Blanke NG-Kerk handhaaft
rassenscheiding in de kerk
Sotwa/ri
Gebedsdag Assisi spectaculair
initiatief van paus voor vrede
aan tafel
ACHTERGROND
ÊcidócSomattt
kerk
wereld
BOESAK: RELATIE LOOPT NU TEN EINDE
CDA en VVD
ruziën over
gebedsruimten
minderheden
beroepingen
£cidóe
Erfenis Mozambique
Na de val van het Portugese koloniale rijk in 1974 wa
chel, de leider van de bevrijdingsbeweging Frelimo, de
logische presidentskandidï.at voor de jonge natie. Nad
voorbeeld van zijn grote inspirator, de Tanzaniaanse
dent Julius Nyerere, begon hij met een grootscheepse j
nalisering van bedrijven. In de landbouw werd „grooj
ligheid" het toverwoord. Machels marxistische theorieëi
ken echter lang niet altijd te passen bij de Afrikaanse
tijk, zoals hij later ook zou toegeven. De toch al zwakki
nomie van Mozambique raakte nog verder in verval,
droogte, hongersnood en de voortdurende strijd tegen h
bellenleger Renamo bezegelden in feite het lot van MozJ
que. Men kan vraagtekens zetten bij de in 1975 bel
„nieuwe maatschappij zonder uitbuiting, waarin de MJ
biquanen zich als vrije, mondige en gelijke burgers zd
kunnen ontwikkelenMaar Machel heeft nooit de kaJ
kregen zijn gelijk te bewijzen.
WOENSDAG 22 OKTOBER 1986 PAGlij
Goerees houden geen meer diensten in Nijkerk
Het evangelistenechtpaar Lucas en Jenny Goeree houdt geen
diensten meer in Nijkerk. De Goerees wijken uit naar een kan
tine van een fabriek, maar willen de plaats niet aangeven in
verband met mogelijke nieuwe acties van demonstranten. Af
gelopen zondag werd een dienst van de Goerees in Nijkerk
verstoord door demonstranten. De Goerees overwegen een
aanklacht tegen de demonstranten in te dienen. In ieder geval
zal vandaag of morgen een brief van de twee evangelisten de
deur uitgaan naar minister Korthals Altes van justitie. Jenny
Goeree: „Daarin leggen we hem uit hoe onredelijk wij behan
deld worden. En dat actievoerders in Nederland de scepter
zwaaien".
Communisme-uitdrijving als verkiezingsstunt
Een anti-communistische priester van een evangelische sekte
in Brazilië doet in de zuidelijke stad Porto Alegre aan exorcis-
tne op straat om de kansen te vergroten dat hij voor de rege
ringspartij op 15 november in de Kamer van Afgevaardigden
wordt gekozen. De Braziliaanse pers heeft artikelen en foto's
aan de campagne van de 30-jarige Nasser Bandeira gewijd.
Men ziet de bezetenen voor hem op de grond liggen en bezwij
men in de menigte. Bandeira zegt dat hij het communisme uit
de burgers drijft. Volgens de pers heeft hij vooral veel aanhang
onder vrouwen. De priester is kandidaat van de grootste partij
in de regeringscoalitie, de Partij van de Democratische Bewe
ging van Brazilië (PMDB).
Bij veel twisten raakt
de waarheid zoek
De blanke Nederduitse
Gereformeerde Kerk in
Zuid-Afrika handhaaft
de scheiding volgens ras-
senlijnen met de drie
voormalige dochterker
ken voor zwarten, kleur
lingen en Indiërs. Met
tweederde meerderheid
verwierp de synode dins
dag te Kaapstad een
voorstel om deze vier
kerken in één verenigde
Nederduitse Gerefor
meerde Kerk te laten op
gaan.
In principe heeft de NG-
Kerk de universele eenheid
van de kerk al aanvaard, ook
al bestaat deze in de praktijk
in vier naar ras gescheiden
kerken, aldus de synode. De
indiener van de motie, prof.
André du Toit, dekaan van
de theologische faculteit van
de Universiteit van Pretoria,
zei dat de geloofwaardigheid
van de kerk op het spel staat
als zij haar woorden niet
door daden laat volgen. Te
genstanders van het opgaan
van de vier NG-Kerken in
één kerk pleitten niet zonder
succes ervoor de eenheid
slechts als ideaal te zien.
