Omwegen Een rit per electrische tram van Haarlem naar Leiden: de Bollenlijn VLIEGEN ZONDER VLIEGTUIG, NU OOK VOOR MANAGERS ■LEIDEN OMGEVING QeidwQowumt VRIJDAG 17 OKTOBER 1986 PAGINA 13 tegenkomen.' Ik bi n boreikbaar - 12 22 44 op toestel 10. door Ton Pictcrs LATEN WEER NOG MAAR EENS VAN SMULLEN: EEN EPOS VAN AMPER 20 JAAR rails hun genummerd ver haal vertellen. Er is veel her kenbaars bij voor degenen die met die tram geleefd heb ben. Allereerst was er de stoomt- ramlijn: Leiden-Hillegom ging „open" op 16 mei 1881 en het gedeelte Hillegom- Haarlem een maand later. Wringen door de bocht, maar in alle gemoedelijkheid, met een apart compartiment voor de Bollenstreekse jeugd die in de stad naar school moest. Er waren jongens bij die zoals de overlevering, bij monde van een overlevende, vertelt van de conducteur zelf kaartjes mochten knip pen. Ons kende ons, in die stoomjaren. Eind 1932 werd, na veel strubbelingen, de elektrische lijn in bedrijf ge nomen, op 2 januari '49 reed de Blauwe over de eiken dwarsliggers voor het laatst door de Bollenstreek, met in het kielzog de vermaledijde bus die voortaan de dienst ging uitmaken. Dierbare kolossen In nog geen 20 jaar werd het epos geschreven van de A 611-612, van de A 317- B 301, van de cardanwagen A 357 B 307, van de blauwe reuzen A 515 en B 500, kortom van al die nu historische rijtuigen in optima forma. Zie ze rij den en stilstaan op het glan spapier van Van Kamp's pakkende getuigenis, en snuif nog eens de sfeer op van een voorbij tijdperk. Het lijkt net of die dierbare ko lossen er nog steeds zijn. Grote belangstelling voor de overtocht over het Oegstgeesterkanaal bij het Groene Kerkje. Juni 1945. Opbreken, in Lisse Noord, van het traject Sassenheim-Heemstede; 8 maart 1950. Dat er ooit trams in deze con treien van geestgronden ge reden hebben blauwe en gele, in de meest uiteenlo pende series met geheel ei gen nummers, motorwagens en tramstellen, kruisende trams en trams die elkaar pa rallel passeerden, extra trams, zelfs trams met open zomerrijtuigen (HTM) en ook cardan- en schamelwagens en werkmotorwagens en fin, dat zich dit allemaal in enkele tientallen jaren tijd, globaal tussen Den Haag, Leiden, Haarlem en Amster dam, heeft afgespeeld, dat willen we nog best weten. Volgende maand november is het 25 jaar geleden, dat tus sen Leiden en Den Haag de laatste Blauwe Tram reed, tot veler verdriet en hartezeer. In de Leidse Breestraat prij ken nu in verscheidene eta lages schilderijen met blauwe afbeeldingen van die onver getelijke tram. Nog even de herinnering aan zoveel rij dend en beklemmend schoons ophalend. Veel eerder dan 1961 waren er al tramlijnen opgeheven. Zo verloor de Haarlemse bin nenstad bereids in 1948 z'n stadslijn.Toen naderde de onttakeling ook de Bollen streek. „Rail was out". Daar was het in 1953 voorgoed af gelopen met die ouwe Blau we. Ondankbaar nageslacht, dat zo onbarmhartig om sprong met de geëlektrifi ceerde erfenis van zijn voor vaderen. Maar nog steeds gaan veler gedachten uit naar dat magnifieke tram- tijdperk en nog altijd zijn er fanaten die weigeren er een punt achter te zetten en al maar prachtige platenboeken blijven samenstellen en hun onwrikbaar geloof in de tram belijden. Zo was er begin van dit jaar de heer Ad van Kamp. een doorgewinterde maar verder vrij onschuldige tram-offici al, die met zijn liefde slechts één kant op kon en op ruim 150 bladzijden „een rit per electrische tram van Haar lem naar Leiden" maakte. Dat was dus de Bollenlijn, die tevens voor hem een gat in de markt betekende aange zien er maar, althans op foto- gebied, weinig aandacht aan de lijn Haarlem-Leiden was besteed. Dit boek van Van Kamp kwam in februari uit en de eerste oplage is inmid dels uitverkocht. Een tweede oplage is verschenen en de auteur-samensteller van „de rit" kon nog wel wat „stroom" gebruiken en daar heb je dan een bespreking in de krant voor nodig. Het is een vrij