Boekenbeurs in Antwerpen wordt feestelijk gebeuren c "3 Sterke regie Woudstra in tragische „Stilte" Schönberg Kwartet begint seizoen goed Laaiend enthousiasme voor Willem Nijholt Gemengde kunstavond met Alexandra en Han dagpuzzel -Jt= i: KUNST £eidóe@ou*ont MAANDAG 20 OKTOBER 1986 PAGINA 6 Amsterdammer wint Tromp-concours EINDHOVEN Het achtste Tromp Muziekconcours in Eindhoven is ge wonnen door Ivo Jansen uit Amster dam. Op de tweede plaats eindigde David Kuijken, eveneens uit Am- sterdam. Het Tromp Muziekconcours is bedoeld voor jonge musici, die uit de Benelux afkomstig zijn of er stu deren. Ditmaal stond deelname aan het concours open voor pianisten. Er deden 39 musici aan mee. De jury kende extra prijzen toe aan Jeanette Koekkoek uit Amsterdam en Sander Sittig uit Capelle aan de IJssel. De Bumafonds-prijs was vóór Hae-Wou Uh, een in Amsterdam woonachtige Koreaanse en de vergelijkbare Belgi sche BAP-prijs ging naar Etienne Rappe uit Lawinne (België). „Almacita' wint prijs AMSTERDAM De Antiüiaans-Neder- landse film Almacita di Desolato (over een priesteres op de An tillen) heeft op het dertiende internatio nale filmfestival van Vlaanderen de eerste firijs in de categorie ilmmuziek gewon nen. Eerder dit jaar op het festival van Taormina, Italië, kreeg deze film al de prijs voor de beste actrice. Nigeriaanse pers opgetogen over Nobelprijs Soyinka LAGOS In de Nigeriaanse pers is bijzonder opgetogen gereageerd op het toekennen van de Nobelprijs voor de Literatuur aan Wole Soyinka. Voor één keer verdwenen de economische problemen van het land van de voorpagi na's. Jaar van trots voor Nigeria. Soyinka maakt geschiedenis, luidde de kop op de voorpagina van de Daily Times, de grootste krant van het land. Het dagblad The Guardian vulde de voorpagina met vier verhalen over Soyinka. Onder de kop Nobelprijs naar Afrika, stelde de krant: „Het was gistermiddag 12 uur toen er telefoon kwam van CBS in Amerika met de vraag of wij zijn contactadres hadden. En toen kwam het nieuws: Soyinka had de fel begeerde Nobelprijs gekregen. Er werd gezwegen. Er werd feest gevierd. Wij zwegen in ongeloof en zwegen om het nieuws te laten doordringen. En, jawel, Wole Soyin ka, de grote sociaal-criticus heeft een Nobelprijs gewon nen". Musicalman in Circustheater DEN HAAG In het Scheveningse Circusthea ter wordt zondag 26 op- ktoebr een bijzondere voorstelling gegeven vasn „Musicalmaneen specta cle coupé van onder ande ren Jos Brink, Frank San ders en Henk Bokkinga. Ook andere artiesten van Tekstpierement werken hieraan mee. In deze voor stelling komen de vier muicalsuccessen van Brink c.s. aan bod: Maske rade, Amerika-Amerika, Evenaar en Madame Ar thur. Russische dichter kosmisch herdacht MOSKOU De Sovietdichter en zanger Vladimir Visotski die tijdens zijn leven geen officiële erkenning vond, wordt postuum op kosmische schaal onsterfelijk gemaakt. Een pas ontdekte planeet die een doorsnee heeft van 22 kilometer en die om de vijf jaar en vijf maanden een baan om de zon beschrijft, heeft de naam „Vladivisotski" gekregen van de Sovjetastronoom die haar ontdekte. De chansons van Visotski, die in 1980 op 42-jarige leeftijd overleed, gingen over alledaagse zorgen en waren zelden openlijk politiek, al overschreden ze bij tijd en wijle de grenzen van wat de communistische autoriteiten aanvaardbaar achtten. Computertechniek kan afwisselend zijn Het Residentie Orkest partici peert ook in de Internationale Conferentie over Computer techniek, die deze week in het Koninklijk Conservatorium wordt gehouden, en wel van avond met de opening. Het