De synode veroordeelde wel
racisme als een ernstige zon
de. Daarbij werd het woord
apartheid niet genoemd. Bo
vendien omschreef de synode
niet wat zij onder racisme
verstaat.
Een besluit over de vraag of
de gescheiden ontwikkeling
(apartheid) ook zonde is, stel
de de synode uit. Daarover
moet eerst een commissie
haar licht laten schijnen.
Wel stelde de NG-Kerk in
principe het lidmaatschap
open voor iedereen. Het lid
maatschap is alleen afhanke
lijk van aanvaarding van de
drieënige God. Een aanvraag
om lid van de NG-Kerk te
worden, moet echter in over
eenstemming met de kerkor
de en op een verantwoorde
manier worden behandeld,
aldus het besluit
Waarnemers verwachten dat
niet-blanken slechts in uit
zonderlijke gevallen zullen
worden toegelaten. Een
woordvoerder van de kerk
zei dat als iemand op raciale
gronden wordt geweerd, dit
in strijd met het besluit over
racisme is en dat dan een be
roep bij de kerk mogelijk is.
Conservatieve synodeleden
beschuldigden de opstellers
van het document „Kerk en
samelewing" van communis
tische sympathieën. Op basis
van dit rapport kwam de sy
node tot de veroordeling van
racisme. Het was geïnspi
reerd door het ANC en de
eveneens verboden Afri
kaanse communistische par
tij, zo riep een synodelid uit.
De conservatieve scriba van
de NG-Kerk. ds. Dirk Vil-
joen, bestreed ten hefstigste
dat hij communist zou zijn.
Dat is volgens hem nog min
der waar voor een andere op
steller van het rapport, prof.
Carl Boshoff, de leider van
de groep van ultrarechtse
Nederduits-Gereformeerden.
Geschokt
Ds. Allan Boesak. praeses
van de multiraciale Neder
duitse Gereformeerde Sén-
dingkerk, zegt „geschokt" te
zijn over het besluit. „Wat
wij willen op basis van
onze belijdenis spreken over
eenwording is nu door de
synode verworpen. Het mo
ment komt naderbij dat de
Sendingkerk de relatie met
de blanke NG-Kerk ver
breekt," zo zei Boesak.
Het is volgens Boesak na de
jongste besluiten van de NG-
synode duidelijk dat de blan
ke NG Kerk de apartheid
niet als zonde wil veroorde
len. „De synode heeft racis
me veroordeeld, maar voor
haar is apartheid geen racis
me. Voor de blanke NG-
kerkleden zijn de eigen pri
vileges en machtspositie veel
belangrijker dan het lijden
van de zwarte bevolking."
CDA en WD zijn dins
dag in de Tweede Kamer
met elkaar in aanvaring
gekomen over de subsi
die voor gebedsruimten
voor minderheden.
CDA-woordvoerder Kra-
jenbrink verweet zijn
WD-collega Wiebenga
zelfs „de Kamer te bla
meren en de betrokke-
steld over sekten. Volgens
Wiebenga kon dat omdat het
rapport ook gaat over „nieu
we religieuze bewegingen".
PvdA en VVD willen dat
Brinkman zijn subsidie in
trekt en beschikbaar stelt
voor sociaal-culturele activi
teiten ten behoeve van voor
al oudere leden van etnische
minderheden. Gemeenten
zouden volgens die weg wel
subsidie kunnen geven voor
de exploitatie van gebeds
ruimten.
De CDA'er Krajenbrink be
schuldigde beide fracties er
van de achterstand bij het in
richten van gebedsruimten te
„negeren". „Zwakke groepen
worden in de kou gezet", zo
zei hij. Ook minister Brink
man vindt het voorstel van
PvdA en VVD misplaatst. Hij
vreest een „ondoorzichtige'
regeling.
Herinnering aan habijt
De Amerikaan Tom Cholewa, uit Elmhurst bij Chicago, is begonnen met de vervaardiging van
poppen die zijn gestoken in habijten van vrouwelijke religieuzen. Cholewa. op de foto tussen zijn
creaties, wil op deze manier de herinnering levend houden aan de kleding die steeds minder
wordt gezien sinds religieuzen het habijt mochten afleggen.
Krajenbrink
nen te beledigen" door
een motie over deze
kwestie in te dienen in
het kader van een debat
over sekten.
