Pater Leopold Verhagen OESA
ervaart God in het kleine
Land van Belofte": bundel
liederen voor basisgroepen
aan tafel
£eid&c<3<M4taf
ACHTERGROND
fieuLeOomant
kerk
wereld
Op zoek naar de verdediging van de moraal
Opportunisme afgestraft
DIABETE
ISOVERJ
MAANDAG 20 OKTOBER 1986 PAGI
Blanke NC-kerk bespreekt apartheid
De synode van de machtige blanke Nederduitse Gereformeer
de Kerk (NG-Kerk) is vanmorgen begonnen met de bespre
king van het omstreden rapport „Kerk en samelewing", dat de
visie van de NG-Kerk op de Zuidafrikaanse samenleving
weergeeft. Het rapport, dat binnen het kader van de opvattin
gen van de regering over de apartheid blijft, legt de nadruk op
de verschillen tussen de bevolkingsgroepen in Zuid-Afrika,
maar erkent dat racisme zonde is. Voorts wordt toegegeven dat
er geen bijbelse rechtvaardiging is voor rassendiscriminatie.
Het rapport is opgesteld door een commissie van veertien per
sonen uit zowel de „verligte" als de „verkrampte" vleugel van
de NG-Kerk.
Actievoerders verstoren dienst echtpaar Goeree in Nijkerk
Actievoerders van onder meer de Utrechtse afdeling vah het
COC hebben zondagochtend in Nijkerk een dienst verstoord
van het echtpaar Lucas en Jenny Goeree. Het echtpaar werd
onlangs door de rechtbank in Zwolle schuldig bevonden aan
belediging van de joodse bevolkingsgroep. Waarschijnlijk een
actievoerder, die zich aanvankelijk verborgen hield onder de
ongeveer vijftig deelnemers aan de dienst, heeft het raam
opengezet, waardoor ongeveer twintig actievoerders naar bin
nen konden. Zij eisten een gesprek met de burgemeester, maar
vertrokken na sommatie daartoe door de politie. Het echtpaar
Goeree, dat wekelijks in Nijkerk een dienst houdt, zal een aan
klacht indienen. De dienst van volgende week zondag zal ge
woon doorgaan.
Een woord hoe sterk
ook uitgesproken heeft
nooit een been
gebroken.
Ivy Compton-Burnett
MGR. BAR:
Jongeren
moeten
vernieuwing in
kerk brengen
Bisschop R.Ph. B&r van Rot
terdam heeft zaterdag de jon
geren opgeroepen de presta
ties van de moderne weten
schap en techniek de kerk in
te brengen. Voor ouderen is
het vaak moeilijk de weten
schappelijke en technische
ontwikkeling te volgen, aldus
mgr. Bör zaterdag tot de
deelnemers aan de negende
landelijke ontmoetingsdag
van de Werkgroep Katholie
ke Jongeren (WKJ) in
Utrecht. De WKJ wil jonge
ren stimuleren tot bewustere
geloofsbeleving in trouw aan
de richtlijnen van het Twee
de Vaticaans Concilie, die
worden voorgehouden door
het kerkelijk leergezag.
Mgr. Bar hield de jongeren
voor dat de kerk de wereld
alleen kan bemoedigen als ze
met kennis van zaken
spreekt. Zo zijn volgens hem
die bisschoppelijke brieven
het meest geslaagd die tot
stand zijn gekomen na ge
sprekken met mensen die
met het vraagstuk dat in de
brief aan de orde wordt ge
steld, dagelijks te maken
hebben. Hij riep de jongeren
op actief te worden in orga
nen en raden van parochies
en bisdommen. De aartsbis
schop van Utrecht, kardinaal
dr. A.J. Simonis, ging voor in
een eucharistieviering.
Voorstanders
legalisering
echtscheiding
Argentinië
uitgesloten van
communie
De leden van het Argentijnse
parlement die in augustus
hebben gestemd voor de le
galisering van echtscheiding,
mogen niet meer tot de com
munie worden toegelaten.
