Kappers en kamermeisjes
bij Nederlands Danstheater
De Musicalman eerbetoon aan Jos Brink
Zigeunerleven van
'De Mascotte'
AD DE GROOT LIJKT GEHEIM TE KENNEN
Joke Bruijs niet los
van Mounties-image
2. papave
r tijdschri
15. va A
waterkarj
-jepuo ZZ 'öoojp OG "B'd '62 "du
LZ 'JB 92 :joiu 'S3 :*9| 63
:jsj| 03 :ubbjooa 61 Ubjm 91 !nm
:uBd gi :hoj ei 'iuj zi :|b6 u "q
'6 :uJ9ud -9 :>)U!A|adde 1 :|eeiuoz|JC
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EU-
ROCINEMA I (Van Boetzelaer- r
straat 6. tel. 01720-20800): Mo- L
ney Pi» (12); 18.45. 21.15. wo.
ook 13.45 EUROCINEMA II: 1
Top Gun (al); 18 45. 21.15. wo.
ook 13.45 EUROCINEMA III:
American Ninja (16); 18.30.
21 00. wo. ook 14.00. EUROCI-
NEMA IV: Color Purple (al);
20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN k
EUROCINEMA IV: Assepoes
ter (al); wo. 14.00.
LEIDEN e LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Running
Scared (al); 19.00. 21.15. wo
14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39. tel. 124130):
The color purple (al); 20.00.
Aliens (12); 14 30. 18.45. 21.15; 1
Hannah and her sisters (al); 1
19.00, 21.15. ma. t/m wo. 00k
14.30; Top Gun (al); Down and
out in Beverly Hills (al); 14.30, t
19.00. 21.15. TRIANON (Bree-
straat 31. tel 123875): Hot Re
sort (al); 14.30. 19.00. 21.15
REX (Haarlemmerstraat 52.
tel. 071-125414); Meisjes in
Vuur en Vlam (16); 14.30, 19.00.
21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Sneeuwwitje en de zeven
dwergen (ai); 14.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr Bernhardstraat 56. tel.
01719-12800): E.T. (al); wo.
15.00. ma. 19 00. Highlander
(12); di. 20.15. ma. 21.15. J
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Teachers (al); wo. 14 45. 19.00. I
21.15 ma dl. 19.00, 21.15.
CITY THEATER II: Jewel of 1
the Nile (al); tijden zie City I.
CITY THEATER III: America r>
3000 (12) tijden zie City I. e CITY
THEATER IV: National Lam
poon's European Vacation (al);
tijden zie I. behalve za. en wo-
middag. Peter Pan (al); wo.
14.45 i-
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): A passages to
India (al); ma. di. wo 20.15. C
KINDERVOORSTELLING r
E.T.: wo. 15.45 Peter en de
vliegende autobus (Ned gespr.):
wo. 14 00 k
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): The river (16); P
20.00.
KINDERVOORSTELLING
Pink Panther festival; zo. 14 00.
ZOETERMEER. PROMENADE
1.2 en 3: Top Gun (al); wo. r
20 00. ma. dl. 19.00. 21.30. wo.
14.00. Karate Kid II (al); wo. r
20.00. ma 19.00. 21.30. wo. r
14.00. West Side Story (al); di. tl
20.00 The color purple al); r
20.00. Sneeuwwitje; wo. 14.00. V
DEN HAAGe ASTA 1 (Spui 27.
tel. 463500): Aliens (12); 14.00,
20.15. e ASTA 2 (Spui 27. tel. n
463500): Top gun (al): 1' 00.
18.45. 21.15. e ASTA 3: De ka- 1
rate kid, deel II (al); 14.00.'
18.45. 21.15. e BABYLON 'J*
(naast Centraal Station, tel.J:
471656): The color purple (ai).r
13.45. 20.00. BABYLON 2:1
The man with one red shoe (al);*1
14 00. 19.15. 21.30. e BABYLON*
3: Big trouble in little Chinac
(12); 14.00. 19.00. 21.15. e CI-,,
NEAC 1 (Buitenhof 20. tel.*:
630637): Target (16); 14.00.»'
18 45. 21.30. e CINEAC 2: F/X,h
murder by illusion (12); 18.45.>
21.30. ma. dl. 00k 14.00. Cl-1.
NEAC 3 Wildcats (al); 14.00, f1
18 45. 21.30. EUROCINEMA-
(Leyweg 910. tel. 667066):
Aliens (12); wo. 20.15. overige
dagen 14.00. 20.15. METRO-
POLE 1 (Carnegielaan, tel.
