voor- en nadelen van het
beschikken over een groot of
«en klein hart. Wie de set nu
wint, doet niet terzake.
De vindingrijkheid van regis
seur Apon om de dialoog van
Bowles aldus vorm te geven
komt vooral bij tennisliefheb-
bers goed over. De flitsende,
soms grappige pasjes van Ei
mers en Ten Bruggencate zijn
aardig om te zien. De lange
stiltes, waarin de dames rustig
tegen het achterdoek zitten,
kunnen slechts geduid worden
in het licht van zo'n sportwed
strijd. Wie dat herkent, kan
„Deuce" naar waarde schatten.
De anderen voelen de span
ning in de voorstelling op die
momenten wegzakken. Apon
herhaalt de eerste twee scènes
vrijwel letterlijk, ook andere
fragmenten komen terug in
diverse varianten. Dat geeft de
ruzie iets humoristisch en ver
sterkt het theatrale van „Deu
ce".
Eimers als extraverte en Ten
Bruggencate als meer intro
verte zus spelen „Deuce" per
fect met de nodige subtiele
knipogen. Een plezierig uur
theater is het resultaat. De
diepgang van de voorstelling is
helaas minder dan die van een
finale dames-enkel tennis. De
behoefte aan napraten over
gemiste kansen, beter spel van
de een of de ander of partijdig
heid van de scheidsrechter
ontbreekt geheel.
PETER SNEL
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
Zaterdag 8 november
DEN HAAG Koninklijke
Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel.
469450) 20.15: Haagse Comedie:
'Don Juan' van Molière: regie Pier
re Laroche; met o.a. Gijs Scholten
van Aschat, Lou L^ndrè, Patty
Pontier, Filip Bolluyt. Kees Coolen,
Wim v.d. Heuvel en Reinier Heide-
Appeltheater (Duinstraat 6. tel.
502200) 20.15: Toneelgr. De Appel:
'Marat/Sade' van Peter Weiss; re
gie Erik Vos; met o.a. Eric Schnei
der. Carol Linssen, Sacha Bulthuis,
Aus Greidanus, Hugo Maerten, Will
van Kraiingen en Henk Votel.
Theater aan de Haven (Westduin
weg 230, tel. 543202) 20.30: To
neelgr. Baal: 'Lichaam en blik' van
Willem Jan Otten; regie Leonard
Frank: met Cas Enklaar, Ingeborg
Loedeman, Elja Pelgrom en Mijs
Heesen.
Congresgebouw (Churotiillplein 10
tel. 548000) 20.15: Toneelgr. Die
Haghe Spelers: 'De zondagswan
deling'; regie George van Woerden.
Diligentia (Lange Voorhout 5 tel.
464308) 20.15: Toneelgr. ABC:
'Dwazen'; regie Joop Hinsen.
Stevin College (Zuldlarenstr.)
20.15: Toneelgr. Pseudoniem: 'Zil
veren bruiloft'; regie Paul Flaton.
Theater de Poort (Paviljoensgracht
18) 20.15: Toneelgr. Inter Nos:
'Werkverschaffing'. 'Spion' en
'Burgermansbruiloft'; regie Dick
Vrij Theater (Noordwal 74) 20.30:
Eddy Geerlings: 'Verdomde Loe-
wietje'.
Ev. Lutherse Kerk (Lutherse Burg
wal) 20.15: Gijsbert Lekkerkerker,
orgel.
Nieuwe Kerk (Spui 175, tel.
634916) 20.00: Kon. Mannenkoor
Die Haghe Sanghers olv Renè Ver
hoert mmv mandoline-ork. Con
Amore olv Jo Eckhardt; werken
van o.a. Jannequin, Smetana en
Martinu.
SL Jacobuskerk (Parkstraat)
20.15: Johann Th. Lemckert (orgel)
mmv Kamerkoor Quod Libet olv
Ad de Groot. César Franck-progr.
Circustheater (Gevers Deynoot-
plein 50 tel. 558800) 16.30: Pia
Beek: Culinair Festival Concert.