Dit geldt echter niet voor
parlementariërs die zich
openlijk van hun „zonde"
distantiëren, zo blijkt uit een
herderlijk schrijven van de
Argentijnse bisschoppen. Ze
kwamen tot hun standpunt
na een bisschoppelijk beraad
over de kwestie van de echt
scheiding. Bekend is gewor
den dat een priester in het
bisdom Villa Maria in de pro
vincie Cordoba wegens zijn
standpunt over echtscheiding
uit het priesterambt is gezet.
Het Argentijnse parlement
heeft met 177 tegen 35 stem
men gestemd voor de legali
sering van echtscheiding, on
danks het heftige verzet van
het episcopaat.
Koreaanse
kerkleiders
mogen niet naar
Nederland reizen
Kerkelijke organisaties in
Nederland hebben ertegen
geprotesteerd dat de autori
teiten in Zuid-Korea twee
vertegenwoordigers van de
Koreaanse Raad van Kerken
hebben verboden naar Ne
derland te reizen. De kerk
leiders, dr. Kim So Young,
algemeen secretaris van de
Raad van Kerken, en ds. Oh
Jae Shik, directeur van het
oecumenisch centrum van de
Raad, wilden deelnemen aan
een internationale conferen
tie in Oegstgeest, die was be
doeld om het werk van de
Koreaanse Raad van Kerken
te ondersteunen. De protes
ten komen van de Raad voor
de Zending van de Neder
landse Hervormde Kerk, het
deputaatschap voor de zen
ding en het werelddiaconaat
van de Gereformeerde Ker
ken in Nederland.
Hoe kun je je nou door
God geroepen voelen en
priester worden. Op
welk gevoel stoelt dat?
Verklaar u nader.
„Beste Olivier, verklaar
mij nu eens hoe je zo
maar verliefd kan wor
den op een meisje?"
Een prikkelende vraag
stelling, die aan de orde
komt in het door Olivier
Koning aan pater Leo
pold Verhagen OESA ge
wijde portret, vroeger
een beroemde tv-per-
soonlijkheid door de ja
renlange, bijna speelse
dagsluitingen op KRO-
tv. Het portret is aan
staande woensdag te zien
op Ned. I om 23.20 uur
op VOO-tv.
Dit portret past in de VOO-
reeks „Passies", waarvoor op
de Utrechtse filmdagen de
onderscheiding Het Gouden
Kalf werd verkregen. Op la
tere data wordt de kijker
vertrouwd gemaakt met de
diepere drijfveren van figu
ren als architect Cees Dam,
robotkunstenaar Henk^ Gos-
ses, aan jazz verknochte Kit
ty en Hans en concertpianist
Geoffrey Madge.
Pater Verhagen werd gepakt
op zijn passie voor het verza
melen van reliquiën, restan
ten van heiligen, stukjes bot
en andere personalia.
Hij kwam tot deze verzame
ling na zijn pensionering.
Toen raakte hij zijn 32 lesu
ren per week kwijt. Hij
moest zijn tijd gaan vullen en
koos voor de tastbare devotie
van heiligenoverblijfselen.
Hij heeft kasten vol.
Pater Verhagen, nu 76, gaat
hier helemaal in op en op in:
„De protestanten gaan via
het Woord direct naar God.
Die hebben geen spulletjes.
Dat hebben de katholieken
wel. Zij bewaren zaken van
heiligen, scheppen daarmee
via die heilige een relatie
met de hemel waar zij ooit
hopen te komen. Een nuttige
relatie boven, een binnenko
mer is nooit weg".
Hemel
Pater Verhagen beschikt
over een prachtige bidstoel
voor een kwezel. Hij legt uit
wat een kwezel is. Dat is een
oudere vrouw, die haar leven
aan gebed wijdt en speciaal
voor eigen gebruik een bid
stoel liet maken en daarop
verblijft of er naar op weg is.
In een kastje daarin zit een
gebedenboek en in elk geval
een collectie rozenkransen.
