Ferdinand Leitner als gast terug bij Residentie-Orkest Rederijkers"hebben aan eetkamer genoeg Mooie ideeën in LAK-Beckettproduktie lugo Claus-festival oor amateurtoneel kunstagenda bioscopen H ,UNST EcidócOomcwt ZATERDAG 1 NOVEMBER 1986PAGINA 15 liling van Rembrandt bij Sotheby's 10 december zal voor het eerst sinds 21 jaar een nilderij van Rembrandt worden geveild door het Lon- nse veilinghuis Sotheby's. Op dezelfde dag zullen ook pe doeken van Frans Hals onder de hamer komen. Het at om een vroeg werk van Rembrandt, Portret van een ig meisje met goudversierde mantel (foto), dat volgens ordvoerster Fiona Ford van Sotheby's dateert uit 32. Het maakt deel uit van een klein aantal schilderijen i Rembrandt vooral voor zijn eigen plezier maakte in tats van in opdracht. Het doek zal naar verwachting pe miljoen pond opbrengen, ongeveer 6,5 miljoen gul- Het werd in 1929 voor 125.000 dollar aangekocht or Robert Treat Paine uit Boston, en werd bij diens od in 1943 geërfd. Het schilderij was sinds 1966 uitge- od aan het Museum of Fine Arts in Boston. De laatse ^r dat er een werk van Rembrandt werd geveild was in 65, toen een portret van zijn zoon Titus voor 789.000 nd van eigenaar verwisselde, destijds ruim 5 miljoen den. De twee werken van Frans Hals dateren uit 1637. Letterkundig Museum eert Hendrik de Vries DEN HAAG Het Let- terkundig Museum in Den Haag wijdt tot 1 februari een tentoonstelling aan de dichter Hendrik de Vries, die juist negentig jaar is geworden. Hij is de laatste nog levende dichter van een generatie waartoe ook Nijhoff, Marsman en Slauerhoff behoorden. De Vries is ook bekend als schilder. Hij heeft zijn leven lang in Groningen gewoond en speelde er een belangrijke rol in het artistieke leven van de stad. Hij werkte lange tijd op het gemeente-archief en kreeg behalve als dichter en tekenaar-schilder naam als po lemist en criticus, voorname lijk de eerste tien jaren na de tweede wereldoorlog. Tot op de dag van vandaag is De Vries actief. Onlangs ver scheen een ingrijpend herzie ne herdruk van zijn bundel Goyescos uit 1971. De tentoonstelling bestaat uit een literair en een schilder kunstig gedeelte. Met foto's. boeken, handschriften, brie ven en rijmprenten worden thema's uit zijn oeuvre belicht. Van hem zijn hangen 14 teke ningen en enkele schilderijen. Tot de thema's behoren onder meer: relaties tussen passages uit gedichten en autobiografi sche omstandigheden, de keu ze van De Vries tussen poëzie en schilderkunst, de vroege expressionistische lyriek, de „distels en aloë's van de Spaanse volkslyriek" en de passie van De Vries voor luchtvaart met name voor het ouderwetse stuntvliegen. SN HAAG Vier jaar, n 1976 tot 1980, is Fer- land Leitner vaste diri- ht geweest van het Re- lentie-Orkest, ofschoon daarvoor al twintig met het orkest als itdirigent had samenge- trkt. Ook vanavond zal in het Congresgebouw Den Haag en maandag de Leidse Stadsgehoor- il als zodanig met het eest optreden, deze 74- ige, die, zoals hij zegt: oorlopig niet van op- uden weet". is de afgelopen jaren nau- ijks veranderd, misschien meer gebogen. Maar zijn •te driftige pasjes zijn nog elfde van weleer. „Waaro- 7,uilen we het hebben?" hij weten, maar het ant- Drd daarop wacht hij maar t at want hij heeft heel veel vertellen Zowel over een g, roemrijk verleden, als zijn verwachtingspatroon de toekomst. Want dénkt •dinand Leitner wel eens (r ophouden? ir eens", zegt hij, „Tosca- was 84 jaar toen hem een tract werd aangeboden r vier jaar Hij