zelfde programma klonk za terdagavond in de Schönberg- zaal als eerste Serie K-concert en als introductie tot de ko mende discussies en demon straties leverde het een inte ressante biidrage. Immers hier kon men al kennis nemen van enkele vormen van „compu termuziek". m.a.w. het ge bruik van de computer bij het componeren. Bij de Ameri kaan Paul Lansky kwam er eigenlijk geen muziek aan te pas. Zijn Idle Chatter (ijdel ge babbel) voor tape is een grap pige manipulatie van toon hoogten en ritmische patronen op stemgemurmel, waarin het woord William herkenbaar blijft Maar eigenlijk is het een verfijning, via de grotere mo gelijkheden van de computer, van de eerste toepassingen van electronische muziek, met name Omagio a Joyce van Lu ciano Berio, een geniaal stuk, waarmee deze soort muziek ineens „volwassen" werd. Een andere vorm van de ver werking van een muzikaal ge geven door de computer tot een omzetting in partituur le verde. Beitrag van G. M. Koe- nig. Misschien zou men dit een schoolvoorbeeld kunnen noe men hoe een volgens een strak computer-systeem gemaakt produkt géé muziek bevat. Het mag dan volgens dogmatische regels zijn geschreven, maar wat er klonk, was ronduit hard, doordaverend, doordou- werig, lelijk van klank. Alle respect overigens voor de RO- leden en dirigent Stephen Harrap. Dan was er van de Japanner Takayuki Rai Five Inventions voor klarinet, cello en piano begeleid door computers: een compositie, die m.i. geen orga nisch geheel vormde tussen de instrumenten en de welbeken de ruis-en borrelgeluiden. Dit organisch geheel werd wel be reikt in Morton Subotnick's The Key to Songs, voor 2 pia no's, wat slagwerk, altviool, cello en electronisch geluid: een bijzonder luid klinkend werk met krachtige ritmische herhalingen, afgewisseld door wat lyriek, maar effectvol ge schreven en kundig-d oei be wust NOES KOKEE Raad voor de kunst wil meepraten over BKR AMSTERDAM De Raad voor de Kunst vindt dat de be roepsorganisaties betrokken moeten worden bij het hele proces over de overheveling van de BKR (Beeldende Kuns tenaars Regeling) naar het mi nisterie van welzijn, volksge zondheid en cultuur (WVC). Dit schrijft de raad in zijn ad vies over de discussienota Beeldend Kunstbeleid/BKR van minister Brinkman van WVC. In dit advies zegt de raad dat er voor uitbreiding van het kunstbeleid geen vast bedrag - gedacht wordt nu aan 60 mil joen gulden - moet worden vastgesteld, maar dat er de ruimte moet blijven een infla tiecorrectie toe te passen. In het advies pleit de raad ervoor dat alle kunstenaars in de toe komst een beroep moeten kunnen doen op een beroeps- kostenvergoeding. Dit aantal moet volgens de Raad voor de Kunst niet tot 300 beperkt blijven, zoals het kabinet wil. Ook wil de raad dat er bij het toekennen van individuele subsidies ruimere criteria worden toegepast dan nu gebruikelijk is. „Bij een verdrievoudiging van het bud get moet naast kwaliteit ook de maatstaf van continuïteit een rol spelen. Afwijzingen zullen zorgvuldiger dan nu ge motiveerd moeten worden", aldus de Raad voor de Kunst. Belangrijk ook voor de raad zijn een goed en ruim op- drachtenbeleid en een verbe tering van de marketingtech nieken om de Nederlandse kunst in binnen- en buiten land onder de aandacht te brengen. TOENEMENDE BELANGSTELLING VANUIT NEDERLAND ANTWERPEN Op 31 oktober wordt aan de Singel in Antwerpen de Boekenbeurs voor Vlaanderen geopend, en wel op een bijzonder feestelijke manier. Het is immers de vijftigste uit gave van dit unieke boe- kengebeuren, dat ner gens in Europa zijn gelij ke vindt. In