Vereniging: „Toneelbezoek laatste jaren niet gedaald" Spectaculaire Picassotcntoonstelling in Madrid WVC bood aan 2300 kunstenaars inkomen öuo0ö0o0o 8 hoSO, ;°ogo° Internationale belangstelling voor Nederlands standaardwer Recordprijs voor atlas „ONZORGVULDIG" RAPPORT kunstagenda I dagpuzzel GO 00Q°Cb0 - j Po 0 ©0 O KUNST QeidwQowiant VRIJDAG 24 OKTOBER 1986PAGINJ (Van onze parlementaire re dactie) DEN HAAG In de pe riode augustus 1984 - janu ari 1986 hebben circa 2300 kunstenaars door maatre gelen van het ministerie van WVC een inkomen van gemiddeld 14.000 gul den genoten. Met de bij dragen van provincies en gemeenten is daar in 1984 totaal 23 miljoen gulden mee gemoeid geweest, in 1985 nog een miljoen gul den meer. Ook dit jaar zal het inkomenseffect van de diverse maatregelen voor kunstenaars in totaal neerkomen op 24 miljoen gulden. Ministe Brinkman (WVC) heeft dit de Kamer laten we ten in een nota over het beleid inzake de beeldende kunsten. Alle bedragen zijn exclusief de steun die kunstenaars van So ciale Zaken krijgen op basis van de beeldende kunstenaars regeling (BKR). Volgens Brinkman neemt de groep kunstenaars die voor hun in komens helemaal of gedeelte lijk afhankelijk is van WVC toe. Tegelijk dalen echter de gemiddelde inkomens per per soon. Was in 1984 het verschil tussen het laagste en het hoog ste inkomen bij de kunste naars als gevolg van WVC- maatregelen nog 41.000 gul den. nu is dat 8000 gulden. Brinkman ontkent dat hieraan een bewust beleid ten grond slag ligt. In de nota geeft de minister een overzicht van een groot aantal maatregelen zoals die voor kunstenaars gelden. Te denken valt dan aan indivi duele subsidies, het opdrach- tenbeleid, het aankoopbeleid, het ondersteunen van kunst- presentaries alsmede projecten die de kunstmarkt moeten verruimen. Op basis van het tot nu toe gevoerde beleid stelt de minister dat er een redelijk evenwicht is tussen de mate waain produktie van kunst werken wordt gesteund en de mate waarin de presentatie van de werken en de verkoop ervan wordt gestimuleerd. In de periode augustus 1984 - januari 1986 bestede Brinkman totaal 26,8 miljoen gulden aan de genoemde activiteiten. Daarvan ging 9,1 miljoen op aan individuele subsidies, 3,3 miljoen aan opdrachten, 2,3 miljoen aan ad-hoc subsidies, 2,5 miljoen aan aankopen. 3,2 miljoen aan kunstpresentaries; 3,9 miljoen aan werkplaatsen, 1,1 miljoen aan de Rijksacade mie en 1.1 miljoen aan markt verruiming. Provincies en ge meenten steunden de kunst met 10,1 miljoen gulden. Dutch Photography gaat op toernee DEN HAAG Na de suc cesvolle start in Amstelveen maakt de collectie Dutch Photography de komende maanden een toernee langs de provinciehoofdsteden van ons land. Deze „ere-galerij der Nederlandse fotografie is samengesteld door de initi atiefnemers Joop Alblas, Paul Huf, Emile Meyer en Govert de Roos. De collectie is ondergebracht bij een stichting, die zich inzet voor de Nederlandse topfotogra- fie, die onder een bredere aandacht moet komen. LONDEN Een 300 jaar oude atlas van Johannes Blaeu is gisteren bij Sotheby van ei genaar verwisseld voor een bedrag van 110.000 pond (on geveer 352.000 gulden). De uit 12 delen bestaande At las Major, de beroemdste atlas in de geschiedenis van de ge drukte landkaarten, is overge gaan in de handen van de Am sterdamse handelaar Peter de Jonge. De prijs die voor het in 1667 vervaardigde boekwerk is betaald, is de hoogste totdus- verre voor een Blaeu's atlas. Het boekwerk werd verkocht door iemand die onbekend wilde blijven. De delen, gebonden in crème kleurig velijnpapier, bevatten 599 kaarten, plattegronden en illustraties van Blaeu, de meeste over twee bladzijden, en 21 extra kaarten over een dubbele pagina gemaakt door andere cartografen. John Goss, Sotheby's