'Publieke druk opent cellen
SeidócSouAon
Praktisch omgaan met identiteit
aan tafel
ACHTERGROND
Blanke NG-kerk wil contact met gereformeerden herstellen
kerk
wereld
beroepingen
„Joden werden tot
woordvoerder Goerees"
Burgemeester legt uitspraak over
uitwijzing Tamil naast zich neer
Schoolwijzer
Barrières op de thuismarkt
Milieubescherming
£&tdóc6owq*ii
VRIJDAG 17 OKTOBER 1986 PAGINA!
De Nederduitse Gereformeerde Kerk in Zuid-Afrika (NG-
Kerk) wil het contact met de Gereformeerde Kerken in Ne
derland herstellen. De synode van de NG-Kerk aanvaardde
gisteren een voorstel waarin erop werd gewezen dat er on
danks het verbreken van de betrekkingen tussen beide kerken
in 1978 overleg over kerkelijke zaken mogelijk is. Tot de be
langrijkste pleitbezorgers van het voorstel behoort synodevoor
zitter prof. Johan Heyns.
Het voorstel van de NG-Kerk maakt overigens weinig kans
aangezien in maart dit jaar de gereformeerde synode in Lunte-
ren met grote meerderheid een voorstel voor herstel van de
contacten met de NG-Kerk verwierp. De synode van de NG
kerk beseft dat de Gereformeerde Kerken in Nederland zijn
ingebed in het algemene geestelijke klimaat dat in Nederland
heerst. Ze verwijt de Nederlandse kerk onvoldoende te doen
om aan dat klimaat het hoofd te bieden. De synode van de Ne
derduitse Gereformeerde Kerk (NG-Kerk) heeft het contro
versiële rapport „Kerk en Samelewing", dat een beoordeling
geeft van de politieke situatie in Zuid-Afrika, verwezen naar
een synodecommissie. Het rapport wordt algemeen beschouwd
als een poging van de NG-Kerk zich af te keren van haar
praktische en theologische ondersteuning van de apartheids
politiek. Hoewel in het rapport duidelijk afstand wordt geno
men van de vroegere manier van denken in de NG-Kerk, wij
zen waarnemers erop dat het niet veel verder gaat dan de hui
dige hervormingsplannen van de regering-Botha.
Er zijn veel mensen
die denken dat de
zondag een spons is om
alle zonden van de
week uit te wissen.
Henry Ward Beecher.
ROEMEENSE HOOGLERAAR OVER VERVOLGDE CHRISTENEN
Jaren achtereen zat hij een
zaam in een cel, zonder met
iemand te kunnen spreken.
Alleen zijn vrouw en zoon
mochten hem twee keer per
jaar twintig minuten bezoe
ken. Op die momenten was
hij zo gewend te zwijgen, dat
hij geen woord kon uitbren
gen. Nu, jaren later, vertelt
hij de mensen in het Westen
over zijn behandeling in de
Roemeense gevangenis, opdat
de christenen hier bewogen
blijven met hun geloofsgeno
ten in het Oostblok en opdat
ze hier voor hen bidden.
De nu 61-jarige prof. Calciu
heeft al met 5 eenentwintig
jaar als gevangene in Roeme
nië doorgebracht. In 1948
werd hij voor de eerste keer
gearresteerd. Hij was toen
student medicijnen en had
samen met andere studenten
in het geheim godsdienstige
bijeenkomsten bijgewoond.
De regering trad hard op te
gen deze ongewenste gods
dienstigheid. Meer dan
800.000 gelovigen werden op
gepakt waaronder vele pries
ters. Een kwart zou er het le
ven bij laten. De orthodoxe
patriarch Nicodim werd in
datzelfde jaar vergiftigd en
vervangen door een buigza
mer kerkelijk leider.
In de gevangenis maakte
Calciu kennis met het diepe
geloof van de priesters, die
tegen de harde aanpak van
het regime in bleven vast
houden aan hun geloof. Ze
wisten zelfs de andere gevan
genen te vertroosten. Dat
maakte indruk op Calciu.
Toen hij in 1964 werd vrijge
laten besloot hij daarom
naast zijn officiële studie
Frans in het geheim ook the
ologie te gaan studeren.