werd woe- d en zei dat hij altijd ge ld was een contract te krij- van tien jaar. Nu ja. zo ver ik niet gaan. maar voorlo- heb ik nog contracten tot Zijn wens om dirigent te wor den begon al op 4-jarige leef tijd toen zijn moeder hem vaak meenam naar kinder operettes. „Zelf heb ik daar ook vaak aan meegedaan, tot ik de baard in de keel kreeg en dan begin je te jodelen. Dat chapiter was dus voor mij af gedaan. maar later zou blijken hoeveel ik daar toch al had op gestoken. Veertien iaar was ik toen ik mij aanmeldde bij de Staatliche Hochschule ftlr Mu- sik in Berlijn. „Hoe oud ben je", vroegen ze en toen ze mijn leeftijd hoorden, zeiden ze dat ik dan voorlopig nog maar twee jaar naar huis moest. Ik begon ontzettend te jammeren en dat moet enige indruk heb ben gemaakt, want ze gingen weer in beraad en bij hoge uit zondering ben ik toen toch aangenomen. Voor piano. Ik werd leerling van Arthur Schnabel". „Dat was een bekende en goe de pianist", interrumperen we even. Ferdinand Leitner kijkt bedenkelijk en zwijgt. Geen koek en ei tussen die twee. dus. Wel behaalde Leitner daar zijn piano-diploma. Maar inmiddels zestien jaar gewor den, gaf hij zich op voor direc tie. „Weer hetzelfde verzet", ver telt hij. „maar ik heb toch doorgezet. We waren met z'n vijven, waarvan ik de jongste was. Dat was ook de reden van hun bedenkingen, hoe kan nu een jongen van zestien al diri gent worden. Maar het is alle maal goed gegaan. Later heb ik verder gestudeerd bij Hin- demith. Ik heb ze allemaal goed gekend: Strawinski, Schrekel. Richard Strauss ook. Hindemith en Strawinski had den een hekel aan Strauss en wilden niets van hem weten. Maar och, Hindemith vond praktisch niemand goed. Hij zei altijd dat na Mozart geen enkele componist meer de moeite waard van het beluiste ren was. Maar een mens kan veranderen, want later heeft hij daar anders over gedacht. Alleen ten opzichte van Strauss bleef hij consequent. Zanglessen Vrij lang ben ik assistent-diri gent bij Bruno Walter geweest. Ik herinner me nog dat hij van mij eiste dat ik zanglessen zou nemen, want een goede di rigent moet ook goed kunnen zingen, vond hij. Dat ging zo goed. dat men mij voorstelde daarmee door te gaan. Maar daar voelde ik qiets voor. Wel herinner ik me dat in 1931 de keizer van Afghanistan naar Berlijn kwam en dat er een groot muziekfeest werd geor ganiseerd. Bruno Walter zou „Die Entführung aus dem Se rail" van Mozart dirigeren, maar op het laatste ogenblik werd iemand ziek. Ik moest bij Walter komen en hij liet me voorzingen. Ik was nog lang niet klaar met die studie, maar hij vond het goed genoeg en liet me als remplacant optre den in de eerste en tweede acte. Dat heeft nooit iemand gemerkt. Ik begrijp nog niet hoe ik het gedurfd heb, maar zoiets dols doe je als je negen tien jaar bent. Ik ben later Generalmusikdi- rektor van de Staatsopera in Stuttgart geworden en dirigent van de concerten van het Staatsorkest in Württemberg; en in 1969 kreeg ik de algeme ne muzikale leiding van de opera in Ztirich. Als ik dat allemaal overzie dan ben ik zo ontzettend blij dat ik die grote periode heb meegemaakt. Ook Schönberg en Eisler heb ik gekend". Over Haitink die zijn oplei ding kreeg van Leitner: „Hij is een talentvolle jongen, zo open en zo sympathiek, we zijn goe de vrienden. Ik betreur dat het zo is gelopen bij het Con certgebouworkest. Zo had dat niet mogten gaan". En dan komt het gesprek op Von Ka- rajan, die, zo vertelt Leitner, „zo ernstig ziek is dat hij niet meer