opwindende Tramlijn Begeerte geworden. In elk geval valt er over het bijeengebrachte fotomateriaal niet te klagen: Ad van Kamp laat de Blauwe, Boedapester of geen Boedapester, zowat bij elke halte tussen Haarlem en Leiden stoppen. Bijgevolg zie je die NZH-wagens in praktisch alle standen op de had) de klim naar het be faamde Klinkenberg-viaduct, waar in de buurt nog weieens bommen en granaten vielen of vanuit de lucht gemitrail leerd werd. Dat was de tijd, dat ook trams door de geal lieerden werden beschoten en er, „voor een goeie zaak", onder de passagiers doden en gewonden vielen. Ook hier was het wachten op de Blau we tegenligger, evenals bij het Groene Kerkje in Oegst- geest. Daar trof je ook vaak een overbezette „Bollentram" aan, op weg naar de bloeien de velden. Of reed er de Bloemenexpress Den Haag- Lisse. Dan zag je de NZH met man en macht en een gecon centreerd aantal paarde- krachten aan het werk. Over voor een stuiver Overigens werd in oktober '44 de brug over het Oegst geesterkanaal door „oorlogs handelingen" grondig opge blazen, c.q. vernield. Nog een jaar later onderhield daar een schuit, bediend door NZH-personeel, de verbin ding tussen de noordelijke en zuidelijke oevers. Trampassa giers gratis; de niet-passa- giers betaalden voor de over tocht een stuiver, of liepen over een stel smalle pijpen koelbloedig naar de over kant, waar een tram gereed stond om de mensen verder te vervoeren. Pas in januari '46 was de normale toestand weer hersteld. Onderwijl zijn we met Van Kamp Leiden genaderd. Kijk, daar heb je de „Leid- sche stadsdienst met motor wagen A 307 aan het eind punt Leidsche Buurt". De Leidse stadstram werd op 7 oktober 1960 opgeven. Een pijnlijke zaak, waar we nu maar eindelijk eens zand over moesten gooien. Vaar wel ook Bollenlijn. Het was mooi geweest. Wie, tussen haakjes, herinnert zich nog de „open zomerrijtuigen in de winter", toen door benzi- neschaarste het autoverkeer in de oorlog geheel kwam stil te liggen en het vervoer per tram zeer sterk toenam? Niet allemaal tegelijk. Het waren trouwens wagens van de Haagse Tramweg Mij, die als vreemde gele eenden in de bijt allercollegiaalst door de NZH per „blauwe" rail van Haarlem naar de residentie werden vervoerd. Van 1948 tot 1961 reed omtrent Leiden de Crossley-autobus: wit dak en met een donkergroene band onder de ruiten; de zus termoordenaar van de Blau we Tram. Nou ja, moorde naar. Je had ook een „Gooise moordenaar", even vör de oorlog. Maar dat was nota bene een tram; onder stoom nog wel! Ad van Kamp vertelt nog veel meer over zijn troetel kinderen op de Bollenlijn. Hij biedt nogmaals zijn gedetail leerde, geschiedschrijving te koop aan. Ik kan slechts het aanschaffen van die „Rit per electrische tram van Haar lem naar Leiden" warm aan bevelen. Ga zitten en rij en schrei mee.... Extra tram uit Leiden wegens bollendrukte. Boedapesterstel A 406- B 409; Lisse, Vierkant, 17 april 1948. Rijden we nog even een eindweegs met Van Kamp mee. En passant terwijl de A 615-616 B 25 óp weg naar Leiden in volle vaart het Bennebroeker Duin door snijdt vertelt hij van het Duitse „Orts Lazarett" bij Heemstede Sportpark (good old RCH) in de oorlogsjaren, toen de tram nog reed, vlak vóór de hongerwinter. „Het trampersoneel was niet altijd even beleefd tegen de Duitse trampassagiers. De tram reed soms gewoon door, ook al stonden er Duitsers te wach ten. De bezetter dreigde, in augustus '44, met „zeer stren ge maatregelen" tegen het NZH-personeel als dat zo door ging". Daarom moesten op zondagen alle van en naar Leiden rijdende tramstellen aan de halte Sportpark stop pen, ook al waren er in de verste verten geen reizigers te bekennen. En maar rangeren onderweg, bij de wisselplaatsen, in Hil- legom, zeg maar: motorvoer tuig eraf, motorvoertuig naar voren, aankoppelen. Dan met z'n allen, nog steeds in '44, op De Engel achter Lisse aan. Wisselplaats bij de Aker voor derlaan; wachten