Na zijn studie begon hij zelf
theologie te onderwijzen. De
godsdienstige uiteenzettingen
sloegen aan. Vele studenten
bezochten de samenkomsten
ondanks de bemoeienissen
van de geheime politie. In
1979 kwam hier een eind
aan. Calciu werd gearres
teerd e% kreeg tien jaar cel.
Door uitnongering, vereenza
ming en contacten met crimi
nelen probeerden de autori
teiten Calciu op de knieën te
krijgen. Zonder succes.
Calciu besteedde veel tijd aan
het gebed. Met een vinger
kraste hij de dagen op de
muur van de gevangenis. En
elke zondag vierde hij de li
turgie. De bewakers lieten
hem begaan en dachten dat
hij gek was geworden. Ze be
grepen niet dat voor een or
thodox priester die liturgie
heel belangrijk is. "Ik cele
breerde de orthodoxe litur
gie. Daardoor wist ik me ver
bonden met de zichtbare en
onzichtbare kerk. De leven
den en de overledenen. Ik
werd bemoedigd door het
nuttigen van het brood. We
roepen God aan en we gelo
ven dat het brood in lichaam
van Christus verandert. Als
ie het brood gebruikt, ge
bruik je impliciet ook de
wijn, het bloed van Christus.
Zo had ik deel aan het hele
lichaam van Christus".
In augustus 1984 werd Calciu
mede nadat Westerse christe
nen zich met zijn lot hadden
bemoeid het land uitgezet. In
eigen land was hij gevierd en
in het buitenland zou hij
minder schade kunnen be
rokkenen, zo redeneerden de
autoriteiten.
Calciu is niet van.plan het zo
te laten lopen. Hij heeft de
belofte afgelegd over de hele
wereld te vertellen van de
toestanden onder christenen
achter het ijzeren gordijn.
Hij roept de mensen in het
Westen op voor hun medech
ristenen te bidden. Hij zelf
zegt daar op mysterieuze wij
ze veel aan te hebben gehad
in de gevangenis. Misschien
zijn er ook christenen die
brieven kunnen schrijven,
bijbels kunnen brengen en
voedsel. Want in Roemenië
heerst schrijnende armoede.
Verder wil Calciu overal de
publieke opinie mobiliseren.
Marxisme
Prof. Calciu heeft geen hoge
verwachtingen van officiële
con takten van Westerse met
Oosteuropese kerken alsof de
laatsgenoemden vervolgens
in eigen land de politiek zou
den kunnen beïnvloeden. De
vredesbeweging vergist zich
als ze daar mogelijkheden
ziet Volgens Calciu krijgen
de kerken in Oost-Europa
geen enkele kans zich poli
tiek te manifesteren. De ker
ken mogen alleen a-politiek
preken zonder in te gaan te
gen het officieel geleerde
staatsatheïsme. De overheid
rekent er wel op, dat men in
de eredienst bidt voor de
overwinning van het marxis
me.
Een dialoog als onlangs in
Boedapest gevoerd tussen
rooms-katholieke kerk en
marxistische ideologen mikt
alleen op een gunstige pers in
Prof. dr. Georghe Calciu Du-
mltreasa
het Westen, zo meent de Roe
meen.
Prof. Calciu, die tegenwoor
dig in Amerika woont, is en
kele'dagen in Nederland. Za
terdag bezoekt hij Ermelo
(twee uur in de Immanuël-
kerk). Maahdagavond om
acht uur tenslotte komt hij in
Alphen aan de Rijn (Triom-
fatorkerk).
Ontmoetingsdag
kath. jongeren
Morgen wordt in Utrecht de
negende landelijke ontmoe
tingsdag voor katholieke jon
geren gehouden. Het thema
luidt: jouw plaats in de kerk.
Kardinaal A. Simonis heeft
toegezegd de eucharistievie
ring te leiden. Ook mgr. R.
Bör van Rotterdam heeft toe
gezegd te komen. Hij zal het
thema nader bespreken. De
Ierse zangeres Dana, die in
1970 met het liedje All kinds
of everything het Eurovisie
songfestival won, zal optre
den. De organisatoren de
Werkgroep katholieke Jon
geren in Didam, Antwoord
nummer 1756, 6900 VV Di
dam, tel. 072 - 619.695.
stelt vooraanmelding op prijs.