Minister Brinkman van
WVC wil in de rijksregeling
welzijn minderheden een be
drag van vierhonderddui
zend gulden opnemen voor
eenmalige subsidies op de in
vesteringskosten van gebeds
ruimten. PvdA en VVD vin
den dat dit indruist tegen de
grondwettelijk vastgelegde
scheiding van kerk en staat
en maken daarom een princi
piële kwestie van Brinkmans
voornemen.
Beide fracties scherpten dins
dag een gezamenlijke motie
aan, die zij hadden ingediend
bij de behandeling van het
rapport dat een bijzondere
Kamercommissie heeft opge-
Nederlandse Hervormde Kerk
Bedankt voor Emmeioord (NOP)
J.J. Valk te Roden.
Gereformeerde Kerken vrijge
maakt:
Beroepen te Rozenburg (Z-H) R.
Helda te Valkenburg en Katwijk.
Nederiandae Gereformeerd# Ker
ken
Johannes Paulus II is niet
wars van spectaculaire initia
tieven. Als eerste paus in de
geschiedenis heeft hij verte
genwoordigers van alle chris
telijke en niet-christelijke
godsdiensten uitgenodigd sa
men met hem een dag lang te
bidden voor de vrede. Tege
lijkertijd heeft hij, eveneens
voor net eerst, opgeroepen
tot een wereldwijde wapen
stilstand van vierentwintig
uur. Terwijl maandag 27 ok
tober in Assisi christenen, is
lamieten, hindoes, joden en
zoveel anderen bidden, zou
er nergens een schot mogen
klinken.
Zo'n appél is niet zonder risi
co's. Het is nauwelijks aan te
nemen dat er massaal gehoor
aan gegeven zal worden. Dat
zou, zo vrezen sommigen
kunnen leiden tot enig pres-
tige-verlies voor de paus.
Van de andere kant kunnen
de persoonlijke autoriteit en
het gezag vati paus Wojtyla
wel tegen een stootje. Boven
dien is iedereen eraan ge
wend geraakt dat de Poolse
paus zich meer nog dan zijn
voorgangers opstelt als een
soort geweten van de wereld,
als de hoogste morele autori
teit.
Volle toeren
Hoewel de kans dat de ka
nonnen maandag zullen zwij
gen uiterst klein is, draait de
diplomatie van de Heilige
Stoel op volle toeren om hier
en daar toch tot een tijdige
wapenstilstand te komen. De
nuntii, de ambassadeurs van
de paus, overhandigen zijn
oproep dezer dagen persoon
lijk aan regeringsvertegen
woordigers van de landen
waar zij geaccrediteerd zijn.
De pauselijke brief is overal
dezelfde. Over specifieke
conflicten wordt niet gerept.
De paus gaat dus niet zover
dat hij in de brief aan de
Russische leider Gorbatsjov
over de oorlog in Afghanis
tan spreekt. Slechts twee lan
den krijgen een speciale
brief, die op hun situatie is
toegespitst: Irak en Iran. Het
zijn de enige landen die el
kaar officieel de oorlog ver
klaard hebben.
Ook naar de staten waar de
paus geen nuntius heeft (met
name die in het Oostblok)
vindt de oproep zijn weg. De
nuntius van het Vaticaan in
Italië, Luigi Poggi, overhan
digt de boodschap aan de am
bassadeurs in Rome van deze
landen.
Concrete toezeggingen de
wapens te zullen laten rusten
zijn bij het Vaticaan nog niet
binnengekomen. Een eerste
succesje komt uit Libanon.
Daar heeft de pauselijke op
roep geleid tot een gezamen
lijke bijeenkomst van bis
schoppen en patriarchen van
de orthodoxe kerk. Unaniem
is besloten het appel door te
geven aan de vechtende mili
ties van de eigen geloofsrich
ting. Maar of deze aanbeve
ling van de kerkleiders in
derdaad garant is voor 24 uur
zonder geweld, moet ten
zeerste betwijfeld worden.
Verdubbeld
Volop werk aan de winkel in
elk geval voor de pauselijke
diplomatie, die de laatste ja
ren een forse uitbreiding
heeft ondergaan. Onder Pau
lus VI, die van 1963 tot 1978
de kerk leidde, werd het aan
tal nuntiaturen bijna verdub
beld van 49 tot 91. Deze paus
gaat in hetzelfde tempo door.
