Wat verstaat
R.K. kerk onder oecumene?
Studieschuld Jacob Revius was goud waard
aan tafel
£eidóc0outcmt
„Ze lijden er
allemaal aan"
beroepingen
kerk
wereld
Qeid&aQomailt
ZATERDAG 1 NOVEMBER 1986 PAGINA 2 j
Evangelische Kerk houdt synode over kernenergie
Als eerste regionale synode van de Evangelische Kerk van
Duitsland (EKD) houdt de synode van de Noordelijke Elbe
eind november een geheel aan kernenergie gewijde synodever
gadering. De commissie voor milieuvraagstukken heeft daar
voor een document opgesteld, waarin wordt aanbevolen af te
zien van economisch gebruik van kernenergie. Als argument
wordt gebruikt dat kernenergie niet meer goed te maken scha
de kan toebrengen aan de schepping. De commissie wenst dat
de synode de aanbeveling zal doen, dat het vreedzaam gebruik
van kernenergie voor een beperkte tijdsperiode nog zal wor
den toegelaten, in afwachting van de definitieve afschaffing.
De synode telt 140 leden.
Gideons plaatsen bijbels in bungalowparken
Bungalowparken vormen een nieuw werkterrein voor de vere
niging „De Nederlandse Gideons". Zij stelt zich ten doel bijbels
of bijbelgedeelten gratis ter beschikking te stellen van hotels,
pensions, gevangenissen, op schepen en in ziekenhuizen. Uit
het jaarverslag 1985-1986 blijkt, dat in ongeveer tweeduizend
van deze instellingen thans bijna 96.000 bijbels of bijbelgedeel
ten aanwezig zijn. Beschikbaar zijn de bijbel in het Nederlands,
het Nieuwe Testament in het Duits. Engels. Frans en Neder
lands en een Engelse uitgave van de hele bijbel. Voor 1986 is
140.000 gulden in deze uitgaven geïnvesteerd. De vereniging is
begonnen met het aanstellen van vrijwilligers, die de plaatsin
gen van de bijbels moeten begeleiden en controleren.
Er zijn uitspraken die soms
nog een tijd bij me blijven,
omdat ze zo raak zijn. Ze zeg
gen soms wat iedereen wel
weet en toch moeten ze tel
kens weer gezegd worden.
Terwijl ik stond te koken,
dacht ik er ineens weer aan:
..Ze lijden er allemaal aan".
De persoon die het me Zei,
duidde op iemand, die op het
ogenblik veel te verwerken
heeft. Dit is al een paar jaar
zo. Een paar jaar is lang als je
met ziekte te maken hebt, als
je leeft met vrees. „Ze kunnen
wel zeggen: zet het eens van
je af, maar zo werkt dat niet.
Het is steeds bij je. Ook wel
eens een tijdje niet, maar dan
weer des te meer", zei iemand
die weet waar hij het over
heeft. In de gezondheidszorg
gaat onze eerste aandacht uit
naar de patiënt. Dat is te be
grijpen. De patiënt is ziek en
vraagt om hulp en zorg. Het is
ook goed te begrijpen dat je
heel wat opzij zet. als de an
der maar beter wordt, „maar
weer eens thuis is". Tegelijk
blijft het belangrijk te beseffen
wat die persoon zei: „ze lijden
er allemaal aan". Soms moet
een gezin, een familie hele
lange tijd leven met onzeker
heid, met spanning en wordt
lange tijd het normale leven
verstoord. Er zijn periodes
waarin de spanning minder is,
maar onderhuids nog steeds
aanwezig. Je durft niet goed in
de toekomst te kijken. Je
maakt alleen maar plannen op
korte termijn. Steeds is er dat
„als..". Dit leven tussen hoop
en vrees is zwaar. Het ver
moeit lichamelijk en geestelijk.
Dit is niet iets nieuw, wat ik
schrijf. Maar het wordt zo ge
makkelijk vergeten. Een me
vrouw die het meemaakte dat
haar man een hersenbloeding
had gekregen en niet meer
spreken kon, vertelde dat nie
mand naar haar had gevraagd
in de eerste zes weken. „Ik
zou nu wel aan iedereen willen
zeggen: let ook op de naas
te". Ze vertelde dat ze achter
af had ontdekt dat er een ie
mand was geweest, die het
wel aangevoeld had. Dat was
een plaatsgenote die iedere
avond na het spreekuur op
haar wachtte, zodat ze samen
terug konden fietsen en „ik
niet alleen terug hoefde". „Zij
heeft het wel aangevoeld", zei
ze.