De ontmoetingsdag heeft
plaats in zaal Maresca, (bij de
Veemarkthallen), Sartreweg
1-3 te Utrecht. Kosten 10,-.
Popieluszko-
plein
in New York
Een plein in de Pools-Ameri-
kaanse wijk in Brooklyn,
New York, zal worden ver
noemd naar Jerzy Popielusz-
ko, de rooms-katholieke
Poolse priester die twee jaar
geleden door de geheime
Poolse politie werd ver
moord. De burgemeester van
New York, Edward Koch, zal
zondag de herdenking van
Popieluszko leiden en de
nieuwe naam van het plein
onthullen. Popieluszko was
een aanhanger van het ver
boden vakverbond Solidar-
nosc. Zijn graf in Warschau
is een pelgrimsoord gewor
den voor duizenden rooms-
katholieken.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Bergen (NH), B.J.Stob-
belaar te Zeevang.
Bedankt voor Nieuwe Tonge,
drs.W.J.Op 't Hof te Ouddorp.
Beroepen: te bergen op zoom, J. H.
van Hunnik te Aalten; te Eemnes-
Buiten. T. Ouwerkerk te Ijzendoorn.
Vrije Evangelische Gemeenten
Beroepen te Den Haag, H.G.Dekker
kandidaat te Utrecht.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Hoogstede (West Did)
P.J.Van Rooyen, laatstelijk predi
kant bij de Presbyterian Church
Quebec in Canada, wonende te De
Bilt, die dit beroep heeft aangeno
men.
Gereformeerde Kerken vrijge
maakt
Beroepen te Broek op Langedijk,
G.Treurniet, kandidaat te Berkel en
Rodenrijs.
Christelijke Gereformeerde Ker-
„Een feuilleton zonder einde met
het evangelistenechtpaar Goeree
als hoofdpersoon en triomfator".
Zo kwalificeert het Nieuw Israe-
lietisch Weekblad (NIW) de ont
wikkelingen rond Lucas en Jenny
Goeree. De joodse gemeenschap
had zich afzijdig moeten houden
bij het proces tegen de Goerees,
vindt de krant. „Nu is ze woord
voerder geworden van het echt
paar". De Goerees danken hun
grote bekendheid aan onder meer
joodse organisaties. Ze hebben
daardoor „meer bereikt dan ze
ooit hadden kunnen dromen".
„Als de joden al een rol hebben in
„het Goeree-feuilleton" en in het wij
zigen van christelijke denkbeelden,
R. Naftaniël
dan ligt die geenszins in het procede
ren en woordvoerder zijn", vindt het
NIW.
De krant noemt het verder „onbegrij
pelijk" dat het Overlegorgaan van Jo
den en Christenen in Nederland
(OJEC) en het Centrum voor Infor
matie en Documentatie Israël (CIDI)
niet hebben voorzien wat stond te ge
beuren. „Het is duidelijk dat een deel
van de joodse gemeenschap, ondanks
bijna vier eeuwen in Nederland, zo
afgesloten leeft dat het nog steeds niet
bekend is met de christelijke gedach
te".
Volgens directeur R. Naftaniël van
het CIDI is het nooit de bedoeling ge
weest de Goerees zelf te bestrijden,
maar gaat het om hun ideeën. Verder
wilde het CIDI met de aandacht voor
de kwestie Goeree de discussie binnen
de kerken aanzwengelen. „En met
succes, denk ik", aldus Naftaniël.
Burgemeester mr. E. Wilmink van
Lochem zet geen handtekening on
der de lastgeving van de Zuthense
rechtbank waarin staat dat de Tamil
Ambalavanar Sridaran het land
dient te verlaten. De Tamil heeft
deze week op initiatief van de Lo-
chemse kerken asiel aangeboden ge
kregen in de Remonstrantse kerk in
Lochem. De Zutphense rechter
kwam deze week tot de conclusie dat
de man terug moet keren naar West-
Duitsland waar hij zijn zaak in hoger
beroep moet afwachten.