land- kaartdeskundige, verklaarde dat Blaeu's Atlas Major één van de meest nauwgezette at lassen is die ooit is vervaar digd. AMSTERDAM Het to neelbezoek is de afgelo pen vijf jaar niet of nau welijks gedaald. Dit stelt de Vereniging van Neder landse Toneelgezelschap pen (VNT), in een reactie op een rapport dat drs. J.H. Faasse, zoals eerder gemeld, in opdracht van het ministerie heeft opge steld en waarin deze con cludeert dat er sprake is van een daling van 34 procent van het aantal theaterbezoekers. Het VNT noemt het rapport van Faasse onzorgvuldig en heeft daartegen geprotesteerd. De opstellers van het rapport voor WVC hebben slechts een deel van de werkelijkheid be keken. Verschuivingen van het toneel in de richting van produkties in kleine zalen, zo als kinder- en jeugdtheater, en eenmalige projecten zijn niet in het onderzoek van Faasse betrokken. Dit blijkt volgens VNT onder meer uit een ver gelijking van de conclusies in het rapport met het sociaal- economische rapport van het Centraal Bureau voor Statis tiek en uit de antwoorden van minister Brinkman van WVC op Kamervragen. Bijna een miljoen meer bezoeken blijven volgens de vereniging buiten beschouwing bij het onderzoek van Faasse. Vermindering Bezuinigingen en veranderd beleid hebben wel geleid tot een vermindering van het aantal produkties in grote za len. Ondanks de lagere be zoekcijfers die de voorstellin gen in kleine zalen nu een maal met zich meebrengen is het toneel er door meer en doelmatiger te produceren in geslaagd een constant publiek aan zich te binden. Zo hebben de traditionele schouwburgen publiek verloren dat echter in andere accommodaties werd teruggewonnen. In 1985 is er naar aanleiding van het rapport van de com missie Landelijk Toneelbestel (commissie De Boer) begonnen met een beleid dat rekening houdt met de ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Samen met het tegelijkertijd inge voerde systeem van budgetfi nanciering zal dit naar de me ning van VNT tot een nog ef ficiënter gebruik van de subsi diegelden moeten leiden. „Voor het meten van de effec ten van het nieuwe beleid komt dit onzorgvuldige rap port te vroeg. Voor de besluit vorming te laat", aldus VNT. Ook het Nederlandse Theater Instituut (Nthl) heeft eerder deze week op grond van een eigen onderzoek de cijfers van Faasse aangevochten, zowel wat betreft het theaterbezoek als het aantal voorstellingen. Faasse had in beide gevallen 'een daling geconstateerd. Het Nthl verklaarde dat Faasse in zijn onderzoek een uiterst klein aantal gezelschappen had betrokken. De Amerikaanse schilder Keith Haring heeft gis teren de Muur in Berlijn verrijkt met een schilde ring. In rood, zwart en goud schilderde hij een menselijke keten, onder toeziend oog van Oost- duitse grens wachten; een van hen maakte er kant-en-klaar fo to's van. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. Vrijdag 24 oktober DEN HAAG Koninklijke Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 20.15: Haagse Comedie: 'Een bruid In de morgen' van Hugo Claus; regie Agaath Witteman; met Anne-Wil Blankers, Carllne Brou wer. Victor Löw, Wlm van Rooij en Maria Stiegelis. Theater aan de Haven (Westduin weg 230, tel. 543202) 20.30: Thea- tergr. Carrousel: 'Biederman en de brandstichters' van Mach Frisch; 20.30: Peter Pan Prod.: 'Geknipt voor de rol'. Congresgebouw (Churchillpleln 10 tel. 548000) 20.15: Toneelver. Spe- legast: Glazen speelgoed'; regie Ward Nijgh. Diligentia (Lange Voorhout 5 tel. 464308) 20.15: Frisse Jongens: 'Ons Lowietje heeft een engel ge zien'. Koninklijk Conservatorium (Julia na van Stolberglaan 1. tel. 814251) 21.00: slotconcert 'Muziek en com puter'; met Bruce Pennycook (te norsaxofoon). groep Electric Phoe nix en Michel Waisvisz; werken van Morill, Machover en Waisvisz. Paard van Troje (Prinsegracht 12) 22 30: Hasan Band. Theater Pepijn, (Nieuwe School straat 23. tel.460354) 20.30: Thedo Keizer mmv Jenny Spijk (piano): 'De kleine lettertjes'. Congresgebouw (Churchillpleln 10 tel. 548000) 20.00: tv-uitzend. '40 Jaar Unicef voor kinderen'. Presen tatie Peter Ustinov. Poppentheater Guido van Deth (Nassau Dillenburgstraat 6 tel.280208) 20.30: poppenspel: 'Ruimte'. Kijkhuis (Noordeinde 140) 20.00: video 'De dwaas de baas'; na afl. discussie (Werkgr. Kleinschalige Psychiatr. Voorzieningen). Omniversum (Pres. Kennedyl. 5) Ma. t/m vr. 15.00 en 20.00; za. en zo. 12.00. 14.00. 16.00 en 20.00 The dream is alive;ma. t/m vr. 14.00, 16.00, 19.00 en 21.00; za. en zo. 11.00, 13.00, 15.00, 17.00, 19.00 en 21.00 Magic Egg/Picture Holland. Tijdens vakantie en feest dagen als op za. en zo. RIJSWIJK Kleine Schouwburg (Karmozijnstraat 2 tel. 930707) 20.15: Theatergr. Spot: 'De reis naar het geluk'; regie Trude de Wit. Oude Kerk (Herenstr.) 20.00: Haags Matrozenkoor olv Slpke de Jong. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Money Pit (12); 18.45, 21.15. za. zo. wo. ook 13.45. za niet 21.15. EUROCINEMA II: Top Gun (al); 18.45, 21.15. za. zo. wo. ook 13.45. EUROCINEMA III: American Ninja (16); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 14.00. EUROCINE MA IV: Color Purple (al); 20.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Money Pit (al); za. 24.00. EUROCINEMA II: Top Gun (al); za. 24.00. EUROCINE MA III: American Ninja (16); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Nasty Nurses (18); za. 24.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA IV: Assepoester (al); za. zo. wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Running Scared (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): The color purple (al); 20.00. zo. ook 14.15; Aliens (12); 14.30, 18.45, 21.15; Hannah and her sisters (al); 19.00, 21.15 do. t/m za. ma. t/m wo. 00k 1 Top Gun (al); Down and out ii verly Hills (al); 14.30, 19.00, 21.15 TRIANON (Breestraat 31. t* 123875): Hot Resort (al); 14.30 1900, 21.15. zo. 14.15, 16.?" 19.00, 21.15. REX (Haarlemm straat 52. tel. 071-125414); Meitj in Vuur en Vlam (16); 14.30, 19.1 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Sneeuwwitje en de zevt« dwergen (al); 14.30. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Ladies in Lace (18); 21 NOORDWIJK LIDO THEATI (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 12800): E.T. (al); za. zo. wo. 15.1 ma. 19.00. Highlander (12); zo. 20.15. ma. 21.15. KATWIJK CITY THEATER (Badstraat 30. tel. 01718-74075( Teachers (al); do. vr. za. zo. wo 14.45, 19.00, 21.15. 21.15. CITY THEATER I of the Nile (al); tijden zie CITY THEATER III: America 3 (12) tijden zie City I. e CIT1 THEA TER IV: National Lampoon's Eur» pean Vacation (al); tijden zie I, be. halve za. en wo-mlddag. Peter P« (al); za wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (t« 01717-4354): Cobra (16); do. t/n zo. 19 00. A passages to India (al) do. 14.30. vr. za. 21.00. ma. di. wo 20.15. Betrayl (16); do. zo. 21.15. KINDERVOORSTELLING E.T.: za. zo. wo. 15.45. Peter c vliegende autobus (Ned gespr.) za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA 01751-13269): After hours i (al); do. t/m zo. 20.00. The 1 (16); ma. t/m wo. 20.00. 20.00. vr. t/m di. 19.00, 21.30. z zo. wo. 14.00. Karate Kid II wo. 20.00. vr. t/m ma. 19.01 za. zo. wo. 14.00. West Side Stoq (al); di. 20.00. The color purple al) 20.00. Sneeuwwitje: 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel 463500): Aliëns (12); 14.00. 20.15 ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500| Top gun (al); 14.00, 18.45. 21.15 zo. 13 30, 16.00. 18.45, 21.15 ASTA 3: De karate kid. deel (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.30 16.00, 18.45. 21.15. BABYLON (naast Centraal Station, tö 471656): The color purple (al) 13.45, 20.00. BABYLON 2: Ttii man with one red shoe (al); 14.00 19.15, 21.30. zo. 13.30, 15.45 19.15. 21.30. BABYLON 3: trouble in little China (12); 14.00 19.00, 21.15. zo. 13.15, 15.30 19.00, 21.15. CINEAC 1 (Buiten hof 20. tel. 630637): Target (161 14.00, 18.45. 21.30. zo 13.15 16.00. 18.45, 21.30. CINEAC 2 F/X, murder by illusion (12) 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. od 14.00. CINEAC 3: Wildcats (at) 14.00. 18.45, 21.30. 16.00, 18.45, 21.30. EUROCINE MA (Leyweg 910, tel. 667066) Aliëns (12); za. wo. 20.15. zo 16.00, 20.15. overige dagen 14.01 20.15. METROPOLE 1 (Cam# gielaan. tel. 456756): Down an out in Beverly Hills (al); 14.01 18.45, 21.30. zo. 13.15, 18.45, 21.30. METROPOLE Hannah and her sisters (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16." 18.45, 21.30. METROPOLE J. Walt Disney's „Fantasie" M 14.00. 18.45. 21 30. zo. 13 AS, 16.00. 18.45, 21.30 METROPOj LE 4: 9V. Weeks (16); 14.00, 18.45 21.30. zo 13.15, 16.00, 18.41 21.30. METROPOLE 5: Abel (i 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13. 16.00. 18.45, 21.30. ODEON (Herengracht 13. tel. 462400): Rui ning scared (al); 13.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 21.30. John Engels sr overleden DEN HAAG De musicus John Engels sr uit Den Haag is gisteren op 73-jarige leeftijd in een Haags ziekenhuis overle den. Engels sr trad vóór en na de oorlog in diverse orkesten op als slagwerker, onder ande re in een orkest van Charly Nederpelt, van Eddie Meenk en bij de Millers. John Engels komt uit een drumfamilie, van wie John Engels jr de bekendste is. AM O OnO O OqO u Jr\- O ZESHOEK 1-4 vilten hoed met slappe en zeer brede rand; 2-5 kwaadspreker; 3-6 uiting van blijdschap; 1-2 uitspansel; 2-3 gebladerte; 3-4 uiteinde v.e. ra; 4- 5 mannelijk dier; 5-6 figuurraadsel; 6- 1 tennisslag. OPLOSSING •gseuis J.-9 tsnqej 9-5 Uajen s-tr :*ou -ej tr-e :j9aoi z-z :|9ujag z-i :suepap -uoj 9-0 :jeejaisB| 9-2 Wiegeling y-t MADRID De recente zelfmoord van Jacqueline Picasso geeft een onver wachte dimensie aan een spectaculaire Picasso-ten- toonstelling die morgen in Madrid wordt geopend. De kostbare geëxposeerde werken dreigen het on derwerp te worden van een fel juridisch gevecht tussen het Spaanse minis terie van Cultuur en de erfgenamen van Jacqueli ne. Jacqueline - de zevende vrouw van Picasso - heeft tot aan de laatste uren van haar leven een sleutelrol gespeeld bij de organisatie van de expositie die tot en met 10 januari te zien is in het Madrileense mu seum voor hedendaagse kunst. De 61 "geëxposeerde werken zijn alle afkomstig uit de pri- vé-collectie die Pablo Picasso bij zijn dood voor een kwart gedeelte aan Jacqueline nage laten heeft. Een zeer groot deel van de doeken, beeld houwwerken en tekeningen zijn nog nooit eerder aan het publiek vertoond. Volgens ex perts behoren zij tot het aller beste werk dat Picasso in zijn lange leven heeft gemaakt. De expositie weerspiegelt praktisch alle perioden van net werk van de geniale artist, die morgen precies 105 jaar ge leden in de Zuidspaanse stad Malaga geboren is. De geëxpo seerde doeken beslaan 70 jaar van zijn immense creativiteit; startend in 1902 en eindigend in 1973, slechts een jaar voor zijn dood. 'Picasso en zijn inti miteit' zo wordt de expositie nu al genoemd vanwege het feit dat alle werken door de Spaanse schilder voor zichzelf en voor zijn verwanten waren gereserveerd. Portretten van zijn eerste vrouw Olga. van zijn zoon Pablo en van de vo rige week overleden Jacqueli ne weerspiegelen deze intimi teit die tot nu toe zorgvuldig voor de buitenwereld verbor gen gehouden is. Jacqueline werkte recht streeks mee aan de met span ning tegemoet gezien expositie 'Picasso in Madrid' en had tot enkele uren voor haar dood nog telefonisch contact met Aurelio Torrente, de dynami sche directeur van het Madri leense museum. Volgens Tor- rente heeft Jacqueline tot op het laatste moment buitenge woon veel belangstelling ge toond voor de expositie en had zij herhaalde malen toegezegd dat ze persoonlijk aanwezig wilde zijn bij de plechtige ope ning. Bij een van de laatste telefoon gesprekken met Torrente zou Jacqueline de directeur van het Madrilense museum heb ben verrast met de mededeling dat ze alle geëxposeerde 61 werken aan de Spaanse staat wilde schenken. „Ik begreep het niet, ik kon het niet gelo ven", aldus Torrente, „en ik vroeg haar of ze het in het Frans wilde herhalen." De we duwe van Picasso herhaalde toen dat ze besloten had dat de kostbare collectie voortaan „in het museum zou blijven." Volgens de Spaanse autoritei ten heeft Jacqueline haar be lofte wel vijf of zes keer bij verschillende gelegenheden herhaald en zou ze haar beslis sing ook hebben meegedeeld aan de Franse president Mit terrand en aan Hubert Lan- dais, de algemeen directeur van de Franse musea. De be lofte werd uitèraard met bij zonder veel vreugde ontvan gen in Madrid. De Spaanse staat bezit namelijk bijzonder weinig goede werken van Pi casso, die vanwege zijn politie ke verzet«tegen de Franco-dic tatuur de laatste 40 jaar van zijn leven in 'ballingschap' op Franse bodem heeft geleefd. Op de aanvankelijke feest vreugde is echter en stevige domper gezet door de reactie van de Franse autoriteiten die zich op het standpunt hebben gesteld dat een vermeende lefonische belofte geen bew kracht heeft. „Alles hang! van de wil van de erfgenar en de inhoud van het te ment", aldus een woordvo der van het Franse depaj ment van Cultuur. Wat dreigt is een slepende juridi proces over de eigendomsre ten van de expositie in drid. Want de Spaanse auti teiten hebben al laten do schemeren dat zij zich niet kans willen laten ontglip] om eigenaar te worden een van de meest compl collecties van de grootste ai van deze eeuw. PAUL VAN DER VOO 40.000 FILMS IN HET KORT IN SPEELFIMENCYCLOPEDIE De ondertitel luidt „the good, the bad and the aw ful", oftewel: de goede, de slechte en de verschrikke lijke. Een verwijzing naar Sergio Leone's spaghetti- westerns in de ondertitel van de Speelfilmencyclo pedie, inmiddels in de derde editie belandt. In een boek dat met z'n 960 pagina's inmiddels tele foonboekdikte heeft be reikt worden er 40.000 van die goede, slechte en verschrikkelijke films be handeld, en de gradaties ertussen worden niet ver geten. tels als een spectaculaire ver rassing, bij de tweede editie in '84 (27.500 titels) was er al wat gewenning en werden er (mede door wrijving tussen toenmalige redactie en uitge ver) nogal wat aanvalletjes ge lanceerd op het produkt van uitgeverij Rostrum. Met de derde editie lijkt de kreet ,,'s werelds meest uitgebreide nas lagwerk" wat film betreft meer dan waargemaakt. Om zo'n boek werkelijk kritisch te leren kennen, moet je er een jaar mee gewerkt hebben. De fouten en opmerkingen die je na een paar dagen kan note ren hebben vaak te maken met je eigen hobby's en ken nis. Opvallend is dat er bij de derde editie minder feitelijke instant-kritiek mogelijk is dan eerder. Uitgever Rob Hofman: „We hebben alle oude teksten compleet herzien en we zijn via een aantal corresponden ten in het buitenland minder kwetsbaar geworden". Zijn boek ging van start op basis van de Amerikaanse tekst van Leonard Maltin Movie and TV guide. Van diens teksten heeft Rostrum nog steeds de wereld- rechten buiten Amerika, maar het aandeel ervan in de ency clopedie zelf is al dik onder de vijftig procent gezonken. Met z'n 40.000 titels heeft het boek zoveel Europees (zowel West als Oosteuropees) filmwerk