Ziekte, verlies, in welke vorm
dan ook zijn als een steen die
je in een vijver gooit. De plons
valt het meest op, de kringen
erom heen vallen minder op
en na verloop van tijd zie je de
steen niet meer, maar ze ligt
er nog wel. Door de lange
duur kan het verdriet onzicht
baar worden of laat je het niet
meer blijken, maar het is er
nog wel. Ziekte plonst soms
als een steen ons leven bin
nen. Dat allereerste de aan
dacht zich richt op de getrof
fene is haast vanzelfsprekend.
Toch wordt onvoldoende be
seft dat zeker op de lange
duur en afhankelijk van de
aard van de ziekte en de ge
volgen die het meebrengt, de
aandacht voor de naasten van
even groot belang is. Dat
geldt zeker wanneer de gevol
gen levenslang van aard zijn.
De familie, de naasten zijn nog
te gauw buiten ons aan
dachtsveld. Voor familie, huis
genoten die lijden aan het ver
driet van een geliefd iemand
geestelijk achteruit zien gaan,
dement zien worden, zouden
er „deelgenotengroepen"
moeten komen. Praatgroepen
om met elkaar ervaringen uit
te wisselen en elkaar emotio
nele steun te geven.
MARINUS VAN DEN BERG
Gereformeerde Kerken vrijge-
Beroepen te Waardhuizen. G.Treur-
niet kandidaat te Berkel en Roden
rijs Bedankt voor Grotegast en
Rijnsburg (voor de missionaire
dienst op Curacao). A O. Reitsema te
Brunssum-Treebeek.
Christelijke Gereformeerde Ker-
Beroepen te Nieuwegein (gecombi
neerd met de Nederlands gerefor
meerde kerk) drs, W.C.Moerdijk te
Rozenburg (ZH).
Vrije Evangelische Gemeenten
Aangenomen naar Den Haag,
H.G.Dekker, kandidaat te Utrecht.
De mensen aan wie men de
minste fouten kan
verwijten zijn gewoonlijk
het vlugst bereid ze te
erkennen.
Samuel Johnson
PROF. HUYSMANS BEPLEIT
HELDERHEID OP JAARVERGADERING
WILLIBRORDUSVERENIGING
DRIEBERGEN De
rooms-katholieke kerk
zou een van haar komen
de bisschoppensynodes
moeten wijden aan het
opmaken van een nauw
keurige inventarisatie
van de inhoud van het
begrip oecumene. Zij
moet helder maken wat
zij zelf daaronder ver
staat en wat zij in dit op
zicht verwacht van ande
re kerken. Dit is volgens
aftredend voorzitter prof.
R. Huysmans van de St.
Willibrordvereniging,
het orgaan dat de. oecu
mene in de R.K. kerk
behartigt, een manier om
de huidige impasse in de
oecumenische relaties
met de overige kerken te
doorbreken. Huysmans
maakte gisteren de ba
lans op van de oecumeni
sche activiteiten in de
R.K. kerk aan het begin
van de jaarvergadering
van de vereniging in
Driebergen.
Volgens Huysmans is nauw
keurigheid onontbeerlijk om
voortgang te boeken in het
oecumenisch proces. De tijd
van grote ideeën op het ter
rein van de oecumene is
voorbij. Nu komt het erop
aan vindingrijkheid te be
trachten om obstakels te
overwinnen. Het gaat er nu
om dingen helder te maken
die in de bevlogenheid die de
oecumenische beweging ooit
kenmerkte onderbelicht be
leven, aldus Huysmans.
Hij verhulde niet dat de r.k.
kerk het afgelopen jaar in
hoge mate is „bevraagd" over
haar oecumenische inzet. Hij
noemde ondanks de overdui
delijke malaise waarin de oe
cumenische beweging ver
keert, mede door toedoen
van de r.k. kerk, de inzet van
zijn kerk in het oecumenisch
proces „onherroepelijk".
Over het beleid van de Ne
derlandse bisschoppen merk
te hij op dat deze voor een
muur staan en niet goed we
ten hoe zij verder moeten,
hetgeen mede te maken heeft
met de hoge standaard die
zich volgens Huysmans in de
oecumene opleggen.