20.15: Ned. Dans Theater: 'Sechs
Tanze' (chor. Kylian /muz. Mozart),
'Soldatenmis' (Kylian/Martinu) en
TEnfant et les sortilèges' (Kylian/
Ravel); mmv Ned. Balletork. en
Ned. Theaterkoor olv Wolfgang
Rögner.
Paard van Troje (Prinsegracht 12)
23.00: Blood on the saddle.
Congresgebouw (Churchillplein 10
tel. 548000) 20.15: Bolshoi Ballet:
'Giselle'.
Theater Pepijn, (Nieuwe School
straat 23. tel.460354) 20.30: Caba
ret Boemerang: 'Open deuren'.
Omniver8um (Pres. Kennedyl. 5)
Ma. t/m vr. 15.00, 19.00 en 21.00;
weekeinde en vakanties 11.00,
13.00, 15.00, 19.00 en 21.00: Magic
Egg/Picture Holland; ma. t/m vr.
14.00, 16.00, en 20.00, weekeinde
en vakantie 12.00, 14.00, 16.00 en
20.00: 'Darwin op de Galapagos ei
landen'.
Kijkhuis (Noordelnde 140) 21.00:
overzicht vldeowerk van Servaas.
VOORBURG Theater De Tobbe
(Badhuislaan 7 tel. 864880) 20.30:
Cabaret Dubbel en Dwars: 'De vo-
Sude Kerk (Herenstr.) 20.15: Jan
Schmltz (orgel).
RIJSWIJK Kleine Schouwburg
(Karmozijnstraat 2 tel. 930707)
20.15: Ted de Braak en pianist
Martin Kesseler: 't Verschil'.
Zondag 9 november
DEN HAAG Koninklijke
Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel.
469450) 14.00: Haagse Comedie:
'Don Juan' van Molière: regie Pier
re Laroche; met o.a. Gijs Scholten
van Aschat, Lou Landrè, Patty
Pontier, Filip Bolluyt. Kees Coolen.
Wim v.d. Heuvel en Reinier Heide-
mann. (13.00: voorbespr.).
20.15: 'Een bruid in de morgen'
van Hugo Claus; regie Agaath Wit-
teman; met Anne-Wil Blankers,
Carline Brouwer, Victor Low. Wim
van Rooij en Maria Stiegelis.
Appeltheater (Duinstraat 6. tel.
502200) 20.15: Toneelgr. De Appel:
'Marat/Sade' van Peter Weiss; re
gie Erik Vos; met o.a. Eric Schnei
der, Carol Linssen. Sacha Bulthuis,
Aus Greidanus, Hugo Maerten. Will
van Kralingen en Henk Votel.
Theater de Poort (Paviljoensgracht
18) 20.15: Toneelgr. Inter Nos:
'Werkverschaffing', 'Spion' en
'Burgermansbruiloft'; regie Dick
Theatertje thuis (Riouwstr. 159,
tel. 603185) 20.30: Peter van der
Linden: 'Het vergeten paradijs'.
Circustheater (Gevers Deynoot-
plein 50 tel. 558800) 12.15: Conny
Stuart en Louis van Dijk; Presenta
tie Pim Jacobs; 15.00: Hofstads
Juniorenork. olv Chris Jobse en
Hofstads Jeugdork. olv Lex Veelo;
werken van Moessorgski, Haydn,
Granados, Delibes, Andersson.
Saint-Saëns en Gershwin (tbv ge
handicapten).
Diligentia (Lange Voorhout 5 tel.
464308) 14.30: Bernard Kruysen
(bariton) en Gérard van Blerk (pia-
no). Faurè-progr.
Gemeentemuseum (Stadhouders
laan 41, tel. 514181) 12.00: Geof
frey Madge (piano); werken van
o.a. De Lange, Van Brussel en
Escher.
Waalse KsrJc (Noordeinde 25)
15.00: Henk Kooiker (orgel); wer
ken van Pachelbel, Rhelnberger en
Gronau.