zal optreden". De vraag wie hem zal opvol gen beantwoordt Leitner lako- niek: „Dat zal zeker de ver keerde zijn." Er zijn geruchten geweest dat Bernard Haitink mogelijk die richting zou kunnen uitgaan? Leitner: „Niets is onmogelijk. Maar ik ben bang dat zijn leef tijd niet meer zo gunstig ligt voor een benoeming. Maar je kunt nooit weten Wat hem- zèlf betreft weet Ferdinand Leitner dit zeker: hij verheugt zich op de komende concerten met het Residentie-Orkest. BEP RIJNDERS Ferdinand Leitner, nauwelijks veranderd. selgroep „De rederijkers" met eetkamer" van A.R.Gurney jr. Kees van Lier in het Ned- greegebouw, vrijdagavond. legentien scenes toonde to- lgroep „De rederijkers" eravond in het Congresge- w wat er zich allemaal in eetkamer kan afspelen. In decor, bestaande uit een e eethoek met stoelen en buffetkast, spelen zich de ïes af. Eén doorgang links en één rechts maken het mo gelijk de eetkamer te betreden en te verlaten, zodat er bewe ging in het spel komt. Het lijkt simpel om een toneelstuk in zijn geheel in een eetkamer af te laten spelen, maar het ge vaar zit er in dat het snel sta tisch en saai gaat worden. „De rederijkers" hebben echter, door de uitstekende regie van Kees van Lier, het spel boei end weten te houden. Doordat er talloze dubbelrollen in dit toneelstuk verwerkt zijn wordt er van de spelers een enorme inzet gevergd om bij voorbeeld het ene moment een eenvoudige opkoper en het an dere moment een aristocraat uit te beelden. Met elf spelers worden er op deze wijze aan ruim vijftig personen gestalte gegeven. Lenie Peperkamp wist weliswaar uitstekende creaties te maken van een ma kelaar, een moeder en diverse andere dames, maar bleek toch niet geheel tekstvast in haar presentatie. Koos Wage naar, die zes rollen moest ver tolken, maakte vooral van kind Bouke een onschuldig en ondeugend knaapje. Het wordt heel lachwekkend als een vol wassen kerel zich als kind moet gedragen. Coby van Leeuwen was heel sterk in haar rol als moeder. Zij had de taak een demente bejaarde dame te verbeelden. Haar plotselinge paniek omdat haar hersenen haar in de steek lie ten kwam heel natuurlijk over. Zij stak zondermeer bo ven de rest uit met deze fan tastische prestatie. De snelle verkledingen achter de scher men verliepen vlot zodat het spel geen moment in zakte. „De rederijkers" hebben met deze produktie laten zien dat zij over een aantal talentvolle spelers beschikken die voor talloze rollen inzetbaar zijn. ROB VAN DER MIJL itiek stuk voor Scheepvaartmuseum STERDAM Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam heeft week op een veiling van Sotheby in Londen de hand weten ?ggen op een zogenoemd zee-astrolabium. Dit apparaat werd Ie zestiende en zeventiende eeuw in de scheepvaart gebruikt de hoogte van de zon boven de kim te meten. Op die manier de geografische breedte waar het betrokken schip zich be- d worden bepaald. Volgens een woordvoerster van het mu- n werd het zee-astrolabium vooral veel gebruikt op schepen de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC). In totaal er over de gehele wereld nog ongeveer 65 van deze instru- ïten bekend. [TERDAM Acht ama- toneelgezelschappen uit erdam en Den Haag en 'eving spelen van 13 tot en 22 november acht toneel ken van Hugo Claus in Bibliotheek Theater in erdam. Dit Hugo-Clausfes- is georganiseerd door het Ihollands centrum voor teurtoneel. De bedoeling het festival is tweeledig, elijk het stimuleren van amateurtoneel en het on- de aandacht brengen van erlandse