Er zijn inmiddels 113 nuntia
turen.
Pleidooien voor vrede heb
ben pausen altijd al gehou
den, maar meestal lieten zij
het bij een algemene oproep.
Johannes Paulus II gaat veel
verder. Hij speelt heel con
creet in op het 'wereldse' ini
tiatief van de Verenigde Na
ties, die 1986 hebben uitge
roepen tot het jaar van de
vrede. Daarnaast roept hij op
tot een algehele wapenstil
stand waarvoor hij zijn diplo
matie heel gericht laat lobby-
Van paus Wojtyla kunnen in
de toekomst nog meer van
dergelijke intiatieven ver
wacht worden. Hij is diepbe-
zorgd over de vrede en veel
van zijn toespraken en ge
schriften zijn doortrokken
van pessimisme. Soms lijkt
het erop alsof de paus een
kernoorlog aanstaande acht.
Dat weerhoudt hem er echter
niet van op een breder front
te werken voor het behoud
van de vrede dan een van
Boesak: „Heel
mooi gesprek
met koningin
Beatrix
De Zuidafrikaanse predikant
dr. Allan Boesak, een van de
voornaamste tegenstanders
van de apartheid, is „zeer be
moedigd" na het gesprek, dat
hij dinsdag op Huis ten Bosch
met koningin Batrix en prins
Claus heeft gehad. De ont
vangst, die het karakter van
een privé-bezoek had, duur
de vijf kwartier in plaats van
een half uur, zoals werd ver
wacht.
Boesak zei maandag, toen hij
het gesprek bekend maakte,
dat hij met de koningin over
de situatie in Zuid-Afrika
wilde spreken. „Ik zal haar
vertellen wat daar aan de
hand is en hoe wij over be
paalde zaken denken.
„Het was een heel mooi ge
sprek, een prachtige aangele
genheid, zei Boesak. „Ik be
grijp nu waarom de mensen
zo dol op koningin Beatrix en
haar man zijn.
„Strijd tegen
seksisme
uitdaging voor
r.-k.vrouw"
„De strijd tegen het seksisme
in zowel de kerk als de we
reld behoort tot de grootste
uitdagingen voor rooms-ka-
tholieke vrouwen", zo meent
de Amerikaanse benedictines
Joan Chittister. Zij is voorzit
ster van de Internationale
Conferentie van Benedicti
nessen en sprak onlangs op
een conferentie in Washing
ton over de positie van de
vrouw in de kerk.
Volgens Chittister beschouwt
de kerk vrouwen gelijkwaar
dig aan mannen wanneer het
er niet veel toe doet. „Zodra
het er echter op aan komt
moeten vrouwen een stapje
terug doen", aldus zuster
Chittister. „We leven in een
maatschappij waar vrouwen
niet worden toegelaten tot de
lege seminaries, terwijl er
een nijpend tekort aan pries
ters bestaat. We leven ook in
een maatschappij waar meis
jes geen misdienaar mogen
worden, omdat de poorten
van de hel zich dan zullen
openen", aldus Chittister.
Kortom, vatte ze samen, de
man van de kerk kan blijk
baar niets leren van een
vrouw van de kerk over God
en geloof.
„Belachelijk", luidde desge
vraagd het oordeel van de
benedictines over de brief
van het Vaticaan waarin
vrouwen worden uitgesloten
van de spirituele en pastorale
leiding over priesterstuden
ten. Ze sprak de hoop uit dat
de Rooms-Katholieke Kerk
in de Verenigde Staten zich
tegen Rome gaat verzetten.
Minder
christenen, meer
moslims in
Groot - Britannie
Het aantal moslims in Groot-
Britannië neemt sterk toe,
terwijl het ledental van de
christelijke kerken daalt.
Tussen 1980 en 1985 hebben
de kerken een half miljoen
leden verloren. Het aantal
moslims groeide in die jaren
met ruim dertig procent van
600.000 tot 852.000. Er zijn op
het moment meer moslims in
Groot-Britannië dan metho
disten en baptisten samen.
Dit blijkt uit de nieuwste edi
tie van het christelijk hand
boek in Engeland, uitgegeven
door evangelische organisa
ties in samenwerking met
het Engelse Bijbelgenoot
schap.