Maar wil Veronica-Olivier
ook weten: hoe ziet die hemel
er uit? Heeft u daar een voor
stelling van?
Die heeft pater Verhagen
niet en die wil hij ook niet
hebben. Dan krijg je zulke
vreemde denkbeelden als
bordjes met zilveren lepeltjes.
Voor de beantwoording van
die vraag verwijst hij liever
naar Paulus, die liet weten,
dat geen oog heeft gezien en
geen oor heeft gehoord wat
God zijn getrouwen bereidt.
Olivier blijft doortasten met
zijn vragen. Hoe kun je me
nen bezitter te zijn van het
ware geloof als er zoveel an
dere geloven zijn die ook
denken de waarheid in pacht
te hebben? Is hij als priester
nooit verliefd geweest? Wat
moet je met de stilte in het
klooster, het klooster Mariën-
hage bij Eindhoven, waar de
pater verblijft en waar deze
opnamen werden gemaakt?
Als pater Verhagen al meent,
dat hij met ziin geloof het
ware geloof omhelst, moet hij
met zekerheid toch ook stel
len, dat alle andere geloven
ook grote stukken waarheid
bezitten, zoals de islamitische
Turk. Hij wou iets als jongen
van twaalf en besloot priester
te worden, op zijn negentien
de jaar zelfs kloosterling. Dat
sluit voor hem de beleving
van de liefde voor een vrouw
uit. Hij is in zijn jonge jaren
wel verliefd geweest op een
meisje, maar als je voor God
kiest is er voor een meisje
geen plaats. Met die conse
quentie van zijn keus voor
God had hij verder niet zo
veel moeite. Het meisje in
zijn jonge jaren huwde later
met een weduwnaar. En de
stilte in het klooster? Dat is
niet meer zo streng als vroe
ger, maar er wordt toch wel
de hand aan gehouden, want
in de stilte kun je God bin
nen je zelf horen spreken.
Pinnekes
Pater Leopold kan prikke
lende reliquiën tonen. Een
geselinstrument. Een riem
met aan de binnenkant pin
nen, die op het blote lijf ge
dragen moest worden. Pater
Verhagen vertelt: „Ik heb er
een die iemand mee kreeg
van zijn biechtvader. Om te
boeten. Bij elke beweging
deed dat pijn. De drager van
deze riem zei de pinnekes
aan de buitenkant te hebbpn
gehouden. Het was geen har
den anders. Dat is maar goed
ook. Want na de pijniging
ontstaat er behoefte jezelf te
vertroetelen en dat werkt
weer minder heilzaam".
Maar er zit ook veel namaak
bij. Daar is hij zich van be
wust. Alexandrië stond er tij
dens de kruistochten om be
kend, dat er een industrie
was, die aan de lopende band
reliquiën vervaardigde. Pater
Verhagen heeft zo'n falsifica
tie in zijn bezit. De onecht
heid deert hem niet. Hij schat
dit hoog in als een historisch
exemplaar van middeleeuwse
devotie. Hij koestert ook boe-
rengebeden, uit te spreken
tijdens onweer. Zo ook een
gebed, dat hij van zijn moe
der erfde. Zij beschikte over
de gave om brandwoden te
genezen. Zij sprak het gebed
uit en blies over de wond,
waarna deze voorspoedig ge
nas.
Over de wondere werken
van God komt hij niet uitge
sproken. Inkijkjes van een
door hem opgedragen gedia-
logeerde mis, waarin ook het
communiegebed, wisselen af
met beelden, waarin hij over
zijn geloof praat. Hij vertelt
hoe hij een keer een heilig
boek las en dat toen zijn oog
werd getroffen door een mi
nuscuul klein beestje, dat
over zijn lessenaar trippelde.