Advies
Over de impasse in de oecu
mene is ook sprake in het
jaarverslag. Het bureau van
de vereniging wordt vele ma
len om advies gevraagd door
mensen uit de parochies.
Meestal heeft dat betrekking
op bekende kwesties als ge
mengd huwelijk, doopbedie-
ning en eucharistische gast
vrijheid. Dat laatste groeit, zo
constateert het jaarverslag,
uit tot een pijnlijke zaak. De
Willibrordvereniging gaat uit
van de kerkelijke richtlijnen,
maar deze schieten nogal
eens te kort in „overtuigings
kracht en praktische bemid
deling" Iets verbieden heeft
geen enkele zin, omdat men
in zo'n geval toch eigen we
gen bewandelt, aldus secreta
ris Teije Brattinga.
Mevrouw drs. M. Steemers-
Van Winkoop, studiesecreta
ris van het R.K. kerkgenoot
schap en belast met oecume
ne, stelde in antwoord op de
geconstateerde malaise dat er
in de oecumene "meer moge
lijk is geworden", maar dat
dit geen gelijke tred houdt
met het verlangen naar oecu
mene die plaatselijk nog vele
malen groter is.
Volgens ds. N. van den Ak
ker, penningmeester van de
r.k. Willibrordvereniging,
wordt de oecumene in Ne
derland bemoeilijkt door het
feit dat de kerkelijke kaart
van Nederland zo ingewik
keld is. Op persoonlijke titel
bepleitte hij te werken aan
bilaterale overeenkomsten
tussen enerzijds de katholie
ke kerk en bepaalde prote
stantse kerken, hetgeen vol
gens hem veel praktischer is.
Dat is overigens niet het
standpunt van de Willibrord
vereniging die vindt dat de
Raad van Kerken het geëi
gende orgaan is voor het
werken aan de oecumene.
Positie Brattinga
Op de jaarvergadering van
de Willibrordusvereniging
kwam uitvoerig de positie
aan de orde van secretaris
Teije Brattinga. In tegenstel
ling tot wat gebruikelijk is
gingen de bisschoppen eerder
dit jaar niet akkoord met de
benoeming van Brattinga tot
secretaris van de sectie oecu
menische actie van de Raad
van Kerken. De leden van de
vereniging zagen daarin een
desavouering van het beleid
van de Willibrordusvereni
ging als geheel. Volgens de
leden brengen de bisschop
pen daarmee tot uiting dat zij
de Willibrordvereniging niet
langer een zelfstandige func
tie toekennen in de oecume
nische beweging, maar zelf
willen bepalen in welke rich
ting de oecumene zich dient
te ontwikkelen. Juist ter wil
le van het belang van het oe
cumenisch gesprek binnen de
Raad van Kerken, waarbij de
Willibrordvereniging voor de
r.k.kerk als tussenschakel
fungeert, werd besloten dat
het bestuur van de Willi
brordvereniging zal proberen
de weg naar de Raad van
kerken open te houden.
Het thema van de jaarverga
dering ging over de vrouw in
de oecumenische beweging.
Mevrouw Steemers-Van
Winkoop pleitte voor een
krachtenbundeling van vrou
wen uit alle kerken. Zij
meende dat als vrouwen niet
actief worden de eenheid
„die de Heer gewild heeft" er
nooit zal komen. De her
vormde vrouwelijke dominee
E. Pot klaagde het feit aan
dat de Wereldraad van Ker
ken in haar streven naar
eenheid de gerechtigheid
daaraan opoffert. De positie
van vrouwen wordt in haar
voorstellen systematisch ge
negeerd, aldus mevrouw Pot.
PAUL VAN VELTHOVEN
"ArW.
Israëliërs begeleiden pelgrims
Israëlische troepen moesten er deze week aan te pas komen om de veiligheid te garanderen
van paters Franciscanen en pelgrims bij Jericho aan de Jordaan rivier. Op deze plaats zou
volgens de overlevering Christus in de Jordaan zijn gedoopt. Ze ligt vlak hij de Jordaanse
grens en dat is dan ook de reden dat de Israëliërs daar liever geen pelgrims zien, maar een
keer per jaar maken ze daar een uitzondering voor.
