gfe*
De visie van een Franse
impressionist op Hollandse
bezienswaardigheden
Spanje wil 61 werken van Picasso niet laten gaan
bioscopen
KUNST
OeidMOowuwt
DINSDAG 28 OKTOBER 1986 PAGINA j
Brigitte Bardot wil
weg uit Saint Tropez
SAINT TROPEZ De vroegere Franse
filmster Brigitte Bardot wil het mede door
haar groot geworden Saint Tropez op de
Azurenkust de rug toe keren en zich met
terwoon vestigen in de omgeving van Aix-
en-Provence. BB beklaagde zich zaterdag
opnieuw over de nieuwsgierigen bij haar
villa „La Madrague" aan het strand. Enkele
jaren geleden heeft zij in de buurt in een bos
een tweede huis. „La Garrigue", laten bou
wen. maar ook daar verdringen zich de
nieuwsgierigen. Bardot toonde zich ook te
leurgesteld over het povere resultaat van
een veiling van persoonlijke bezittingen ten
gunste van de dierenbescherming in haar
boetiek in Saint Tropez. „Hier is niets meer
te bereiken en wordt men niet met rust ge
laten". aldus Bardot.
Musea weer druk bezocht
DEN H iG In 1985 is de publieke be
langstelling voor musea vrijwel even groot
geweest als in het rekordjaar 1984. Het aan
tal bezoekers bedroeg bijna 16 miljoen,
waarbij 538 musea betrokken waren, zo
blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau
voor de Statistiek. Het hoge bezoekersaan
tal in 1985 kan deels worden toegeschreven
aan enkele grote tentoonstellingen, zoals La
Grande Parade in het Stedelijk Museum in
Amsterdam en Meesterwerken uit de Her
mitage in het museum Boymans van Beu-
ningen in Rotterdam. Het totale aantal van
1443 tentoonstellingen in musea lag boven
dien 5 procent hoger dan in het jaar daar
voor. Ten opzichte van 1980 steeg het mu-
seumbezoek met 9 procent en het aantal ten
toonstellingen in musea met 12 procent. Het
aantal opengestelde musea nam met 11 pro
cent toe.
Huis van Dylan Thomas
wordt herdenkplaats
LAUGHARNE De weduwe van de
Britse dichter Dylan Thomas zal persoon
lijk deelnemen aan een actie om het huis
van Thomas in Laugharne aan de kust
van Wales te behouden. Voor het onder
houd van The Boathouse is 250.000 pond
nodig. In het huis heeft de dichter/schrij
ver „Under the Milkwood" geschreven,
over het leven in een klein vissersdorp in
Wales. Het gebouw heeft tot voor kort
dienst gedaan als Dylan-Thomasmuseum
en werd beheerd door de toeristenorgani
satie van Wales. De organisatie heeft al
100.000 pond uitgegeven voor de restaura
tie van het huis. Het geld is bedoeld om er
een permanente herdenkplaats van te ma
ken. Dylan Thomas's weduwe Caitlin zal
voor het eerst sincte 30 jaar een bezoek
brengen aan Laugharne. De zware drin
ker Thomas overleed in 1953.
Schrijfster Lidy van
Eijsselsteijn overleden
HAREN De dichteres en schrijfster Lidy van
Eijsselsteijn is op 82-jarige leeftijd in haar woon
plaats Haren (Gr.) overleden. Zij werd bekend
door haar poëziebundels, waarvoor haar in 1970 de
Hendrik de Vries-prijs van de gemeente Gronin
gen werd toegekend. In 1945, 1960 en 1962 kreeg
zij eervolle vermeldingen voor haar werk, onder
meer van de stad Amsterdam. Lidy van Eijssel
steijn werd in 1904 als predikantsdochter in Nieu
we Pekela geboren. Haar eerste bundel „Reso
nans" verscheen in 1932. In de Tweede Wereldoor
log publiceerde zij niet, maar haar gedichten gin
gen desondanks van hand tot hand. Na de Tweede
Wereldoorlog verhuisde ze naar Haren. In 1947
trad zij toe tot de Kring van Protestants-Christelij
ke Auteurs, die het literaire tijdschrift Ontmoeting
uitgaf. In de jaren zestig publiceerde ze ook in het
Gronings.