„Dat was zo klein, dat je te-
nauwernood kon zien dat het
zes pootjes had. Toch twee
meer dan de mens. Om er
achter te komen, wat de
voor- en de achterkant was,
moest ik wachten tot het
weer ging lopen. Op die mi
nuscule pootjes. Dat is toch
een wonder van de schep
ping. Heeft u er een andere
verklaring voor? Zo'n klein
beestje met alles er op en er
aan net als de veel grotere
olifant en dan ook nog uitge
rust met de apparatuur om
zich voort te planten.
Hij maakt er geen geheim
van. Hij ervaart God in alles
om hem heen, zelfs in het
kleinste. Voor zelfs de ge
ringste twijfel is daarbinnen
bij hem geen plaats.
TON OLIEMULLER
PRESENTATIE BIJ JUBILERENDE HAAGSE EKKLESIA
V)
Ter gelegenheid van het
twaalfenhalfjarig bestaan
van de Haagse Ekklesia, de
interkerkelijke basisgemeen
schap, is zaterdag in de Bart-
Kapel aan de Brouwers
gracht, een nieuwe liedbun
del gepresenteerd. Het boekje
„Land van belofte" is samen
gesteld door de Haagse musi
cus Jan-Willem van de Vel
de, jarenlang muzikaal bege
leider van de Ekklesia. Hij
maakte ook de melodieën bij
de teksten die door in totaal
tien dichters werden ge
maakt.
Volgens Ad de Keijzer, litur-
gist en pastoraal werker in
het bisdom Utrecht, dat
„Land van Belofte" liederen
biedt die in andere bundels
worden gemist en als zodanig
een uiting van kritiek is. Hij
vergeleek het nieuwe boek
met het Liedboek voor de
Kerken. In dat laatste staan
vooral liederen die het resul
taat zijn van theologisch den
ken, veel liederen zijn uit
drukking van het resultaat
van gelovig denken, maar
veel mensen hebben tegen
woordig behoefte aan teksten
die hun twijfels en vragen
verwoorden, die oproepen en
bemoedigen tot actie voor bij
voorbeeld sociale gerechtig
heid. De teksten die nu ge
bundeld zijn doen een appèl
op gelovigen om antwoorden
te zoeken en in actie te ko
men, tegenover het poneren
de en vaak dogmatische van
het Liedboek. Een kenmer
kend verschil is ook dat in
het Liedboek vaak de „ik
vorm" wordt gebruikt, ter
wijl in „Land van Belofte"
juist meer de „wij-vorm"
voorkomt.
De teksten van „Liturgische
Gezangen", het boekje van
Huub Oosterhuis en Antoine
Oomen, komen meer in de
sfeer van die in „Land van
Belofte", maar de muziek
van Oomen stelt eisen aan de
muzikale begeleiding waar
aan kleine groepen vaak niet
kunnen voldoen.
De bundel „Land van Belof
te" voorziet, aldus de samen
steller, in de behoefte zoals
die bestaat in basisgemeen
schappen en andere klein
schalige geloofsgroepen. Daar
komen niet alleen mensen
die uit de kerkelijke traditie
voortkomen, maar ook van
huis uit onkerkelijken die
zich voelen aangesproken
over wat de bijbel zegt over
de zingeving van het leven.
Voor dergelijke gemeen
schappen zijn heel andere
liederen nodig, aldus Van de
Velde, dan wat in de geves
tigde kerken wordt gezon
gen. Niet alleen wat betreft
teksten, maar ook naar melo
die. Hij heeft in zijn composi
ties geprobeerd het ritme van
de tekst als uitgangspunt te
nemen, met als resultaat het
doorbreken van de „maat-
harnassen" of de voorspel
baar-saaie ritmestructuren
van de meeste kerkliederen.
„Het gecomponeerde lijkt mij
een soort synthese tussen het
protestants melodie-karakter
en de rooms-katholieke (gre
goriaanse) vrijheid van rit
me", aldus Jan-Willem van
de Velde.
De bundel bevat teksten van
Henk Abma, Gea Boessen-
kool, Dick Groeneboer, Jan
Hofland, José Höhne-Spar-
borth, Jan van Opbergen,
Jan-Willem van de Velde en
Wiersinga.