Vrij Theater (Noordwal 74) 11.30:
Strijkkkwartet van Liesbeth Stef-
fens; werken van Schubert en
Beethoven.
Theater Pepijn, (Nieuwe School
straat 23. tel.460354) 15.00: Soesja
Citroen Band.
Omniversum (Pres. Kennedyl. 5)
Ma. t/m vr. 15.00. 19.00 en 21.00;
weekeinde en vakanties 11.00,
13.00, 15.00. 19.00 en 21.00: Magie
Egg/Picture Holland; ma. t/m vr.
14.00, 16.00, en 20.00, weekeinde
en vakantie 12.00, 14.00, 16.00 en
20.00: 'Darwin op de Galapagos el-
landen'.
Nieuwe Kerk (Spui 175, tel.
634916) 14.15: Haags Toonkunst
koor olv Oane Wierdsma mmv sol..
Kees de Wijs (orgel) en Randst. Be-
geleidingsork.; werken van Bach,
Mozart en Haydn.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Big Trouble in
Little China (al); 18.30, 21.00. za.
zo. wo. ook 14.00. EUROCINE
MA II: Top Gun (al); 18.45, 21.15.
za. zo. wo. ook 13.45. EUROCI
NEMA III: Hannah and her Sisters
(al); 18.45, 21.15. za. zo. wo. ook
13.45. EUROCINEMA IV: The Co
lor Purple (al); 20.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Big Trouble In
Little China (al); za. 24.00. EU-
ROCINEMA II: Top Gun (al); za.
24.00. EUROCINEMA III: Bad
Penny (18Y, za. 24.00. EUROCI-
NEMA IV: Let's get physical (18);
za. 24.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV: Assepoester
(al); za zo. wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239); Running Scared
(al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook
14.30. LIDO en STUDIO (Steen
straat 39. tel. 124130): The Color
Purple (al); 20.00. zo. ook 14.15;
Aliens (12); 14.30. 18.45, 21.15;
Heartburn (al), Top Gun (al). Down
and out in Beverly Hills (al) 14.30,
19.00, 21.15. TRIANON (Bree-
straat 31, tel. 123875): Sting (alY,
14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15.
16.30, 19.00. 21.15. REX (Haar
lemmerstraat 52, tel. 071-125414);
Tickled Pink (16); 14.30. 19.00.
21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Sneeuwwitje en de zeven
dwergen (al): za. zo. wo. 14.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Vrouwen die alles geven
(18Y. za. 23.30.
NOORDWUK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Geen voorstellingen.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01716-74075):
Pretty in Pink (al); do. vr. za. zo.
wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. dl.
19.00, 21.15. CITY THEATER II:
Jewel of the Nile (al); tijden zie
City I. CITY THEATER III: Revo
lution (al) tijden zie City I. CITY
THEATER IV. The Coca Cola-Kid
(12); Tijden zie I. behalve za. en
wo-middag. E.T. (al); za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Spies like us (al); vr.
za. 19.00, 21.15. zo. 19.00. Turtle
diary (al); do. 20.15. zo. 21.15. Drie
mannen en een wieg (alY, do.
14.30. ma. di. wo. 20.15.
KINDERVOORSTELLING
Op hoop van zegen (al); vr. za zo.
wo. 15.45. Dik Trom weet raad; za
zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Fright night (12);
do. t/m zo. 20.00.Right sturtb (al);
ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
E.T.; za. wo. zo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel.
463500): Heartburn (al); 14.00,
19,00, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
19.00, 21.30. ASTA 2 (Spui 27,
tel. 463500): Aliens (12); 14.00,
20.00. ASTA 3: The man with
one red shoe (al); 14.00, 18.45,
21.15. zo. 13.30. 16.00, 18.45,
21.15. BABYLON 1 (naast Cen
traal Station, tel. 471656): The co-
lor purple (al); 13.45, 20.00. BA
BYLON 2: Top gun (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.00, 15.45,
18.45, 21.30. BABYLON 3: Betty
Blue 16); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.00, 15.45, 18.45, 21.30. CINE
AC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637):
Legal eagles (al); 14.00. 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. CINEAC 2: Down and out
in Beverly Hills (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45.