In 1960 waren er nog maar
vier moskeeën in Groot-Bri-
tannie, in 1985 werden er 314
geteld. Tussen 1980 en 1985
zijn er 750 christelijke ker
ken gesloten en daalde het
aantal predikanten en katho
lieke pastores met 1500.
Het aantal „gelovige" sikhs,
hindus en buddhisten in
Groot-Britannië bedroeg in
1985 respectievelijk 180.000,
130.000 en 23.000. Dit tegen
respectievelijk 150.000,
120.000 en 17.000 vijf jaar
daarvoor.
Tartaartje met banaanroom-andijvie en
aardappelen griesmeelvla met rozijnen
De benodigdheden voor twee zijn: 2 tartaartjes, 30 g mar
garine, zout, peper, 1 kleine banaan, paprikapoeder;
750 g andijvie, 10 g margarine, 10 g bloem, 0,5 dl koffie
room, 0,5 dl kookvocht, zout, peper, nootmuskaat;
0,5 tot 1 kg aardappelen;
0,5 liter melk, 30 g griesmeel, 30 g suiker, 1 lepel rozij
nen.
Bak de tartaartjes in de helft van de margarine in vier minu
ten bruin. Schuif het vlees tijdens, het bakken regelmatig
heen en weer en til het af en toe op. Temper, na de vier
minuten bakken, het vuur en leg de tartaartjes op een warm
bord. Strooi zout het peper over het vlees.
Doe de rest van de margarine bij het bakvet en bak daarin
de in de lengte en breedte gehalveerde banaan lichtbruin.
Leg de stukken banaan op het vlees en strooi er als garne
ring paprikapoeder op. Maar de jus af met weinig water, zout
en peper.
Spoel de kroppen andijvie zo schoon mogelijk, laat ze even
uitlekken en snijd ze in repen van twee centimeter. Was de
groente vervolgens tot het spoelwater geen zand meer bevat.
Zet de uitgelekte andijvie op met aanhangend water, laat
haar slinken en dan in een kwartier gaarkoken.
Zet de andijvie op een vergiet. Smelt de margarine, roer er
de droge bloem door en verdun het mengsel onder stevig
roeren en door laten koken met scheutjes room en kook
vocht. Laat de saus een minuut zacht koken, voeg de uitge
lekte andijvie toe en maak de groente op smaak af met zout,
peper en nootmuskaat.
Breng de helft van de melk aan de kook, strooi er al roeren
de een mengsel van griesmeel en suiker in en laat de vla viif
minuten zacht koken. Voeg van het vuur de rest koude melk
toe. Kook de gewassen rozijnen tien minuten in weinig wa
ter, laat zeuitlekken en meng ze door de griesmeelvla.
JEANNE
De dood van president Sanora Machel heeft het straaj
Mozambique beroofd van een charismatische leider,
„warm, enthousiast mens" noemden westerse diplomats
staatshoofd, dat sinds de onafhankelijkheid in 1975 me)
len en opstaan heeft geprobeerd het land bij elkaar te
den. Onder zijn marxistische bewind was voor echte oa
tie weliswaar geen plaats. Toch probeerde hij zich zovee
gelijk ongebonden op te stellen. In tegenstelling tot bij
beeld Angola en Ethiopië heeft Machel, ondanks de pij
men met rebellen in zijn land, nooit een beroep willen
op massale militaire bijstand van communistische landj
ENKELE jaren geleden zette Samora Machel de deur
het Westen noodgedwongen open. Mozambique werd lij
„kapitalistische" instellingen als het Internationale Mo|
re Fonds en de Wereldbank, trad toe tot de conventij
Lomé (het samenwerkingsverband van de EG met een
tal ex-koloniën) en probeerde de belangstelling te wJ
van westerse investeerders. In september 1985 werd Mj
lange tijd verguisd als een gevaarlijke marxist, door j
dent Reagan op het Witte Huis ontvangen. Veel heej
niet geholpen.
INTUSSEN ging het machtige buurland Zuid-Afrika il
lijk overdroten voort, de strop om de hals van Mozairl
aan te halen. De rebellen van Renamo kunnen nog i
rekenen op steun uit Zuid-Afrika, ondanks de beloftl
Pretoria dat de hulp gestaakt zou worden. Vorige weel
dreigde de regering-Botha met een aanval tegen Mozi
que. Bovendien kregen enige tienduizenden Mozambid
se arbeiders te horen, dat zij Zuid-Afrika zullen worde
gezet. Dit betekent voor Mozambique een verlies van 91
joen dollar per jaar aan buitenlandse inkomsten een
van de begroting.