LJTSEN KOOISTRA
Palestina in
vogelvlucht
Het heilige land is onderwerp
van talloze fotoboeken en nog
steeds verschijnen er nieuwe.
Zo kwam er bij Kok/Lannoo
ook weer één uit: „Het heilige
land in vogelvlucht". Het aar
dige van dit boek onder de
vele, zijn de luchtfoto's, de
„vogelvlucht". Daardoor ont
staat een nieuwe, verrassende
kijk. Wie bijvoorbeeld bij de
overblijfselen van de synago
ge in Capharnaüm, waar Je
zus predikte, heeft gestaan,
zal door de luchtfoto van de
ruïne een nieuwe dimensie
aan de beleving kunnen toe
voegen. Daarmee is ook al
aangegeven dat fotoboeken
van Israël zoals dit, vooral in
druk maken op mensen die
letterlijk in de voetsporen van
Jezus en zijn eerste volgelin
gen zijn getreden.
Het boek werd gemaakt door
twee fotografen: Sonia Halli-
day en Laura Lushington. De
teksten erbij, steeds uitgaand
van bijbelteksten, werden ge
schreven door Tim Dowley.
De Nederlandse bewerking
van de oorspronkelijke, En
gelse uitgave is van drs. J.
Kleisen. Het boek kost 39,50.
De Engelse schrijfster en filo
sofe Iris Murdoch heeft vrij
dagavond voor een overvolle
*Martinuskerk in Groningen
de Van der Leeuw-lezing ge
houden. Na het pleidooi van
de Poolse filosoof Leszek Ko-
lakowski twee jaar geleden
voor de christelijke gods
dienst, stelde Iris Murdoch
het belang aan de orde van
de moraal, van het goede en
schone zoals dat is uitgedrukt
in het christendom.
Op zoek naar een logisch
fundament voor d^ze opvat
ting ging Murdoch te rade bij
de klassieke filosoof Plato en
de middeleeuwse wijsgeer en
monnik Anselmus. Van de
laatste is het zogenaamde on
tologisch Godsbewijs afkom
stig, dat kort hierop neer
komt: „God is datgene wat er
überhaupt te bedenken valt
dat zo indrukwekkend, vol
maakt en groot is, dat het
niet mogelijk is dat er iets be
dacht zou kunnen worden
dat nog groter is dan God. Op
de veel gehoorde tegenwer
ping dat een gedachte slechts
in de geest kan bestaan ant
woordde Anselmus dat dit in
het geval van God niet op
gaat. Hij zou immers anders
niet perfect zijn.
Murdoch ging in op de vele
latere tegenwerpingen die tij
dens het leven van Anselmus
en latere filosofen, onder wie
Kant, gemaakt zijn ten aan
zien van de redenering van
Anselmus. Deze kritiek vindt
Murdoch niet zo belangrijk.
Het gaat haar er ook niet om
te bewijzen of God nu wel of
niet bestaat. Wat haar daar
entegen ter harte te gaan is
dat zij aanknopend bij de op
vattingen van Anselmus, een
fundament hoopt te vinden
voor het bestaan van het mo
reel goede en schone in een
wereld die van toevallighe
den aan elkaar lijkt te han
gen. Murdoch komt dan uit
eindelijk uit bij Plato. Voor
Anselmus was het goede in
de wereld een afspiegeling
van God. Plato stelt dat wij
het wezenlijke achter de
waarneembare wereld slechts
kunnen begrijpen door ze te
herleiden tot een idee. Ach
ter alle concrete huizen die
wij in de werkelijkheid zien,
kunnen wij ons het ideale
huis voorstellen. Deze ab
stractie is ook van toepassing
voor zaken die de moraal en
de esthetica betreffen. Zij zijn
ook weer afspiegeling van
hét ware en goede.