Prijzen voor
danseressen
AMSTERDAM Aan de danse
ressen Marieke Simons en Roxa-
ne Huilmand is de aanmoedi
gingsprijs 1986 van het Dansers-
fonds '79 toegekend. De toeken
ning geschiedde op advies van
een commissie bestaande uit Ine
Rietstap. Mare Jonkers en Han
Ebbelaar. Roxane Huilmand is
verbonden aan het in België ge
vestigde dansgezelschap van
Anne Teresa de Keersmaeker.
Marieke Simons studeert nog aan
de Nel Roos Ballelakademie in
Amsterdam. De prijsuitreiking is
op 18 november tijdens een fees
telijke bijeenkomst in de Amster
damse Stadsschouwburg.
Beslissing
over toekomst
van Europa-tv
opgeschort
HILVERSUM De raad van
bestuur van Europa-tv heeft
de definitieve beslissing over
de toekomst van deze satelliet
zender opgeschort tot eind no
vember. Wel hebben de vijf
partners - Nederland. West-
Duitsland, Italië, Ierland en
Portugal - nog eens hun steun
uitgesproken voor het project.
Tevens zijn „oplossingen" aan
gedragen voor de korte ter
mijn. Het gaat om de financie
ring van deze zender voor
1987 en voor een komend jaar
te starten vierjarenplan. Mi
nister Brinkman van WVC
heeft namens ons land geld
toegezegd voor de huur van de
satellietzender, alsmede voor
de contributie van de NOS aan
het project.
DIABETES
IS OVERAL
Diabetes (suikerziekte)
is een ingrijpende
aandoening die Roy
altijd en overal met
zich meedraagt.
begint het al als hij insuline
moet spuiten. Niet één
dag. maar de rest van zijn
leven!
De wetenschap probeert
een oplossing te vinden
voor deze ongeneeslijke
ziekte. Steun dat weten
schappelijk onderzoek,
steun het Diabetes Fonds
Nederland. -
Jc. VOOR
NATIONALE DIABETESWEEK
10 t/m 16 NOVEMBER 1986
GIROREKENING 5766
t.n.». DFN, AMERSFOORT
I
Horizontaal: 1. telwoord: 4. watervo
gel: 8. tnsekt: 10. energie; 11. laatstle
den (afk.); 12. beroep; 14. muziek
noot; 15. warboel; 17. bladgroente;
19. klein vertrek; 21. tennisterm; 22.
blad papier; 23. soort schop; 25.
muurholte; 27. vlsuil; 30. persoonlijk
vnw.; 32. nogmaals; 33. op deze wij
ze; 34. telwoord; 36. vogel; 37. bijbel
se naam; 38. insekt.
Verticaal: 1. kaartenboek; 2. hals
boord v.e. trui; 3. heer (afk.); 5. vol
tooid; 8. ingebeeld meisje; 7. metaal;
9. knaagdier; 12. voorheen (afk.); 13.
bokstérm (afk.); 15. drank; 16. afde
ling v.e. bedrijf in een toneelstuk; 18.
stuk stof; 20. bijbelse naam; 23. man
nelijk rund; 24. sierspeld; 26. kusse
novertrek; 28. laagtlj; 29. rund; 31.
biljartstok; 33. telwoord; 35. bijbel-
deel (afk.); 36. geluld v.h. schaap.
OPLOSSING
aq '9E "I N
SE :saz ee :na>j iz :6o ez :qa "8Z
'doois 92 !d|p VZ 'ja!ls ZZ :il3 02
:dei ei» 'aueos gi :oeoeo si :'0'M
Cl ï'tj'A 2i :seei| 6 "IBB1S L '»nu 9
:jb s "JH e '\oo Z :seiie i :jee3|paA
dS9M '8e
:q»nu 'ZE :oaq '9E ;uae 'oz CC :siq
ze oe 'eoiao LZ 'S!U 52 'eds ZZ
'|öa ZZ ;aaa 12 :iaa 61 ;E|S Li ;so
-ego st 'B| 'frl ;>|ba 21 -\\ 'li Unj 01
:joi g :sub6 p Ugoe i geejuozuoH
Claude Monet (1840-1926), Frank-
rijks grootste impressionistische
schilder, bezocht enkele malen
ons land en verbleef hier zelfs
een korte periode. De eerste keer
was dat in 1871, toen hij enkele
maanden in Zaandam logeerde.
Het laatste bezoek van de Franse
meester viel in 1886, precies hon
derd jaar geleden twee jaar na
zijn eerste fameuze schilderkun
stige verkenningen van licht en
tijd (waarvan ook de schilderijen
die in Amsterdam ontstonden
deel uitmaken). Wat zocht Monet
in Nederland en wat zag de schil
der precies in de bollenvelden,
molens en stadsfragmenten die in
zijn dagen al behoorden tot de
'pittoreske' vulgariteiten van de
reisfolder?
MONET IN HOLLAND IN MUSEUM VINCENT VANGOGH
Gezicht op de Gelderse kade in Amsterdam.
AMSTERDAM In het
Rijksmuseum Vincent van
Gogh zijn voor het eerst
24 van de in totaal 40
'Hollandse' schilderijen
van Monet bijeengebracht.
In de tentoonstelling
wordt naar een antwoord
gezocht op de vele vragen,
die deze „witte plek" in
het leven van Monet ons
nog altijd stelt.
Dat Monet ons land tussen
1871 en 1886 een aantal malen
bezocht en hier als schilder ac
tief was bewijzen zijn op loka-
tie geschilderde Zaanse gezich
ten, bollenvelden. Amsterdam
se stadsgezichten en molens.
Maar hoe vaak precies de kun
stenaar in Nederland was,
bleef voor de samenstellers,
die bij hun naspeuringen gron
dig te werk zijn gegaan, voor
alsnog een mysterie. Ook in
het zoeken naar een concrete
aanleiding voor Monets eerste
bezoek aan ons land kwamen
de onderzoekers niet verder
dan vermoedens en een enkele
aanwijzing.
De 24 schilderijen in het Van
Gogh-museum vormen maar
een schijntje van het totale
oeuvre van Monet, dat ruim
tweeduizend werken telt. Op
de tentoonstelling ontbreken
bovendien Monets belangrijk
ste impressionistische schilde
rijen, zoals 'Impression, soleil
levant', waaraan het kunsthis
torische begrip 'impressionis
me' werd ontleend. Een direc
te vergelijking tussen Monets
meest voorbeeldige schilderij
en en zijn Hollandse werk is in
Amsterdam derhalve niet mo
gelijk, helaas.
Dat de tentoonstelling „Monet
in Holland" desondanks meer
is geworden dan de belichting
van een topografisch incident
in het oeuvre van een beroem
de schilder, is te danken aan
de tentoonstellingscatalogus.
De daarin opgenomen teksten
gaan uitvoerig in op de histori
sche en particuliere omstan
digheden waaronder Monet
Nederland bezocht, alsmede op
de schilderkunstige aspecten
van de Hollandse werken. Het
is voor het eerst dat een derge
lijke inventarisatie van dit
deel van Monets oeuvre in sa
menhang met een kunsthisto-
Motief
Nederland vormde al ver voor
het midden van de negentien
de eeuw een aantrekkelijk
reisdoel voor de Fransen. De
faam van Zaandam, dat met
zijn vele industrie-molens,
scheepswerfjes, kleurrijke
houten huisjes en merkwaar
dige architectuur in 1774 door
Denis Diderot nog als een
„toonbeeld van schilderachtig
heid" werd aangemerkt, was
in de negentiende eeuw achter
al danig getaand. In belang
rijkheid hadden een bezoek
aan Amsterdam en de bollen
velden het in de rij van ver
plichte toeristische nummers
ten tijde van Monets eerste be
zoek aan Zaandam allang van
deze stad gewonnen. Het reis
doel van honderden Franse
schilders, onder wie Corot,
Courbet en Manet, gold in de
eerste plaats de uitbreiding
van hun kennis van de kunst
uit de Gouden Eeuw.
Monet volgde hun route niet.
In een confrontatie van de
oude kunst en de hedendaagse
realiteit was Monet kennelijk
niet geïnteresseerd en het
duurde zelfs enkele weken
voordat Monet de musea met
Oudhollandse meesters be
zocht
Monet volgde daarin de vrijere
opstelling van de schilders van
Barbizon en in het bijzonder
de Nederlands-Franse schilder
Johan Barthold Jongkind,
vriend van Monet en met zijn
voorkeur voor het schilderen
'en plein air' een van de voor
lopers van het impressionisme.
Monet beschouwde de 21 jaar
oudere, in Frankrijk zeer ge
liefde Jongkind als zijn eigen
lijke leermeester en hij zal er
bij Monet zonder twijfel meer
dan eens op hebben aange
drongen het Hollandse licht
eens persoonlijk te ondergaan.
In zijn artikel in de catalogus
meent Boudewijn Bakker dat
Monets bezoek aan Nederland
verband hield met zijn zoeken
naar een landschapschilder
kunst waarin de primaire
kracht en de authenticiteit van
de onvermengde kleur een
centrale betekenis kregen.
Voor deze veronderstelling
pleit het feit dat Monet zich
veertig jaar later nog diens
eerste bezoek aan Aalsmeer
herinnerde en de schuiten vol
afgesneden tulpenkoppen be
schreef als „vlotten van kleur,
gele vlekken die kwamen aan
drijven in de blauwe weerspie
geling van de hemel", waarte
gen hij het „povere schilder
spalet" niet opgewassen achtte.
In tegenstelling tot Bakker zet
A.H. Huisman in de catalogus
Monets bezoek aan Zaandam
tegen de achtergrond van de
Frans-Duitse oorlog
(1870-1871) en het uitroepen
van de republiek. Onder druk
van de omstandigheden be
sloot Monet met zijn vrouw
Camille en hun enigste zoon
Jean uit te wijken naar Lon
den, waar hij zich blijkens do
cumenten eind 1870 bevindt
en er ook exposeert. Op 2 juni
1871 arriveert Monet echter in
Zaandam. Dat Monet naar
Zaandam uitweek en bij voor
beeld niet difect naar Frank
rijk terugkeerde, houdt waar
schijnlijk verband met onder
meer de vermeende executie
van de schilder Gustave Cour
bet, waarover Monet aan zin
vriend Pissarro schreef; „U
heeft ongetwijfeld van de dood
van die arme Courbet verno
men, gefusilleerd zonder von
nis. Wat een smadelijk gedrag
van 'Versailles'. Dat alles is af
schuwelijk en missselijk ma
kend. Ik heb nergens zin in.
Dit alles is hartverscheurend."
In werkelijkheid was Courbet.
sympathisant van de Commu
ne. niet geëxecuteerd ma^r als
vermeend activist bij het om
ver halen van de Vendome-
-zuil gearresteerd en tot zes
maanden gevangenisstraf ver
oordeeld. De situatie in Parijs
was niettemin grimmig genoeg
om de verdere ontwikkelingen
Bollenvelden en
Molens bij
Rijnsburg,
geschilderd door
Claude Monet.
JL
'-y vgfv&MZ -
H N
I
daar in Nederland nog even af
te wachten.
Monets komst naar Nederland
werd door de Nederlandse au
toriteiten nauwlettend ge
volgd. De Nederlandse over
heid was beducht voor ge
vluchte Franse Communards,
uit angst voor een uitbreiding
van de Franse situatie naar
ons land, en ten aanzien van
binnenkomende Fransen was
de douane extra waakzaam,
zeker toen zich het gerucht
had verspreid dat Victor Hugo
van plan was via Brussel naar
Nederland te vluchten. De po
litie van Zaandam volgde Mo
nets gangen enkele dagen, zo
als in rapporten van die tijd af
te lezen valt, maar kon niets
verdachts aan zijn verblijf hier
ontdekken.
Monet keerde eind oktober of
begin november via Amster
dam weer in Frankrijk terug.
We mogen aannemen dat hij
enkele weken in Amsterdam
doorbracht, maar de twee Am
sterdamse schilderijen uit die
tijd laten de hoofdstad met een
pak sneeuw zien en dat strookt
niet met het jaargetijde waarin
Monet zich in de hoofdstad be
vond. Of Monet later nog een
bezoek aan Amsterdam heeft
gebracht, en zo ja wanneer, is
niet bekend, maar Monets bio
graaf Wildenstein veronder
stelt dat een tweede bezoek
aan de hoofdstad tussen janua
ri 1873 en april 1874 moet heb
ben plaatsgehad.
Het laatste bezoek van Monet
aan Nederland viel in 1886.
Dit keer niet als verdachte
vluchteling, maar op eervolle
uitnodiging van Barons d'Es-
tournelles de Constant, ambas
sade-secretaris bij de Franse
Legatie in Den Haag.
Impressionist
Tussen Monets eerste schreden
op Zaanse bodem en diens
laatste bezoek aan Amsterdam
ontstonden zoals gezegd in to
taal 40 Hollandse schilderijen,
waarvan het Van Gogh-mu-
seum er 24 bij elkaar heeft we
ten te krijgen, aangevuld met
werk van Franse en Neder-
- landse tijdgenoten, die Monets
schilderijen in een bredere
schilderkunstige context plaat
sen. Onder hen Lalanne, Guil-
laumin, Daubigny, Flameng,
Jacob Maris en natuurlijk
Jongkind. Het merendeel van
de Hollandse schilderijen
maakte Monet op lokatie in
Zaandam, zoals de haven, de
sluizen aan de Achterzaan, de
Zuiddijk, de tuinhuizen, de
schepen en de molens. Het zijn
voorstellingen die in de wer
kelijkheid van het hedendaag
se Zaandam gedeeltelijk nog
zijn te herkennen, getuige de
recente foto's die met de schil
derijen corresponderen.
Het meest in de nabijheid van
de grote impressionist komen
de doeken betreffen echter
zijn schilderijen van de bloem-
bollenvelden en molens bij
Sassenheim en Rijnsburg als
mede enkele Amsterdamse
schilderijen, met name zijn ge
zicht op de Groenburgwal en
Zuiderkerk en de, molen „De
Roozenboom", zij het dat die
in impressionistische zin nog
ver verwijderd lijken van een
magnifiek schilderij als 'Een
bocht in de rivier de Epte bij
Giverny' uit 1888.
In een voortreffelijke beschou
wing over het schilderkunstig
'bedrog' van Monets Hollandse
werkelijkheid gaat Ernst van
de Wetering uitvoerig in op tal
van schilderkunstige aspecten
in het werk van Monet in re
latie tot Renoirs opvatting dat
men bij het buitenschilderen
altijd aan „het bedriegen" is.
Want hoewel Monets Holland
se schilderijen een topografi
sche nauwkeurigheid verra
den, was het Monet daar dui
delijk niet om te doen. Ook in
Nederland en zeker in de laat
ste hier ontstane schilderijen
wordt Monets bezetenheid al
zichtbaar van het „vlietende
moment", zijn obsessie het
voorbijgaande moment, de
stroom van beweging en tijd te
vereeuwigen als schilderkun
stige overwinning op de ver
gankelijkheid.
Niet om de indruk van een
voorstelling, maar om de on
grijpbare indruk zelf zou het
Monet steeds meer gaan, waar
bij het onderwerp van onder
geschikt belang was. Monets
bezoeken aan Nederland vor
men in dit ontwikkelingspro
ces kwantitatief maar ook
kwalitatief zeker niet meer
dan een bescheiden en toeval
lige schakel. Maar wel interes
sant genoeg om er deze boei
ende tentoonstelling en vooral
catalogus aan te wijden.
GODERT VAN COLMJON
MADRID Het museum
voor hedendaagse kunst
in Madrid hoopt 61 onbe
kende werken van Pablo
Picasso aan zijn vaste col
lectie te kunnen toevoe
gen. Ze zijn opgenomen in
de tentoonstelling Pablo
Picasso in Madrid, die nog
tot 11 januari loopt. De 48
olieverfschilderijen, 4 te
keningen en 9 beeld
houwwerken maakten
deel uit van de privé-ver-
zameling van de beroem
de Spaanse schilder. Ze
behoorden toe aan zijn
weduwe Jacqueline die op
16 oktober zelfmoord
pleegde in haar huis in
Zuid-Frankrijk. Zij zou
hebben gezegd dat de
werken in Spanje moesten
blijven.
De Franse autoriteiten hebben
nog geen officiële mededelin
gen over de nalatenschap van
de schilder gedaan. Waar
schijnlijk beschouwen zij de 61
werken als onderdeel van Pi
casso's landgoed in Mougins in
Frankrijk, waar hij in april
1973 overleed
Directeur van het Prado Tor
rente verklaarde dat hij nog
niet had overwogen om de
kunstwerken onder te brengen
bij familieleden van Jacqueli
ne Picasso in Spanje, omdat nu
niet het moment is om daar als
aasgieren binnen te vallen.
Paloma Esteban, conservator
van het museum, merkte op
dat een aantal van de 61 wer
ken niet gedateerd, gesigneerd
of gecatalogiseerd zijn. Ze zei
dat de tentoonstelling alle pe
rioden van Picasso's werk ver
tegenwoordigt. Veel van de
werken zijn nog niet eerder
aan een groter publiek ge
toond.
Picasso werd in 1881 in Spanje
geboren. In 1904 vestigde hij
zich in Parijs en woonde sinds
dien in Frankrijk. Picasso
schilderde in 1937 één van zijn
bekendste werken Guernica.
Het geeft een hartverscheu
rend beeld van de vernietiging
van het kleine Baskische stad
je door Duitse bommenwer
pers.
Na veel heen-en-weer gepraat
is Guernica eind 1981 in de
collectie van het Pradomu-
seum in Madrid opgenomen,
zes jaar na de dood van dicta
tor Franco. Het hing voor die
tijd vele jaren in het Museum
of Modern Art in New York.
In het dagblad La Vanguardia
liet advocaat Jose Mario Ar-
mero weten dat hij de Spaanse
autoriteiten had gevraagd om
er op toe te zien dat de werken
niet meer over de Spaanse
grens gaan. Of er nu een testa
ment is of niet; er is genoeg re
den voor de Spaanse aan
spraak op de aollectie, zei Ar-
mero, die ook een bepalende
rol speelde in het veilig stellen
van Guernica.
Armero meldde dat Catherine
Picasso, de dochter van de
schilder, in verband met deze
kwestie contact heeft gezocht
met de Franse advocaat Ro
nald Dumas. Deze behartigde
Dok Picasso's zaken.
NEDERLANDS RANS THEATER
SECHS TANZE I
S0LDATENMIS
TENFANT et les SORTILEGES
c30 *"31 o kt "1 °°6 *"7 "8 nov
KASSA* 558300
CIRCUSTHEATER
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de koji
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we^
kelijkse bijlage van dezq,
krant. u
S
ROCINEMA I (Van Boetzelaer1
straat 6. tel. 01720-20800); Mof'
ney Pil (12); 18 45. 21.15. wot
ook 13 45. EUROCINEMA llr
Top Gun (al); 18.45. 21.15. wo,,
OOk 13.45. EUROCINEMA llff
American Ninja (16) 18 30*
2100 wo ook 14.00. EUROCI
NEMA IV; Color Purple (al)j
20 00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV: Aas«poe»«
Ier (al); wo. 14.00.
LEIOEN LUXOR (Slalionsww
19. lel. 071-121239): Running
Scared (al); 19.00. 21.15. wol
14.30. LIDO en STUDld1
(Steenstraat 39. lel. 124130)
The color purple (alY. 20.003
Allen* (12); 14.30. 18 45. 21 15-
Hannah and har sistera (al)
19.00. 21.15. ma. t/m wo ook
14.30; Top Gun (al); Down and
out in Beverly Hilla (al): 14.30,
19.00, 21.15. TRIANON (Breo,
straat 31. tel 123875): Hot Ral
sort (al): 14.30. 19.00. 21.15
REX (Haarlemmerstraat 52
tel. 071-125414); Meisjes in]
Vuur en Vlam (16); 14.30, 19 00;
21.15. I
I
KINDERVOORSTELLINGEN J
LIDO: Sneeuwwitje en da zeved
dwergen (al); 14.30.
NOORDWIJK LIDO THEATEf
(Pr Bernhardstraat 56. lel'1
01719-12800): E.T. (al); wo,
15.00. ma. 19.00. Highlandei.
(12): di 20.15 ma 21 1S 1
KATWIJK CITY THEATER b
(Badstraat 30. tel 01718-74075)?
Teachers (al); wo. 14.45. 19.00?
the Nile (al); tijden zie City I
CITY THEATER III: Americi
3000 (12) tijden Zie City I. CITY,
THEATER IV: National Larn^
poon'* European Vacation (alt
lijden zie I. behalve za en wo-
middag. Peter Pan (al); wo1
14.45.
VOORSCHOTEN GREENWA14
(tel. 01717-4354): A passages td
India (al); ma. di. wo. 20.15. J
KINDERVOORSTELLING
E.T.: wo. 15.45. Peter en d»
vliegende autobus (Ned gespr r
wo. 14 00.
WASSENAAR ASTRA (tel;
01751-13269); The rlver (16),1
20.00.
KINDERVOORSTELLING E
Pink Panther festival; zo. 14.00i
ZOETERMEER. PROMENADEj
1.2 en 3: Top Gun (al); wo
20.00 ma. di. 19.00, 21.30. wol
14.00. Karate Kid II (al); wo)
20.00 ma. 19.00. 21.30. wo.
14.00. West Side Story (al); dl.)
20.00. The color purple al):.
20.00 Sneeuwwitje; wo 14.00
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27°
tel. 463500): Aliëns (12); 14 00-
20.15. ASTA 2 (Spui 27. tet
463500): Top gun (al); 14.00;
18 45. 21.15. ASTA 3: De k*w
rate kid, deel II (al); 14 00'
1845. 21.15 BABYLON 1
(naast Centraal Station, teil
471656): The color purpl* (al);
13.45, 20.00. BABYLON 2r
The man with one red shoe (al),
14.00, 19 15. 21.30. BABYLON
3: Big trouble in little China1
(12): 14.00. 19.00, 21.15. Cl-T
NEAC 1 (Buitenhof 20. telj
630637): Target (16); 14.00,
18.45, 21.30. CINEAC 2: F/X*
murder by illusion (12); 18.45.'
21.30. ma. di. ook 14.00. Cl-f
NEAC 3: Wildcats (al): 14.003
18.45, 21.30 EUROCINEMAji
(Leyweg 910, tel. 667066);
Aliëns (12); wo. 20.15. overig®,
dagen 14 00. 20.15 METRO-'
POLE 1 (Carnegielaan, tell
456756): Down and out in Be
verly Hills (al); 14.00. 18.45,'
21.30. METROPOLE 2: Han-,
nah and her sisters (al); 14.00.
18 45, 21.30. METROPOLE 3'
Walt Dianey's „Fantasia" (al#
14 00. 18.45, 21.30. METRCH
POLE 4: 9V. Weeks (16); 14.00,
18.45. 21.30. METROPOLE 5
Abel (al); 14.00, 18.45. 21.30!
ODEON 1 (Herengracht 13.'
tel. 462400): Running scared
(al); 13.45, 18.45. 21.30. ODE-j
ON 2; The naked cage (16h
13.45. 18.45, 21.30. ODEON 3:
A fine mess (al); 13.45. 18.45.1
21.30. ODEON 4: Police aca
demy 3 (al); 13.45. 18.45, 21.30.
LE PARIS 1 (Kettingstraalj
12b, tel. 656402): Gevoelig»,
snaren (18); v.a. 12.00. LE PAy
RIS 2: Private schoolgirls (18)'
v.a. 12.30. LE PARIS 3: Su->
porglrls do the navy (18); v.a{
12.30. HAAGS FILMHUI^
(Denneweg 56, tel. 459900): Zaa
1: Death of a salesman; 19.30,
22.00. Zaal 2: El amor brulo!
19.30. Da wisselwachtar; 21.451
Zaal 3: dag. 19.30, 21.45. Laf
aventuras da Robinson Crusoë,
ma El; di. Viridiana; wo
KINDERVOORSTELLINGEN:
CINEAC 2: Assepoester; wo:
14.00. EURO CINEMA: Tares
en de toverketel; wo. 14.00. j
Schrijver schiet
schrijfster dood
CHATEAUNEUF-DU-PAPf:
De Westduitse schrijver ljj
chael Horbach heeft gistert
in Chateauneuf-du-Pape zj
vrouw, de schrijfster Alexa
dra Cordes, doodgeschoten i
vervolgens een zelfmoordfl
ging ondernomen. Volgens i
politie doodde de 62 jaar oii
auteur zijn 51 jaar oude vroi^
en schoot vervolgens een k
gel in eigen hoofd. Hij is
vensgevaarlijk gewond op/
nomen in een ziekenhil,
Alexandra Cordes behaalde)
Duitsland met haar boek)
een miljoenenoplage. Van hi
zestig boeken werden in totj,
15 miljoen exemplaren vf
kocht. Horbach zelf schreefl
boeken, vooral over de Twl
de Wereldoorlog, waarvan
in totaal 4,5 miljoen wem
verkocht.