De burgemeester is er echter niet
van overtuigd dat de uitspraak van
de Lochemse rechter juist is. „We
moeten de wet toepassen maar er
moet wel sprake zijn van rechtsge
lijkheid. Daar is nu geen sprake
van", zo zei Wilmink. De Lochemse
burgemeester meent dat de richtlij
nen van het ministerie van Justitie
onjuist zijn geïnterpreteerd door de
Zutphense rechter en daarom niet
van toepassing zouden zijn op Srida
ran. Wilmink baseert zich op een
uitlating van een ambtenaar van
Justitie die gezegd heeft dat de uit
spraak van de Zutphense rechter
niet spoort met het beleid van het
ministerie van justitie.
Woordvoerder V. Holtus keurt de
actie in Lochem af, maar vindt niet
dat de zaak niet op de spits gedreven
moet worden. „We voeren geen poli
tiek razzia's in kerken. We wacnten
maar af. Ik kan me niet voorstellen
dat hij eeuwig in een kerk zal blij
ven. Een onafhankelijke rechter
heeft een uitspraak gedaan. Wie zich
daar niet bij neerlegt, heeft weinig
waardering voor de rechtspleging
aldus Holtus.
Voor een paar honderd Tamils geldt
een herzieningsprocedure. Zij krij
gen van Justitie het voordeel van de
twijfel en mogen - nadat ze nul op
het rekest hebben gekregen - hier
wachten totdat de asielaanvrage is
herzien. Tien tot twaalf gevallen
worden teruggestuurd naar West-
-Duitsland waar ze op de uitslag van
de herzieningsprocedure moeten
wachten. De herzieningsprocedure
van de man in Lochem gaat door,
maar hij krijgt in West-Duitsland be
richt over de uitslag. Zijn geval is
dermate duidelijk dat er geen reden
is hem langer in ons land te hou
den", aldus de woordvoerder.
Het bezig zijn met de eigen
identiteit komt in het bijzon
der, confessioneel onderwijs
steeds meer in de belangstel
ling te staan. Voor een ge
loofwaardig voortbestaan, uit
bittere noodzaak misschien
ook wel. In het protestants-
christelijk onderwijs wordt
hier al geruime tijd sterk op
aangedrongen (met name
door de Unie „School en
Evangelie"). Ook in het r.k.
onderwijs ontstaat op dit ge
bied de laatste tijd steeds
meer beweging.
Op 5 oktober j.l. werd voor
de tweede maal, onder auspi
ciën van de Nederlandse Ka
tholieke Schoolraad, een On-
derwijszondag georganiseerd.
In veel r.k. erediensten werd
die zondag met name aan
dacht besteed aan het katho
liek onderwijs. Nu zou die
naam „Onderwijszondag"
kunnen worden opgevat als
een van bovenaf bestuurde
bezinning-aan-de-basis op de
katholieke identiteit van on
derwijs en opvoeding. Dat is
volgens de organisatoren per
se niet het geval. Men beoogt
veel meer dat die bezinning
regelmatig plaatsvindt, in
welke vorm of gedurende
welke tijd dan ook.
Het College van Bisschoppe
lijk gedelegeerden voor het
Katholiek Onderwijs (die je
in elk bisdom in ons land
hebt) heeft een handreiking
voor die bezinning uitgege
ven. Men realiseert zich ter
dege dat niet alle onderwijs
gevenden meteen te porren
zijn voor zulk een bezinning.
Ik heb zelf die ervaring ook
wel. Eén van de bezwaren
die ik wel eens hoor is: we
hebben het al zo vaak gepro
beerd, en het leidde vaak tot
bijzonder weinig praktische
resultaten. Een oorzaak daar
van was, dat men vaak bleef
steken in theoretische, ab
stracte redeneringen. Men
kwam met „de theorie" niet
klaar, laat staan dat men
vandaar tot een meer concre
te vertaling in de praktijk
kwam.
Evenals de Unie „School en
Evangelie" bevelen de Bis
schoppelijk Gedelegeerden
nu aan bij de praktijk te be
ginnen. Men noemt dat wel
de zogenaamde inductieve
methode,. Maar er zijn nog
andere obstakels om tot zo'n
bezinning te komen. Ik citeer
hiervoor (en ook verderop in
dit betoog) uit twee brochu
res die door de NKSR (tel.