Het ligt voor de hand dat
Murdoch voor de contekst
waarin zij dat moreel goede
en schone tot in zijn hoogste
vorm uitgedrukt zag, als van
zelf terecht kwam bij de
christelijke traditie waarin
deze idealen hebben geleefd
en nog steeds zichtbaar zijn.
PAUL VAN VELTHOVEN
Babi ketjap met sajoer kool en rijst
chocoladevla met gember
Voor twee personen: 200 g varkenslap, 1 lepel olie, zout,
ui, knoflook, stukje prei, 1,5 dl heet water, djahé, ke
toembar, djinten, sambal, 1 lepel ketjap, 1 theelepel azijn
en bruine basterdsuiker,
ui, knoflook, 1 lepel olie, 500 g witte kool, 1 dj water,
zout, 2 lepels santen of gemalen kokos, sambal, djahé, 1
theelepel citroensap, stukje prei;
250 g droogkokende rijst;
0,5 liter melk, 20 g cacao, 45 g suiker, 25 g maïzena (of 0,5
liter chocoladevla), gember naar smaak.
Bak het in dobbelstenen gesneden vlees bruin in de olie.
Zout het vlees tijdens het bakken. Voeg de kleingesneden ui,
knoflook en prei toe en bak die nog even mee. Doe er ver
volgens het water bij met de kruiden, ketjap, azijn en bruine
basterdsuiker en laat de massa stoven tot het vlees mals is.
(De stooftijd is afhankelijk van de kwaliteit van het vlees
een kwartier tot een half uur). Maak de babi ketjap op smaak
af met de gebruikte toevoegsels.
Fruit de kleingesneden ui en knoflook goudgeel in de olie.
Bak al omscheppende de fijngesneden kool een paar minuten
mee. Voeg vervolgens water, zout, santen (of kokos), sambal,
djahé en citroensap toe en kook de groenten in een kwartier
gaar. Maak de sajoer ook af met de gebruikte toevoegsels en
schep er zeer fijngesneden prei door.
Zet de helft van de melk op. Meng cacao, suiker, maizena en
weinig koude melk tot een klontvrij papje. Schenk er wat
hete melk bij, doe het mengsel in de pan en laat de vla al
roerende een minuut koken. Voeg van het vuur de overige
koude melk toe. Meng de afgekoelde vla met stukjes gember
en iets van de gembersiroop.
JEANNE
De weinig verheffende taferelen rond de Amsterdam
minatie voor de Olympische Spelen in 1992 werden za
afgesloten met een ordinaire rel op Schiphol, waar vo
tegenstanders elkaar letterlijk in de haren vlogen. wi
ben geen behoefte daar veel woorden aan vuil te maki
feiten spreken voor zich.
We zijn wel verbaasd over de enigszins naïeve i
waarop tal van Nederlandse autoriteiten zich de vorigt
hebben laten verrassen door het optreden van een bet
lijk klein groepje nihilisten die er met schofferende at
zijn geslaagd de toch al minieme kansen van Amsterd;
lemaal de grond in te boren.
We weten toch al jaren dat dergelijke groeperinge
venredig veel invloed uitoefenen in ons maatschappel
stel. Nu Vonhoff c.s. er min of meer lijfelijk mee word
confronteerd, zijn ze zo ontdaan, dat maar meteen
voorgesteld lieden die in het buitenland ons land te s<
maken hun paspoort af te nemen. Gezien de emotie v
moment misschien wel begrijpelijk, maar niet dooi
want het gevaar is niet denkbeeldig dat een dergelijke
regel al gauw voert naar een situatie, waarin buitei
mentaire oppositie tegen gezagsdragers geen kans krij
VONHOFF c.s. doen er beter aan in ons land een gei
klimaat te bevorderen waarin geen behoefte ontst
weerzinwekkend te ageren tegen het opportisme, w
politici zich geregeld schuldig maken. Want dat dat la*
Lausanne is gebeurd staat buiten kijf.