Antwerpen is het rijk gestoffeerde programma bekend ge maakt in een echte jubi leum-atmosfeer, ondanks de problemen waarmee de boekensector in Vlaanderen te kampen heeft De Boekenbeurs is dit jaar voor het publiek toegankelijk van zaterdag 1 tot en met 11 november in het vertrouwde Bouwcentrum aan de Van Rijswijklaan te Antwerpen. Er zijn 104 deelnemers inge schreven, die in totaal 50.000 boeken zullen exposeren over een oppervlakte van 12.000 vierkante meter. De beschikbare ruimte in het Bouwcentrum is trouwens volledig in beslag genomen. Ten opzichte van vorig jaar betekent dit een stabilisatie. In zijn toespraak dankte de heer Cornu, voorzitter van de organiserende Vereniging ter Bevordering van het Vlaamse Boekenwezen VBVD, allen die ertoe heb ben bijgedragen dat de be langstelling voor de Boeken beurs in de loop van vijftig jaar steil omhoog is gegaan. Hij sprak ook zijn waarde ring uit voor de bijzondere belangstelling van de Neder landse media, die de Vlaamse Boekenbeurs de laatste jaren ook hebben ontdekt. Minder positief was de spreker over de overheid; hij klaagde over het volledig ontbreken van enig basisbeleid ten gunste van het boek. Het meest pijn lijk noemde hij het uitblijven van een regeling in verband met de prijsbinding. „Men heeft het nog steeds niet door dat prijsbinding het voornaamste element is om de literaire creativiteit te be schermen", aldus de VBVD- voorzitter, die de regeling zo als die in Nederland bestaat, tot voorbeeld stelde. Godfried Lannoo, voorzitter van de Commissie Vijftigste Boekenweek, gaf in zijn toe spraak een overzicht van ontstaan en groei van de Boekenbeurs, en wees erop dat de doelstellingen in we zen dezelfde zijn gebleven. Meer belangstelling wekken voor de lectuur en het boek. De nawerking in de diepte is in dit verband bijzonder be langrijk. Naar aanleiding van de jubileumboekenbeurs wordt de VBVB een Vlaams leesboek gepubliceerd, sa mengesteld door Joseph De- leu en Annemarie Musschoot. Het betreft een bloemlezing van poezie, proza en essay, waarbij een beeld wordt ge geven van de literatuur, die op de voorbije 50 boeken beurzen werd aangeboden. In totaal komen er 120 auteurs in voor. Naast dit Vlaamse leesboek wordt de traditie getrouw ook het boek in Vlaanderen aangeboden, met bijdragen van Johan Fleerac- kers over 50 jaar literaire sa menwerking Noord-Zuid, en van dr. A.W.Willemsen over „Witte en grijze literatuur". Verder wordt een grote wed strijd georganiseerd onder het thema „Ken uw schrij vers", wordt door de boek handel een gratis poster aan geboden met het gedicht „Mark groet 's morgens de dingen" van Paul van Os- taayen, is er een etalagewed strijd voor de boekhandel en heeft in Antwerpen voor de jeugd een boek-kino-gebeu- ren plaats voor verfilmde jeugd- en kinderboeken. In het kader van het bijzon der rijke programma van voordrachten en lezingen in het Bouwcentrum is deze keer ook een „Dag van de le zer" voorzien, op 2 novem ber. De hele dag door hebben de lezers de mogelijkheid om met verschillende betrokke nen uit het boekbedrijf in contact te komen. ÉN ÉËLS Schönberg Kwartet, goed be gin. Schönberg Kwartet «peelt In het Koninklijk Conservatorium werken van Wolf, Schönberg en Reger. Vrij dagavond. De serie van 8 concerten die het Schönberg ensemble dit seizoen geeft heeft ditmaal geen thema. Niettemin was de Schönbergzaal in het Conser- vatrium gisteravond goed ge vuld met trouwe Schönberg Epsemble-fans. Het Schönberg Kwartet, dat wil zeggen Jan- neke van der Meer, Wim de Jong, Henk Guittart en Hans Woudenberg, verzorgden deze avond. Zij