070-46.92.19) ten behoeve van
die bezinning zijn uitgege
ven. De titels luiden: „Ge
sprekken over de levensbe
schouwelijke grondslag van
de katholieke school in de ja
ren tachtig" en „Praktisch
omgaan met eigen identiteit".
„Uit ervaring weten wij", zo
schrijft men, „dat in het ver
leden de bezinning niet zel
den dood liep op de angst
voor een polarisatie binnen
het team: voor een welles-
door drs. K. de Jong Ozn.
nietes-sfeer, die met name
kón ontstaan als de discussies
al te zeer blijven hangen bij
het wèl of niet aanwezig
moeten zijn van formele ka
tholieke kenmerken".
In praktisch alle protestants-
christelijke scholen die ik
ken, vraagt men van de do
centen de grondslag dan wel
de doelstelling van de school
te onderschrijven (een enkele
maal: te respecteren). In r.k.
scholen ligt dat, naar mijn er
varing, moeilijker. Met name
ook, omdat er op die scholen
nogal wat docenten in de
loop der jaren „van kleur zijn
verscholen". Dat komt, zij
het in mindere mate, hier en
daar op protestants-christelij
ke scholen ook voor. Hoewel
men hier, vooral in gegroeide
situaties, verdraagzaam mee
om moet gaan, blijf ik toch
van mening dat in adverten
ties van rooms-katholieke
dan wel protestants-christe
lijke scholen zou moeten blij
ven (of komen te) staan:
„Van sollicitanten wordt ge
vraagd dat zij het r.k. (dan
wel p.c.) onderwijs uit over
tuiging willen dienen"(!)
Terug naar de bezinning. De
organisatoren van de Onder
wijszondag nodigen school
teams uit „om in de loop van
het schooljaar een dag, of
tenminste een flinke halve
dag uit te trekken voor de
vraag, door welke waarden
onze katholieke school nu ei
genlijk gedragen wordt". En
zij geven daarbij ook een
handreiking om bovenbe
schreven impasses te omzei
len.
Men beklemtoont het nog
eens: „De bereidheid om met
volharding iri gezamenlijk
heid de „eigen keuzes" te
verhelderen en te ontwikke
len zou weieens méér het
kenmerk van een katholieke
school kunnen zijn dan de
toepassing van formeel-ka
tholieke criteria, die de ho
righeid van de school aan de
normen van de samenleving
onverlet laat".
De organisatoren stellen voor
als gespreks-items te kiezen:
1. de relatie van de leraar
met zijn leerlingen; 2. de wij
ze waarop de leraar met zijn
vak omgaat.
Dit zijn inderdaad twee be
langrijke onderdelen van het
beleven van de identiteit van
een confessionele school. Het
gaat om „sporen van een
Evangelische levenshou
ding". Daarbij gaat het er
niet om „het eigene van de
katholieke school zo te bepa
len, dat het onderscheid met
scholen van andere richtin
gen zonneklaar wordt". Im
mers: „de katholieke school
ontleent haar bestaansrecht
niet aan een dergelijk aan
toonbaar onderscheid". Het
gaat er bij r.k. en p.c. scholen
steeds in de eerste plaats om,
aan te tonen dat er een dui
delijke relatie bestaat tussen
het geproclameerde uitgangs
punt en de praktijk van het
onderwijs. Zolang ouders van
dat duidelijk geïdentificeerde
aanbod gebruik willen ma
ken, heeft de school be
staansrecht.
„Katholiek timmeren bestaat
niet", zegt men in één van de
brochures. Maar, voegt men
er terecht aan toe: „ook in de
„harde sector" van het on
derwijs is wel degelijk iets
aan de orde als: hoe kijk je
tegen de wereld aan en laat
je de leerlingen kijken?" Zie
hier een enkel punt uit een
interessante handreiking.
Moge het r.k. onderwijs er
baat bij vinden. Ook het p.c.
onderwijs kan er veel van le
ren. Er is nog een lange weg
te gaan.