in de gelederen dat je rustig van een wereldstandaardwerk kan spreken. Tijdens de Frankfurter Buch- messe bleek uitgever Hofman nog eens dat er grote belang stelling uit het buitenland be staat voor dit Nederlandse werk. Er is niettemin nog geen enkele afspraak tot vertaling of overname gemaakt, want De films van William Boyd, schatrijk geworden als de altijd net in het pak stekende cowboy Hopalong Cassidy, kregen nu ook een plek in de Speelfilm encyclopedie. voorlopig blijken buitenlandse genoeg, want je zou zeggen dat uitgevers huiverig over de elk taalgebied buiten het onze grootte van de produktie en de commercieel meer mogelijkhe- kosten ervan. Merkwaardig den zou hebben. Een serie nieuwe medewerkers (onder wie schlagerfestival-organisa tor en filmliefhbeber Harry Thomas) heeft inmiddels niet alleen films besproken en met sterren gewaardeerd, maar ook tv-mini-series vermeld en heeft de oude Amerikaanse film nog eens doorgelicht. Uit gever Hofman: „Eigenlijk staan er veel méér dan 40.000 titels in. Dat hebben we pas la ter gemerkt dusa we hebben die 40.000 maar laten staan". Cyrillisch Opmerkingen zijn er natuur lijk best: jammer dat het ge middelde aantal foto's per pa gina iets je terugliep, terwijl de foto's iets kleiner moesten worden afgedrukt (consequen tie van de volume van het boek). Gelukkig is het papier in editie drie iets meer opge bleekt met als resultaat een betere leesbaarheid. Alle films worden vermeld onder de ori ginele titel. Wie de Nederland se titel kent en die zoekt, wordt daarnaar doorverwezen. Maar je blijft zitten met de al tijd penibele transcriptie het cyrillische schrift (hier is voor een Engelse transcriptie geko zen), en ik vraag me af wat een gebruiker aanmoet met een filmtitel als „Moskwa slio- zam nie verit" of „Slavnosti snezenek" wanneer hij geen idee van Russisch of Tsje chisch heeft en een letterlijke vertaling achter de titel ont breekt. In het eerste geval gaat het om Oscarwinnaar „Mos kou gelooft niet in tranen" en in het tweede om „Feestelijke sneeuwklokjes", een film van Jiri Menzel naar een boek van Hrabal. De redactie laat voorasf weten dat het gaat om een „voorlopi ge" waardering. Pas de tijd maakt een definitieve moge lijk, stelt men, en aanpassin gen kunnen volgen. Maar waarom dan - als die twijfel ingebouwd is - al meteen zo ongelooflijk negatief over Tar- kovsky's bijzondere film „Of- fret" („even interessant als het drogen van behangpapier") en waarom dan zo'n minne waar dering voor Woody Aliens „Hannah and her sisters", die nota bene in sterren uitge drukt'niet beter wordt gevon den dan de Nederlandse film „Parfait Amour" (wie zou nog weten wat dót is?). Actueel De encyclopedie*is verrassend actueel, met films als „Young- blood" (moet hier nog in de bioscoop komen), mini-series als „The far pavillions" en een redactioneel stukje over inkleuren van oude zwart-i films. Door de duidelijk an re aanpak van Leonard Ma e.s. en de Nederlands-inter tionale staf krijg je een stijl- benaderingsverschillen: Amerikanen houden van l en krachtig, van ingi voorzichtigheid als er twij zijn. Elders is er nog wel e nauwelijks ter zake doei wijdlopigheid. Zoals bij 1 onbenullige Earl Bellamy-w ternparodie „Blackjack K chum", waarschijnlijk afto stig uti de pen van een r tern-fanaat. Aardig is het wél alle oude series vermeil zien en een aantal films' mijn eerste western held W am Boyd alias Hopalong Ca dy er in staan. De af en toe opduikende grafische gegevens zow straks best weer gesel gen worden. Want uitge Rostrum heeft nog een l naslagwerk op filmgebied petto: „Wie is wie in film"* verwachting klopt ons haf! BERT JANS Speelfilmencyclopedie, geverij Rostrum Haarl Prijs fl. 69,50. Gebonden 89,90.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 18