456756): Down and out in Be-h
verly Hills (al); 14.00, 18.45, f
21.30. METROPOLE 2: Han-,
nah and her sisters (al); 14.00,
18.45. 21.30. e METROPOLE 3:»"
Walt Disney's „Fantasia" (al);h
14.00, 18.45. 21.30. METRO- y,
POLE 4: 9% Weeks (16); 14 00,:
18.45. 21.30. METROPOLE 5:"
Abel (al); 14.00. 18.45, 21.30. C
ODEON 1 (Herengracht 13.
tel. 462400): Running scared
(al); 13.45. 18.45. 21.30. ODE-j
ON 2: The naked cage (16);
13.45, 18.45. 21.30. ODEON 3. n
A fine mess (al); 13.45, 18.45,
21.30 ODEON 4: Police aca- L
demy 3 (al); 13.45. 18.45, 21.30.
KUNST£eidoe(2ou/uMit MAANDAG 27 OKTOBER 1986 PAGINA
Scène uit „Sechs Tanze" van Jiri Kylian, met Jean-Louis Cabané en Karine Guizzo.
EERSTE VOORSTELLING IN MUZIEKTHEATER AMSTERDAM
Tweede seizoenprogramma Ned.
Danstheater. Muziektheater Am
sterdam. Op 30 en 31 en 1, 6, 7 en
8 november in het Circustheater
Scheveningen.
Operaliefhebbers ken
nen natuurlijk de balscè
ne uit Mozarts „Don Gio
vanni" en zijn prachtige
balletmuziek uit „Idome-
neo". Geen wonder dat
Keizer Joseph II hem
vroeg dansmuziek voor
de hofbals te schrijven,
waarop de componist, die
zelf een fervent danser
was, enigszins tot zijn
verwondering veel kap
pers en kamermeisjes
aantrof. De keizer be
doelde daarmede uit te
drukken dat het hof zijn
wortels had in het volk.
Jiri Kylian, de zo veelzijdige
choreograaf, koos Mozarts
„Sechs Tanze" voor zijn
nieuwste danswerk, dat
samen met de „Soldatenmis"
en „L'enfant et les Sortilè-
ges" vanaf donderdag drie
achtereenvolgende avonden
en op 6, 7 en 8 november in
het Circustheater te zien zal
zijn.
luchtig ballet geworden, ge
heel in de sfeer van de ge
noemde „kappers en kamer
meisjes". Wolken poeder
vliegen uit de pruiken bijna
de zaal in. Zeepbellen dalen
vanuit de podiumhemel en
op de dansscène bewegen
zich de wit gekostumeerde
uitvoerenden met animale le
nigheid schoksgewijs, convul
sief en soms bijna robbend
over de toneelvloer. Tegen
over deze schuimpjes, waar
van de danseressen hun jur
ken ook in hoofddoeken
transformeren, staat een don
ker geklede groep, die met al
die kolderieke kronkelingen
moet contrasteren en die als
een soort sociale diepgang te
genstellingen en scènisch sar
casme moet verbeelden. Een
soort choreografische „cross-
talk", die veel hilariteit te
weegbracht. al zou men zich
kunnen afvragen, waarom
Kylian als hij dan toch
een nietsje wilde maken
niet Mozarts „Les petits
riens" koos, kostelijke ballet
muziek, geschreven voor de
grote ballethervormer No-
verre.
Maar ja, dan zou hij onwille
keurig te veel in de richting
van het ballet blanc zijn ge
gaan en of zo'n modern en
semble dat technisch en sti
listisch nog had kunnen op
brengen?
FRANK DELBOY
Regisseur van „Sneeuwwitje"
averleden
SAN LUIS OBISPO David Hand. de regisseur
lie verantwoordelijk was voor klassieke Disney te
kenfilms als „Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen"
?n „Bambi" is. naar afgelopen weekeinde pas be
kend werd gemaakt, op 11 oktober op 86-jarige
eeftijd overleden aan de gevolgen van een beroer-
e. In 1937 werd Hand door Walt Disney persoon-
ijk uitverkoren om „Sneeuwwitje", de eerste lange
ekenfilm uit de stallen van Disney, te regisseren,
/oordien had Hand als cartoontekenaar al een re-
>utatie opgebouwd. In 1942 regisseerde Hand
.Bambi". Tegen het eind van de Tweede Wereld-
»orlog werd hij door de Britse producer Arthur
tank uitgenodigd Engelse cartoontekenaars te on-
lerrichten in zijn vak. In 1951 keerde Hand naar
Ie VS terug. Hand werd in 1984 onderscheiden
net een Annie Award, de equivalent van de Oscar
»p het gebied van animatie- en tekenfilms.