Zuurkoolschotel - hopjesvla (vegetarisch)
Nodig voor twee: 250 g witte bonen, zout, 0,4 kg zuurkool,
1 grote ui, 10 g margarine, paprikapoeder, 0,5 tot 1 kg
aardappelen, melk, 1 ei, peper, nootmuskaat, zachte mar
garine, paneermeel, 20 g margarine;
75 g suiker, 0,5 liter melk, 25 g maizena, oploskoffie naar
smaak, pakje vanillesuiker.
Was vanavond de witte bonen een keer en zet ze vervolgens
onder koud water met weinig zout weg. Kook de bonen mor
gen in dat weekwater in een uur gaar. Doe de zuurkool bij de
gare bonen en laat het mengsel nog een kwartier koken.
Smoor de grofgesneden ui in de margarine langzaam gaar en
breng hem op smaak met zout en paprikapoeder.
Kook de aardappelen gaar, giet ze af en stamp ze fijn. Klop
het ei los met een paar lepels melk, voeg wat gestampte aard
appelen toe en roer het mengsel door de rest van de aardap
pelen. Doe er vervolgens zo veel melk bij dat het een soepele
puree wordt. Roer de aardappelpuree luchtig en doe er naar
smaak zout, peper en nootmuskaat bij.
Vet een ovenschaal in met zachte margarine en leg er de
witte bonen met zuurkool en wat kookvocht in. Spreid daar
over de gesmoorde ui en bedek die met een glad afgestreken
laag puree. Strooi een dun laagje paneermeel over de puree
en verdeel daarop de laatste portie margarine. Zet de schaal
ongeveer drie kwartier in een oven die op 5 of 200 staat om
op te warmen en een korstje te krijgen.
Laat de suiker in een droge braadpan smelten en lichtbruin
worden. Wacht tot de helft van het suikeroppervlak bruist,
voeg een lepel koud water en direct daarna de melk toe.
Laat de karamel op een kleine pit oplossen. Bind de kara-
melmelk met een papje van maizena en weinig koud water.
Voeg van het vuur de oploskoffie en vanillesuiker toe en laat
de vla koud worden.
JEANNE
VOORLOPIG blijft één grote Europese thuismarkt van 3
miljoen consumenten zonder handelsbelemmeringen nog d
schone wensdroom, zo bleek deze week op een congres
het Nederlands Normalisatie Instituut. Het ontbreken
werkbare Europese standaardnormen dwingt de Nederland
exportbedrijven nog steeds een rijke variëteit aan artikel
te produceren en dat schroeft de produktiekosten nodell
op. Een bedrijf als Philips ondervindt dagelijks aan den liir
dat er nog steeds geen sprake is van één Europa.
Ook de enorme papierwinkel aan de grenzen speelt
bedrijfsleven parten. Hoewel de Europese Gemeenschap tc
niet van vandaag of gisteren is, moet aan de grenzen tu:
de EG-landen nog steeds een onbegrijpelijk groot aantal
pieren worden ingevuld, die onderling op onderdelen
welijks iets, maar toch net voldoende verschillen om de fJ
maliteiten tot een tijdrovend karwei te maken. Vrachti
genchauffeurs zijn daardoor vaak twee tot vijf keer zo laj
onderweg als eigenlijk nodig is. De administratieve roi
slomp en het daaruit voortvloeiende tijdverlies kost Ne<
landse ondernemers miljarden per jaar. Philips alleen al li
daardoor een schade van ongeveer drie procent van de ja;
omzet.
Het is even onbegrijpelijk als onaanvaardbaar dat de EG
nog steeds niet in is geslaagd deze belemmeringen in het
derlinge handelsverkeer uit de weg te ruimen. Het zal ze]
nog tot 1992 duren voordat in Europa een harmonisatie i
de voorschriften kan worden bereikt. Maar dan nog zal
van handelsverkeer zonder overbodige formulieren g<
sprake zijn. Dat blijft helaas verre toekomstmuziek.