DEVENTER HIELD THEOLOOG-DICHTER DERTIG JAAR UITLEIDEN
Deze maand is het vierhon
derd jaar geleden dat één van
de beroemdste zonen van De
venter werd geboren: Jacob
Revius. De dichter-predikant
is van onschatbaar belang ge
weest voor de „culturele erfe
nis" van de stad. En dat alle
maal dankzij een gouden in
geving van het Deventer ge
meentebestuur om de jonge
Jacob op zijn kosten te laten
studeren. Geen ongebruikelij
ke daad in die jaren. Maar
wie had kunnen vermoeden
dat Jacob Revius deze „stu
dieschuld" bijna dertig jaar
lang zou afbetalen door het
beste van zijn talenten in
dienst te stellen van Deven
ter?
Het verhaal begint in 1586, als
Jacob Revius wordt geboren
als telg van een aanzienlijke
familie. Vader Reefss kwam
uit Amersfoort en vestigde
zich in 1581, na zijn benoe
ming als burgemeester, in De
venter. Zoals in die tijd ge
bruikelijk in voorname krin
gen. „verlatiniseerde" (Ricar-
dus) Reefss zijn achternaam
in Revius.
Niemand kan vermoeden hoe
woelig het leven van de pas
geborene zou beginnen. Net
voordat Deventer door het
verraad van legeroverste
Stanley in handen valt van de
Spanjaard, vertrekt vader Re
vius naar Amsterdam. Niet
lang daarna voegt Cornelia
zich met het nageslacht bij
hem. In 1591 wordt Deventer
heroverd door Maurits. De fa
milie Revius blijft in Amster
dam, maar de band van het
gezin met Deventer blijft be
staan.
Jacob Revius 1586-1658
Als Jacob achttien jaar is, be
sluiten Schepen en Raad van
Deventer om de veelbeloven
de jongeling op kosten van de
stad in Leiden te laten stude
ren. op voorwaarde dat hij, na
zijn studie, als predikant naar
Deventer zal komen. Tijdens
zijn Leidse studietijd tekent
zijn keuze tegen de Remon
stranten en voor de contra-
-Remonstranten zich reeds af.
Maar „strijden" doet de jonge
Revius nog niet: hij vertrekt
naar de universiteit van Fra-
neker om daar de geschillen
te ontwijken en zich te ver
diepen in oosterse talen. Van
1610 tot 1612 trekt hij, uiter
aard met toestemming van
het stadsbestuur van Deven
ter, te paard langs de Franse
universiteiten.
Zoals afgesproken meldt Re
vius zich in 1612 aan de poor
ten van zijn geboortestad als.
hij terugkomt van zijn reis
door Frankrijk. Er is echter
nog geen predikantenplaats
vrij. Jacob krijgt tijdelijk toe
stemming om elders zijn ambt
te gaan bekleden en hij ver
trekt naar Zeddam en de ge
combineerde gemeente Aal
ten/Winterswijk. Na twee
jaar komt er een plaats vrij in
Deventer. Bijna dertig jaar
blijft Revius predikant van de
Lebuïnuskerk. In 1629 kan
Deventer dankzij een aan
zienlijk legaat een hogeschool
stichten: het Athenaeum Illu-
stre. Jacob Revius is nauw bij
de oprichting betrokken, hij
stelt een leerprogramma op
en neemt zitting in de school
raad. Ook heeft hij een be
langrijke stem in het kapittel
bij de benoeming van de
hoogleraren, maar bij de be
noemingen wordt hij stelsel
matig gepasseerd. Desondanks
verspreidt zijn faam als theo
loog zich tot ver buiten De
venter en de universiteit van
Leiden wil hem graag binnen
haar muren opnemen. De De
venter Kerkeraad herinnert
hem echter fijntjes aan de
oude afspraak en Revius ziet
van zijn ambities af. Tot 1642
blijft hij in Deventer, dan
houdt hij het voor gezien.
Op voorspraak van zijn vrien
den Trigland en Daniël Hein-
sius wordt hem opnieuw een
baan aangeboden als regent
van het Collegium Theologi-
cum in Leiden, ofwel het
„Statencollege", een kosteloos
internaat voor theologiestu
denten. Revius is het kleine
Deventer ontgroeid. Zijn „stu
dieschuld" is inmiddels, na
dertig jaar, wel erg royaal in
gelost! Hoogleraar aan het
Statencollege is Revius nooit
geworden; ook hier wordt hij
gepasseerd. Wel ontvangt hij
er een eredoctoraat in de the
ologie. Zijn invloed op de stu
denten is groot en niet alleen
in geestelijke zin.