toneelstukken. o Claus is een bijzonder luktief toneelschrijver. Hij t momenteel 35 toneel- ken op zijn naam staan, organisatoren wijzen er ^efjook op dat de Nederlandse wor~ ïelwereld, die vaak klaagt r te weinig Nederlandse to- f stukken, wat meer naar H P moeten kijken. De fa*' Pen van Claus die worden aigë-^voerd zijn: Een bruid in morgen, een bewerking De Spaanse hoer, Inte- r. Thuis. De Vossejacht, haar van de hond. Natuur- Hut- getrouw en een collage samen gesteld uit een aantal stukken van Claus. Tentoonstelling Naast de toneelvoorstellingen worden er in het kader van het festival nog andere activi teiten betreffende Hugo Claus ontplooid. In de Rotterdamse bibliotheek wordt een tentoon stelling van eerste drukken van Claus gehouden, er wor den gedichten van Claus voor gelezen. en aan het slot van het festival wordt er een fo rumdiscussie over zijn werk georganiseerd, waaraan de schrijver zelf ook zal deelne men. Getracht is het Rotterdamse onderwijs bij het festival te be trekken door het samenstellen van een lesbrief, waardoor le raren Nederlands hun lessen kunnen wijden aan de opge voerde toneelstukken. Twee jaar geleden werd op dezelfde wijze een festival rond Her man Heijermans georgani seerd. Pompert. Spel: Carolein Huygen, Corinne Egas, Jaap Matzlar, Jan- Dirk van dan Hoorn, Michal Buija. Begeleiding: Ton Pompert. Drama turgie: Ingrid van Frankenhuyzen. Gezien in het LAK-theater op 31 ok tober, daar nog te zien op 1 novem ber. De nieuwe opzet van de LAK- produkties is erop gericht een hoger niveau te bereiken. Om dat te bereiken worden erva ren, professionele theaterma kers als begeleiders aangetrok ken. Ton Pompert, die veel speelde en regisseerde bij het Onafhankelijk Toneel, was de eerste in wat hopelijk een lan ge reeks gaat worden. Hij liet zich voor de voorstelling 'Where what' inspireren door werk en leven van Samuel Beckett. Uit de korte stukken van de Ierse nobelprijswinnaar koos hij er vijf geheel of gedeelte lijk en vulde die aan met werk van hemzelf die daarmee in sfeer overeenstemmen. Zeker Becketts kortere teksten zijn vaak heel abstract. Er komen meestal mensen of relicten daarvan in voor die niet kun nen bereiken waar hun leven of geluk van afhangt. Dat tragische gegeven, dat vaak met zwarte humor wordt gepresenteerd, bracht Pompert ertoe een scène uit een film van Buster Keaton in te las sen. Uit Keatons films spreekt een dergelijk melancholisch levensgevoel. In de gekozen scène draagt de antiheld het bewusteloze meisje van zijn dromen naar een ligstoel, maar moet haar even neerleg gen als de stoel tegenstribbelt. Het meisje komt bij en wan delt weg, de stoel doet nog steeds niet wat de redder wil. Dat gevoel van het net gemiste geluk komt in die scène op het toneel niet over. Er zitten wel iswaar slapstickgrappen in die aardig gevonden zijn, maar ze roepen niet het medeleven op dat bereikt zou moeten wor den. Dat is geen schande voor een door amateurs uitgevoerde produktie, want juist voor die vorm van humor moet een ac teur veel in huis hebben. Het kwam in 'Where What' vaker voor dat de ideeën prima wa ren en de uitvoering sterker kon. Dat gold vooral voor de bijdra gen van Pompert. Beckett- achtige thema's (aftakeling, de hoop op het verlossende woord van een anoniem blijvende au toriteit, het individu dat er niet uitkomt tegenover een groep die het wel weet) waren er wel, maar ze kwamen veel minder dwingend over. Becketts stukken waren mooi en origineel vormgegeven en bleven