omlijstten het derde van Schönbergs vier strij- kwartetten met twee laatro- mantische werken die nog net binnen de tonaliteit bleven. Geopend werd met de Italieni- sche Serenade van Wolf en af gesloten met het lange kwintet in A voor klarinet en strijk kwartet op. 146 dat Reger in 1915 schreef. Tussen dit lyri sche en poëtische kwintet en het 12 jaar later door Schön berg geschreven dodecaphone kwartet ligt een wereld van verschil. Terwijl men Wolf en Reger ontspannen luisterend kan aanhoren, vraagt Schön berg een geconcentreerde in spanning om door de weerbar stige vorm heen de schoonheid van deze muziek te beleven. Er is minder sprake van een vertikaal gebonden eenheid van de betrokken instrumen ten dan bij Wolf en Reger. In korte pulserende bewegingen zoeken de vier, ieder voor zich en toch ook tezamen, hun weg door een muzikaal spannings veld. Als er één ensemble in staat is om dit spanningsveld met overtuiging vorm en body te geven, dan is het wel het Schönberg kwartet. Dat lukte met name de violiste Janneke van der Meer nog niet bij het onrustige eerste deel van Wolfs Serenade. Pierre Woudenberg paste bij het kwintet van Reger zijn klarinetspel volstrekt harmo nisch in binnen de kwartet- klank. Zijn zangerige en zoet vloeiende toon, gebed in de evocatieve eenheid van de strijkers haalde het maximum uit deze compositie. BESIER Omstreden dichtbundel nog bij boekhandels AMSTERDAM Uitgeverij Tabula heeft het kort geding ingetrokken dat vandaag in Amsterdam zou dienen om het beslag op het boek „Dichter bij de mens" op te heffen. Vol gens een woordvoerder van Tabula ziin er wel bij het Cen traal Boekhuis en bij de uitge verij boeken in beslag geno men, maar niet bij de boek handels. De belangrijkste re den voor het kort geding -op- heffing van het beslag- verviel daarmee. Het beslag op het boek werd woensdag gelegd door de rechter op verzoek van vijftien Nederlandse dich ters. De dichters vinden dat het boek in strijd is met het auteursrecht en briefgeheim. „Dichter bij de mens" is opge zet als literaire practical joke in navolging van het boek met gefingeerde brieven dat de journalist Martin van Ameron- gen onder de schuilnaam inge nieur Schuringa schreef. In het boek van Tabula staan de reacties afgedrukt van ruim honderd dichters die door twee niet bestaande heren wa ren benaderd om gedichten af te staan voor een poëzie bloemlezing. Deze zou ver schijnen ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de eveneens fictieve Rooms Ka tholieke Lerarenopleiding Sint Dominicus Titus in Nijmegen. Het kort geding dat door de dichters is aangespannen tegen uitgeverij Tabula gaat wel door. Op 29 oktober eisen de dichters via het kort geding dat de boeken uit de handel genomen worden. Het is een vreemde gewaar wording als het Circustheater op een zondagmorgen een bij na uitverkochte zaal heeft, in afwachting van de voorstelling van Willem Nijholt. De zon dagconcerten, die de stichting „Scheveningen bad" in samen werking met twee sponsors in het Circustheater verzorgt, hebben snel aan populariteit gewonnen. Meestal bieden de optredende artiesten een korte samenvatting van hun theater programma, dat in ruim een uur wordt getoond. Willem Nijholt heeft de moeite geno men om zijn volledige solo programma op te voeren. Dit programma dateert uit 1985, maar het is duidelijk dat er veel mensen zijn die de show voor het eerst of nogmaals gaan bekijken. De voorstelling heeft als uitgangspunt het le ven van Willem zelf. Aange vuld met knap uitgewerkte zij sprongen ontstaat er een boei ende theatershow. Zijn