Amerikaanse acteur
Forrest Tucker
overleden
LOS ANGELES De Amerikaanse ac
teur Forrest Tucker, die in zo'n 100 films
en televisieseries heeft gespeeld, is zondag
op 67-jarige leeftijd aan longkanker over
leden. Tucker, die een voorkeur had voor
heldhaftige rollen, verwierf bekendheid
in „The Westerner" (1940), aan de zijde
van Gary Cooper en Walter Brennan, en
in films als „Keeper of the Flame", met
Spencer Tracy en Katharine Hepburn. In
de jaren '60 kenden de meeste Amerika
nen hem in de rol van sergeant O'Rourke
in de televisieserie „F Troop", die zich af
speelt in een militair kamp na de Ameri
kaanse burgeroorlog. Tucker trouwde dit
jaar zijn vierde vrouw en laat drie kinde
ren achter uit vorige huwelijken.
Van kraakdoos
tot computer
Msluitingsconcert in het Koninklijk
Conservatorium van de internatio
nale computer conferentie met
composities van Oester Morrill, Tod
Machover en Michel Waisvisz.
Dure
Chippendale
Zelden zal er zo
veel geld zijn ge
boden voor één
stoel, als zaterdag
tijdens een veiling
in New York. De
Chippendale ma
honie fauteuil, rij
kelijk bewerkt,
bracht maar liefst
1,1 miljoen dollar
op, ongeveer twee
ënhalf miljoen gul
den. De stoel werd
gekpcht door een
priv-verzamelaar
van Amerikaans
meubilair.
Beeld uit „Madame
Arthur", een van
de musicals van
Jos Brink, waaraan
gisteren aandacht
werd besteed in
„The
Musicalman".
95
„Do Musicalman" met Joa Brink,
Frank Sanders en Lucy de Lange in
het kader van de „Scheveningen
zondagconcerten" in het Circusthe
ater, gistermorgen
Dikke rijen wachtenden voor
het Circustheater gistermor
gen. geen parkeerplaats meer
in de buurt. In de serie „Zon
dagsconcerten" een optreden
van Jos Brink, Frank Sanders,
Lucy de Lange en een ballet
groep. In een mum van tijd
was de zaal volledig uitver
kocht. En dat was geen won
der. Jos Brink heeft een grote
populariteit verworven bij zo
wel jong als ouder publiek.
Het programma van gisteren
omvatte een compilatie van de
vier musicals die tot nu toe
door Jos Brink en Frank San
ders geproduceerd zijn. Eerst
„Maskerade", gevolgd door
„Evenaar", „Amerika-Ameri-
ka" en de nog lopende musical
„Madame Arthur".
Jos verontschuldigde zich voor
het feit dat dit programma al
leen voor deze zondag was sa
mengesteld en daardoor weer
als een première gezien kon
worden. Het enthousiaste pu
bliek vond het allemaal prima.
Het programma zat wat slordig
in elkaar. Talloze misstapjes
en teksthaperingen, maar glo
baal gaf het een goede indruk
van het talent van vooral Jos
Brink. Het feit dat Jos niet ka
pot kan, geeft hem de moge
lijkheid om met een brede
lach maar wat aan te modde
ren. Zijn medewerkers blijven
echter vol overgave hun best.
doen. Zoals Lucy de Lange bij-»
voorbeeld die niet slordig met
haar talent omspringt en on
der alle omstandigheden haar
vak verstaat. Frank Sanders is
de meer bescheiden figuur op
de achtergrond maar in de
dansgedeeltes is hij in optima
forma. Er staat weer een nieu
we musical op stapel van Jos
Brink en Frank Sanders. Deze
kunnen wij eind 1987 ver
wachten. Zij zijn het toch die
de Nederlandse musical nieuw
leven in blazen en daar mogen
we blij om zijn.
ROB VAN DER MIJL
32
Horizontaal: 1. vogel; 8. schoenm
kerswerktuig; 9. aan boord (atk.);
bittere vloeistof; 12. muzieknoot;
kledingstuk; 15. dakbedekking;
deel v.e. theepot; 18. kleine eeltachl
ge uitwas; 19. op de voorste plaatt,
20. bedrieglijke slimheid; 21. lant
zaam; 23. water doorlatende; 25.
sekt; 26. paardeslee; 27. eenheid v
elektrische stroomsterkte (afk.);
per adres (afk.); 30. niet nat; 32. r
de vereiste kennis toegerust.
Verticaal: 1. afzonderlijk; 2. per prfc
curatie (alk 3. zeer; 4. snoer v
aan brieven enz. worden geregen;
blad papier; 6. ter gedachtenis (afl
Latijn); 7. hoogste vioolsnaar;
ruwharige herdershond;
plant; 14. gebouwtje wa
ten enz. worden verkocht;
tuig; 17. voorzetsel; 18.
20. uitgestrekte boomloze grasstej
pe; 22. houding; 24. god der liefdf
27. vlaktemaat; 28. samenhangend
klomp planten; 30. de dato (afk.); 3
persoonlijk vnw.
OPLOSSING
•96 ie pf
0C -|od ge :e.ie lz :joujv :puei
22 :ouen 02 8i :ioi u :weef
Si :>tso!>t yi ;do)jueeuj zi
-noq oi Uu!M>( i wi -g :jeA g :s<
:6je e "d'd 2 'wede i ueeoiua!
'n de pauze van het afslui-
ingsconcert van de internatio
nale computer conferentie in
iet Koninklijk Conservatori-
jm vroeg ik enige van de bui-
enlandse deelnemers naar
ion mening. Hun enthousias
me was algemeen omdat zij in
ïen week zoveel uiteenlopen-
Je technische en muzikale in
formatie hadden kunnen op
doen. Het met behulp van de
:omputer componeren is niet
langer iets dat aan weinigen is
voorbehouden omdat nu klei
ne betaalbare computers zijn
>ntwikkeld, die binnen bereik
van iedereen liggen. Boven
dien is er uit de veelheid van
computertalen zolangzamer-
nand een gestandaardiseerd
MINI taal voor het compone
ren ontwikkeld, die Waisvisz
lerecht als een soort esperanto
voor hedendaagse componisten
aanduidde.
Het slotconcert bracht een
nieuw element naar voren dat
tevoren tezeer had ontbroken,
namelijk de muzikale emotie.
Helaas echter was dat voor de
pauze een zeer amerikaanse
emotie die voor vele europese
aren toch wel erg zoet en sen
timenteel was. In de Getz Va
riations voor tenor saxofoon
en tape stopte componist Dex
ter Morrill al zijn liefde voor
jazz. Bruce Pennycook speelde
»chitterend tegen een wellui
dende filmmuziek achter
grond. Terwijl dit alleszins
plezierig was om aan te horen
was het pathetische gezing-
zang van de vier zangers die
met een tape het gedicht Fa-
mine van Rose Moss en com
ponist Tod Machover brach
ten. een niet erg muzikale
brok onduidelijke emoties.
Overduidelijk waren daaren
tegen de emoties in Touch
Monkeys van de Amsterdam
mer Michel Waisvisz. Zo dui
delijk zelfs dat niet alleen een
groot deel van het publiek het
45 minuten durende stuk ge
deeltelijk met de vingers in de
oren meemaakte, maar ook
verscheidene toehoorders weg
liepen terwijl het,, boe en bra
vo elkaar achteraf bijna in
evenwicht hielden.
Op het podium bevonden zich
18 loudspeakers in een halve
cirkel. In de zaal stonden een
mengpaneel en een synthesi
zer en midden tussen deze
grootheden magiër Waisvisz.
Zijn handen, met sensoren aan
iedere vinger, verbonden hem
met 12 van de banden en bij
behorende loudspeakers, de
overige 6 volgden hun zelf
standig computerspoor. Met
zijn handen en zijn lichaam
boksend, waaierend, vliegen
vangend, kortom druk bezig,
manipuleerde hij 45 minuten
lang de electronische klanken
baaierd.
Gierende zingende zaag vla
gen deed hij van links naar
rechts waaien, er daalden
zwermen wespen neer, er den
derden orgelende onweders op
de zaal neer en als contrast
hipten er ook wel een krekel
tjes rond. Was dit serieus of
was het een waarschuwende
parodie van de componist die
enige jaren geleden nog mei
zijn kraakdoos in het oude
conservatorium kwam stoeien?
Wat er ook van zij, hij laat
zich niet beheersen door de
computer maar blijft de mu
ziek zelf beheersen en doet dat
zo dat het publiek daar ook
onmogelijk neutraal tegenover
kan blijven staan. Misschien
biedt Waisvisz een toekomst
perspectief voor de door com
puters beheerste groep compo
nisten.
BESIER
OEGSTGEEST Johan en Jo Looijenstein werden gistermid
dag door het bestuurslid Heieen Reterink van de Stichting
Jeugd- en Jongerenwerk Oegstgeest in de bloemen gezet. Het
Oegstgeester echtpaar begeleidt al 12 '/z jaar met sucses de jeug-
doperette „De Mascotte" en zij ontvingen daarvoor veel applaus
van een publiek dat in redelijk groot aantal naar de Stadsge
hoorzaal in Leiden was gekomen.
Daar vond de jubileumuitvoering van het kinderzangspel-ope
rette „het zigunerleven" plaats. Ditmaal met medewerking van
De Rijnzangertjes uit Leiderdorp en een groot aantal Oegstgees
ter musici. Een complete voorstelling dus.
Het gegeven is eenvoudig: een zigeunergroep komt optreden in
een stadje. Na afloop is er een kind verdwenen. Deze is de groep
achterna gelopen, maar in de stad denkt men aan ontvoering.
De zigeunerhoofdman wordt gevangen en veroordeeld. Maar
dan komt de wegloper weer op de proppen en de hoofdman
wordt vrijgesproken. Groot feest.
De koren klonken goed; er werd enthousiast gezongen en geac
teerd. Kinderen spreken vaak té vlug dus was het vaak nodig de
oren te spitsen. Het publiek genoot en soms waren er open doek
jes voor de dansjes. Kortom; Johan Looijenstein hield het goed
in de hand totdat tijdens het slotlied een van de jongens de snow
stal door vlak bij de microfoon té hard in te zetten.
ANTOON KOCH
Jubileumconcert door het 20-)arige
Voorburgee Jongeren Koor o.l.v. Ad
de Groot m.m.v. „L'Eetro Armoni-
:o". Oude Kerk Voorburg.
Iedereen die iets van koorzang
afweet zal zich geen zand in
de ogen laten strooien, maar
toch, dirigent Ad de Groot
wekt de indruk dat het leiden
i een koor een simpele zaak
is. Voor wat betreft het Voor-
burgs Jongerenkoor De
Groot heeft nog een aantal ko
ren doet hij dat al twintig
jaar en als oprichter van dit
ensemble werd het 4e lustrum-
concert zaterdagavond in de
Voorburgse Oude Kerk aan
hem opgedragen.
„Het is heerlijk werken met
zo'n jongerenkoor", vertelt Ad
de Groot, „maar het vervelen
de is dat de doorstroming
groot is. Er zijn leden bij die al
zo'n twaalf jaar meezingen,
maar rond de dertig jaar lijkt
de tijd gekomen om in een
„volwassenkoor'' te gaan zin
gen. En daarom ben ik zo blij
dat de veteranen uit het eerste
uur weer een koor gevormd
hebben".
Ad de Groot, volgend jaar zes
tig, heeft nog niets van zijn en
thousiasme verloren. Hij ge
niet van ziin jeugdige zangers
„leuk hè die nieuwe koor-
kleding?" en op de repeti
ties weet hij dat hij af en toe
„giebeltjes en geintjes" moet
kunnen velen om prestaties te
bereiken. „Ik geloof dat in die
twintig jaar weinig veranderd
is in de mentaliteit van de
jeugd", zo filosofeert De Groot,
„ook de jeugd van vandaag
vindt het heerlijk om te zin
gen, om te werken naar een
concert, om zich met enthou
siasme in te zetten voor kwali
teit en niveau".
Kwaliteit en niveau waren bij
het jubileumconcert in ruime
mate aanwezig, zeker in het
door teveel koren verwaar
loosde a capella-zingen. Het
nieuwe veteranenkoor ver
mengde zich in een aantal
werken met de huidige lich
ting en Ad de Groot bewees
weer 'zijn vakmanschap door
van twee koren één goed klin
kend geheel te maken. Met ge
waardeerde medewerking van
het kamerorkest „L'Estro Ar-
monico" kwam o.a. het levens
lustige Magnificat van Joh.
Christan Bach tot klinken.