In zijn Leidse jaren publiceert
hij 36 werken, waarvan de
meeste op theologisch en
kerkhistorisch gebied. Naast
zijn werkzaamheden vindt hij
ook nog tijd om te dichten.
Wie zich in Revius' dagen
dichter durfde noemen, moest
zich 'een grote ambachtelijke
vaardigheid eigengemaakt
hebben om aan de gestelde ei
sen te kunnen voldoen, en
Revius mócht zich dichter
noemen. In Deventer ont
staan zijn „Over-ysselsche
Sangen en Dichten". Tegen-
wpordig staan zijn gedichten
volop in de belangstelling. In
het Liedboek der Kerken zijn
enkele ervan op muziek gezet.
Revius was een streng en god
vruchtig, maar ook een on
verdraagzaam predikant. Als
vurig contra-Remonstrant,
aanhanger van de theoloog
Gomarus, bestreed hij fel de
Remonstranten onder aanvoe
ring van Arminius.
Ook in zijn dicht- en schrijf
werken is Revius fel. Zonder
meer kan hij geschaard wor
den in het rijtje van Bredero,
Vondel, en Heinsius. Hij was
een rechtzinnig calvinist, om
dat volgens hem het recht aan
de genade vooraf gaat. Hij
verdedigde dan ook het ge
schonden recht Gods in he
keldichten, feller dan die van
Vondel. Zijn werk bestaat dan
ook voor een groot deel uit
strijdpoëzie.
Revius sjtond sterk onder in
vloed van de Renaissancisti
sche tijdgeest, dat zich onder
andere uitte in de steeds te
rugkerende sonnetvorm in
zijn werk. Revius schreef niet
vqel, maar wat hij schreef was
bezield, zuiver van ritme, en
verzorgd van taal. Op virtuo
ze wijze verbindt hij de luch
tige zwier van de renaissance
aan de spontane volkstoon;
zijn gedichten kunnen wat dit
betreft direct naast het beste
van Huygens en Vondel ge
plaatst worden.
Toch slaat zijn werk niet di
rect aan bij het grote publiek.
Van de dichtbundel „Overys-
selsche Sangen en Dichten"
bijvoorbeeld, is tot in de twin
tigste eeuw geen herdruk ver
schenen. De grote massa be
greep de inhoud van zijn ge
dichten niet, nog afgezien van
het moeilijke taalgebruik.
Slechts een kleine groep van
intellectuelen en ontwikkelde
burgerij kon de gedichten van
Revius op waarde schatten.
In 1643 sterven zowel zijn
vrouw als zijn dochter Corne
lia. Revius overleeft hen lan
ge tijd. In 1658 sterft hij, na
een ernstige ziekte. Hij wordt
bijgezet in de St.-Pieterskerk
in Leiden. Op zijn graf
spreekt men: „Als een man
van vreze Gods en grote wijs
heid heeft hij geleefd en is hij
gestorven, ten voorbeeld voor
de zijnen, voor het College,
voor de Hogeschool en voor
ons, docenten".
MARIA VAN MIERLO
Gegrilleerde grapefruit biefstuk met spruitjes
en aardappelen - vla met druiven
Voo- twee personen: 1 grapefruit, 2 lepels sinaasappelli
keur, 2 lepels bruine basterdsuiker;
1 teentje knoflook, 2 biefstukjes a 100 g, 30 g boter, 1 to
maat, zout, peper, basilicum, tijm;
400 g spruiten, zout, 10 g boter, 2 lepels geraspte kaas;
0,5 tot 1 kg aardappelen;
trosje druiven, 4 dl vanillevla (4 dl melk, 1 ei, 15 g maï
zena, 20 g suiker, 1 pakje vanillesuiker), marasquin of
-essence naar smaak.
Snijd de gewassen en afgedroogde grapefruit dwars door en
maak het vruchtvlees los van de schil en vliezen. Besprenkel
de vruchthelften met likeur en strooi er bruine basterdsuiker
over. Zet de grapefruits zo lang onder een hete grill dat de
bovenkant licht gekleurd is.