hulpat tribuut is een groot rek met al lerlei schoenen of variaties daarop. Elk paar schoenen be licht weer een episode uit zijn leven. Willem Nijholt is in zijn Solo-programma van Willam Nijholt getiteld „Willem Nijholt". Muziek: Frana Ehlhart en Albert Veenendaal in het kader van de „Scheveningen zondagconcerten 1986". in het Cir custheater te Scheveningen, zon dagmiddag. element als hij kan zingen, dansen of acteren. Zijn talent is groot, zodat elk onderdeel kritiek kan doorstaan. Soms is Nijholt brutaal dan weer kin derlijk of ontroerend. Er zit vaart in de show zodat de tijd vliegt Zijn tweemansorkest bestaande uit Frans Ehlhart en Elbert Veenendaal is in staat om nu eens een beschei den combo te presenteren om dan weer een compleet sym- phonie-orkest uit de geavan ceerde apparatuur te toveren. Willem Nijholt is een theater man in hart en nieren die ons zeker verplicht is een vervolg op deze one-man show te be denken. Zondag, 26 oktober, wordt de serie „Zondagconcer ten" voortgezet met de „Musi calman" met Jos Brink, Frank Sanders en Lucie de Lange. ROB VAN DER MIJL Nog rond de eeuwwisse ling was een gemengde kunstavond, waarop meerdere artistieke disci plines ten tonele werden gevoerd, zeker geen uit zondering. Nadien gingen concertante muziek, to neel en dans veelal ge scheiden wegen. Het legendarische Gouden Danspaar Alexandra Radius en haar echtgenoot Han Ebbe- laar hebben deze vroegere tra ditie in ere hersteld door sa men met de Noorse pianist Ha- kon Austbö en de Nederlandse violist Christiaan Bor de boer op te gaan. De musici begelei den niet alleen de danskunste- Alexandra Radius an Han Ebbalaar ka Schouwburg, zondagavond. Het gezin van Ernst en Lena, dat met de zoons Ingemar en John het Standaard Hotel be woont, hebben wij al leren kennen in Lars Noréns „De nacht, de moeder van de dag". John is terug uit Stockholm, terug in een situatie die geen uitzicht heeft op verbetering. Vader is nog steeds aan de drank, broer Ingemar woont thuis om de zaak draaiende te houden, moeders kanker is verergerd: ze is stervende. Nieuw in deze aflevering is de huishoudster, Martha. In „Stil te" maken wij ze bijna vijf uur lang mee en toch leer je ze niet echt goed kennen. Evengoed is „Stilte" in de regie van Karst Woudstra een bijzonder in drukwekkend stuk. Er zijn sinds „De nacht" wat jaren verstreken. John heeft gedichten gepubliceerd en moet nu toch in de twintig zijn. Net als zijn vader heeft hij in een psychiatrische in richting gezeten. Hij is terug- fekomen in de impasse van et gezin van Ernst en Lena. Publiekatheaten „Stilt*" van Lara iNorén. Vertaling en regie: Karet Woudetra. Decor Qflarc Cnope. Met Ann Haeekamp, Anita Menial, Erie van der Donk, Herman Naber en Hein van der Heyden. Koninklijke Schouwburg, zaterdag 18 oktober. waarin volgens haar niemand ooit de waarheid wil horen. Lena moet wel: zij heeft nog maar een maand of drie te le ven. Maar dat lost weinig op. De huishoudster Martha is nog de meest normale van het stel en zij is hondsmoe. Geen won der ook, zij werkt, het gezin kletst en ruziet wat, het is ver schanst in oude vergane loop graven. „Stilte" biedt beklemming, goed gedoseerd en in een per fecte vorm gegoten. Woudstra geeft af en toe wat ruimte en jazzmuziek om adem te halen om vervolgens weer door te gaan met de misère. De quasi opgewekte alcoholische Ernst van Van der Donk is perfect tegenover de puberale, haast manische John van Van der Heyden. Herman Naber brengt een prachtige overge- controleerde Ingemar en Ha- sekamps bijna lucide Lena biedt in alle ellende een