EeN voorbeeld van opportunistisch denken vormt
reacties van Van Thijn/Vonhoff c.s. op het kleine
stemmen dat Amsterdam in Lausanne kreeg. Niet
uiteindelijk wat uitmaakt dat Amsterdam in de eers
wel de laatste ronde werd uitgeschakeld, maar het
schien goed er hier nog even aan te herinneren d«
Thijn zelf steeds heeft beweerd, dat Amsterdam vot
IOC-leden de tweede kandidaat was. De kansen va
hoofdstad zouden pas in de vervolgstemmingen
Voorwaarde was uiteraard wel de eerste ronde te ove
Ongetwijfeld mede als gevolg van de acties van Saar
ge gebeurde dat niet. Van Thijn c.s. hadden ook dat t
kunnen inschatten.
Of Amsterdam inderdaad de tweede kandidaat v
nooit worden achterhaald. Van Thijn, Vonhof, Van Af
die andere autoriteiten die in Lausanne in de weer
moeten zich daarover ook maar niet meer druk mal
kunnen beter maar weer gaan doen waarvoor ze ec
ingehuurd: het besturen van respectievelijk hun stad i
vincie. Daar is genoeg werk aan de winkel.
Buiig en veel
wind
DE BILT (KNMI) Van-
avond neemt de wind aan de
kust hier en daar tot storm
kracht toe. Ook in het binnen
land zijn er flinke windvlagen.
In de loop van de nacht neemt
de wind wat af, maar ook
morgen staat er nog een
krachtige zuidwesten wind,
die in de avond aan de kust
weer tot stormachtig kan toe
nemen. Het weer heeft verder
een buiig aanzien. In de mid
dag kan de buiigheid wat on
derdrukt worden bij het passe
ren van een zwakke rug van
hoge luchtdruk, 's Avonds
neemt de regenkans weer toe.
De temperatuurschommelin
gen zijn maar gering: van
nacht ligt het minimum rond
acht graden, het maximum
morgen is ongeveer twaalf
graden. Het stormachtige weer
van vanmiddag en vanavond
hangt samen met een storing
die over het noorden van ons
land naar Denemarken trekt.
Morgenavond bereikt een
nieuwe storing de noordelijke
Noordzee, het bijbehorende re-
gengebied bereikt dan ook ons
land.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor morgen en woensdag:
Zuid-Scandinaviëhalf tot
zwaar bewolkt en buien. Mid-
dagtemperatuur ongeveer 10
graden.
Britse eilanden: veel bewol
king en vooral morgen regen.
Middagtemperatuur van 10
graden in Schotland tot 15 in
de omgeving van Londen.
Benelux: veel bewolking en
perioden met regen. Middag-
temperatuur ongeveer 13 gra
den.
Duitsland, morgenochtend en
kele opklaringen, overigens
veel bewolking en perioden
met regen. Middagtempera
tuur ongeveer 14 graden.
Frankrijk: half tot zwaar be
wolkt en vooral in het noor
den regen. Middagtempera
tuur van 15 graden in het
noorden tot 22 aan de Riviera.
Alpengebied: half tot zwaar
bewolkt en vooral woensdag
later op de dag regen. Middag-
temperatuur ongeveer 15 gra
den.
Portugal, Spanje: zonnig, maar
in het noorden woensdag be
wolkt en mogelijk regen. Mid
dagtemperatuur van 20 graden
in het noorden tot 25 in het
zuiden en de Middellandse
zeekust.
Italië en Joegoslavische kust
droog en vrij zonnig. Middag-
tempertuur ongeveer 22 gra
den.
Diabetes (suikerzie
is een ingrijpende
aandoening die Roi
altijd en overal met
zich meedraagt.
begint het al als hij ins
moet spuiten. Niet
dag, maar de rest var
leven!
De wetenschap probi
een oplossing te vind
voor deze ongeneesll
ziekte. Steun dat weti
schappelijk onderzot
steun het Diabetes Fc
Nederland.
NATIONALE DIABETES'
10 t/m 16 NOVEMBER I
GIROREKENING 5766
t.n.v. OFN. AMERSFOOi