21.30. CINEAC 3: F/X, murder
by illusion (12); 18.45. 21.30. do.
vr. ma. di. ook 14.00. EUROCI
NEMA (Leyweg 910, tel. 667066):
Aliens (12); za. wo. 20.15. 20.
16.00, 20.15. overige dagen 14.00,
20.15. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): The mission
(12); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45. 21.30. METROPO
LE 2: Diavolo in corpo (16); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00.
18.45, 21.30. METROPOLE 3:
Hannah and her sisters (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45. 21.30. METROPOLE 4:
Walt Disney's Fantasia (al); 14.00,
18.45. zo. 13.15, 16.00, 18.45. Abel
(al); 21.30. METROPOLE 5: Otel-
lo (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ODE-
ON 1 (Herengracht 13. tel. 462400):
Youngblood al); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45,
21.30. ODEON 2: Target (16);
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3:
Running scared (12); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 4: 9% Weeks
(16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Ket
tingstraat 12b, tel. 656402): De
perverse gravin (18); v.a. 12.00.
zo. v.a. 13.30. LE PARIS 2: Ti
gresses (18); v.a. 12.30. zo.
14.00. LE PARIS 3: Desert lo
vers (18); v.a. 12.30. zo. v.a. 14.00.
HAAGS FILMHUIS (Denneweg
56. tel. 459900): Zaal 1: Death of a
salesman; 19.30, 22.00. Amor de
perdicao; za. 14.00. Francisca; zo.
14.00. Zaal 2: The killing; 19.30. A
clockwork orange; 21.45. Zaal 3:
19.30, 21.45. ma. 19.15, 22.00. 90
Jaar filmgeschiedenis VI jaren.
Mean streets; ma. Una giornata
particolare; vr. Broadway Danny
Rose; za. Images; zo. Die blech-
trommel; ma. One from the heart;
di. Duel; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN:
in Beverly Hills; (16); za. 00.15.
CINEAC III: The naked cage
(16); za. 00.15. EUROCINEMA:
Partnerruil (18); za. 24.02.
KINDERVOORSTELLINGEN:
CINEAC 3: Assepoester; za. wo.
14.00. zo. 13.15. 16.00. EURO
CINEMA: Taran en de toverketel;
za. zo. wo. 14.00.
KRUISWOORDRAADSEL
werktuig; 16 insekt; 17 muzieknoot;
18 veerkracht; 20 metalen staaf; 21
kwestie waarover men het niet eens
Is: 22 loopgang v.e. mol; 23 hoge
boogbal; 24 boom; 25 stremsel; 27
dwarshout aan een mast; 28 naam
v.e. boek; 30 dik en plomp; 31 water
doorlatende; 33 klipzwaluw die de
eetbare vogelnestjes levert.
Verticaal: 2 paardeslee, 3 klein ver
trek; 4 zeer warm; 5 naar beneden; 6
mager; 7 senior (afk.); 10 afreis: 12
persoonsafbeelding: 13 tak van sporl;
15 zeker; 17 bloedgever; 19 kleef mid
del; 20 erg los (b.v. van aarde); 25
verbond; 26 Europeaan; 28 door-
tochtgeld; 29 bijbelse naam; 30 mu
zieknoot; 32 walkant.
OPLOSSING
84 2G ;B| oe
-83-1 62 :|Ol 82 :6|eg gg :e6|| S2 :|nj 02
UW 61 :Jouop n :s|M98 gt iieqieoA
El Ua-»UOd 2i ^ejgaA oi JS L 'l»l
9 :j98u g Ueeq y :ieo e '.jb z :|B«3|P*a
ueaBueies ee :>je|
IE ;6o| 0E '|9»IJ 92 LZ :qe| g2 :se
PZ :qo| G2 :»u 22 :jundis|Mj 12 !eoj 03
:>iej ei :op /i uo» 91 :6e f 1 :iedei u
:jee 6 8 Usiuiqoeiu 1 :ie«)uozpoM