soort rust die slechts overtroffen- wordt door het nadrukkelijk fewone gedrag van Menists lartha. In het decor van Cnops waarin de hal van het hotel wordt verbeeld met twee rond gebo gen trappen, een stukje eetzaal en telefooncel en toilet -hoe goed herinner je je dan die lange rechte trap van de vori ge ontwerper, Gallis, nog- vin den veel moeizame gesprek ken plaats. De poging tot zelf doding van John is slechts een rimpeltje, dat in alle ellende gemakkelijk wordt platge walst. De drang van schrijver Norén om dit stuk te schrij ven, heeft tot een lang stuk en weinig stilte geleid. Wij zijn er misschien beter aan toe dan de schrijver en zijn personages. Toch beginnen zijn confronta ties onmisbaar te worden in het moderne toneel. PETER SNEL naars in de duetten, die voor hen door de choreograaf Nils Christe „op het lijf werden ge schreven", maar zii treden ook solistisch op, waarbij de vleu gel telkens naar een andere plaats op het podium wordt gereden. Het blijft enigszins jammer dat een klassieke dan seres als Alexandra program matisch ingeklemd zit tussen twee niet bijzonder inspireren de instrumentalisten en een fiartner die technisch haars ge- ijke niet meer is en wiens aandeel zich in hoofdzaak be perkt tot „lessen in liften". Choreografisch zijn 'deze pas de deux van opmerkelijke klasse. Christe is veelzijdig, subtiel en hij valt nooit terug op lege routine. Dat moet fijn dansen zijn voor Alexandra wier uitstraling getuigt van haar zich intens inlevende, dramatische persoonlijkheid. Vrolijk, schalks, koket en uit dagend in haar korte, lyrisch en zich als 't ware verliezend in tragiek en eenzaamheid in haar lange lijnen, maakt zij van de vier duetten „Strings", Necessarily So", „Duo Concer tant" en „La Notte" onverge telijke dansbeelden. Sfeervolle decors van Keso Dekker en Co Westerik en qua kleurstelling verrassende kostuums van Joop Stokvis accentueerden eens te meer dat de positieve kant van deze voorstelling vooral in het dansen was gele gen. En wat doet het er dan toe, dat Han en Lex samen hard naar de negentig lopen? Hun biologische conditie is zo danig, dat zij hopelijk nog ja ren met deze gemengde kunst avonden kunnen doorgaan. FRANK DELBOY bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU- ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): FX, Mad* by Illusion (12); 18.45, 21.15. wo. ook 13.45. EURO- CINEMA II: Top Gun (al); 18 45, 21.15. WO OOk 13.45. EUROCI NEMA III: American Nlnja (16); 18.30. 21.00. wo ook 14.00. EU- ROCINEMA IV: Color Purple (al); 20 00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA IV: Aaeepoee- ter (ai). wo. 14.00. LEIDEN a LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Running Scared (al); 19.00. 21.15. LIDO en STUDIO (Steenatraat 39. tel. 124130): The color pur ple (al); 20.00. Aliens (12); 14.30, 18.45, 21.15; Hannah and her slaters (al); 19.00. 21.15. ma. t/m wo. ook 14.30; Top Gun (al); Down and out In Bavarly Hills (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIA NON (Breestraat 31, tel. 123875): Nummer vijf leeft (al); 14.30, 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414); Sweet, Sweet Free dom (16); 14.30. 19.00. 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Sneeuwwitje en de zeven dwergen (al);. 14.30. NOORDWUK a LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, 01719-12800): Enemy Mine (al); ma. 21.15. D.A.R.Y.L. (al); 19.00. dl. 20.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Teachers (al); wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. dl. 19.00, 21.15. e CITY THEATER II: D.A.R.Y.L (al); tijden zie City I. e CITY THEATER III: Venom (12) tijden zlo City I. CITY THEATER IV: Hot Resort (al): 19.00, 21.15. Doll* avonturen In de Jungle (al). wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Witness (12); ma. t/m wo. 20.15. E.T. (al), wo. 15.45. KINDERVOORSTELLING Kuifje en het haaiemeer (Ned. (Jespr.) wo. 14.00. WASSENAAR e ASTRA (tel. 01751-13269): Terms of end ment (al). 20.00. KINDERVOORSTELLING Sneeuwwitje;, zo. 14.00. ZOETERMEER. PROMENADE 1.2 en 3: Top Gun (al); wo. 20 00. ma. dl. 19.00, 21.30. wo. 14.00. Short circuit (al); wo. 20 00. ma. 19.00. 21.30. Unc* upon a time in the west (12) dl. 20.00. The color purple (al) 20.00. OEN HAAG# ASTA 1 (Spul 27, tel. 463500): Aliëne (12); 14.00, 20.15. e ASTA 2 (Spul 27. tel. 463500): Top gun (al), 14.00, 18.45, 21.15. e ASTA 3: D* ka rate kid, deel II (al); 14.00, 18.45. 21.15. e BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): The color purple (al), 13.45, 20.00. BABYLON 2: The man with on* red shoe (al), 14.00. 19.15, 21.30. BABYLON 3: Big trouble In little Chins (12); 14.00. 19.00, 21.15. CI NEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): F/X, Murder by illusion (12); 14.00. 18.45. 21 30. NEAC 2: Wildcats (al) 14.00. 18.45. 21.30. e CINEAC 3: A nightmare on Elmstreet (16) 18.45, 21.30. ma. dl. ook 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Aliëns (12); 14.30, 20.15. METROPOLE 1 (Carne- gielaan, tel. 456756): Down and out in Beverly Hills (al) 14.00, 18.45. 21.30. e METROPOLE 2: Hannah and her sisters (al) 14.00, 18.45, 21.30. e METRO- POLE 3: Walt Disney's „Fanta sia" (al) 14.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 4: 9V» Weeks (16); 14.00, 18.45. 21.30. e ME TROPOLE 5: Abel (al) 14.00, 18.45. 21.30. ODEON 1 (He rengracht 13. tel. 462400): Run- ning scared (al) 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: Haunted ho neymoon; 13.45, 18.45. 21.30. e ODEON 3: Poltergeist II (16) 13.45. 18.45, 21.30. ODEON 4: The secrets of love (16); 13.45, 18.45, 21.30. e LE PARIS 1 (Ket tingstraat 12b, tel. 656402): Sex achter tralies (18); v.a. 12.00. e LE PARIS 2: Private teachter (18); v.a. 12.30. e HAAGS FILM- HUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1: Death of a sa lesman; 19.15. 21.45. Zaal 2: El amor brulo; 19.30. De wissel- wachter; 21.45. Zaal 3: dag. 19.30. 21.45. Tristana; ma. The criminal life of Archibald de Is Cruz; di. Slsana: wo. Filmcen trum Den Haag: e STUDIO 2000 (tel. 471656): Les compëres; dl. 20.30: Vooraf In De Uitkijk om 19.45: Filmgekkenhuis. 6 7 KRUISWOORDRAADSEL Horizontaal: 1. soort paard; 4. trek» luiting; 8. hulde; 10. sf>oedlg; 11. lei kemij met een kapje van chocolsdi 14. klein kind; 15. honingdrank; K karaat (afk.) 17. Inhoudsmaat; II niet grof; 20. plaaggeest; 22. kod baar pelswerk; 25. dwarshout een mast; 27. uitdrukking van ontk nlng; 28. walkant; 29. menselijke M rometer; 32. bedrog; 33. afgemat; 31 vervoermiddel; 35. l-vormlge gordijn roede. Verticaal: 1. besef; 2. nlet-tieskunó ge; 3. ernstig; 5. verbeterd Esperanto 6. eetlust; 7. wens bij het toedrink® 9. plezier; 12. voortreffelijk; 13. f* kelhuidlg dier; 17. streep; 18. slacht van mensen; 21. afbeeklifl 23. lang smal stuk; 24. vorm W neerslag; 26. putemmertje; 28. d* nke" ■SÜ OPLOSSING euio te :cds oe li tjexa -ge :ie6ei| 'pz tdaoj -g3 iZ ;sbj 81 tufll 11 'JQisaez ei -liue '2i uajd e i -g S :6je e :Mö9| 'Z t|huaq i :|eeo|lW •|[W ?p turen -ye tsoui ec tdau ZZ t6ooA *4® '62 '8Z t®eu LZ 'S3 'r J :ioo4 ZZ UU8I i -ei w 50Z9I f C.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 6