ondanks soms matig spel (vooral tekstbehandeling) van acteurs van een heel uit eenlopend niveau, wel over eind. Het eerste deel van 'Where What', op tekst uit 'Ohio Impromptu' trof direkt. Twee mensen zitten aan een tafel. De een leest voor, de an der luistert en geeft met een tik aan dat een passage her haald moet worden. Hun le vens zijn gestold tot een pas sieve vorm van samenleven waarin afspraken zo duidelijk zijn dat ze met minimale mid delen aangegeven kunnen worden. De zin „Niets valt er nog te vertellen" komt steeds terug, en toch wordt er ver teld. De hoog opgehangen zak waaruit herfstbladeren naar beneden dwarrelen is ook zo'n vondst. In de choreografie 'Quod' verscheen door de ge dicteerde wandelingen van de spelers langzamerhand het lij- nenpatroon dat Beckett heeft uitgezet. Door dergelijke idee ën werd 'Where What' het be kijken zeker waard. DICK VAN TEYLINGEN Minimumprijs voor boeken (Van onze parlementaire re dactie) DEN HAAG Indien de boe kenbranche daarom vraagt zal er een nieuwe minimumprijs voor boeken komen. Staatsse cretaris Evenhuis (Economi sche Zaken) heeft dit in de Kamer laten weten. Zowel PvdA als VVD, samen een Kamermeerderheid, verklaar den zich voor een minimum prijs van boeken. Enkele jaren geleden verbood de EG een dergelijke regeling. In de Ka mer werd een wetsontwerp besproken waarbij minimum prijsregelingen worden verbo den. Alleen in het algemeen belang kan de rijksoverheid minimumprijzen toestaan. Op dit moment bestaan die voor brood, melk en suiker. Evenhuis keerde zich niet te gen een voorstel van de hele Kamer om de overheid de mo gelijkheid te geve* ook op an dere terreinen zelf minimum prijzen in te stellen. Evenhuis noemde daarbij o m. videoap paratuur als produkt voor een minimumprijs. Ex Animo voert Die Schöpfung uit LEIDEN De Christelijke Oratorium Vereniging Ex Ani mo mocht zich gisteravond verheugen in een behoorlijke publieke belangstelling voor de uitvoering van Die Schöp fung van Joseph Haydn. In dit avondvullende oratorium wordt het verhaal van de schepping van de wereld ver teld door drie engelen: Rap- haël, Uriël en Gabriël, respec tievelijk vertegenwoordigd door bas, tenor en sopraan. In het derde deel treden boven dien Adam en Eva als perso nages op (bas en sopraan). Het koor bezingt intussen de lof op al hét geschapene. Het grootste deel ,van Die Schöpfung is geschreven voor vocale solisten en orkest. Er komen prachtige woordschil deringen in voor, bijvoorbeeld bij de schepping van de vogels, die zeer levendig gestalte krij gen in de sopraanpartij, schit terend vertolkt door Lisette Emmink. De walvissen diep in de zee werden heel mooi in hun karakter getroffen door de lage instrumenten. Van de solisten hebben de bas Joep Bröcheler en vooral de tenor Chris van Woerkom hun sporen bij Ex Animo al ver diend. Van Woerkom viel gis teravond, in vergelijking met wat hij meestal presteert, wat tegen. Hij zong wel heel gelijk matig, maar doorgaans ook een beetje mat. Een heel mooi gezongen recitatief mag echter niet onvermeld blijven: dat waarin het maanlicht in de stilte van de nacht bezongen wordt. De bas Joep Bröcheler was wisselend van kwaliteit: niet altijd even geconcen treerd, maar toch ook vaak heel subtiel, vooral in de rol van Adam. Sopraan Lisette Emmink was verrassend goed ze heeft een moor* klank en een uitstekende voordracht. Het duet van Adam en Eva dat zij samen met Bröcheler zong, ontlokte het publiek te recht een extra applaus. Het koor zelf had hier en daar nog wel moeite met Die Schöpfung. De problemen gol den vooral op het gebied van de afwerking: de gelijkheid van de inzetten, intonatie in piano-gedeelten, en ook wel de zuiverheid. Maar er werd overduidelijk met veel plezier en heel uitbundig gezongen, soms ook wel weer te enthou siast,zoals de bassen met hun Halleluja-uitbarsting aan het eind van het tweede deel. ANNETTE JASPERSE Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. Zaterdag 1 november DEN MAAG Koninklijk* Schouwburg (Korte Voorhoul 3 tel. 469450) 20.15: Haagse Comedie: Een bruid in de morgen' van Hugo Claus; regie Agaath Witteman; met Anne-Wil Blankers. Carline Brouwer. Victor Löw. Wim van Rooij en Maria Stiegelis. Theater aan de Haven (Westduinweg 230, tel. 543202) 20.30: Taman: 'De tragikomedie van Don Christobal en Dona Rosita' van Frederico Garcia Lorca; regie Niels Hamel (muziektheater); 20.30: Vrij Theater: "Wie z'n leven is het nu eigenlijk regie Elll de Mey en Lucas Dietens. Congresgebouw (Churchillplein 10 tel. 548000) 20.15: Toneelver. ODIA: 'De terugkeer van mevrouw Savage'; regie Peter van Leeuwen. Diligentia (Lange Voorhout 5 tel. 464308) 20.15: Toneelver. Oud Haag- sche Brandweer: 'Schat, ik ben 'r hoor'; regie Ab Hattlnk. Theater de Poort (Paviljoensgracht 18) 20.15: HTV Het Toneel: 'Zilver uitjes en augurken'; regie Henk Steenklst. Stevin College (Zuidlarenstr. 59) 20.15: Toneehrer. Jan van der Heyden: 'Ik lach er om'; regie Henk van Beest. Congresgebouw (Churchillplein 10 tel. 548000) 20.15: Residentie-Ork. olv Ferdinand Leitner mmv Jard van Nes (alt); werken van Beethoven. Elgar en Strauss. Ev. Lutherse Kerk (Lutherse Burgwal) 20.15: Peler Eilander (orgel): wer ken van Zwart, Monnikendam. De Lange sr., Andriessen. Van Noord. Asma en Van Vliet. Hofje van Nieuwkoop (Warmoezlerstr. 40-42) 16.00: Haags Blazersen semble Oktopus olv Henk Aikema; werken van Strauss, Beethoven, Ha- wes en Van Otterloo. Paard van Troje (Prinsegracht 12) 23.00: Spacemen 3. Circustheater (Gevers Deynootplein 50 tel. 558800) 20.15: Ned. Dans Theater met 'Sechs Tënze' (chor. Kylian /muz. Mozart) (première). 'Sol- datenmis' (Kylian/Martinu) en TEnfant et les sortilèges' (Kylian/Ravel); mmv Ned. Balletork. en Ned. Theaterkoor olv Wolfgang Rögner. Theater Pepijn, (Nieuwe Schoolstraat 23. tel 460354) 20.30: Cabaret Boemerang: 'Open deuren'. Omniversum (Pres. Kennedy!. 5) Ma. t/m vr. 15.00, 19.00 en 21.00; weekeinde en vakanties 11.00. 13.00. 15.00. 19.00 en 21.00: Magic Egg/ Picture Holland; ma. t/m vr. 14.00. 16.00. en 20.00. weekeinde en va kantie 12.00, 14.00. 16.00 en 20.00: 'Darwin op de Galapagos eilanden'. VOORBURG Theater De Tobbe (Badhuislaan 7 tel. 864880) 20.30: tour-de-chant Miel Cools: 'Met gemengde gevoelens'. 13.00: film 'Vogel vrij'. Oude Kerk (Herenstr.) 20.15: jubileumconcert Voorburgse Oratorium Ver. olv Kees Schrijver mmv sol., Dordts Kamerork. en Rob Goorhuls (orgel); werken van Mendelssohn, Bartholdy en Puccini. Zondag 2 november DEN HAAG Koninklijke Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 14.00: 'Een bruid in de morgen' van Hugo Claus; regie Agaath Witte man; met Anne-Wil Blankers. Carline Brouwer. Victor Löw. Wim van Rooi) en Maria Stiegelis; 20.15: Haagse Comedie: 'Ons kent ons' van Alan Ayckbourn; regie Jules Royaards; met o.a. Trudy Labij, Filip Bol- luyt. Lies Franken. Kees Coolen. Francine Dreessen, Wim van den Heu vel. Anne-Marie Heyligers en Carl van der Plas. Diligentia (Lange Voorhout 5 tel. 464308) 20.15: Haagse Comedie met 'Vroeger' van Harold Pinter; regie Vonne van der Meer; met Marjon Brandsma. Guido de Moor en Rick Nicolet. Theatertje thuis (Riouwstr. 159. tel. 603185) 20.30: Peter van der Lin den: 'Het vergeten paradijs'. Diligentia (Lange Voorhout 5 tel. 464308) 14.30: Gèrard van Blerk (pia no) speelt werken van Van Beethoven. Franck en Debussy. Circustheater (Gevers Deynootplein 50 tel. 558800) 12.15: Marco Bak ker. Hennie May en Trio Nico van der Linden. Presentatie Pim Jacobs. Gemeentemuseum (Stadhouderslaan 41. tel. 514181) 14.30: Else Krijgs man en Clemens von Gleich (fortepiano); werken van Haydn, Clementi, Schubert en Chopin. Hof van Brederode (Groenmarkt 3) 14.00: gitaar-stud. Kon. Conserv. Boterwaag (Gr. Markt 8 a) 15.00: Laura Kargul (piano); werken van Schumann, Prokofiev. Gershwin en Mompou. Kloosterkerk (Lange Voorhout 2 tel. 461576) 15.00: Residentie Bach- koor en -ork. olv Gerard Akkerhuis mmv Young-Hee Kim (sopraan). Syl via Schlüter (alt) en Ruud van der Meer (bariton). Brahms-progr. Theater Pepijn, (Nieuwe Schoolstraat 23. tel.460354) 15.00: Loek Dik- ker's 'Waterlanders'. Circustheater (Gevers Deynootplein 50 tel. 558800) 20.15: Nat. Ballet: Giselle"; mmv Noordhollands Philh. Ork. Omniversum (Pres. Kennedy!. 5) Ma. t/m vr. 15.00, 19.00 en 21.00; weekeinde en vakanties 11.00, 13.00. 15.00, 19.00 en 21.00: Magic Egg/ Picture Holland; ma. t/m vr. 14.00. 16.00, en 20.00, weekeinde en va kantie 12.00, 14.00, 16.00 en 20.00: 'Darwin op de Galapagos eilanden'. De Puinruimer (Columbusstr. 40) 14.00: Dichtersmiddag met Joseph Nantes. Cor Langedijk en Albert Huizinga; na all. open podium. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Murphy's Law (16); 18.45. 21.15. za. zo. wo. ook 13.45. za. niet 21.15. EUROCINEMA II: Top Gun (al); 18.45, 21.15. za. zo. wo. ook 13.45. EUROCINEMA III: Wild Cats (al); 18.30. 21.00. za. zo. wo. ook 14.00. EUROCINEMA IV: Color Purple (al); 20.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Murphy's Law (16); za. 24.00. EUROCINEMA II: Kostschoolmeisjes (al); za. 24.00. EUROCINEMA III: Wild Cats (al); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Let's get physical (18); za. 24.00. (al); za. zo. wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel 071-121239): Running Scared (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): The color purple (alf. 20.00. zo. ook 14.15; Aliens (12Y, 14.30, 18.45. 21.15: Hannah and her sisters (al) 19.00, 21.15. do. t/m za. ma. t/m wo. ook 14.30; Top Gun (al), Down and out in Beverly Hills (al) 14.30, 19.00. 21.15. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Red Sonja (16); 14.30. 19.00. 21.15. zo. 14.15. 16.30. 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414); Gevoelige Snaren (16); 14,30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): Teachers (al); za. ma. 19.00. zo. di. 20.15. E.T. (12); za zo. wo. 15.00. ma. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Pretty in Pink (al); do. vr. za. zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00. 21.15. CITY THEATER II: Jewel of the Nil* (al); tijden zie City I. CITY THE ATER III: Short Circuit (al) tijden zie City I. e CITY THEATER IV: Flesh and Extasy (16); Tijden zie I, behalve za. en wo.-middag. Peter Pan (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Pretty in pink (al); do. t/m zo. 19.00. Police (16): do. t/m zo. 21.15. Drie mannen en een wieg (al); do. 14.30. ma. di. wo. 20.15. KINDERVOORSTELLING E.T.: vr. za. zo. wo. 15.45. Peter en de vliegende autobus (Ned gespr.): za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Iron eagle (12); do. t/m zo. 20.00. Motief voor moord (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING E.T.; za. wo. zo. 14.00. ZOETERMEER. PROMENADE 1.2 en 3: Top Gun (al); do. wo. 20.00. vr. t/m di. 19.00. 21.30. za. zo. wo. 14.00. Karate Kid II (al); do. wo. 20.00. vr. t/m ma. 19.00, 21.30. za. zo. wo. 14.00. Terms of endearment (al); 20.00. The color purple (al); 20.00. Sneeuwwitje; za. zo. wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Aliëns (12); 14.00, 20.15. ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500): Top gun (al); 14.00. 18.45. 21.15. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.15. ASTA 3: The man with-one red shoe (al); 14.00. 18.45, 21.15. zo. 13.30. 16.00. 18.45, 21.15. BABYLON 1 (naast Centraal Station; tel. 471656): The color purple (al); 13.45, 20.00. BA BYLON 2: Betty Blue(16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.00, 15.45, 18.45, 21.30. BABYLON 3: Big trouble in little China (12); 14.00. 19.00, 21.15. zo 13.15. 15.30, 19.00, 21.15. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Legal eagles (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. CINEAC 2: Down and out in Beverly Hills (al); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: F/X, murder by illu sion (12); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. 00k 14.00. e EUROCINEMA (Ley- weg 910. tel. 667066): Aliëns (12); za. wo. 20.15. zo. 16.00, 20.15. overi ge dagen 14.00, 20.15. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Otello (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ME TROPOLE 2: Diavolo in corpo (16): 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. e METROPOLE 3: Hannah and her sisters (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Walt Dis ney's Fantssia (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21.30. METROPOLE 5: Abel (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Running scared (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: The na ked cage (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ODEON 3: Target (16); 13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. ODEON 4: 9W Weeks (16);' 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Desert lo vers (18); v.a. 12.00. zo. v.a. 13.30. LE PARIS 2: Private schoolgirls (18); v.a. 12.30. zo. v.a. 14.00. LE PARIS 3: Ball busters (18); v.a. 12.30. zo. v.a. 14.00. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1: Death of a salesman; 19.30, 22.00. Beh. za. lm lauf der zeit; zo. 14.00. Zaal 2: La nuit Americain; 19.30. beh. za. De wisselwachter. 21.45. Belt. za. Zaal 3: do. vr. di. wo. 19.30. 21.45. zo. 20.00. ma. 19.30. 22.00. 90 Jaar filmgeschiedenis VI jaren 70. Mariken van Nieumeg- hen; do. Turks fruit; vr. Za. v.a. 19.30. Feest 70er jaren met o.a. Dodee- kaden, Drama della gellosia, Neerlands hoopcode, Dsutschland im herbs!:. Jeanne Dielman: zo. Liefde en anarchie; ma. De spiegel; di. La nott* di San Lorenzo; wo. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: Young blood (16); za. 00.15. CINEAC II: Down and out in Beverly Hills; (16); za. 00.15. e CINEAC III: A fine mess (16); za. 00.15. EUROCINEMA: Dames (18); za. 24.02. KINDERVOORSTELLINGEN: CINEAC 3: Assepoester; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. e EURO CI NEMA: Taran en d* toverketst; za. zo. wo. 14.00.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 15