SAMORA Machel was in deze chaotische situatie bil
oorlog, natuurrampen en hongersnood een van de
ge samenbindende factoren in Mozambique. Nu hij w
ziet de toekomst van het land er nog somberder uit. C
zich nog geen opvolger voor de pas 53-jarige Machel ha<
gediend, lijkt Mozambique aan de vooravond te staai
een interne machtsstrijd. Dat is wel het laatste waar di
pauperde land op zit te wachten.
LDat zoeken we even op-
In de 'Uit'bijlage natuurlijk! I
Buien
DE BILT (KNMI) Een ta-
melijk koude westelijke stro
ming bepaalt het komende et
maal ons weer. Deze stroming
voert onstabiele lucht uit de
omgeving van IJsland via de
Britse Eilanden naar ons land.
Hierin vormen zich boven het
relatief warme Noordzeewa
ter, dat momenteel nog een
temperatuur van ongeveer 14
graden heeft, buien. Deze gaan
van hagel en onweer verge
zeld. Ook komen tijdens deze
buien plaatselijk flinke wind
stoten voor. De minimum tem
peraturen variëren tussen 5
graden landinwaarts en 8 gra
den bij zee. Morgen wordt het
overdag niet warmer dan een
graad of 11. Ook vrijdag wor
den bij een wisselende bewol
king nog buien verwacht. Tij
dens het komende weekeinde
bepaalt een nieuwe oceaande
pressie ons weer. Het blijft dan
onbestendig.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor morgen en vrijdag:
Zuid-Scandinavië: in west-
Noorwegen en zuidwest-Zwe
den af en toe buien, elders op
klaringen. Middagtemperatuur
van 10 graden bij zee tot 6 gra
den landinwaards.
Denemarken en noordwest-
Du itsland, Benelux: wisselend
bewolkt. Enkele buien, moge
lijk met hagel en onweer. Mid
dagtemperatuur rond 11 gra
den.
Britse Eilanden: wisselend be
wolkt. Vooral in het noorden
enkele buien met, name mor
gen. In zuid-Engeland flinke
zonnige perioden. Middagtem
peratuur van 10 graden in het
noorden tot 15 graden in zuid-
Engeland.
Zuidoost-Duitsland: eerst wol
kenvelden en vooral bij de Al
pen nog wat regen, morgen
vrij zonnig. Middagtempera
tuur 7-12 graden.
Frankrijk: morgen in het
noorden en langs de Rivièra
nog enkele buien, overigens
vrij zonnig, vooral op vrijdag.
Middagtemperatuur va
graden in het noorden
graden bij de Middel
Zee.
Alpengebied, morgen i
noodoosten nog bewolki
wat regen, boven de 121
ter ook wat sneeuw. 1
zonnig. Middagtemperaf
de dalen tussen 10 grai
het noordoosten tot 17 j
in het zuidwesten. De r
dengrens in de middag
1500 en 2000m hoogte. j
Spanje en Portugal: zonl
noordwest-Spanje en l
Portugal eerst nog wolk
den. Middagtemperatud
sen 18 graden in het I
westen en noorden tot 3
den in het zuiden.
Italië en Joegoslavië: in I
Italië eerst enige regj
vrijdag opklaringen,
temperatuur rond 17
Elders veranderlijk
en plaatselijk flinke rel
onweersbuien. Middag]
ratuur 19-24 graden.
WEERRAPPORT HEDENMORG
Weer Max Min
Amsterdam zwbew. 12 10'
De Bilt zw bew. 11 10|
Eelde motregen 10 9|
Eindhoven regen 12 10'
Den Helder l.bew. 12 10;
Rotterdam zwbew 12 10
Brussel regen
Dublin «w bew.
Frankfort regen
Genève regen
Innsbruck niet onl
Klagenfurt niet onl
Kopenhagen zwbew
Lissabon on bew
Locarno h.bew.
Londen zwbew
Luxemburg regen
Madrid mist
Malaga onbew.
Mallorca onbew.
Malta zwbew
Moskou niet onl