Wrijf de koekepan stevig in met het doorgesneden teentje
knoflook en bak er vervolgens de biefstuk in. Temper het
vuur sterk, leg het vlees op een warm bord en de gewassen
en doorgesneden tomaat in het bakvet. Laat de vrucht in een
paar minuten gaar worden en leg haar dan op de biefstukjes.
Strooi over het geheel een mengseltje van zout en kruiden.
Maak de jus af met weinig water, zout en de al eerder ge
bruikte kruiden.
Kook de spruiten in weinig water met zout in tien minuten
gaar. Doe.de afgegoten groente in een ovenschaal, verdeel er
stukjes boter over en strooi er geraspte kaas op. Laat de kaas
onder een hete grill smelten.
Ontdoe de druiven van vellen en pitten. Meng de vla met
marasquin of -essence en schenk haar over de druiven.
Menutip voor maandag: rolladeschijf, witte kool en prei met
aardappelen - citroenrijst met vla.
JEANNE
Bitter en onafwendbaar
VRIJWEL de helft van de Nederlanders kent de Hongaarse
opstand slechts uit de geschiedenisboekjes, want de periode
dat in Boedapest korte tijd een glimp van de vrijheid te be
speuren leek, ligt al weer dertig jaar achter ons. De euforie
daarover eindigde in een bloedbad. De aanvoerders van de
„contra-revolutie" werden onder valse voorwendsels uit hun
schuilplaatsen gelokt en terechtgesteld. Russische tanks ver
morzelden vervolgens het dramatische verzet, waarbij dui
zenden Hongaarse burgers sneuvelden. Stromen vluchtelin
gen kwamen naar het Westen, ook naar ons land, duizenden
anderen werden gedeporteerd naar het Oosten. Wie het Hon
gaarse drama, gespannen luisterend naar de radio, bewusi
heeft meegemaakt, heeft de namen van Imre Nagy en Pal
Maleter voor altijd in het geheugen gegrift staan.
Een rede, waarin de Russsiche leider Nikita Kroetsjov dal
jaar afstand had genomen van de moorddadige Stalin-perio-
de, leek de belofte in te houden van een betere toekomsl
voor de burgers in de Sovjet-Unie en de satellietstaten. Maai
die hoop werd in Boedapest de bodem ingeslagen. En twaall
jaar later werd in Praag duidelijk dat het communisme zelfs
geen vriendelijk gezicht is toegestaan. De „Nagy" van Tsje-
choslowakije, Alexander Dubcek, bracht het er levend af
maar was daarna gedoemd tot vergetelheid.
Het is moeilijk de realiteit van de geschiedenis te .aanvaar
den. Terwijl na de nazi-waanzin de helft van Europa de vrij
heid vierde, werd rond de andere helft het IJzeren Gordijn
langzamerhand dichtgetrokken. De landen in het Oosten
werd een totalitair systeem opgedrongen. De gebeurtenissen
van de laatste jaren in Polen hebben opnieuw aangetoond,
dat daarbij geen sprake kan zijn van enigerlei vorm van vrij€
meningsuiting. De knoet regeert en wie de moed heeft eer
beroep te doen op de vrijheden die zijn vastgelegd in de ak
koorden van Helsinki, wordt verbannen, in een psychiatri
sche kliniek opgeborgen of van zijn bestaansmiddelen be
roofd. Soms lijkt het erop dat de teugel wat wordt gevierd
maar de grenzen zijn strak getrokken. Slechts wie zich voegi
naar de lijn van de ene partij kan leven zonder vrees.
DERTIG jaar zijn voorbij gegaan zonder dat er wezenlijk;
iets is veranderd. Na de periode van de koude oorlog volgden
aanvankelijk jaren van ontspanning en nu beleven we eer
tijd ergens daar tussenin. Een vreedzaam naast elkaar lever
van het totalitaire systeem in het oosten en de democratie in
het westen blijkt inderdaad mogelijk en wellicht kan zelfs dï
oorlogsdreiging ooit worden weggenomen. Voor degenen,.dit
zich verzekerd weten van de luxe van een leven in vrijheic
is het mogelijk naar ontwapening te streven maar tegelijker
tijd de eigen veiligheid zorgvuldig in het oog te houden. Dt
miljoenen achter het IJzeren Gordijn kunnen echter uit hur
situatie weinig moed putten.