Een aantal Nederlandse com
ponisten komt aan bod in de
bundel „Seizoenen", Ad de
Groot deed daaruit een succes
volle greep. „Over vijf jaar
gaan we er een groot muzikaal
feest van maken", zei één van
de oud-leden. Als 't aan Ad de
Groot ligt zal het een feest
worden dat klinkt als een
klok. ADKIAAN HAUEK
Joke Bruijs heeft geleden onder het stempel, dat zij al te makke
lijk opgedrukt kreeg door haar medewerking aan tv-shows en
kluchten met de Mounties. Maar daarna speelde zij met Don
Quishocking in 'Kaltes Grauen' (een voorstelling over het poli
tieke cabaret van Erika Mann uit de dertiger jaren) en kon ie
dereen zien dat zij veel meer kon dan alleen het kluchtige sexy
blondje spelen. Haar nieuwe show met salonorkest Pluche ver
schilt weer hemelsbreed van wat we van Joke en Pluche ge
wend zijn.
Zo werd de nieuwe produktie aangekondigd. Met een aantal
prominente tekstschrijvers werd onder regie van de direkteur
van de Leidse schouwburg Frans Boelen een voorstelling ge
maakt die 'Hemelsbreed' werd gedoopt. Daarin spelen de musici
van Pluche zeven mannen die Joke in haar turbulente leven het
hoofd op hol heeft gebracht. Zij worden opgevoerd omdat Joke
na een verkeersongeluk aan God verantwoording over haar le
ven moet afleggen. Hij moet beslissen of ze op aarde verder mag
leven, maar is ook niet ongevoelig voor haar charmes, en Zijn
beslissing valt dan ook gunstig uit.
Pluche speelde tussendoor knap gearrangeerde evergreens als
'Yesterday', 'Altijd is Kortjakje ziek' en Gilbert O' Sullivans
'Clair', waarmee de zaal lekker koh meeneuriën. Hun op het ge
bied van acteren ongeschoolde inbreng stoorde niet en was soms
ontwapenend. In het sterkste nummer, 'Welterusten', zijn ze als
begeleiders op een inventieve manier geïntegreerd in de voor
stelling; ze fungeren dan met maskers op als de wezens die de
nachtmerries van Joke (die in dat lied helaas niet altijd ver
staanbaar was) bevolken. Van dergelijke vondsten had ik er
graag meer gezien.
En Joke Bruijs zelf? Die speelde met professionele inzet en veel
overtuiging vaak precies die rol die ze achter zich gelaten zou
hebben. Een van haar bewonderaars was een pianist. Begeleid
door hem zingt ze een aria van Handel, waarna ze haar jurk
optilt en met olijke blik twee boven haar knieen bevestigde bek
kens tegen elkaar slaat. In het liedje 'Intimiteiten' vraagt ze zich
van voren truttig gekleed af waarom toch al die mannen toch zo
opgewonden in haar nek hijgen. Dan draait ze zich om en staat
ze bijna in haar blote kont. Dat werk.
De teksten waren doorgaans niet van het niveau dat je mag ver
wachten als je ziet wie er allemaal aan het programma mee
schreven. Dat gold met name voor de conferences, waarin type
tjes die we al zo vaak gezien hebben te kampen hadden met
flauwe grappen en slappe pointes. Maar ook de liedjes, die
meestal wel goed werden gezongen, hingen vaak van de cliché's
aan elkaar. Een uitzondering vormde het al eerder genoemde
'Welterusten' van Jaap Bakker en in mindere mate de bijdragen
van Willem Wilmink. Met de kolder in de dijenkletser 'Waarom
zou je treurig zijn' van Robert Long kon Bruijs goed uit de voe
ten. maar dat soort humor was er maar weinig.
Een mooi decor, de onmiskenbare stem van Leen Jongewaard
die de sterke rol van God speelde, de zeer vakkundig uitgevoer
de muziek konden 'Hemelsbreed' voor mij niet redden. Ik hoor
duidelijk niet tot het publiek waar de voorstelling voor gemaakt
is, maar had reden om wat anders te verwachten. Gezien het
ovationele applaus na afloop hebben veel mensen wel genoten.
DICK VAN TEYLINGEN
Amsterdam „straft" niet bij
overtreding culturele boycot
AMSTERDAM Wel gesubsidieerde, maar verder ge
heel autonome instellingen in Amsterdam hoeven niet
bang te zijn voor het bij wijze van straf intrekken van
hun gemeentelijke subsidie, als zij zich niet houden aan
de culturele boycot jegens Zuid-Afrika. Dat blijkt uit
een notitie van Ben W van Amsterdam.