op de te genligger A 617-618 B 15. Voorbij Sassenheim (de nieu we rijksweg A'dam-Den Haag, had een prachtig weg dek van klinkers, omdat men van asfalt nog nooit gehoord Hoppen kan ook met een stropdas om. Deze volgelingen van de verlichte meester Maharishi Mahesh Yogi maken een hopje en voelen zich daar prima bij. WASSENAAR Dat was ïen voortreffelijke rijstta fel in het Randstad Insti- uut voor Toegepast Abso luut Management aan de Groot Haesebroekseweg' 10 in Wassenaar. Niemand raakte aangeschoten, want >ier en andere alcohol zijn [elukkig taboe in dit zo- uist in gebruik genomen nstituut, en de tafelkout 'erliep dus heel be- chaafd. Gastheer was mr. Koos Visser, de montere cursusleider van het RI- TAM, zoals de afkorting uidt, terwijl als promi- lente gast aanwezig was de even opgewekte drs. Max Ten Dam, directeur 'an de organisatie voor Transcendente Meditatie T.M.) in Nederland. let RITAM is de jongste loot »an de T.M.-boom van de In- lische verlichte meester Ma- larishi Mahesh Yogi. Via het titam willen de T.M.'ers de lederlandse managers gaan vertuigen van de waarde van 'e Transcendente Meditatie- echniek. n haar eenvoudigste vorm be- 'elst deze techniek dat men wee keer per dag 20 minuten mediteert aan de hand van ■en code-woord (of mantra), 'at is ontleend aan de Vedi- che wetenschap. Doorgewin- erde T.M.'ers staan erom be- lend dat zij tijdens hun medi ate zozeer één worden met iet Verenigd Veld (waarvan zoals bekend, allen deel litmaken), dat zij de zwaarte kracht overstijgen en. J°eP de lucht in zweven. •Hoppen" heet dat in T.M.-jar- gon. Dus kwam het gesprek al spoedig op de vraag of de he ren nog lekker hoppen, de laatste tijd. Drs. Max ten Dam: „Och, bij mij stelt het hoppen nog niet veel voor. Als je mij bezig zou zien, zou je zeggen: dat kan-ie ook op spierkracht doen. Maar ik maak wel eens een hopje, ja" En mr. Visser? „Nou, ik denk wel dat ik meer hopjes maak dan Max". Kunt u niet even een hopje voordoen? Mr. Visser: „Even, even. het gaat niet a la minute. Ik moet toch wel een uur medite ren voordat de eerste hopjes komen. Maar als u voldoende tijd heeft om te wachten. Transcendente Meditatie. Moet je je schouders erover ophalen, of zit er toch iets in? Een fol der van de organisatie zegt er dit over: "T.M. is een geestelij ke techniek. Tijdens de beoe fening van T.M. vindt een pro ces plaats van geleidelijke ver stilling van de geestelijke acti viteit. Alle activiteit in de geest komt uiteindelijk tot vol maakte rust: we ervaren een gebied van perfecte stilte, orde, rust en harmonie". Ontspanning Aperte onzin? Afgaande op onze eigen experimenten met T.M. durven we dat niet staan de te houden. „Perfecte" rust en harmonie is wel wat erg perfect, maar een gevoel van weldadige ontspanning ja hoor, wel degelijk. Erg ver wonderlijk is dat ook niet. Een snufje proeven? Eerst maar eens zonder mantra. Ga op een goede stoel zitten en neem de makkelijkste houding aan die je vinden kunt. Ogen sluiten en ontspannen. Onmid dellijk vliegt er een gedachte door het hoofd. Bijvoorbeeld: ,Wat zit ik hier nou maf te zit- ten'. Accepteer die gedachte en blijf rustig zitten. Direct ontstaat er weer een nieuwe gedachte: ,Om tien voor negen op BRT I lekker naar Miami Vice kijken'. Niks aantrekken van dat idee en rustig blijven zitten. De gedachten komen en de gedachten gaan. Af en toe lijkt het alsof je even niets denkt en dan schiet je bijvoor beeld weer te binnen: .Morgen neem ik mijn buurman te gra zen'. En dan weer: .Straks pak ik een dubbele whisky'. Het geeft niet wat je denkt je laat alle gedachten ko men en gaan. Binnen vijf mi nuten voel je je heerlijk rustig en na tien minuten ben je min of meer weg van de wereld. Een slaap-toestand is het niet (hoewel je soms merkt dat je even weggedommeld bent) en een waak-toestand ook niet, tenminste niet in de zin dat je actief ergens mee bezig bent. Wie dit twintig minuten vol houdt en daarna geleidelijk aan weer bij de mensen komt (abrupt stoppen wordt bestraft met een knetterende hoofd pijn) zal gegarandeerd een uit gerust gevoel ervaren. En wie de discipline opbrengt om deze ontspanningsoefening twee keer per dag te doen, merkt dat het gevoel van nervositeit, van stress heel de dag door wat lager komt te liggen. Een fluitje van een cent dus maar wel doeltreffend. Dit middeltje om te ontspannen ligt dan ook ten grondslag aan een brede reeks meditatie technieken in tal van gods dienstige tradities. Mantra Nu de mantra - (het code woord), dat T.M. aan de ont spanningsoefening toevoegt. Op Zichzelf is dit ook niets bij zonders. Bij allerlei meditatie- vormen wordt gebruik ge maakt van een mantra. Deze mantra dient de mediterende voortdurend zachtjes voor zichzelf te herhalen. Het effect ervan is dat het helpt om de geest af te leiden van die voortdurende stroom van op komende gedachten. Waarbij het uiteraard niet de bedoeling is dat het code-woord op zich zelf ook weer een gedachte vormt. Vandaar dat een bete kenisloze klank wordt' ge bruikt. Stel bijvoorbeeld dat de mantra is: AUM een code woord dat niet in de T.M. wordt gebruikt, maar wel in overeenkomstige meditatie technieken. Dan ontstaat tij dens de oefening het volgende patroon: een gedachte. AUM. een gedachte AUM even niets. AUM enzovoort. Twee maal twintig minuten per dag en je wordt er abso- luqt rustiger van. Maar „vol maakte" rust en „perfecte" harmonie, waarvan de gepokt en gemazelde beoefenaren van T.M. getuigen? Een harmonie die zo harmonisch is dat de zwaartekracht geen been meer heeft om op te staan, en dat men zalig opstijgt? Zelf hebben we dit nog niet mogen meemaken. En wij hebben behalve T.M. inmid dels ook verreweg de meeste andere Oosterse èn Westerse, Noordelijke èn Zuidelijke me ditatie-technieken beoefend en betaald. Duizenden gul dens, werkelijk. maar goed, daar gaat nou niet om. Waarin, vragen we drs. Max Ten Dam, onderscheidt'zich de T.M.-techniek essentieel van andere soortgelijke meditatie technieken? „Het essentiële verschil zit hem in de mantra's. De man tra's in de T.M. zijn afkomstig uit de 5000 jaar oude Vedische wetenschap. Zij hebben de kracht om de geest onmiddel lijk de diepte in te trekken naar de bron van het het den ken. Naar het gebied waar het denken stil is, waar het be wustzijn absoluut harmonisch, ordelijk, creatief, intelligent is. Eenmaal in dat gebied kan de mens vermogens ontwikkelen die anders ongebruikt blijven. Het vermogen om los van de zwaartekracht te kunnen functioneren, is daarvan een voorbeeld". Helderziendheid, helderho- rendheid, het vermogen om door gewapend beton heen te wandelen, zijn andere voor beelden? Mr. Koos Visser: „Inderdaad". We mogen aannemen dat Ma harishi Mahesh. Yogi, als ultie me leraar achter de Transcen dente Meditatie, de kunst van het vliegen tot in de hoogste perfectie beheerst. Als hij naar Amerika gaat, vliegt hij dan zelf? Mr. Visser: „Maharishi zegt: de vliegtuigen zijn niet voor niets uitgevonden. Dus hij neemt het vliegtuig". Zelf vliegen is goedkoper. Mr. Visser: „Ja, maar dan word je weer nat en zo". De rijsttafel is inmiddels lang en breed achter de kiezen, en het is de hoogste tijd om de RITAM weer te verlaten. Graag hadden we nog een au thentieke „hop" van mr. Koos Visser aanschouwd, maar de tijd ontbreekt. De agenda puilt over. Stress, stress, stress. Bin nenkort dus toch maar begin nen aan een cursus Toegepast Absoluut Management?. Nog gauw even dit: wie be nieuwd is naar de fameuze Vedische en door de T.M.'ers geheim gehouden mantra's, kan ze vinden in het boekje „Oosterse Geloofsbewegingen in het Westen" van dr. R. Kra nenborg (Zomer Keuning Ede). Maar niet op eigen houtje mee gaan experimente ren, want dan kan er van alles mis gaan. Voor het juiste effect wende men zich tot de erken de T.M.-leraar. WILLEM SCHEER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 13