In de afgelopen tientallen jaren gloorde daar van tijd tot tijc
hoop op een toekomst in vrijheid, maar die is volledig ir
rook opgegaan in achtereenvolgens Berlijn, Boedapest
Praag, Poznan, Gdansk en Warschau. Het Westen maakr
zich vooral druk om de schendingen van de mensenrechter
van volkeren in andere werelddelen, in Zuid-Amerika er
Afrika. De onvrijheid van de Oostduitsers, Hongaren, Tsje
chen, Polen, Bulgaren en Roemenen krijgt meestel even wei
nig van onze aandacht als eerder nog het lot van de Esten
Letten en Litouwers en recentelijk dat van de Afghanen
Een onafwendbaar feit, waarvan de bitterheid zich echter
sterker aan ons opdringt nu in onze herinnering opnieuw dr
dramatische oproep van de Hongaarse radio weerklinkt
„Europa, help ons toch!".
Eerst nog regen,
later opklaringen
DE BILT (KNMI) Het ko-
mend etmaal komt een storing
boven de Noordzee aan. In de
ochtend regent het nog.
's Middags stelt zich een
noordwestelijk stroming in.
Hierin komen opklaringen
voor, afgmwisseld door enkele
buien. De lucht is koel, daar-
'om wordt de middagtempera-
tuur niet hoger dan een graad
of tien. De wind is matig en
langs de kust en op het IJssel-
meer af en toe krachtig, eerst
nog zuidwestelijk en draait in
de middag naar het noordwes
ten. In de nacht van zondag op
maandag is lichte vorst moge
lijk.
De weersvooruitzichten voor
diverse europese landen, me
degedeeld door het KNMI, gel
dig voor zondag en maandag:
Zuid-Skandinavie: Droog
weer. Flinke opklaringen.
Maandag in West-Noorwegen
regen. Middagtemperatuur
van 8 graden langs de west
kusten tot 3 a 5 graden elders,
's Nachts overwegend lichte
vorst.
Denemarken: Flinke opklarin
gen. Maandag in het noord
westen meer bewolking. Mid
dagtemperatuur ongeveer 8
graden.
Benelux, Noordwest-Duits-
land: In de nacht hier en daar
mist en plaatselijk lichte vorst.
Middagtemperatuur ongeveer
8 graden.
Britse Eilanden: Morgen in het
noordwesten wolkenvelden en
elders flinke opklaringen,
maar ook hier en daar mist.
Op maandag in het noordwes
ten af en toe regen, elders
droog en nu en dan zon. Mid
dagtemperatuur van 8 graden
in het noorden tot 13 graden
in het zuidwesten.
Zuidoost-Duitsland en Frank
rijk (exclusief kust Middel
landse Zee): Flinke zonnige
perioden. Ook hier en daar
mist. Middagtemperatuur tus
sen 7 graden in Duitsland en
14 graden in Zuidwest-Frank
rijk.
Alpengebied: Morgen in het
oostelijke deel nog bewolking
en wat regen of sneeuw, overi
gens zonnig. Nul-graden-grens
in het noordoosten dalend toj
op 800 meter en in het zuiden
en westen tot rond 1400 meter
Middagtemperatuur in de da
len variërend tussen 4 grader
in het noordoosten tot 12 gra
den in het zuiden.
Noord-Italie en Franse Mid
dellandse zeekust: Morgen,nog.
plaatselijk regen, wegtrekkend
naar' het oosten, op maandag
vrij zonnig. Middagtempera
tuur 10 tot 15 raden, aan zei
wat hoger.
Midden- en Zuid-Italië en'Joe
goslavische kust: Vooral meei
naar het zuiden flinke regen
of onweersbuien. Langs de
Joegoslavische kust veel wind
Middagtemperatuur van lf
graden in het noorden tot 22
graden in Zuid-Italie.
Eelde
Eindhoven
Den Helder
Rotterdam
Twente
Vlissingen
Zd. Limbur
Aberdeen
Athene
Barcelona
Berlijn
Stockholm regenbui 7
Warschau zw bew, 9
Wenen onbew. 13
Zurich zw.bew. 12
Casablanca h.bew. 22
Cyprus weerlicht 28
GRATIS ELK WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK
THEATER, RECREATIE.EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA