65 jaar Tuschinski
„Weglopen is niet gemakkelijk"
Cantamus
Alatr
viert
jubileum
dagpuzzel
„Het mooiste bioscooptheater ter wereld
Dagje nostalgie aan de
voormalige Duivelshoek
bioscopen
2000 L
KUNST
ftzidóc Somant
WOENSDAG 29 OKTOBER 1986 PAGI]
Tekenares legt werkzaamheden
minister Brinkman vast
Drie dagen lang volgde tekenares Mieke
van Wijk in januari van dit jaar minister
Brinkman in zijn werkzaamheden. Het resul
taat werd gisteren in de IJsbreker in Am
sterdam door de tekenares aangeboden
aan de minister, die zich alleszins tevreden
toonde met het resultaat. „De verslaggeving
die zij gemaakt heeft van haar bevindingen
is intrigerend", aldus citeerde de bewinds
man zichzelf uit het voorwoord bij de teke
ningen. „Alles bijeen genomen is het resul
taat verfijnd, zowel wat techniek betreft als
in de presentatie en vormgeving", aldus de
minister. Het boek waarin de tekeningen
zijn opgenomen is uitgegeven door de
Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in
Amsterdam, waar Mieke van Wijk studeer
de.
Sean Penn ontkent
mishandeling
LOS ANGELES De acteur
Sean Penn heeft gisteren via zijn
advocaat op een gerechtelijke
hoorzitting laten weten dat hij
zich niet schuldig acht aan mis
handeling van een liedjesschrij
ver, na een ruzie over Penns
vrouw Madonna. Penn zou de
liedjesschrijver David Wolinski
op 12 april in een nachtclub van
zijn stoel hebben geduwd en hem
hebben geschopt Volgens Wo
linski beschuldigde Penn hem er
van dat hij had geprobeerd Ma
donna te kussen. Penn is al eens
veroordeeld tot 50 dollar boete
wegens mishandeling van een fo
tograaf en een journalist.
Lee Towers zes
dagen in Ahoy'
ROTTERDAM Voor het eerst
in de geschiedenis van Ahoy' in
Rotterdam zal een artiest zes da
gen achtereen in het sportpaleis
optreden. Lee Towers, met zijn
„Gala of the Year" voorgaande
jaren een van de meest succesvol
le artiesten in Ahoy'. staat dit
jaar van 6 tot en met 11 decem-
•ber op het podium met een zoge
naamde Las Vegas show. Dit jaar
worden er geen TV-opnamen ge
maakt. De show zal naar ver
wachting in totaal zo n 40.000 be
zoekers trekken De voorverkoop
begint zaterdag bij alle theaterbe
spreekbureaus. Prijzen varieren
van 30 tot 100 gulden
Auteur van
„Room at the top"
overleden
LONDEN De Britse auteur John Braine, een van de
Angry Young Men, de baanbrekende literaire stroming
uit de jaren 50, is gisteren in een ziekenhuis in Londen
aan de gevolgen van een doorgebroken maagzweer
overleden. Hij werd 64 jaar. Braine's eerste boek,
„Room at the Top", handelt over een man die zich aan
zijn lage milieu ontworstelt door zijn huwelijk met een
dochter van een rijke industrieel. Het boek werd vier
keer afgewezen voor het werd uitgegeven, maar werd
toen ook onmiddellijk een succes, evenals het vervolg
„Life at the top". Braine schreef „Room at the Top" in
zijn vrije tijd. Overdag was hij werkzaam als bibliothe
caris in Yorkshire. Het boek werd ook verfilmd. Simo-
ne Signoret ontving voor haar rol van geliefde een Os
car.
Jubileumconcert door het 30-jarige
Cantamus Alati, o.l.v. Willem Bru-
ning in werken van Vivaldi, Puccini
en Dvorak m.m.v. de solisten Hilary
Reynolds, Wouter Goedhart en Joep
Bröcheler met begeleiding door het
Residentie Orkest. PWA-zaal. Ned.
Congresgebouw, Den Haag.
Vier favorieten werken uit de
koorliteratuur sierden het pro
gramma van het jubileum-con
cert door Cantamus Alati, het
ouder- en vriendenkoor van
de Vrije School. Een dertig ja
rig bestaan past dan wel niet
in de reeks van „echte" jubilea
doch is op zich reden genoeg
om progammatisch feestelijk
uit te pakken en zich verze
kerd te weten van de daad
werkelijke steun van het Resi
dentie Orkest.
Het zou de waarheid geweld
aandoen te beweren dat de
vertolking van het Magnificat
van Vivaldi stralend en blij
moedig verliep. Het koor zong
vrijwel constant onzuiver, de
sopraan Hilary Reynolds bleef
onder de maat en de orgel-
klanken waren een aanflui
ting. „Cantamus Alati" heeft
de bezetting van een oratori
umkoor. zij 't dat de mannen
goed vertegenwoordigd zijn en
de gemiddelde leeftijd lager
lijkt te liggen dan bij een door
snee-koor. Met een dergelijk
ensemble moet toch meer te
bereiken zijn dan dirigent Wil
lem Bruning niet alleen in Vi
valdi maar ook in de Messa di
Gloria van Puccmi wist te be
reiken. Die Mis tintelt van Ita
liaanse gloed, is bruisend en
gepassioneerd, straalt bel-can-
to van het zuiverste water uit,
maar al deze kwaliteiten kwa
men in de gezapige aanpak on
voldoende tot hun recht. Te
nor Wouter Goedhart en bas
Joep Bröcheler wisten wel de
sfeer te treffen.
De gerechtvaardigde vraag
kan gesteld worden of Canta
mus Alati bij dit jubileumcon
cert niet teveel hooi op de
vork heeft genomen. Na Vi
valdi en Putcini presenteerde
Bruning ook nog Psalm 149 en
het Te Deum van Dvorak en
daarmee stelde het koor zich
te hoge eisen. Waarom niet het
koor even rust gegund en een
solowerk op het programma
geplaatst? Dvorak's Psalm 149
stelt geen onoverkomelijke ei
sen. maar toch deden zich ha
chelijke momenten voor, en
dat was in niet mindere mate
het geval met het Te Deum
dat te weinig kernachtig over
kwam. Jammer dat deze jubi
leumviering muzikaal gespro
ken zo weinig feestelijk kon
worden gevierd, alle inspan
ningen ten spijt.
ADRIAAN HAGER
Horizontaal: 1. direct; 8. ruw (van
taal); 9. hoogste punt: 10 ongeveer
(a»k. Latijn): 11. gesloten; 13. muziek
noot; 14. bravourestukfe; 16. cilinder;
18. wijfjesschaap; 20. stad in Duits
land; 21. boodschapper: 22. gedwee;
24. onderdeel v.e. tennispartij; 25.
rechtsgeding; 28. sint (afk.); 30. Ja
panse munt; 31. lidwoord; 32. nood
sein (afk.); 34. insekt; 35. enigermate.
Verticaal: 1. nauwkeurigheid; 2. soort
papegaai; 3. tegenwoordig; 4. aan
hankelijk; 5. bijbeldeel (afk.); 6. glans
loos; 7. deel v.e. schrijfmachine; 11.
sportevenement (afk.); 12. voeg
woord; 14. eertijds veel gebruikte
drank. 15. heildronk; 17. rivier in Rus
land: 19. lofdicht; 23. vreemde taal;
26. briefaanhef (afk. Latijn); 27. voor
zetsel; 29. vat; 31. vreemde titel; 33.
muzieknoot; 34. muzieknoot.
OPLOSSING
•IUJ vz
CC ;uop ie ;uo» 6Z :u! LZ S I 9Z
:suaaa ZZ ;9P° '61 'WO 'Zl :»sooi
Si iduiais tri :ua zi "11 li :siao»
-aiieds l :)0P '9 :TN 'S ïmooj» :nu
'C 'eje z "asseiejnooe i deeoipaA
suizs6!ua
se '»ouj >e "S O S zz :®p ie :uas
oe "»S BZ Uoid -gz :ias yg :iue» ZZ
:apoq iz :uew '0Z *>o 81 =|OJ '91
:»ums fl :e» ei ;ao» u :eo oi :doj
6 'nio 8 :spuoisuee i leeiuoziJOH
AMSTERDAM Het
sleutelwoord aan de Am
sterdamse Reguliersbree-
straat was 65. De toegang
sprijs was 65 dubbeltjes,
consumpties waren 65
cent, het grootste deel van
de bezoekers was boven
de 65, presentator Joop
Doderer was net 65 ge
worden. Het had allemaal
te maken met het meest
unieke bioscooptheater in
Nederland dat óók 65 was
geworden: Tuschinski. De
enige Nederlandse bio
scoop die de naam film
tempel waardig is. Met z'n
chinoiserieën, art deco-
elementen, z'n mengvorm
van Hollandse huisvlijt en
Oosterse sprookjespracht
een van de merkwaardig
ste filmtheaters ter we
reld. Sid Graumanns
„Chinese Theatre" aan de
Hollywood Boulevard in
Los Angeles mocht dan ja
renlang het summum op
bioscoopgebied genoemd
worden, het was Grau-
mann zelf die na een be
zoek aan Amsterdam bak
zeil moest halen: „Bij mijn
verrek uit de States wist
ik me de eigenaar van het
mooiste theater ter we
reld, nu ik Tuschinski ge
zien heb moet ik zeggen
dat mijn theater alleen het
mooiste van Amerika is".
Op 28 oktober 1921 gingen de
bronzen hekken van het Tu-
schinski-theater open. De ver
werkelijking van de droom
van een bevlogen man: Abra
ham Tuschihski. Net zoals zo
vele Poolse joden was hij in
Rotterdam terechtgekomen
om daarna de oversteek naar
Amerika te maken. Anderen
stapten in de boot, Abraham
leek Tuschinski bleef in Rot
terdam hangen. Een vesten
maker die er z'n boterham zag.
maar al gauw ook een pension
opende voor landgenoten op
weg naar het beloofde land.
dat minder luizig was dan al
die andere pensionnetjes.
Abraham Tuschinski herken
de in al die arme drommels
één gemeenschappelijk iets: de
droom van een betere wereld.
Hij zou die droom gaan exploi
teren.
Eerst in een Rotterdamse bio
scoop. waar hij als nieuwbak
ken Nederlander snel nog de
bustes van koningin Wilhemi-
na en prins Hendrik liet neer
zetten. daarna in Amsterdam
waar hij een stel verkrotte
panden aan de oude Duivels
hoek van de gemeente kocht
voor het toen al aanzienlijke
bedrag van 700.000 gulden.
Daar kwam het naar hem ge
noemde Tuschinski-theater,
dat hij samen met zijn aange
trouwde familieleden Herman
Ehrlich en Herman Gerschta-
nowitz opzette. Het moest het
paleis voor de burgerman wor-
Rechts: Joop Doderer als
65-jarige ceremoniemees
ter bij de viering van het
65-jarige bestaan van Tu
schinski.
Onder: De hal van theater
Tuschinski in Amsterdam:
mengvorm van Hollandse
huisvlijt en Oosterse
sprookjespracht.
den, de droom die de crisis
deed vergeten. Wie een luttel
bedrag wilde neertellen kon
voor één avond koning wor
den, z'n zorgen vergeten in het
pluche, gapen naar de rijke ta
pijten en de koninklijke licht
val. Het theater Tuschinski
werd een succes. De criticus
Menno ter Braak kon er zich
met de nieuwlichters van zijn
dagen alleen maar over verbij
ten: „Ik zal niet ophouden te
zeggen dat dit grootste, duur
ste, protserigste theater van
Amsterdam zich voor de film
kunst niet verdienstelijker
heeft gemaakt dan het eerste
de beste volksstuk lelijkheid".
Poolse hel
Het was Abraham Tuschinki
in die tijd niet óm kunst te
doen. al kregen wat later ook
de betere films een kans. Hij
leverde troost voor een willige
wereld. Hij lardeerde zijn
droom met een orkest onder
het nog met stomheid geslagen
witte doek, hij liet daarna de
pauzes vollopen met variété en
bedacht een formule die toen
z'n weerga niet kende.
Gisteren werd het allemaal
herdacht. Met uitnodigingen-
in-stijl voor een programma-
in-stijl. Een aantal muzikanten
mocht het orkest van filmpu-
bliciteitsman, tekstschrijver,
orkestleider, componist en
(veel later) radio-correspon
dent Max Tak („Als op het
Leidseplein de lichtjes weer
eens branden gaan") in naam
laten herleven, oude reclame
films bleken meer lachwek
kend dan wervend te werken
en oude Polygoon-journaals
haalden stukje bij beetje het
roemruchte verleden op: Het
bezoek van Maurice Chevalier
aan Amsterdam en Tuschinski
o m. De stad liep uit en Tu
schinski vol.
Abraham Tuschinski moet een
showman van allure geweest
zijn: zijn verfilmde stunt met
coupons voor goedkope bios
coopplaatsen, de immense, zes
étages hoge taart die hij zelf
aansneed en aan zijn publiek
uitdeelde met een blik van
verstandhouding in de camera,
de door hem ingevoerde sluik
reclame voor producenten van
chocola, frisdrank en rookwa
ren (toen al!) bewijzen nog
eens dat hij in Amerika een
Movie Mogul had kunnen
worden. In Nederlands werd
hij een gewone bovenbaas van
de film die in de Tweede We
reldoorlog met zijn compag
nons door de Duitsers terugge
voerd werd naar waar hij van
daan kwam: „Zij vonden de
dood in de Poölse hel" besluit
Alex de Haas in zijn Polygoon
commentaar van later het ver
haal.
Rode kruis
Tijdens de ochtend en de mid
dag kreeg het Tuschinski-the
ater gisteren iets van weet-je-
nog-wel-oudje. Het voor meer
dan negentig procent uit oude
ren bestaande publiek werd.
als dat moest, door Rode
Kruis-mensen van rolstoel of
looprek bevrijd en de trappen
van Tuschinski opgetild, nu
eenmaal gebouwd in een tijd
dat van invalide-vriendelijk-
heid nog geen sprake was.
Vrolijke verrichtingen yan
een oud publiek dat niet zo
veel bleek te verschillen van
de „fans" van vandaag. Cere
moniemeester Joop Doderer
moest alsmaar handen en ge
lukwensen in ontvangst ne
men en zegt: „Zoveel mensen
zijn naar me toe gekomen, om
me te bedanken voor wat ik
op de TV gedaan heb, dat ik er
helemaal kapot van ben".
De bioscoop mag dan niet de
beste plek zijn voor zo n uit
spraak. feit is het dat Doderer
z'n publiek op zijn golflengte
kreeg. Hetgeen resulteerde in
met Harry Slinger (vervanger
van een zieke André Hazes)
meegezongen en geklapte „ou-
wetjes" als „O m'n lieve
zwartkop, voel eens hoe m'n
hart klopt" en „We gaan naar
Zandvoort, al aan de zee".
Hollandser kon gewoon niet
en ik moest denken aan m'n
eigen Amsterdamse kinderja
ren en de zondagse sing-alongs
met Bernard Drukker in een
ander Tuschinski-theater: De
Royal.
Cannon
Abraham Tuschinski was er
niet meer na de oorlog. De
Duitsers hadden het theater
vijf jaar lang de arische naam
Tivoli gegeven. Na de oorlog -
onder de familie Gerschtano-
witz - ging Tuschinski verder.
Het bleef een uniek theater.
Buitenlandse regisseurs bleken
er niet uit weg te slaan. Een
soort bewondering dat van
daag de dag uitmondt in de
opname van Tuschinski in de
architectuur-wandelingen van
de VVV-Amsterdam. Maar de
tv kwam. de video, en het bio
scoopbedrijf werd een hache
lijke zaak. De Britse maat
schappij Rank kocht Tuschin
ki. Een paar jaar geleden kwa
men er nieuwe bazen. Mena-
hem Golan en Yoram Globus,
samen Cannon vormend:
Twee van afkomt Pools-joodse
Israëliërs die een ingeslapen
bedrijf weer nieuw leven in
bliezen. Wie had gedacht dat
Tuschinski aan hun commer
cie ten onder zou gaan. ont
dekte al gauw het tegendeel.
Globus en Golan werden zo
gek van het unieke theater dat
onmiddellijk begonnen kon
worden met het weven van
een nieuw tapijt door meer
dan zestig vrouwen in Marok
ko. Voor de operatie tapijt -
waarvoor alle Tuschinski-be-
zoekers een surplusbedrag bo
venop de prijs van het bios
coopkaartje hadden betaald -
werd de hele Reguliersbree-
straat stilgelegd
28 oktober 1986. Vijfenzestig
jaar Tuschinski Nog altijd
speelt het Wurlitzer-orgel. dat
in 1921 in een Brussels theater
afgebroken werd om in Am
sterdam weer opgebouwd te
worden (de importeur kon niet
leveren). Nu onder de handen
van Mevrouw T.Eijkema. Het
oudere publiek drinkt koffie
en eet koek. Het geniet met
volle teugen. De eerste ge
kleurde portier van het voor
oorlogse Tuschinski herkent
zichzelf op het oude journaal.
Een oude slagwerker van het
toenmalige Max Tak-orkest
meldt zich: of hij met de nieu
we jongens op de foto mag? Ja-
hoor. Vandaag mag alles van
de jarige. Donderdagavond
gaan de feestelijkheden ver
der. Met de gala-voorstelling
van Franco Zeffirelli's opera
verfilming „Othello" met Pla-
cido Domingo in de hoofdrol.
Prijzen liggen tussen de 75 en
de 100 gulden, maar daarvoor
krijg je behalve de film, een
drankje, een hapje en een el
pee box met Verdi's opera
erop.
Abraham Tuschinski, de voor
oorlogse stuntman en publici-
teitsbespeler, zou instemmend
geknikt hebben.
BERT JANSMA
lel 12^
ple (al), ft'
10. 18.45. 7
DEN HAAG „Mijn
moeder verweet me dat ik
geboren was, ze had een
hekel aan me", zegt Bri-
git. Ruim zeven maanden
geleden vluchtte ze van
huis. Ze is achttien jaar en
woont nu samen met acht
andere jongeren in een
jeugdpension.
„Mijn moeder was erg onrede
lijk tegen me", vertelt ze. „Al
vanaf m'n geboorte. Als ze
boos was kneep ze mijn keel
dicht, zodat ik er blauwe plek
ken van kreeg. Ze schold me
"vaak uit en beet me soms. Om
de kleinste dingetjes kon ze
enorm uitvallen. Mijn familie
leden wisten het en noemden
me „Assepoester". Maar ze
konden niets doen, want ze
waren bang dat mijn moeder
mij dan nog harder zou aan
pakken. Mijn vader vluchtte
in zijn werk. hij kon mijn
moeder niet aan".
Brigit liep weg. Eerst naar een
tante, later naar het JAC. Na
enkele weken in een gastgezin
(kortdurende opvang) en en
kele maanden bij pleeggezin
nen gewoond te hebben,
kwam ze terecht in een jeugd
pension, een huis waar een
kleine groep jongeren min of
meer zelfstandig woont en
waar van 's middags vier uur
Voor een uitgebip.
agenda, ook voor
mende dagen, raadp
men „UIT", de gratig,
kelijkse bijlage van
krant. fcj
ce
ALPHEN AAN DEN RIJN N
ROCINEMA I (Van Boet#
straat 6. tel. 01720-20800jgr
ney Pit (12): 18 45. 21 I5ni
ook 13 45 EUROClNEtf
Top Gun (al); 18 45. 21 1 F.
ook 13 45 EUROCINEM^
American Ninja (16); tk
21 00 wo ook 14.00 EU(ta
NEMA IV: Color Purple,.].
50
LEIDEN LUXOR (Station
19. tel 071-121239): Rui
Scared (al); 19.00. 21.15
14 30 LIDO
(Steenstraat 39, tel.
The color purple
Alien® (12); 14 30.
Hannah and her sistert
19 00. 21.15. ma t/m wo
14 30. Top Gun (al): DowiF'
out in Beverly Hill® (al). U
19 00. 21 15 TRIANON (J
straat 31. Iel 123875): Ho
sort (al); 14.30. 19.00. 5
REX (Haarlemmerstraat
I 071-125414); MeisjNi
Vuur en Vlam (16); 14.30, fa
21.15. lk
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Sneeuwwitje en de
dwergen (al); 14.30 ei
NOORDWIJK LIDO THE/'j
(Pr Bernhardstraat 56.'
01719-12800): E.T. (al);'n
15.00. ma 19 00 Highlfi'
(12); di. 20.15. ma. 21.15. z
KATWIJK CITY THEAÏ
(Badstraat 30. tel. 01718-71
Teacher® (al); wo. 14.45.
21.15 ma di. 19.00. ;li
CITY THEATER II: Je* I
the Nile (al); tijden zie G.;
CITY THEATER III: Am
3000 (12) tijden zie City I. 1
THEATER IV: National 11
poon's European Vacation
tijden zie I. behalve za. eije
middag. Peter Pan (al).;,
14 45
VOORSCHOTEN GREEt/
(tel 01717-4354) A passagl-
India (al), ma di wo 20 15
KINDERVOORSTELLING
E.T. wo 15 45 Peter e<
vliegende autobus (Ned ge
wo 14 00
WASSENAAR ASTRA f'
01751-13269): The river!1'
20.00. V
IC
KINDERVOORSTELLING
Pink Panther lestival; zo L
ZOETERMEER. PROMEr
1.2 en 3 Top Gun (al) 1
20 00 ma. di 19 00. 21.3de
1400 Karate Kid II (alfe,
2000 ma 19 00. 21 30.r
14 00 West Side Story
20 00. The color
20.00 Sneeuwwitje;
DEN HAAG. ASTA
21 30,
Story (al
purpla'
i; wo. if
i 1 (Spijl
rate kid, deel II (al); p
1845. 21.15. BABYLCb
(naast Centraal Station.1
471656): The color purplf*
13 45. 20.00 BABYLC*
The man with one red show
14 00. 19.15. 21.30. BABI
3: Big trouble in little
(12); 14.00. 19 00. 21.15.1
NEAC 1 (Buitenhof 20."
630637): Target (16); L
18.45. 21.30 CINEAC 21.
murder by illusion (12);
21.30 ma. di ook 14.00.
NEAC 3: Wildcat® (al). t
18 45, 21.30 EUROCIfC
(Leyweg 910. tel 66r
Aliens (12); wo. 20.15. o\L
dagen 14.00. 20.15. ME?
POLE 1 (Carnegielaan,w
456756): Down and out ir
nah and her sisters (al); 1
18 45. 21.30. METROPOl
Walt Disney's „Fantasia''
14 00. 18.45. 21 30. ME
POLE 4 9% Weeks (16):
18.45. 21.30. METROPOL
Abel (al); 14.00. 18.45,
ODEON 1 (Herengracht
tel. 462400). Running sc.
(al); 13 45. 18.45. 21.30
ON 2: The naked cage£
13.45. 18 45. 21.30. ODEC
A line mess (al); 13.45. f
21.30. ODEON 4: Police
demy 3 (al); 13.45, 18.45, 1
LE PARIS 1 (Ketting!
12b. tel. 656402) Gevt
snaren (18); v.a. 12.00. if*
RIS 2: Private schoolgirls
v.a. 12.30. LE PARIS 3;
pergirls do the navy (18)
12.30. HAAGS
FILM
22 00 Zaal 2: El amor
19.30. De wisselwachter; L
Zaal 3: dag. 19.30. 21.45*
aventuras de Robinson Cr
ma El; di. Viridiana; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 2 Assepoester
14 00 EURO CINEMA: f
en de toverketel; wo. 14.0<
J
tot s morgens elf uur begelei
ders aanwezig zijn. Het is een
project van Huize Christina,
een stichting die zich bezig
houdt met het organiserëh van
woonvormen voor weggëlopen
jongeren. „Ik wil niet meer te
rug naar huis", zegt Brigit. „ik
kan mijn moeder niet verge
ven wat ze gedaan heeft. Alles
is beter dan thuis. Hier in de
groep vangen we elkaar op als
iemand het moeilijk heeft. De
begeleiding is ook goed, want
er zijn regelmatig gesprekken
met het maatschappelijk werk
en mensen van de stichting".
Ballorige bui
Brigit is niet de enige die het
thuis niet heeft kunnen uit
houden. In Den Haag en om
geving worden jaarlijks 2000
tot 2500 jongeren bij de politie
als vermist opgegeven. (Lan
delijk zijn het er 25.000, heeft
de Raad voor het Jeugdbeleid
dezer dagen in een advies aan
de regering geschreven). In
niet al die gevallen is echter
opvang nodig. Een woordvoer
der van de jeugdpolitie zegt:
„Wij schatten dat het slechts
bij tien procent om echte pro
bleemweglopers gaat. Bij de
rest komt het vaak vanzelf
weer goed. die lopen weg in
een ballorige bui".
Bij de echte probleemweglo
pers ligt de oorzaak vaak in de
gezinssituatie. Coördinator
E.M. Linthorst van het Jonge
ren Opvangcentrum: „Er zijn
kinderen die door hun ouders
zo streng worden opgevoed,
dat ze zich proberen los te ma
ken door weg te lopen. Een
deel van de weglopers is thuis
zwaar mishandeld of heeft met
incest te maken gehad. Andere
jongeren zijn sterk verwaar
loosd en hebben te weinig lief
de en aandacht gehad. Soms
worden ze zelfs door hun ou
ders op straat gezet. Bij een
grote groep speelt het zoge
naamde tweede-generatiepro
bleem: de kinderen uit etni
sche minderheden die tussen
twee culturen in leven. Ze wil
len zich aan de macht van hun
ouders onttrekken. Sommige
meisjes zijn aan iemand in hun
geboorteland uitgehuwelijkt
en vluchten daarvoor".
Bij de dieren
De politie heeft de taak de
vermiste kinderen op te spo
ren. Ze lichten echter de ou
ders niet in over de verblijf
plaats van het kind als het
kind dat zelf niet wil. De
woordvoerder van de jeugdpo
litie zegt: „Vaak vinden wé ze
bij vrienden of familie. Af en
toe echter ook in slechte om
standigheden. In incidentele
gevallen kunnen jongeren he
lemaal geen onderdak vinden.
Van de zomer vonden we twee
kinderen van tien en elf jaar
die overdag op de kinderboer
derij werkten en er 's nachts
sliepen en het voer van de die
ren aten. Ze werden thuis
slecht verzorgd en wilden niet
terug. We hebben ze toen er
gens ondergebracht. Als het
mooi weer is slapen er wel
eens kinderen in de parken.
Op het hoofdbureau hebben
we zes slaapplaatsen waar
dakloze jongeren gebruik van
kunnen maken".
Een klein deel van de wegge
lopen jongeren zoekt zelf hulp.
Dat kan via de politie of het
maatschappelijk werk, maar
ook via bijvoorbeeld de Sosjale
Joenit, een alternatieve hulp
verleningsinstelling die te ver
gelijken is met het JAC. Mede
werker Huub Heineman zegt:
„Wij verwijzen jongeren door
naar hulpverlenende instellin
gen. Ons wordt wel verweten
dat wij de kinderen die hier
komen van hun ouders af
trekken, maar dat is niet waar.
Als de jongere het zelf wil,
werken we juist aan het her
stellen van de relatie met de
ouders. Maar als de jongere
het niet wil doen we dat niet".
Veel alleen doen
Brigit zegt over de hulpverle
ning: „Ik vind dat er veel
meer voorlichting moet komen
over instanties die je kunnen
helpen als je weg wilt lopen.
Ik was het al vanaf mijn
twaalfde jaar van plan, maar
wist eenvoudig niet hoe. En
als je dan hulp gevonden hebt,
moet je nog veel alleen doen.
Soms geloven ze je niet. Je
krijgt zelf vaak ook geestelijke
problemen. Ik zou andere jon
geren willen zeggen dat ze het
zo lang mogelijk thuis moeten
proberen uit te houden. Want
weglopen is niet gemakkelijk".
Om op verhaal te komen na
hun vlucht en aan een oplos
sing te werken kunnen weglo
pers bij opvangcentra terecht.
In het Jongeren Opvangcen
trum bijvoorbeeld kunnen ze
maximaal drie maanden blij
ven. Bij De Schuilplaats zes
weken. Ook is er de mogelijk
heid van crisisopvang in een
pleeggezin via de Centrale
voor Pleegzorg. Na die eerste
hulp gaan sommigen terug
naar de ouders. Anderen gaan
naar familie, vrienden of naar
een tehuis. Dan zijn er nog
leefgroepen voor jongere kin
deren, met constante b
ding. Er zijn projected
begeleide kamerbew
waar ruim twee uur p
begeleiding is.
Mondjesmaat j
De heer Linthorst v?
Jongeren Opvangcentrum
over de opvang: „In d^
Den Haag is te weinig l
teit. In de zuidelijke pro'
is wel genoeg opvang,
overheid moet zorgen I
een herschikking kom
gebeurt nu ook wel, er v
grote tehuizen in het
gesloten, maar het gel
daarbij vrij komt, word
maar mondjesmaat na
Randstad gesluisd". j
PETRA DE
GRATIS ELKE WOENSDAG I
BIJLAGE BIJ UW KRANT M
INFORMATIE OVER FILMS,M'
THEATER, RECREATIE,EXPO
EN EEN COMPLETE AGENDI