MeT een wetsvoorstel voor de invoering van een milieu!
fing op brandstoffen heeft de nieuwe minister van milieul
heer, Ed Nijpels, deze week nog eens extra benadrukt dat||
ons land de vervuiler betaalt. Gaat het parlement ermee a
koord, dan zal een aantal bestaande heffingen, die per ji
zo'n tweehonderd miljoen gulden opbrengen, worden vj
vangen door één nieuwe, waardoor jaarlijks honderd milji'
gulden meer in de schatkist vloeit. Met de driehonderd xi
joen gulden van de „Nijpels-heffing" kan precies de hi
worden betaald van het bedrag dat de bescherming van 1
milieu ons nu al jaarlijks kost. En het zit er dik in dat
bedrag van zeshonderd miljoen gulden in de komende jai
niet toereikend zal zijn.
DiE rekensom toont aan dat minister Nijpels in navol;
van zijn voorganger Winsemius terecht naar wegen zoekt
de aanslag op de algemene middelen niet te groot te lal
worden. Tevens blijkt daaruit dat de milieubelasting, die J
pels per 1 juli 1987 wil laten ingaan, in de daarop volgei
jaren nog wel eens een keer omhoog zal moeten. Het zal
moeite kosten te voorkomen dat hij gaat overvragen,
slotte staat ons al per 1 november, ter compensatie vanje
sterk gedaalde aardgasopbrengst, een tijdelijke accijnsvei"
ging van ongeveer zeven cent te wachten. Zijn voorgesb
heffing met bijvoorbeeld 2,8 cent per liter benzine zal di^
om niet veel hoger kunnen. Het blijft overigens voorals'
de vraag hoe lang het tijdelijke karakter van die belastingc
duren.
P
LKijk eens in de 'Uit'bijlage,
dan krijgt u de smaak te pakken! I
Geleidelijk meer
wind
DE BILT (KNMI) Een ho-
gedrukgebied boven noord-
Duitsland trekt het komende
etmaal naar oost-Europa weg.
Oceaanfronten dringen gelei
delijk in onze richting op. De
komende nacht en het grootste
deel van morgen, wordt ons
weer nog bepaald door het ge
noemde hogedrukgebied. Van
avond en vannacht komen
flinke opklaringen voor, gun
stige omstandigheden voor het
waarnemen van de maansver
duistering van vanavond. Bij
een matige zuidoosten wind
zakt het kwik tot een graad of
6. Morgen wordt eerst nog
vanuit Frankrijk droge lucht
met opklaringen aangevoerd.
Bij zonnige perioden wordt het
in de middag rond 15 graden.
Later op de dag neemt de be
wolking toe. Deze bewolking
vormt de inleiding tot een
wisslvallig weertype met nu
en dan regen en veel wind.
Vooruitzichten voor zondag tot
en met woensdag: perioden
met regeh en af en toe veel
wind. Middagtemperatuur on
geveer 14 graden.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor morgen en zondag:
Zuid-Scandinavië: vanuit het
westen toenemende bewolking
en vooral zondag op veel
plaatsen langdurig regen. Mid
dagtemperatuur tussen 10 en
15 graden.
Britse Eilanden, Ierland: mor
gen in zuid- en oost-Engeland
nog perioden met zon. Overi
gens veel bewolking en gerui
me tijd regen. Middagtempera
tuur van 10 graden in het
noorden tot 17 in het zuidoos
ten. Veel wind.
Benelux: droog en perioden
met zon. Zondag vanuit het
westen toenemende bewolking
en later op de dag geruime tijd
regen. Middagtemperatuur
omstreeks 14 graden.
Duitsland, wolkenvelden,
de meeste plaatsen droog. 2
dagavond in het noordwe
mogelijk regen. Middagten k
ratuur tussen 10 en 16 graf
Spanje, Portugal: wissel
bewolkt en een enkele
Middagtemperatuur tussenE
en 23 graden.
Italië, Joegoslavische kustr
rioden met zon en op de mc
te plaatsen droog. Middagtf
peratuur van 17 graden in
noorden tot 24 in het zuid^t
r
Alpengebied: wolkenveld'
op de meeste plaatsen din
Middagtemperatuur tusser k
en 17 graden.
Frankrijk, wisselend bewju
en nu en dan een bui. Midi
temperatuur van 14 grade E
het noorden tot 17 in het
den.
Vlissingen l.bew
Malaga
Mallorca
Malta
Moskou
MUncher
12
19